Idee: niet salderen, maar opslag heetwater boiler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijsdam
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-12-2024
Mijn vraag
Ivm Salderen heeft zijn langste tijd gehad idem terug lever kosten...
Mijn idee is geen dure opslag accu.s ook ivm garantie en levensduur kostbaar enz.
Een idee is geboren naar aanleiding Youtube filmpje je Huis verwarmen met Boilers...simpel goedkoop en duurzaam ivm levensduur...dit uitgewerkt en begonnen met 15 liter keuken boiler toen Boiler 150 liter voor Douche/bad daarna 2 boilers geïnstalleerd a 150 liter voor de CV installatie onze cv ketel springt aan en razendsnel huis warm..met bijna geen gaskosten...omdat de cv ketel amper draait en gloeiend heet water door het cv systeem gaat ivm salderen werkt dit perfect...rekening elekra is nul en gas stelt weinig voor. ( teruggaaf stroom was ruim 256 euro dus valt weg tegen over de gas rekening )
Maar ik weel uitbreiden naar 40 panelen en niet meer terug leveren dmv apperaat in meterkast...alleen bij tekorten zo als op avond stroom via het net...er zijn verschillende ideeën ook zie ik dingen op allie expres /Banggood enz...maar daar kom ik niet verder mee.
Dit was een idee en hobby...wat perfect werkt Mits salderen en voldoende panelen.
Wie heeft oplossing of ideeën
Alvast bedankt
Rijsdam.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:50

Cr3ator

1 bar is geen bar

Je hebt een eCV gemaakt met buffering. Zonder salderen is dit waanzinnig duur, verspillend en zelfs verboden als systeemverwarming in het bouwbesluit (welke ook geldig is voor renovaties).

Prima dat je hiermee experimenteert, maar je panelen wekken vooral energie op in de zomer en warmte heb je nodig in de winter. Zonder salderen dus een 'waardeloze' combinatie.

Als je al je moeite en kosten zou besteden aan een DHZ geinstalleerde warmtepomp ben je op de (niet al te) lange termijn veel goedkoper uit en is het een stuk duurzamer qua energieverbruik.

Je post in het subforum 'Duurzame energie en installaties'. Ik verwacht geen hele warme reacties verder op je installatie...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou verder ook zeker geen banggood, ali of andere chinese troep in mijn vaste installatie hangen ;).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Rijsdam schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:09:
wat perfect werkt Mits salderen en voldoende panelen.
Wie heeft oplossing of ideeën
Salderen/stroom leveren was tot voor kort gratis en is een eindeloos grote en 100% rendement energie opslag voor je.
Alle energie die je overhebt in de zomer, mag je in de winter gebruiken.

Je verhaal is wat warrig maar volgens mij zoek je naar een alternatief voor de salderingsregeling én wil je er een hoop panelen bijleggen en wil je de energie van de zomer opslaan en in de winter gebruiken.

Zelfs zonder die extra panelen ga je geen product vinden wat al je overtollige energie in de zomer op kan slaan en in de winter weer kan leveren. Ongeacht hoe die opslag is (warmte, stroom,...). Het komt niet eens in de buurt van wat je nodig hebt.

Dat is dan ook de reden waarom de keuze voor COP 1 boilers niet zo'n goed plan is bij een aflopende / niet meer gratis salderingsregeling.

De grootste klap die je kan maken is afstappen van die COP 1 boilers. Of hopen dat de salderingsregeling blijft en niet nog meer gaat kosten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Rijsdam schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:09:

Maar ik weel uitbreiden naar 40 panelen en niet meer terug leveren dmv apperaat in meterkast.
In de winter heb je daar veel te weinig aan.
Reken maar eens uit adv hoeveel gas je op een flinke winterdag heb verbruikt en zet dat om naar het aantal kWh wat je daar voor nodig zou hebben met COP 1. Tip: https://www.klimaatakkoor...n-van-energie-en-vermogen

[ Voor 35% gewijzigd door jobr op 31-05-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:23
jobr schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:34:
[...]

