Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19
Ik heb een aparte vraag die ik via mail ook al gesteld heb aan EcoFlow (echter nog geen reactie ontvangen). Ik woon in een huurappartement. De verhuurder heeft op het dak zonnepanelen neergelegd. De omvormer heb ik geen toegang toe. De kabels komen mijn meterkast in en zijn via een losse Kwhiq meter aangesloten in de meterkast. Tot zover geen probleem. Ik heb er zelf een HomeWizard kWh meter tussengezet en heb dus mooi inzicht in de productie.

Mijn appartement heeft 's nachts een standby verbruik van tussen de 100 en 200 watt van wat apparatuur en de koelkast die af en toe aan gaat. Ik wil dit verbruik eigenlijk compenseren met de overproductie van overdag. De eerste reactie is dan natuurlijk: een thuisaccu. Omdat het huur is wil ik echter geen ding van 5000 euro ergens aan de muur schroeven (ik heb er overigens ook geen plaats voor).

Ik zat dus te denken aan een EcoFlow Delta 2 / max (of andere versie) met een Powerstream micro-omvormer. Normaal worden deze batterijen opgeladen via zonnepanelen die aangesloten zijn op de Powerstream. Dat gaat hier dus niet werken want die liggen op het dak en daar kom ik verder niet bij.

Mijn plan was dus om de batterij overdag te laten laden met de overproductie van bestaande panelen. Ik kan alleen niet echt vinden of dit mogelijk is. Ik heb wel kunnen vinden dat je de batterij kan laden met een combinatie van zonnestroom en stroom uit het net, dus het laden an sich moet lukken maar ik kan niet vinden hoe de batterij 'weet' wanneer ie mag laden. Het systeem heeft geen P1 dongle voor zover ik weet.

Iemand die even mee wil denken?

Overigens: de MyGrid ModuleOne zou precies doen wat ik wil, maar deze is nog niet leverbaar. Ik besef me trouwens terdege dat dit financieel ook niet uit kan maar dat vind ik niet zo relevant. Ik vind het leuke techniek en wil best wat toeleggen op een installatie waarbij ik zo weinig mogelijk uit het net verbruik.

Extra info:
Mijn jaarverbruik voor de zonnepanelen was ongeveer 1900 kWh. Het is nog wat onduidelijk wat dit in de nieuwe situatie gaat zijn. Verwachting is dat de panelen zo'n 1000 kWh gaan opleveren op jaarbasis. Het zijn drie 420wp panelen.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo'n Delta 2 is wat, €750 kaal? Tot 2027 heb je nog de gratis saldeeraccu...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
Erasmo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:03:
Zo'n Delta 2 is wat, €750 kaal? Tot 2027 heb je nog de gratis saldeeraccu...
Het gaat me niet om de kosten (of salderen). Ik wil graag wat meer richting 0 op de meter en wil hier wat mee experimenteren :)

De Delta 2 is zo'n 700 euro refurb en 1100 euro nieuw ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Korvaag Je zult dynamisch het laad/ontlaadvermogen moeten instellen, dat vraagt om domotica die je P1 data vertaalt naar Ecoflow settings.
https://github.com/vwt12eh8/hassio-ecoflow/tree/main lijkt de Ecoflow via Home Assistant in te kunnen stellen.
Er zijn ook mqtt bindings, node-red en python libraries te vinden.
Voor homewizard vind ik niets.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Proton_ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:26:
@Korvaag Je zult dynamisch het laad/ontlaadvermogen moeten instellen, dat vraagt om domotica die je P1 data vertaalt naar Ecoflow settings.
https://github.com/vwt12eh8/hassio-ecoflow/tree/main lijkt de Ecoflow via Home Assistant in te kunnen stellen.
Hmm.. daar was ik al bang voor ja. Ik heb momenteel geen HomeWizard draaien (en daar verder ook geen behoefte aan). Dan is de enige openstaande vraag nog of mijn idee gaat werken: het slechts laden via het stopcontact via de omvormer zonder het aansluiten van panelen.

