Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-10 21:40
Ik ben voornemens om een Quatt Duo warmtepomp te laten installeren bij mijn moeder. Dit vereist een dedicated nieuwe groep, waarvoor geen ruimte is binnen de bestaande kast die volgens mij nog dateert van eind jaren 70. Wat is wijsheid - provisorisch uitbreiden (zoals de PV-boer heeft gedaan) of het hele paneel vernieuwen? Is deze setup met smeltzekeringen überhaupt nog compliant?

Zou graag de warmtepomp en PV-panelen groep willen meten met een HomeWizard MID meter voor beter inzicht / rapportage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-f7NPTGK7oDtKEYAO8TZTOZ93E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdfLE41oPhRao54VvqhT28VY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLTY8ViHbVBvJ0iltdQOWtCYa9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01RXPmWbFUMNjErfK5ydmWBg.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry voor het zoveelste eendagsvlieg topic over dit onderwerp, maar zie helaas geen verzameltopic om dit in te plaatsen. Thnx!

[ Voor 15% gewijzigd door Clock op 03-06-2024 22:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou er maar gelijk een nieuwe in knopen.
Wat zit er op groep 4 en 5 die zitten achter een 500mA aardlek..
Smeltzekeringen is overigens niks mis mee.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:02
Vervangen en grondig opruimen is wat ik zou doen. Misschien gelijk wat groepen opsplitsen, want zo te zien is er in de tussenliggende jaren aardig wat bij geknutseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Ronald.42 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:25:
Ik zou er maar gelijk een nieuwe in knopen.
Wat zit er op groep 4 en 5 die zitten achter een 500mA aardlek..
Smeltzekeringen is overigens niks mis mee.
Volgens mij zit daar de keuken en wasmachine achter. Schijnt gangbaar te zijn geweest in de jaren 70. Is het wijsheid om bij vervangen van de hele kast dan meteen voor te sorteren op 3 fasen ivm inductie en electrisch laden in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Bezuiniger schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:31:
Vervangen en grondig opruimen is wat ik zou doen. Misschien gelijk wat groepen opsplitsen, want zo te zien is er in de tussenliggende jaren aardig wat bij geknutseld.
Die aftakkingen daarboven bedoel je? Moet eens even goed opsporen wat waarheen loopt - dit is 10+ jaar geleden geprutst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Clock schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:32:
[...]

Volgens mij zit daar de keuken en wasmachine achter. Schijnt gangbaar te zijn geweest in de jaren 70. Is het wijsheid om bij vervangen van de hele kast dan meteen voor te sorteren op 3 fasen ivm inductie en electrisch laden in de toekomst?
Ja als je dan naar driefasen wilt is het verstandig om nu gelijk een kast op te hangen die daar voor ingericht is.
En echt veel duurder wordt die kast er niet van.
Dat zwarte meterbord links naast de meter zit daar nog iets van kabels achter of is dat gewoon een loze plaat die is blijven hangen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Grappig, is Engels je moedertaal? Sommige woorden zoals dedicatid groep (aparte groep)
Of compliant (gangbaar)? Viel me op.

Een voorbedraad groepenkastje met 9 of 12 groepen is niet meer duur, en zou je als je e onderlegt bent zelf kunnen vervangen.

Heb je met minder ruimte veel meer groepen en beter beveiligd met 30ma aardlek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:27

dragonhaertt

@_'.'

Zoals voor mij ook al gezegd is: hele kast vervangen en daarna 3-fase aanvragen.
Voor 400-700 euro aan materiaal heb je alles op orde, afhankelijk van hoe veel nieuwe (3-fase) groepen je nodig hebt.

Het verzameltopic vind je overigens hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:32

Illusion

(the art of)

Clock schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:32:
[...]

Als ik zie groot de meter is, dan zou het me niks verbazen als deze al 3-fasen is.
Het symbooltje waaraan je dat kan zien zit net achter die ronde dongle van de P1 poort verstopt. Kan je daar eens een foto van maken?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 21:27

dragonhaertt

@_'.'

Illusion schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:17:
[...]

