Vraag over omvormer vermogen, passend bij een zonnepaneel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proconsoles
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-06-2024
Hallo,

Mijn vriendin heeft vorige week 5 zonnepanelen van Aiko 445 Wp | All Black laten installeren en hierbij zijn de volgende 5 omvormers gekozen :

Enphase | Micro omvormer IQ 8+

Deze kappen het vermogen per paneel af naar 300 Wp.

Ik vind dit nogal laag, zouden jullie hier ook voor hebben gekozen ? Zij heeft de installateur nog niet gevraagd waarom hij hiervoor heeft gekozen. De panelen liggen op een schuin dak met dakpannen, richting het zuid westen.

Beste antwoord (via proconsoles op 08-06-2024 09:54)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
Nee, dat had ik afgeraden. Het verlies is een goede 2% op jaarbasis en dan vooral in de zomer , wat natuurlijk nog enigszins mee valt.

Dit vragen in het Enphase topic heeft wat mij betreft geen zin: die hebben de nijging om aftoppen als doel te zien, waar het slechts een middel is bij het heel dure Enphase om ROI te optimaliseren, maar dat gaat vaak te ver.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier staat een mooi lijstje
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

Waarom niet voor een string omvormer gekozen?

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2024 17:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proconsoles
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-06-2024
Dankje, als ik de laatste tabel zo bekijk, had de installateur niet voor een IQ8+ moeten kiezen, maar voor een IQ8AC of IQ8HC moeten gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wellicht even hier de vraag posten
Het grote Enphase topic - deel 2

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
Nee, dat had ik afgeraden. Het verlies is een goede 2% op jaarbasis en dan vooral in de zomer , wat natuurlijk nog enigszins mee valt.

Dit vragen in het Enphase topic heeft wat mij betreft geen zin: die hebben de nijging om aftoppen als doel te zien, waar het slechts een middel is bij het heel dure Enphase om ROI te optimaliseren, maar dat gaat vaak te ver.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.