Welke netwerkkabel en benodigheden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biancocelesti
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-08-2024
Mijn vraag
Advies over welke netwerkkabel te gebruiken voor het infrezen en achter de plinten langsgaan?
Binnenkort komt de stukadoor langs om de wanden te stucen. dWij hebben voor de TV een stuk in de muur gefreest naar stopcontact punt en willen dit gebruiken voor intneten stroom naar de tv. De buis die we gebruiken is een 16mm.
1. Is 16mm voldoende voor zowel netwerkkabel en stroom kabel? Of toch 19mm
2. We willen de netwerkkabel vanuit de meter kast achter de plinten inde muur naar de tv. Is 6a u/utp voldoende? Ook rekening houdend met dat we glasvezel laten leggen van de straat naar binnen.

Dank alvast!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ca9sDjiPy2WpsL67w2CruphTQpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQac0bDMzKfPdSAOZ3Du6HI3.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:04
Utp/ STP mogen niet in de zelfde buis als de stroomkabels, tenzij je dubbel geïsoleerde stroomkabels gebruikt maar dan gaat het nooit passen in 19 mm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:27
16mm is inderdaad te klein.
Dat moet minimaal 19mm zijn en dan nog moet je zonder stekkers trekken en die achteraf nog monteren.
CAT6(a) UTP is overigens prima. Zou op zo’n afstand ook prima moeten werken naast een tv power cord.

Wil je niet ook iets van HDMI naar je TV?
Wij hebben destijds een flinke koker laten infrezen zodat je achteraf nog kabels kan wisselen.

Ik weer de exacte afmeting niet maar ik schat 6x3cm. Hier passen kabels met stekker en al doorheen (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGd7Y4M7bhFFPs2mY38RnSnLwt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIUwtm1mpdWgLf3Nqr40nnJI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
UTP en elektra bij voorkeur scheiden, al zou het bij een goede kwaliteit kabel en juiste twisting geen problemen mogen geven. Ben niet op de hoogte van de NEN normen, dus wellicht mag het om die reden niet eens zomaar in 1 pijp.

Ik zou simpelweg nog een sleuf vrezen en die uit laten komen naast het stopcontact.

Leg er gelijk 2 UTP kabels in en bij voorkeur een kabeltje wat je over hebt wat je ooit kan gebruiken als trekkabel. Je weet nooit tenslotte.

Overigens hoop ik dat je de buis op de foto ook nog fatsoenlijk vastzet. En, zonder al teveel kennis te hebben op dit vlak, vraag ik mij af of een dergelijke haakse bocht een goed idee is? Als daar ooit andere kabels doorheen moeten dan kan je muur open denk ik. Maar misschien dat iemand met meer verstand van zaken daar iets zinnigs over kan zeggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 09-06-2024 11:34 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:54

SpamLame

niks

Solide koper misschien zelfs shielded cat 6a of beter getermineerd op een jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Drardollan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:33:

Overigens hoop ik dat je de buis op de foto ook nog fatsoenlijk vastzet. En, zonder al teveel kennis te hebben op dit vlak, vraag ik mij af of een dergelijke haakse bocht een goed idee is? Als daar ooit andere kabels doorheen moeten dan kan je muur open denk ik. Maar misschien dat iemand met meer verstand van zaken daar iets zinnigs over kan zeggen?
Dat was ook mijn eerste gedachte, het vastzetten van de buis zou ik nog wel doen. Nieuwe draden erdoor zou wel kunnen, erg makkelijk gaat het niet worden, het kan wel. Een wat grotere bocht was makkelijker geweest maargoed als er alleen stroom doorheen gaat dan zou er niet zoveel mis mogen/kunnen gaan.

