Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:12
Beste Tweakers,

Vorige jaar hebben we 13 zonnepanelen op ons dak laten zetten. Langzaamaan zijn we ons huis verder aan het inrichten om het opgewektestroom zelf te gaan gebruiken.

Nu hebben we vorige jaar HR++ glas laten plaatsen (15% subsidie mogelijkheid) maar komen nu tot het een vervelende situatie (afschaffen saldering mogelijk 2027 + energieleveranciers die teruglevering gaan ontmoedigen)

We zitten er nu dus aan te denken om een Boiler te plaatsen op zolder, die ons voorziet in ons warm water. We hebben alleen geen idee hoe zoiets in zijn werk gaat en waar wij op moeten letten.

We hebben wat installateurs gebeld en die geven aan niet te kunnen komen kijken (te adviseren) omdat ze het druk hebben met plaatsen.

De vraag die ik bij jullie neer leg is eigenlijk het volgende
- Is het zinvol om een boiler te plaatsen of is het geldverspilling

Info die relevant kan zijn
- Wonen met ons twee (huis is geschikt voor 6 personen, hier houden wij dus rekening mee met een boiler)
- Gas verbruik per jaar ongeveer 650kub
- Energie opgewekt (vanaf start nieuw jaar contract) 3859 waarvan we 2352 hebben terug geleverd
- Vorige jaar nieuwe CV geplaats (remeha tzerra ace 28c cw4)
- Vloerverwarming over hele beneden verdieping
- Quooke rin de keuken 7 liter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Een warmtepompboiler plaatsen,
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2116816
Ik vind het geen geldverspilling, je kunt er je gaskosten mee verlagen, dat is je winst.

[ Voor 30% gewijzigd door klump4u op 29-05-2024 12:52 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:04
Tsja… het is vooral interessant als je met die WPB als sluitstuk van het gas af kunt, maar als je vorig jaar een nieuwe ketel hebt laten plaatsen lijkt me dat niet je doel.

En dan is het ineens best een duur ding dat best wat plaats inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

Gramser schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:05:
Tsja… het is vooral interessant als je met die WPB als sluitstuk van het gas af kunt, maar als je vorig jaar een nieuwe ketel hebt laten plaatsen lijkt me dat niet je doel.

En dan is het ineens best een duur ding dat best wat plaats inneemt.
Hou er wel rekening mee dat je onder de 500 kuub minder vastrecht betaald, dat kan je meenemen in de berekening

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zonde dat je vorig jaar een gasketel hebt gekocht, dit* had je met een warmtepomp gemakkelijk kunnen afdekken.

Dat had je weer 300 euro netwerkkosten bespaard voor de gasaansluiting.

*) Vloerverwarming en maar 650m3 verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Wolly schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:09:
Zonde dat je vorig jaar een gasketel hebt gekocht, dit* had je met een warmtepomp gemakkelijk kunnen afdekken.

Dat had je weer 300 euro netwerkkosten bespaard voor de gasaansluiting.

*) Vloerverwarming en maar 650m3 verbruik.
We wilden inderdaad voor een warmtepomp gaan vorige jaar. We hebben drie bedrijven gehad en alle drie zeiden dat dit financieel niet uit kon omdat ons gasverbruik daarvoor nu al laag is. De investering voor zn warmtepomp zouden we dan niet uitkrijgen.

Vandaar dat we toen gekozen hadden voor een nieuwe cv.

Echter is de ontwikkeling nu zo dat we eigenlijk te veel terugleveren waar we straks mogelijk voor moeten betalen. We zitten er daarom aan te denken om een boiler te nemen zodat we het stroom dat we terug zouden leveren in kunnen zetten voor warmwater

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:06

Seafarer

XXX

Jboy1991 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:12:
[...]

We wilden inderdaad voor een warmtepomp gaan vorige jaar. We hebben drie bedrijven gehad en alle drie zeiden dat dit financieel niet uit kon omdat ons gasverbruik daarvoor nu al laag is. De investering voor zn warmtepomp zouden we dan niet uitkrijgen.

Vandaar dat we toen gekozen hadden voor een nieuwe cv.

Echter is de ontwikkeling nu zo dat we eigenlijk te veel terugleveren waar we straks mogelijk voor moeten betalen. We zitten er daarom aan te denken om een boiler te nemen zodat we het stroom dat we terug zouden leveren in kunnen zetten voor warmwater
Elektrische boiler?
Goedkoop. zelf eenvoudig te installeren. Geen herrie
Kun je altijd later een dure warmtepomp boiler kopen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hoewel het hier gaat om “duurzame energie en installaties”, vind ik dat geen gek advies. Zeker voor twee personen. En als je die zo installeert dat-ie gevuld wordt door de CV wanneer hij leeg is, zit je nooit zonder warm water.

