Laadkabel veilig naar buiten brengen met de deur op een kier

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-04 10:23
Het is mij niet toegestaan om een laadpaal/wallconnector aan de buitenmuur te plaatsen om mijn auto op te laden. Wat ik natuurlijk wel kan doen is de wallconnector aan de muur in mijn huis plaatsen en de kabel naar buiten.

Op zich een prima oplossing maar dan staat de deur op een kier en kunnen mensen zomaar naar binnenlopen wat ook niet de bedoeling is. Een oplossing om een deur veilig(er) op een kier te zetten zou een kierstandhouder zijn. Probleem is echter, voor zover ik ze hebben kunnen vinden, dat de deur compleet dicht moet zijn om hem te activeren. En dat gaat natuurlijk niet met een kabel tussen de deur.

Wat ik dus eigenlijk nodig zou hebben is een kierstandhouder die ik kan activeren met de kabel tussen de deur. Mijn vraag is dus of iemand hier iets voor wat? Is het er al onder een andere naam of misschien een speciaal type kierstandhouder?

Andere oplossing waar ik aan heb gedacht, maar eigenlijk nog geen idee heb van de haalbaarheid, is een blokje aan de binnenkant op het kozijn waardoor ik de deur dus de dikte van het blokje open kan doen voordat ik de kierstandhouder erop zet. Probleem is misschien wel dat de deur toch verder dicht kan vallen wat de kierstandhouder deactiveert waardoor iedereen toch weer naar binnen kan lopen.

Voor zover mijn eigen ideeën, als iemand ervaring heeft met een soortgelijk probleem maar een andere oplossing staat ik daar natuurlijk ook voor open. Eisen zijn wel dat de lader dus niet aan de buiten gevel mag en ik mag ook niet in de muur/deur grote gaten gaan boren.

Beste antwoord (via Black-Xjuh op 07-06-2024 16:23)

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:41
Hier hebben ze meer serieuze kabel oplossingen die je ook los kan halen

https://www.manutan.nl/nl/mnl/raamuitzetter-pro-5-jackloc

Hier zelfs eentje waar je een gewone cilinder in kan zetten
https://www.manutan.nl/nl/mnl/raam-kierstandhouder-cabl-air

[ Voor 31% gewijzigd door KNed op 07-06-2024 09:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 14:05
Heb je een foto van de situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Wat voor voordeur heb je?

Een deur open laten staan is sub-optimaal (understatement). Een oudere deur heeft echter vaak ook een brievenbus of een simpele borstel of tochtstrip maar een kabel prima onderdoor kan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:47
Heb je geen brievenbus toevallig?
Ps, als iemand struikelt over jou kabel ga je nat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Een kierstandhouder met ketting

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Mini kattenluikje? Hoeft de deur ook niet op een kier.

[ Voor 50% gewijzigd door souljah1h op 07-06-2024 09:48 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dan zet je de laadpaal/wallconnector toch gewoon buiten op een paaltje?

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 07-06-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een klein hoekje uit de deur halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:26

Kheos

FP ProMod
Sethro schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:49:
en dat paaltje komt dan midden in het voetpad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
Zoiets, maar dan mogelijk wat serieuzer, minder kwetsbaar voor inbrekers die een kabeltje doorknippen?

https://www.bol.com/nl/nl...iliging/9300000021205272/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:14
Tijd voor een foto.

Ik visualiseer mij nu dat er een kabel de voordeur uit, zo over het trottoir loopt en dat zal vast niet zo zijn.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Kheos schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:51:
[...]

en dat paaltje komt dan midden in het voetpad?
Waar haal je dat vandaan? Die kan toch gewoon naast de auto staan? En dan via de fundering (evt bestaande openingen) naar binnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 07-06-2024 09:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• KNed

[ Voor 31% gewijzigd door KNed op 07-06-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:26

Kheos

FP ProMod
Sethro schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:52:
[...]

Waar haal je dat vandaan? Die kan toch gewoon naast de auto staan? En dan via de fundering (evt bestaande openingen) naar binnen.
als je de situatie hebt:
auto | voetpad | gevel
zie ik niet hoe je daar een paaltje kunt plaatsen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Black-Xjuh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:39:
Het is mij niet toegestaan om een laadpaal/wallconnector aan de buitenmuur te plaatsen om mijn auto op te laden.
Wat is de reden waarom dit niet is toegestaan? Als helder is wat wel en niet is toegestaan kunnen we beter meedenken over (alternatieve) oplossingen.

Kun je ook aangeven wat de situatie is? Heb je bv. geen voortuin?

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 07-06-2024 09:56 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Kheos schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:54:
[...]

als je de situatie hebt:
auto | voetpad | gevel
Als dat zo is inderdaad maar dat lees ik niet uit de tekst. Nergens staat dat een voetpad een probleem is alleen dat er niets aan de gevel mag worden opgehangen.

Sterker nog, als je vanuit binnen de auto kunt aansluiten staat deze wel echt recht voor de deur.

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 07-06-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Misschien een extra stekker en contrastekker in beide zijden van de deur maken? Dan plug je aan de binnenkant de wallconnector in de 'deur' en aan de buitenkant vanuit de 'deur' naar de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Brievenbus en kattenluik zou allemaal leuk zijn maar ik mag geen gaten maken in de deur in principe al zou ik toestemming kunnen vragen voor een kattenluik, niet eens zo heel gek. Struikelende mensen is ook geen probleem en een voortuin is er niet, het gaat om mijn achterdeur.

Om het te verduidelijken, de achterdeur gaat naar een gemeenschappelijke parkeergarage en ik mag dus niet aan die gemeenschappelijk muur dingen schroeven in de garage maar mijn parkeerplaats is direct aan mijn achtergevel met deur.

De afstand tussen auto en achtergevel is 20cm dus geen struikelgevaar. De VvE verbiedt mij alleen om een lader aan die muur te bevestigen, of een schilderij of wat dan ook. Verder is het dus een massieve deur en alle kieren zijn minimaal (2/3mm) en het een valt weer over het ander, het is dus lastig om hier iets te bedenken voor een kabel, dat heb ik al geprobeerd.

Voordeel van de deur op een kier is wel dat het niet een voordeur is maar een achterdeur in een afgesloten parkeergarage waar alleen mijn buren in principe toegang tot hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Rukapul schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:43:
Wat voor voordeur heb je?

Een deur open laten staan is sub-optimaal (understatement). Een oudere deur heeft echter vaak ook een brievenbus of een simpele borstel of tochtstrip maar een kabel prima onderdoor kan.
Ik te kleine marges en kieren (nieuwbouw) en ik heb geen brievenbus en als ik die wel heb, passen denk ik beide uiteindes van die laadkabel er niet doorheen.
99ruud99 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:43:
Heb je geen brievenbus toevallig?
Ps, als iemand struikelt over jou kabel ga je nat.
Struikelgevaar is er niet.
souljah1h schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:47:
Mini kattenluikje? Hoeft de deur ook niet op een kier.
Is een goede originele optie, maar niet als ze mij verbieden iets met de deur te doen.
Dan moet ik gaan rommelen met hun vloer en alsnog, de kabel moet ergens toch naar buiten.
Als ik niet mag boren in de deur lijkt een hoekje eraf zagen mij ook niet toegestaan, wel iets waar ik zelf over na had gedacht, of stukje uit de dorpel halen wat dan kabelgootje wordt maar het is lastig met het profiel van die deur, misschien dat ik later foto's kan posten.
Kheos schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:54:
[...]

als je de situatie hebt:
auto | voetpad | gevel
Het is:
auto | 10cm | achtergevel met deur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
KNed schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:53:

Dit zijn voor nu de beste opties, helemaal als ik nog iets zou kunnen doen met de lengte van de kabel en daar de kier zo klein mogelijk mee maak, dat de kabel precies past zeg maar. Zoals al eerder gezegd, het is een achterdeur in een afgesloten parkeergarage, dus het is al redelijk veilig en tevens gebruik ik het alleen als ik thuis ben en na twee uur kan de kabel eruit en de deur weer dicht. Ik doe het nu met de deur op een kier zonder iets maar zoek hier dus een veiligere oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Hoe zit het met brandgevaar? Ik kan mij iets voorstellen dat eea verboden is in verband met het risico op brand.

Het risico is natuurlijk niet heel groot maar zo'n brand wil je echt niet in een parkeergarage die daar niet op is ingesteld.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hoe ga je in de winter je auto opladen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Dat zoek je zelf maar uit. Dat is niet het probleem van de VvE. 8)7

Ik zou het eens aankaarten bij de VvE.

