SSD's in Docking Station opeens niet meer bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-02 09:13
Goedemiddag dames en heren,

Ik heb wat leuks te doen het weekend, vrees ik :(
Maar om te weten dat wat ik ga doen het juiste is toch maar even de casus voorleggen bij de pro's en/of enthousiastelingen haha

Wat is er gebeurd?
Ik was op mijn PC bezig met redelijk zware dingen. Renderen in Maya en tegelijk een beetje werken aan 32bit 6K platen in Photoshop.
Ondertussen heb ik nog een kleine duizend tabs open in Firefox, maar goed...niets dat mijn PC normaal gesproken niet aan kan, zij het soms met wat geduld.

Opeens kan ik het bestand dat ik in Photoshop open heb niet meer opslaan, want de locatie was niet bereikbaar. Dus ik via Verkenner naar diezelfde locatie toe en inderdaad: ik kwam die specifieke map niet in.
Let wel: alle andere mappen op diezelfde disk waren nog wel gewoon bereikbaar, het was alleen 1 folder die corrupt geraakt was.

Ik dacht dat mijn PC misschien effe wat issues had door de flinke werklading, dus maakte mijn rendertje af en deed daarna een reboot.

Maar na die reboot was opeens die hele disk niet meer bereikbaar. En een andere disk ook niet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BkxBPlk.jpeg

Toen besefte ik me dat dit de twee disks zijn die ik wegens een gebrek aan onboard SATA aansluitingen via een docking station had draaien.

(beetje stoffig) :/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ez76GsZ.jpeg

De disks die erin zitten zijn trouwens beide Samsung 870QVO's.

Ik nog even via CMD geprobeerd een chkdsk te doen zoals hier (YouTube link) geadviseerd, maar zonder succes.

Het was al laat en ik nam aan dat mijn docking station misschien het issue was en besloot naar bed te gaan om vervolgens vandaag op de zaak te kijken of ik mijn SSD's daar wel kon inlezen.
Maar tot mijn spijt is dat dus niet gelukt, vandaar dus nu dit topic :'(

Ook zei mijn werkgever exact hetzelfde te hebben meegemaakt met zijn docking station (zelfde model trouwens....te weten de ACT AC1504), maar dan i.c.m. HDD's ipv SSD's.

Maar goed...de data die ik op mijn disks heb staan is redelijk veiliggesteld, dus ik ben niet bang dat ik nu alles kwijt ben. Ik draai met enige regelmaat een fysieke backup en draai elke nacht een cloud backup (via CrashPlan) van de meest essentiële schijven, waaronder dus deze twee.
Maar wat ik wél wil weten is het volgende:

-Wat kan ervoor gezorgd hebben dat in één keer beide disks niet toegankelijk zijn en geformatteerd zouden moeten worden? Ik dacht dat zo'n docking station niet meer was dan eigenlijk gewoon een USB aansluiting, alleen met eigen stroomvoorziening. Ik kan me dus voorstellen dat er misschien een piekstroom is geweest. Maar de disks worden nog wel herkend, alleen niet meer gelezen.

-Is er een andere manier om te kijken of ik deze disks weer werkend kan krijgen behalve door ze te formatteren en m'n backup terug te zetten?

-Zijn de disks nog wel betrouwbaar als ik ze opnieuw zou formatteren, gezien de vage manier van opeens niet meer bereikbaar zijn. Zou er iets doorgebrand kunnen zijn? Of zou dat per definitie moeten betekenen dat Windows ze überhaupt niet zou zien?

-Zou ik mijn docking station nog wel moeten vertrouwen/gebruiken of kan ik beter voor een andere oplossing gaan zoeken, bijvoorbeeld een NAS?

Gezien de immense hoeveelheid disks in mijn PC zit ik sowieso al een tijdje te denken om het anders in te richten. Zit nu te denken dat ik alle HDD's uit mijn PC haal en in een NAS zet. Dan heb ik ruimte in mijn moederbord SATA ports om alle SSD's intern te plaatsen ipv extern. Dan zou ik daarna nog 2 x 16TB disks halen om die dan 's nachts een backup van die SSD's te laten maken (in RAID 1, vandaar dat ik er 2 nodig heb). Wat vinden jullie van een dergelijke aanpak?

Alvast bedankt voor jullie tijd en alvast een fijn weekend.
Wordt vast fijner dan die van mij nu...ugh

;w :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
Stormlooptopic dit....

