Zonnepanelen piramidedak met dakkapellen - technisch advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrangerman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 09:08
Beste forumleden,

Ik ben mij aan het oriënteren richting de plaatsing van een zonnepaneleninstallatie. De installatie dient op een piramidedak te worden voorzien. Dit betekent dus dat alle windrichtingen te benutten zijn. Echter, heeft elk dakdeel wel een dakkapel die schaduw geeft. Het idee is om alle 3 de dakdelen op oost, zuid en west volledig te benutten of toch grotendeels, als er een technische reden is om dit niet te doen.
Foto's
Oost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eX4BxoVsZRkdhLIGjQHaia72b0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YzaMNxkNxfzrsvlAyRSmUzE.jpg?f=fotoalbum_large
Zuid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGgvT66gj1JALCHAE6qZj5rURDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtsFsQIHzp3ysJDRa5b0fuYg.jpg?f=fotoalbum_large
West
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC7oRPQZnml7xyVg0neEn-qdVX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jJQBNAUu3V8A1b5XPATwE6hy.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Geen idee van exacte oppervlaktes. Op basis van de intekening van één van de uitvoerders, passen er ca. 7 panelen op oost, 7 à 8 op zuid en 11 op west:
Oost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGHxu6_BhjPqfEbNFmnpXnKVDh8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QPgCjAs4nY4jv3117ARIghux.jpg?f=user_large

Zuid en west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jI5D8LLPCs82jOFr5DSvnVRGMA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MxNO1D2gO0ejiw6AlR9dcvYe.png?f=user_large
Schaduw
Ja, elk dakdeel heeft een dakkapel en drie oriëntaties te benutten.
Jaarverbruik
Nog geen idee, zal vrij omvangrijk zijn want lucht/water-warmtepomp, elektrische wagen, inductievuur, ....
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase 400 V.
Budget en doel
Ca. 10.000 incl. BTW (21% BTW), doel is uiteraard om elektriciteitsverbruik deels met panelen af te dekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Uitvoerder, nader te bepalen.
Bijhouden van data
Zicht hebben op opbrengst en verbruik via app. Idee om warmtepomp en laadpaal slim te sturen. Laadpaal zal dit waarschijnlijk zelf kunnen, warmtepomp niet.
Reeds verkregen offertes
Twee, maar ik wil eerst een concreet technisch idee hebben en dan mijn ronde bij enkele uitvoerders voor hetzelfde type systeem doen, zodat de offertes correct te vergelijken zijn.
Regio
België - Limburg

Ik ben technisch nog niet volledig mee met strings, schaduwbeheer, etc., dus daarmee mijn post hier. Als ik online mij inlees rond schaduwbeheer kom ik op 3 opties: schaduwbeheer met de omvormer, micro-omvormers per paneel of optimizers per paneel.
Ik heb al kort een gesprek met (voorlopig) twee uitvoerders gehad:
  • Uitvoerder één zou via een 'standaard' opstelling werken met een SMA STP10.0-3AV-40 / 3-fase PV omvormer i.c.m. SunPower Performance P7 panelen. Zij geven aan dat de Shadefix in de omvormer i.c.m. de slimmen panelen die uit 15 delen bestaan en bepaalde delen kunnen uitschakelen, voldoende zijn om tegemoet te komen aan de drie oriëntaties en alle dakkapellen.
  • Uitvoerder twee stelt voor om optimizers (S440) op alle panelen (Trina - Vertex S + TSM-NEG9R.27) te plaatsen i.c.m. Solaredge omvormer (Solaredge SE7K 3-fase). Deze offerte is wel een jaar oud dus mogelijks zijn het type panelen of omvormer al verouderd.
Daarnaast vorige jaar, voor de effectieve bouw van de woning, nog een 3-tal gesprekken gehad met andere uitvoerders, die nog minder wakker lagen van het schaduwbeheer en met een standaard omvormer en panelen zouden werken.

Wat is jullie idee? Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Panelen bestaan nooit uit 15 delen, 3 of 4 delen is gangbaar. De Sunpower panelen hebben 3 bypass diodes, dus het paneel is in 3 delen opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Beide oplossingen verwacht ik problemen. Solaredge moet je 10 per dak én s500b optimizers hebben… anders productie beperking en géén schaduw beheer.