[ Voor 23% gewijzigd door Marc H op 07-06-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Marc H schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:18:
Hoe zit het met brandgevaar? Ik kan mij iets voorstellen dat eea verboden is in verband met het risico op brand.

Het risico is natuurlijk niet heel groot maar zo'n brand wil je echt niet in een parkeergarage die daar niet op is ingesteld.
Brandmeldsysteem? En het is geen parkeergarage/garage, het is een bestraatte parkeerplaats gewoon op straatniveau omringd met huizen en een poort met afstandsbediening op daar in te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Tralapo schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:20:
Hoe ga je in de winter je auto opladen dan?
Wat bedoel je precies? Een openbare laadpaal is sowieso altijd nog een alternatief natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marc H
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Black-Xjuh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:26:
[...]

Brandmeldsysteem? En het is geen parkeergarage/garage, het is een bestraatte parkeerplaats gewoon op straatniveau omringd met huizen en een poort met afstandsbediening op daar in te komen.
Ja lekker, dan moet je niet "Om het te verduidelijken, de achterdeur gaat naar een gemeenschappelijke parkeergarage." schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Black-Xjuh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:26:
[...]

Wat bedoel je precies? Een openbare laadpaal is sowieso altijd nog een alternatief natuurlijk.
's winters de deur op een kier laten staan lijkt me niet bevorderlijk voor het binnenklimaat en je rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Tralapo schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:30:
[...]

's winters de deur op een kier laten staan lijkt me niet bevorderlijk voor het binnenklimaat en je rekening.
Dat klopt, maar de kierdeur gaat naar een kleine berging met nog een tweede tussendeur tot de rest van het huis. Verwarmd wordt hier sowieso niet al zal het best invloed hebben op de rest van het huis. Voordeel is ook door die omsloten parkeergarage dat de wind er niet vol opstaat bijvoorbeeld.

En als ik een oplossing zou hebben kan er altijd nog een dikke tochtstrip of iets van een borstel aan de binnenkant van de deur, dat is een beetje afhankelijk van de kier die ontstaat met mijn definitieve oplossing. Uiteraard probeer ik die sowieso zo klein mogelijk te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:58

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Zet er een deur in met een kattenluikje en bewaar de huidige deur in je berging totdat je "ooit" gaat verhuizen.

Kun je ook nog het kattenluikje op heuphoogte plaatsen })

[ Voor 21% gewijzigd door Coach4All op 07-06-2024 11:49 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:03
Wat Coach zegt inderdaad, zet er gewoon een eigen deur in waarmee je kan doen wat je wil en bewaar de originele deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31

BCC

Heben we het over een granny charger of een 3 fase stopcontact?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:15

DjVe

Hatsaflats!

Ik kan me voorstellen dat jou achtergevel (die grenst aan de parkeerruimte) een brandwerende functie heeft. Die wil je zo goed mogelijk intact houden. Ik zou adviseren dat even te onderzoeken en vanuit daaruit met de VVE een oplossing te zoeken.

Meest logische is een CEE wcd op de muur. En dan kan je je laad apparatuur (of simpele schakelaar) gewoon binnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Kattenluik naar een parkeergarage.. waarom zou de VVE die goedkeuren? Neem aan dat katten niet los door de parkeergarage horen te lopen :+

Ik zou gewoon de VVE vragen wat de eisen zijn om een laadpaal bij je parkeerplek te krijgen. Als ze willen dat een gecertificeerde en verzekerde installateur dat doet dan zijn dat gewoon extra kosten. Ik snap wel dat ze niet willen dat iedereen zomaar gaat boren, maar ik ken hier in de buurt geen enkel complex met een parkeergarage waar niet inmiddels meerdere privélaadpalen hangen

Die zijn alsnog compleet waardeloos, daar is een inbreker zo doorheen. Het enige dat zou helpen is echt een zware ketting (zoals je aan een motor zou leggen) waar je een slijptol voor nodig hebt, maar op dat punt zou je beter de deur gewoon kunnen blokkeren met zo'n ijzeren staaf die een gat in de grond in gaat zoals je vaak bij dubbele garagedeuren ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
De VvE geeft mij geen toestemming voor een laadpaal of stopcontact of wat dan ook aan die achtergevel en in de reglementen staat dat ik daar niets mee mag doen. Maar mijn gevoel is dat ze het opladen van mijn auto willen tegen werken en het verhaal is dat daar ooit een algemene oplossing voorkomt of iets.

Maar ik wil gewoon laden met mijn eigen zonnepanelenstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Coach4All schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:48:
Zet er een deur in met een kattenluikje en bewaar de huidige deur in je berging totdat je "ooit" gaat verhuizen.

Kun je ook nog het kattenluikje op heuphoogte plaatsen })
Het is een koophuis, eens kijken wat de mogelijkheden zijn, of dit wel mag, of dat het een gemeenschappelijke achtergevel is inclusief deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-05 14:32
Een simpele deurwig aan de binnenkant? Geen idee of er grip is.

[ Voor 16% gewijzigd door Christoxz op 07-06-2024 13:38 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-05 22:06
Maar mijn gevoel is dat ze het opladen van mijn auto willen tegen werken en het verhaal is dat daar ooit een algemene oplossing voorkomt of iets.
Heb je de VvE überhaupt al gevraagd naar mogelijkheden of baseer je dit alleen op gevoelens? Zo'n VvE heeft er ook gewoon baat bij om mee te denken naar oplossingen. Het zal wellicht niet neer komen op een laadpaal tegen de gevel, maar ik denk dat er best oplossingen te bedenken zijn die beter zijn dan 'de deur op een kier'.

[ Voor 26% gewijzigd door AlxRoelofs op 07-06-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Black-Xjuh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:35:
[...]

Het is een koophuis, eens kijken wat de mogelijkheden zijn, of dit wel mag, of dat het een gemeenschappelijke achtergevel is inclusief deur.
Is de VvE alleen voor de parkeervoorziening, of is er sprake van appartementsrecht en gaan ze over "alles aan de buitenkant" (van rolluiken aan alle zijdes tot zonnepanelen op het dak)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:26
Black-Xjuh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:46:
[...]

Dat klopt, maar de kierdeur gaat naar een kleine berging met nog een tweede tussendeur tot de rest van het huis. Verwarmd wordt hier sowieso niet al zal het best invloed hebben op de rest van het huis. Voordeel is ook door die omsloten parkeergarage dat de wind er niet vol opstaat bijvoorbeeld.

En als ik een oplossing zou hebben kan er altijd nog een dikke tochtstrip of iets van een borstel aan de binnenkant van de deur, dat is een beetje afhankelijk van de kier die ontstaat met mijn definitieve oplossing. Uiteraard probeer ik die sowieso zo klein mogelijk te houden.
Dan zet je toch een slot op je binnendeur? Dan maakt het weinig uit of je buitendeur op een kier staat en er toch allen buren komen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:47

Reptile209

- gers -

Heb je niet een raam met een kier- of draaikiepstand waar de kabel doorheen kan? Desnoods op een hogere verdieping als je die hebt? Of een vast raam waar je een kiepraam van kan laten maken? Dan is de deur wellicht niet meer het probleem.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:18
Black-Xjuh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:32:
De VvE geeft mij geen toestemming voor een laadpaal of stopcontact of wat dan ook aan die achtergevel en in de reglementen staat dat ik daar niets mee mag doen. Maar mijn gevoel is dat ze het opladen van mijn auto willen tegen werken en het verhaal is dat daar ooit een algemene oplossing voorkomt of iets.

Maar ik wil gewoon laden met mijn eigen zonnepanelenstroom.
Even een stapje terug. Je hebt dit bij het bestuur van de VvE belegd of op de vergadering gevraagd? Want het bestuur zal hier niet zomaar toestemming voor geven. Idem trouwens voor het vervangen van de achterdeur. Dat kan TS uiteraard doen, maar de deur is als het goed is gemeenschappelijk. Ook vanwege het aanzicht.

Dat het in het splitsingsreglement of huisregels staat maakt trouwens niets uit. Daar kan altijd, in de vergadering of bij toestemming van alle eigenaars, vanaf geweken worden. Je zou het dus daar kunnen vragen. Maar als je zoiets wilt, moet je daar niet zomaar koud ingaan. Ik bedoel, bereid het voor met een situatieschets. Laat foto's zien met kleuren van zo'n oplaadbox of kabel die je wilt doorvoeren. Motiveer waarom je het wilt en waarom het belangrijk voor je is. En laat het dan in stemming brengen. Als mensen tegen zijn, laat ze dat dan motiveren of probeer hun bezwaren weg te nemen. En dat zal ook gaan over dingen zoals brandveiligheid en aansprakelijkheid. Bel daar dus de verzekeraar over zodat je dat kunt overleggen. Dit is echt niet onmogelijk, maar je moet wel duidelijk maken waarom iets voor jou belangrijk is. Vergelijk het met politiek.

