• Brenda68
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-08-2024
goedenavond, De stroom is uitgevallen in mijn slapkamer en badkamer nadat ik het licht in de slaapkamer aandeed.

Ik heb de stoppen kast gecontroleerd maar alle groepen staan omhoog, ook de aardlekschakelaar.
Bij de groep waar het om gaat (groep 6) heb ik de testknop ingedrukt en die doet het. Ik heb niet de testknop van de aardlekschakelaar ingedrukt omdat ik bang ben dat er nog meer groepen uitvallen.

Nou is er vorige week een airco in de slaapkamer verplaatst en ik heb een idee dat het daar mee te maken heeft. Ik heb de installateur gebeld, die zou proberen langs te komen maar dat is niet gelukt, dus dat wordt pas na het weekend. De plek waar de airco eerst was aangesloten hebben ze ook niet afgedekt. Hij is direct aangesloten op electra dus ik kan er niet even een stekker uithalen.

Zoals ik al zei staat de groepsschakelaar en de aardlek nog steeds omhoog. Kan dit kwaad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brbhRYPGaqx9rOrMEM5xe7gf-Bo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwVTl8Uxe7a1U16ue7Yko8Hu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sV_6z7zH3_sVQtroXkoSGCShPwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQWObfoStJ9BUOiZ8D6QLXw2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2v8cS-3vqLECmPn7pyc0zgVJf8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9lartQjNxDD4c3MobFv8GzU.jpg?f=fotoalbum_large

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maak eens een fotootje van die open lasdoos van dichtbij, en scherp als het kan. Er is een kans dat daar een draad geen contact heeft, niet in een lasklem zit of gewoon losgeschoten is.

Wanneer je nog meer lasdozen/centraaldozen in de betreffende groep hebt zitten check ze dan allemaal even.

Ow, controleer ook even of de draden goed in de betreffende automaat zitten. (wel even spanningsloos maken i.v.m. veiligheid)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:05
Het is heel simpel. Het circuit is ergens onderbroken. Dus je moet op zoek naar een los draad. Ik zou alleen wel even de groep uitzetten voor je verder gaat zoeken.

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:05
Staan de automaten onder de meter nog wel allemaal in? Is op de bovenste foto niet te zien.

• Brenda68
Bedankt voor de reacties. Ik heb de desbetreffende groep voor de zekerheid uitgezet. Ik vind het eng om op zoek te gaan naar een losse draad eerlijk gezegd. Heb echt 0 verstand van electra en heb dus nog nieuwe foto van de groepenkast gemaakt. Ik hoop dat de installateur snel reageert. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30jHzk0NwGQnQ6zq_NmwNX92qqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfmGoE04WpTjYz32SkFAogbf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_BcKP0o7nJB1qopkztEg98dnk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDjPK60Ip7Yam1tPDKqzibAe.jpg?f=fotoalbum_large

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Brenda68 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:01:
goedenavond, De stroom is uitgevallen in mijn slapkamer en badkamer nadat ik het licht in de slaapkamer aandeed.
Check de aansluitingen bij de schakelaar. Waarschijnlijk draadje los daar.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Brenda68
LauPro schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:23:
[...]
Check de aansluitingen bij de schakelaar. Waarschijnlijk draadje los daar.
Bedoel je schakelaar van de lamp? Kan ik dat nu de groep uitstaat veilig loshalen?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Brenda68 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:29:
[...]

Bedoel je schakelaar van de lamp? Kan ik dat nu de groep uitstaat veilig loshalen?
Is het een schakelaar aan het snoer of eentje in de wand?

In het laatste geval open maken en kijken of alles vast zit, die lasdoos zit nogal volgepropt, zou even alles open vouwen en kijken of het goed vast zit. Maar als je er er geen verstand van hebt beter iemand bijhalen die het wel weet, eerst de stroom er af en dan meten of er geen spanning op staat.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-11 17:19
Zo te zien heb je een meerfasige aansluiting. En zie ik niet goed of je alles hebt doorgetest, of nu merkt dat enkel een bepaald aansluitpunt niet werkt. Daarom is mijn verdenking dan ook, is er geen hoofdzekering doorgeklapt?

Maak eens een foto van de 3 automaten, of "stoppen" onder de elektriciteitsmeter. Grote kans dat een van de fasen daar mogelijk er uit is geklapt.

• Brenda68
LauPro schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:36:
[...]
Is het een schakelaar aan het snoer of eentje in de wand?

In het laatste geval open maken en kijken of alles vast zit, die lasdoos zit nogal volgepropt, zou even alles open vouwen en kijken of het goed vast zit. Maar als je er er geen verstand van hebt beter iemand bijhalen die het wel weet, eerst de stroom er af en dan meten of er geen spanning op staat.
Ja het is een hotelschakel die nu een beetje lam aanvoelt als ik hem indruk. Denk dat ik toch maar niet zelf ga rommelenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyCrHPmlOtq0FRwBseVptZHIztI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9wufijkGG6E088pTjjp3qqI.jpg?f=fotoalbum_large

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Powergrim schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:40:
Zo te zien heb je een meerfasige aansluiting. En zie ik niet goed of je alles hebt doorgetest, of nu merkt dat enkel een bepaald aansluitpunt niet werkt. Daarom is mijn verdenking dan ook, is er geen hoofdzekering doorgeklapt?

Maak eens een foto van de 3 automaten, of "stoppen" onder de elektriciteitsmeter. Grote kans dat een van de fasen daar mogelijk er uit is geklapt.
Volgens mij kan je op de hoofdmeter dmv een knopje door het display menu lopen en zien welke fases zijn aangesloten L1 L2 L3, je kan dan ook zien of er een fase uit ligt (hoofdzekering)
Brenda68 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:44:
[...]

Ja het is een hotelschakel die nu een beetje lam aanvoelt als ik hem indruk. Denk dat ik toch maar niet zelf ga rommelen[Afbeelding]
Die schakelaars kan je volgens mij zo loshalen, aan de rechter en linkerkan in het midden kan je dmv een platte schroevendraaier de schakelaar eraf wippen.
Afbeeldingslocatie: https://home.hccnet.nl/t.pop/praktijk-image/Schakelaars/verwijderen-inbouw-schakelaar-1.JPG

Anders even de stroom er eerst af, of gewoon wachten tot maandag

[ Voor 37% gewijzigd door Viper® op 01-06-2024 11:47 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21
iCrOn schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:19:
Staan de automaten onder de meter nog wel allemaal in? Is op de bovenste foto niet te zien.

TS heeft de testknop van de betreffende eindgroep geprobeerd en die werkt nog:
Brenda68 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:01:
Bij de groep waar het om gaat (groep 6) heb ik de testknop ingedrukt en die doet het.
Dan is er in ieder geval spanning op de automaat van groep 6, anders zou ook de testknop niet meer werken. Een defecte hoofdzekering lijkt dus niet waarschijnlijk. :)

(Als het probleem inderdaad in groep 6 zit en niet stiekem in een andere eindgroep...)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Brenda68

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jldObbaNauEt4dhVN6cYdIc3Lbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCJDNVPY8sRto3AdPxEmTJH5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VXw4RKApoZRa4mE8w4ifrhkcB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2OwKPIp2J6Tw9GCsFHG6gJT.jpg?f=fotoalbum_largezo te zien staan alle fases aan. Lijkt me vreemd dat als bij een schakelaar een draadje los zit de hele groep uitvalt. Wacht idd maar tot na het weekend. Het blijft gelukkig lang licht😜. Suoerbedankt voor alle reacties. 🙏
Pagina: 1