Houten balken in betonvloer; kan hier reperatiemortel over?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb verschillende houten balken in mijn betonvloer zitten, bij de voor- en achterdeur en onder de trap.

Mijn eerste vraag was, is hier een reden voor (het is nieuwbouw)? (voor- en achterdeur begrijp ik nog, omdat daar het beton schijnbaar niet standaard doorliep, maar onder de trap vind ik een apartere keuze)

En mijn tweede vraag was, kan ik hier gewoon snel verhardende reparatiemortel overheen gieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:00
Als dit nieuwbouw is, is het hout dan niet bedoelt als bedekking voor werkende oppervlaktes (zodat het in sleuven past)?

Ik ben geen expert maar ik zou dan verwachten dat als je huis daar werkt, dat er binnen no time scheuren ontstaan daar.
Afhankelijk van je eindafwerking zou ik het wel/niet wagen. Nadeel is wel dat je helemaal niet in de hand hebt hoe het hout zich zal gedragen en als het al ooit weg gaat rotten door een te hoge vochtigheid dat het hakken wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 10-06-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
grasmanek94 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:29:
Als dit nieuwbouw is, is het hout dan niet bedoelt als bedekking voor werkende oppervlaktes (zodat het in sleuven past)?

Ik ben geen expert maar ik zou dan verwachten dat als je huis daar werkt, dat er binnen no time scheuren ontstaan daar.
Afhankelijk van je eindafwerking zou ik het wel/niet wagen. Nadeel is wel dat je helemaal niet in de hand hebt hoe het hout zich zal gedragen en als het al ooit weg gaat rotten door een te hoge vochtigheid dat het hakken wordt.
Er lijkt wel enigszins tocht bij de naden vandaan te komen (bij de deuren), maar nat is het niet.
Ik wil het eigenlijk helemaal dichtgooien met acrylaatkit en reparatiemortel...
Als er overigens opnieuw scheurtjes daar ontstaan is dat niet niet echt een probleem, maar wil het graag uitvlakken.

[ Voor 7% gewijzigd door Blaze85 op 10-06-2024 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:48
een foto?

Ik kan me hier echt niets bij voorstellen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:42:
een foto?

Ik kan me hier echt niets bij voorstellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2Ks_14v5v2_yfBpRu4OOgdZtXg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o3PamKr802QkuDUPdp5dcww4.jpg?f=user_large

Let niet op het vuil :P
Dat zwarte is de kunststof dorpel van de deur; dat witte de aftimmering van het deurkozijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fubDilqVm0u44v_cEbGtkTsbTcM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tN83QtZ58ATagBUvkTqgYJSu.jpg?f=user_large

Balk onder de trap.

Het ligt allemaal net wat lager dan het beton (wat makkelijk stuk te lopen is), dus ik wil hier gewoon hele vloeibare reperatiemortel overheen gooien :9~

[ Voor 9% gewijzigd door Blaze85 op 10-06-2024 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Blaze85 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:26:
[...]

[Afbeelding]

Let niet op het vuil :P
Dat zwarte is de kunststof dorpel van de deur; dat witte de aftimmering van het deurkozijn.

[Afbeelding]

Balk onder de trap.
:)

ja zo in close up snap ik hoe een balk in beton eruit ziet, bedankt voor het delen.
Maar van verder weg, wat doet een houten balk daar in een betonconstructie, dat kan ik me gewoon niet visualiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:28:
[...]

:)

ja zo in close up snap ik hoe een balk in beton eruit ziet, bedankt voor het delen.
Maar van verder weg, wat doet een houten balk daar in een betonconstructie, dat kan ik me gewoon niet visualiseren.
Bij de trap bedoel je? Dat kan ik geen foto's van maken i.v.m. tijdelijke meubels en andere zooi :D.

De houten balken lopen de woonkamer precies zoals de trap loopt (de onderkant van de trap komt gedeeltelijk in de woonkamer uit).

Zou 't iets zijn geweest om de vloerverwarming aan te leggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Blaze85 op 10-06-2024 13:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Hier is echt niks van te maken zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 14:27

Dentheman

Zie signature

Zijn het echt houten balken of zijn het houten latten die gebruikt zijn om het beton met het storten vlak af te reien ?

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Dentheman schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:30:
Zijn het echt houten balken of zijn het houten latten die gebruikt zijn om het beton met het storten vlak af te reien ?
Ik heb even wat lopen bikken, maar het zijn toch echt balken van minstens 4 cm (dieper ging ik maar even niet). Latten zijn het dus niet.

Ik kom later wel even terug met betere foto's als die gelegenheid zich later voordoet (kan nog wel weken duren :P)

Bedankt allen voor nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
grasmanek94 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:29:

Als je er een laagje reparatiemortel van 2mm overheen giet, kan het hout nog steeds ademen toch? Want mortel ademt toch ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 17:48

Tazzios

..