De sma heeft veel meer string spanning nodig om schaduw beheer te kunnen dan er met deze aantallen beschikbaar is.

Solaredge enkelfase of korte string 3 fase, mits piekvermogen binnen de ontwerp eisen blijft, enkelfase string omvormers, of micro’s.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Je hebt nu ook sma omvormers met drie mppt trackers is dat niet wat?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@timpel_800
Klopt helemaal en lage startspanning

https://www.save-with-sun.de/sma-sunny-tripower-x-12.html
https://www.save-with-sun...boy-5-0-smart-energy.html

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2024 21:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik zou oost mooi laten zitten, hoe vaak heb je smorgens veel stroom nodig?

Dan heb je 2 strings, en heb je toch nog iets van schaduw management.
Op west passen veel meer panelen dan oost, wat perfect is voor schaduw management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrangerman
Dat is dus een opstelling van met normale panelen zonder iets van optimizers waarbij het schaduwbeheer in de omvormer zelf zit?
99ruud99 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:30:
Ik zou oost mooi laten zitten, hoe vaak heb je smorgens veel stroom nodig?

Dan heb je 2 strings, en heb je toch nog iets van schaduw management.
Op west passen veel meer panelen dan oost, wat perfect is voor schaduw management
Oorspronkelijk was het idee inderdaad enkel zuid en west te benutten. Echter, heeft een uitvoerder mij doen twijfelen, die eerder oost adviseerde dan (of met) zuid. Uiteindelijk idee: als we dan toch bezig zijn, leggen we maar meteen het volledige dak vol. 's Morgens zal er geen enorm verbruik zijn (buiten als we het laden van de elektrische wagen uitstellen tot dan bij late thuiskomst), maar warmtepomp zal dan natuurlijk ook wel wat verbruiken. De combinatie van de grotere dakkapel en verluchtingskappen van de ventilatie in het dak, maakt dit visueel een iets minder interessante oriëntatie. Panelen liggen hier redelijk verspreid, zoals je op de afbeelding kan zien.

[ Voor 3% gewijzigd door elrangerman op 03-06-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
elrangerman schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:37:
[...]

Dat is dus een opstelling van met normale panelen zonder iets van optimizers waarbij het schaduwbeheer in de omvormer zelf zit?
Klopt en 3 richtingen mogelijk door 3 onafhankelijke mppt ingangen

je kan het eens invullen in sunnydesignweb eventueel:
Het grote SMA topic

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
Anders enphase? Dan heb je van zaken als schaduw/verschillende orientatie 'geen last' als ik het systeem goed begrijp.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrangerman
timpel_800 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 05:55:
Anders enphase? Dan heb je van zaken als schaduw/verschillende orientatie 'geen last' als ik het systeem goed begrijp.
Dat zijn micro-omvormers per paneel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
Yep! Zonder centrale omvormer. Is wel ook gelijk een van de duurdere oplossingen. Buurman verderop hier heeft een huis min of meer zoals jij, met ook nog stukken plat dak en de Noordkant erbij. Alles enphase. werkt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:06
APS kan ook.
Ook micro omvormers en goedkoper dan Enphase.

