Verticale scheur, kan dit kwaad?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:58
Wij hebben aan de voorzijde van onze woning een doorlopende betonbalk. Deze loopt het hele huizenblok door en deze rust op de buitenmuur. Boven onze oprit is een carport gemaakt die (deels) ook rust op de betonbalk. Nu zien wij op het deel van de buitenmuur waar de betonbalk op rust een scheur zitten. Deze zit er al enkele jaren. De carport hangt er al sinds eind jaren 90 en de huizen staan er sinds de jaren 60 al.

Omdat we het niet helemaal vertrouwden hebben we onlangs iemand laten komen en die gaf aan dat dit geen enkel kwaad kon. Toch zijn wij er nog niet helemaal gerust op, iemand die dit oordeel kan bevestigen en wellicht ook kan aangeven waardoor zo'n scheur dan ontstaat? Sorry, totale leek op dit gebied :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIATL3QJEe5qnN7_6Ngkv8Gx62E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LzudMYeaFvRgNoaflRKn8ik.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via TwingyTwingy op 01-06-2024 15:31)

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:31

JustDutch

was ambtenaar :)

Op basis van wat je ziet:
- een betonnen balk uit twee delen
- een scheur in het metselwerk precies onder de naad tussen de twee betonnen balken
- een scheur die in het verlengde van de langsgevel lijkt te zitten

Zou ik verwachten dat de fundering van de voorgevel en zijgevel ongelijk zetten/ verzakt zijn en dat door de belasting van het metselwerk de scheur ontstaan is (mogelijk dat de dilatatie in het metselwerk niet, of niet goed is aangebracht) . Is het een betonnen fundering, dan geloof ik wel dat e.e.a. in orde is, hoewel een bouwkundige die vraag het beste kan beantwoorden. Is het geen betonnen fundering, dan zou ik er zeker een bouwkundige bijhalen.

Forza Mucca

Alle reacties

Pagina: 1