[ Voor 194% gewijzigd door veryferry op 03-06-2024 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je data is veilig dus dat is al goed. Dit is waarom je backups maakt. Als je dure tijd verliest door uitval van hardware dan kan je misschien nog werken aan je backupstrategie om sneller terug aan het werk te zijn.

Naar het probleem toe: het meest voor de hand liggende is om de SSD's eens rechtstreeks aan een S-ATA controller te hangen en de SMART gegevens uit te lezen. Wat de oorzaak is weet ik nog niet zo direct maar de SMART gegevens geven misschien een indicatie. Ik denk in de richting van outdated firmware op de SSD's of veel unsafe shutdowns waarbij de SSD niet de kans heeft gekregen om zich intern op orde te stellen voor de stroom er af ging. Wellicht is de kans hier op groter bij een externe controller? Of er is ergens een losse connectie? Allemaal zaken die we uit de SMART gegevens kunnen afleiden.

Oh ja, nog één extra vraagje. Draaide je de twee SSD's op één of andere manier in RAID 0 of 1? Zou wel verklaren waarom data op beide tegelijk corrupt gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Admiral Freebee op 03-06-2024 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:36
-Wat kan ervoor gezorgd hebben dat in één keer beide disks niet toegankelijk zijn en geformatteerd zouden moeten worden? Ik dacht dat zo'n docking station niet meer was dan eigenlijk gewoon een USB aansluiting, alleen met eigen stroomvoorziening. Ik kan me dus voorstellen dat er misschien een piekstroom is geweest. Maar de disks worden nog wel herkend, alleen niet meer gelezen.
Geen idee, maar zoals je aangaf heeft je baas het exacte mee gemaakt met het exacte type.
Lijkt mij toch iets niet helemaal lekker in de docking station zelf, wel vreemd
-Is er een andere manier om te kijken of ik deze disks weer werkend kan krijgen behalve door ze te formatteren en m'n backup terug te zetten?
Er bestaan genoeg tools voor, wat werkt hangt af wat er exact mis is. Wellicht even kijken naar Ultimate Boot CD
-Zijn de disks nog wel betrouwbaar als ik ze opnieuw zou formatteren, gezien de vage manier van opeens niet meer bereikbaar zijn. Zou er iets doorgebrand kunnen zijn? Of zou dat per definitie moeten betekenen dat Windows ze überhaupt niet zou zien?
Dat hangt er vanaf wat er mis is gegaan, maar ik verwacht als je docking station het probleem is geweest, dat ze gewoon vertrouwbaar zijn, maar daarvoor kan je je SMART uitlezen.
-Zou ik mijn docking station nog wel moeten vertrouwen/gebruiken of kan ik beter voor een andere oplossing gaan zoeken, bijvoorbeeld een NAS?
Jij en je baas exact de zelfde ervaring, met het zelfde model. Ik zou zeggen van niet.
Ondertussen heb ik nog een kleine duizend tabs open in Firefox
:X :+

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
veryferry schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:25:
Waarschijnlijk is de partitieinformatie beschadigd geraakt.
Je moet dan met recoverytools aan de gang.
Zoals in dit topic:
Externe harde schijf niet veilig verwijdert, data weg!
Wel apart en verontrustend dat het bij meerdere schijven/gebruikers is gebeurd natuurlijk.
veryferry schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:25:
Als ze weer werken na een volledige clean/format en eventueel nog een check met het Samsung SSD tool lijkt mij dat geen probleem.

Wel ga je dan zeer twijfelen aan de betrouwbaarheid van die docking stations natuurlijk (voeding?)
Zelf heb ik ook (te) veel SSD/HDD's rondslingeren en gebruik ook diverse oude/nieuwe docking units eigenlijk zonder enig probleem.