In de winter heb je daar veel te weinig aan.
Idd, misschien dat je met 140 panelen een stukje in de goede richting komt

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijsdam
De belangstelling is niet positief lees ik wel...maar mijn vrijstaand huis heeft een energie rekening Nul...lekker warm altijd voldoende heet water idem stroom we koken op gas en houden dat zo ivm geen zin in investeringen en verbouwing keuken en aangezien we een zeer onbetrouwbare overheid hebben en in mijn ogen boilers goedkoop zijn weinig onderhoud en kan weinig aan stuk gaan en zeer betrouwbaar...dus begrijp de negatieve reacties niet...zie Link cv totaal die al met een oplossing komt..

https://www.cvtotaal.nl/solar-iboost-solyx-water-accu.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Nu je nog saldeert is het nul. Hoe ga je in de winter 300 liter water warm houden 24/7 met alleen je zonnepanelen als je geen saldeerbuffer aan stroom meer te verbruiken hebt?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:29

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Rijsdam schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:32:
De belangstelling is niet positief lees ik wel...maar mijn vrijstaand huis heeft een energie rekening Nul...lekker warm altijd voldoende heet water idem stroom we koken op gas en houden dat zo ivm geen zin in investeringen en verbouwing keuken en aangezien we een zeer onbetrouwbare overheid hebben en in mijn ogen boilers goedkoop zijn weinig onderhoud en kan weinig aan stuk gaan en zeer betrouwbaar...dus begrijp de negatieve reacties niet...zie Link cv totaal die al met een oplossing komt..

Die nul komt toch vanwege het nog te kunnen salderen nu?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Zodra de saldering stopt moet jij straks een kleine 20.000kWh per jaar gaan aftikken waar dat met een warmtepomp 4.000kWh zou zijn. Dat is de kritiek hierboven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:02

De reacties zijn wellicht niet positief, omdat je stelling alleen werkt op een zonnige zomerdag en wellicht voor/najaar waarbij er overdag nog voldoende zon is om in de avond er warmpjes bij te zitten. Maar zoals anderen al aangeven, is het alleen Nul op de rekening op jaarbasis, omdat je met saldering het net als batterij gebruikt. En daar wil niet alleen de overheid, maar ook de netleveranciers vanaf.

We proberen je echt niet aan te vallen, we willen je alleen wijzen op de fouten in je denkwijze.
Je verbruik ligt in de winter, maar je opwekking in de zomer. zowel accu als boilers leveren warmte/energie voor een dag of hoogstens een paar dagen. Ook de iBoost is alleen een oplossing voor zonnige dagen.
Niet alleen jij, maar iedereen zoekt naar een oplossing om zonne-energie langdurig op te slaan, zodat deze in de wintermaanden aan te roepen is.
Tot op heden is saldering de buffer tussen zomer en winter, maar die valt hoe dan ook weg. Daar bied jouw systeem geen enkele oplossing voor (helaas).

Je oplossing bevat te weinig energieopslag om de winter door te komen. Daarvoor zou je geen 100-en, maar 1000-en liters warm water moeten opslaan en bovenal met zo weinig warmteverlies dat je er de hele winter op kan vertrouwen.

Kort samengevat, iedereen zoekt naar een oplossing voor zomer/winter opwekking/afname vraagstuk. Jouw systeem gaat van nul op de rekening naar heel duur omdat elektrisch verwarmen met COP1 gebeurd. Zonder salderen kan jou systeem alleen verwarmen op zonnige dagen en maximaal een dag of twee wellicht erna. Maar het is onvoldoende opslag om de winter door te komen.
Dus zolang je nog kan salderen, dan heb je weinig kosten. Maar je zal toch echt naar een andere oplossing moeten zodra saldering niet meer mogelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:36
Thermische energie opslaan in zomer voor winter gebeurd wel, maar niet op echte grote schaal.