Dat lijkt wel te werken. Je komt op bijvoorbeeld Amazon wel wat van deze plaatjes tegen:
https://m.media-amazon.com/images/I/61bL1MxlNqL.jpg
Ik gebruik de powerstream- en ecoflow-batterijen om overtollige zonne-energie op te slaan, die ik 's nachts naar mijn huis stuur.
Hier zie je dat er maar 2 stekkers zijn aangesloten. Het 'stopcontact-deel' en de kabel naar de batterij. De recensie heeft het over het opslaan van overtollige energie. Misschien moet ik het maar gewoon proberen.

[ Voor 37% gewijzigd door Korvaag op 04-06-2024 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Proton_ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:26:
Het kan denk ik relatief simpel na wat zoeken:
Ik haal een HomeWizard socket. Dit zet ik tussen de AC-connectie van de batterij en het stopcontact. Homewizard kan met energy automations het socket schakelen. Ik kan dus de batterij laten laden zodra mijn overproductie (zeg) hoger dan 100 watt is.

Dit is via wat youtube filmpjes ook al een case met het Ecoflow energy socket: zet het socket aan als je AC wilt bijladen. Echter: in mijn geval kan Ecoflow deze overproductie niet detecteren maar Homewizard wel. Kwestie van andere smart socket ertussen :)

De micro-omvormer is momenteel toevallig overal in de aanbieding. Ik heb die besteld met alsnog een simpel zonnepaneeltje (100 watt) om te kijken hoe/of de app van Ecoflow werkt. In het ergste geval heb ik zo'n 250 euro weggegooid (en dat is alsnog niet het geval, want dat ding kan gewoon actief blijven). Als eea bevalt prik ik er in tweede instantie een accu bij/tussen met een schakelbaar socket. Ik besef me dat dat paneel natuurlijk zowat niets oplevert, maar het gaat me even om het het systeem werkend te krijgen. Als ik er een accu bij zet doet dat 100W paneeltje in ieder geval nog iets erbij. Het is geen hoofdzaak.

Ik ga er eens leuk mee spelen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Korvaag op 04-06-2024 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
Update van het spelen:
Zonder accu blijkt dat de PowerStream de overproductie niet aan het net wil terugleveren. Hij levert dus wel wat het huis nodig heeft, maar als de productie hoger is gaat dat niet het net in. Dat lijkt een 'simpele' softwarebeperking want bij een accu werkt dat wel. Ik heb dan ook inmiddels een wat uitgebreider systeem:
- Powerstream
- Delta 2 max
- 4 kleine 100wp paneeltjes
- Homewizard schakelaar en homewizard kWh meter voor m'n hoofdpanelen (productie meten en AC laden als het kan)
- Shelly 3EM om aan de powerstream door te geven wat het huis nodig heeft bij feed-in

Hoe het nu werkt (grofweg, er zijn nogal wat finesses):
- 4 kleine paneeltjes laden de accu sowieso
- Indien de hoofdpanelen veel opleveren gaat de accu ook van het net laden met die overproductie
- Accu vol = terugleveren aan grid met de kleine paneeltjes (en m'n hoofdpanelen leveren dan uiteraard ook al terug)
- In de avond bij geen zonnestroom meer -> teruglevering naar grid (voor een max van 600W)

Straks over naar dynamische tarieven en dan ga ik wat meer spelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Korvaag op 16-08-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjepper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 14:59
Ik zit te kijken naar een opstelling zonder accu. Dus als ik het goed begrijp kan ik dan niet terugleveren ongeacht of ik overproductie heb?

|9800X3D|32GB|RTX 5070Ti|

• Korvaag
sjepper schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:18:
Ik zit te kijken naar een opstelling zonder accu. Dus als ik het goed begrijp kan ik dan niet terugleveren ongeacht of ik overproductie heb?
Ik weet het niet zeker meer. Ik heb het systeem zonder accu maar een korte tijd werkend gehad. Wat ik me nu realiseer nadat ik de app ook beter ken is dat ik de household power demand slider gewoon naar max had kunnen zetten met de PowerStream in 'Power Supply' priority. In dat geval had de PowerStream denk ik wel alles naar het net gestuurd (en of je dan teruglevert is natuurlijk de vraag, dat is afhankelijk van je verbruik van je huis).

