Veel energieverbruik s’nachts of bij afwezigheid

Pagina: 1
Acties:

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:50
Goedemorgen allemaal!

Ik woon nu een tijdje in een nieuwbouwappartement (huur) van 60m2 waar de isolatiewaarde erg goed is (A+++). Ik heb ook een Bosch warmtepomp met vloerverwarming. Helemaal top en blij mee, maar er is één dingetje wat mij toch niet helemaal lekker zit.

Ik merk en zie in de Greenchoice-app, dat er s’nachts en bij afwezigheid vrij veel energie wordt verbruikt. Dat vind ik gek, want ik heb de temperaturen van alle kamers op 15 graden gezet en de warmtepomp niet op “koelen” gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfbmn_nTOoOvZVO3cDxB_Iuf5NI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCnbuaoJSjcw0chp7NlxGdyi.jpg?f=fotoalbum_large
Op de screenshot van 2 juni zie je dat energieverbruik snachts ineens bijna 3.5 kwh is! Waar komt dat vandaan? Ik was toen ook de hele dag niet aanwezig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehtoVanbRoDOSe7pKn8A7CU3-as=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxxKUbttNWq0XAtmqJj3oCqh.jpg?f=fotoalbum_large
Deze vind ik helemaal gek, ik ben gisteren (7 juni) de hele dag niet thuis geweest. Hoe kan er dan zoveel verbruikt zijn?

Heeft iemand een ideetje?

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:28

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoe verwarm je douchewater?

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:41
Wat dacht je van je groepenkaart uit de meterkast pakken en stuk voor stuk de groepen uitzetten als je niet thuis bent.
En dan per groep alle apparaten stekker eruit trekken.

Die piek om 2 uur zal de boiler zijn.

• hotymoty
Om 2 uur s’nachts? En zoveel en zo vaak gedurende de dag?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

hotymoty schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:05:
[...]

Het kan zijn dat de wpb dan een legionella run doet.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:25
Er zal wel een voorraadvat warm water aanwezig zijn. De warmtepomp warmt dat water op.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:24
[...]

Je kan een timer instellen, weet niet wat je hoeveelheid liter zijn. Wij hebben er 200 en van mij mag er alleen van 14-16 uur water warm gemaakt worden.

Vloer verwarming en koeling staan zelfs helemaal uit.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]

Als douchewater via gas gaat, kunnen we dat tenminste uitsluiten.

Of zo'n close-in boiler, die gaat aan als hij afgekoeld is; dat hoeft niet direct gerelateerd te zijn aan het verbruiks moment.

• hotymoty
De woning is volledig gasvrij. Ik neem aan dat als alle kamertemperatuur-metertjes op 16 staat, dat dan de gehele verwarming niet aanslaat toch? Of moet je dat ook via die warmtepomp instellen?

• devriesjande
Lees eerst de reacties eens. Hoe verwarm je je kraanwater?

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

devriesjande schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:18:
Lees eerst de reacties eens. Hoe verwarm je je kraanwater?
Kraanwater én douchewater.

Zit er onder de goot een 'close-in boiler' of heb je een Quooker?

En het douchewater, komt waarschijnlijk uit een buffervat, maar zit die aangesloten op de warmtepomp of een dikke gloeispiraal?

___

Daarnaast, je doe eens elke dag een andere elektra groep in de meterkast uit, dan kun je zien van welke groep het verbruik komt.

Maar flinke kans dat het gaat om het verwarmen/koelen, dat kost over het algemeen veel energie in een korte tijd.

Als het niet de verwarming is, kan het ook een oude koelkast/vriezer zijn die niet heel fijn regelt / grote pieken heeft.

Het is immers geen sluipverbruik zoals een TV die constant een paar watt gebruikt.

• hotymoty
Ik kan over een paar dagen al jullie tips denken, dat ga ik ook doen! Dank jullie wel voor nu

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:24
Hier heb ik vloerverwarming op gas. Zelfs toen de thermostaat op 14 graden stond en het 19 graden was in huis had ik dagelijks toch wel 1,5 kuub gas verbruik omdat die op 'conform' stond ingesteld. Heb ik ook direct uitgezet, scheelde hier behoorlijk wat gasverbruik.

Zoiets kan ook prima met bijvoorbeeld je warmtepomp

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
Een apparaatje om je slimme meter uit te lezen zoals de uitvoering: HomeWizard Wi-Fi P1 Meter kan overigens beter inzicht geven, daarmee krijg je elke seconde / elke 10 seconden data door i.p.v. per uur zoals je nu van je energieleverancier krijgt.

