Is de alternatieve warmtepomp gelijkwaardig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:14
Goedemorgen allen,

Binnenkort start de nieuwbouw van mijn woning. Bij deze woning is de volgende warmtepomp aangeboden:

Nefit Bosch - Compress 5800i AWR
https://www.nefit-bosch.n...ompress-5800i-awr#details

Nu heb ik het bericht gekregen dat ze de aangeboden en gevraagde warmtepomp niet kunnen leveren dit jaar. Ze geven ook niet aan wanneer wel. Hierdoor zijn ze genoodzaakt om over te schakelen op een andere warmtepomp. De volgende wordt nu aangeboden:

Alklima / Mitsubishi Electric Ecodan standaard Cylinderunit (koelen en verwarmen) 6 kW SUZ-SWM60 + ERST20D-VM2D

Wellicht relevante informatie:
- Energielabel: A+++;
- Zonnepanelen met een opbrengst van totaal 6.000 kWh;
- Vloerverwarming volledig op begane grond en 1e verdieping;
- 100m2 woonoppervlakte.

Ik probeer de modellen zo goed als ik kan te vergelijken, maar dit lukt me niet echt. Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met één van beiden of mij misschien zouden kunnen helpen met een goede vergelijking?

Je zou me enorm helpen!

[ Voor 10% gewijzigd door JR25 op 29-05-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Mitsubishi is beter.

Bosch is een gerelabelde cree/midea.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
*Ik zie dat de in de titel waterpomp staat i.p.v. warmtepomp. Zou iemand dit aan kunnen passen?

@digifun, zou je mij wat kunnen zeggen over de verschillende specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

titelfix

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:02
digifun schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:23:
Mitsubishi is beter.

Bosch is een gerelabelde cree/midea.
Daar zie ik graag een bron van. De AWF2000 is een gerelabelde Midea, de AWR 5800i is bij mijn weten een eigen Bosch product. Sterker nog, deze Bosch wordt in Deventer geproduceerd in de Nefit/Bosch fabriek. Mitsubishi is in dit geval overigens zeker niet beter.

@JR25 het zijn geen vergelijkbare units. De Mitsubishi is een split unit met R32 gas terwijl de Bosch een R290 monoblock is. Er is bij de Mitsubishi dus een koudemiddelleiding nodig tussen binnen- en buitenunit en daar zit hem de crux. Vanaf 2027 mag een warmtepomp met dit type koudemiddel niet meer verkocht worden vanwege milieuregelgeving. Dat houdt concreet in dat bij vervanging van de warmtepomp er een nieuwe verbinding tussen binnen- en buitenunit gelegd moet worden met cv leidingen. Met de Bosch moet dat nu direct gebeuren en ben je op de toekomst voorbereid.

Ander punt is dat het legionellaprogramma met de Bosch op enkel de warmtepomp uitgevoerd kan worden. Met de Mitsubishi is daar het elektrisch element voor nodig wat voor hogere verbruikskosten zorgt.

Mijn advies: dring aan op een monoblock warmtepomp met R290 koudemiddel en een losse rvs boiler. Dan ben je het beste op de toekomst voorbereid.

[ Voor 3% gewijzigd door Insert12 op 29-05-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Daarnaast is de buitenunit van de Mitsubishi een ware lawaaimachine als ik de specs mag geloven, 60dB(A) :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 13:18
Insert12 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:53:
[...]

Daar zie ik graag een bron van. De AWF2000 is een gerelabelde Midea, de AWR 5800i is bij mijn weten een eigen Bosch product. Sterker nog, deze Bosch wordt in Deventer geproduceerd in de Nefit/Bosch fabriek. Mitsubishi is in dit geval overigens zeker niet beter.

@JR25 het zijn geen vergelijkbare units. De Mitsubishi is een split unit met R32 gas terwijl de Bosch een R290 monoblock is. Er is bij de Mitsubishi dus een koudemiddelleiding nodig tussen binnen- en buitenunit en daar zit hem de crux. Vanaf 2027 mag een warmtepomp met dit type koudemiddel niet meer verkocht worden vanwege milieuregelgeving. Dat houdt concreet in dat bij vervanging van de warmtepomp er een nieuwe verbinding tussen binnen- en buitenunit gelegd moet worden met cv leidingen. Met de Bosch moet dat nu direct gebeuren en ben je op de toekomst voorbereid.

Ander punt is dat het legionellaprogramma met de Bosch op enkel de warmtepomp uitgevoerd kan worden. Met de Mitsubishi is daar het elektrisch element voor nodig wat voor hogere verbruikskosten zorgt.