Ik kan dat nu iig niet meer testen of ik moet alles loskoppelen en daar heb ik (helaas) geen zin in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:40
Ik kan bevestigen dat je als je onder instellingen in de Ecoflow app, bij "Huishoudelijke stroomvraag" een basislast instelt, deze hoeveelheid gewoon geleverd wordt door de omvormer (mits natuurlijk ook beschikbaar uit zon/accu). Je kunt elke waarde tussen 0 en 800W instellen.

Hierbij levert hij dit ook probleemloos terug aan het net (als je huisverbruik lager is dan wat je instelt in de app).

Ingebouwd in de app kun je (dag/week)schema's maken, waarin je op de minuut nauwkeurig bepaalde hoeveelheden stroom kunt instellen op deze instelling (handig om 's avonds meer te leveren, 's nachts iets minder, en dan 's ochtendsvroeg weer meer bijvoorbeeld).

Aanvullend, maar dit is dus niet nodig: De Ecoflow PowerStream kan luisteren naar een Tibber-pulse (of andere P1 meter) Shelly, en hierop precies leveren naar de 230V wat de vraag is. Handig voor 0 op de meter.

Zelfs dit wel/niet naar P1 kijken zijn settings die met de Ecoflow zelf te automatiseren zijn in schema's.

Lang verhaal kort: terug te leveren vermogen is prima in te stellen via de Ecoflow app, zonder dat je hoeft te prutsen met andere apps of (P1-)meters, en zonder extra hardware.

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@AndriesLouw
De app geeft aan dat de enige ondersteunde meter de Shelly 3EM is. Ik weet niet hoe jij de Tibber Pulse aan de praat hebt gekregen, maar voor zover ik weet werkt alleen de Shelly (en die draait hier dus ook prima :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
Je hebt gelijk @Korvaag, ik zie wel de mogelijkheid om andere meters te koppelen, maar de begeleidende tekst spreekt alleen over de Shelly. Zal mijn eerdere reactie iets aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
AndriesLouw schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:07:
Je hebt gelijk @Korvaag, ik zie wel de mogelijkheid om andere meters te koppelen, maar de begeleidende tekst spreekt alleen over de Shelly. Zal mijn eerdere reactie iets aanpassen.
En dan nog heel specifiek de 3EM. Genoeg mensen te vinden op Reddit die de tekst niet goed hebben gelezen en een 3EM Pro hebben gehaald. Nou, dat werkt dus (nog) niet.

Als aanvulling trouwens:
Er zit waarschijnlijk een bug in de laatste PowerStream firmware. Van tijd tot tijd weigert ie alsnog aan het net terug te leveren als de accu vol is (en feed-in control uiteraard disabled). Je moet dan de Powerstream herstarten en dan werkt het weer.

Daarna zie je dat de op de PowerStream aangesloten zonnepanelen alsnog gaan terugleveren aan het net (via de Powerstream dus). Ik heb nog niet ontdekt wanneer dit optreedt. Het is in ieder geval nu twee keer voorgekomen, misschien drie. Het is echt eens in de zoveel weken, dus weet het niet goed meer.

Hoe valt het op:
Je accu is vol, er staat nog zon op de panelen en je ziet in de app dat de PowerStream output gewoon 0 is. Je krijgt er geen notificatie van ofzo, je moet het zelf zien.

[ Voor 73% gewijzigd door Korvaag op 02-09-2024 23:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
AndriesLouw schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:07:
Kwam er vandaag achter dat de nieuwe versie van de app aangeeft dat Ecoflow nu de volgende meters ondersteunt:
- Shelly 3EM
- Shelly 3EM Pro
- Tibber Pulse

Ik heb net m'n Pulse gekoppeld en ik ga aankomende dagen eens vergelijken welke (Shelly 3EM of Pulse) een lagere reporting interval heeft en daardoor een stabielere energievoorziening naar het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:13

JeffreyGorissen

Do or do not, there is no try.

