Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kratilim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-03 10:10
Mijn vraag
Ik heb momenteel een Argon Audio BASS10 MK2. Ik wil graag deze subwoofer vervangen voor iets wat meer geschikt is voor het formaat van mijn huiskamer en zodat ik de diepste tonen van films ook daadwerkelijk kan horen. Mijn huiskamer is vrij groot. Namelijk 40m2 met een redelijk hoog plafond. Er zit ook nog een open keuken bij van 10m2 waar ik rekening mee moet houden. Mijn home theater setup staat nu ongeveer in het midden van een van de 7m lange muren, en dan tegen de muur. Mijn huidige subwoofer is een 10" die een maximaal tot 35Hz gaat. En volgens een medewerker van smits arnhem is dat op -6Db.

Doel en budget:
Mijn doel is om een subwoofer te kopen die tot 20Hz kan of dieper als dat mogelijk is voor mijn budget. Ik kijk er enkel films mee en speel games. Ik beluister er geen tot weinig muziek mee. En mijn budget is rond de 700 euro.

Mijn huidige speaker setup:
Denon x1700h
Argon Audio Alto55 floor speakers
Argon Audio Alto C Mk2
2 surround speakers van een overgebleven Harman kardon 5.1 set (HKTS-16)
Onkyo SKH-410 height speakers (gemonteerd aan het plafond boven de 2 main speakers)

Wat ik al gevonden heb:
Ik twijfel dus behoorlijk wat een goede keuze zou zijn voor mijn setup en waarmee ik de meeste profijt aan ga hebben. Deze had ik zelf al gevonden:

BK electronics P12-300SB-PR (ongeveer 670 euro)
SVS PB-1000 Pro (met 950 iets boven budget, maar misschien de investering waard tegenover alternatieven?)
SVS SB-1000 Pro (800 euro, meer voor muziek?)
Q Acoustics B12 (550 euro)
Klipsch R-121SW (450 euro)
Klipsch RP-1200SW (820 euro, ook iets boven budget. Maar misschien waard)

Graag hoor ik advies van jullie wat ik het beste kan doen en waar ik het meeste profijt van zou hebben. :)

Beste antwoord (via Kratilim op 31-05-2024 14:54)

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:10
Ik heb de Klipsch rp1200, in combinatie met een Klipsch RP surround set.
Absoluut een aanrader ... maar ik heb niet echt referentie materiaal.
Zowel SVS als BK maken goed spul.
Voor films wordt meestal wel een gepoorte sub aangeraden zoals @Hulleman al aangaf.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Koopadvies mag in Beeld en geluid koopadvies, AUD > BGK
offtopic:
Tevens de spelfout uit de Topic Titel gehaald ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Ik denk dat je het beste af bent met een SVS PB-1000 pro. Qua omvang is die wat bescheidener dan de Klipsch 1200, maar heeft op papier hetzelfde frequentiebereik. SVS maakt gewoon goed spul. Ik heb de normale PB1000 en die sub gaat echt goed laag. De pro doet daar nog een schepje boven op en tegenwoordig hebben de SVS subs een handige app om eea mee in te stellen. Ik weet niet hoe dat bij Klipsch zit.

Omdat je alleen films kijkt zou ik niet naar gesealde subs kijken, zoals de SVS SB reeks.

[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 29-05-2024 11:17 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:49
Ik heb zelf een aantal jaren geleden voor de PB-2000 Pro gekozen uit o.a. de PB-1000 / SB-1000 / RP-1200SW. Deze kwam wat mij betreft bovenaan uit de test ook qua geluid en diepe bass. De app is ook super handig zodat je hem makkelijk bij kan stellen mocht het nodig zijn in de avonduren.

SVS maakt qua subwoofers imo top spul voor een redelijk prijs. Je krijgt zeer veel bang (letterlijk) voor buck.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:49
De SVS PB-1000 Pro zal al een vooruitgang zijn vergeleken met jouw huidige sub, hou er wel rekening mee dat het wellicht niet helemaal biedt waar jij naar opzoek bent -Hz opzichzelfstaand zeggen namelijk niet alles- en je dus eventueel later er een tweede sub aan toe moet voegen. Kamerindeling/ grootte van de ruimte/ kalibratie, plaatsing van de sub en zitposities spelen hierbij een rol.