Mijn advies: dring aan op een monoblock warmtepomp met R290 koudemiddel en een losse rvs boiler. Dan ben je het beste op de toekomst voorbereid.
Split units met R32 mogen toch tot 1 jan 2035 worden verkocht? 1 jan 2027 is meen ik alleen op mono's onder de 12kW.
Dat heb ik verkeerd begrepen, blijft natuurlijk wel dat ook in de toekomst nog splits te koop zullen zijn (met ander koudemiddel weliswaar).

[ Voor 4% gewijzigd door vistu op 29-05-2024 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:07
De Mitsubishi is zeker beter, maar waarom je bij 100m2 nieuwbouw een 6kW pomp nodig hebt???..

Mijn jaren 70 woning van 170m2 heeft aan 7,5 voldoende

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Mijn jaren 90 woning 100 m2 slechts 4 kW.
Als ie maar lekker kan terugtoeren dan kan het uiteraard.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
Insert12 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:53:
[...]

Bedankt voor de zeer uitgebreide technische uitleg. Hier ga ik me vanavond even in verdiepen!
BarryH schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:29:
De Mitsubishi is zeker beter, maar waarom je bij 100m2 nieuwbouw een 6kW pomp nodig hebt???..

Mijn jaren 70 woning van 170m2 heeft aan 7,5 voldoende
Durf ik niet te zeggen. Ik heb dit voorstel vandaag gekregen en moet er dus goed naar kijken, maar adviezen en/of ervaringen zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
Wellicht nog even goed om te vermelden: Ze zijn bij de Mitsubishi van plan om het buitendeel in een Unimount dakdeel te monteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3P9pSVDvtGxxwFu6k2XLJ8gBMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XENIjjPyrXjBvI9PvoQuurx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoqzWVeglHYsdEVDjom-5Ppw9CA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKCKzWDHWVh9bEnJwAyfsrx9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door JR25 op 29-05-2024 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
JR25 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:03:
Wellicht nog even goed om te vermelden: Ze zijn bij de Mitsubishi van plan om het buitendeel in een Unimount dakdeel te monteren:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan is het zeker niet gelijkwaardig. Dat soort kappen zijn funest voor het rendement van je warmtepomp. De Bosch is specifiek ontworpen voor montage op die plaats en zal dus goed functioneren.

Een unit zoals de Mitsubishi hoort op de grond, niet in zo'n kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-06 15:52
pagani schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:44:
Daarnaast is de buitenunit van de Mitsubishi een ware lawaaimachine als ik de specs mag geloven, 60dB(A) :')
Nou dit dus. De 5800i is een hele stille. Wij gaan straks ook voor een warmtepomp en het gaat met de informatie van nu, zeker een 5800i worden. Ik zelf zou geen genoegen nemen met een andere (op het moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

pagani schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:44:
De buurman heeft er 1 en die heb ik nog nooit gehoord.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:07
JR25 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:03:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij zo’n kap is het essentieel dat lucht in goed gescheiden wordt van lucht uit. Dus een afdichting rond de ventilator opening naar het buitendeel toe.
Burgerhout heeft dat goed voor elkaar , maar van andere merken weet ik dat niet. Er zijn wel veel gruwel verhalen over te vinden.

Daarnaast moeten ze even uitleggen hoe de onderhoudsmonteur makkelijk en veilig bij deze buitenunit komt.

En check of de dakconstructie de trillingen van de WP goed opvangt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06 23:01
digifun schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:34:
[...]

Is ook een flauwekul verhaal. Veel merken schermen in de brochures met lage DB waardes, die niet de vollast waardes zijn.
A merken als Mitsubishi en Daikin doen dit wel, want eerlijkheid duurt het langst.
Maar zijn in de praktijk vaak veel stiller dan de stille op papier warmtepompen. Heb laatst een Chinees gehoord met op papier 6dba minder dan gerommeerd maar met zeker (voor mijn oren) 3 x meer lawaai.

De Bosch R290 is idd een hele stille unit. De meeste nieuwe lijns warmtepompen zijn door nieuwe ontwerpen (op wens van de Europese klant) stukken stiller geworden.

Monobloc door de massa ansich, een dik geluidspak isolatie, nog grotere fans, een dubbele afgeveerde bodemconsyructie van de compressor.
En de inverter heeft andere sturingsstrategie.

Als ik trouwens de keuze had zou ik zeker de Mitsubishi van de 2 kiezen. Dit door de scaleopvang cilinder in de binnenunit, de bewezen techniek, de bewezen betrouwbaarheid en de efficiënte (bewezen op Tweakers).