Heb ze hier liggen, werkt prima.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-09 14:16
Hier ook een zadeldak. Op drie kanten vol laten leggen, 1 kant bevat een dakkappel. Ook allemaal Enphase. Goed te zien dat Zuid het meeste oplevert, het Oosten iets minder maar ook niet heel slecht, Noorden mwoah mwoah.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elrangerman
Dus met micro-omvormer per paneel, ben je niet meer afhankelijk van schaduw, opstartspanningen (dus minimaal aantal panelen per string), omvormers die 3 oriëntaties aankunnen, ...? Lijkt mij voor mijn opstelling dan inderdaad nog de beste oplossing, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrangerman
Uiteindelijk enkele gesprekken met installateurs gehad, maar ik zie het bos door de bomen niet meer, aangezien ze allemaal iets anders vertellen en duidelijk bij 'hun merk' willen blijven. Voorstellen voor een opstelling van 6 oost - 6 zuid - 8 west:
  1. Solaredge S500B optimizers gekoppeld aan 5 kW monofase omvormer (volledig uitgewerkt in Designer, 3-fase omvormer zou niet altijd opstarten) + DAS Solar 450 Wp panelen
  2. Idem als hierboven maar dan S500 (niet B ) optimizers, volgens installateur was een B-versie niet nodig, clipping was identiek in de Designer. Maar schakelt hierbij de installatie niet trager aan, aangezien S500 minstens 8 panelen nodig heeft en S500B 6 panelen? + Aiko Neostar 455Wp panelen
  3. Enphase IQ 8 MC (optie om te upgraden naar IQ8 AC) + Ja Solar 435Wp panelen of de optie Solar Watt 425 W voor +1000 euro (hier zie ik de meerwaarde niet van?)
  4. Alpha ESS Hybride omvormer Smile G3-S5 met 10 TIGO TS4-A-O optimizers (alle panelen op zuid en enkele achter de dakkapel op oost en west) + Trina 440Wp
Alle panelen zijn bifaciaal glas-glas full black N-type Tier 1, dus ik neem aan dat daar weinig verschil op zit?

Alle installaties zitten op enkele honderden euro's na rond dezelfde prijs. Ik was daarom de installatie van Enphase aan het overwegen, zeker omdat ik twijfel over extra schaduw van de daken van de twee zijdelingse buren in de winter. Bijkomend begreep ik dat er in Nederland al een beta-versie is die de panelen bij negatieve energieprijzen, overproductie, etc. kan uitzetten. Het zal in BE niet lang duren voordat ook wij voor overproductie moeten betalen, dus ik bereid mij al voor... Echter, kwam een installateur met de uitleg dat bij Enphase en een batterijsysteem opnieuw een conversie moet gebeuren van AC naar DC waardoor hier 4-5% omvorming verloren gaat. Hij vond een systeem met hybride omvormer (laatste systeem in de oplijsting) een meer toekomstgerichte oplossing (of hij heeft hier meer marge op ;) ). Ter info, er zal nu geen batterij voorzien worden, mogelijks later wel, maar dat is nog onduidelijk.

Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
elrangerman schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:38:
Uiteindelijk enkele gesprekken met installateurs gehad, maar ik zie het bos door de bomen niet meer, aangezien ze allemaal iets anders vertellen en duidelijk bij 'hun merk' willen blijven. Voorstellen voor een opstelling van 6 oost - 6 zuid - 8 west:
  1. Solaredge S500B optimizers gekoppeld aan 5 kW monofase omvormer (volledig uitgewerkt in Designer, 3-fase omvormer zou niet altijd opstarten) + DAS Solar 450 Wp panelen
  2. Idem als hierboven maar dan S500 (niet B ) optimizers, volgens installateur was een B-versie niet nodig, clipping was identiek in de Designer. Maar schakelt hierbij de installatie niet trager aan, aangezien S500 minstens 8 panelen nodig heeft en S500B 6 panelen? + Aiko Neostar 455Wp panelen
  3. Enphase IQ 8 MC (optie om te upgraden naar IQ8 AC) + Ja Solar 435Wp panelen of de optie Solar Watt 425 W voor +1000 euro (hier zie ik de meerwaarde niet van?)
  4. Alpha ESS Hybride omvormer Smile G3-S5 met 10 TIGO TS4-A-O optimizers (alle panelen op zuid en enkele achter de dakkapel op oost en west) + Trina 440Wp
Alle panelen zijn bifaciaal glas-glas full black N-type Tier 1, dus ik neem aan dat daar weinig verschil op zit?

Alle installaties zitten op enkele honderden euro's na rond dezelfde prijs. Ik was daarom de installatie van Enphase aan het overwegen, zeker omdat ik twijfel over extra schaduw van de daken van de twee zijdelingse buren in de winter. Bijkomend begreep ik dat er in Nederland al een beta-versie is die de panelen bij negatieve energieprijzen, overproductie, etc. kan uitzetten. Het zal in BE niet lang duren voordat ook wij voor overproductie moeten betalen, dus ik bereid mij al voor... Echter, kwam een installateur met de uitleg dat bij Enphase en een batterijsysteem opnieuw een conversie moet gebeuren van AC naar DC waardoor hier 4-5% omvorming verloren gaat. Hij vond een systeem met hybride omvormer (laatste systeem in de oplijsting) een meer toekomstgerichte oplossing (of hij heeft hier meer marge op ;) ). Ter info, er zal nu geen batterij voorzien worden, mogelijks later wel, maar dat is nog onduidelijk.

