Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie1K91
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-12-2024
Hoi!

Ik wil graag mijn 1e verdieping koelen en verwarmen door inzet van een airco. Ik heb zojuist mijn advies binnen, maar ik lees over het algemeen gemengde ervaringen over mijn situatie. De adviseur is aangeraden door bekenden en zij waren erg tevreden - ik tot nu toe ook - maar toch doe ik graag een toetsvraag.

Situatie
Ik heb een trappengat dat uit komt in de hal. Het plafond op de eerste verdieping is ongeveer 2.6m hoog, en vanaf de voordeur naar hoogste punt van de het trappengat is dat ongeveer 5-6m schat ik. Recht tegenover de slaapkamer deur zit het trappengat. Zie bijgevoegde foto en plattegrond van de eerste verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o2ZmVfSs5o8MsZ1VCOtBnDunUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vzUHkE5y2zJBedDK31uHplpO.png?f=fotoalbum_large

Het doel
Logischerwijs is het doel om met name slaapkamer #1 en slaapkamer #2 te verkoelen in de zomer en verwarmen in de winter.

Advies
Het gegeven advies van de installateur is een 5KWH Mitsubishi Heavy aan de bovenkant van het trappengat (zie plaatje). Door 'indirecte koeling toe te passen' m.a.w. de binnenunit continue aan te houden op 20 gr en de benedendeur in de hal dicht te houden zou de unit in staat moeten zijn om de ruimtes te verkoelen en verwarmen.

Ik begrijp dat warme lucht om hoog gaat en koude lucht naar beneden. Daarbij toets ik graag zijn advies bij ervaringsdeskundigen en/of andere kenners hier. Wat denken jullie?

Bonusvraag: is de titanium case de paar extra euro's waard? Ziet er wel nice uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit gaat niet heel prettig werken. De koude lucht valt als een blok naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

De ervaringen die ik hier gezien heb zijn ontzettend wisselend en lijken erg samen te hangen met de isolatie en indeling van je verdieping. Als ik hier naar kijk denk ik dat koelen en verwarmen via het trapgat wellicht een beetje helpt, maar meer ook niet. Ik krijg hier de ene kamer zonder airco niet koel als ik de andere vier units laat koelen met de deuren open bijvoorbeeld.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie1K91
Vorkie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:55:
Dit gaat niet heel prettig werken. De koude lucht valt als een blok naar beneden.
Heb je ook eigenhandse ervaring met deze set-up? De installateur zegt dus dat door het continue aan te houden op een gezette temperatuur dat wel gaat werken. Ik heb hem expliciet er naar gevraagd - en ondanks zijn bevestiging heb ik dus mijn twijfels vanwege reacties zoals de jouwe. Impliciet zeg jij eigenlijk 'hang een (kleinere) unit op in de slaapkamer'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomvanschayk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:10
Wij hebben een enigszins vergelijkbare set-up met een iets andere indeling qua ruimtes op de eerste verdieping. De unit hangt bij ons ook in het trappengat en blaast als het ware over het laatste stukje trap de overloop op. Bij ons werkt het prima, alle 3 de slaapkamers op de eerste verdieping koelen naar de ingestelde temperatuur. Ongetwijfeld gaat dit sneller wanneer elke kamer zijn eigen unit zou hebben. Ik laat dan wel de unit maximaal blazen dus zodra de kinderen naar bed gaan, gaat de airco uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mijn schoonouders hebben deze opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhVeNukw1ZZo_oo0I7ICvdeDYoU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vLJMRSn66PZc39ZrYQ5yopWh.png?f=user_large

Met onderkant is zuidzijde, rood is airco en groen is de trap (half draaiend) en open tredes naar de 2e verdieping). En in alle slaapkamers hebben ze rolluiken. Die gebruiken ze ook gedurende de zomermaanden en ze zeggen dat de airco helpt voor K1 en K2 (babykamer voor kleinkinderen) ze slapen zelf in K1 met de deur altijd open.
In hun geval kan de airco ook echt wel een luchtstroom veroorzaken richting K1 en K2, over K3 en de badkamer hoor ik ze niet (ook niet gevraagd).

Zonder airco was hun eerste verdieping door de rolluiken al stukken aangenamer dan menig woning in dezelfde warme periodes.