Handig voor als je nog een kabelgoot wilt makem. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Tazzios schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:38:
Handig voor als je nog een kabelgoot wilt makem. :P
:D
Die komt ergens anders helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:56
Als je nu iets met een puntbelasting op je 2mm laagje mortel zet, heb je denk ik wel een deuk in het hout en is je afwerklaag stuk. Benieuwd hoe duurzaam die afwerklaag gaat zijn, en niet langzaam tot stof zal vergaan als je het aanbrengt op een houten ondergrond.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Skynett schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:45:
Als je nu iets met een puntbelasting op je 2mm laagje mortel zet, heb je denk ik wel een deuk in het hout en is je afwerklaag stuk. Benieuwd hoe duurzaam die afwerklaag gaat zijn, en niet langzaam tot stof zal vergaan als je het aanbrengt op een houten ondergrond.
Ik had een test gehouden met wat van dat Weber vloer reperatiemortel op een stuk laminaat, dat blijft gewoon zitten. Zeker met een ondervloer en pvc als bescherming eroverheen :) Dat spul is net lijm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:56
Ik hoop voor je dat het gewoon goed gaat, maar hout is nu eenmaal geen beton, en bij o.a. een puntbelasting komt het verschil naar voren. Verder is hout gevoelig voor vocht, zo lijkt helemaal jnsluiten mij niet zo'n goed idee. Ligt het hout aan de onderkant van de vloer gewoon bloot?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-05 18:32

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Je kan ook eens van onderaf via de kruipruimte kijken of de balken zichtbaar zijn.
Anders klein gaatje in een balk boren en kijk hoever je kom en of je beton tegen kom.

Is het houtskeletbouw? Dan is het wellicht verklaarbaar.

Bouwtekeningen zouden een hoop kunnen verklaren. Uit welk jaar is het huis? Voor 1950 mag je houten vloeren verwachten, misschien ooit door vorige bewoner aangepast?

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
PeepPeepPeep schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 07:24:
Je kan ook eens van onderaf via de kruipruimte kijken of de balken zichtbaar zijn.
Anders klein gaatje in een balk boren en kijk hoever je kom en of je beton tegen kom.

Is het houtskeletbouw? Dan is het wellicht verklaarbaar.

Bouwtekeningen zouden een hoop kunnen verklaren. Uit welk jaar is het huis? Voor 1950 mag je houten vloeren verwachten, misschien ooit door vorige bewoner aangepast?
TS zegt nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Skynett schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:38:
Ik hoop voor je dat het gewoon goed gaat, maar hout is nu eenmaal geen beton, en bij o.a. een puntbelasting komt het verschil naar voren. Verder is hout gevoelig voor vocht, zo lijkt helemaal jnsluiten mij niet zo'n goed idee. Ligt het hout aan de onderkant van de vloer gewoon bloot?
Ik heb even onder het schot gekeken:

De vloer is van onder helemaal geisoleerd met piepschuim. Het is dus niet zo dat het hout uitsteekt onder het schot. Verder is er geen sprake van een vochtprobleem, in de zin dat er overal druppels hangen (ondanks het zeer natte weer). Met andere woorden, ik denk dat er weinig rottensgevaar is als ik het dichtsmeer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2Ks_14v5v2_yfBpRu4OOgdZtXg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o3PamKr802QkuDUPdp5dcww4.jpg?f=user_large

En is het soms verstandiger om die naden nog te vullen met acrylaatkit i.v.m. flexibiliteit voor dat ik er reparatiemortel overheen gooi?

Het eerder genoemde tocht kwam overigens van een koofje naast de achterdeurdorpel (bij de vloer zit een naad bij de koof), daarin zit een afvoerbuis en koud-water leiding verstopt. Denk dat het gewoon wat kouder is in de koof zelf. Die ga ik uiteraard ook dichtkitten.

Weet iemand trouwens ook hoe een moderne kruipruimte geventileerd wordt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:13
Blaze85 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Ik heb even onder het schot gekeken:

De vloer is van onder helemaal geisoleerd met piepschuim. Het is dus niet zo dat het hout uitsteekt onder het schot. Verder is er geen sprake van een vochtprobleem, in de zin dat er overal druppels hangen (ondanks het zeer natte weer). Met andere woorden, ik denk dat er weinig rottensgevaar is als ik het dichtsmeer.4
Dat een balk die open ligt geen vochtprobleem heeft lijkt me logisch. Dat probleem krijg je pas als je het helemaal afsluit en er door temperatuurschommelingen toch vocht ontstaat. Oftewel dat er nu geen druppels aan hangen zegt helemaal niets.
[Afbeelding]

En is het soms verstandiger om die naden nog te vullen met acrylaatkit i.v.m. flexibiliteit voor dat ik er reparatiemortel overheen gooi?
Waarom vraag je dit niet na bij de bouwer? Er zal een reden zijn waarom hier een houten balk zit en als je die reden teniet doet door er mortel overheen te gooien zal het later problemen geven. We kunnen hier uiteindelijk alleen maar gokken wat je het beste kan doen, maar de echte experts zitten bij de bouwer.
Het eerder genoemde tocht kwam overigens van een koofje naast de achterdeurdorpel (bij de vloer zit een naad bij de koof), daarin zit een afvoerbuis en koud-water leiding verstopt. Denk dat het gewoon wat kouder is in de koof zelf. Die ga ik uiteraard ook dichtkitten.

Weet iemand trouwens ook hoe een moderne kruipruimte geventileerd wordt?
Hier geef je nl. al aan dat er dus temperatuursverschillen zitten in je vloer. Als dat op het verkeerde plekje bij zo'n houten balk zit, heb je zo een verrotte balk te pakken. Simpelweg zonder na te denken/uit te zoeken alles afkitten en volgooien is zelden de beste oplossing.

[removed]

Pagina: 1