Benieuwd of zonneplan ook met ondersteuning komt.

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Van mij mogen ze eerst fixen dat als de accu volgeladen is, de panelen niet aan het net leveren. Dat gebeurde af en toe hier, maar ik krijg het nu met geen mogelijkheid meer voor elkaar via de 'Smart meter'. Via household power demand direct wel, dus het is een bug in het smart meter gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

Enig idee of de integratie met de tibber pulse ook werkt zonder klant te zijn bij tibber? (Zonneplan hier)

🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

Korvaag schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:16:
Van mij mogen ze eerst fixen dat als de accu volgeladen is, de panelen niet aan het net leveren. Dat gebeurde af en toe hier, maar ik krijg het nu met geen mogelijkheid meer voor elkaar via de 'Smart meter'. Via household power demand direct wel, dus het is een bug in het smart meter gedeelte.
Meer accu capaciteit kopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
JeffreyGorissen schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:39:
Enig idee of de integratie met de tibber pulse ook werkt zonder klant te zijn bij tibber? (Zonneplan hier)
Geen idee, maar haal dan gewoon een Shelly. Dat staat los van je aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Niet nodig. Ik wil juist op goedkope momenten AC-laden en dan zolang de panelen nog produceren tegen een relatief hoog tarief terugleveren. Helaas moet ik nu wel het AC-laden beperken omdat ik met geen mogelijkheid meer voor elkaar krijg dat de PowerStream teruglevert. Maargoed. Call is aangemaakt bij Ecoflow en wordt ge-escaleerd omdat de 1e lijn er niet uit komt.

Vandaag ook weer een issue. Ondanks power supply mode ging de PowerStream alsnog de accu opladen ipv terugleveren. De laatste firmware/software is echt buggy. Gooi de PowerStream in een restart en het werkt weer. Eventjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
JeffreyGorissen schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:39:
Ja, onlangs de Tibber Pulse los besteld, ben geen klant bij Tibber, en kan vertellen dat het gewoon werkt! Hij levert precies genoeg terug om op 0 te komen (en kijkt daarbij niet naar de fasen, maar gewoon gecombineerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
AndriesLouw schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:13:
[...]

Ja, onlangs de Tibber Pulse los besteld, ben geen klant bij Tibber, en kan vertellen dat het gewoon werkt! Hij levert precies genoeg terug om op 0 te komen (en kijkt daarbij niet naar de fasen, maar gewoon gecombineerd).
Enige nadeel is dat je als je geen klant bent niet de actuele stroomprijs doorkrijgt. Dat is niet nodig voor het meten van verbruik natuurlijk, maar even een sidenote voor @JeffreyGorissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

Bedankt voor de informatie! Meet de pulse ook het gasverbruik? Hier vind ik namelijk niets van terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
JeffreyGorissen schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:22:
Bedankt voor de informatie! Meet de pulse ook het gasverbruik? Hier vind ik namelijk niets van terug.
Voor zover ik weet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:27
Dit kan toch willekeurig elk apparaat met een p1 aansluiting?
P1 streamt namelijk je gecombineerde stroomverbruik en je gas verbruik.
Enige wat dan moet gebeuren is extrapoleren naar hoeveel teruggeleverd moet worden op jaarbasis. Vooral eerste jaar kan je ernaast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
99ruud99 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:46:
Dit kan toch willekeurig elk apparaat met een p1 aansluiting?
P1 streamt namelijk je gecombineerde stroomverbruik en je gas verbruik.
Enige wat dan moet gebeuren is extrapoleren naar hoeveel teruggeleverd moet worden op jaarbasis. Vooral eerste jaar kan je ernaast zitten.
No clue. Ik zit in de hel van stadsverwarming. Ik heb er alleen nog niets over gelezen en tot voor kort leverde Tibber helemaal geen gas. Geen idee of ze die Pulse daar inmiddels al voor hebben aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peflow
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-02 19:58
AndriesLouw schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:13:
[...]