Zoek eens op thermische energie oppervlaktewater. Het is een enorm complex systeem met warmte opslag in de grond, grote warmtepompen en een warmtenet.

En dan ga je snappen dat het op individueel niveau al helemaal niet lukt om seizoens opslag te doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

FirePuma142 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:37:
Nu je nog saldeert is het nul. Hoe ga je in de winter 300 liter water warm houden 24/7 met alleen je zonnepanelen als je geen saldeerbuffer aan stroom meer te verbruiken hebt?
Wellicht op de onbalansmarkt op basis van vraag aanbod?

PS: https://nieuws.eneco.nl/s...-wind--en-zonnestroom-op/

[ Voor 12% gewijzigd door N1ckk op 01-06-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Zonder salderingsregeling worden de komende jaren heel duur op deze manier.
Je vraagt in je startpost volgens mij om een oplossing en ideeën voor het verdwijnen van de salderingsregeling. Daar krijg je de antwoorden op. Zou fijn zijn als je daar dan ook inhoudelijk even over nadenkt en op reageert. Want deze notificatie 'energie rekening Nul' is niet relevant voor ons.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 07:44:
Thermische energie opslaan in zomer voor winter gebeurd wel, maar niet op echte grote schaal.

Zoek eens op thermische energie oppervlaktewater. Het is een enorm complex systeem met warmte opslag in de grond, grote warmtepompen en een warmtenet.

En dan ga je snappen dat het op individueel niveau al helemaal niet lukt om seizoens opslag te doen.
Hier in de buurt staat deze: https://www.ecodorpboekel...oor-de-rest-van-het-jaar/

https://cesar-energystorage.com/
N1ckk schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:09:
[...]

Wellicht op de onbalansmarkt op basis van vraag aanbod?

PS: https://nieuws.eneco.nl/s...-wind--en-zonnestroom-op/
Waar lees je dat dit op onbalans werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Wat je moet doen is een goedkoop apparaat uitvinden die met je overtollige stroom in de zomer, effectief waterstof kan maken, en die waterstof, net als vroeger met oliegestookte verwarming, in een grote ondergrondse tank in de tuin opslaan.

Dan in de winter met het zelfde apparaat maar dan omgekeerd, die waterstof gebruiken als verwarming of weer omzetten in elektriciteit.

(wacht op een enorme explosie ergens in het land van een tweaker die in de zomer grote hoeveelheden waterstof produceert)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:32

Theo

moederbord

Het concept van je water gratis verwarmen door niet te salderen is een goede oplossing voor je warm douchewater. En vooral wanneer je je boiler actief zet tijdens de zonnigste piekuren zal dat best wat kunnen doen tegen de electrische verstopping van het lichtnet :)

In een mooie lentedag kun je het water dan ook gebruiken om je woning te verwarmen gezien er dan veel zon is, maar de tempertuur buiten nog niet heel hoog is.

maar stel een mooie zomerweek Jouw 40 panelen (samen 12.000 Wp) kunnen dan zomaar 500 kWh aan stroom opwekken. Hiervan gebruik je zelf 60 kWh voor je 'gewone' stroom (koelkast, verlichting, printer, enz). En wanneer je gemiddeld van de douche gebruik maakt (niet een uur per dag) zal je wekelijks 40 kWh gebruiken hiervoor. Je hebt dan die ene week 400 kWh aan overschot. Wil je niet salderen, en deze energie dus opslaan dan heb je een best fors systeem nodig. Dat opslaan wil je dan doen voor de wintermaanden (in dit scenario is het immers zomer, dus de week erna ga je dat overschot niet gebruiken maar krijg je weer veel stroom van je dak)

Om 400 kWh aan energie op te slaan ga je 6 electrische auto's nodig hebben. Of 400 zware loodaccus uit een auto. Wil je die 400 kWh gebruiken om water op te warmen da kun je hiermee zo'n 4.000 liter water aan de kook krijgen.

