Past dit: Denim Bifacial 490 WP + Solaredge s500b ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 11:05
Zoals de titel zeg; past dit?

Panelen * 7: Denim N-type topcon 490 WP
Optimizers: S500B Solaredge
Omvormer Solaredge SE4000H

In eerste opzicht zou je JA! zeggen. Maar ze zijn bifaciaal en kunnen theoretisch tot 20% meer opbrangen wat ze dan tot 590 WP brengt. zie datasheet.
Daarnaast is de 490 WP gewaardeerd op de STC met 1000W/m2, en in Nederland heb je soms pieken tot wel 1200W/m2.
Ook de ampère komt dan boven de max van 15A? (van de s500b)

Of verzin ik nu beren?

Edit: Panelen staan strak op zuid.

Alvast bedankt! (L)

[ Voor 5% gewijzigd door Mipje op 07-06-2024 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Uit de S500B-datasheet: "Het nominale vermogen van het zonnepaneel bij STC zal het optimizer 'Nominaal DC-ingangsvermogen' niet overschrijden. Modules met maximaal +5% vermogenstolerantie zijn toegestaan."

Daarnaast voldoe je aan de maximale kortsluitstroom volgens STC. In praktijk zie je hogere vermogens nauwelijks en zijn de optimizers ook 'slim' genoeg om niet meer stroom te pakken dan ze kunnen verwerken.

Ik begrijp alleen de keuze voor een SE4000H niet met maar 7*490Wp. Een 3000W-versie zou logischer zijn.

Daarnaast hoop ik dat deze panelen nauwelijks schaduw zien, want met 7 panelen zit je dicht op het minimum van 6 wat tegelijk evenveel zon moet zien.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
Bedankt voor je reactie!
Uit de S500B-datasheet: "Het nominale vermogen van het zonnepaneel bij STC zal het optimizer 'Nominaal DC-ingangsvermogen' niet overschrijden. Modules met maximaal +5% vermogenstolerantie zijn toegestaan."

Daarnaast voldoe je aan de maximale kortsluitstroom volgens STC. In praktijk zie je hogere vermogens nauwelijks en zijn de optimizers ook 'slim' genoeg om niet meer stroom te pakken dan ze kunnen verwerken.
Goed, ze branden dus niet door, maar kunnen wel evt. max opbrengst afknijpen.
Ik begrijp alleen de keuze voor een SE4000H niet met maar 7*490Wp. Een 3000W-versie zou logischer zijn.
Omdat ze -potentieel- dus 7* 590 WP kunnen opbrengen & ze staan strak op zuid, ik las dat als je strak op zuid staat minder overhead/ underhead kan aanhouden.
Het heeft verder toch geen nadelen, behalve iets hogere aanschaf kosten?
Hier mag je me rustig verbeteren, ik ben nog lerende.
Daarnaast hoop ik dat deze panelen nauwelijks schaduw zien, want met 7 panelen zit je dicht op het minimum van 6 wat tegelijk evenveel zon moet zien.
Tja, ik haal het minimum van 6 + 1, en het zijn flinke panelen met 120 cellen, iets flinker dan de gemiddelde consumenten panelen.
Zomers 0 schaduw, winters erg veel op en neer van de linker naar de rechter helft. alsof het een snollebollekes hit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:34
zomers aftoppen is tot 2027 erg, daarna niet meer.

In vergelijking, salderen in Belgie bestaat niet, sinds mei moet ik betalen om stroom terug te leveren, omdat de stroomprijs zo laag staat (het is maar 2 ct / kWh, dus niet veel, maar toch).

Het is dus beter om in zomer af te toppen dan in winter minder op te wekken...
Dus ik zou paneeltje extra plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
99ruud99 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:40:
zomers aftoppen is tot 2027 erg, daarna niet meer.

In vergelijking, salderen in Belgie bestaat niet, sinds mei moet ik betalen om stroom terug te leveren, omdat de stroomprijs zo laag staat (het is maar 2 ct / kWh, dus niet veel, maar toch).

Het is dus beter om in zomer af te toppen dan in winter minder op te wekken...
Dus ik zou paneeltje extra plaatsen.
Bedankt voor je reactie, goed punt. En aan die 490 WP kom ik 'swinters toch niet.

8e paneel past niet. dan steken ze aan beide zijden 50cm uit op het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
En als je iets kleinere (normale) 430 WP panelen haalt? Of heb je specifieke reden voor xxl panelen? (Bijvoorbeeld met xxl past meer wp op je dak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ontwerpen toets je met SolarEdge designer. In dit geval nogal belangrijk... met 5% bificial gain gaat de Isc over de 15A heen van zowel de s500b als de 650b.