En qua prijs zijn ze zeker vergelijkbaar. Ze doen je niet met een afknapper af.
Een unit op dak op deze manier (met bereikbaarheid) is niks mis mee.
Dan heb je geen grote bak in je tuin.
En maak je geen zorgen om splits, deze blijven nog decennia in de handel.
Er komen al snel splits op organische koudemiddelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Technician- op 29-05-2024 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
digifun schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:34:
[...]

Tja, mijn buurman hoort zijn eigen buitenunit ook niet als hij ernaast staat, ik hoor hem twintig meter verderop nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
Als ik zo jullie feedback doorneem lees ik eigenlijk meer nadelen dan voordelen van de Mitsubishi t.o.v. de Bosch. Zijn er nog meer punten die ik in ogenschouw moet nemen bij deze vergelijking? Of zijn er daarnaast alternatieven waarvan je echt kunt zeggen: deze zijn hoe dan ook top?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
Even een kleine update.

Omdat de eerder genoemde warmtepomp dus niet geleverd kan worden. Is er inmiddels keuze tussen 3 alternatieven. Deze zal ik hieronder noemen met bijbehorende info van de installateur:

1: Alpha innotec LWDV.
Deze warmtepomp is volledig werkend op propaan (R290). Deze kan dan niet op het dak worden geplaatst i.v.m. het gewicht en de omvang van de unit.
Onderstaande de specificaties bij vollast:
COP Bij -7: 3,14
COP Bij +2: 4,61

2: Nefit/Bosch Compress 5800i AW.
Deze warmtepomp is eigenlijk gelijk aan optie 1, echter is dit een nieuw model welke dan ook beschikt over propaan (R290).
COP Bij -7: 2,36
COP Bij +7: 4,85

3: Mitsubishi Electric Ecodan.
Deze warmtepomp is wel geschikt als dakoplossing. Wel is deze voorzien van R32 gas dus geen propaan. Dit type gas is ook goedgekeurd met de nieuwe regelgeving welke na 2027 van toepassing is op warmtepompen.
COP Bij -10: 2,59
COP Bij +7: 4,7.

Ik hoor ontzettend graag wat jullie hier van vinden, wat jullie zouden kiezen en waarom. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
De Nefit is de beste keus. Zeker voor later onderhoud en dergelijke. Het is mooi dat je daarmee van de dakkap af kunt zijn en de unit op de begane grond hebt. Het is namelijk schier onmogelijk om een installateur te vinden die met een unit in een dakkap aan de slag wil.

De verhalen die ik over de Nefit heb gehoord zijn louter positief. Stil en erg goede prestaties. Voordeel van de R290 unit is bovendien dat je tapwater volledig op de buitenunit kunt doen waardoor je een energiezuiniger installatie hebt.

Het verhaal over het R32 gas in de Mitsubishi is onjuist, warmtepompen met dit type gas mogen niet meer verkocht worden vanaf 2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:36
JR25 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:57:
Even een kleine update.

Omdat de eerder genoemde warmtepomp dus niet geleverd kan worden. Is er inmiddels keuze tussen 3 alternatieven. Deze zal ik hieronder noemen met bijbehorende info van de installateur:

1: Alpha innotec LWDV.
Deze warmtepomp is volledig werkend op propaan (R290). Deze kan dan niet op het dak worden geplaatst i.v.m. het gewicht en de omvang van de unit.
COP Bij -7: 3,14
COP Bij +2: 4,61

2: Nefit/Bosch Compress 5800i AW.
Deze warmtepomp is eigenlijk gelijk aan optie 1, echter is dit een nieuw model welke dan ook beschikt over propaan (R290).
COP Bij -7: 2,36
COP Bij +7: 4,85

3: Mitsubishi Electric Ecodan.
Deze warmtepomp is wel geschikt als dakoplossing. Wel is deze voorzien van R32 gas dus geen propaan. Dit type gas is ook goedgekeurd met de nieuwe regelgeving welke na 2027 van toepassing is op warmtepompen.
COP Bij -10: 2,59
COP Bij +7: 4,7.

Ik hoor ontzettend graag wat jullie hier van vinden, wat jullie zouden kiezen en waarom. Alvast bedankt!
Los van de keuze voor welk merk, een unit op het dak wil je echt niet. Drama met onderhoud en andere werkzaamheden.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:00
BarryH schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:02:
[...]

Daarnaast moeten ze even uitleggen hoe de onderhoudsmonteur makkelijk en veilig bij deze buitenunit komt.