Nadat je de energie hebt opgeslagen (in 4.000 liter water, 400 grote startaccu's of 6 electrische auto's) wil je de energie bewaren tot de winter daar je het dan nodig hebt. Dit is lastig. Een loodaccu heeft zelfontlading en je boiler koelt af. Hiertoe is er niet veel meer over van die energie in de winter, je accu's zijn leeg en je boilervat is afgekoeld.

En dit is nog maar de energieopslag van één mooie zomerweek zodt jij die in de winter kunt gebruiken, en niet van de gehele zomer.

Hiermee loop je dus aan tegen het probleem waar nu geen oplossing voor is. De energie die over is in de zomer wil je opslaan en in de winter gebruiken. Maar wel op zo'n manier dat het opslagverlies minimaal is en de kosten niet extreem zijn. In theorie kun je bijv de energie van die ene week in een lithium accu opslaan (gelijkwaardig aan zes electrische auto's). Echter zit je dan al snel te kijken naar een accupack van 100.000 euro waarmee dat bij verre van ideaal is..

Je boilers zullen dus niet veel kunnen betekenen om het salderingsprobleem op te lossen omdat er simpelweg geen manier bestaat om je zomeroverschot op te slaan zodat je het in de winter kunt gebruiken.

Je kunt ook naar andere kleine dingen in huis kijken om minimaal te salderen. Zet je vriezer bijv op -24C, en met een timer op het stopcontact laat je deze enkel overdag tussen 11:00 en 16:00 uur draaien. Dan draait je vriezer vijf uren continu tijdens de piekuren om naar de -24C te gaan, en daarna draait deze 19 uren niet waarmee hij opwarmt nar ongeveer -18C. Dan sla je ook een beetje van je zonnestroom op in je vriezer :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijsdam
ik wens ieder heel veel succes met zijn eigen ideeën maar mijn 40 zonnepanelen binnen kort ( nu 28 panelen ) met 3 fase omvormers leveren zomerdag te veel stroom en winterdag ruim voldoende de energie rekening gas en elektra zijn nul...ook zonder salderen !!!
Ik vergeet nog iets er lopen ook 3 vriezers in het systeem.
Veel succes een ieder ik sluit dit hoofstuk af.
Met vriendelijke groet Rijsdam.

Rustig, je komt gewoon met weinig echte details om je verhaal te steunen. Voor iets dat in Nederland erg lastig is. Als je een discussie wilt moet je ook de details delen, simpeler kan ik het niet maken :)

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 01-06-2024 19:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Wat een anticlimax en onvriendelijke reactie.

Wat was het doel van je topic?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:31
En je laat hier niet meer weten wat je gaat ondernemen? Tja, als je de mening van een ander niet wil horen, waarom begin je dan een topic?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-04 04:34
Dit gaat gewoon niet werken. Hij geeft zelf al aan

- Mits salderen
- De CV stookt "bijna" niet bij - wat is bijna.

Ik denk dat hij in een A++ 60m2 appartementje woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:36
Wedge23 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:34:
Dit gaat gewoon niet werken. Hij geeft zelf al aan

- Mits salderen
- De CV stookt "bijna" niet bij - wat is bijna.

Ik denk dat hij in een A++ 60m2 appartementje woont.
En daar passen 40 panelen op? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:36
Adviseer dan een budget neutrale Quatt WP.
Wereld ding volgens sommige, geen ervaring mee.
WPers gebruiken de saldering toch ook?
En ja het kan nogal energiezuiniger.

Als ik @Rijsdam was zou ik met een budget neutrale WP voorverwarmen en met cop 1 de boilers nawarmen, getrapt systeem dus.
Is wat een WP in basis ook doet als die vermogen te kort komt dit nawarmen.
En meten en rekenen of je de juiste kostenafweging maakt.
Voor je basisvraag, de meeste (recente) PV omvormers kun je softwarematig begrenzen heb je nix anders voor nodig als wat automatisering, Home Asisstant of Domotixz oid. Kun je ook wat gaan loggen en monitoren van de systemen.