Heb nu een Tibber Pulse, en zit uit te vogelen hoe deze de Ecoflow alleen gaat opladen bij stroom overschot.
Met de Delta in het stopcontact heb gaat deze meteen laden op minimaal 200W.
Ik neem aan dat zowel de Delta als de Powerstream permanent in het stopcontact zitten.

Als er geen zonne opbrengst is zou de Delta stroom moeten terug leveren om zoveel mogelijk achter de meter te houden.

Jij hebt dit al werkend lees ik, kun je vertellen wat je ingesteld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@Peflow
Enige manier om de Delta niet te laten laden als ie in het contact zit is door er een smart plug tussen te zetten. Hier van HomeWizard en die staat ingesteld dat ie op de daluren gaat laden. Voor stroom overschot zal je zelf iets moeten maken met bijvoorbeeld Home Assistant (die dan bij overschot die plug aanzet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peflow
Ik heb panelen op het dak die gewoon op het net zijn aangesloten, dus niet op de Powerstream.
Mijn Homewizard ziet of er overschot is en kan evt. smart plugs schakelen, maar HW kan niet met Ecoflow communiceren.
Mijn nieuwe Tibber Pulse wordt wel herkent door de Ecoflow app. maar waar wat in te stellen?
Dit is het enige scherm wat ik kan veranderen mbt Tibber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNKQJaNf0v_4zFz0tTvcGXnGuyk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wGqDrQFJdCJvF1DxTw1N5aOq.jpg?f=user_large

Hoe kan ik de accu opladen bij overschot en ontladen als de zon onder is, en moet de Ecoflow accu dan in het stopcontact zitten?
Heeft iemand dit voor elkaar gekregen, en met welke instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Volgens mij praten we langs elkaar heen. Nogmaals: zodra je de Ecoflow accu in het stopcontact steekt gaat ie laden. Daar kan je niets aan doen. Je kan dat onderbreken door er een smart plug tussen te zetten. Deze smart plug kan je laten schakelen. Zodra je die plug aan zet gaat ie laden. Zodra je die plug uit zet stopt ie met laden. Die plug ga je schakelen bij overschot (of op daluren, afhankelijk van wat je wilt). Dat schakelen kan je doen via HomeWizard, Home Assistant, ander software van de smartplugboer of hoe je het wilt doen. Dat kan je niet doen via de Ecoflow app want die kent die hele plug niet.

Teruglevering gaat via de Powerstream en dat kan je met automation sturen in de app, of via bijvoorbeeld Home Assistant. Je zet de PowerStream in "prioritize supply mode" of "prioritize storage mode" met de app en afhankelijk daarvan gaat ie leveren of niet. Wat ie moet leveren leest ie uit van de Pulse. Als ie op supply mode staat en je Pulse zegt -200W dan gaat de Powerstream 200W je net induwen (en dat flucteert iets want loopback etc. etc. maar op de meter kom je in principe dan op 0 uit).

Waar je even op moet letten is dat je de accu niet gaat laden terwijl de PowerStream op supply mode staat want dan gaat de PowerStream potentieel het laden van de accu compenseren door dat weer terug te leveren aan het net. Ook dat zal je ergens mee willen aansturen. Hier werkt dat als volgt:

1. HomeWizard kiest aan de hand van de dynamische tarieven de goedkoopste uren van de dag
2. HomeWizard zet op dat moment de plug van de accu aan
3. Accu gaat laden
4. Het aanzetten van de plug wordt gezien door Home Assistant
5. Home Assistant zet de power supply mode van de Powerstream op 'Prioritize storage'

