Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeetwee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:39
Beste Tweakers,

Wie kan mij inzicht geven in het volgende?
Welke technische (on)mogelijkheden kent deze slimme meter van KAIFA om verschillende tijdsperioden in te regelen in relatie tot laag en hoog tarief. Is het mogelijk om meerdere tijdzones in te stellen dan alleen hoog en laag tarieftijden of continu tarief zoals nu gebruikelijk is? Zo ja, hoe werkt dat en zou je dat per adres kunnen toepassen?

Graag dit eerst lezen voordat je reageert
Om gelijk ook maar even duidelijk te zijn (niet onaardig bedoeld): ik ben niet op zoek naar meningen, maar naar gedegen antwoorden van mensen met technische kennis, misschien van Tweakers die bij een netbeheerder werken of op een andere manier van de hoed en de rand weten. Documentatie is welkom.
Ik ben niet op zoek naar de uitleesmogelijkheden als gebruiker, en suggesties ten aanzien van mijn contract en de leverancier e.d. Dat is allemaal bekend en niet relevant voor de vraag.
Bij voorbaat dank voor de aandacht hiervoor.

Waarom vraag ik dit?
Sinds kort heeft Greenchoice besloten om de tarieven van de dal- en piekuren om te draaien. Dus overdag is nu het goedkopere tarief en de avond het duurdere. Met als reden dat door de zonnepanelen de stroom tegenwoordig overdag goedkoper is en men het directe verbruik van zelf opgewekte stroom wil stimuleren. Maar omdat het weekend ook daltijden is, is dan overdag het duurdere tarief van toepassing. 8)7 .
Ik vraag me dus af of het werkelijk niet mogelijk is om ook de weekenddagen in regelen als het nieuwe dagtarief. Ben ik nog te volgen? :9

In tegenstelling tot wat sommige Tweakers aangeven in hun reacties, gaat het mij dus niet om het zelf kunnen doen van aanpassingen aan de meter. Ik ben benieuwd welke mogelijkheden de meter technisch heeft om meer maatwerk te bieden met betrekking tot de verschillende tariefplannen. En dus eigenlijk de verschuivingen van het gebruik op het stroomnet beter te kunnen afstemmen.

Wat heb ik uitgezocht?
De energieleverancier kan de meter niet inregelen.
De netbeheerder is verantwoordelijk voor het inregelen van de tariefstructuur van de meters. Maar die geeft, ik citeer uit de ontvangen reactie, dit aan:

De registratie van de meterstanden tijdens de dal- en piekurenuren vindt plaats op de telwerken 1 en 2 van de meter. Alle meters zijn met deze instelling gefabriceerd. Uw verzoek om de instelling van de meter te wijzigen kan Liander helaas niet uitvoeren. Dit zou dan betekenen dat alle overige klanten van energieleveranciers die nog wel bovenstaande instellingen hanteren, een onjuist tarief in rekening gebracht krijgen.

Het klinkt niet onlogisch, maar ik heb toch mijn twijfels of er niet meer mogelijk is. Daarom deze poging meer info te vinden. De fabrikant reageert overigens niet op mijn vraag.

Voorlopige conclusie: de huidige meters zijn beperkt ten aanzien van het instellen van het aantal soorten tarieftijden. Hoewel er meters bestaan die meer instellingen kennen, worden die in Nederland niet gebruikt. De netbeheerder bepaalt de tijdzones van de dal en piekuren. Of een meter ook op afstand per huishouden anders ingeregeld kan worden, is niet nog niet duidelijk. Dat is niet zo relevant meer, omdat het energieverbruik met de huidige meters wel in tijd worden gemeten en doorgegeven aan de energieleveranciers. In theorie zou dit ook bij andere contracten dan de dynamische toegepast worden. Of dat bij elke energieleverancier echt kan, is onzeker. En dan is het de vraag of men überhaupt daar aan mee wil werken.

[ Voor 18% gewijzigd door Jeetwee op 04-06-2024 21:57 . Reden: Doel aangevuld en conclusie toegevoegd. ]

Beste antwoord (via Jeetwee op 04-06-2024 22:00)

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:06
Sterker nog, de energie leverancier krijgt gewoon kwartier standen binnen. Dus rekent achteraf het tarief af adhv de tijd. Hoog/laag tarief is technisch nog iets in de meter maar administratief eigenlijk niet meer relevant. Zie ook alle dynamische aanbieders

android since G1.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50
Het klinkt alsof je je energieleverancier denkt te kunnen foppen, door zelf een ander tarief te willen laten gelden dan wat zij opgeven door een ander telwerk te laten lopen dan waar zij vanuit gaan voor het opmaken van de rekening?