Als ik zie groot de meter is, dan zou het me niks verbazen als deze al 3-fasen is.
Het symbooltje waaraan je dat kan zien zit net achter die ronde dongle van de P1 poort verstopt. Kan je daar eens een foto van maken?
Goed punt, heel vaag te zien maar volgens mij staat er ook L1 L2 L3 onder het display

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:51
De huidige aardlekschakelaars zijn ook al 3-fase. Dat zag je vroeger niet veel als je dan niet ook al een 3-fase aansluiting had. Maar alles vervangen, want het is wel een beetje bij elkaar geraapt zo.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Laatst online: 20:18

OmeJoyo

This is me

Gezien de leeftijd van de kast en dan vooral de aardlekschakelaars zou ik zeker de kast vervangen als er meer plannen zijn voor verduurzaming.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

Bezuiniger schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:31:
Dit. Dat maakt onderhoud aan de elektra een stuk gemakkelijker en als er een groep uitvalt, is de impact kleiner.
De kast is heel lang geleden al afgeschreven en kastjes bijplaatsen is mijns inziens beunwerk. Zet een fatsoenlijke alamat voor de PV-installatie neer, en gooi die Chineese automaat van de PV-installateur in de prullenbak.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Dank voor alle reacties! Feedback / beantwoording van de vragen:
  • De aansluiting blijkt inderdaad reeds verzwaard naar 3-fasen. Hoofdzekering van 3x16A of 3x25A (vraag staat uit bij energieleverancier)
  • Als ik alle aftakkingen boven de groepenkast meetel kom ik uit op 8x 16A 1P+N groepen (nu 5x)
  • Daarnaast voeg ik 1x 20A 300 mA 1P+N PV-groep met daarnaast een HomeWizard Kwh meter toe (2 lege slots)
  • Ook een nieuwe 1x 16A 1P+N groep voor de warmtepomp
  • Om voorbereid te zijn op de toekomst ook een loze 16A 2P+2N kookgroep
  • Om voorbereid te zijn op de toekomst ook een loze 16A 3P+N krachtgroep voor een autolader
Heb dit op Electramat even geklikt tot een groepenkast - graag jullie feedback
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgT5NvPKP9SPBuwrm-WcLJDFIqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvPan17jXxIcplGhIQvcSlwc.jpg?f=fotoalbum_large

In hoeverre is zo'n vervanging zelf goed te doen? Ik heb redelijk wat ervaring met het aanleggen van electra vanaf de groepenkast, maar heb nog maar weinig aan het groepenkast zelf gewerkt. De filmpjes op Youtube te zien is het allemaal goed te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Technician- schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:49:
Grappig, is Engels je moedertaal? Sommige woorden zoals dedicatid groep (aparte groep)
Of compliant (gangbaar)? Viel me op.
Nee, NL-achtergrond maar werk in bedrijfsleven waar voertaal vaak Engels is. Ben me er zelf helemaal niet zo van bewust :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Clock schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:08:
[...]

Nee, NL-achtergrond maar werk in bedrijfsleven waar voertaal vaak Engels is. Ben me er zelf helemaal niet zo van bewust :P
Dat kan happen to everyone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Wat schrijft de fabrikant van je omvormer voor voor de aardlek?
Kookgroep is not done in een 3 fase kast, gewoon een 3-fase aardlekautomaat voor koken en een voor de laadpaal.
En kijk eens voor een beter merk zullen de meeste hier dadelijk roepen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
klump4u schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:44:
Kookgroep is not done in een 3 fase kast, gewoon een 3-fase aardlekautomaat voor koken en een voor de laadpaal.
Omvormer is een Onmik Omniksol 4.0 TL2 230v met daarachter 12x 275Wp panelen. Max vermogen van 4.4kW, wat ik heb geïnterpreteerd als 20A.

Kookgroep + krachtgroep vervangen door een 3-fasen aardlekautomaat - scheelt een hoop ruimte!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7N1U7FcvbNMkWBHeJzCJ7_7yv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3je1CMh2PnHjgGZZqdc2BJD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
De ABB variant van deze groepenkast komt uit op 970 euro. Da's 80% duurder - is dat kwaliteitsverschil zo groot dat dat het prijsverschil rechtvaardigt? Ben me ervan bewust dat EMAT een budgetmerk is, maar het is toch allemaal netjes gekeurd en gecertificeerd? Dus echt rommel zou het niet kunnen zijn lijkt me.