Voor stap 5 zal je de volgende zaken moeten inrichten (althans, zo heb ik het nu):
- Home Assistant installeren met MQTT plugin
- Mosquitto ernaast voor communicatie tussen ioBroker en Home Assistant
- ioBroker met daarin de Ecoflow integratie
- En ik heb dan nog de Ecoflow-Cloud Home Assistant integratie maar die is niet zo heel nuttig

Ik denk trouwens waar ik begrijp waar je verkeerd denkt. Je kan de accu niet laten laden met overschot van de panelen op je dak zonder een vorm van automation zoals hierboven. Ecoflow heeft geen weet van die panelen en de Pulse werkt alleen als Smart meter om te bepalen wat de PowerStream moet leveren. Je kan niet de accu laten laden via de Smart meter optie. Dat bestaat gewoon simpelweg niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 05-11-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peflow
Bedankt _/-\o_ voor de uitgebreide info, die probeer ik te begrijpen en er een bruikbaar systeempje van te maken. Hopelijk voorlopig zonder Home asistant, misschien dat de Ecoflow app. nog meer functies krijgt voor Tibber, het is nog een bèta versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Peflow schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:09:
Bedankt _/-\o_ voor de uitgebreide info, die probeer ik te begrijpen en er een bruikbaar systeempje van te maken. Hopelijk voorlopig zonder Home asistant, misschien dat de Ecoflow app. nog meer functies krijgt voor Tibber, het is nog een bèta versie.
Kan je vergeten of ze moeten echt nieuwe software maken. Het heeft niets met Tibber te maken, maar hun app heeft gewoon geen ondersteuning voor het laden met overschot. Je kan in de app het laden van de accu niet eens handmatig switchen, laat staan dat ze dat automatisch kunnen. Ze willen dat je panelen op de PowerStream aansluit. Het is dan ook een Balcony Solar System. Hier hangen er dus vier 100wp paneeltjes aan op het balkon en de rest laad ik bij op dynamische tarieven daluren.

Ik heb zelf wel op overschot geladen maar ook weer via Home Assistant. 200W overschot = 200W laden, dan nog 100 overschot -> laden +100W. Ga je weer 100W afnemen -> laden -100W totdat het minimum van 200W bereikt is en dan uit. Moet je dus alleen zelf inregelen. Niet zo lastig verder, maar niet default.

Ik heb liever dat Ecoflow het bestaande systeem betrouwbaarder maakt dan dat ze compleet nieuwe onderdelen gaan bouwen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 17:52
Ecoflow Delta 2 kan perfect in het stopcontact zonder te laden. Je moet dan backup reserve onder het percentage van de accu zetten. Hier staat hij dus bij stroom te kort op 5%, accu wordt dan niet bijgeladen tot hij aan die 5% is gekomen. Daarna zal de accu op 5% worden gehouden door kort bij te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:45
Maar dan laadt hij toch nooit meer op?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 17:52
Niet via het stopcontact, wel via PV. Je kan ook de grens terug naar boven zetten van zodra je wil dat hij oplaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-03 19:50
O, nou komt deze heer met een ongetwijfeld domme vraag.
Standaard zonnepanelen kunnen nooit zomaar overschakelen naar een accu?

Of zit ik hier offtopic?
ik wil op verschillende plekken accu's gaan gebruiken voor als de stroom uitvalt. Vandaar dat ik hier, min of meer toevallig, terecht ben gekomen.
Zit dus aan deze Ecoflow of Anker 767 te denken. Ben volstrekt nieuw op dit terrein.
In mijn buitenhuis in Roemenie heb ik paar simpele auto accu's aan een omvormer hangen om max 300 wat voor de Cv pomp te hebben. Dat werkt, maar is primitief.
Dus wil nu overal op wat professioneler materiaal draaien.

Nogmaals sorry als ik hier offtopic zit, en dan welllicht een plekje waar ik moet wezen. (Liefst in NL taal.)

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01:25
herpideperpi schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:01:
O, nou komt deze heer met een ongetwijfeld domme vraag.
Standaard zonnepanelen kunnen nooit zomaar overschakelen naar een accu?