Met 3 boilers, CV ketel, 3 vrieskisten, ruimte voor 40 panelen hebben we het dan over een boerderij oid?

[ Voor 17% gewijzigd door Simpel360 op 02-06-2024 04:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:00
Iets wat dichtbij komt, is een zonneboiler. Heb een 300L vat met heatpipes en CV-ondersteuning. Gecombineerd met een zuinige thermostaat-stand, moet ik dan in een winter alsnog 500 kuub gas stoken in een goed geïsoleerd huis.

Dit staat los van de PV-installatie. Heb 5 kWp op het dak en dat brengt dan de energiekosten richting 0 euro per maand, maar dat is dan wel door de saldering.

De zonneboiler heeft als grote nadeel echter dat in de zomer er een groot overschot is. Gratis douchen en badjes vullen is wel leuk in de zomer. Verder werkt de CV gratis van begin mei tot eind september, maar in de winter doet het weinig en dan moet je bijstoken.

TS is weg ondertussen. Als ik iets met warmte zou doen, dan was het een boiler van 500+ liter en heel veel heatpipes (met automatische afschermkap om oververhitting in de zomer te stoppen). Dan nog heb je kans op meer dan vier weken geen zon in de winter en ben je binnen een week energieloos.

Ik stook nu gewoon bij met 500 kuub voor minder dan 1000 euro (per jaar). Meer comfort, minder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:00
De 5kWp op het dak kan echter via een verwarmingselement ook de boiler opstoken met 2kW vermogen. Zodra salderen stopt, kan ik daar handmatig in ieder geval op zonnige winterdagen mijn eigen opwek van zonnepanelen heen pompen. Probleem is dat het zo weinig geld oplevert, dat het nauwelijks de moeite waard is om zoiets te doen (in de winter). Tenzij gas heel duur wordt en/of afgesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:34
Ik heb ook een elektrische boiler (COP 1) geïnstalleerd in serie voor de CV boiler. Deze staat aan ter compensatie van mijn jaarlijks overtollige energie ( waar ik 5.5 cent voor krijg). In mijn geval was dit afgelopen jaar 1723 kWh. Mijn 80 liter boiler verbruikt ongeveer 10 kWh per dag. Dus wij kunnen ongeveer 170 dagen per jaar met deze boiler goedkoop warm water genereren. Met de salderingsregeling maakt het niet uit wanneer de boiler aan staat.

Ik ben al aan het rekenen of het nog interessant is als er geen salderingsregeling meer is. Van mei tot en met september (5 maand) kan ik de boiler overdag aanzetten (en volledig opwarmen, 10 kWh, Homewizzard socket) met eigen opgewerkte energie. De vraag is hoeveel ik terug kan krijgen voor het leveren aan het net als er geen salderingsregeling meer is (80%???)
En hoe zich dit verhoudt tot opwarmen met gas??

PS Natuurlijk kan dit niet concurreren met een warmtepomp boiler, maar deze boiler heeft mij drie jaar geleden 250 Euro gekost. 250Euro/(3jaar*1723 kWh/jaar) = 4,8 cent…..

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Warmte opslag in het stookseizoen is een heel goed idee, echter een grote geïsoleerde boiler kost wel een flinke duit, en neemt veel ruimte in, mogelijk dat je op marktplaats een geïsoleerde gebruikte opslag tank kan vinden, en de montage zelf doet... maar waarom typ ik dit nu als de ts dit toch niet meer leest...
Nieuwe grote warm water buffers zijn volop te koop, deze bijvoorbeeld: https://borg.energy/
en: https://innovationorigins...dkope-energie-te-leveren/