En check of de dakconstructie de trillingen van de WP goed opvangt
Er zit een luikje recht onder het ding zo te zien. Daar kun je als monteur gaan staan en je monteurdingen uitvoeren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
Insert12 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:35:
De Nefit is de beste keus. Zeker voor later onderhoud en dergelijke. Het is mooi dat je daarmee van de dakkap af kunt zijn en de unit op de begane grond hebt. Het is namelijk schier onmogelijk om een installateur te vinden die met een unit in een dakkap aan de slag wil.

De verhalen die ik over de Nefit heb gehoord zijn louter positief. Stil en erg goede prestaties. Voordeel van de R290 unit is bovendien dat je tapwater volledig op de buitenunit kunt doen waardoor je een energiezuiniger installatie hebt.

Het verhaal over het R32 gas in de Mitsubishi is onjuist, warmtepompen met dit type gas mogen niet meer verkocht worden vanaf 2027.
Bedankt voor je reactie! De Bosch ziet er inderdaad goed uit. Ik moet denk ik nog even wennen aan het idee van zo'n ding in de tuin, omdat ons een dakunit was beloofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
hesselbeertje schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:22:
[...]

Los van de keuze voor welk merk, een unit op het dak wil je echt niet. Drama met onderhoud en andere werkzaamheden.
No Hands schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:40:
[...]

Er zit een luikje recht onder het ding zo te zien. Daar kun je als monteur gaan staan en je monteurdingen uitvoeren.
Er zit inderdaad een luikje onder het ding. Hiermee zou het voor de monteur praktisch zijn (zo werd ons verteld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:44
Ik heb in mijn projectbouw huis ook een (panasonic) warmtepomp op het dak. Met recht daaronder een soort dakraam, maar die gaat meer open als een gewoon zwemk raam.
Ik ben hier heel tevreden over. Nergens binnen geluid, ook niet op de zolder waar ik werk.
Servicen is denk ik prima te doen.
En dus geen buiten unit in de tuin.
Verder zit die nu ook op zolder de technische ruimte met het boilervat lekker dichtbij de unit.
Dus als je voor een warmtepomp op andere locatie gaat, check dan ook even de locatie van je boilervat.

Onze oplossing heeft geen kap over de warmtepomp maar de zwarte panasonic buitenunit is gewoon zichtbaar.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:36
JR25 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:09:
[...]

[...]

Er zit inderdaad een luikje onder het ding. Hiermee zou het voor de monteur praktisch zijn (zo werd ons verteld).
Krijg je er een contract bij met een monteur die zo wil werken? Want als je op zoek moet zullen de meesten nee verkopen of een heel hoog uurtarief vragen. En terecht, het is een gepruts van niks.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
hesselbeertje schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:50:
[...]

Krijg je er een contract bij met een monteur die zo wil werken? Want als je op zoek moet zullen de meesten nee verkopen of een heel hoog uurtarief vragen. En terecht, het is een gepruts van niks.
Niet dat ik weet, dus terecht punt! Ik heb er echt 0 verstand van dus daarom weeg ik graag mijn opties af en doe ik hier graag ervaringen op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06 23:01
ice-T106 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:26:
Ik heb in mijn projectbouw huis ook een (panasonic) warmtepomp op het dak. Met recht daaronder een soort dakraam, maar die gaat meer open als een gewoon zwemk raam.
Ik ben hier heel tevreden over. Nergens binnen geluid, ook niet op de zolder waar ik werk.
Servicen is denk ik prima te doen.
En dus geen buiten unit in de tuin.
Verder zit die nu ook op zolder de technische ruimte met het boilervat lekker dichtbij de unit.
Dus als je voor een warmtepomp op andere locatie gaat, check dan ook even de locatie van je boilervat.

Onze oplossing heeft geen kap over de warmtepomp maar de zwarte panasonic buitenunit is gewoon zichtbaar.
Heb je een foto van die opstelling toevallig, want dat klinkt wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0yrrqwxKfJfzcP2YXID1phCUUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JjEaxaL4Sg7xwLMSCBEu9LVt.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sexbierum95
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-06 10:23
Met geen van de geboden warmtepomp merken is iets mis, het zijn allen klasse A toestellen.
De service is ook bij alle merken even goed. ( uit ervaring met elk van de genoemde merken)

Split tov monoblock geeft alleen een klein rendements verschil ( COP) en een verschil in massa van het buitendeel. Daarom vaak split bij ‘in dak’ montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
Sexbierum95 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:05:
Met geen van de geboden warmtepomp merken is iets mis, het zijn allen klasse A toestellen.
De service is ook bij alle merken even goed. ( uit ervaring met elk van de genoemde merken)

Split tov monoblock geeft alleen een klein rendements verschil ( COP) en een verschil in massa van het buitendeel. Daarom vaak split bij ‘in dak’ montage.
Dankjewel voor je reactie. Ik geloof inderdaad dat met de aangeboden merken niets mis is. Het is nu alleen nog de uitdaging om 1 van de 3 WP'en te kiezen.