Designer laat meer toe dan datasheets. Dus niet eigenwijs zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 07-06-2024 15:37 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
99ruud99 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:33:
En als je iets kleinere (normale) 430 WP panelen haalt? Of heb je specifieke reden voor xxl panelen? (Bijvoorbeeld met xxl past meer wp op je dak).
Ja, ze zijn allemaal ~1134 mm breed. Deze zijn ~2m hoog, daarmee kan ik er 7 naast elkaar plaatsen.
Kleinere panelen zijn alleen, danwel voornamelijk, in de lengte kleiner. wat dan niet resulteert in extra plek op het dak.
Dus wat je zegt, volgens mij heb ik zo max. haalbe WP op mijn dak
(7.80m breed)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlDRxLJ4Txskx5CxVznKzYCyNhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e44p7Lul89bRREJ4VkHpa5y1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
En op een dergelijk dak ben je waarschijnlijk beter uit met een string omvormer. Veel makkelijker.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik zou hier ook voor een stringomvormer gaan inderdaad. En let op: op 7.80m passen geen 7x113.4cm panelen...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Hoe groot is je dak? (Van dakgoot tot nok)

Want mogelijk kan je toch gewoon normale maat pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
Ronald schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:37:
Ontwerpen toets je met SolarEdge designer. In dit geval nogal belangrijk... met 5% bificial gain gaat de Isc over de 15A heen van zowel de s500b als de 650b.

Designer laat meer toe dan datasheets. Dus niet eigenwijs zijn.
Ik wist niet dat dit kon, even snel gedaan.
de denim 490 staat niet tussen de bestaande panelen, dus ik heb hem zelf aangemaakt. Weet niet of ik het goed gedaan heb:
Samengevat, als ik de gegevens invoer achter de 490 info gedeelte van de datasheet krijg ik groen licht.
Als ik echter de gegevens invul alsof het een 590 paneel is en dus vanaf dat bifacial gedeelte invult. is er geen mogelijkheid tot laten werken.
Je kan later bifacial aanvinken en de bifacial factor op 80% zetten zoals op de datasheet staat, maar ik weet dan eigenlijk niet wat ik doe.

foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ism7grvEVbpgZWH079VHAmDQOGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jfcOkenbHf6wNF9xr4XeklIV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8o9WAXe4jMEdTrWHnNVW1Znv0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CKQsg6kmwg4eItutoQxdU9BB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Twa-L-eDMM5Hl0u4abNhgwHpamk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0uJuB0Dxj2EBIKuvgV767euV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PY-pL_W4JgUOp53DlQ3gC6b5_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FoJELVe6ZOvsK0sJXw7mCcgw.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is dan nog steeds, kan ik van de 490 data uitgaan, of moet ik rekening houden met 490+ - 590 WP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
Cr3ator schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:41:
Ik zou hier ook voor een stringomvormer gaan inderdaad. En let op: op 7.80m passen geen 7x113.4cm panelen...
klopt 7* 1134 + 6cm tussendepanelenruimte = 7,944 m.
De 7.8m is de schuur, het dak steekt aan beide kanten iets uit. Ken net dus. Daarnaast is aan beide kanten nog 1m wandelgang op mijn erf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
Ronald schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:40:
En op een dergelijk dak ben je waarschijnlijk beter uit met een string omvormer. Veel makkelijker.
Ja, ik begin het te merken, uphill battle dit.

Zomers heb ik bijna 0 schaduw.
In de winter echter vrij veel, zie voorbeeld fotos:

(overigens voordat jullie het gaan zeggen, er komen 0 foto's op het dak van het huis. Het huis én de hele buurt komen uit 1922, de stijl is oud en klassiek en dat wil ik zo houden en niet verknallen door panelen op het dak te plaatsen)

foto's: (eerst winter, dan zomer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlXYdcSPjb3mfOyANL5HbH3SL_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BTMv6EXSjc9fTVy4e954lx0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXhRZIMqtHdOYPqxV6BNNqnxz9Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cbukhhKXhLebeSGMLQC2B4XM.jpg?f=user_large

Je ziet dat de winterschaduw mij motiveert om optimizers te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Normaal wil je ook nog 20 cm tot rand van dak hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mipje schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:27:
[...]

klopt 7* 1134 + 6cm tussendepanelenruimte = 7,944 m.
De 7.8m is de schuur, het dak steekt aan beide kanten iets uit. Ken net dus. Daarnaast is aan beide kanten nog 1m wandelgang op mijn erf.
Met inlegrails kun je de panelen strak tegen elkaar aan leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Mipje schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:31:

Je ziet dat de winterschaduw mij motiveert om optimizers te gebruiken.
En dat gaat niet werken.

Je hebt 5 in de zon nodig voor 400V string spanning. Dan kunnen er 2 bijlummelen.
Met 5 in de schaduw worden de 2 die in de zon liggen knallend afgetopt bij SolarEdge.

Optimaliseren voor de winter verdien je nooit, maar dan ook nooit terug.
Mipje schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:31:

(overigens voordat jullie het gaan zeggen, er komen 0 foto's op het dak van het huis. Het huis én de hele buurt komen uit 1922, de stijl is oud en klassiek en dat wil ik zo houden en niet verknallen door panelen op het dak te plaatsen)
Prima dat je die mening toegedaan bent, dat is je goed recht.