Sinds kort heb ik er een flink aantal in deze kastjes gestopt, scheelt weer wat. :P
V/A: Buffalo hd-wlu3r1 DriveStation Duo USB 3.0 aangeboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
Admiral Freebee schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:18:
Je data is veilig dus dat is al goed. Dit is waarom je backups maakt. Als je dure tijd verliest door uitval van hardware dan kan je misschien nog werken aan je backupstrategie om sneller terug aan het werk te zijn.
Dit ga ik inderdaad nu doen. Niet omdat het dure tijd is per se, maar alsnog prettig om sneller weer up&running te zijn mocht het nog eens voorkomen.
Naar het probleem toe: het meest voor de hand liggende is om de SSD's eens rechtstreeks aan een S-ATA controller te hangen en de SMART gegevens uit te lezen. Wat de oorzaak is weet ik nog niet zo direct maar de SMART gegevens geven misschien een indicatie. Ik denk in de richting van outdated firmware op de SSD's of veel unsafe shutdowns waarbij de SSD niet de kans heeft gekregen om zich intern op orde te stellen voor de stroom er af ging. Wellicht is de kans hier op groter bij een externe controller? Of er is ergens een losse connectie? Allemaal zaken die we uit de SMART gegevens kunnen afleiden.
Ik heb ze inmiddels maar gewoon geformatteerd.
Oh ja, nog één extra vraagje. Draaide je de twee SSD's op één of andere manier in RAID 0 of 1? Zou wel verklaren waarom data op beide tegelijk corrupt gaat.
Nope. Het enige is dat ze beide tegelijk in die docking zitten en dat het beide dezelfde type SSD's zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
Christoxz schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Geen idee, maar zoals je aangaf heeft je baas het exacte mee gemaakt met het exacte type.
Lijkt mij toch iets niet helemaal lekker in de docking station zelf, wel vreemd

[...]

Er bestaan genoeg tools voor, wat werkt hangt af wat er exact mis is. Wellicht even kijken naar Ultimate Boot CD

[...]

Dat hangt er vanaf wat er mis is gegaan, maar ik verwacht als je docking station het probleem is geweest, dat ze gewoon vertrouwbaar zijn, maar daarvoor kan je je SMART uitlezen.

[...]

Jij en je baas exact de zelfde ervaring, met het zelfde model. Ik zou zeggen van niet.

[...]

:X :+
Ga die docking nog wel gebruiken voor backups te maken maar niet als continue aansluiting van disks.
En dat SMART uitlezen ga ik eens checken :)

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
The_Doman schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:50:
[...]

Waarschijnlijk is de partitieinformatie beschadigd geraakt.
Je moet dan met recoverytools aan de gang.
Zoals in dit topic:
Externe harde schijf niet veilig verwijdert, data weg!
Wel apart en verontrustend dat het bij meerdere schijven/gebruikers is gebeurd natuurlijk.

[...]

Als ze weer werken na een volledige clean/format en eventueel nog een check met het Samsung SSD tool lijkt mij dat geen probleem.

Wel ga je dan zeer twijfelen aan de betrouwbaarheid van die docking stations natuurlijk (voeding?)
Zelf heb ik ook (te) veel SSD/HDD's rondslingeren en gebruik ook diverse oude/nieuwe docking units eigenlijk zonder enig probleem.

Sinds kort heb ik er een flink aantal in deze kastjes gestopt, scheelt weer wat. :P
V/A: Buffalo hd-wlu3r1 DriveStation Duo USB 3.0 aangeboden
Ik heb nu een klein Synology NASje overgenomen van een maat, dus daar maar wat mee doen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
veryferry schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:35:
Ik heb ze inmiddels maar gewoon geformatteerd.
Ah maar het goede nieuws is dat SMART data gewoon behouden blijft, ook na een format. Dus even terug aansluiten en met een tooltje als Crystaldiskinfo uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:42
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen: een dockingstation voor harddisks is bedoeld om bij gelegenheid iets te kunnen lezen/schrijven op harddisks, bv. bij het maken en controleren van backups.
Een dockingstation is een hele riskante optie om permanent in gebruik te hebben, deels omdat ze goedkoop zijn (kwaliteit en betrouwbaarheid navenant, alhoewel dat erg kan meevallen) en ze op tafel staan waardoor de harddisks per definitie op een onveilige plek staan (omstoten, glas drank, diefstal, enz.). Ook is de voeding el cheapo, waardoor je data veel meer risico loopt dan wanneer de harddisks in een desktop zitten.

Tegenwoordig is het snelheids-nadeel van zo'n oplossing veel minder dan in de USBA-tijden (en daarvoor), waardoor ik steeds meer dockingstations permanent in gebruik zie als goedkope oplossing. Maar ik vind dat zelf (in het kader van de vragen die op dit forum voorbij komen) geen goed idee.

Je mag het gerust blijven doen, als je je hiervan maar wel bewust bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
Admiral Freebee schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:50:
[...]