Wat denk je zelluf? ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:23
Al die meters in Nederland en jij denkt dit even als bewoner aan te kunnen passen met een instelling.

Je moet de oplossing niet in de meter gaan zoeken, maar in een andere energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeetwee
Gameboy schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:44:
Het klinkt alsof je je energieleverancier denkt te kunnen foppen, door zelf een ander tarief te willen laten gelden dan wat zij opgeven door een ander telwerk te laten lopen dan waar zij vanuit gaan voor het opmaken van de rekening?

Wat denk je zelluf? ;)
Nou nee, mijn insteek is geenzins om een hack o.i.d. te willen doen en de boel op te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In principe is de meter niet van Greenchoice, dus ze hebben er ook geen zeggenschap over. Ze passen simpelweg hun eigen tarieven per hoog/laag blok aan; er staat immers geen prijsinformatie in de meter.
Ze lopen daarmee dus ook tegen de beperkingen aan van de tijdsblokken: weekend is van oudsher "laag"tarief.

Greenchoice heeft overigens ook nog de mogelijkeheid tot een enkeltarief; die rekensom moet je dus even maken.

[ Voor 36% gewijzigd door teacher op 04-06-2024 09:07 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De tijdstippen waarop welk tarief geldt zijn onderdeel van de inkoopstrategie van je leverancier.
Als je als klant zelf (achteraf ook nog eens) kan bepalen wanneer welk geldt, komt de leverancier nooit uit. Ik zou wel goedkope stroom willen op het koudste moment van de dag en als ik kook :)

Los daarvan is het jammer dat de 'slimme' meter beperkt is tot vier telwerken/twee tarieven.
In NSW Australië is het gebruikelijk dat er vier tariefperioden per dag zijn die ook per seizoen worden aangepast.
Dat maakt het mogelijk de vraag beter te volgen met de prijs zonder gelijk naar day-ahead prijzen te grijpen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeetwee
Arn0uDz schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:54:
Al die meters in Nederland en jij denkt dit even als bewoner aan te kunnen passen met een instelling.

Je moet de oplossing niet in de meter gaan zoeken, maar in een andere energieleverancier.
Nou nee, dat denk ik helemaal niet. Zoals ik al aangaf in de tekst, het is de netbeheerder die de instellingen beheert. Ik onderzoek welke mogelijkheden er technisch wel of niet zijn, om wellicht tot een andere oplossing te komen dan de bestaande situatie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:06
Sterker nog, de energie leverancier krijgt gewoon kwartier standen binnen. Dus rekent achteraf het tarief af adhv de tijd. Hoog/laag tarief is technisch nog iets in de meter maar administratief eigenlijk niet meer relevant. Zie ook alle dynamische aanbieders

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeetwee
teacher schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:01:
In principe is de meter niet van Greenchoice, dus ze hebben er ook geen zeggenschap over. Ze passen simpelweg hun eigen tarieven per hoog/laag blok aan; er staat immers geen prijsinformatie in de meter.
Ze lopen daarmee dus ook tegen de beperkingen aan van de tijdsblokken: weekend is van oudsher "laag"tarief.

Greenchoice heeft overigens ook nog de mogelijkeheid tot een enkeltarief; die rekensom moet je dus even maken.
Dat klopt, daarom ben ik ook in gesprek gegaan met de netbeheerder. In de rekensom ben ik niet geïnteresseerd, daar gaat het me nu niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeetwee
Squixx schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:17:
Ja, op dat spoor zit ik ook te denken. Ik vraag me dan ook af of Greenchoice niet kan of niet wil zorgen dat ze in het weekend overdag het lage tarief rekenen. Misschien dat hun software daar (nog) niet geschikt voor is / op ingesteld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Jeetwee Dat maakt het controleren van de rekening veel ingewikkelder en verwarrender; de standen op je rekening komen dan immers niet meer overeen met de standen van je meter en dat was vroeger wel zo.
Bij uurprijzen wordt dat verwacht, dus is het daar niet verwarrend (zolang de som maar klopt). Bovendien is daar een aparte toestemming voor nodig die default niet gegeven is vanwege privacy.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:21

timovd

Voorsprong door techniek

teacher schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:01:
...

