Tips waar dit type aanbouw tuinkamer te kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Eigenlijk heb ik een simpele en behoorlijk to-the-point vraag. We zijn namelijk tijdens onze woningbezichtigingen onderstaande aanbouw tuinkamer tegengekomen, uiteindelijk voor een andere woning gekozen die nog geen tuinkamer heeft en we willen graag voor 90% hetzelfde realiseren als op onderstaande foto's te zien is.

Probleem is alleen dat ik altijd of de standaard douglas (achtige) overkappingen tegenkom, vaak met de naar onze mening afschuwelijke schuine hoekpunten, maar ook met een heel simpel houten dakje met zichtbare dwarsbalken van binnenuit. Of het zijn alu varianten met schuine en volledig glazen/polyester daken.

Wat wij willen is dus eigenlijk in woorden:
- dikke houten palen zonder noodzaak voor schuine steunstukken boven in de hoeken
- géén steunpalen tegen de woning
- dicht wit dak met 2 of 3 lichtkoepels erin (of een lichstraat) en geïntegreerde verlichting
- voorste wand volledig glazen schuifdeuren, zijwand links deels dicht met hout, deels ook glazen schuifdeuren, zijwand rechts nog twijfel tussen glazen schuifdeuren of vaste glazen wand

Maat ca. 350-360cm diep en 660-700cm breed.

Vandaag nog naar Fonteyn in Uddel gereden, maar ook daar ondanks de misschien wel 100 varianten gewoon niet gevonden wat we zoeken.

Ik heb me ook uren rot gezocht op internet, maar nergens iets kunnen vinden, dus ik hoop dat iemand me op weg kan helpen. Mocht het nuttig zijn: we zitten in de kop van Overijssel en ±1 uur rijden vind ik sowieso geen probleem. Dus eigenlijk bijna heel Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland en deels Gelderland is sowieso goed. Mocht je alleen iets verder dan dat weten, laat me sowieso ook maar even weten graag.

De foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRi1UwDLAsLskm8liTBVEDxVYac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tocwVJ5vspdMM1uNuGR8v8O8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlhMfURtUkoBZE0KncdFBagW_GM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnggjiGuJyoyqty3vCqRGa39.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkhohp8gNFupnLoQ24xbB1Qu5JI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0JEpYZB7L2FHbGafp1ZCyBe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-D3dY8jOYNuRluhj7DGLDvWENA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fCUyrFXYXM2UbRyaruQOpAC.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Even heel simpel gedacht... contact zoeken met de makelaar cq bewoners waar je dit gezien hebt?
Aanbellen en met complimentjes er een kop koffie uit scoren en het adres van de leverancier :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Dat ziet er niet uit als een soort Ikea-achtig aanbouw bouwpakket, wat zo van de plank kan worden getrokken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 23:19
Een aannemer vragen? Lijkt me iets op maat gemaakts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
raymondw schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:29:
Even heel simpel gedacht... contact zoeken met de makelaar cq bewoners waar je dit gezien hebt?
Aanbellen en met complimentjes er een kop koffie uit scoren en het adres van de leverancier :+
Heb ik ook aan gedacht, maar zonder een hele uitleg te geven ligt het niet zo makkelijk. Plus het is ruim een jaar geleden dat we de woning bezichtigd hebben en hij was ook snel verkocht (en niet in de buurt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 23:17
Ik kwam op internet dit tegen toen ik zocht naar dichte serre:
https://www.busscher-serr...rre-in-twente-overijssel/

Misschien geeft dat wat aanknopingspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:38:
Dat ziet er niet uit als een soort Ikea-achtig aanbouw bouwpakket, wat zo van de plank kan worden getrokken.
Nee precies, daar was ik dus ook al achter. Then again: ik heb dit relatief vaak op Funda voorbij zien komen in een dergelijke variant. Dus zo heel raar lijkt het me ook niet.

De schuifdeuren lijken wel heel erg op wat ik vandaag bij Fonteyn gezien heb, zo'n dak lijkt gewoon op een dak wat je ook vaak ziet bij garages (zo ook de onze) of kleine overkappingen bij voordeuren, met de lichtkoepels als iets wat je in praktisch elke uitbouw ooit tegenkomt.

Dus misschien is het inderdaad wel een custom oplossing, maar wel een die zeker (veel) vaker toegepast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
.Maarten schreef op zondag 9 juni 2024 @ 00:00:
Ik kwam op internet dit tegen toen ik zocht naar dichte serre:
https://www.busscher-serr...rre-in-twente-overijssel/

Misschien geeft dat wat aanknopingspunten.
Thanks! Ik ben serres inderdaad ook wel tegengekomen, maar helaas niet tuinkamers. Voor wie het niet weet: serres zijn volledig geïsoleerd en dan praat je zo over 40-60k in onze maatvoering. Terwijl tuinkamers die ik wel ben tegengekomen met ook veel schuifdeuren enzo heel breed genomen tussen de 10-30k vallen.