Ah maar het goede nieuws is dat SMART data gewoon behouden blijft, ook na een format. Dus even terug aansluiten en met een tooltje als Crystaldiskinfo uitlezen.
Ok...update:
Ik heb eerst, eigenwijs als ik was, de disks gewoon weer in de Docking gezet en geprobeerd de online backup die ik had terug te zetten. Dit heeft gefaald. Twee dagen bezig geweest en uiteindelijk maar iets van 80GB van de 1,5TB was leesbaar. Weet niet of dit dus wederom een docking probleem was of dat de online cloud backup service die ik heb poep is (te weten: CrashPlan).

Kreeg overigens weer het probleem dat opeens beide disks niet meer leesbaar waren en wederom weer geformatteerd moesten worden. Dit dus maar weer gedaan en nu even ruimte gemaakt in mijn PC behuizing om ze intern aan te sluiten ipv via een docking.

Dit dus gedaan, opnieuw geformatteerd en het programma CrystalDiskInfo gerund en die zegt dat alles in orde is. Maar nu ook ff ee nFORMAT gedaan (dus geen Quick Format), maar dat duurt me een partijtje lang.....is dat normaal? Of is ie dan nu toch allemaal gare dingen aan het tegenkomen en fixen tijdens het format-proces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
Na drie kwartier is dit de progressie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RBbGUA1.png

Nog nooit zoiets meegemaakt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Full format is zeker voor een ssd niet erg verstandig.
De hele disk wordt dan beschreven wat de levensduur van een ssd niet ten goede komt.

Is tegenwoordig ook volkomen onzinnig, dat stamt nog uit de tijd dat de controllers in de disk firmware nog nauwelijks eigen intelligentie hadden.
Door de hele disk te beschrijven werden de eventuele aanwezig "bad block" gevonden en "uitgemapped".
Tegenwoordig doet de firmware van de disk dat volkomen automatisch als je iets wegschrijft naar een "bad block".

Ik zou zeggen breek maar af.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 08-06-2024 13:17 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
veryferry schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:01:
[...]

Ok...update:
Ik heb eerst, eigenwijs als ik was, de disks gewoon weer in de Docking gezet en geprobeerd de online backup die ik had terug te zetten. Dit heeft gefaald. Twee dagen bezig geweest en uiteindelijk maar iets van 80GB van de 1,5TB was leesbaar. Weet niet of dit dus wederom een docking probleem was of dat de online cloud backup service die ik heb poep is (te weten: CrashPlan).

Kreeg overigens weer het probleem dat opeens beide disks niet meer leesbaar waren en wederom weer geformatteerd moesten worden. Dit dus maar weer gedaan en nu even ruimte gemaakt in mijn PC behuizing om ze intern aan te sluiten ipv via een docking.

Dit dus gedaan, opnieuw geformatteerd en het programma CrystalDiskInfo gerund en die zegt dat alles in orde is. Maar nu ook ff ee nFORMAT gedaan (dus geen Quick Format), maar dat duurt me een partijtje lang.....is dat normaal? Of is ie dan nu toch allemaal gare dingen aan het tegenkomen en fixen tijdens het format-proces?
Kan je hier eens een screenshot plaatsen van de output van CrystalDiskInfo? Zelfs als er geen warnings zijn kan er goede info in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
Admiral Freebee schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:09:
[...]

Kan je hier eens een screenshot plaatsen van de output van CrystalDiskInfo? Zelfs als er geen warnings zijn kan er goede info in zitten.
Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jkzj2QZ.jpeg

[ Voor 14% gewijzigd door veryferry op 08-06-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ben(V) schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:16:
Full format is zeker voor een ssd niet erg verstandig.
De hele disk wordt dan beschreven wat de levensduur van een ssd niet ten goede komt
Een enkele keer een SSD volledig volschrijven zal vrijwel niets uitmaken op de totale levensduur.
Zelf heb ik hiermee wel eens een SSD kunnen repareren welke raadselachtig een paar bad blocks rapporteerde.
Maar zoiets dat wil je natuurlijk niet herhaaldelijk uitvoeren.
En 4TB via SATA/USB(3) ja dat vergt wel even wat tijd uiteraard.
veryferry schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:01:
Ik heb eerst, eigenwijs als ik was, de disks gewoon weer in de Docking gezet en geprobeerd de online backup die ik had terug te zetten. Dit heeft gefaald.
Tja , herkenbaar dit wel , tegen beter weten in onbetrouwbare hardware toch weer in gebruik gaan nemen met problemen/dataverlies tot gevolg. |:(
Ik zou die betreffende docking stations echt niet meer vertrouwen/gebruiken.
Ook het feit dat beide disks opeens niet meer toegankelijk zijn is natuurlijk ook al apart.