Overigens is het logisch dat, wanneer je het alleen bij het bestuur hebt gevraagd, je een nee hebt gekregen. Want waar is het einde dan? En wat mogen de bestuurders wel of niet eenzijdig beslissen? Wat gebeurt er als ze op de vergadering komen? Want ze zijn dan wel verantwoordelijk voor zo'n toestemming. Het enige wat het bestuur moet doen als dagelijkse taak zijn de regels handhaven en daar staat in dat zoiets niet mag. Dus logisch dat je dan een nee krijgt. En trouwens hier geld wederom, hoe goed voorbereid heb je dit gedaan? Als je alleen vraagt: "Mag ik een stopcontact hangen?" zou je van mij ook een nee krijgen :p. Want voor hetzeflde geld vind jij rode stopcontacten mooi :+. Ja weet ik veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black-Xjuh
alex3305 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:04:
[...]

Even een stapje terug. Je hebt dit bij het bestuur van de VvE belegd of op de vergadering gevraagd? Want het bestuur zal hier niet zomaar toestemming voor geven. Idem trouwens voor het vervangen van de achterdeur. Dat kan TS uiteraard doen, maar de deur is als het goed is gemeenschappelijk. Ook vanwege het aanzicht.

Dat het in het splitsingsreglement of huisregels staat maakt trouwens niets uit. Daar kan altijd, in de vergadering of bij toestemming van alle eigenaars, vanaf geweken worden. Je zou het dus daar kunnen vragen. Maar als je zoiets wilt, moet je daar niet zomaar koud ingaan. Ik bedoel, bereid het voor met een situatieschets. Laat foto's zien met kleuren van zo'n oplaadbox of kabel die je wilt doorvoeren. Motiveer waarom je het wilt en waarom het belangrijk voor je is. En laat het dan in stemming brengen. Als mensen tegen zijn, laat ze dat dan motiveren of probeer hun bezwaren weg te nemen. En dat zal ook gaan over dingen zoals brandveiligheid en aansprakelijkheid. Bel daar dus de verzekeraar over zodat je dat kunt overleggen. Dit is echt niet onmogelijk, maar je moet wel duidelijk maken waarom iets voor jou belangrijk is. Vergelijk het met politiek.

Overigens is het logisch dat, wanneer je het alleen bij het bestuur hebt gevraagd, je een nee hebt gekregen. Want waar is het einde dan? En wat mogen de bestuurders wel of niet eenzijdig beslissen? Wat gebeurt er als ze op de vergadering komen? Want ze zijn dan wel verantwoordelijk voor zo'n toestemming. Het enige wat het bestuur moet doen als dagelijkse taak zijn de regels handhaven en daar staat in dat zoiets niet mag. Dus logisch dat je dan een nee krijgt. En trouwens hier geld wederom, hoe goed voorbereid heb je dit gedaan? Als je alleen vraagt: "Mag ik een stopcontact hangen?" zou je van mij ook een nee krijgen :p. Want voor hetzeflde geld vind jij rode stopcontacten mooi :+. Ja weet ik veel.
Het verzoek is er in het verleden geweest, zelfs inventarisaties hoe dit geregeld kan worden als VvE maar uiteindelijk is hun oordeel dat je maar op straat moet laden. Zijn 6 oplaadpunten in de buurt en altijd wel eentje vrij dus wij geven geen toestemming.

Maar we dwalen een beetje af, dat ik deze vraag stel en de oplossing in deze hoek zoek is echt niet zomaar, ik maak zelf onderdeel uit van het bestuur, als ik zeg VvE bedoel ik niet het bestuur maar de Vereniging van (alle) eigenaren.

Een ander bestuurslid is een man op leeftijd die tegen is maar wel veel mensen achter hem heeft omdat ie wel elke dag de stoep staat te vegen dus die ronselt 15 volmachten (van de 52) en maakt met de rest van zijn 'groepje' die wel naar de vergadering komt de dienst eigenlijk uit.

Paar weken geleden heb ik het op de agenda laten zetten en vorige week was de jaarlijkse vergadering waar het dus weg is gestemd.

[ Voor 12% gewijzigd door Black-Xjuh op 07-06-2024 15:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-05 20:12
We waren tegelijkertijd aan het typen , lees nu net je antwoord erboven LOL , maar misschien dat het een ander helpt in een soortgelijke situatie.

"De VVE"

Die VVE dat ben jij mede zelf als eigenaar van een opstal , waar mensen vaak mee 'verward' zijn is de VVE beheerder , wat dus gewoon de administratie doet van de VVE , en die jullie als eigenaren ook gewoon kunnen ontslaan en een ander zoeken of het gewoon zelf doen.

Mijn Tip :

Ga gewoon met een lijstje langs de koopwoningen en vraag toestemming om een WCD of laadpaal te monteren aan die muur door een professionele partij , als je een meerderheid bereid krijgt om dat te tekenen akkoord te gaan , dan ben je gewoon klaar!

Die VVE dat ben jij en de mede eigenaren , jullie bepalen de VVE beheerder heeft uit te voeren wat de meerderheid van de eigenaren wenst.

Is er een groot eigenaar die verhuurd zoals een woningstichting? dan is het misschien zelfs nog eenvoudiger om veel stemmen te verzamelen , je gooit het gewoon op milieu en duurzaamheid en knappe geiten wollen sok die dan nog nee zegt >:) O-)

bron: Ik woon al 25 jaar in een gebouw met een VVE en werk voor een bedrijf die veel zaken doet met beheerders en weet dus prima wie welke verantwoordingen heeft.

maar leer nu eens dat VVE staat voor Vereniging Van Eigenaren en het gewoon een democratie is waar de meeste stemmen gelden ( je hebt maar 1 stem meer nodig als de tegens )

Vaak denken de beheerders of de mensen met de grootste mond het voor het zeggen te hebben.

Ultimate tip voor als het nu niet lukt , breng het in als punt voor de vergadering en zorg ervoor dat jij en gelijkgestemde aanwezig zijn als meerderheid.

Vaak komen er maar een paar mensen opdagen en wordt het minimum aantal van stemgerechtigden niet gehaald , er wordt dan een nieuwe vergadering uitgeschreven ook al ben jij daar dan alleen , dan kun je het alsnog beslissen }) voor de hele VVE >:) zo werkt dat als je iets voor elkaar wilt krijgen in een VVE.

[ Voor 3% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 07-06-2024 15:36 . Reden: antwoord TS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:33:
We waren tegelijkertijd aan het typen , lees nu net je antwoord erboven LOL , maar misschien dat het een ander helpt in een soortgelijke situatie.

"De VVE"

Die VVE dat ben jij mede zelf als eigenaar van een opstal , waar mensen vaak mee 'verward' zijn is de VVE beheerder , wat dus gewoon de administratie doet van de VVE , en die jullie als eigenaren ook gewoon kunnen ontslaan en een ander zoeken of het gewoon zelf doen.

Mijn Tip :

Ga gewoon met een lijstje langs de koopwoningen en vraag toestemming om een WCD of laadpaal te monteren aan die muur door een professionele partij , als je een meerderheid bereid krijgt om dat te tekenen akkoord te gaan , dan ben je gewoon klaar!

Die VVE dat ben jij en de mede eigenaren , jullie bepalen de VVE beheerder heeft uit te voeren wat de meerderheid van de eigenaren wenst.

Is er een groot eigenaar die verhuurd zoals een woningstichting? dan is het misschien zelfs nog eenvoudiger om veel stemmen te verzamelen , je gooit het gewoon op milieu en duurzaamheid en knappe geiten wollen sok die dan nog nee zegt >:) O-)

bron: Ik woon al 25 jaar in een gebouw met een VVE en werk voor een bedrijf die veel zaken doet met beheerders en weet dus prima wie welke verantwoordingen heeft.

maar leer nu eens dat VVE staat voor Vereniging Van Eigenaren en het gewoon een democratie is waar de meeste stemmen gelden ( je hebt maar 1 stem meer nodig als de tegens )

Vaak denken de beheerders of de mensen met de grootste mond het voor het zeggen te hebben.

Ultimate tip voor als het nu niet lukt , breng het in als punt voor de vergadering en zorg ervoor dat jij en gelijkgestemde aanwezig zijn als meerderheid.