En met een stekker met een zonnetaak kun je hem zo programmeren dat hij alleen wordt verwarmd wanneer er voldoende opwek/overschot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gramser schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:20:
Hoewel het hier gaat om “duurzame energie en installaties”, vind ik dat geen gek advies. Zeker voor twee personen. En als je die zo installeert dat-ie gevuld wordt door de CV wanneer hij leeg is, zit je nooit zonder warm water.

En met een stekker met een zonnetaak kun je hem zo programmeren dat hij alleen wordt verwarmd wanneer er voldoende opwek/overschot is.
Ik snap je punt.

Maar wat ook meetelt: productie van de boiler. Die kost bij een eenvoudige elektrische veel minder dan een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En helaas gaat die elektrische in sommige gevallen ook nog eens langer mee…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:55
Seafarer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:14:
[...]

Elektrische boiler?
Goedkoop. zelf eenvoudig te installeren. Geen herrie
Kun je altijd later een dure warmtepomp boiler kopen.
En dat hebben wij dus gedaan. Vorig jaar badkamer boven laten verbouwen en beneden een nieuwe gerealiseerd samen met een slaapkamer. Ervoor zorgen dat de CV het warm water in de nieuwe badkamer zou krijgen was nogal een uitdaging en zou het ook nog wel even duren voordat er warm water zou zijn en je kan douchen. Dus toen kwam het gesprek op een boiler, en dan of elektrisch of warmtepomp.

Uiteindelijk gekozen voor elektrisch en zo ingeregeld dat deze alleen overdag gaat verwarmen en vullen. In de lente, zomer en deels herfst zijn dan de zonnepanelen vrij enthousiast bezig en in de winter is het "pech". Tenzij ik nog wat extra panelen aanschaf en iets anders laat plaatsen, dan zou ik in de winter ook uitkomen.

Maar de kosten van aanschaf zijn vrij laag, door stroom van de zon in te zetten zijn de stroomkosten ook laag. Minder gas verbruik.

En de kosten in de winter waren ook vrij laag, ik had het hoger verwacht met alle verhalen die er rond gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Voor hoeveel personen, en hoeveel liter? Kun je wat delen over verbruikscijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Precies. Hier is (terecht) een grote voorkeur voor warmtepompboilers, maar COP1 boilers zijn top.

Sinds begin dit jaar eentje gekocht die puur op piekmomenten verwarmd.
  • Onderhoudsvrij (Inox)
  • Technisch eenvoudig en betrouwbaar
  • Geruisloos en makkelijk aan te sluiten (geen luchtkanalen)
Met z'n tweeën is het verbruik prima. Als ik reken met mijn gemiste TLV (11ct) dan is het goedkoper dan gas. Als ik mijn normale stroomtarief is het wat duurder; maar scheelde mij wel een nieuwe cv en vastrecht dus dan is het weer om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:41
Jboy1991 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:12:
Wellicht al bekend, maar ik wil je er toch op wijzen. Er zijn nog 3-jarige contracten mogelijk zonder terugleverkosten. Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:41
silverball schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:56:
Als ik reken met mijn gemiste TLV (11ct) dan is het goedkoper dan gas. Als ik mijn normale stroomtarief is het wat duurder; maar scheelde mij wel een nieuwe cv en vastrecht dus dan is het weer om het even.
Echt? Ik kom met de gemiste TLV van 11,5ct niet uit. Ik denk wel als ik 5ct zou tellen.
Maar dit was voor mij nodig om van het gas af te kunnen dus die besparing, vastrecht en een klein beetje verbruik, heb ik wel.
Je moet wel echt behoorlijk overschot hebben, want ze verbruiken behoorlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Truus01 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Echt? Ik kom met de gemiste TLV van 11,5ct niet uit. Ik denk wel als ik 5ct zou tellen.
Maar dit was voor mij nodig om van het gas af te kunnen dus die besparing, vastrecht en een klein beetje verbruik, heb ik wel.
Je moet wel echt behoorlijk overschot hebben, want ze verbruiken behoorlijk.
Misschien kan ik niet rekenen, hoor!
€1,29 (de m3) / 9 = €0,14 per kWh uit een kuub gas.

TLV is hier ook 11,5ct, want jij hebt mij op het contract gewezen. :P

Nu schijnt een CV ketel niet HR/ te condenseren als je tapwater maakt maar dat terzijde, aan de andere kant reken ik het stilstandsverlies van de boiler niet mee. Het maakt in mijn geval dus niet veel uit, maar mijn CV ging stuk en had al het voornemen om gasloos te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
Gramser schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:55:
Voor hoeveel personen, en hoeveel liter? Kun je wat delen over verbruikscijfers?
Welk informatie mis je precies? Dacht dat ik in mn startpost alles wel zo goed als beschreven had.
Truus01 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Wellicht al bekend, maar ik wil je er toch op wijzen. Er zijn nog 3-jarige contracten mogelijk zonder terugleverkosten. Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Wij zitten sowieso nog safe tot juli 2026. Echter gaan wij er vanuit dat de markt niet teruggaat naar wat het is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Jboy1991 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:12:
[...]