In jouw geval denk ik dat je jezelf in de voet schiet doordat je geen goeie luchtstroom kunt krijgen de juiste richting op zonder de fan op standje orkaan te zetten. Persoonlijk overweeg ik ook een airco voor de 1ste maar dan komen er twee in onze beide gebruikte kamers puur om te voorkomen dat het een miskoop wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door True op 05-06-2024 12:25 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:28
Vorkie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:55:
Volgens mij valt dat wel mee. Althans, in mijn situatie (zie ook deze reactie in een ander topic: Denman in "Kan 1 zware airco op zolder de rest van het huis afkoelen?") blaast ie keurig het trappenhek / trappengat over en komt de koude lucht in de tegenoverliggende kamers terecht (en koelt het de kamers op de 1e verdieping ook nog wat mee).

Nu is mijn indeling wel iets anders, maar je kan volgens mij niet zo stellen dat de koude lucht als een blok naar beneden valt en alleen bij de onderliggende kamer(s) terecht komt.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie1K91
True schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:23:
Mijn schoonouders hebben deze opstelling:
[Afbeelding]

Met onderkant is zuidzijde, rood is airco en groen is de trap (half draaiend) en open tredes naar de 2e verdieping). En in alle slaapkamers hebben ze rolluiken. Die gebruiken ze ook gedurende de zomermaanden en ze zeggen dat de airco helpt voor K1 en K2 (babykamer voor kleinkinderen) ze slapen zelf in K1 met de deur altijd open.
In hun geval kan de airco ook echt wel een luchtstroom veroorzaken richting K1 en K2, over K3 en de badkamer hoor ik ze niet (ook niet gevraagd).

Zonder airco was hun eerste verdieping door de rolluiken al stukken aangenamer dan menig woning in dezelfde warme periodes.

In jouw geval denk ik dat je jezelf in de voet schiet doordat je geen goeie luchtstroom kunt krijgen de juiste richting op zonder de fan op standje orkaan te zetten. Persoonlijk overweeg ik ook een airco voor de 1ste maar dan komen er twee in onze beide gebruikte kamers puur om te voorkomen dat het een miskoop wordt.
Dank voor je uitgebreide bericht! De situatie lijkt inderdaad vergelijkbaar (met name de positionering van de AC tov slaapkamer 1) en dat het werkt bij jouw schoonouders. Toch zeg je dat ik in mijn situatie me in mijn voet zou schieten met deze set-up. Hoe bedoel je dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Stevie1K91 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Dank voor je uitgebreide bericht! De situatie lijkt inderdaad vergelijkbaar (met name de positionering van de AC tov slaapkamer 1) en dat het werkt bij jouw schoonouders. Toch zeg je dat ik in mijn situatie me in mijn voet zou schieten met deze set-up. Hoe bedoel je dat?
Slaapkamer 2 ga je niet koel krijgen omdat de luchtstroom vanuit die positie die jij in gedachten hebt voor je airco niet die kant op kan.

Dan moet je op #2 een ventilator plaatsen die lucht blaast richting de overloop en dan daar die lucht laten afkoelen en eigenlijk wil je ook een stroom terug krijgen. Dit alles is gewoon heel onpraktisch, kan wel werken, maar je hebt nul garanties.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Denman schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:55:
[...]

Volgens mij valt dat wel mee. Althans, in mijn situatie (zie ook deze reactie in een ander topic: Denman in "Kan 1 zware airco op zolder de rest van het huis afkoelen?") blaast ie keurig het trappenhek / trappengat over en komt de koude lucht in de tegenoverliggende kamers terecht (en koelt het de kamers op de 1e verdieping ook nog wat mee).

Nu is mijn indeling wel iets anders, maar je kan volgens mij niet zo stellen dat de koude lucht als een blok naar beneden valt en alleen bij de onderliggende kamer(s) terecht komt.
Het valt wel als een blok naar beneden - de warmte van beneden stijgt op via het trappengat en de kou uit de kamers valt dus via dezelfde trap naar beneden. Gezien je alle deuren open hebt staan, zal de hal nu eerst gekoeld worden.

Voor de @Stevie1K91 is het raadzamer om te kiezen voor een duo-split waar de slaapkamers separaat mee worden gekoeld.

Dat lijkt zo op het gezicht redelijk goed aan te leggen, de leiding kan door de WC en aan deze zijde van de overloop op de muur van de hal.

