hoeveel electriciteit kost een douchebeurt (warmtepomp)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-05 12:19
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht. Deze zal worden opgeleverd met zonnepalen, een warmtepomp en 200L boiler.

Nu ben ik in overweging hoeveel electriciteit (en kosten) het mij zou besparen als ik een douche WTW pijp aanleg.

Deze vraag hangt samen met een ander onderwerp

maar omdat daar van mijn huidige situatie (CV ketel) ben uitgegaan, en deze vraag dus gaat over verwarming dmv zonnepanelen en warmtepomp (en dus het electriciteitsverbruik hoger zal zijn) is de vraag toch anders.

Parameters:
doucheduur: ca 8 minuten
aantal liters water ca: 72 liter
boilercapaciteit: 200 L
aantal douchebeurten per week: 7, per maand ca. 30.

Uiteindelijk zoek ik een TVT: wanneer verdient een WTW zichzelf terug. Aanschafprijs van een douche WTW ligt zo rond 600 euro las ik (?). Maar ergens ik de TVT ook niet eens echt het belangrijkste: het voelt ook gewoon zonde om de warmte ongebruikt verloren te gaan... Dus echt cruciaal is de TVT ook weer niet..

Advies en duiding zijn welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:51
Laten we uitgaan van lekker royaal douchen... 10L water per minuut aan 40 graden. Per douchebeurt moet er dan 80 liter worden opgewarmd van 12 naar 40 graden. Dat zijn 2240kcal, oftwel 2.6kWh thermisch. Een beetje warmtepomp haalt een COP van 3.5 op het tapwater. De douchebeurt kost dan 0.75kWh elektrisch.

Als een WTW daar de helft vanaf kan halen dan bespaar ke 0.38 kWh per douchebeurt. Met een kWh-prijs van 30ct duurt het dan 5260 douchebeurten voor de WTW is terugverdiend. Dat zijn 175 maanden ofwel ruim 14 jaar.

Maarrr... met een douche-WTW gebruik je minder warm water. Als je er een plaatst kun je dus met kleinere boiler af. En deze kleinere boiler zal niet alleen goedkoper zijn in aanschaf, maar ook minder stilstandverlies hebben.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:34

timpel_800

Amber 65

Misschien volg ik je berekening niet maar je zegt 0,38 ct / douchebeurt besparing door WTW en dat x 5260 = €2000.
Mijn Technea douche WTW was iets van 500 euro?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:05
Ik heb een warmtepomp met 200 liter boiler die ik tot 48 graden verwarm.
Tevens in bezit van een Sanura D-WTW.
De warmtepomp doet mijn sanitair water met een COP van ongeveer 2 a 2,5.

Door de D-WTW kunnen we langer douchen uit dezelfde boiler. Daarnaast is de gedachte dat je geen fossiele brandstof verbrandt voor mij ook belangrijk. Ik hoef niet te weten wanneer mijn D-WTW is terugverdiend... :X

Ik gebruik mijn boilerwater ook om mijn vaatwasser en wasmachine te hotfillen. Omdat het kan...en energie scheelt...

[ Voor 12% gewijzigd door GadgetFrank op 29-05-2024 20:38 ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
:+

[ Voor 100% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-05-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
timpel_800 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:32:
Misschien volg ik je berekening niet maar je zegt 0,38 ct / douchebeurt besparing door WTW en dat x 5260 = €2000.
Nee ik zeg, 0,38kWh. Met 30ct per kWh is dat een ruime 11ct per douchebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
GadgetFrank schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:34:
Ik gebruik mijn boilerwater ook om mijn vaatwasser en wasmachine te hotfillen. Omdat het kan...en energie scheelt...
Hebben die daar dan speciale aansluitingen voor? Want (vaat-)wasmachines doen ook veel met koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:05
T-MOB schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:50:
[...]

Hebben die daar dan speciale aansluitingen voor? Want (vaat-)wasmachines doen ook veel met koud water.
De vaatwasser is onlangs gekocht en is geschikt voor hotfill.

De kraan van de wasmachine (oud model AEG) heb ik voorzien van een thermostaatknop dus die kan ik instellen tussen 15 en 55 graden. Een gemiddelde wasbeurt op 40 graden kost ongeveer 0,2 kWh aan elektriciteit aangezien het verwarmingselement niet gebruikt wordt.

Bijkomend voordeeltje is dat de schone was meestal nog warm is wanneer het de warmtepompdroger ingaat. Die cyclus is dus ook iets efficiënter/sneller.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Pagina: 1