Ik denk dat je een beetje fout aan het denken bent.
In Belgie ga je nooit moeten betalen voor overproductie. Dat is enkel het geval in Nederland, omdat hun nog werken met terugdraaiende tellers, en dat gewoon niet houdbaar is zonder enige compensatie voor de leveranciers. Raar maar waar, ze hebben in BE er beter over nagedacht.
Bij overproductie bij ons, krijg je gewoon een vooraf afgesproken vergoeding per geleverde kWh. Is wel maar een 3 cent ofzo.

In jou geval zou ik gaan voor een Enphase Envoy S Metered systeem, zodat je elk paneel en windrichting optimaal kan benutten. Waarom trouwens geen panelen op Noord?
Maar je gaat inderdaad wel efficientie verliezen als je een batterij kiest. De stroom van de micro's wordt omgezet naar wisselstroom, dus gaat je batterij dit nogmaals moeten omzetten. Winstmarge op zowel de micro's als de hybride omvormer, welke sowieso optimizers gaat moeten nodig hebben, gaat even groot zijn voor de installateur.

Als je uiteindelijk een batterij wilt, kijk vooral welke omvormers kunnen werken met een slim systeem om rekening te houden met dynamische tarieven.
Enphase heeft dynamische sturing vanuit zichzelf, SolarEdge kan zichzelf uitschakelen bij negatieve tarieven. Voor meer ga je iets anders nodig moeten hebben, net als elke andere omvormer. Bij dynamische tarieven ga je die enkele procenten efficientie zeker kunnen opvangen, door de grote prijsverschillen, aangezien je dan ook gewoon elektriciteit van het net gaat opslagen ;)

(Kleine installateur hier. Werk zelf nooit met SolarEdge, dus misschien heeft dit merk toch meer voordelen dan dat ik weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrangerman
bottom line schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:59:
[...]

Ik denk dat je een beetje fout aan het denken bent.
In Belgie ga je nooit moeten betalen voor overproductie. Dat is enkel het geval in Nederland, omdat hun nog werken met terugdraaiende tellers, en dat gewoon niet houdbaar is zonder enige compensatie voor de leveranciers. Raar maar waar, ze hebben in BE er beter over nagedacht.
Bij overproductie bij ons, krijg je gewoon een vooraf afgesproken vergoeding per geleverde kWh. Is wel maar een 3 cent ofzo.

In jou geval zou ik gaan voor een Enphase Envoy S Metered systeem, zodat je elk paneel en windrichting optimaal kan benutten. Waarom trouwens geen panelen op Noord?
Maar je gaat inderdaad wel efficientie verliezen als je een batterij kiest. De stroom van de micro's wordt omgezet naar wisselstroom, dus gaat je batterij dit nogmaals moeten omzetten. Winstmarge op zowel de micro's als de hybride omvormer, welke sowieso optimizers gaat moeten nodig hebben, gaat even groot zijn voor de installateur.

Als je uiteindelijk een batterij wilt, kijk vooral welke omvormers kunnen werken met een slim systeem om rekening te houden met dynamische tarieven.
Enphase heeft dynamische sturing vanuit zichzelf, SolarEdge kan zichzelf uitschakelen bij negatieve tarieven. Voor meer ga je iets anders nodig moeten hebben, net als elke andere omvormer. Bij dynamische tarieven ga je die enkele procenten efficientie zeker kunnen opvangen, door de grote prijsverschillen, aangezien je dan ook gewoon elektriciteit van het net gaat opslagen ;)