Of zit ik hier offtopic?
ik wil op verschillende plekken accu's gaan gebruiken voor als de stroom uitvalt. Vandaar dat ik hier, min of meer toevallig, terecht ben gekomen.
Zit dus aan deze Ecoflow of Anker 767 te denken. Ben volstrekt nieuw op dit terrein.
In mijn buitenhuis in Roemenie heb ik paar simpele auto accu's aan een omvormer hangen om max 300 wat voor de Cv pomp te hebben. Dat werkt, maar is primitief.
Dus wil nu overal op wat professioneler materiaal draaien.

Nogmaals sorry als ik hier offtopic zit, en dan welllicht een plekje waar ik moet wezen. (Liefst in NL taal.)
Kijk eens in een simpele thuis accu samenstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realdaffy
  • Laatst online: 27-05 22:30
Moet je persé een batterij van Ecoflow gebruiken met de Powerstream in deze setup, of kan je met een verloopstekker ook een andere batterij aansluiten, zoals bijvoorbeeld deze:
https://iallpowers.eu/pro...ower-station-2500w-2016wh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyGorissen

JeffreyGorissen

realdaffy schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:16:
Moet je persé een batterij van Ecoflow gebruiken met de Powerstream in deze setup, of kan je met een verloopstekker ook een andere batterij aansluiten, zoals bijvoorbeeld deze:
https://iallpowers.eu/pro...ower-station-2500w-2016wh
Ik zou hier eens kijken; Eenvoudige thuisaccu samenstellen

Dat topic gaat precies over het gebruiken van de powerstream met andere accus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:29
Misschien een gekke vraag, maar werkt het ook als ik geen zonnepanelen op de powerstream aansluit? Accepteert het systeem dan wel dat ik de accu (volgeladen via ac via een homewizard plug bij overschot zonnepanelen op het dak) via de powerstream kan laten ontladen als ik dit laat aangeven door bijvoorbeeld een shelly?

Het betreft een delta 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Frank.v schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:37:
Misschien een gekke vraag, maar werkt het ook als ik geen zonnepanelen op de powerstream aansluit? Accepteert het systeem dan wel dat ik de accu (volgeladen via ac via een homewizard plug bij overschot zonnepanelen op het dak) via de powerstream kan laten ontladen als ik dit laat aangeven door bijvoorbeeld een shelly?

Het betreft een delta 2
Zou moeten werken. Is juist de primaire functie van dat ding. Power leveren uit accu als er geen zon is. Moet wel bekennen dat ik het nog niet zo aangesloten heb gehad maar de situatie dat je de accu oplaadt via de aansluitingen op de accu zelf is ook supported en daar 'weet' de Powerstream ook niks van.

Overigens greeg ik onvoorspelbaar gedrag van de Powerstream via een smart plug. Die zorgt blijkbaar toch voor een vorm van storing waarsoor de Powerstream hier de hele tijd aan het schakelen was. Was wel een homewizard plug. Ik schakel dus via de app of via home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
Korvaag schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:02:
[...]

Zou moeten werken. Is juist de primaire functie van dat ding. Power leveren uit accu als er geen zon is. Moet wel bekennen dat ik het nog niet zo aangesloten heb gehad maar de situatie dat je de accu oplaadt via de aansluitingen op de accu zelf is ook supported en daar 'weet' de Powerstream ook niks van.

Overigens greeg ik onvoorspelbaar gedrag van de Powerstream via een smart plug. Die zorgt blijkbaar toch voor een vorm van storing waarsoor de Powerstream hier de hele tijd aan het schakelen was. Was wel een homewizard plug. Ik schakel dus via de app of via home assistant.
Je bedoelt dus dat je geen smart plug meer gebruikt aan de zijde van het stopcontact van de ecoflow? Maar in de app zelf aangeeft of hij mag laden of niet? Of via HA? Wist niet dat dat ook werkte, want gaat hij niet automatisch laden als de stekker in het stopcontact zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Frank.v schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:55:
[...]