Zoals al eerder aangegeven heb ik hier ook lange tijd diverse docking/externe USB behuizingen/adapters door elkaar in gebruik, zelfs ook nog oude USB2/ESATA docks.
Jouw problemen herken ik helemaal niet
Wel eens dat een SSD disk (Samsung) gewoon samenwerkt met bepaalde adapters/docks

Wel heb ik recent een aantal grotere HDD's dus in wat beter geschikte behuizingen gestopt. :)

Deze ICIDU HDD docks (mis)gebruik ik al jarenlang hier zonder problemen. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0tkql2TFk2DPlgVKvn5iBVQfWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybYPN7L68lZpeQS56YosSAMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ik vind opvallend in relatie tot jouw verhaal dat de linker disk CRC-errors rapporteert: de communicatie tussen jouw moederbord en de (inwendige) SSD vertoont fouten. Dat is voor datadragers een No-Go.
De oorzaak zit ergens tussen de SATA-intervace op je moederbord en die op de SSD.
Bij de rechter SSD worden die fouten niet gemeld, wat niet wil zeggen dat ze (door toeval niet gedetecteerd, dat kan) er niet zijn.
Trek zelf je conclusies.

Mijn eigen eerste actie zou zijn om de betreffende SSD's in een PC in gebruik te nemen, rechtstreeks inwendig in de PC aangesloten op Sata en Sata-Power.
Zo sluit je trefzeker uit dat de SSD's de oorzaak zijn: als de eerder opgemerkte fouten dan wegblijven kun je ze veilig blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veryferry
Renault schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:34:
[...]

Ik vind opvallend in relatie tot jouw verhaal dat de linker disk CRC-errors rapporteert: de communicatie tussen jouw moederbord en de (inwendige) SSD vertoont fouten. Dat is voor datadragers een No-Go.
De oorzaak zit ergens tussen de SATA-intervace op je moederbord en die op de SSD.
Bij de rechter SSD worden die fouten niet gemeld, wat niet wil zeggen dat ze (door toeval niet gedetecteerd, dat kan) er niet zijn.
Trek zelf je conclusies.

Mijn eigen eerste actie zou zijn om de betreffende SSD's in een PC in gebruik te nemen, rechtstreeks inwendig in de PC aangesloten op Sata en Sata-Power.
Zo sluit je trefzeker uit dat de SSD's de oorzaak zijn: als de eerder opgemerkte fouten dan wegblijven kun je ze veilig blijven gebruiken.
Oh, maar deze screenshots zijn genomen terwijl ze nu in mijn pc zitten en aangesloten zoals jij zegt :)
Of moet ik vooral deze gebruiken: :'(

En ik kijk misschien met mijn neus, maar op welke fouten doel je nu? Waar lees je die?
Edit: c7, dus ;)

Ik heb ze nu inmiddels weer in gebruik en de ontbrekende delen van mijn cloud backup gehaald, dus alles is weer compleet.
Één dezer dagen komen er ook nog vier 18TB disks binnen ( deze) die in mijn Synology NAS gaan die in raid-1 nog dagelijkse lokale backups zullen draaien van alles wat in mijn pc zit.

Dus ik hoop dat beide SSD's gewoon nu normaal blijven doen, want deze zijn nog niet zo oud en het werkt sneller vanaf daar dan vanaf mijn NAS. Maar áls een SSD er toch mee kapt, dan is de data veilig en zoveel mogelijk up to date. Dus dan valt de schade te overzien :)

[ Voor 28% gewijzigd door veryferry op 11-06-2024 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Dan voorzie de linker SSD van een nieuwe SATA-kabel, dan is de kans groot dat de oorzaak van de CRC-errors weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
veryferry schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:35:
[...]

Oh, maar deze screenshots zijn genomen terwijl ze nu in mijn pc zitten en aangesloten zoals jij zegt :)
Of moet ik vooral deze gebruiken: :'(

En ik kijk misschien met mijn neus, maar op welke fouten doel je nu? Waar lees je die?
Edit: c7, dus ;)
De meeste SMART waarden zijn oplopende tellers. Dit wil dus niet zeggen dat de CRC fouten gebeurd zijn terwijl de SSD in je PC aangesloten was. Dat kan, maar ze kunnen ook al eerder gebeurd zijn.

Ik zie weinig bijzondere dingen in de SMART waarden eerlijk gezegd...
Pagina: 1