• hotymoty
President schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:34:
Hier heb ik vloerverwarming op gas. Zelfs toen de thermostaat op 14 graden stond en het 19 graden was in huis had ik dagelijks toch wel 1,5 kuub gas verbruik omdat die op 'conform' stond ingesteld. Heb ik ook direct uitgezet, scheelde hier behoorlijk wat gasverbruik.

Ik kan me wel herinneren dat er in de instellingen iets van een “geoptimaliseerde temperatuur” zat. Deze staat op 21 graden. Moet ik deze wellicht op 18 graden zetten?

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-11 08:27
Je zou kunnen kijken of je iets in de app ziet m.b.t. legionella run, savonds 2 uur is wel een perfecte tijdstip om dit uit te voeren n.l. dan wordt de water verwarmt tot een HOGE temperatuur zodat legionella zich niet kan vormen, dat is een nadeel van een buffer hebben i.p.v. direct doorloop (stil staand water).

Voor de rest kan het gewoon opwarmen zijn, omdat buffer tank niet meer op temperatuur is (buiten die tijd om of op beide tijden?)

Gebeurd dit elke dag of een keer in de zoveel tijd dat dit savonds gebeurd? vgm is legionella run is 1x wekelijks (heb hier geen ervaring mee)?

• devriesjande
@hotymoty Heeft nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag waar zijn warme kraanwater vandaan komt.
Er is dus niet zinnigs over zijn probleem te zeggen. Misschien is het wel een oude koelkast zoals @Accretion al aangaf.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:03

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zijn de gegevens die je in de app ziet, niet gewoon het verbruik van iemand anders?

Je ziet hier tussen 2 en 3 uur 's nachts een verbruik van meer dan 3 kWh, bij de maximale capaciteit van 16 Ampere op een groep, moet het al minstens 50 minuten duren om zoveel vermogen te gebruiken. Dat lukt je niet ongemerkt met een normaal huis, tuin of keukenapparaat.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:55
devriesjande schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:39:
@hotymoty Heeft nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag waar zijn warme kraanwater vandaan komt.
Er is dus niet zinnigs over zijn probleem te zeggen. Misschien is het wel een oude koelkast zoals @Accretion al aangaf.
3,2 kW gemiddeld over een uur, dat haal je zelfs met een compete vriescel niet eens.

Het moet haast wel iets van waterverwarming zijn.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:45

DukeBox

loves wheat smoothies

President schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:34:

In de meeste gevallen is dat alleen voor warm water, niet voor CV. Afhankelijk van je ketel wordt de wisselaar dan warm gehouden zodat er sneller warm water uit je kraan komt of een kleine boiler wordt warm gehouden.
Bij een WP is dat niet nodig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:09
Ik dacht ook gelijk 'boiler'.

@hotymoty als je zelf er niet al te veel van weet, misschien even eea navragen bij je verhuurder.
Misschien heeft die ook nog ergens een handleiding van alles (of is dat online te vinden).
Eventueel ook de gegevens van de installateur, zodat je die kan bellen met je vragen.
Wellicht moet je inderdaad ergens bepaalde instellingen (anders) aanpassen.
Succes.

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
1. Zet een paar apparaten aan, waterkoker, warmtepomp op 28°C en de oven/magnetron (wel iets erin zetten).

Gaat je meter flink lopen (5000Watt)? En half zo hard als alleen de warmtepomp draait (2000-3000 Watt)? Er zit een knopje op je meter waarbij je huidig verbruik kan zien. En als je alles uit zet moet het weer laag zijn natuurlijk. (Mogelijk zit één of meerdere groepen van de buren gewisseld)

2. Controleer metercodes met de gegevens in je app/contract. Misschien is de complete meter verwisseld :D

3. Zet alles wat warmte kan maken uit, bijvoorbeeld deurtje open, stekker eruit, evt via de groepsschakelaar maar pasop voor je ijskast. (oven, vaatwasser, wasmachine, terraskachel, badkamerverwarming, garageoprit ontdooier (lol ja) en natuurlijk warmtepomp)

Ik vind 0,5-1kWh per uur bij afwezigheid teveel voor boiler, legionella, buffer, ontdooien etcetera.. Die om 20:00 is ook onzinnig, geen daltarief, geen goed 'flexi-uur' en om 7,9:00 en 13:00 is er ook nog gestookt..

Denk even goed na of je niet de avond laat ervoor nog flink hebt gedouched of toch een (af)was hebt laten draaien of dat de kat de terraskachel heeft aangezet.. Klinkt gek maar loop even goed door je huis en denk logisch na.