In Alkmaar staat een molen. Een graanmolen. Die heeft de afgelopen 340+ jaar wel andere dingen gedaan dan graan malen...

120 jaar geleden is er een elektromotor ingezet... omdat de techniek verder was en zo zonder wind doorgewerkt kon worden.

Nu mag er geen generator aan gehangen worden... Want dat is niet historie getrouw :r

Dus doet het ding niets nuttigs meer... Want 8 ton aan en afvoeren door kleine bestelbusjes omdat een vrachtwagen niet meer op het terrein kan komen kan niet... Nu vind ik dat juist vernietiging van de historie dat de molen 100en jaren met de tijd meegegaan is.

Ook een jaren 20 woning moet met de tijd mee naar mijn mening.

[ Voor 54% gewijzigd door Ronald op 07-06-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
bbbrumbrum schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:45:
[...]

Met inlegrails kun je de panelen strak tegen elkaar aan leggen.
Goed idee! dankje wist ik ook niet dat dat bestond, ik vond wel dat het moest bestaan. ze zijn wel moeilijk te googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
Ronald schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:11:
[...]

En dat gaat niet werken.

Je hebt 5 in de zon nodig voor 400V string spanning. Dan kunnen er 2 bijlummelen.
Met 5 in de schaduw worden de 2 die in de zon liggen knallend afgetopt bij SolarEdge.
Kan zijn, maar zonder optimizers knijpen de panelen zichzelf alsnog af. Dan heb je ook niks?
Is dat werkelijk zo krap? indirect licht en zwak licht is namelijk ook nog gewoon fotonen die elektronen van hun plek stoten.
solaredge werkt op 380v.
Optimaliseren voor de winter verdien je nooit, maar dan ook nooit terug.
Niet helemaal mee eens, ze gaan 30 jaar op een dak energie opbrengen, ook in de winter. kan me niet voorstellen dat dat geen ROI geeft.
De makkelijke gedachte van pompen in de zomer en strepen in de winter is voorbij.
They changed the name of the game (vanaf 2027 dan) het belang om in de winter wat op te brengen is groter. Ik kan me alleen maar voorstellen dat dit toeneemt.
Prima dat je die mening toegedaan bent, dat is je goed recht.

In Alkmaar staat een molen. Een graanmolen. Die heeft de afgelopen 340+ jaar wel andere dingen gedaan dan graan malen...

120 jaar geleden is er een elektromotor ingezet... omdat de techniek verder was en zo zonder wind doorgewerkt kon worden.

Nu mag er geen generator aan gehangen worden... Want dat is niet historie getrouw :r

Dus doet het ding niets nuttigs meer... Want 8 ton aan en afvoeren door kleine bestelbusjes omdat een vrachtwagen niet meer op het terrein kan komen kan niet... Nu vind ik dat juist vernietiging van de historie dat de molen 100en jaren met de tijd meegegaan is.

Ook een jaren 20 woning moet met de tijd mee naar mijn mening.
Je zou gebruik kunnen maken van de wind? daar was de molen voor gemaakt. Of danwel die elektromotor die er al in zat?
Ik snap je sentiment, ik word soms ook best moe van het historie getrouw gedoe.
Het is jammer om dat ding voor piet jan snot te laten staan. Maar ik kan me voorstellen dat een generator aan de buitenkant niet erg sierlijk is.
Er word soms idd wanbeleid opgevoerd in dat opzicht.

Maar reflecterend op mijn huis; is het gewoon spuuglelijk. het is ook niet -nodig-. zonnepanelen zijn wel een verbetering, maar ik heb de mogelijkheid om een prachtig zuid staande schuur te gebruiken hiervoor. Waarom zo'n mooi pand/ buurt onteren?

Ik ga het pand echter wel praden naar 2024, 12cm pir in het dak, alle enkel glas naar dubbel of triple, spouw volspuiten. waar mogelijk een isolerend voorzetwandje,. vloerverwarming. verwarings ketel.
Kun je allemaal doen terwijl je het pand mooi en oud laat.

Check dit, 104 jaar oud. Die historie moet ook wat waard zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-m4we6Da8QkKivDe-upUWrsSfMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TQR2jrqhygV4n2KrEWLozR2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Mipje Het grote SolarEdge topic

Ik denk dat ik solaredge iets bovengemiddeld snap…

Het systeem draait al jaren op 400V… en ja het is echt zo erg…

Optimizers maken van schaduw geen zon… en bij helder weer is het verschil tussen schaduw en zon tot factor 20, gemiddeld factor 10. Bypass heeft dus slechts minimaal verlies.

Wil je geen string omvormer dan ga je naar apsystems of hoymiles micro’s… solaredge is niet de oplossing die je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je er alles uit wilt halen ga je voor een micro-omvormer systeem. Nagenoeg dezelfde prijs als een Solaredge setup. Werkt ook als maar 1 paneel zon krijgt en je krijgt ook mooie statistieken per paneel.

Wil je meeste bang/buck dan een simpele string omvormer.

Solaredge zou ik hier niet kiezen.
Pagina: 1