(Kleine installateur hier. Werk zelf nooit met SolarEdge, dus misschien heeft dit merk toch meer voordelen dan dat ik weet)
Ik heb zelf goede contacten bij de netbeheerder in België en kosten voor terugleveren aan het net zullen er sowieso aankomen, is maar een kwestie van tijd (men spreekt van 2027). Enkele installateurs bevestigden dit ook.
Die volledige dynamische sturing van Enphase, paneel per paneel, lijkt mij inderdaad zeer interessant. Enkel heeft die installateur van optie 4 mij dus aan het twijfelen gezet i.v.m. koppeling op batterij later. Volgens hem zijn er ook veel betere batterijen op de markt dan Solaredge en Enphase (laag aantal ontlaadcycli, hoge prijs, ...). En dan zou ik met zo'n systeem bijna gebonden zijn aan de batterij van het merk (naar zijn zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
elrangerman schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:13:
[...]

Ik heb zelf goede contacten bij de netbeheerder in België en kosten voor terugleveren aan het net zullen er sowieso aankomen, is maar een kwestie van tijd (men spreekt van 2027). Enkele installateurs bevestigden dit ook.
Die volledige dynamische sturing van Enphase, paneel per paneel, lijkt mij inderdaad zeer interessant. Enkel heeft die installateur van optie 4 mij dus aan het twijfelen gezet i.v.m. koppeling op batterij later. Volgens hem zijn er ook veel betere batterijen op de markt dan Solaredge en Enphase (laag aantal ontlaadcycli, hoge prijs, ...). En dan zou ik met zo'n systeem bijna gebonden zijn aan de batterij van het merk (naar zijn zeggen).
Je kan eender welk batterij aankopen bij Enphase. Je moet sowieso een omvormer zetten om de batterij aan te sturen. Of dat nu Goodwe, Sungrow, Growatt of Enphase zelf is, maakt echt niet uit. Enige voordeel om bij Enphase te blijven is omdat dat mooi in dezelfde app blijft.
Voor Solaredge moet je inderdaad een solaredge batterij plaatsen. Net zoals Huawei ook doet. Dus van deze 2 merken zou ik gewoon wegblijven.

De netbeheerder gaat kosten aanrekenen in de toekomst, op hoeveel stroom je injecteert, naar gelang het model van capaciteitstarief. Dat heeft dus te maken met pieken (dus per kwartier), en minder met het aantal dat je injecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
elrangerman schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:38:

oke allemaal tigo en solaredge of micro om vormer variaten als opties.
niks mis mee,alleen duur en effectief. ;)

ik kan je alleen nog de tweaker variant toevoegen.
(gewoon omdat het goedkoper is, en er bij tweakers vaak wat meer test en uitvoerige kennis is over welke grenzen er zijn en welke niet, nog een eigen gewin dus geld is niet een punt, als je er maar goed mee af bent is het bij mij al goed.)

eerst wat basis info:

1. oost-west zo als ik op dak heb liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west hebben op andere momenten hun top productie, dus mijn 6430Wp kan eigenlijk wel werken met een 4000W omvormer. 50% meer Wp kan dus met oost-west (kan preciezer berekend worden als nodig.)

2. ik heb ook noord panelen (helaas geen zuid.)
als panelen warm worden dan leveren ze minder als ze wat kouder zijn (dit staat in je specs van de panelen en komt grofweg op 70% van hun Wp neer.).
in de zomer zijn de panelen warmer en leveren minder op, laat nu heel "toevallig" noord panelen lekker zon vangen als het zomer is, dus kunnen ze lekker de 30% vermindering van zuid opvangen.

3. een omvormer van laten we zeggen 3000W, daar kan 3000Wp aangehangen worden = fout!
hier kan veel meer op, een omvormer van 3000W levert 3000W, jep maar dat kan met 6000Wp of nog veel meer.
een paneel van 450Wp levert geen 450W heel de dag, is maar een uurtje of soms meer.
rest van de dag is het gewoon minder. kijk dus niet alleen naar de top maar ook naar wat ze doen onder mindere omstandigheden.

4. per richting die je panelen op kijken, daar heb je een mpp voor nodig (meeste systemen hebben maar 2 mpp's) = fout!
per mpp, kun je ook 2 strings parallel maken.
parallel strings kunnen ook verschillende richtingen in kijken.
dus een simpele 2xmpp omvormer kan 4 strings aan.
(er is een nadeel, elke parallel string heeft de zelfde aantal cellen nodig serieel.
grofweg betekend dat je dan dezelfde aantal panelen nodig hebt.
dus 6x oost en 6x west kunnen op 1 mpp.)