[ Voor 5% gewijzigd door jnr24 op 08-06-2024 12:02 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:07

Blokker_1999

Full steam ahead

devriesjande schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:39:
Het is inderdaad vreemd dat TS wel kan reageren op andere vragen, maar stil blijft over de vraag waar het sanitair warm water vandaan komt terwijl dit inderdaad een belangrijk element kan zijn in de zoektocht naar deze verbruiker.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:59
Gezien het verbruik midden in de nacht lijkt het sterk op een boiler dat gaat opwarmen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• hotymoty
Blokker_1999 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:21:
[...]

Het is inderdaad vreemd dat TS wel kan reageren op andere vragen, maar stil blijft over de vraag waar het sanitair warm water vandaan komt terwijl dit inderdaad een belangrijk element kan zijn in de zoektocht naar deze verbruiker.
Excuus allemaal, ik ben een aantal dagen weg met familie en had een druk programma haha. Daarnaast moest ik even wat informatie opvragen bij de verhuurder, die gaf niet direct een antwoord. Ik heb eindelijk antwoord: “Het warme tapwater zal in de boiler (180 liter) worden opgeslagen. Hierdoor is er altijd voldoende voorraad aan warm water en is er een goed functionerende installatie.”

Betreft de apparaten is alles nieuw en ook zeer zuinig. De koelkast heeft bijvoorbeeld een B-label.

[ Voor 6% gewijzigd door hotymoty op 08-06-2024 21:03 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met wat geluk is het een wekelijkse antilegionella en is het verbruik de rest van de week wel redelijk ok, met wat pech is het een COP1 elektrische boiler.
Foto van het typeplaatje kan helpen.

Als het een warmtepompboiler is, dan is instellen op hooguit 50 graden de eerste stap.

Hoedanook een goede kandidaat voor een eigen energiemeting :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• hotymoty
Proton_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:10:
Met wat geluk is het een wekelijkse antilegionella en is het verbruik de rest van de week wel redelijk ok, met wat pech is het een COP1 elektrische boiler.
Foto van het typeplaatje kan helpen.

Als het een warmtepompboiler is, dan is instellen op hooguit 50 graden de eerste stap.

Hoedanook een goede kandidaat voor een eigen energiemeting :)
Ik ga dat maandag even controleren en veranderen mocht dat nodig zijn. Moet ik ook de instelling “geoptimaliseerde temperatuur” veranderen van 21 naar 18 of 19?

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:09
Blokker_1999 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:21:
[...]

Het klinkt misschien gek, maar niet iedereen heeft deze kennis. Vooral als je gewend bent om gewoon de kraan open te draaien en warm water te hebben. En dat dat ooit met gas verwarmd werd, maar nu met stroom, maar hoe, wat, waar?!
Dat blijkt ook wel enigszins uit de reacties van TS.
Vandaar mijn tip om een handleiding te zoeken en vragen neer te leggen bij de verhuurd en mogelijk installateur.

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-11 17:24

paradoXical

The ParadoX

Ik zou even zo'n module bestellen: https://www.homewizard.com/nl/
Die hang je aan je meterkast dingus. Schakel al je groepen af, en 1 voor in 1 inschakelen.

Via de app heb je zo'n functie, waarbij je actueel verbruik kunt zien, vanuit daar kun je verder zoeken. Hier thuis waren het:

-2e vriezer
-2e koelkast
-pc
-verlichting (gloeilamp)
-wasdroger
-place-in boiler

Vriezer en koelkast afgekoppeld, warmtepompdroger gekocht, pc naar stand-by en server functies op een <10watt model (pentium gold). LED verkochting aangeschaft. Quooker aangeschaft + warmwater via CV.

Van 5000+kWh naar zo'n 2800!

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Met 3,2 kWh aan energie (geschat op basis van je grafiek)
zal je 180 liter water (mailtje van de verhuurder)
verwarmen met (3,2/0,00116)/180 = 15 graden Celsius.

• jnr24
hotymoty schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:21:
[...]

Ik ga dat maandag even controleren en veranderen mocht dat nodig zijn. Moet ik ook de instelling “geoptimaliseerde temperatuur” veranderen van 21 naar 18 of 19?
Dat zal je even in de Bosch handleiding moeten opzoeken. Ik mag aannemen dat er nu geen stookkosten zijn omdat het zonder verwarming al 22-23 is in huis. Het lijkt me niet dat een dergelijke instelling 5kWh bij afwezigheid verklaard.