Als ik niks anders vind kan ik wel contact met ze opnemen, maar het ziet ernaar uit dat ze zich echt op geïsoleerde serres richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dit is toch een standaard veranda?
Wij hebben bijna hetzelfde, alleen met 1 stenen wand.

Helaas wel in België dus je hebt niets aan het bedrijf, maar als je de foto toont kan elke veranda bouwer je wel iets aanbieden lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:51
Dit lijkt me een prima klus om als je handig bent zelf te doen of door een aannemer uit te laten voeren. Alle wensen die je hebt zijn prima te realiseren. Je kunt als je wat inspiratie wilt opdoen eens kijken op het forum, Er zijn een boel mensen die je voor zijn gegaan, hier staan er een boel in Zelf een Tuinhuis / Overkapping maken van Douglas hout

Het is wel een maatwerk klus dus een standaard oplossing zal je hier - verwacht ik - niet snel voor vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het is niet heel anders dan een "normale" douglas overkapping/veranda. Die diagonale versteviging (schoor) kan niet zomaar achterwege blijven, maar met de juiste manier van construeren wel. Door bijvoorbeeld een verstevigingsplaat te gebruiken die later weer achter het plafond verdwijnt. Maar vooral door de montage aan de gevel dat er een stuk stevigheid ontstaat.
Voor het plafond zijn weer allerhande HPL/Trespa/Keralit/Rockwool/multiplex oplossingen beschikbaar.

Zoiets zou als basis kunnen fungeren, maar zo zijn er nog velen.
https://homingxl.nl/buite.../terrasoverkappingen-138/

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 09-06-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:43

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

99ruud99 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 06:24:
Dit is toch een standaard veranda?
Wij hebben bijna hetzelfde, alleen met 1 stenen wand.

Helaas wel in België dus je hebt niets aan het bedrijf, maar als je de foto toont kan elke veranda bouwer je wel iets aanbieden lijkt me.
Ja dit lijkt min of meer een wat luxere en afgewerkte normale veranda of overkapping te zijn dichtgezet met deuren en glazen panelen. Er zijn heel veel bedrijven te vinden die veranda's maken / leveren waar je informatie kan vragen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Allemaal bedankt, ik lees dus dat veel verandabouwers hier wel mee uit de voeten zouden moeten kunnen. Ook heb ik via PB's 2 concrete bedrijven ontvangen die binnen hun projecten ook precies de stijl bouwen die ik zoek.

Dus heb inmiddels als het goed is genoeg aanknopingspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:02

Yucon

*broem*

MooDyBLueS schreef op zondag 9 juni 2024 @ 00:06:
[...]

Thanks! Ik ben serres inderdaad ook wel tegengekomen, maar helaas niet tuinkamers. Voor wie het niet weet: serres zijn volledig geïsoleerd en dan praat je zo over 40-60k in onze maatvoering. Terwijl tuinkamers die ik wel ben tegengekomen met ook veel schuifdeuren enzo heel breed genomen tussen de 10-30k vallen.

Als ik niks anders vind kan ik wel contact met ze opnemen, maar het ziet ernaar uit dat ze zich echt op geïsoleerde serres richten.
Zijn die tuinkamers wel zo handig? We hebben in het verleden ook zoiets gehad, al was dat wel met een doorzichtig kunststoffen dak dat open geschoven kon worden. In lente en herfst is het lekker. Maar in de zomer worden die dingen echt serieus warm en dan warmt je huis mee op. Ik moet dan wat betreft klimaatbeheersing ook een beetje terugdenken aan de noodlokalen waar we vroeger op school in zaten.

Nu begrijp ik dat je met een geisoleerd iets een ander verhaal hebt. Maar je spreekt zelf van ongeisoleerd of in ieder geval minder geisoleerd en dan lijkt het me dat je in dezelfde richting komt. Het ding stond er bij aankoop al en had wel zo z'n handige/fijne momenten, maar om eerlijk te zijn weet ik niet of ik hem zelf zou hebben laten plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 09-06-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Yucon Onze woning is een A+++ woning met de zijde waar de overkapping komt op NNW. We vangen op die gevel alleen 's ochtends vroeg en 's avonds heel laat zon, dus via de zijkanten van de tuinkamer kan het inderdaad warm worden in de zomer. Daarom willen we ook sowieso wel schuifdeuren zodat we het indien nodig compleet open kunnen zetten aan alle kanten.
Ter info over het binnenklimaat: van de warme en extreem zonnige periode begin mei tot aan de relatieve kou van de afgelopen week is het binnen niet warmer dan 22,0 C en niet kouder dan 21,0 C geweest. Zeer stabiel dus. De thermische schil doet goed z'n werk.