Als je dan alsnog de hal wilt koelen kan je altijd de slaapkamer deuren open houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:28
Vorkie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Het valt wel als een blok naar beneden - de warmte van beneden stijgt op via het trappengat en de kou uit de kamers valt dus via dezelfde trap naar beneden. Gezien je alle deuren open hebt staan, zal de hal nu eerst gekoeld worden.

Voor de @Stevie1K91 is het raadzamer om te kiezen voor een duo-split waar de slaapkamers separaat mee worden gekoeld.

Dat lijkt zo op het gezicht redelijk goed aan te leggen, de leiding kan door de WC en aan deze zijde van de overloop op de muur van de hal.

Als je dan alsnog de hal wilt koelen kan je altijd de slaapkamer deuren open houden.
Nou dat kan best, maar mijn real life ervaring is toch anders :) Maar wat ik al zei: mijn situatie is ook anders.

Mijn airco hangt ook in het trappengat maar koelt de 2 tegenoverliggende kamers (op zolder!) desondanks toch heerlijk af. Uiteraard zou 2 losse splits beter zijn, zeker in het geval van TS, maar daar hangt uiteraard ook een ander kostenplaatje aan. Voor mijn gebruik is het meer dan voldoende en ben ik tevreden.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:02
Zou er een 3.5kw ophangen die gaat niet zo snel uit ( pendelen ) als een 5kw en scheelt nog eea herrie/geld/stroom/gewicht/ruimte.
Dat je hem dan gewoon hele dag aan moet hebben wist je al .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heb ook een airco op de overloop, deze blaast zelfs door een open trap heen. Dat "de kou als een blok naar beneden valt" vind ik echt onjuist. De airco koelt vooral de ruimte zelf af. Als je 'm rustig door laat pruttelen en je huis is goed geïsoleerd zakt op den duur de hele verdieping in temperatuur, en neemt 'ie een verdieping lager ook nog iets mee. Maar dan is het inmiddels wel ijskoud op de overloop ;)

Samengevat, zelfde ervaring + mening als Denman in "Trappengat Airco | Mitsibishi Heavy"

[ Voor 12% gewijzigd door Cheesy op 05-06-2024 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:04

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Stevie1K91 Ik denk dat dit wel enigzins gaat werken, maar niet optimaal en ik zou ook 3,5kwh doen:

1. Verwarmen van de slaapkamers is tot een max van 15 graden toch? Ik bedoel veel warmer slaap je niet lekkerder van
2. Koelen zal voor de overloop en slpkamer 1 wel lukken, maar wel op minimaal fanstand 2/3 om het trappenhuis en overloop te overbruggen.
3. Slpkamer 2 ga je minder snel gekoeld krijgen, maar wel een paar graden.

Als je dit gaat doen, doe dan gelijk ook elektrische sunscreens aan de buitenkant van de ramen.. dan kan je de warmte zoveel mogelijk er buiten houden.. bespaart je op elektra.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Stevie1K91 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:51:
Hoi!

Ik wil graag mijn 1e verdieping koelen en verwarmen door inzet van een airco. Ik heb zojuist mijn advies binnen, maar ik lees over het algemeen gemengde ervaringen over mijn situatie. De adviseur is aangeraden door bekenden en zij waren erg tevreden - ik tot nu toe ook - maar toch doe ik graag een toetsvraag.

Situatie
Ik heb een trappengat dat uit komt in de hal. Het plafond op de eerste verdieping is ongeveer 2.6m hoog, en vanaf de voordeur naar hoogste punt van de het trappengat is dat ongeveer 5-6m schat ik. Recht tegenover de slaapkamer deur zit het trappengat. Zie bijgevoegde foto en plattegrond van de eerste verdieping.

[Afbeelding]

Het doel
Logischerwijs is het doel om met name slaapkamer #1 en slaapkamer #2 te verkoelen in de zomer en verwarmen in de winter.

Advies
Het gegeven advies van de installateur is een 5KWH Mitsubishi Heavy aan de bovenkant van het trappengat (zie plaatje). Door 'indirecte koeling toe te passen' m.a.w. de binnenunit continue aan te houden op 20 gr en de benedendeur in de hal dicht te houden zou de unit in staat moeten zijn om de ruimtes te verkoelen en verwarmen.

Ik begrijp dat warme lucht om hoog gaat en koude lucht naar beneden. Daarbij toets ik graag zijn advies bij ervaringsdeskundigen en/of andere kenners hier. Wat denken jullie?