Het meest logische is nu de boiler plus eventueel warmtepomp al deze het tapwater verwarmd. Kan je die uitzetten? Heb je die meter test gedaan die ik eerder noemde?

Zie je die pieken dagelijks?

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57
aawe mwan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:20:
Met 3,2 kWh aan vermogen (geschat op basis van je grafiek)
zal je 180 liter water (mailtje van de verhuurder)
verwarmen met (3,2/0,00116)/180 = 15 graden Celsius.
<nitpicking>
Vermogen gaat in (k)W, *niet* in (k)Wh!

De eenheid (k)Wh is een maat voor een totale hoeveelheid energie. En de (k)W is de maat voor een hoeveelheid energie per tijdseenheid, oftewel vermogen.

Het is belangrijk om altijd de juiste eenheden te gebruiken, anders krijg je (spraak)verwarring of zelfs verkeerde informatie...
</nitpicking>

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• hotymoty
jnr24 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:14:
[...]

Dat zal je even in de Bosch handleiding moeten opzoeken. Ik mag aannemen dat er nu geen stookkosten zijn omdat het zonder verwarming al 22-23 is in huis. Het lijkt me niet dat een dergelijke instelling 5kWh bij afwezigheid verklaard.

Het meest logische is nu de boiler plus eventueel warmtepomp al deze het tapwater verwarmd. Kan je die uitzetten? Heb je die meter test gedaan die ik eerder noemde?

Zie je die pieken dagelijks?
Die pieken zijn niet dagelijks, wel paar keer per week.

Ik kan die testen nu niet doen, want, zoals ik al eerder schreef, ben ik een paar dagen weg met familie.

Ik doe wel vaak in de nacht de ramen open voor frisse lucht en dan daalt de temperatuur in huis vaak wel naar 19 a 20 graden. Wellicht dat de warmtepomp dan alsnog aan slaat.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Gameboy schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:17:
[...]

<nitpicking>
Vermogen gaat in (k)W, *niet* in (k)Wh!

De eenheid (k)Wh is een maat voor een totale hoeveelheid energie. En de (k)W is de maat voor een hoeveelheid energie per tijdseenheid, oftewel vermogen.

Het is belangrijk om altijd de juiste eenheden te gebruiken, anders krijg je (spraak)verwarring of zelfs verkeerde informatie...
</nitpicking>
Het is al gefixt.

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-11 15:49
Mag ik zeggen dat 10kwh en 6kwh op dagen dat het iets frisser is, ik dat helemaal niet vreemd vind (zeker niet bij gasloos en het hebben van boilervaten)?
De eerder aangehaalde p1 meter gaat absoluut helpen om te kijken waar je kunt besparen, maar ik krijg niet het idee dat je een gigantisch 'lek' hebt. Een bepaalde mate van comfort kost nu eenmaal een gegeven hoeveelheid energie.

Inzicht kan je helpen het moment van verbruiken misschien te verplaatsen. Ook kan je je gewenste comfort aanpassen, maar het water in een boiler of een afkoelend huis wordt/blijft niet vanzelf warm.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

• jnr24
Chewmonkey schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:01:
Mag ik zeggen dat 10kwh en 6kwh op dagen dat het iets frisser is, ik dat helemaal niet vreemd vind (zeker niet bij gasloos en het hebben van boilervaten)?
...
Nou ik stook hier al maanden niet meer en het is 22-23°C in huis. Als TS dan verbruik niet kan verklaren is het veel. Die 'legionella-run' kan nog wel met 3kWh 's nachts, een keertje per week (nog steeds veel), maar al die pieken in die andere grafiek dan?

@hotymoty ja pas wel op met open ramen die dan net de thermostaat opschrikken. Stel hem op 16gr of nog liever een 'uitstand' om koeling toestanden te voorkomen.

Zorg dat je de thermostaat goed kent. Veel klokthermostaten kan je laag zetten maar volgens het actieve programma schiet hij dan gewoon weer naar bijvoorbeeld 21 graden overdag en 19 's nachts.

[ Voor 12% gewijzigd door jnr24 op 09-06-2024 10:24 ]

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-11 15:49
Nouja, 'al die pieken' zijn amper 400 à 500W. Ik zou daar niet van schrikken.

En daarmee zeg ik niet dat ik niet zou willen weten wat het is.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

• jnr24
Chewmonkey schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:22:
Nouja, 'al die pieken' zijn amper 400 à 500W. Ik zou daar niet van schrikken.