Welk informatie mis je precies? Dacht dat ik in mn startpost alles wel zo goed als beschreven had.

[...]

Wij zitten sowieso nog safe tot juli 2026. Echter gaan wij er vanuit dat de markt niet teruggaat naar wat het is geweest.
Dan is het gewoon een kwestie van rekenen. Hoeveel kuub gebruik je per maand voor tapwater, wat kost dat uit gas en wat zou dat kosten uit elektra. 1 m3 is ongeveer 8 a 9kWh aan stroom uit een gemiddelde CV ketel. Daarmee kan je een terugverdientijd berekenen, deze zou ook negatief kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Jboy1991 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:12:
[...]

Ik doelde op @Pannekoek81 die ervaringsdeskundige bleek te zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Pannekoek81 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:45:
[...]

En dat hebben wij dus gedaan. Vorig jaar badkamer boven laten verbouwen en beneden een nieuwe gerealiseerd samen met een slaapkamer. Ervoor zorgen dat de CV het warm water in de nieuwe badkamer zou krijgen was nogal een uitdaging en zou het ook nog wel even duren voordat er warm water zou zijn en je kan douchen. Dus toen kwam het gesprek op een boiler, en dan of elektrisch of warmtepomp.

Uiteindelijk gekozen voor elektrisch en zo ingeregeld dat deze alleen overdag gaat verwarmen en vullen. In de lente, zomer en deels herfst zijn dan de zonnepanelen vrij enthousiast bezig en in de winter is het "pech". Tenzij ik nog wat extra panelen aanschaf en iets anders laat plaatsen, dan zou ik in de winter ook uitkomen.

Maar de kosten van aanschaf zijn vrij laag, door stroom van de zon in te zetten zijn de stroomkosten ook laag. Minder gas verbruik.

En de kosten in de winter waren ook vrij laag, ik had het hoger verwacht met alle verhalen die er rond gaan.
Heel veel mensen beseffen niet wat douchen kost.

En heel veel mensen met een, één handel kraan beseffen niet dat er bij de middenstand altijd warm water meekomt.
Blij dat ik een een handel kraan heb met cold start. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:13
Je kunt in sommige gevallen mooie koopjes vinden op Marktplaats. De keuze kan dan ineens makkelijk worden.

Zo kocht ik daar 2 jaar geleden een Nibe F130 warmtepompboiler van een installateur en heb ik zelf kunnen installeren.
Met een factuur van aanschaf en een foto van de installatie kon ik een subsidie ontvangen (zonder omwegen). Installateur was zelfs bereid om een factuur voor het aansluiten te maken als daar om gevraagd zou worden, maar dat was niet eens nodig.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat je niet een gebruikte warmtepompboiler installeert.

Al met al was ik €1150 kwijt, inclusief subsidie en materialen. En de cv hoeft niet de deur uit: die houd ik als naverwarming voor als het boilervat 'leeg' is.

24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:55
Seafarer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:35:
[...]

Heel veel mensen beseffen niet wat douchen kost.

En heel veel mensen met een, één handel kraan beseffen niet dat er bij de middenstand altijd warm water meekomt.
Blij dat ik een een handel kraan heb met cold start. :)
Klopt, veel mensen beseffen het niet omdat de "internet verhalen" altijd zeggen het valt mee. Maar goed, de ene houdt van lang douchen en de ander kort en koud. Onze dochter is een ik douche graag lang en uitgebreid want het is zo fijn.
Gramser schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:55:
Gezin 3,5 personen :+ . Puber zoon woont half bij ons, half bij zijn moeder.

- 150 liter warm water wat je dus mengt met koud water, ze zeggen dan 260 liter ongeveer. Hiermee kun je prima douchen. Uitdaging start zodra vrouw of dochter denkt hee we hebben ook een bad, kom ik ga erin. Die graag vol laat lopen en graag beetje warm. Daarna denkt zoonlief ik ga douchen en ik heb toch net een leuke playlist gevonden die ik dan wil horen. En dan ga ik douche, dan is het fris :+ . Vaak zetten we de boiler bij het badderen tijdelijk even extra aan.

Nu ruim anderhalf jaar in gebruik, verbruik vanaf dag 1 tot nu volgens de meeting 2241 Kwh. Dit keer je stroomtarief, en met zonnepanelen zou je dus eerst de opgewekte stroom nog in mindering moeten brengen als je het goed wilt doen. Aangezien wij dus overdag laten verwarmen als de panelen er zin in hebben. In de zomermaanden haal ik op een dag meer op dan ik verbruik, net als de meeste met zonnepanelen, dus dan is het erg voordelig. Nu nog de wintermaanden zien te regelen.