Vaak komen er maar een paar mensen opdagen en wordt het minimum aantal van stemgerechtigden niet gehaald , er wordt dan een nieuwe vergadering uitgeschreven ook al ben jij daar dan alleen , dan kun je het alsnog beslissen }) voor de hele VVE >:) zo werkt dat als je iets voor elkaar wilt krijgen in een VVE.
Dan moet er wel geregeld zijn dat er alleen hoofdelijk gestemd kan worden en niet met volmacht... Anders blijft TS in dit geval steeds 16 (15+1) <-> 1 achterstaan.... :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:29
Je zegt koophuis, maar je noemt ook een VVE? Heb je nu het HUIS gekocht, of heb je het APPARTEMENTSRECHT op het huis gekocht? Want als je het huis hebt gekocht dan zijn die muur en die deur van jou en mag je er mee doen en laten wat je wil. De VVE gaat dan vaak alleen over het parkeerterrein.

Mocht het wel echt allemaal van de VVE zijn dan kun je in de ALV gewoon vragen of je een gaatje in de muur mag boren om een kabel doorheen te voeren. Als je dat op de voeg doet dan kun je dat onzichtbaar herstellen als je ooit gaat verhuizen. Het kost de andere bewoners geen geld en het vermindert de waarde van hun woning niet, dus tenzij ze je haten (ik heb dingen gezien bij VVE's, ongelooflijk...) zullen ze amper reden hebben om tegen te stemmen.

Edit: is dus al tegen gestemd. Waarom 8)7

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Coach4All schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:41:
[...]

Dan moet er wel geregeld zijn dat er alleen hoofdelijk gestemd kan worden en niet met volmacht... Anders blijft TS in dit geval steeds 16 (15+1) <-> 1 achterstaan.... :X
Bij mijn vereniging halen ze zelfs dan het minimaal aanwezige stemmen niet , ( dus de mensen die de moeite nemen een volmacht af te geven zijn er bij ons ook minimaal )

De stemwaarde is overigens op vloeroppervlakte verdeelsleutel , en ik meen dat dit bij de meeste verenigingen zo is dus hou de mensen met de grootste woningen te vriend en je kunt zomaar toch winnen met 5 tegen 8 personen })

Maar wat ik zou 'proberen' is dus gewoon met een lijst langs de deur , bent u voor of tegen?
met 50 woningen denk ik dat je die 15+1 dan wel gaat passeren ( als je het goed brengt)

Tja bezem buurman zal niet zo blij zijn en de 'bestuursleden' die hun 'macht' zien afbrokkelen , maar de meerderheid bepaalt en niet anders.

Sowieso wat kunnen ze er eigenlijk op tegen hebben behalve het hem niet gunnen? om heel eerlijk te zijn denk ik eigenlijk dat als je dit laat voorkomen , je die toestemming van de rechter gewoon gaat krijgen, als je kunt aantonen dat dit jou gewoon geld kost en je hierdoor een laadplek voor een ander bezet houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Paul schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:43:
Je zegt koophuis, maar je noemt ook een VVE? Heb je nu het HUIS gekocht, of heb je het APPARTEMENTSRECHT op het huis gekocht? Want als je het huis hebt gekocht dan zijn die muur en die deur van jou en mag je er mee doen en laten wat je wil. De VVE gaat dan vaak alleen over het parkeerterrein.

Mocht het wel echt allemaal van de VVE zijn dan kun je in de ALV gewoon vragen of je een gaatje in de muur mag boren om een kabel doorheen te voeren. Als je dat op de voeg doet dan kun je dat onzichtbaar herstellen als je ooit gaat verhuizen. Het kost de andere bewoners geen geld en het vermindert de waarde van hun woning niet, dus tenzij ze je haten (ik heb dingen gezien bij VVE's, ongelooflijk...) zullen ze amper reden hebben om tegen te stemmen.

Edit: is dus al tegen gestemd. Waarom 8)7
Brandgevaar is hun verhaal en dat we het collectief gaan regelen en dan wachten we weer de notificatieregeling af die er zou komen in juli 2023 maar nu zeker niet voor juli 2025. Het is ook lastig, ik heb mijn parkeerplaats bij mijn achterdeur, maar om en om zijn er ook mensen met een parkeerplaats met een appartement. Die kunnen dus niet zoals ik hun eigen wand/stroom gebruiken. Ze willen geen besluit nemen en tot die tijd wordt er geschermd met die muur van de gemeenschappelijke ruimte. Een camera bijvoorbeeld ophangen mag ook niet want die komt dan ook op die muur.

Het huis is gekocht en van mij en er is een VvE voor die gemeenschappelijke parkeerplaats. Het is mijn muur denk ik volgens de splitsingsakte, en ook mijn deur, maar het is ook de muur van de gemeenschappelijke ruimte. Daar wordt nu mee geschermd waarom er toestemming zou moeten verleend worden door de bewoners.

Het betreffende artikel uit het huishoudelijk reglement zegt:
"De wanden en plafonds van de gemeenschappelijke ruimten mogen niet worden gebruikt voor het ophangen van schilderen of andere voorwerpen, of voor het aanbrengen van decoraties en dergelijke zonder toestemming van de algemene ledenvergadering."

Het is duidelijk bedoeld voor een galerij, of gang in een appartementencomplex maar het staat erin en die parkeergarage is een gemeenschappelijke ruimte.

Zolang die meneer maar hard genoeg roept dit moeten we niet willen, straks is er brand, zo'n auto is niet te blussen en er zijn drie mensen met een elektrische auto waaronder ik en de rest denkt ja beter niet dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Black-Xjuh op 07-06-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Ik kan allemaal wegen bewandelen en misschien heb ik dit te snel gepost en te snel in de hoek van de deur op een kier gegooid maar als ik hem buiten hang is er veel discussie en als ik het laadpunt binnen hang niet want dat is echt van mij. Moet ik alleen nog een manier vinden om die kabel naar buiten te krijgen. Maar er is al discussie over mensen die in de gevel hebben geschroefd om bijvoorbeeld een bankje voor de deur vast te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Laatst online: 09:21
Johnny schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:46:
Een kierstandhouder met ketting
Ik snap niet helemaal waarom dit antwoord als oplossing is aangevinkt. Voor een kierstandhouder met ketting moet toch ook de deur helemaal dicht voordat je die vast/los kunt maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Vloris schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:18:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom dit antwoord als oplossing is aangevinkt. Voor een kierstandhouder met ketting moet toch ook de deur helemaal dicht voordat je die vast/los kunt maken?
Excuses, ik denk dat ik verkeerd heb geklikt per ongeluk, die ik nu heb geselecteerd, met dat kabeltje, lijkt alsof je die achteraf op slot kan doen dus vastmaken. Nog steeds niet ideaal natuurlijk maar wel het beste antwoord op mijn vraag, verder zal ik de andere reacties natuurlijk ook nog eens in overweging nemen, in ieder geval super bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Het huis is gekocht en van mij en er is een VvE voor die gemeenschappelijke parkeerplaats. Het is mijn muur denk ik volgens de splitsingsakte, en ook mijn deur, maar het is ook de muur van de gemeenschappelijke ruimte. Daar wordt nu mee geschermd waarom er toestemming zou moeten verleend worden door de bewoners.
Het is heel simpel als jij 100% zeker bent dat het jouw muur is dan is het gewoon klaar!

Dat zou gewoon in de splitsingsakte moeten staan en anders is er ook heel snel achter te komen door even aan de beheerder te vragen wanneer ze je deur komen schilderen ofzo of de voegen komen reinigen repareren van je muur.

Als ze dan zeggen 'nou mijnheertje dat is voor uzelf!!' dan is het wel 100% duidelijk dat het gewoon jouw deur en muur zijn en jij aldus bepaald wat ermee gebeurd.

Wat is het ergste wat de VVE kan doen? dat is jou sommeren om het te verwijderen , wel als het jouw eigendom is dan mogen ze sommeren wat ze willen!! dat bepaal je dan gewoon lekker zelf!!

Het is een heel ander verhaal als het WEL in de splitsingsakte staat, maar zelfs dan zou je het kunnen escaleren tot aan de rechter , en of zij het zover willen laten komen?

T-Mobile wilde op ons dak 2 masten plaatsen a 6K opbrengst voor de VVE per jaar , de 1e keuze was ons gebouw de 2e keuze de buren aan de overkant. Afijn iedereen tegen want STRALING!! , Dus ik sta op en zeg .... Die straling werkt als een parabool , dus daar heb je juist eerder last van als ze bij de buren staan want het gaat dan dus nu juist over ons heen , plus als we deze inkomsten niet hebben zal de bijdrage toch echt fors omhoog moeten , en alle vingers gingen omhoog voor toestemming LOL , zo werkt een VVE

Dus in jouw situatie , laat ook vallen dat het ook waarde vermeerderend is als er wel de mogelijkheid is om vanaf je eigen parkeerplek te kunnen laden.

