naftebakje schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:21:
In een wand zou ik altijd OSB platen onder de gipsplaten aanraden, door de hogere massa en stijfheid is de wand veel sterker (enkellaags gips loop je zo doorheen) en wordt geluid beter tegengehouden. Ook kan je dan gemakkelijk iets ophangen met een gewone schroef.
Qua verankeren aan plafond: hoeveel sterkte is er nodig? Kan je niet gewoon tot in het echte plafond boren met een lange boor, en zo daar verankeren (met een stokeind bijvoorbeeld); op je toto te zien moet je niet zoveel afstand overbruggen.
Goed punt, ik was inderdaad van plan om onder de gipsplaat nog OSB te verwerken voor bovengenoemde redenen. Wat betreft sterkte: de wand heeft voornamelijk zijdelings stabiliteit nodig, verticaal steunt die op de vloer. Opzich een interessant idee, een stokeind plaatsen, maar dat wordt wel weer gepriegel met een plug het beton in krijgen.

famschopman schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:27:
Zolang je de krachten verdeeld over de plaat en het niet op een enkele plek vastzet kan het veel hebben, zelfs als je tegen de muur zou vallen.
Maar als ik zo kijk naar de foto heb je een goed beeld van de locatie van de metalstud profielen en de hartafstand voor elke gipsplaat is ook bekend. Ik zou dus dwars door de platen in de metalstudprofielen verankeren. Aangezien je ze in de lengte hebt lopen zit je niet perse vast aan een specifieke locatie voor je wand.
Als je de locatie niet meer weet en niet afhankelijk wilt zijn van een studfinder kun je ook een (paar) kleine proefboringen doen; als je eenmaal een profiel te pakken hebt kun je de rest zo uitrekenen. Normaliter hanteer je 30cm tussenafstand. Dat geeft je flink wat punten om te verankeren, die scheidingswand gaat dan echt nergens meer heen. Het gat vul je gewoon weer op met een vuller.
Dit klinkt inderdaad als de makkelijkste oplossing. Zijdelingse kracht zal dan nog steeds doorgeleid worden door de gipsplaten van het plafond doordat de schroef de ruimte tussen gipsplaat en profiel moet overbruggen, maar met genoeg schroeven zal dat geen probleem zijn. Gelukkig zitten er wat spots en uitsparingen voor de ventilatie in het plafond die ik als kijkgat kan gebruiken.
Dank jullie wel voor jullie snelle reacties!

Ik zal het eindresultaat nog even posten als het klaar is.