Inderdaad. Blijft natuurlijk koffiedik kijken. GC heeft mij verteld dat enkeltarief precies het bedrag is tussen de twee tarieven. Dat is wat ik wellicht ook ga doen, als dit nieuwe contract in gaat en dan wel alsnog proberen aan te sturen op zoveel mogelijk eigen verbruik.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je topictitel zou wel een titelfix mogen hebben gezien je startpost. Je bent igg niet op zoek naar het inregelen, want - zoals je al gevonden had - die meter is van je netbeheerder en die gaan voor een enkel persoon echt geen maatwerk maken ;)

Wat nuttige info: https://www.independer.nl/energie/info/meters/dubbele-meter
Korte versie: hoewel je (slimme) meter nog steeds een dubbel tarief mogelijkheid kent, wordt het signaal om te switchen nier meer door de netbeheerders verzonden. Er komt derhelve slechts een gebruiksmeting door naar de netbeheerder. Die geeft dat op zijn beurt weer (geaggregeerd, vermoedelijk per uur) door aan je energieleverancier. Die kijkt of dat bij hun een hoog of laagtarief verbruik is, en op basis daarvan krijg je dan een rekening :)

Overigens kunnen slimme meters veel meer data doorsturen dan ze momenteel doen. Heeft te maken met de beschikbare netwerkbandbreedte (de wat oudere meters, en dat zijn er velen, doen slechts GPRS), en datgene wat er wettelijk verplicht doorgegeven moet worden.
Oh ja, en even vervangen doen ze niet want mannetjes nodig - en die zijn hard bezig om overal te graven want kabels vervangen omdat iedereen zonnepanelen wil. Dus dan weet je ook dat je geen andere meter krijg zou je dat vragen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door The Eagle op 04-06-2024 09:50 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Jeetwee schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:24:
[...]

Ja, op dat spoor zit ik ook te denken. Ik vraag me dan ook af of Greenchoice niet kan of niet wil zorgen dat ze in het weekend overdag het lage tarief rekenen. Misschien dat hun software daar (nog) niet geschikt voor is / op ingesteld is?
Dit zou technisch mogelijk moeten zijn, maar ik denk (let op, aanname) dat Greenchoice ook een rekensom gemaakt heeft hoeveel stroom er doorgaans in de weekenden "over" is op de markt.

Jouw focus zou dus niet op de technische aspecten van de meter moeten liggen, maar dus wel op de beleidsmatige keuzes van greenchoice.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 04-06-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

The Eagle schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:48:
Wat nuttige info: https://www.independer.nl/energie/info/meters/dubbele-meter
Korte versie: hoewel je (slimme) meter nog steeds een dubbel tarief mogelijkheid kent, wordt het signaal om te switchen nier meer door de netbeheerders verzonden.
Het TF-signaal was voor de analoge Ferraris-meters. Digitale meters schakelen nog wel tussen de telwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Proton_ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:17:
[...]

Het TF-signaal was voor de analoge Ferraris-meters. Digitale meters schakelen nog wel tussen de telwerken.
I stand corrected :)

Neemt niet weg dat er dus gewoon een vast window is binnen het deel van de netbeheerder (meter config / eigen aggregaties) en dat die meterstanden gewoon richting energieleverancier gaan. Die er vervolgens zelf iets aan hangt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeetwee
[quote]The Eagle schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:48:
Je topictitel zou wel een titelfix mogen hebben gezien je startpost. Je bent igg niet op zoek naar het inregelen, want - zoals je al gevonden had - die meter is van je netbeheerder en die gaan voor een enkel persoon echt geen maatwerk maken ;)

Ik ben in brede op zoek, ook naar het inregelen. Ik wil op een later moment nog een keer in gesprek gaan met Greenchoice en de netbeheerder, dan is het goed om alles op een rijtje te hebben en goed te kunnen bepalen wat niet kunnen en niet willen is voor deze partijen. Nu wijzen ze vooral naar elkaar.

Wat betreft dat maatwerk. Als je vasthoudt aan hoe het nu is, dan zal dat inderdaad niet veranderen. Het is wat mij betreft niet ondenkbaar dat we daar op een zeker moment wel naar toegaan. Al is het maar groepen van gebruikers per energieleverancier.

En dank voor verwijzing voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeetwee
teacher schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Dit zou technisch mogelijk moeten zijn, maar ik denk (let op, aanname) dat Greenchoice ook een rekensom gemaakt heeft hoeveel stroom er doorgaans in de weekenden "over" is op de markt.

Jouw focus zou dus niet op de technische aspecten van de meter moeten liggen, maar dus wel op de beleidsmatige keuzes van greenchoice.
Ik lees nu verschillende positieve zaken die mogelijkheid bieden de zaken anders te doen. Vooralsnog is het voor de betreffende partijen naar mij toe makkelijk te ontkennen, aangezien ik nu nog niets kan aantonen. Dus als je goede bronnen of contacten hebt, ik hou me aanbevolen.
Qua focus volg ik je niet helemaal, want zoals ik in mijn reactie aan The Eagle aangeef, wil ik in brede zin de verschillende (on)mogelijkheden kennen en begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wanneer piek en daltarief is, wordt bepaald door de netbeheerder en uiteindelijk door de aandeelhouders (gemeenten); hier start dal bijvoorbeeld al om 2100, ipv 2300.

