Ik heb een al wat oudere laptop en start binnenkort een opleiding tot Data Engineer, dus wil deze wat 'verversen'. Ik heb een LENOVO IdeaPad L340-15IRH Gaming laptop. Ik nu 8 gb RAM die ik wil verwisselen voor 16gb. Daarnaast ga ik een tweede SSD installeren met groter geheugen.
Wat ik wil doen is Windows 11 herinstalleren op de nieuwe SSD schijf, dan de oude (die ik ook nog gebruik) wipen en hier Linux op installeren. Ik heb hier echter nog geen ervaring mee. Er staat momenteel niets belangrijks meer op mijn pc wat niet ook in de cloud staat, maar wil toch graag dat dit goed gaat en mijn laptop bruikbaar blijft
Wat ik denk dat ik moet doen:
Windows Media Creation tool gebruiken om usb te maken
SSD en ram installeren
Dan windows op de nieuwe ssd installeren (verwijdert deze de oude windows versie dan van de oude ssd?)
De oude ssd schoonmaken (hoe zou ik dit het beste kunnen doen? Ik wil hem dus nog wel gebruiken)
Linux installeren op oude ssd
Voordat ik aan de slag ga, tips of advies?
Wat ik wil doen is Windows 11 herinstalleren op de nieuwe SSD schijf, dan de oude (die ik ook nog gebruik) wipen en hier Linux op installeren. Ik heb hier echter nog geen ervaring mee. Er staat momenteel niets belangrijks meer op mijn pc wat niet ook in de cloud staat, maar wil toch graag dat dit goed gaat en mijn laptop bruikbaar blijft
Wat ik denk dat ik moet doen:
Windows Media Creation tool gebruiken om usb te maken
SSD en ram installeren
Dan windows op de nieuwe ssd installeren (verwijdert deze de oude windows versie dan van de oude ssd?)
De oude ssd schoonmaken (hoe zou ik dit het beste kunnen doen? Ik wil hem dus nog wel gebruiken)
Linux installeren op oude ssd
Voordat ik aan de slag ga, tips of advies?