Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:18
Ha Tweakers,

Even een vraag betreft het laten plaatsen van een Airco in mijn woning.

Gaat om een nieuwbouwwoning uit 2019 oplevering.
Ik heb een kleine 130 m2 woonoppervlak. Woning is 5.10 breed en 8.60 lang (benedenverdieping is uitgebouwd) En zolder is momenteel nog zonder dakkapellen. Een vrij standaard nieuwbouwwoning, met 3 slaapkamers boven en 1 badkamer en 1 grote zolder (open ruimte)

De woning zelf blijft altijd redelijk koel in de zomer, tot t een lange tijd lang warm is. (dan kan t ook lang warm blijven) We hebben aan de zon kant in 1 slaapkamer een rolluik sinds afgelopen winter en verder heeft zolder 1 dakraam ( meer niet)
Mijn vrouw en ik hebben onze zolder momenteel in gebruik voor hobby (Wielrennen, gamen, en mijn vrouw doet haken/naaien en we zitten redelijk vaak hier en daar wat uurtjes op zolder ( Tevens staat hier ook onze wasmachine en droger) En het kan er snel redelijk warm worden.

Nu heb ik een bedrijf laten komen om een airco op bovenverdieping te bespreken, die eventueel kamers en zolder kan koelen ( hij gaf aan dit dit geen probleem was, als de airco maar sterk genoeg is) Dus een airco ophangen in het trapgat naar zolder toe.

Dit systeem kunnen wij leveren en monteren voor een totaalbedrag van: € 3.635,00 incl. BTW.
Systeem: Single split
Wandmodel | Toshiba RAS-B16G3KVSG Kazumi + (Koelen: 4.6 kW - Verwarmen: 5.5 kW | Op de 2e etage slaap werkkamer) (bekijk brochure)
Buitendeel | Toshiba RAS-16J2AVSG (Op beugels boven de aanbouw | Geplaatst op beugels)

Dit was de offerte, Maar mijn vraag is, zijn er hier ook mensen die via trapgat zowel kamers als zolder koelen? En past deze offerte in de richting van wat jullie hebben betaald?
Ik heb trouwens 10 zonnepanelen en in de zomer wat stroom over om te gebruiken. (al helemaal als salderen weg gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Kan 1 zware airco op zolder de rest van het huis afkoelen?

Trappengat Airco | Mitsibishi Heavy

Met zoeken op "airco trap" of "airco zolder" was je deze 2 zo tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb nagenoeg even grote woning (met 2 dakkapellen op zolder, met 1 kamer een 2kW airco) en ik zou altijd een airco dedicated in een kamer ophangen, niet in de gang of trapgat. Het koelende effect naar andere ruimtes is echt nihil in mijn beleving.

Ik heb mijn zolder ingedeeld in 2 kamers (2/3e 1/3e), met nu 1 dus de airco. Als je die aanzet met de deuren open merk je daar in de andere kamer op zolder helemaal niks van.
Ik heb hier een 2kW op de zolder werkkamer en die kan makkelijk voor de hele zolder.

Verbruik van de airco is overigens minimaal in die kamer, hooguit 200-300 watt in gebruik. Verwarmen is iets hoger, maar max 600watt. Je gaat echt nooit maximaal koelen of verwarmen, dat is helemaal niet fijn om in te zitten.

Overigens: Droger genereert natuurlijk een hoop warmte, dus dat is wel een beetje zonde: warmte en koelte tegelijk produceren ;)

Er zijn overigens wel opties dat je met 1 buitenunit meerdere kamers kan koelen/verwarmen. Je hebt dan wel in die kamers zo'n binnen-unit hangen. Dat zou mijn advies zijn, niet in de gang. Fiets maar eens in je wijk rond, je ziet ze vast wel aan de gevels hangen: 1 buitenunit waar meerdere buizen naar meerdere kamers gaan. Ik zou gewoon even aanbellen bij die mensen hoe die het hebben gedaan en hoe het bevalt.

Let er wel even op dat je zo'n krachtige buitenunit niet zomaar op de elektra aansluit, je hebt dan meer werk nodig, omdat je over de 16A gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Kurios op 06-06-2024 13:45 ]