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Toch zit er wel iets in, niet de opslag dmv een boiler, maar gewoon domweg heel veel panelen neerzetten. In de winter doen je panelen niet veel, maar het is ook niet zo dat ze helemaal niets doen. Dus als je in de zomer met weet ik veel, 10 panelen een dag doorkomt, dan zou je in de winter misschien met 40-50 panelen de dag wel doorkomen. 40x een klein beetje is nog steeds veel. Uiteraard zullen er echt donkere dagen zijn, voor die dagen dan een batterij gebruiken? Ik denk dat je dan wel een heel eind komt? Ik bedoel op een zonnige winterse dag brengen mijn panelen bijna net zo veel op als op een zonnige zomerdag.

Uitgaande van een wereld zonder saldering; "probleem" is dat die 40-50 panelen in de zomer dan voor heel veel extra energie en terugleveringskosten kunnen zorgen. Dus dan zou je in de zomer heel dynamisch panelen uit moeten schakelen net zo lang tot de opbrengst weer gelijk is aan je verbruik? Zet je dan een wasmachine of boiler aan, dan schakelen er weer 10 panelen bij etc. Zoiets. En dan uiteraard een redelijke batterij erbij om de nachten door te komen, of een ev als rijdende opslag.

[ Voor 4% gewijzigd door Borisvkr op 02-06-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
Borisvkr schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:54:
Toch zit er wel iets in, niet de opslag dmv een boiler, maar gewoon domweg heel veel panelen neerzetten. In de winter doen je panelen niet veel, maar het is ook niet zo dat ze helemaal niets doen. Dus als je in de zomer met weet ik veel, 10 panelen een dag doorkomt, dan zou je in de winter misschien met 40-50 panelen de dag wel doorkomen. 40x een klein beetje is nog steeds veel. Uiteraard zullen er echt donkere dagen zijn, voor die dagen dan een batterij gebruiken? Ik denk dat je dan wel een heel eind komt? Ik bedoel op een zonnige winterse dag brengen mijn panelen bijna net zo veel op als op een zonnige zomerdag.

Uitgaande van een wereld zonder saldering; "probleem" is dat die 40-50 panelen in de zomer dan voor heel veel extra energie en terugleveringskosten kunnen zorgen. Dus dan zou je in de zomer heel dynamisch panelen uit moeten schakelen net zo lang tot de opbrengst weer gelijk is aan je verbruik? Zet je dan een wasmachine of boiler aan, dan schakelen er weer 10 panelen bij etc. Zoiets. En dan uiteraard een redelijke batterij erbij om de nachten door te komen, of een ev als rijdende opslag.
Maar 40 ~50 panelen komen ook niet zomaar aanwaaien. In de zomer levert 't te weinig op en zelfs uitschakelen als je ervoor moet betalen en in de winter leveren ze maar een fractie op. Dat wordt een hele lange terugverdientijd voor het merendeel van die panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
PROnline schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 00:37:
[...]

Maar 40 ~50 panelen komen ook niet zomaar aanwaaien. In de zomer levert 't te weinig op en zelfs uitschakelen als je ervoor moet betalen en in de winter leveren ze maar een fractie op. Dat wordt een hele lange terugverdientijd voor het merendeel van die panelen.
Dat schiet zelfs met 42 panelen niet op.
Gisteren hier ongeveer 70kwh en 15 december vorig jaar 5kwh opbrengst
Met dezelfde set panelen...
Ik krijg voor dit jaar gelukkig nog een paar centen voor het overschot en we mogen nog salderen.
Ik doe nu overdag 2 lood gel accu's opladen en dan snachts laat ik ze met een micro omvormer ontladen continu 150 watt, dat is net genoeg om het nachtverbruik bijna op nul te houden.
Er verdampen wel wat Kwh's maar dat is niet zo'n ramp met de huidige prijzen en ons overschot.