Je bedoelt dus dat je geen smart plug meer gebruikt aan de zijde van het stopcontact van de ecoflow? Maar in de app zelf aangeeft of hij mag laden of niet? Of via HA? Wist niet dat dat ook werkte, want gaat hij niet automatisch laden als de stekker in het stopcontact zit?
Ik heb geen smart plug tussen de powerstream en de muur. Dat geeft hier issues met terugleveren. Laden van de accu moet je wel met een smart plug doen. Dat is niet te sturen (wel max/min niveau's maar niet het moment van laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
Korvaag schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:03:
[...]

Ik heb geen smart plug tussen de powerstream en de muur. Dat geeft hier issues met terugleveren. Laden van de accu moet je wel met een smart plug doen. Dat is niet te sturen (wel max/min niveau's maar niet het moment van laden).
Helder! Was alleen inderdaad benieuwd of de Powerstream niet vereist om ook een zonnepaneel aangesloten te hebben, maar dat lijkt dus niet het geval te zijn om terug je kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Frank.v schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:06:
[...]

Helder! Was alleen inderdaad benieuwd of de Powerstream niet vereist om ook een zonnepaneel aangesloten te hebben, maar dat lijkt dus niet het geval te zijn om terug je kunnen leveren.
Voor zover ik weet niet, maar ik kan je dus geen 100% zekerheid geven.

Edit:
In 1 van mijn eerste posts/reacties in dit topic staat een link naar een plaatje wat ik destijds zelf gevonden had. Wel accu's, geen panelen. Ik kan nog steeds geen garanties geven natuurlijk, maar ik heb weinig twijfel.

[ Voor 23% gewijzigd door Korvaag op 15-12-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realdaffy
  • Laatst online: 27-05 22:30
Ik heb nu een Delta 2 staan, aangesloten op een Powerstream en beide aangesloten op een Power Socket van HW. In de meterkast een actieve P1 Splitter en P1 Meter van HW en de Tibber Pulse P1 Meter.

De Tibber Pulse gekoppeld aan de Ecoflow app zodat je de keuze hebt om terug te leveren op basis van gebruik, of dit zelf in te stellen.

Sinds 31 december een dynamisch contract en dan kan je laten opladen met goedkope tarieven door in de Powerstream taken aan te maken om te schakelen tussen energieopslag en energievoorziening. Voor de tijdstippen van energieopslag in de HW app taken aanmaken bij de EnergySaver om de Energy Socket aan en uit te schakelen.

Lijkt voor nu wel redelijk te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Frank.v schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:06:
[...]

Totaal niet nodig.
Ik heb 2 x PS met 4 lifepo4 accu's.
Totaal 10Kw.
Worden met victron mppt opgeladen via zonnepanelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Rbb-lwdn op 02-01-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@Rbb-lwdn Hoe regel je de teruglevering met 2 Powerstreams?
Want een koppeling met 1 Powerstream is vrij makkelijk als je een Tibber Pulse of Shelly 3EM hebt.
Maar met 2 tegelijk lijkt me het ingewikkelder maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
Chickendorp schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:41:
@Rbb-lwdn Hoe regel je de teruglevering met 2 Powerstreams?
Want een koppeling met 1 Powerstream is vrij makkelijk als je een Tibber Pulse of Shelly 3EM hebt.
Maar met 2 tegelijk lijkt me het ingewikkelder maken...
Instellingen op slimme meter met een Shelly 3EM.
Dan leveren ze terug wat er aan energie gevraagd wordt.
En geen terug levering.
Niet echt ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Maar hoe weten ze van elkaar hoeveel elke batterij moet leveren??
Doet eentje al het werk of verdelen ze de load onder elkaar? En is de app van EcoFlow dan de aansturende partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is deze opstelling ook aan te sturen met home assistant/Mqtt?

Zit ook te denken aan een delta 2 max. Wil niet perse met flexibele tarieven aan de slag, maar wel op basis van overproductie plannen.

P1 heb ik momenteel via domoticz en home assistant beschikbaar.
Pagina: 1