Bonusvraag: is de titanium case de paar extra euro's waard? Ziet er wel nice uit.
Slaapkamer 1 krijg je er wel koeler mee, zelfs als je beneden de deur naar de woonkamer open houd. Slaapkamer 2 is iets lastiger, maar je kan (bij de ZSX in elk geval) de luchtstromen 2 verschillende kanten op laten blazen. Verwacht niet dat het in je slaapkamer 18 graden wordt in de zomer, maar als het normaal 25 is zal je het - mits je dat ding gewoon rustig aan laat staan de hele dag - echt wel naar 23 kunnen krijgen mét een veel lagere luchtvochtigheid wat zorgt voor een aangenamer klimaat. Onze 2,5 kWh op zolder krijgt onze eerste verdieping nog deels gekoeld - niet naar 21 graden natuurlijk, maar het is merkbaar aangenamer. E.e.a. hangt wel af van je isolatie en zoninstraling natuurlijk. Wij hebben op zolder 14 cm PIR en weinig directe zoninstraling; alle dakramen hebben externe zonwering en de ramen van het woonhuis zitten op oost of west waarbij we ook nog een groene tuin hebben en schaduw vanaf 18u.
Qua verwarmen een beetje hetzelfde, ik weet niet of slaapkamer 2 een werkkamer is die je echt op 21/22 graden wil hebben of gewoon een slaapkamer die je boven de 16 graden wil hebben. Zo'n werkkamer comfortabel op 21/22 krijgen gaat lastig zijn, maar gewoon de koude randjes er af doet dat ding op zijn sloffen.

5 kWh voelt wel als extreem veel. Ik heb thuis in de woonkamer een 3,5 kWh en zodra het buiten boven de 10 graden is pendelt dat ding al.

Bonusantwoord: titanium is zó veel beter dan de standaard witte! Ik heb thuis 2x titanium en 1x zwart/wit. De laatste hangt op zolder waar de muur ook gewoon wit is.
Als je op de muur een beetje een warme zandkleur o.i.d. hebt zou ik het zeker doen. Anders blijf je de komende 10/15 jaar tegen zo'n spierwit ding aan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie1K91
Tehh schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:57:
[...]

Slaapkamer 1 krijg je er wel koeler mee, zelfs als je beneden de deur naar de woonkamer open houd. Slaapkamer 2 is iets lastiger, maar je kan (bij de ZSX in elk geval) de luchtstromen 2 verschillende kanten op laten blazen. Verwacht niet dat het in je slaapkamer 18 graden wordt in de zomer, maar als het normaal 25 is zal je het - mits je dat ding gewoon rustig aan laat staan de hele dag - echt wel naar 23 kunnen krijgen mét een veel lagere luchtvochtigheid wat zorgt voor een aangenamer klimaat. Onze 2,5 kWh op zolder krijgt onze eerste verdieping nog deels gekoeld - niet naar 21 graden natuurlijk, maar het is merkbaar aangenamer. E.e.a. hangt wel af van je isolatie en zoninstraling natuurlijk. Wij hebben op zolder 14 cm PIR en weinig directe zoninstraling; alle dakramen hebben externe zonwering en de ramen van het woonhuis zitten op oost of west waarbij we ook nog een groene tuin hebben en schaduw vanaf 18u.
Qua verwarmen een beetje hetzelfde, ik weet niet of slaapkamer 2 een werkkamer is die je echt op 21/22 graden wil hebben of gewoon een slaapkamer die je boven de 16 graden wil hebben. Zo'n werkkamer comfortabel op 21/22 krijgen gaat lastig zijn, maar gewoon de koude randjes er af doet dat ding op zijn sloffen.

5 kWh voelt wel als extreem veel. Ik heb thuis in de woonkamer een 3,5 kWh en zodra het buiten boven de 10 graden is pendelt dat ding al.

Bonusantwoord: titanium is zó veel beter dan de standaard witte! Ik heb thuis 2x titanium en 1x zwart/wit. De laatste hangt op zolder waar de muur ook gewoon wit is.
Als je op de muur een beetje een warme zandkleur o.i.d. hebt zou ik het zeker doen. Anders blijf je de komende 10/15 jaar tegen zo'n spierwit ding aan kijken.
Thanks voor je antwoord! Ik neig ook het meeste naar jouw inzichten. Het gaat inderdaad om een werkkamer. Hoeft niet perse super koel te zijn, maar alles wat ie meepakt daar is mooi meegenomen.