In de winter maanden is dat kansloos want dan verbruiken we tig keer de opwek...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 13:43
Ik produceer te veel en moet vanaf 1 juli gaan betalen voor terug leveren.
Nu leek t me wat om die overtallige stroom te gebruiken voor crypto mining. Zo levert t toch geld op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:50

Cr3ator

1 bar is geen bar

schemert schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:25:
Nu leek t me wat om die overtallige stroom te gebruiken voor crypto mining. Zo levert t toch geld op
Ik zou je iets beter verdiepen in de werkelijke (teruglever)kosten en hoe dat zich verrekend via saldering. Per saldo is bij alle leveranciers het nog altijd zinnig om terug te leveren. De netto opbrengst per (gesaldeerde) kWh is alleen van ~30ct naar ~20ct gegaan. (10ct teruglevertarief, 30ct verbruikstarief gesaldeerd naar 0. Netto dus 20ct besparing per kWh).

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

schemert schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:25:
Of je zoekt een leverancier welke een contract vorm aanbiedt zonder die boete. Eneco heeft b.v. nog een jaarcontract zonder terugleverboete. Of je kiest een model contract, is als het goed is ook zonder terugleverboete.

Zie ook: De zonnepanelen-boete

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:07
remco_k schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:48:
[...]

Of je zoekt een leverancier welke een contract vorm aanbiedt zonder die boete. Eneco heeft b.v. nog een jaarcontract zonder terugleverboete. Of je kiest een model contract, is als het goed is ook zonder terugleverboete.

Zie ook: De zonnepanelen-boete
Nog wel maar die zijn er volgend jaar ook niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Dat is dan een probleem voor over een jaar. Wie weet wat er dan voor (on)mogelijkheden bij zijn gekomen.
Maar als ik het goed heb begrepen mag bij het modelcontract niet eens een terugleverboete zitten. Dus dat zou dan een optie kunnen blijven.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 26-06-2024 22:26 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stumpertjeh
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Even terug naar originele post: mijn oud collega's hebben precies wat jij zoekt:
Een ketel met weinig warmteverliezen (vacuüm wandje) om heet water op te slaan, die je later kunt gebruiken om te douchen.

Het water wordt verhit, aanzienlijk hoger dan in een (warmtepomp) boiler vat, en behaalt daarmee een hogere energiedichtheid!

Met een dynamisch contract zal op een gunstig tijdstip de boel verwarmd worden met een cop van 1

Ze zijn nog bezig met een circuit om een warmtepomp in te zetten voor een hogere cop

Zie hier:

https://www.newtonenergy.nl/

Ikzelf heb nog wat twijfels. Als je flink gaat douchen ia je vat koud, en moet je weer verhitten met cop=1, dan moet de prijs wel gunstig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
@Stumpertjeh zoals eerder is uitgelegd, dat werkt op dagbasis als de zon voldoende schijnt, maar is geenzins voldoende om ook maar een week in de winter door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 01:09:
[...]

Dat schiet zelfs met 42 panelen niet op.
Gisteren hier ongeveer 70kwh en 15 december vorig jaar 5kwh opbrengst
Met dezelfde set panelen...
Ik krijg voor dit jaar gelukkig nog een paar centen voor het overschot en we mogen nog salderen.
Ik doe nu overdag 2 lood gel accu's opladen en dan snachts laat ik ze met een micro omvormer ontladen continu 150 watt, dat is net genoeg om het nachtverbruik bijna op nul te houden.
Er verdampen wel wat Kwh's maar dat is niet zo'n ramp met de huidige prijzen en ons overschot.

In de winter maanden is dat kansloos want dan verbruiken we tig keer de opwek...
Wat voor een omvormer gebruik je hiervoor ?

Loop met hetzelfde idee rond om het nachtverbruik zo op te heffen voor groot deel van het jaar.
Accu bank van onze boot krijgt binnenkort een upgrade en de oude set kan ik prima op maken door ze thuis nog in te zetten.