We hebben bij ons vorige huis een vrijstaande overkapping achterin de tuin (slechts 6/7 meter verder) gehad met de achterkant en zijkant dicht (hout) en de rest open en daar maakten we juist nooit gebruik van omdat je daar vol in de zon zat in de zomer en het te klein was om schaduw te krijgen waar je zat. En we wilden op de mindere dagen (voorjaar/najaar) juist wel daar zitten, maar dan moet je dus eerst door je tuin heen wat niet ideaal is als de temperatuur het wel toelaat maar de regen minder. En als het qua temp nog wat koud is, zit je daar ook niet fijn. Ook als het droog weer is maar het gras nog nat is, is het niet fijn om op iets anders dan schoenen naar buiten te gaan. Uiteindelijk teveel dingen die ons ervan weerhielden daar te gaan zitten.

Met een tuinkamer aanbouw is het toch puur een kwestie van je tuindeur open te zetten en je kan daar gaan zitten. Qua schuideuren kan je dan spelen qua warmte/kou en wind wel/niet toelaten en er veel langer gebruik van maken dan alleen in de zomer. Ok, in de winter zul je ons daar ook niet zo snel aantreffen, maar we weten van vrienden (die dan wel wat andere stijlen hebben) dat je er vanaf de eerste zonnestralen in het voorjaar tot de laatste in het najaar prima kan zitten. En je kan je tuinmeubels altijd buiten laten staan, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-06-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:56
Yucon schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:40:
[...]

Zijn die tuinkamers wel zo handig? We hebben in het verleden ook zoiets gehad, al was dat wel met een doorzichtig kunststoffen dak dat open geschoven kon worden. In lente en herfst is het lekker. Maar in de zomer worden die dingen echt serieus warm en dan warmt je huis mee op. Ik moet dan wat betreft klimaatbeheersing ook een beetje terugdenken aan de noodlokalen waar we vroeger op school in zaten.

Nu begrijp ik dat je met een geisoleerd iets een ander verhaal hebt. Maar je spreekt zelf van ongeisoleerd of in ieder geval minder geisoleerd en dan lijkt het me dat je in dezelfde richting komt. Het ding stond er bij aankoop al en had wel zo z'n handige/fijne momenten, maar om eerlijk te zijn weet ik niet of ik hem zelf zou hebben laten plaatsen.
Eens. En in de winter kun je hier absoluut niet zitten met zo'n schuifdeuren. De isolatie van die deuren is zeg maar bijna 0. Als je er in de winter ook wilt zitten zul je aan wat duurdere schuifdeuren met dubbelglas en een gesloten systeem moeten denken. Met zo'n kachel houd je het ook niet warm. En inderdaad, in de zomer lijkt mij dit ontzettend warm worden. Je kunt dan de deuren wel open schuiven maar de warmte blijft dan helemaal hangen. Vooral met de zon op zo'n glazen deuren schiet de temperatuur omhoog. Lijkt mij ook niet ideaal voor het huis dat er tegenaan grenst. Verder wel sjiek hoor :) Heb iets soort gelijks, maar dan met airco erin en volledig geisoleerd en vrijstaand. Zelfs dan is het lastig koel te houden in de zomers (zonder airco wordt het al snel 35 graden met de zon erop). Wellicht kun je ook met gordijnen veel warmte tegen houden en wat kou tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 11:13
Via Trendhout kan je zelf iets naar wens ontwerpen online. Dus lijkt me dat je daar wel kan slagen? Fonteyn verkoopt ook van hun zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
blatenja schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:03:
[...]