Oh en brand? dat is voor de brandweer , als die zeggen dat het onveilig is dan hebben ze een punt, ik zou zeggen vraag het even voor jouw situatie na bij de brandweer , als die zeggen geen probleem wel .... wat is dan nog zijn punt? Er is in 2016 een auto tijdens het laden in Noorwegen in vlammen opgegaan door een verkeerde connector , de krant staat niet vol met brandende EV`s toch?

Tja in mijn straat is pas een benzine auto afgebrand , bleek dat de eigenaar wat louche zaakjes doet dus gewoon in brand gestoken. Tja .....

[ Voor 12% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 07-06-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piratenrat
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-05 15:39
misschien kun je een laadkast in de bestrating maken
is wat duurder maar wel mooi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HvnNXya-cRqbZmFTxGJqbI72FQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l9tcJ1moNIJY4mUueBwcc8wq.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:04

Toch helemaal niet handig in de winter 🥶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:07

Sebazzz

3dp

MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:33:
Nou bij de VVE van een kennis van mij heeft iedereen vetorecht, wat uitgeoefend kan worden door niet op te komen dagen bij vergaderingen :')

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als het probleem alleen is dat hij niet aan de muur mag; dan kun je 'm toch aan een paaltje in de grond maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RGP6aijOg3KSgO3ysjQglLmwfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRiNubsgC10YkqiqcJ3F3ZYu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Nou bij de VVE van een kennis van mij heeft iedereen vetorecht, wat uitgeoefend kan worden door niet op te komen dagen bij vergaderingen :')
Uw kennis moet zich wat meer verdiepen in de VVE en het model contract, er worden veel fabels verteld over hoe het werkt.

Er zijn inderdaad varianten die wat ingewikkelder zijn wat u noemt is de 3e variant hier met een 100% quorum , echter als dat niet wordt gehaald geldt alsnog dat de 2e vergadering de beslissingen mag nemen, zelfs als je daar alleen blijk te zitten.

Ik heb in de 25 jaar dat ik hier woon menig beslissing genomen, zonder dat iemand dat nog wilde veranderen. ( Want dat kost dan een gang naar de rechter als het in de notulen is vastgelegd)

Lees hier : https://www.nederlandvve....emverhoudingen-in-de-vve/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:31:
[...]
Het is heel simpel als jij 100% zeker bent dat het jouw muur is dan is het gewoon klaar!
De buitenschil van de woning is van de vve, daar is niet veel discussie over mogelijk :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Laatst online: 22:54
Black-Xjuh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:01:
[...]

Brandgevaar is hun verhaal en dat we het collectief gaan regelen en dan wachten we weer de notificatieregeling af die er zou komen in juli 2023 maar nu zeker niet voor juli 2025. Het is ook lastig, ik heb mijn parkeerplaats bij mijn achterdeur, maar om en om zijn er ook mensen met een parkeerplaats met een appartement. Die kunnen dus niet zoals ik hun eigen wand/stroom gebruiken. Ze willen geen besluit nemen en tot die tijd wordt er geschermd met die muur van de gemeenschappelijke ruimte. Een camera bijvoorbeeld ophangen mag ook niet want die komt dan ook op die muur.
En daar heb je je antwoord.
Waarom voor 1 persoon een uitzondering maken.

Tegen de tijd dat er meer electrische auto's komen wil men misschien gaan nadenken over een gemeenschappelijke laadvoorziening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
De buitenschil van de woning is van de vve, daar is niet veel discussie over mogelijk :)
Dat is dus juist het punt! Die is er dus wel omdat alleen de parkeerplaats ruimte onder de VVE zou vallen en zowel de muur als Deur eigendom zouden zijn volgens de TS .

Dus als dit echt zo is dan gaat deze VVE zijn boekje te buiten , en legt zaken op waarvoor zij niet bevoegd zijn .

Omdat ' iemand ' iets vindt , " d'r zou wel es brand kunnen komen" wat pertinent onzin is uiteraard , de kans dat er een meteoor inslaat op die parkeerplaats zal net zo groot zijn , maar niet ondenkbaar inderdaad 😂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Die muur is van mij, maar ook de wand van de gemeenschappelijke ruimte dus ik denk dat ik daar niet alles mee mag doen wat ik wil, zie eerder benoemd artikel door mij. Zelfde met die parkeerplek, dat is mijn stukje grond volgens het kadaster maar het straatwerk is voor de VvE. Denk dus ook niet dat ik zomaar met dat straatwerk mag kloten ondanks dat het mijn eigen grond is.

Voor de situatie wat foto's toegevoegd, nummer 10 is mijn parkeerplaats. Rechts naast de deur binnen zou ik mijn lader willen hangen en dan de kabel op een of andere manier naar buiten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trfm9FdY0qjSEUAEpb3QELTiSVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SE9U0EQmMkdC58PpKCirVwNL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcOKWvYvh7wKAlAWyjZ4_W_RGig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ptGBtfnElREtvluerlCD5Yl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door Black-Xjuh op 10-06-2024 10:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:42

MLLL

Palm Treo 650

Ik zie wel een mooie buitenlamp zitten met een 230V aansluiting. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Loopt jouw woning over de parkeerplek heen? Dus een tweede verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Waar doe je moeilijk over ? Ik zie een deurspion in die deur zitten. Draai die er uit, duw een neopreen kabel er doorheen met een contrastekker aan de buitenkant, en hang daar een granny-charger aan. En zorg er voor dat die kabel aan de binnenzijde goed kan bewegen.

Nul schade, nul extra gaten.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Black-Xjuh schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:38:
Die muur is van mij, maar ook de wand van de gemeenschappelijke ruimte dus ik denk dat ik daar niet alles mee mag doen wat ik wil, zie eerder benoemd artikel door mij. Zelfde met die parkeerplek, dat is mijn stukje grond volgens het kadaster maar het straatwerk is voor de VvE. Denk dus ook niet dat ik zomaar met dat straatwerk mag kloten ondanks dat het mijn eigen grond is.

Voor de situatie wat foto's toegevoegd, nummer 10 is mijn parkeerplaats. Rechts naast de deur binnen zou ik mijn lader willen hangen en dan de kabel op een of andere manier naar buiten.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uiteindelijk is de correcte oplossing heel simpel; zorg ervoor dat mensen fysiek moeten komen stemmen en een volmacht niet meer telt omdat het oneerlijk is, of gooi in de groep wat er dan nodig is om essentiële aansluitingen zoals een laadpaal wél mogelijk te maken.

Andere optie is zoeken naar een toepasbare wet die je als uitzondering op de regel van de VVE kunt toepassen. Zo kun je stellen dat het moeten gebruiken van een openbare laadpaal schenden van jouw woongenot is, en omdat woongenot beschermd is mag een VVE-regel daar niet mee in strijd zijn. Redelijk slap voorbeeld, maar er zullen vast meer wetten zijn die je als argument kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
MLLL schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:13:
Ik zie wel een mooie buitenlamp zitten met een 230V aansluiting. ;)
Klopt, ik heb wel toestemming gekregen van de vergadering voor het plaatsen van een stopcontact maar met de kanttekening dat deze niet gebruikt mag worden om mijn auto op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Caelorum schreef op zondag 9 juni 2024 @ 01:10:
Loopt jouw woning over de parkeerplek heen? Dus een tweede verdieping?
Het dak van de garage is mijn tuin aan de zijkanten en in het midden is het volledig open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Oekiejoekie schreef op zondag 9 juni 2024 @ 02:38:
Waar doe je moeilijk over ? Ik zie een deurspion in die deur zitten. Draai die er uit, duw een neopreen kabel er doorheen met een contrastekker aan de buitenkant, en hang daar een granny-charger aan. En zorg er voor dat die kabel aan de binnenzijde goed kan bewegen.

Nul schade, nul extra gaten.
Type 1 en type 2 laden mag volgens mij niet.

https://www.vvelaadloket....plicht-mode-3-of-4-laden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:13
Black-Xjuh schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:58:
[...]