En daarmee zeg ik niet dat ik niet zou willen weten wat het is.
Bij de eerste grafiek zie je dat alles 6u lang rustig blijft. De ongebruikte boiler slaat blijkbaar niet elke 3 of 4u aan.

500 Watt een uur lang is best stevig. Dat is geen koffieapparaatje

• jnr24
@hotymoty ik ben wel benieuwd naar een paar grafiekjes tijdens je laatste afwezigheid en eventueel eentje waar je wel duidelijk douche/bad/oven kan aanwijzen.

Ik neem ook aan dat je bij afwezigheid geen hele rits (klap)raampjes open laat staan. Een nieuwbouw huis kan dan eigenlijk niet onder de 19 graden zaken in juni.

• hotymoty
Ik heb even gekeken naar de instellingen van het systeem. Ik vind het lastig te oordelen of alles goed of niet goed staat. Wel is het duidelijk wat die piek van 3,5 kWh veroorzaakt om 2 uurs nachts op zondagen: een zogeheten "thermische desinfectie":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rsQXMWGtwlamjtGKZEhz8-nEfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lek3jirDAGVRnedZO5WKX9x7.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder de screenshot van de instelling (geoptimaliseerd gebruik bij temperatuurinstellingen) waar ik eerder naar verwees. Moet ik dit veranderen naar bijvoorbeeld 19 graden? Of moet ik dit laten?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_B8xiZqCpJtmdWCu70DH348TBp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJxoUZF8uZQ4cpkpdZZIRYeH.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder de instelling m.b.t. warmwater. Ik heb niet kunnen vinden waar ik dit überhaupt kon aanpassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIywuMr5s2qVjzE7EOfQ4oyIcZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTuIuU1By3FsMsnJgFjuC6Iv.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog een instelling m.b.t. Extra warmwater. Geen idee of wij dat gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ckwp4N4-j0Uv-KIPt9wN_tkkjtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22hoAGmyPJdMjVEeOO5z9hXV.jpg?f=fotoalbum_large

• Proton_

Proton_

Team Welles

59 graden is wat veel voor een R32 warmtepomp, daar heeft hij een hulpelement bij nodig.
Een R290 unit kan het wel maar alsnog niet echt zuinig. Heb je een typenummer?
Probeer of je met 50 graden ook uit komt, dat scheelt een hoop.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• jnr24
Dat van die 21 graden kan je het beste even zelf opzoeken. Ik neem aan dat iets van de standaard warmte is of maximale warmte. Ik hoop dat je appartement nu niet kouder wordt als 21 graden, maar ik ken mensen die zetten 's morgens met 16°C echt alles open zodat zelfs een thermostaat op 18 nog aanslaat.

• hotymoty
Proton_ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:57:
59 graden is wat veel voor een R32 warmtepomp, daar heeft hij een hulpelement bij nodig.
Een R290 unit kan het wel maar alsnog niet echt zuinig. Heb je een typenummer?
Probeer of je met 50 graden ook uit komt, dat scheelt een hoop.
Typenummer van Lucht-waterwarmtepomp is Bosch Compress 3400iAWS M.

Ik kan echter nergens de temperatuur van warmwater veranderen naar 50 graden. Ik heb overal gezocht in de instellingen.

• hotymoty
jnr24 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:14:
Dat van die 21 graden kan je het beste even zelf opzoeken. Ik neem aan dat iets van de standaard warmte is of maximale warmte. Ik hoop dat je appartement nu niet kouder wordt als 21 graden, maar ik ken mensen die zetten 's morgens met 16°C echt alles open zodat zelfs een thermostaat op 18 nog aanslaat.
Nou ik ben ook zo'n persoon dat ramen open zet voor frisse lucht. Ik merk dat de temperatuur soms in ochtend wel kan afkoelen naar 19,5 a 20 graden. Nu is het binnen overal 21,5 graden. Ik denk dat de vloerverwarming steeds ook aanslaat als ik kijk op het schermpje. Als ik de instelling "geoptimaliseerd gebruik" aanpas naar 19 graden, dan gaat het verwarmingsicoontje uit. Zie hieronder voor dat icoontje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23XGdgPnQ-_u9-UmCpj5FIxon-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYa3YgLz91Hoo1QTBvg8samG.jpg?f=fotoalbum_large

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat is geen R290 unit. Ik vind geen maximale temperatuur op de compressor.
Misschien heb je iets aan de handleiding 3.2.9?
https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721821685

in ieder geval Menu: Energieverbruik > Elektrische bijverwarming moet (buiten legionella) vrijwel overal 0 aangeven. Dus alleen op zondagnacht mag die oplopen.

Pagina: 1