Eens. En in de winter kun je hier absoluut niet zitten met zo'n schuifdeuren. De isolatie van die deuren is zeg maar bijna 0. Als je er in de winter ook wilt zitten zul je aan wat duurdere schuifdeuren met dubbelglas en een gesloten systeem moeten denken. Met zo'n kachel houd je het ook niet warm. En inderdaad, in de zomer lijkt mij dit ontzettend warm worden. Je kunt dan de deuren wel open schuiven maar de warmte blijft dan helemaal hangen. Vooral met de zon op zo'n glazen deuren schiet de temperatuur omhoog. Lijkt mij ook niet ideaal voor het huis dat er tegenaan grenst. Verder wel sjiek hoor :) Heb iets soort gelijks, maar dan met airco erin en volledig geisoleerd en vrijstaand. Zelfs dan is het lastig koel te houden in de zomers (zonder airco wordt het al snel 35 graden met de zon erop). Wellicht kun je ook met gordijnen veel warmte tegen houden en wat kou tegenhouden.
Ik denk dat je mijn reactie die precies boven jouw reactie staat gemist hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
praliwi schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:33:
Via Trendhout kan je zelf iets naar wens ontwerpen online. Dus lijkt me dat je daar wel kan slagen? Fonteyn verkoopt ook van hun zie ik.
Daar loop ik tegen de 3 grootste no-go's voor ons aan: namelijk het dak wat puur een simpel houten dak is met dwarsliggers van onderen zichtbaar, de schoren die er altijd aan zitten en dat er staanders tegen het huis aan gebruikt worden.

Daarnaast vind ik de prijs voor wat je krijgt echt bespottelijk bij Trendhout. 10k voor alléén de overkapping zonder enige opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 11:13
MooDyBLueS schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:45:
[...]

Daar loop ik tegen de 3 grootste no-go's voor ons aan: namelijk het dak wat puur een simpel houten dak is met dwarsliggers van onderen zichtbaar, de schoren die er altijd aan zitten en dat er staanders tegen het huis aan gebruikt worden.

Daarnaast vind ik de prijs voor wat je krijgt echt bespottelijk bij Trendhout. 10k voor alléén de overkapping zonder enige opties.
Was zelf wel te spreken, heb zoveel vergeleken en dat prijsverschil zit hem wel ergens in natuurlijk. Kwaliteit hout bijv. Alleen, de vraag is inderdaad of je het ervoor over hebt. Onder iets minder kwaliteit zit je net zo lekker en dan heb je nog geld in je zak :P

Overigens kan je daar natuurlijk ook gewoon een dicht plafond en een constructie zonder schoren, alles wordt op aanvraag gemaakt dus kan je alles veranderen wat je wilt. Voor hun wel lekker als er zoveel mogelijk via standaard opties wordt verkocht, dat snap ik ook wel. Maar vaak wil je toch liever net wat anders dan anders inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MooDyBLueS schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:59:
Heb ik ook aan gedacht, maar zonder een hele uitleg te geven ligt het niet zo makkelijk. Plus het is ruim een jaar geleden dat we de woning bezichtigd hebben en hij was ook snel verkocht (en niet in de buurt).
Het is niet alsof je de betreffende makelaar waar je de (digitale) ontwerpen zag hier geen mail over kan sturen met de vraag of zij weten wie de ontwerper is, zodat je die vervolgens kan contacteren? In de mail kun je dan ook mooi de afbeeldingen invoegen zodat de makelaar weet waarover je praat.

Lijkt me niet dat je er echt heen zou moeten om dat te achterhalen, toch? :) En ik kan mij niet voorstellen dat een makelaar tegenwoordig ook niet digitaal bereikbaar is.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 09-06-2024 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 23:43

JaQ

Als je echt mooi wilt, maar ook geld kan missen, dan is volgens mij Bronkhorst zo ongeveer de standaard: https://www.bronkhorstbuitenleven.nl/verandas.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
In Hardenberg zit een club die prima eiken tuinkamers bouwt. Je zou daar contact mee kunnen opnemen. Vechtdalbouwsystemen heet het. Die schuine steunstukken noemen we korbelen en zijn bijna altijd optisch bij eiken tuinkamers. Wij hebben er bewust wél voor gekozen, staat leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Dit is op maat gemaakt. Vorig jaar offerte voor opgevraagd. Moest om en nabij de 25k kosten met monoliet vloer, gemetselde muren en harmonica deuren. In principe moet iedere aannemer met een timmerman en een metselaar dit kunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door YKla op 11-06-2024 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@YKla Mag ik weten waar je die offerte hebt gekregen? Die prijs is namelijk eentje waar ik vandaag nog mijn handtekening onder ga zetten. ;) Mag ook per PB.

Overigens snap ik dat prijzen ongetwijfeld wat gestegen zijn, maar dat terzijde.

Ik heb zelf nu 2 afspraken staan, ze komen allebei bij ons thuis langs van de week. Dus je kan wel zien waar tenminste 0,1% van de offerte aan op gaat. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:44
Stuur hen een e-mail, grote kans dat zij dit voor je kunnen bouwen: https://www.jandeboertuinhuizen.nl/
Pagina: 1