Klopt, ik heb wel toestemming gekregen van de vergadering voor het plaatsen van een stopcontact maar met de kanttekening dat deze niet gebruikt mag worden om mijn auto op te laden.
Niet hele topic gelezen, maar is deze op een algemene meterkast aangesloten en niet op die van je zelf? Dan snap ik ze wel want dan betaald iedereen voor jou "brandstof"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-05 22:06
Je kunt ook een type-2 aansluiting maken op de muur/deur, zonder dat deze uitsteekt (okay, minimaal dan)

https://www.laadkabelfabr...t-wandcontactdoos-type-2/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfHPzPu8uej7SZNOmi1apkJFypw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEscuaDddgvl7wTDZxVPNBGv.jpg?f=fotoalbum_large

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
rmathijssen schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:11:
Je kunt ook een type-2 aansluiting maken op de muur/deur, zonder dat deze uitsteekt (okay, minimaal dan)

[Afbeelding]
Zoals ik twee posts geleden al zei moet het volgens mij minimaal type 3 laden zijn in een parkeergarage, al is ook dit weer discutabel want het is geen parkeergarage in de traditionele zin van het woord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
flaskk schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:05:
[...]

Niet hele topic gelezen, maar is deze op een algemene meterkast aangesloten en niet op die van je zelf? Dan snap ik ze wel want dan betaald iedereen voor jou "brandstof"
Nee, er gaat een kabel, is het idee voor de toekomst, van mijn meterkast naar mijn laadpunt, mijn achtergevel grenst aan de parkeerplaats. Het laadpunt ben ik nu zelfs van plan binnen mijn woning te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Black-Xjuh schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:59:
[...]

Het dak van de garage is mijn tuin aan de zijkanten en in het midden is het volledig open.
Je kan nog eventueel definitie-mierenneuken. Een wand is een afscheiding tussen ruimtes in een gebouw. Afhankelijk van hoe het precies in de teksten staat is een gat boren door het plafond buiten naast die brandwerende, geluidsdempende platen misschien nog een optie. Dan laat je daar lekker een kabel naar beneden.

En andere optie is vanuit je woning een tuinboring doen onder de bestrating buiten door naar je eigen grond. Dan kom je en niet aan de wand, en niet aan de bestrating van de VvE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Ik kan denk ik ook de lader binnen maken, dan een gat in de gipsplaten maken waar de stekker doorheen kan, een van die delen er buiten afschroeven en dan de kabel er aan de onderkant uit laten komen met stekker, dan bevestig ik niets aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-05 22:06
Black-Xjuh schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:16:
[...]

Zoals ik twee posts geleden al zei moet het volgens mij minimaal type 3 laden zijn in een parkeergarage, al is ook dit weer discutabel want het is geen parkeergarage in de traditionele zin van het woord..
Je haalt type en mode door elkaar.

type 2 != mode 2

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
rmathijssen schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:20:
[...]

Je haalt type en mode door elkaar.

type 2 != mode 2
Mijn fout, ga ik even verder uitzoeken dan, maar nog steeds, iets bevestigen op die muur is uitgesloten voor nu, zeker als het gaat om iets waarmee ik een auto ga laden. Toestemming voor een normaal stopcontact wel gekregen maar met de kanttekening niet om auto te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjepper
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:49
Verwacht je dan niet dat ze alsnog gaan klagen als je een kabel naar buiten legt i.v.m struikelgevaar of zo als ze zo anti-elektrische auto zijn.
Klinkt namelijk meer dat ze bang zijn voor verhoogd risico op brand bij laden.

Tevens afhankelijk hoe destructief je te werk wilt gaan, is een sleuf in de drempel iets er lijkt daar al een buisje te zitten en lekkage door regen lijkt me daar niet snel gebeuren.
Dan zou de kabel onder de deur door kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Caelorum schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:19:
[...]

Je kan nog eventueel definitie-mierenneuken. Een wand is een afscheiding tussen ruimtes in een gebouw. Afhankelijk van hoe het precies in de teksten staat is een gat boren door het plafond buiten naast die brandwerende, geluidsdempende platen misschien nog een optie. Dan laat je daar lekker een kabel naar beneden.

En andere optie is vanuit je woning een tuinboring doen onder de bestrating buiten door naar je eigen grond. Dan kom je en niet aan de wand, en niet aan de bestrating van de VvE.
Die tuin liggen terrastegels op met dakbedekking enzo, niet heel handig denk ik. En ik ben er redelijk zeker van dat de achtergevel mijn eigendom is maar of de tuinvloer mijn eigendom is of dat het het garagedak is wat niet mijn eigendom is weet ik niet maar ik denk dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:38
Dit zou gemakkelijk met een kettingbeding kunnen worden afgehandeld. Gebeurt ook vaak voor je eigen zonnepanelen op het gedeelde dak.

Vve geeft gebruiker TS (hierna eigenaar) toestemming een wcd te maken in de gemeenschappelijke buitenmuur op een aangewezen plek in overeenstemming met bestuur.
Deze is bestemd voor het opladen van een elektrisch voortuig.

Eigenaar draagt er zorg voor dat deze op professionele wijze, conform de daarvoor geldende NEN norm wordt geïnstalleerd.

De aanschaf, plaatsing, aansluiting en onderhoud, alsook de extra onderhoudskosten, verzekeringskosten, blusvoorzieningen en eventuele gevolgschades die door de installatie, montage, gebruik of nalatigheid van het (laten) plegen van periodiek onderhoud, zijn voor rekening van de eigenaar van de installatie.

4. Extra kosten en gevolgschades die de VvE dient te dragen door de aanwezigheid van de installatie, dienen voor 100% te worden bijgedragen door de eigenaar van deze installatie. Denk hierbij aan verhoging van kosten van verzekering, aanspraak maken op eigen risico of de tijdelijke verplaatsing/verwijdering en loskoppelen bij werkzaamheden aan de gemeenschappelijke ruimte.

De eigenaar van de installatie dient bij eventuele overdracht of verkoop van het van het appartementsrecht aan derden (hierna nieuwe eigenaar), de rechten en verplichtingen die voortvloeien uit dit beding aan de VvE, op te nemen in de overdracht- en/of verkoopovereenkomst en bij de notaris van overdracht te melden.
7. De eigenaar dient tevens in de overeenkomst op te nemen dat dit beding geldt in elk daaropvolgende overdracht en/of verkoopovereenkomst voor volgende eigenaren en/of rechtsopvolgers.
8. Dit kettingbeding dient als bijlage te zijn toegevoegd in de jaarrekening van de VvE.
9. indien de eigenaar verzuimt dit kettingbeding over te dragen aan een nieuwe eigenaar, dient de verkopende partij een boete te betalen aan de VvE die gelijk is het in artikel 8 lid 5 genoemde bedrag uit het modelreglement of splitsingsakte.

Edit: plaats je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:13
Black-Xjuh schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:22:
[...]

Mijn fout, ga ik even verder uitzoeken dan, maar nog steeds, iets bevestigen op die muur is uitgesloten voor nu, zeker als het gaat om iets waarmee ik een auto ga laden. Toestemming voor een normaal stopcontact wel gekregen maar met de kanttekening niet om auto te laden.
Maar welke reden gaven ze daarvoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Black-Xjuh schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:19:
Ik kan denk ik ook de lader binnen maken, dan een gat in de gipsplaten maken waar de stekker doorheen kan, een van die delen er buiten afschroeven en dan de kabel er aan de onderkant uit laten komen met stekker, dan bevestig ik niets aan de muur.
Klopt, die platen zitten met Torx-schroeven vast en heb je zo los. Ik heb zo mij zonnescherm (als enige op t rijtje daar) zonder kabelgootje laten bevestigen. Binnenmuur is gewoon houtskelet met gipsplaatje en isolatiemateriaal.

Kan zo wel een paar foto's opzoeken, ik heb op dat rijtje gewoond, en weet ook exact over welk persoon je het hebt ;) kun je 'm niet omkopen met een fles wijn? :+

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 11:10
Gat in deurkozijn boren, kabel erdoor, stekker erop schroeven. Met een stukje hout, plamuur en wat verf is het weer prima ongedaan te maken en niet zo irritant als een kabel in de deur.

Dit is ook een kosten/baten verhaal. Een mogelijke €500 herstelkosten aan muur of deur calculeer je gewoon in als de vve met dwangbevelen komt.

Als een wcd mag zou ik lekker die aanleggen. Eventueel pas na 22u granny charger erop. Wat gaan ze doen dan? Boetes uitschrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
Wat een kinderachtige VVE zeg. Wel een stopcontact mogen maar niet om je auto op laden. En je mag wel je auto daar laden met een snoer door een kier van de deur. Ik zou aan de tegenstemmers vragen wat nu precies hun bezwaar is. Die zitten daar toch ook niet om je te pesten?