Ik ben overigens wel benieuwd of de aangeboden kap over de Mitsubishi (om deze op het dak te plaatsen) veel doet m.b.t. rendement/prestaties. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:18
@ice-T106 Dan moet de als monteur de Velux openzetten, op een trapje gaan staan. En eigenlijk boven het raam uitkomen, waarbij er geen valbeveiliging is?

Andere vraag, ik zou denken dat een warmtepomp op die hoogte meer koude lucht pakt? De Mitsu heeft dan wel een betere cop bij -10.

[ Voor 30% gewijzigd door BiLLY_daKid op 17-06-2024 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
BiLLY_daKid schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:41:
@ice-T106 Dan moet de als monteur de Velux openzetten, op een trapje gaan staan. En eigenlijk boven het raam uitkomen, waarbij er geen valbeveiliging is?

Andere vraag, ik zou denken dat een warmtepomp op die hoogte meer koude lucht pakt? De Mitsu heeft dan wel een betere cop bij -10.
En dan moet je als consument mazzel hebben dat er niks aan de achterkant hoeft te gebeuren. Dan moet er alsnog een hoogwerker bijkomen. Nog een reden dat je er niemand bij kunt krijgen voor service of onderhoud.
JR25 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:07:
[...]

Dankjewel voor je reactie. Ik geloof inderdaad dat met de aangeboden merken niets mis is. Het is nu alleen nog de uitdaging om 1 van de 3 WP'en te kiezen.

Ik ben overigens wel benieuwd of de aangeboden kap over de Mitsubishi (om deze op het dak te plaatsen) veel doet m.b.t. rendement/prestaties. Heeft iemand daar ervaring mee?
Dramatisch. Er is vrijwel nooit een schot tussen aanzuigkant en afblaaskant van de ventilator waardoor de warmtepomp de afgekoelde lucht nogmaals aan gaat zuigen. Als gevolg gaat het rendement onderuit en je verbruik stevig omhoog.

Om de keuze te vereenvoudigen: kies de stilste met R290 koudemiddel. Van beide keuzes ga je plezier hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:22
@JR25 Wat is het uiteindelijk geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 09:07
Ik ben ook wel nieuwsgierig. Wij zijn hier ons ook aan het oriënteren dus ik ben benieuwd naar je ervaring!

Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unimount
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16-04 18:09
Insert12 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:13:
[...]

Dan is het zeker niet gelijkwaardig. Dat soort kappen zijn funest voor het rendement van je warmtepomp. De Bosch is specifiek ontworpen voor montage op die plaats en zal dus goed functioneren.

Staan er inmiddels 10 duizend door het hele land met scop welke zelfs beter zijn dan wanneer je ze op de grond zet, heeft onder meer te maken met het ontwerp, ik nodig je dan ook graag uit eens in onze fabriek te komen kijken. We bouwen trouwens ook volop voor Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
BorgMan schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:14:
Ik ben ook wel nieuwsgierig. Wij zijn hier ons ook aan het oriënteren dus ik ben benieuwd naar je ervaring!
Excuses voor de late reactie. Het is uiteindelijk een Mitsubishi Electric Ecodan (SUZ-SWM80VA2) geworden, in een ''schoorsteenconstructie'' van Unimount.

Nu zie ik dat @Unimount het bericht van @Insert12 quote:
Insert12 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:13:
[...]

Is dit het bedrijfsaccount, @Unimount? Zo ja, misschien handig om hier inhoudelijk ook even op te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unimount
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16-04 18:09
Zoals ik al aangaf zijn onze producten uitvoerig getest en staan er zo’n 10 duizend verspreid over Nederland en Belgie. Scop’s beter dan bijvoorbeeld wanneer ze op een plat dak geplaatst zijn. Uitvoerig getest bij Kiwa en in het bezit van een kwaliteitsverklaring. En voor wie twijfelt of zelfs fel tegenstander is, prima, we kunnen onmogelijk iedereen bedienen. We staan uiteraard wel open voor suggesties en uit kritiek proberen we positieve input te halen om onze oplossingen beter te maken. Groeten Harold
Pagina: 1