5. bewolking.
ja dan levert je set een stuk minder op, grofweg maar 1/6 van zijn Wp.
maar door de weerkaatsing op de wolken, maakt het niet veel uit of je panelen oost-west of zuid op kijken.
je hebt dan diffuse licht.
teveel Wp is nog steeds leuk getal met maar 1/6 van de opbrengst.

met deze gegevens is er een oplossing waar je naar kunt kijken.
6x450Wp panelen oost
6x450Wp panelen west.
8x450Wp panelen zuid
(en dan nog 8x450Wp panelen noord, optioneel.)
grof gerekend, dit kan gewoon op een 1fase 5000W omvormer.
(3fase voor die paar panelen, nergens voor nodig, zit meer in de hoofden van mensen dan echt nodig.
3fase omvormers hebben ook nadelen.)
je wil hybride, no prob:
https://www.winkelman-zon...ase-omvormer-hybride.html
panelen kosten geen drol meer.
https://www.winkelman-zon...l-black-n-type-440wp.html
75€ per stuk, het is geen probleem om teveel Wp te hebben.

als je dit allemaal begrijpt, dan snap je al heel snel dat verkopers willen verkopen en totaal niet denken aan wat echt goed is in jouw situatie.

(als ik dit zou aanleggen op mijn dak.
dan zou ik een omvormer als deze kiezen:
https://www.winkelman-zon...ase-omvormer-hybride.html
software matig begrenzen tot +/-3600W (16A).
leveren de panelen dan meer als 3600W, dan pas accu vullen.
en lekker in de nacht de accu weer legen, zo blijf je altijd onder de 16A met veel te veel Wp.
jammere is alleen dat veel hardware hier nog niet geschikt voor is zonder dat je er echt kennis van hebt hoe het werkt. dus dit is voor de kenners een optie, voor andere weer niet.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Als solaredge en enphase op vergelijkbaar prijsniveau zitten dan is of de Enphase vrij voordelig of de solaredge erg duur.

Er is geen technisch voordeel bij Enphase om een Enphase accu te gebruiken. Inderdaad AC-DC-AC verhaal.

Solaredge accu’s zijn vrij duur.

De Ess oplossing kan over de schutting. Ding heeft niet 3 trackers voor 3 onafhankelijke strings, niet de ingangsstroom voor polystring. Dus moeten optimizers onder alle panelen in een string met multiorientatie, anders krijg je te maken met beperkingen in opbrengst door of bypass of stroombeperking in de string.

Ik zou aansturen op meerdere monofase omvormers en AC gekoppelde accu,
Of een hybride omvormer voor 2 dakdelen met accu en 1 traditionele voor 3e dak

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 27-08-2024 15:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:13
Als je op alle kanten panelen wilt, waarom dan niet voor zonnepaneel pannen gekozen? vele malen mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:29
Jknevel schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:07:
Als je op alle kanten panelen wilt, waarom dan niet voor zonnepaneel pannen gekozen? vele malen mooier.
Ik vraag me sowieso af waarom je een huis met zo'n dak ontwerpt, inclusief kleine dakkappellen en er dan zonnepanelen op wilt plaatsen, dit doet toch gigantische afbraak aan het aanzicht van de woning? Komt er geen schuur naast met een normaal puntdak of plat dak waar een hoop panelen op kunnen? Eventueel zou ik er voor kiezen om helemaal bovenaan 2 verticale panelen te doen per dakvlak, dan heb je in ieder geval aan elke kant hetzelfde aanzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elrangerman
HeldereM schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:16:
[...]