Aanschaf was zo'n €600 van het apparaat. Ging verder mee in de grote hoop van de verbouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
silverball schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:19:
[...]

Dan is het gewoon een kwestie van rekenen. Hoeveel kuub gebruik je per maand voor tapwater, wat kost dat uit gas en wat zou dat kosten uit elektra. 1 m3 is ongeveer 8 a 9kWh aan stroom uit een gemiddelde CV ketel. Daarmee kan je een terugverdientijd berekenen, deze zou ook negatief kunnen zijn.
Rendement voor warm water is bij eem cv ketel iets van 65%, dus ongeveer 6,5kWh.

Bron

[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 29-05-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
We hebben de maand mei 10.1 kub aan gas verbruikt. Dit warmwater en koken geweest

Volgens de rehema home app hebben we 7kub gas aan warmwater verbruikt. Dat komt dan volgens die app neer op 62Kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolly schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:08:
[...]

Rendement voor warm water is bij eem cv ketel iets van 65%, dus ongeveer 6,5kWh.

Bron
Dat is wel erg kort door de bocht. Dit slechte rendement geld wel voor mijn 27jaar oude ecomline. (boiler)

Kijken we naar de modernste ketels waarbij het koude leiding water eerst met een aparte warmtewisselaar door de rookgassen gaat dan kom je vele malen beter uit. (en geen boiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:21:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht. Dit slechte rendement geld wel voor mijn 27jaar oude ecomline. (boiler)

Kijken we naar de modernste ketels waarbij het koude leiding water eerst met een aparte warmtewisselaar door de rookgassen gaat dan kom je vele malen beter uit. (en geen boiler)
Het genoemde onderzoek betreft HR107 ketels,volgens mij is de Tzerra van TS dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Veel kennis is hier aanwezig. Maar wat is nu de juiste keuze voor onze situatie. Of is die niet te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jboy1991 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:41:
Veel kennis is hier aanwezig. Maar wat is nu de juiste keuze voor onze situatie. Of is die niet te geven?
Je woont met 2 personen. Je kan natuurlijk een boiler zoeken met een grote inhoud voor de 6 personen die in je huis kunnen wonen, maar dat zou zonde zijn. een grotere hoeveelheid water warm houden kost namelijk meer energie.

Ik neem aan dat je zelf wel weet hoelang je er nog gaat wonen en hoeveel personen dat max worden.

Wat ik zou doen in jouw geval:
Je koopt een degelijke boiler op Marktplaats voor een appel en een ei (100 euro oid). Zoek een boiler die op laag vermogen kan verwarmen zodat je voorkomt dat je met 3000W gaat opwarmen terwijl je zonnepanelen maximaal 2000W kunnen leveren. Dan kan je beter een boiler zoeken die bijvoorbeeld met 1000W opwarmt en er dan wat langer over doet.

Uiteindelijk kan een volgende bewoner gewoon de gasketel gebruiken als de boiler hem niet aan staat.

Kijk hier welke inhoud je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En dus, als je niet zonder warm water wil komen te zitten: sluit hem aan op de CV zodat als de boiler leeg is, er gewoon warm water uit de cv naar je douche gaat. Of naar welke warmwaterkraan dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:26

orf

Gramser schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:17:
En dus, als je niet zonder warm water wil komen te zitten: sluit hem aan op de CV zodat als de boiler leeg is, er gewoon warm water uit de cv naar je douche gaat. Of naar welke warmwaterkraan dan ook.
Hoe werkt dat dan? Dat moet dan toch met een by-pass o.i.d.? Je wil niet dat de boiler gevuld wordt met warm water uit de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Mijn schoonvader heeft hem zo aangesloten dat warm boiler water door de CV stroomt, als ik me niet vergis. Als de CV dan merkt dat het water niet meer op temperatuur is, gaat-ie alsnog verwarmen.

Hoe het exact zit zou ik even moeten navragen, maar hij heeft het nu iets van twee jaar in gebruik en het bevalt hem prima. Volgens mij een 80L variant met twee verwarmstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:17:
Dan gaat je cv bij elk gebruik van ww even stoken omdat het water niet direct de juiste temperatuur heeft of zit daar een vertraging op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wolly schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:22:
[...]

Dan gaat je cv bij elk gebruik van ww even stoken omdat het water niet direct de juiste temperatuur heeft of zit daar een vertraging op?
Pas als er koud water door de CV stroomt en de boiler dus leeg zou zijn.

Ik zal nog wel eens vragen hoe exact dit is aangesloten. Het is een vrij oude cv dus wellicht zit het anders aangesloten dan je zou verwachten 😅
Pagina: 1