Wat bedoel je met 'pendelen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:02
Pendelen is aan/uit gedrag van de airco op de automatische stand.
Een 5kw ramt met veel geweld ( luchtverplaatsing ) die zolder in een uur 5gr. koeler bij wijze van ( met bij behorend stroomverbruik zeg 1500watt ) en gaat dan uit. Dan warmt het weer op en begint bovenstaande weer opnieuw.

Vandaar dat ik de 3.5kw adviseerde die doet er sowieso iets langer over en als je hem dan hele dag aan laat heb je ook het koele effect , maar meer comfort en pruttelt hij op 300 watt wat je dus 5 uur kan doen itt tot de 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

nuffy schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:01:
Pendelen is aan/uit gedrag van de airco op de automatische stand.
Een 5kw ramt met veel geweld ( luchtverplaatsing ) die zolder in een uur 5gr. koeler bij wijze van ( met bij behorend stroomverbruik zeg 1500watt ) en gaat dan uit. Dan warmt het weer op en begint bovenstaande weer opnieuw.

Vandaar dat ik de 3.5kw adviseerde die doet er sowieso iets langer over en als je hem dan hele dag aan laat heb je ook het koele effect , maar meer comfort en pruttelt hij op 300 watt wat je dus 5 uur kan doen itt tot de 5kw
Een beetje hip merk heeft hier tegenwoordig echt geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:51
Ik raad dit ten zeerste af. Ik zou echt een airco per kamer plaatsen. Kost iets meer maar is wel veel efficiënter. Zorg wel dat dit tegen de buitenmuur is want die pompjes om het vocht weg te kunnen pompen kunnen een herrie maken.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Stevie1K91 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:06:
[...]

Thanks voor je antwoord! Ik neig ook het meeste naar jouw inzichten. Het gaat inderdaad om een werkkamer. Hoeft niet perse super koel te zijn, maar alles wat ie meepakt daar is mooi meegenomen.

Wat bedoel je met 'pendelen'?
Dan gaat hij uit/aan/uit/aan/uit.
Daar heb je m.n. 'last' van in de periode tussen ~10-15 graden en ~23-27 graden buitentemperatuur, dan is namelijk maar weinig vermogen nodig om de gewenste temperatuur te bereiken.
Je merkt er niet veel van, behalve dan dat je de klep elke keer even hoort. Qua stroomverbruik maakt het niet veel uit, en in hoeverre het de levensduur negatief beïnvloed is lastig te zeggen - maar er zijn genoeg slimme mensen die daar meer van af weten dan ik.
Het minimale vermogen is daarom misschien nog wel belangrijker dan het maximale vermogen. Hoe dit zit bij MHI 5kWh vs de 3,5 weet ik niet, maar staat wel netjes op hun website.

Wat zit boven de werkkamer? Plat dak, zolder, en hoeveel isolatie? Bij ons wordt het op zolder zelden warmer dan 30 graden, zelfs tijdens lange hittegolven. Nu hebben we de airco nog niet lang genoeg om te zeggen hoe koud hij het dan krijgt, maar tijdens de eerste warme periode dat het op zolder boven de 25 graden kwam kreeg de 2,5kW airco dit in 8 uur moeiteloos koel. De zolder was het meest afgekoeld, daarna de hal op de begane grond. Op zolder was het eigenlijk te koud geworden :)
FirePuma142 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:05:
[...]

Een beetje hip merk heeft hier tegenwoordig echt geen last meer van.
Temperatuur bereikt is temperatuur bereikt en dan gaat en airco/warmtepomp uit. Een merk dat dit niet doet is gewoon kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Tehh schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:43:
[...]

Temperatuur bereikt is temperatuur bereikt en dan gaat en airco/warmtepomp uit. Een merk dat dit niet doet is gewoon kapot.
Welnee, een goed gedimensioneerde airco en/of wat slimme logica bevat doet dat echt niet. Dan heb je keurig een luchtstroom die in intensiteit en temperatuur beweegt tussen een minimum en een maximum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:42

manon

het leven gaat niet over rozen

Ik zat met de zelfde vraag.
Om alle kamers koel krijgen heb ik een cassette unit op overloop gehangen.
Hierbij kan ik elke louvere klep apart instellen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VK6qnZ8uT71y3MSxu9bQ_pARGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rShMylFd8fcgCyFW4myEPP3P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
FirePuma142 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:11:
[...]