In mijn gerenoveerde woning in Amsterdam heeft de aannemer ook een EMAT kast geplaatst - dus heb 'm zelf ook thuis O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
Of nog een slag simpeler - alles vervangen door aardlekautomaten. Kleiner en goedkoper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IP1fVwrERhW7h0-EPSmRo1HlivM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fW3x5FGGyfxOUD0gpOpbQdOt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Hier heb je een a merk.
Voor je omvormer is 16a genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJtKM9Cnbe-Q7yGWzRgNpQ_397o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SSQFvcXTUK4V4EVFKJuPj2NX.png?f=user_large

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
klump4u schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:44:
kookgroep is één ding, echter als de leidingen niet makelijk te wijzigen zijn, kan het wel.

ik zou wel naar een ander merk gaan kijken, bv schneider is echt niet veel duurder.
normaal zal een omvormer géén 30mA willen hebben, veelal is de eis 100mA of 300mA. 100mA is vaak lastig te krijgen en een stuk duurder.
Als ik je foto's zou zie heb je voldoende ruimte, dus mogelijk zou je zelfs 2 -2rijen kasten kwijt kunnen. Een extra kast kost bijna niets en daardoor hoef je niet alles zo opelkaar te plaatsen. WCD zou ik overigens niet in de groepenkast plaatsen.

bv deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GE1GyJevCSfVa5D5TfyNGWYjOAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QySGirp6vH4GqQxzBjPcs83a.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 04-06-2024 19:10 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:02
Clock schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:05:
In hoeverre is zo'n vervanging zelf goed te doen? Ik heb redelijk wat ervaring met het aanleggen van electra vanaf de groepenkast, maar heb nog maar weinig aan het groepenkast zelf gewerkt. De filmpjes op Youtube te zien is het allemaal goed te overzien.
Er is zo te zien nog geen hoofdschakelaar, dus dit moet onder spanning of door een installateur met zegelrecht gedaan worden. Dat maakt het geen DHZ klus in mijn ogen. Het opruimen van het leidingwerk erboven kun je prima zelf doen, maar ik zou het plaatsen van de kast zelf afraden.

Ik zou voor aardlekautomaten gaan, met name deze: https://new.abb.com/low-v...dlekautomaat/ds301c-serie
Bij aardlekproblemen kun je veel makkelijker terugvinden waar je probleem zit, en bovendien is een veel kleiner deel van je huis stroomloos.

De Omnik 4.0 levert 19A maximaal en 17.4A nominaal, dus moet je officieel met 25A afzekeren. Dan ben je wel niet selectief, maar dat ben je met 20A afzekeren ook niet. Bij te laag afzekeren loop je het risico dat de omvormer afslaat bij hoge productie, of erger: dat de automaat niet afslaat als deze dat juist wel zou moeten. Er staat geen aanbeveling in de handleiding, dus lekstroom durf ik niet 100% zeker te zeggen maar is vaak 300mA.
Hier overigens zeker geen EMAT gebruiken: de kans is aanwezig dat je een automaat krijgt die niet geschikt is voor invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

klump4u schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:50:
Hier heb je een a merk.
Voor je omvormer is 16a genoeg.
[Afbeelding]
De TS zou eens bij Sander Vunderink een offerte moeten opvragen. Ik zou wel 3x een ALS doen om de boel beter te verdelen over de fasen. En wel 3x een kam van 4p (x2 voor N) voor de 1f automaten om later gemakkelijker uit te breiden.
De Medusa is een fijne kast overigens.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
timovd schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:58:
[...]

De TS zou eens bij Sander Vunderink een offerte moeten opvragen. Ik zou wel 3x een ALS doen om de boel beter te verdelen over de fasen. En wel 3x een kam van 4p (x2 voor N) voor de 1f automaten om later gemakkelijker uit te breiden.
De Medusa is een fijne kast overigens.
Daar dacht ik ook aan, maar hij zal waarschijnlijk de pv op de vrije fase zetten.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Als je geen panelen erbij legt zal je omvormer nooit langdurig boven de 3300Watt komen dus daar is een 16a meer dan genoeg. Zoals hierboven gemeld is verdelen over de 3 fase wel netter.

Pagina: 1