Dualboot windows/linux tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lovako93
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14-03 09:28
Ik heb een al wat oudere laptop en start binnenkort een opleiding tot Data Engineer, dus wil deze wat 'verversen'. Ik heb een LENOVO IdeaPad L340-15IRH Gaming laptop. Ik nu 8 gb RAM die ik wil verwisselen voor 16gb. Daarnaast ga ik een tweede SSD installeren met groter geheugen.

Wat ik wil doen is Windows 11 herinstalleren op de nieuwe SSD schijf, dan de oude (die ik ook nog gebruik) wipen en hier Linux op installeren. Ik heb hier echter nog geen ervaring mee. Er staat momenteel niets belangrijks meer op mijn pc wat niet ook in de cloud staat, maar wil toch graag dat dit goed gaat en mijn laptop bruikbaar blijft :)

Wat ik denk dat ik moet doen:
Windows Media Creation tool gebruiken om usb te maken
SSD en ram installeren
Dan windows op de nieuwe ssd installeren (verwijdert deze de oude windows versie dan van de oude ssd?)
De oude ssd schoonmaken (hoe zou ik dit het beste kunnen doen? Ik wil hem dus nog wel gebruiken)
Linux installeren op oude ssd

Voordat ik aan de slag ga, tips of advies?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou het als volgt doen:
1. Nieuwe SSD in de laptop (slot 1), oude SSD eruit.
2. Windows installeren op nieuwe SSD. (Het wissen van oude partities kun je zelf bepalen tijdens de installatie van Windows, om die vraag ook even te beantwoorden).
3. Nieuwe SSD eruit, oude SSD erin (slot 2).
4. Linux installeren (ook hier kun je zelf kiezen om de oude partities te wissen. Wel aan te raden, ik zou met een volledige schone disk beginnen!).
5. Nieuwe SSD weer toevoegen en de laptop dichtschroeven.

Hierna kun je met het boot menu van je BIOS/EUFI de gewenste bootdisk kiezen: Disk 1 is dan voor Windows en disk 2 voor Linux. Het voordeel hiervan is dat je de boot loaders (en -partities) gescheiden houdt en deze dus niet bij een update voor problemen gaan zorgen.

En na een tijdje kun je de Windows-disk formatteren en een Linux data-disk van maken als je merkt dat je Windows eigenlijk nooit meer nodig hebt. :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07

Cyphax

Moderator LNX
Het klinkt wel alsof je vrij veel handelingen moet verrichten om het andere OS te booten, ik zou dat zelf niet zo doen, maar een van de twee virtualiseren binnen de ander. Dan hoef je niet te rebooten, en de performance is prima, en als iets eraan je niet bevalt kun je altijd nog met ssd's aan de slag. :)

Mijn advies: installeer je Linuxdistro in een virtuele machine, als het meezit heb je Hyper-V en anders is bijvoorbeeld VirtualBox wel een aardige oplossing voor dit pad. Als het draait kan je het in fullscreen draaien, en dan is het heel vergelijkbaar met het native draaien. Dit kun je, als je genoeg ruimte op je schijf hebt, doen zonder je verder zorgen te hoeven maken over je huidige installatie. :)

Dit kan je natuurlijk ook omdraaien en binnen je Linuxdistro Windows installeren in een VM.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 04-06-2024 15:36 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Cyphax schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:22:
Mijn advies: installeer je Linuxdistro in een virtuele machine,
Eens. Multiboot is vooral nuttig wanneer je zware applicaties gaat draaien in beide OS'en, of wanneer je directe hardwaretoegang nodig hebt.

Voor al het andere vind ik een virtuele machine het meest praktisch; je hoeft dan niet te rebooten als je tijdens het werken met het ene OS even iets in de ander wilt doen. Het is ook een stuk eenvoudiger om bijv. te switchen van de ene linuxdistro naar de ander. Desnoods richt je meerdere virtuele machines in, dan kan je nog gemakkelijker switchen of ze zelfs naast elkaar draaien zolang je werkgeheugen over hebt.

Linux is vrij licht dus die kan je prima binnen een VM draaien en als je wilt gamen dan kan je dat in Windows nog prima doen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De ellende met een VM is dat je nooit de echte ervaring (en dan bedoel ik het gevoel) hebt als met een native installatie. Toen ik naar Linux wilde migreren had ik al een boel ervaring met Linux maar dat doe je pas echt op als je er volledig in boot.

Als je gewoon op Windows wilt blijven kun je net zo goed WSL gebruiken voor je Linux-zaken.

En vergeet niet dat andersom ook werkt: Maak een VHDX-snapshot van je huidige Windows-installatie en draai die in VirtualBox onder Linux. Dat is hoe ik mijn laatste Windows-afkickverschijnselen oploste terwijl ik verder gewoon Linux draaide.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Room42 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:23:
De ellende met een VM is dat je nooit de echte ervaring (en dan bedoel ik het gevoel) hebt als met een native installatie. Toen ik naar Linux wilde migreren had ik al een boel ervaring met Linux maar dat doe je pas echt op als je er volledig in boot.
Dat moet dan toch iets voor jou persoonlijk zijn. Ik werk al vele jaren met VMs voor Linux werk, en doe Linux wanneer ik daar werk, Windows wanneer ik in Windows werk. Ik kan het geen sterke redenering vinden.

Lekker VMs doen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lovako93
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14-03 09:28
Bedankt voor de snelle reacties! Misschien dat ik dan toch gewoon voor een VM linux installatie ga (heb ook nog nooit met linux gewerkt, dus windows is voor nu mijn go-to OS maar heb begrepen dat velen al snel gecharmeerd raken van linux!)

Het werkgeheugen van de laptop is dus niet heel groot, na upgrade 1x16. Al vermoed ik dat het voor de opleidingsperiode wel voldoende moet zijn.

Gamen doe ik er nauwelijks nog op, de videokaart is verouderd en kan niet vervangen worden (en we hebben nog een gaming pc thuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07

Cyphax

Moderator LNX
lovako93 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:48:
Bedankt voor de snelle reacties! Misschien dat ik dan toch gewoon voor een VM linux installatie ga (heb ook nog nooit met linux gewerkt, dus windows is voor nu mijn go-to OS maar heb begrepen dat velen al snel gecharmeerd raken van linux!)
offtopic:
Voel je vooral welkom in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8, er is best wat verschil in de verschillende omgevingen :)

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1