Ik heb weleens gezien dat iemand een lader op zijn deur had geschroefd. Misschien een lelijke oplossing voor je probleem als je wel iets op je deur mag schroeven...

[ Voor 36% gewijzigd door jongetje op 09-06-2024 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 09:11
@Black-Xjuh
Zoek eens uit wat er precies in de splitsingsakte staat. Daar zou uit duidelijk moeten worden wat gemeenschappelijk is en wat individueel.

Andere optie, laadpunt in je eigen tuin en die kabel vanaf boven naar je auto?
Black-Xjuh schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:58:
[...]
Zou dat direct doen, de vergadering mag niet verbieden hoe jij je eigen stroom gebruikt. Dit riekt wel naar machtsmisbruik van de VVE.

PS; je mag volgende de splitsingsakte een extra ALV aanvragen als je met 3 leden bent. Dus zoek een aantal medestanders die ook hier baat bij hebben en kaart het gezamenlijk aan.

[ Voor 56% gewijzigd door chrisborst op 09-06-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
chrisborst schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:22:
@Black-Xjuh
Zoek eens uit wat er precies in de splitsingsakte staat. Daar zou uit duidelijk moeten worden wat gemeenschappelijk is en wat individueel.

Andere optie, laadpunt in je eigen tuin en die kabel vanaf boven naar je auto?

[...]

Zou dat direct doen, de vergadering mag niet verbieden hoe jij je eigen stroom gebruikt. Dit riekt wel naar machtsmisbruik van de VVE.

PS; je mag volgende de splitsingsakte een extra ALV aanvragen als je met 3 leden bent. Dus zoek een aantal medestanders die ook hier baat bij hebben en kaart het gezamenlijk aan.
Die vergadering is pas geweest en niet in mijn voordeel uitgevallen. Volgens de VvE beheer organisatie mag een kabel naar buiten wel dus dat is voor nu het makkelijkst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
Black-Xjuh schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Die vergadering is pas geweest en niet in mijn voordeel uitgevallen. Volgens de VvE beheer organisatie mag een kabel naar buiten wel dus dat is voor nu het makkelijkst.
Nogmaals, ga uitzoeken hoe de acte in elkaar zit. Daar ligt de echte oplossing, daar staan je rechten in en die van de VVE.

Daarnaast vertellen ze je tegenstrijdige dingen. Je mag wel je auto opladen met een losse kabel. Je mag een stopcontact op de muur maken, maar niet voor laden gebruiken. Dat klopt gewoon niet.
Dus ga zo snel mogelijk dat stopcontact maken en lekker laden met een 220v lader. Je hebt namelijk toestemming om te laden en voor het stopcontact, dus je doet niks wat niet mag.

Heb je toevallig rechtsbijstand? Want volgens mij gebeuren er zaken bij jou VVE die echt niet kunnen. Ben zelf voorzitter van onze VVE en wat ik hier lees slaat nergens op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:26
Black-Xjuh schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Maar wat is dan het probleem van het vve beheer? je mag wel laden want lader binnen en kabel naar buiten is oke. je mag ook een stopcontact buiten als je er maar niet mee gaat laden.

Laadpaal is toch gewoon een stopcontact om de actie te verrichten die je nu vanaf binnen gaat doen.
Of ze zijn daar dom of ze zijn dar om jou dwars te zitten want hier zit geen logica in.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Laden is niet verboden volgens het huishoudelijk reglement, laadpaal plaatsen in gemeenschappelijke ruimte is wel verboden volgens dit reglement. Nu toestemming gevraagd voor 220 stopcontact en gekregen maar met de notitie, mag niet gebruikt worden om een auto op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Hier kan ik van binnenuit bij komen en dan kabel naar buiten onder zo'n deel of via het roostertje. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXvRX2LClI3TGUgblz0-5rlLnhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJaKnUitZ0JCaof1bN2CAvcT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:49
No Hands schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:29:
[...]

Maar wat is dan het probleem van het vve beheer? je mag wel laden want lader binnen en kabel naar buiten is oke. je mag ook een stopcontact buiten als je er maar niet mee gaat laden.

Laadpaal is toch gewoon een stopcontact om de actie te verrichten die je nu vanaf binnen gaat doen.
Of ze zijn daar dom of ze zijn dar om jou dwars te zitten want hier zit geen logica in.
Ik vind het ook een vreemd verhaal. Het lijkt erop dat de VVE gewoon niet wil dat er auto's worden opgeladen in de garage, maar dat het wel mag met kabel en deur open staat daar haaks op. Enige wat ik kan verzinnen is dat bij laden met deur open (op een kier) je er gemakshalve een beetje vanuit kan gaan dat de eigenaar van de auto in de buurt is (meest waarschijnlijk: thuis), omdat de kans klein is dat iemand zijn deur open laat staan en van huis gaat. Daarmee zouden calamiteiten (lees: brand) wellicht eerder opgemerkt worden. Maar goed, het zou handig zijn als de VVE gewoon aangeeft wat hun beweegredenen zijn. Nu lijkt het erop dat TS naar een maas in het systeem zoekt (letterlijk, als in 'een gat' ;) ) terwijl in de basis laden al ontmoedigd wordt.

@Black-Xjuh Is in de VVE ook aangegeven waaróm je niet mag laden via een stopcontact in de muur? Of is alleen aangegeven dát je niets mag veranderen? Het lijkt een beetje alsof we informatie missen over de motivatie vanuit de VVE, of was die er simpelweg niet?

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 09-06-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Black-Xjuh schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:44:
Hier kan ik van binnenuit bij komen en dan kabel naar buiten onder zo'n deel of via het roostertje. [Afbeelding]
Simpel dan toch? Kabel trekken naar dat punt, mooi stopcontact lekker laag plaatsen:
https://shop.europesecuri...chikt-voor-platte-stekker

Lader van je auto hier in prikken, en klaar. Je mag laden en je hebt toestemming voor een 220v stopcontact. Dit is geen laadpaal, dus je voldoet aan alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Het maakt overigens niet uit of je die brand wel of niet ziet. Zodra die te zien is ben je toch al te laat en kan niemand (behalve misschien de brandweer) dat ding nog uitkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
chrisborst schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:31:
Simpel dan toch? Kabel trekken naar dat punt, mooi stopcontact lekker laag plaatsen:
https://shop.europesecuri...chikt-voor-platte-stekker
Mooi ding maar TS wil geen schuko stopcontact maar een lader die mode 3 of 4 kan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Juup op 09-06-2024 16:45 ]

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Juup schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:45:
[...]

Mooi ding maar TS wil geen schuko stopcontact maar een lader die mode 3 of 4 kan doen.
Waarom denk je dat dit geen 3 kan? Er staat nota bene in de tekst dat je nog meer nodig hebt om het laden te regelen. Het ding kan 16A leveren met de juiste andere onderdelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:15

DjVe

Hatsaflats!

Black-Xjuh schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:38:

Voor de situatie wat foto's toegevoegd, nummer 10 is mijn parkeerplaats. Rechts naast de deur binnen zou ik mijn lader willen hangen en dan de kabel op een of andere manier naar buiten.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verzwaarde deur met dranger. Dat is een brandwerende scheiding en daar mag je inderdaad niet zomaar kabels doorheen steken (als je VVE verzekerd wil blijven). Bij de eerste beste Scope10 inspectie is dit een constatering.

Dus ik snap wel dat de VVE hier op tegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-05 00:23
Gewoon een nette, veilige aansluiting maken. Nadat je je ervan overtuigd hebt dat de brandweer en/of veiligheidsregio geen probleem maakt met laden in een garage.
Als de eerste oplossing netjes en deugdelijk uitgevoerd wordt dan volgt de VvE dat voorbeeld. Een VvE heeft geen middelen om boetes oid op te leggen, kunt nauwelijks druk uitoefenen op bewoners. Pas zodra veiligheid in het gedrang is, wordt het penibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Black-Xjuh schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:43:
Laden is niet verboden volgens het huishoudelijk reglement, laadpaal plaatsen in gemeenschappelijke ruimte is wel verboden volgens dit reglement. Nu toestemming gevraagd voor 220 stopcontact en gekregen maar met de notitie, mag niet gebruikt worden om een auto op te laden.
Je bent misschien wel gewoon een beetje te vroeg, want een huishoudelijk reglement en VvE moeten ook niet te beperkend worden.

Mooi voorbeeld:
https://www.tomlow-advoca...honden-en-katten-mag-dat/
Wat je in je appartement doet is dus jouw eigen zaak, vandaar dat de laadpaal in je eigen huis plaatsen kan. De kabel naar buiten 'moet kunnen', anders zou je ook nooit de auto kunnen stofzuigen oid.