Welnee, een goed gedimensioneerde airco en/of wat slimme logica bevat doet dat echt niet. Dan heb je keurig een luchtstroom die in intensiteit en temperatuur beweegt tussen een minimum en een maximum.
Het enige wat ik kan bedenken om te voorkomen dat een airco uit gaat zodra de temperatuur bereikt is, is om ergens in te stellen dat hij gaat ventileren als de ingestelde temperatuur bereikt is. Bedoel je dat met slimme logica?

'Goed gedimensioneerd' is afhankelijk van het seizoen én je definitie van 'goed gedimensioneerd'.
Misschien heb ik 's winters wel een 3,5 kW airco nodig, maar op een kille voorjaarsavond zoals gisteren heeft diezelfde airco nog geen uur nodig om de begane grond op de gewenste temperatuur te krijgen op de laagste stand.
Natuurlijk kan je dan zeggen dat ik 's winters ook wel met een 2 kW airco toe kan, maar dan zou die airco in de winter op volle kracht blazen en dat valt bij mij in elk geval niet onder 'goed gedimensioneerd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:06
In een eerder huis had ik een airco in een hoek van de slaapkamer hangen. Deze airco heb ik in kunnen zetten als topkoeling om het hele huis koeler te houden. Waar het bij eerdere hittegolven in de woonkamer 28-30 graden werd was het nu 23 graden. Daarvoor bleef de airco continu koelen op 18 graden, ook op de minder hete dagen. Simpelweg door continu te blijven koelen bleef de thermische massa koel.

Wat was daarvoor nodig?
- 1 a 2 ventilatoren
- binnendeuren open
- sterk temperatuurverschil in huis

Plaatsen in het trapgat zelf kan je eerder comfortklachten verwachten omdat je telkens door de koudere gang loopt. En natuurlijk het gehannes met ventilatoren om de koude goed te verspreiden. Misschien valt het bij jou mee, maar goed om je er op voor te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie1K91
Thanks allemaal in ieder geval. Laatste inschattingsvraag voor ik verder ga, wat is in jullie ervaring een goede pricerange voor het installeren van een dergelijke AC systeem (Mitsubishi Heavy)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:32
Stevie1K91 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:54:
Thanks allemaal in ieder geval. Laatste inschattingsvraag voor ik verder ga, wat is in jullie ervaring een goede pricerange voor het installeren van een dergelijke AC systeem (Mitsubishi Heavy)?
Dit topic wat ik al even aan het volgens. Volgende week dinsdag wordt bij mij van de eerste naar de 2de verdieping een MHI 3.5KW opgehangen. Ervaringen kan ik er nog niet mee vertellen dus, behalve dan de MHI op de begane grond goed bevalt. Keuze voor de 3.5 was heel bewust.
Qua prijs zit er niet zo heel veel verschil is mijn ervaring in de zoektocht. Het was uiteindelijk voor mij de combinatie prijs, garantie en afstand (voor eventueel garantie aanspraak) die doorslag gevend was. Wat ik wel gemerkt heb, maar ik kan er naast zitten, dat het niet heel druk is in de airco installatie. De meesten kunnen op vrij korte termijn wel komen installeren. Binnen 1 a 3 weken zeker mogelijk.
Voor plaatsen op de dakkapel op big blocks, meter of 6 a 7 leiding, Wifi module, installatie in het trapgat vragen ze tussen de 1900 en 2200 voor een 3,5KW unit. De 5KW (ik heb er over getwijfeld) kost tussen de 300 en 500 meer.
Als je het uit gaat rekenen voor mijn situatie. De MHI unit heb je voor 900 als je goed in koopt, leidingen, kabels enz rond de 200 euro, overig (goot, schroefjes) 100 euro In bedrijfstellen rond de 200. Zit je rond de 1400. En dan heb je nog wat verzendkosten vaak.
De installateur zal ook met 2 man komen en wat willen eten dus ik vondt het niet heel gek geld en ga er zeker zelf geen risico op het dak voor lopen. Plus met garantie komen ze er voor terug :).

Mocht je mee willen weten, stuur me rustig een bericht of laat even wat achter in je topic (lees tweakers regelmatig)
Succes met de aanschaf!
Pagina: 1