Ronald schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:11:
[...]
En dat gaat niet werken.
Je hebt 5 in de zon nodig voor 400V string spanning. Dan kunnen er 2 bijlummelen.
Met 5 in de schaduw worden de 2 die in de zon liggen knallend afgetopt bij SolarEdge.
Kan zijn, maar zonder optimizers knijpen de panelen zichzelf alsnog af. Dan heb je ook niks?
Is dat werkelijk zo krap? indirect licht en zwak licht is namelijk ook nog gewoon fotonen die elektronen van hun plek stoten.
solaredge werkt op 380v.
Optimaliseren voor de winter verdien je nooit, maar dan ook nooit terug.
Niet helemaal mee eens, ze gaan 30 jaar op een dak energie opbrengen, ook in de winter. kan me niet voorstellen dat dat geen ROI geeft.
De makkelijke gedachte van pompen in de zomer en strepen in de winter is voorbij.
They changed the name of the game (vanaf 2027 dan) het belang om in de winter wat op te brengen is groter. Ik kan me alleen maar voorstellen dat dit toeneemt.
Prima dat je die mening toegedaan bent, dat is je goed recht.
In Alkmaar staat een molen. Een graanmolen. Die heeft de afgelopen 340+ jaar wel andere dingen gedaan dan graan malen...
120 jaar geleden is er een elektromotor ingezet... omdat de techniek verder was en zo zonder wind doorgewerkt kon worden.
Nu mag er geen generator aan gehangen worden... Want dat is niet historie getrouw
Dus doet het ding niets nuttigs meer... Want 8 ton aan en afvoeren door kleine bestelbusjes omdat een vrachtwagen niet meer op het terrein kan komen kan niet... Nu vind ik dat juist vernietiging van de historie dat de molen 100en jaren met de tijd meegegaan is.
Ook een jaren 20 woning moet met de tijd mee naar mijn mening.
Je zou gebruik kunnen maken van de wind? daar was de molen voor gemaakt. Of danwel die elektromotor die er al in zat?
Ik snap je sentiment, ik word soms ook best moe van het historie getrouw gedoe.
Het is jammer om dat ding voor piet jan snot te laten staan. Maar ik kan me voorstellen dat een generator aan de buitenkant niet erg sierlijk is.
Er word soms idd wanbeleid opgevoerd in dat opzicht.
Maar reflecterend op mijn huis; is het gewoon spuuglelijk. het is ook niet -nodig-. zonnepanelen zijn wel een verbetering, maar ik heb de mogelijkheid om een prachtig zuid staande schuur te gebruiken hiervoor. Waarom zo'n mooi pand/ buurt onteren?
Ik ga het pand echter wel praden naar 2024, 12cm pir in het dak, alle enkel glas naar dubbel of triple, spouw volspuiten. waar mogelijk een isolerend voorzetwandje,. vloerverwarming. verwarings ketel.
Kun je allemaal doen terwijl je het pand mooi en oud laat.
Check dit, 104 jaar oud. Die historie moet ook wat waard zijn: