Mini PC aanbeveling voor HA / Proxmox / Plex transcoding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 15:41
Hallo allen,

Ben me aan het verdiepen om een mini PC / NUC aan te schaffen voor het draaien van Proxmox voor onder andere:
  • Home assistant + Zigbee2MQTT
  • Docker services/containers + adguard, frigate, etc.
  • Wireguard of tailscale VPN
  • Plex Server (met 4K transcoding)
Ik zal er VM's en/of LXC/Docker containers met Linux op draaien. Opslag doe ik via een externe Synology NAS.

Hij zal waarschijnlijk in de meterkast komen, en een niet al te hoog stroomverbruik en lage draai-temperaturen zijn een pré. Qua budget denk ik aan tussen de 300 en 500 barebone.

Ik zie veel merken als Beelink, Geekom, Minisforum e.d. voorbij komen (veel waar voor je geld), maar ik hou het denk ik liever bij de bekendere merken, denk aan Intel, ASUS, Gigabyte, ASRock, etc.. i.v.m. bouwkwaliteit, stabiliteit en garantie.

Er zijn zo ontzettend veel verschillende NUC's dat ik het lastig zoeken vindt. Denk dat een Intel CPU de voorkeur heeft voor Plex, en een Iris Xe of UHD 700+ serie voor transcoding? Qua processor denk ik aan een i5 of i7 (als dat realistisch is binnen het budget) en verder nog een 2.5G ethernetpoort en USB 3.2 poorten.

Iemand tips?

Omdat het niet alleen om smarthome gaat en Plex de eisen wel echt heel anders maakt geef ik het een schopje naar CSL

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 30-05-2024 13:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 18:13
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 94,46€ 94,46
1MoederbordenASRock H510M-ITX/ac€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,09€ 69,09
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 66,85€ 66,85
Totaal€ 230,40

Heb zelf deze een half jaartje geleden in elkaar gezet i.c.m. een picoPSU , werkt prima zo, ook met transcoden, geen aparte gpu nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zou, omwille van toekomstbestendigheid, wel een iets nieuwere generatie Intel pakken i.v.m. H/W AV1 decoding. Comet Lake deed daar nog niet aan.

Ik zou zeggen neem een kijkje in Het grote zuinige server topic - deel 3, zeker als het beestje in de meterkast moet komen staan wil je het energieverbruik beperken zodat die zichzelf niet langzaam zit op te koken. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Plex transcoding is leuk en aardig, maar niets anders dan een pleister voor het daadwerkelijke probleem; of de content in de onjuiste codecs voor de clients, of de clients die verkeerde instellingen hebben of niet de juiste (moderne) codecs ondersteunen. Ik zou daarom niet al te veel blindstaren op (hardware) transcoding. Zorg gewoon dat de content in de juiste codecs is voor de clients, of dat de clients altijd met Direct Play afspelen (dan hebben zij tevens de beste ervaring ook) door of de instellingen op maximale kwaliteit af te stellen, danwel te updaten of vervangen, zodat die de content wel met Direct Play kunnen afspelen. Dat scheelt jou als hoster enorm in de kosten, gezien hardware transcoding nu eenmaal ook meer stroom vergt, maar jij ook geen files overbodig downloadt. Ik werk al jaren op deze manier en dat werkt vooralsnog prima, vaak krijg ik ook als reactie "maar de kwaliteit is nu echt veel beter", terwijl de (eind)gebruiker alleen maar de spullen gebruikt zoals bedoeld is. ;)

Enige uitzondering is wat mij betreft als je qua bandbreedte naar externe gebruikers toe afhankelijk bent om dan wel transcoding te gebruiken, al kun je met diverse tools ook ervoor zorgen dat je verschillende versies hebt van de content.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 30-05-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 15:41
CH4OS schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:48:
Plex transcoding is leuk en aardig, maar niets anders dan een pleister voor het daadwerkelijke probleem; of de content in de onjuiste codecs voor de clients, of de clients die verkeerde instellingen hebben of niet de juiste (moderne) codecs ondersteunen. Ik zou daarom niet al te veel blindstaren op (hardware) transcoding. Zorg gewoon dat de content in de juiste codecs is voor de clients, of dat de clients altijd met Direct Play afspelen (dan hebben zij tevens de beste ervaring ook) door of de instellingen op maximale kwaliteit af te stellen, danwel te updaten of vervangen, zodat die de content wel met Direct Play kunnen afspelen. Dat scheelt jou als hoster enorm in de kosten, gezien hardware transcoding nu eenmaal ook meer stroom vergt, maar jij ook geen files overbodig downloadt. Ik werk al jaren op deze manier en dat werkt vooralsnog prima, vaak krijg ik ook als reactie "maar de kwaliteit is nu echt veel beter", terwijl de (eind)gebruiker alleen maar de spullen gebruikt zoals bedoeld is. ;)

Enige uitzondering is wat mij betreft als je qua bandbreedte naar externe gebruikers toe afhankelijk bent om dan wel transcoding te gebruiken, al kun je met diverse tools ook ervoor zorgen dat je verschillende versies hebt van de content.
Ben het hier wel mee eens inderdaad, in de juiste formats/codecs zal lokaal geen transcoding nodig zijn, speel je rechtstreeks het bronbestand af.. maar helaas is de praktijk toch geregeld anders hier, met name wat betreft audio codecs, of HDR. Ik heb 2 TV's in huis en het ene systeem ondersteunt DTS, de andere niet.. als ik dan iets probeer af te spelen met DTS audio, dan loopt het hele systeem vast. Zou leuk zijn als dat afspelen gewoon zonder problemen gaat met realtime transcoden, al is het natuurlijk ook zonde om een véél duurdere NUC aan te schaffen puur voor dit, als je het nergens anders voor gebruikt.

Ik wil ook graag een beetje toekomstproof zijn, en meerdere VM's zonder problemen kunnen draaien. Dus niet dat ik over 3 jaar al denk: had ik maar iets meer performance gehad. Denk dus dat de performance voor het transcoden op andere vlakken ook wel van pas gaat komen. Dat het transcoden dan vlot werkt is een leuke bijkomstigheid.