Beste forumleden,
Ik ben mij aan het oriënteren richting de plaatsing van een zonnepaneleninstallatie. De installatie dient op een piramidedak te worden voorzien. Dit betekent dus dat alle windrichtingen te benutten zijn. Echter, heeft elk dakdeel wel een dakkapel die schaduw geeft. Het idee is om alle 3 de dakdelen op oost, zuid en west volledig te benutten of toch grotendeels, als er een technische reden is om dit niet te doen.
:strip_exif()/f/image/1YzaMNxkNxfzrsvlAyRSmUzE.jpg?f=fotoalbum_large)
Zuid
:strip_exif()/f/image/dtsFsQIHzp3ysJDRa5b0fuYg.jpg?f=fotoalbum_large)
West
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jJQBNAUu3V8A1b5XPATwE6hy.jpg?f=user_large)
Oost
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QPgCjAs4nY4jv3117ARIghux.jpg?f=user_large)
Zuid en west:
:strip_exif()/f/image/MxNO1D2gO0ejiw6AlR9dcvYe.png?f=user_large)
Ik ben technisch nog niet volledig mee met strings, schaduwbeheer, etc., dus daarmee mijn post hier. Als ik online mij inlees rond schaduwbeheer kom ik op 3 opties: schaduwbeheer met de omvormer, micro-omvormers per paneel of optimizers per paneel.
Ik heb al kort een gesprek met (voorlopig) twee uitvoerders gehad:
Wat is jullie idee? Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Alvast bedankt!
Ik ben mij aan het oriënteren richting de plaatsing van een zonnepaneleninstallatie. De installatie dient op een piramidedak te worden voorzien. Dit betekent dus dat alle windrichtingen te benutten zijn. Echter, heeft elk dakdeel wel een dakkapel die schaduw geeft. Het idee is om alle 3 de dakdelen op oost, zuid en west volledig te benutten of toch grotendeels, als er een technische reden is om dit niet te doen.
Foto's
Oost:strip_exif()/f/image/1YzaMNxkNxfzrsvlAyRSmUzE.jpg?f=fotoalbum_large)
Zuid
:strip_exif()/f/image/dtsFsQIHzp3ysJDRa5b0fuYg.jpg?f=fotoalbum_large)
West
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jJQBNAUu3V8A1b5XPATwE6hy.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Geen idee van exacte oppervlaktes. Op basis van de intekening van één van de uitvoerders, passen er ca. 7 panelen op oost, 7 à 8 op zuid en 11 op west:Oost
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QPgCjAs4nY4jv3117ARIghux.jpg?f=user_large)
Zuid en west:
:strip_exif()/f/image/MxNO1D2gO0ejiw6AlR9dcvYe.png?f=user_large)
Schaduw
Ja, elk dakdeel heeft een dakkapel en drie oriëntaties te benutten.Jaarverbruik
Nog geen idee, zal vrij omvangrijk zijn want lucht/water-warmtepomp, elektrische wagen, inductievuur, ....Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase 400 V.Budget en doel
Ca. 10.000 incl. BTW (21% BTW), doel is uiteraard om elektriciteitsverbruik deels met panelen af te dekken.Wie gaat het project uitvoeren
Uitvoerder, nader te bepalen.Bijhouden van data
Zicht hebben op opbrengst en verbruik via app. Idee om warmtepomp en laadpaal slim te sturen. Laadpaal zal dit waarschijnlijk zelf kunnen, warmtepomp niet.Reeds verkregen offertes
Twee, maar ik wil eerst een concreet technisch idee hebben en dan mijn ronde bij enkele uitvoerders voor hetzelfde type systeem doen, zodat de offertes correct te vergelijken zijn.Regio
België - LimburgIk ben technisch nog niet volledig mee met strings, schaduwbeheer, etc., dus daarmee mijn post hier. Als ik online mij inlees rond schaduwbeheer kom ik op 3 opties: schaduwbeheer met de omvormer, micro-omvormers per paneel of optimizers per paneel.
Ik heb al kort een gesprek met (voorlopig) twee uitvoerders gehad:
- Uitvoerder één zou via een 'standaard' opstelling werken met een SMA STP10.0-3AV-40 / 3-fase PV omvormer i.c.m. SunPower Performance P7 panelen. Zij geven aan dat de Shadefix in de omvormer i.c.m. de slimmen panelen die uit 15 delen bestaan en bepaalde delen kunnen uitschakelen, voldoende zijn om tegemoet te komen aan de drie oriëntaties en alle dakkapellen.
- Uitvoerder twee stelt voor om optimizers (S440) op alle panelen (Trina - Vertex S + TSM-NEG9R.27) te plaatsen i.c.m. Solaredge omvormer (Solaredge SE7K 3-fase). Deze offerte is wel een jaar oud dus mogelijks zijn het type panelen of omvormer al verouderd.
Wat is jullie idee? Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Alvast bedankt!