Verder zijn de goede antwoorden op je vragen al wel gegeven in de andere reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biancocelesti
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-08-2024
Vastzetten komt wel goed, was meer nu met het inmeten.
Zag idd al Netwerk kabel trekken langs stroomkabels
Hier ook al discussie er over. En als het een glasvezel kabel is met een stroom mag het wel begrijpelijk. Zou dat wel in 19mm passen of toch voor grote pvc 30mm gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:33:
En, zonder al teveel kennis te hebben op dit vlak, vraag ik mij af of een dergelijke haakse bocht een goed idee is? Als daar ooit andere kabels doorheen moeten dan kan je muur open denk ik. Maar misschien dat iemand met meer verstand van zaken daar iets zinnigs over kan zeggen?
Het ziet er leuker uit, maar over algemeen zijn soepele bochten een beter idee inderdaad. Dat gezegd hebbende, op zo'n ministukje moet je wel een heel eind komen ook als er later nieuwe kabels doorheen moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:27
Is dat een dragende muur? Horizontaal frezen is dan niet zo handig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
VD draad en netwerk mag niet in dezelfde buis.
Als je een dubbel geïsoleerde kabel gebuikt zoals YMvk mag het wel, maar dan is je buis te dun om daar ook nog een netwerkkabel bij te trekken.

Als netwerkkabel is Cat6 U/Utp met stugge aders het beste.
Lager dan cat 6 niet doen en hoger en/of afgeschermd is volkomen overbodig en alleen maar dikker.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:53
Ik weet niet hoe het met de huidige tv’s zit, maar mijn Sony tv heeft slechts 100mbit aan snelheid via utp, terwijl de tv ook over 5Ghz beschikt. Ik heb geen utp kabel meer aangesloten, omdat het via WiFi een stuk sneller is.

Misschien ook het overwegen waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:34

lier

MikroTik nerd

Voor mij is de 100Mbps verbinding nog nooit een beperkende factor geweest. Ik vind juist alles dat een vaste plek heeft, met kabel verbonden moet worden. Daarnaast belast je je wifi netwerk minder.

In welk opzicht is het sneller, @GioStyle (naast de verbindingssnelheid)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:53
lier schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:39:
Voor mij is de 100Mbps verbinding nog nooit een beperkende factor geweest. Ik vind juist alles dat een vaste plek heeft, met kabel verbonden moet worden. Daarnaast belast je je wifi netwerk minder.

In welk opzicht is het sneller, @GioStyle (naast de verbindingssnelheid)?
Ik heb overal in huis utp aansluitingen, zelfs mijn tv in de woonkamer was ook met utp aangesloten. De tv heeft slechts een 100mbit aansluiting en in mijn geval ligt de utp kabel van de utp outlet naar de tv in het zicht. Ik heb er uiteindelijk gekozen om de utp kabel weg te halen en de tv via WiFi aan te sluiten.

Wat is het verschil? Naja, updates komen met een fractie sneller binnen, één poort op de main switch over, voor de rest weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Ik zou ook gladde buis kiezen in plaats van die geribbelde. Als er ooit nog iets door moet dan is dat met gladde buis veel makkelijker. Pak ook dikkere buis, ook makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:14
Sparkiee schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:18:
Ik zou ook gladde buis kiezen in plaats van die geribbelde. Als er ooit nog iets door moet dan is dat met gladde buis veel makkelijker. Pak ook dikkere buis, ook makkelijker.
Als we op die tour gaan, dan is een 90o hoek ook niet verstandig. Je kan beter 2x 45o doen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:45:
[...]

Als we op die tour gaan, dan is een 90o hoek ook niet verstandig. Je kan beter 2x 45o doen.
Was in dit geval geen bocht / hoek een optie geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:14
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:42:
[...]

Was in dit geval geen bocht / hoek een optie geweest?
Dat is niet gangbaar, waardoor een klusser er niet op anticipeert als die in de toekomst gaatjes gaat boren om iets op te hangen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:29

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals al eerder gezegd geen spanningvoerende kabels en netwerk door dezelfde buis tenzij je speciale kabel gaat gebruiken, daarnaast ook geen flexibele buis gebruiken zoals op de foto. Gebruik daar gewone PVC buis voor en buig een nette bocht (zo moeilijk is dat niet).

Toevallig vorige weekend hier in huis nog een coax kabel vervangen voor 2x CAT6a STP kabels, met vaste kern, wat prima door een 16mm PVC buis is gegaan. Ik heb dit door de gehele woning liggen. Elke kamer (behalve toilet en badkamer) heeft tenminste een wandcontactdoos met twee netwerkaansluitingen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1