Verticale scheur, kan dit kwaad?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:09
Wij hebben aan de voorzijde van onze woning een doorlopende betonbalk. Deze loopt het hele huizenblok door en deze rust op de buitenmuur. Boven onze oprit is een carport gemaakt die (deels) ook rust op de betonbalk. Nu zien wij op het deel van de buitenmuur waar de betonbalk op rust een scheur zitten. Deze zit er al enkele jaren. De carport hangt er al sinds eind jaren 90 en de huizen staan er sinds de jaren 60 al.

Omdat we het niet helemaal vertrouwden hebben we onlangs iemand laten komen en die gaf aan dat dit geen enkel kwaad kon. Toch zijn wij er nog niet helemaal gerust op, iemand die dit oordeel kan bevestigen en wellicht ook kan aangeven waardoor zo'n scheur dan ontstaat? Sorry, totale leek op dit gebied :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIATL3QJEe5qnN7_6Ngkv8Gx62E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LzudMYeaFvRgNoaflRKn8ik.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via TwingyTwingy op 01-06-2024 15:31)

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:16

JustDutch

was ambtenaar :)

Op basis van wat je ziet:
- een betonnen balk uit twee delen
- een scheur in het metselwerk precies onder de naad tussen de twee betonnen balken
- een scheur die in het verlengde van de langsgevel lijkt te zitten

Zou ik verwachten dat de fundering van de voorgevel en zijgevel ongelijk zetten/ verzakt zijn en dat door de belasting van het metselwerk de scheur ontstaan is (mogelijk dat de dilatatie in het metselwerk niet, of niet goed is aangebracht) . Is het een betonnen fundering, dan geloof ik wel dat e.e.a. in orde is, hoewel een bouwkundige die vraag het beste kan beantwoorden. Is het geen betonnen fundering, dan zou ik er zeker een bouwkundige bijhalen.

Forza Mucca

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Dus je vraagt het iemand, aannemende dat diegene er verstand van heeft, maar vertrouwt volgens de conclusie van diegene niet? Waarom niet? En heb je aan die persoon gevraagd waardoor dit zou kunnen komen?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Hahn schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:48:
Dus je vraagt het iemand, aannemende dat diegene er verstand van heeft, maar vertrouwt volgens de conclusie van diegene niet? Waarom niet? En heb je aan die persoon gevraagd waardoor dit zou kunnen komen?
Het gevoel wil soms ook wat :+ Ik vertrouw de conclusie vanzelfsprekend wel, maar soms wil je ook een bepaalde mate van bevestiging of andere mensen die iets vergelijkbaars hebben gehad.

Hij gaf aan dat het kwam omdat het om twee betondelen gaat, dat die werken en er daardoor dit soort scheuren ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
TwingyTwingy schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:50:
[...]

Het gevoel wil soms ook wat :+ Ik vertrouw de conclusie vanzelfsprekend wel, maar soms wil je ook een bepaalde mate van bevestiging of andere mensen die iets vergelijkbaars hebben gehad.
Als je nóg een bevestiging wilt, dan vertrouw je de conclusie 'vanzelfsprekend' blijkbaar toch niet helemaal. Dat is overigens prima hoor, ik probeer je niet op fouten te betrappen of je in een hoek te drijven.

Ik ben alleen benieuwd waarom je een expert (?) inschakelt, om vervolgens niet gerust te zijn bij de conclusie daarvan :)
Hij gaf aan dat het kwam omdat het om twee betondelen gaat, dat die werken en er daardoor dit soort scheuren ontstaan.
En dat geloof je niet? Of waarom is dat niet genoeg uitleg voor je?

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 01-06-2024 14:56 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Hahn schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:52:
[...]

Als je nóg een bevestiging wilt, dan vertrouw je de conclusie 'vanzelfsprekend' blijkbaar toch niet. Dat is overigens prima hoor, ik probeer je niet op fouten te betrappen of je in een hoek te drijven.

Ik ben alleen benieuwd waarom je een expert (?) inschakelt, om vervolgens niet gerust te zijn bij de conclusie daarvan.

[...]

En dat geloof je niet? Of waarom is dat niet genoeg uitleg voor je?
Ik geloof het op zich wel, maar ik snap gewoon niet dat zoiets dergelijke scheuren veroorzaakt. Vandaar ook dit topic om ook eens de inzichten van mede-tweakers te vernemen. Soms is het ook gewoon fijn om bevestiging te krijgen van iets wat je verteld is, maar je eigenlijk niet snapt :P

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JustDutch

JustDutch

- een scheur in het metselwerk precies onder de naad tussen de twee betonnen balken

Zou ik verwachten dat de fundering van de voorgevel en zijgevel ongelijk zetten/ verzakt zijn en dat door de belasting van het metselwerk de scheur ontstaan is (mogelijk dat de dilatatie in het metselwerk niet, of niet goed is aangebracht) . Is het een betonnen fundering, dan geloof ik wel dat e.e.a. in orde is, hoewel een bouwkundige die vraag het beste kan beantwoorden. Is het geen betonnen fundering, dan zou ik er zeker een bouwkundige bijhalen.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
JustDutch schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:01:

Dank, het betreft inderdaad een betonnen fundering. In dat geval zou het voor nu bouwtechnisch niet kwaad kunnen? Neemt niet weg dat ik de voegen voor het oog sowieso wil laten herstellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch

JustDutch

TwingyTwingy schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:03:
[...]

Dank, het betreft inderdaad een betonnen fundering. In dat geval zou het voor nu bouwtechnisch niet kwaad kunnen? Neemt niet weg dat ik de voegen voor het oog sowieso wil laten herstellen. :)
Ik ben geen bouwkundige, dus ik ga niet zeggen dat het niet kwaad kan.

Forza Mucca

Pagina: 1