Vergelijk je dit met een airco, dan krijg je dit soort zaken:
https://www.advocatenkant...eluidsoverlast-%EF%BF%BC/
Daar zie je dat een duidelijke afweging gemaakt moet worden tussen de belangen van het geheel (VvE) en de eigenaar/verzoeker. Kijk ook goed naar de stappen die gezet zijn door de VvE en de verzoeker, beiden zijn niet over 1 nacht ijs gegaan.

Persoonlijk denk ik dat het huishoudelijk reglement ook niet (helemaal) klopt. Er mag (zonder toestemming) van de VvE nooit een aanpassing gedaan worden aan de buitenzijde. Het is dus nogal voorbarig om een laadpaal uit te sluiten en daarmee wordt er geen afweging meer gemaakt tussen jouw belang en de VvE.

Als je dit voorlegt aan een rechter zou je weleens gelijk kunnen gaan krijgen.
Jij wordt serieus benadeeld, de VvE zal dus ook een of meer redenen moeten geven die zwaarder wegen dan dat.
Brandveiligheid *zou* een ding kunnen zijn, maar als het niet te verbieden is dat iemand vanuit zijn huis gaat laden is dat argument al van tafel.
Een keurige laadpaal is ook niet meteen een schandvlek voor een gebouw, helemaal niet aan de achterkant.
DjVe schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:26:
Verzwaarde deur met dranger. Dat is een brandwerende scheiding en daar mag je inderdaad niet zomaar kabels doorheen steken (als je VVE verzekerd wil blijven). Bij de eerste beste Scope10 inspectie is dit een constatering.

Dus ik snap wel dat de VVE hier op tegen is.
En dit is dus niet terecht. Een VVE mag best eisen stellen aan de uitvoering, zoals ervoor zorgen dat de brandwerende scheiding intact blijft. Of bijvoorbeeld de exacte plaats en type of types definiëren, zodat het aanzicht uniform blijft.
Maar het 'domweg' verbinden, omdat <vul een reden in>, is niet genoeg. Daar hoort wel wat onderbouwing bij. Zelfs een meerderheid mag niet zomaar een bewoner benadelen.

Los daarvan ga je nu een deur open laten staan, waardoor je een veel ergere situatie creëert. De brandveiligheid komt daardoor in gevaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Volgens mij kunnen ze het wel verbieden. Toen ik het huis heb gekocht stond er al in de regels dat ik geen dingen aan de muren mag hangen van de gemeenschappelijke ruimtes. Daar moet ik dus toestemming van krijgen op de vergadering door te stemmen. Een laadpaal is eerder al weggestemd met als reded brandgevaar, moeten we niet willen, als notificatiewet er is kijken we wel weer verder. Toen heb ik toestemming gevraagd voor een stopcontact en uiteindelijk met 11 voor en 10 tegen toestemming gekregen maar dan wel met de kanttekening dat ik geen auto mag laden. Notulen heb ik nog niet binnen, maar daar staat waarschijnlijk meneer X heeft toestemming gekregen van de vergadering om een stopcontact te plaatsen maar hij mag hier niet zijn auto mee opladen.

Het is heel simpel, ook met een kabel naar buiten willen ze niet dat ik het ga doen. Dus het is niet tegenstrijdig. Beide willen ze niet maar dat ik niks mag doen in die garage is nu eenmaal al vastgelegd maar er is nergens vastgelegd dat ik geen auto mag laden. Dat heb ik met de VvE beheerorganisatie al besproken, die heeft mij verteld, dat stopcontact moet je toestemming voor vragen, kabel naar buiten mag gewoon ook om een auto te laden.

Toen heb ik dus toestemming voor dat 220 stopcontact gekregen maar riep iemand op die vergadering maar niet om te laden dus dat komt nu als notitie bij de toestemming die ik heb gekregen te staan. Zonder die notitie had ik helemaal geen stopcontact gehad want dan was de meerderheid tegen geweest. Nu kan ik hem aanleggen en er alsnog mee gaan laden maar dan voldoe ik dus niet aan de regels en de toestemming die ik heb gekregen.

Andere optie was die deur op een kier en kabel naar buiten, dat mag, maar ik weet zeker dat daar gezeur van komt. Of ik doe die kabel naar buiten door het roostertje of iets, dat mag ook maar zullen ze wel op tegen zijn maar dan moeten zij maar vertellen wat ik doe wat niet mag volgens de regels. En dan komt er ineens een regel bij in mijn nadeel en dan kan ik het denk ik wel gooien op dat woongenot wat ze bij mij proberen te ontnemen door een regel specifiek te maken om mij tegen te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Black-Xjuh op 10-06-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
Black-Xjuh schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:58:
Een laadpaal is eerder al weggestemd met als reded brandgevaar, moeten we niet willen

[...]
Andere optie was die deur op een kier en kabel naar buiten, dat mag, maar ik weet zeker dat daar gezeur van komt.
Ik begrijp er niets van. Een laadpaal mag niet vanwege brandgevaar maar de auto laden met een kabel die ergens anders vandaan komt wel? Volgens mij is het brandgevaar in de auto en niet in de lader.

Het is dan toch gewoon een kwestie van de verzekering erbij nemen en als je verzekert bent tegen brand, dan kan er niemand tegen zijn. Lijkt nu een enorme semantische discussie ("ik ben tegen laden, omdat ik tegen ben. Maar als ik straks een elektrische auto heb dan ben ik voor") te worden bij je VVE ipv een inhoudelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 11:10
jongetje schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Ik begrijp er niets van. Een laadpaal mag niet vanwege brandgevaar maar de auto laden met een kabel die ergens anders vandaan komt wel? Volgens mij is het brandgevaar in de auto en niet in de lader.

Het is dan toch gewoon een kwestie van de verzekering erbij nemen en als je verzekert bent tegen brand, dan kan er niemand tegen zijn. Lijkt nu een enorme semantische discussie ("ik ben tegen laden, omdat ik tegen ben. Maar als ik straks een elektrische auto heb dan ben ik voor") te worden bij je VVE ipv een inhoudelijke.
Ik denk dat TS bedoelt dat de VVE zeggenschap heeft over wijzigingen aan ruimtes, maar niet over activiteiten (of beter: er is geen expliciet laadverbod, daar kunnen ze niks mee, maar er is wel een expliciet 'dingen ophangen aan de muur' verbod)
Het rare is dat met die gewone wcd er wel 'uit de losse pols' iemand iets roept over een laadverbod. Dat is toch wel vreemd. Het gaat over objecten aan de muur, dat is geregeld in de VVE.

Stel ik krijg goedkeuring voor een deur of raam, logisch dat is ingrijpend en via de VVE geregeld. En vervolgens zegt iemand "maar je mag niet naar mijn vrouw kijken door dat raam!" _O-

Is er met die 11 tegen 10 stemmen ook over dat laden gestemd dan. Want misschien hadden 15 tegen 5 wel voorgestemd dat als die wcd er dan toch komt, dan mag je ook iets laden.

[ Voor 6% gewijzigd door jnr24 op 10-06-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
jnr24 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:58:
[...]

Ik denk dat TS bedoelt dat de VVE zeggenschap heeft over wijzigingen aan ruimtes, maar niet over activiteiten (of beter: er is geen expliciet laadverbod, daar kunnen ze niks mee, maar er is wel een expliciet 'dingen ophangen aan de muur' verbod)
Het rare is dat met die gewone wcd er wel 'uit de losse pols' iemand iets roept over een laadverbod. Dat is toch wel vreemd. Het gaat over objecten aan de muur, dat is geregeld in de VVE.

Stel ik krijg goedkeuring voor een deur of raam, logisch dat is ingrijpend en via de VVE geregeld. En vervolgens zegt iemand "maar je mag niet naar mijn vrouw kijken door dat raam!" _O-

Is er met die 11 tegen 10 stemmen ook over dat laden gestemd dan. Want misschien hadden 15 tegen 5 wel voorgestemd dat als die wcd er dan toch komt, dan mag je ook iets laden.
Precies, er is geen laadverbod maar ze proberen het wel tegen te houden.

Van de 11 voor en 10 tegen waren een aantal voor stemmen onder voorbehoud dat er dan wel bij werd gezet dat er niet een auto mee opgeladen mag worden.

En van de tegenstemmen waren sommige tegen omdat er dan toch een auto mee opgeladen kan worden. Zoals sommige hier al zeiden, stop de lader er na 22 uur 's avonds gewoon in en wat gaan ze doen als ze het door hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door Black-Xjuh op 10-06-2024 12:14 ]

Pagina: 1 2 Laatste