Een dikke victron multiplus is hiervoor teveel qua specs en kosten

[ Voor 3% gewijzigd door bgrr op 26-06-2024 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delphium
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 09:42
Ik moest meteen denken aan het ondergrondse buizensysteem van Engelbert Jannink. Een soort boiler, maar dan lage temperatuur en ondergronds:

https://eenvandaag.avrotr...er-zijn-uitvinding-horen/

Dat is in elk geval wel energieneutraal. Je moet natuurlijk wel de ruimte hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
bgrr schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:37:
[...]

Wat voor een omvormer gebruik je hiervoor ?

Loop met hetzelfde idee rond om het nachtverbruik zo op te heffen voor groot deel van het jaar.
Accu bank van onze boot krijgt binnenkort een upgrade en de oude set kan ik prima op maken door ze thuis nog in te zetten.

Een dikke victron multiplus is hiervoor teveel qua specs en kosten
2x 130 ah accu's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USE5lRkvLh9uwHv0x2mL-jUt-kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyjgoTORxKWGsbEdkHm3L0JE.jpg?f=fotoalbum_large

De lader
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJd6WstXfQw5Sdkh0Tgqm5lJiTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTz3aEFunOGDodUNkEgXBc31.jpg?f=fotoalbum_large

En de omvormer, het ding wordt wel knap heet trouwens maar kost ook geen drol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9K0-HeVaeaxYvpFdZ42ukJcGvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNrQ8wxIXiwpyP1Wk3bpakNN.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-05 00:07
Met tee keer 130 Ah heb je uitgaande van 12 v accus theoretisch 3kw tot je beschikking, dat is bar weinig lijkt mij. Gechargeerd gezegd; in de winter overbrugbje 1 nacht en dan 100 dagen niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:10
flipje81 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:10:
Met tee keer 130 Ah heb je uitgaande van 12 v accus theoretisch 3kw tot je beschikking, dat is bar weinig lijkt mij. Gechargeerd gezegd; in de winter overbrugbje 1 nacht en dan 100 dagen niks
Voor de winter overbruggen heb je 2MW opslag nodig = 2 zeecontainers.
Maar zoiets als hierboven is al goed voor 9 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

delphium schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:39:
Ik moest meteen denken aan het ondergrondse buizensysteem van Engelbert Jannink. Een soort boiler, maar dan lage temperatuur en ondergronds:

https://eenvandaag.avrotr...er-zijn-uitvinding-horen/

Dat is in elk geval wel energieneutraal. Je moet natuurlijk wel de ruimte hebben.
Daar zijn al compactere systemen voor op de markt (Google Horizontale bodemwarmtewisselaars) met best wat aanbieders. Verticaal is voor de meeste nieuwbouwwijken wel eenvoudiger.

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 27-06-2024 09:40 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
flipje81 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:10:
Dat was ook helemaal het plan niet.
Dit staat er alleen om de nachten zo ongeveer op 0 te krijgen.
Hij staat nu ongeveer 10 uur per nacht aan.
Dat is circa 1,5kwh en dat is genoeg voor de nachten nu.
De wintermaanden wordt sowieso niks met een warmtepomp...
Het is alleen voor de leuk en kosten zijn nul.
Ja er verdampt wat zonne-energie bij laden en ontladen maar dat is toch al geen zak meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delphium
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 09:42
BCC schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:39:
[...]

Daar zijn al compactere systemen voor op de markt (Google Horizontale bodemwarmtewisselaars) met best wat aanbieders. Verticaal is voor de meeste nieuwbouwwijken wel eenvoudiger.
Wat ik bijzonder vind aan het systeem van Engelbert, is dat hij eerst warmte opslaat in de grond, om het later terug te winnen. De horizontale bodemwarmtewisselaars nemen alleen warmte op, met als resultaat dat de bodem zelfs kan bevriezen op die diepte. Dat is niet goed voor het bodemleven.

Verder is natuurlijk zelfbouw in de context van deze post wel van belang.
Pagina: 1