Ik vraag me sowieso af waarom je een huis met zo'n dak ontwerpt, inclusief kleine dakkappellen en er dan zonnepanelen op wilt plaatsen, dit doet toch gigantische afbraak aan het aanzicht van de woning? Komt er geen schuur naast met een normaal puntdak of plat dak waar een hoop panelen op kunnen? Eventueel zou ik er voor kiezen om helemaal bovenaan 2 verticale panelen te doen per dakvlak, dan heb je in ieder geval aan elke kant hetzelfde aanzicht.
Een projectontwikkeling met een creatieve architect die duidelijk minder aandacht had voor het technisch aspect zoals zonnepanelen |:( . Op de voorzijde komen geen panelen, dat is voor ons esthetisch het belangrijkste. De situatie is wat ze is, weinig aan te veranderen nu... Mogelijks ooit een tuinhuis met overkapping, maar dan zijn we 5-10 jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrangerman
Ronald schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:26:
Als solaredge en enphase op vergelijkbaar prijsniveau zitten dan is of de Enphase vrij voordelig of de solaredge erg duur.

Er is geen technisch voordeel bij Enphase om een Enphase accu te gebruiken. Inderdaad AC-DC-AC verhaal.

Solaredge accu’s zijn vrij duur.

De Ess oplossing kan over de schutting. Ding heeft niet 3 trackers voor 3 onafhankelijke strings, niet de ingangsstroom voor polystring. Dus moeten optimizers onder alle panelen in een string met multiorientatie, anders krijg je te maken met beperkingen in opbrengst door of bypass of stroombeperking in de string.

Ik zou aansturen op meerdere monofase omvormers en AC gekoppelde accu,
Of een hybride omvormer voor 2 dakdelen met accu en 1 traditionele voor 3e dak
Om te antwoorden op de prijs, de Enphase is inderdaad zeer scherp aangeboden. Ik heb 2 aanbiedingen voor Solaredge en die zitten ongeveer op dezelfde prijs als de Enphase. Een andere installateur zat 2000 euro hoger voor hetzelfde Enphase-systeem. Optie met string-omvormer en optimizers zit op bijna exact dezelfde prijs. Daarnaast nog een offerte met 2 aparte omvormers, die ook rond dezelfde prijs zit. M.a.w. de keuze hangt niet echt af van het prijsverschil, want dat is er niet.

Een batterij zal (voorlopig) niet worden voorzien.

Voor welk systeem zou jij finaal kiezen? Eerder was het algemeen advies om voor Enphase in mijn opstelling te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ik denk dat met deze offertes in dit geval dan de Enphase de voorkeur is.

435Wp op de 330W -mc is wel karig, maar op jaarbasis kost dat maar iets van 1,5-2%.

Als de upgrade naar de 365W -ac weinig is zou ik dat doen. Te overwegen is alleen de zuid groep met -ac te doen, die pieken hoger.

De upgrade naar solarwatt zie ik niet als nuttig.

Zeker met de -mc ga je aftoppen zien in de curves. Daar is iets waar eerlijk op gewezen moet worden, maar doorgaans niet gedaan wordt (waardoor ik regelmatig in de clinch lig met de groep fans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrangerman
Ronald schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 06:54:
Ik denk dat met deze offertes in dit geval dan de Enphase de voorkeur is.

435Wp op de 330W -mc is wel karig, maar op jaarbasis kost dat maar iets van 1,5-2%.

Als de upgrade naar de 365W -ac weinig is zou ik dat doen. Te overwegen is alleen de zuid groep met -ac te doen, die pieken hoger.

De upgrade naar solarwatt zie ik niet als nuttig.

Zeker met de -mc ga je aftoppen zien in de curves. Daar is iets waar eerlijk op gewezen moet worden, maar doorgaans niet gedaan wordt (waardoor ik regelmatig in de clinch lig met de groep fans)
De meerprijs voor IQ8 AC (366W)= +14.00€ /stuk. Deze dan enkel op de zuidelijke panelen?
Ondertussen panelen laten aanpassen naar 440 Wp.

Net belde de 1ste installateur (Solaredge-systeem). Ik gaf aan dat ik toch naar Enphase neig. Ik kreeg daarna een uitleg dat Enphase uiteindelijk aftopt op 300 W. Dat verhaal kan ik niet goed volgen want de AC topt toch af op 366...?

[ Voor 93% gewijzigd door elrangerman op 28-08-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Altijd fijn zo’n figuur die alles over één kam trekt…

300W is de -plus

Pagina: 1