Er zijn dus maar 2 afnametelwerken waar een prijs aan gehangen kan worden maar meterstanden kunnen wel per kwartier uitgelezen (en dus anders beprijsd!) worden; denk hierbij aan dynamische contracten. Greenchoice heeft simpelweg een andere productkeuze gemaakt door de telwerken "andersom" te beprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
Ik zie het probleem niet.Als je niet blij bent met deze tarieven dan heb je 2 mogelijkheden. Je gaat naar een andere leverancier en/of sluit een contract af met een enkeltarief ipv hoog/laag.

De gedachten dat je de meter instelling aangepast kan krijgen slaat nergens op omdat deze voor alle gebruikers met de zelfde meter van toepassing zijn en die kunnen allemaal bij verschillende leveranciers zitten die een andere tariefstructuur gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeetwee
hanev001 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:36:
Ik zie het probleem niet.Als je niet blij bent met deze tarieven dan heb je 2 mogelijkheden. Je gaat naar een andere leverancier en/of sluit een contract af met een enkeltarief ipv hoog/laag.

De gedachten dat je de meter instelling aangepast kan krijgen slaat nergens op omdat deze voor alle gebruikers met de zelfde meter van toepassing zijn en die kunnen allemaal bij verschillende leveranciers zitten die een andere tariefstructuur gebruiken.
Wat is dit nou weer voor een reactie? Ik begrijp dat je geen andere oplossingen ziet dan die je zelf aangeeft. Maar om dan andermans verkenning buiten de bekende oplossingen af te kraken, begrijp ik niet. Als je niet geïnteresseerd bent in een constructief gesprek omdat het niet past in jouw visie, bemoei je er dan niet mee.

Voor mij is deze post waardevol en waardeer ik de reacties van de andere Tweakers, omdat het mij nieuwe inzichten heeft gegeven. Inzichten die kunnen leiden tot andere oplossingen, ook al zijn die op dit moment (nog) niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeetwee
Ik heb een conclusie / samenvatting toegevoegd aan de hand van de gegeven reacties. Hartelijk dank daar voor! Ik laat de post nog even openstaan voor nabranders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
Jeetwee schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:34:
[...]

Wat is dit nou weer voor een reactie? Ik begrijp dat je geen andere oplossingen ziet dan die je zelf aangeeft. Maar om dan andermans verkenning buiten de bekende oplossingen af te kraken, begrijp ik niet. Als je niet geïnteresseerd bent in een constructief gesprek omdat het niet past in jouw visie, bemoei je er dan niet mee.

Voor mij is deze post waardevol en waardeer ik de reacties van de andere Tweakers, omdat het mij nieuwe inzichten heeft gegeven. Inzichten die kunnen leiden tot andere oplossingen, ook al zijn die op dit moment (nog) niet aanwezig.
Mijn reactie is het gevolg van het feit dat ik niet veel geduld met met nutteloze dagdromers. Je hoeft het niet te accepteren maar misschien is het handig om je in de werkelijke wereld te begeven en is nuttigs te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

hanev001 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:03:
[...]

Mijn reactie is het gevolg van het feit dat ik niet veel geduld met met nutteloze dagdromers. Je hoeft het niet te accepteren maar misschien is het handig om je in de werkelijke wereld te begeven en is nuttigs te doen.
Nutteloze dagdromers hebben zo'n beetje alles bedacht waarvan je elke dag gebruikmaakt.

TS is op zoek naar inspiratie, ideeën, suggesties over welke mogelijkheden er technisch zijn tussen enkeltarief, piek/dal en dynamisch, gegeven een slimme meter met dubbel telwerk.

Er is in ieder geval géén technische beperking voor de energieleverancier om niet vast te houden aan wat de meter zegt dat het is qua hoog/laag. Gezien een dynamisch contract ook geen andere meter vereist (enkel dat diens verbruik, ongeacht normaal/dal, per uur/kwartier/minuut uitgelezen kan worden), zou Greenchoice bést kunnen doen:

Overdag doordeweeks: normaaltarief: goedkoop
Avond doordeweeks: daltarief: duur
Overdag weekend: daltarief: goedkoop
Avond weekend: daltarief: duur

Dat er wordt vastgehouden aan het tellen op dal/normaal is omdat het administratief makkelijker is. Geen technische onmogelijkheid.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Pagina: 1