[ Voor 4% gewijzigd door Freshouttheoven op 29-05-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
SgtElPotato schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:23:
Ik heb zelf een aantal jaren geleden voor de PB-2000 Pro gekozen uit o.a. de PB-1000 / SB-1000 / RP-1200SW. Deze kwam wat mij betreft bovenaan uit de test ook qua geluid en diepe bass. De app is ook super handig zodat je hem makkelijk bij kan stellen mocht het nodig zijn in de avonduren.

SVS maakt qua subwoofers imo top spul voor een redelijk prijs. Je krijgt zeer veel bang (letterlijk) voor buck.
De PB2000 pro is ook wel andere koek en 2,5x zo duur als een PB-1000 toentertijd en het dubbele van het budget van @Kratilim

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Freshouttheoven schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:38:
De SVS PB-1000 Pro zal al een vooruitgang zijn vergeleken met jouw huidige sub, hou er wel rekening mee dat het wellicht niet helemaal biedt waar jij naar opzoek bent en je dus eventueel later er een tweede sub aan toe moet voegen. Kamerindeling/ grootte van de ruimte/ kalibratie, plaatsing van de sub en zitposities spelen hierbij een rol.
Dit kan ik beamen. Ik heb de kleinere SVS PB1000. In mijn vorige woning gaf die beter geluid dan nu. Mijn kamer is groter, maar met name de zitpositie voor de sub is nu veel slechter dan in mijn vorige woning. Nu zitten we midden in de kamer, waardoor ik de subwoofer niet optimaal geplaatst krijg. Zodra ik tegen de muur ga zitten (zoals in de vorige woning), met de sub op de huidige plaats, is het een wereld van verschil en klinkt de sub weer zoals ik em ken. Dus in feite moet ik de kamer verbouwen en de zitpositie naar de achtermuur verplaatsen. Maar dat brengt weer andere keuzes met zich mee, zoals een veel grotere tv, omdat de kijkafstand dan 6,5 meter is :P en dan moet er een zwevende tv meubel komen van een paar meter.

Ooit komt dat nog wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 29-05-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kratilim
Dank voor de reacties in ieder geval. Ik realiseer mij dat plaatsing ed ook heel veel uitmaakt. En dat is zeker iets waar ik ook naar ga kijken (ik heb gelukkig nog wel een aantal opties voor betere plaatsing). Maar met mijn huidige subwoofer gaat het simpelweg de boel niet redden, vandaar dat ik toch een grotere/betere wil.

Als ik voor de PB-1000 Pro zou gaan dan moet ik nog even sparen uiteraard. Is die van BK niet vergelijkbaar? Op papier lijken ze heel erg op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Ik ken die BK niet. Volgens mij is dat goed spul, maar dat wordt alleen niet buiten de UK verkocht. Dat zul je dus vanuit daar moeten importeren. Je zit dan met verzendkosten en ook met invoerrechten. Geen idee wat dat totale kostenplaatje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kratilim
Hulleman schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:59:
Ik ken die BK niet. Volgens mij is dat goed spul, maar dat wordt alleen niet buiten de UK verkocht. Dat zul je dus vanuit daar moeten importeren. Je zit dan met verzendkosten en ook met invoerrechten. Geen idee wat dat totale kostenplaatje is.
Ik heb ze een bericht gestuurd met die vraag en het even uitgerekend. Het zou in totaal tot de 670 euro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Kratilim schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Ik heb ze een bericht gestuurd met die vraag en het even uitgerekend. Het zou in totaal tot de 670 euro zijn.
Ah ok. Scheelt dan best veel met de PB1000pro. Ik zie overigens nu pas dat die BK een gesloten sub is. Omdat je de sub alleen voor films gebruikt zou ik een gepoorte sub kopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:10
Ik heb de Klipsch rp1200, in combinatie met een Klipsch RP surround set.
Absoluut een aanrader ... maar ik heb niet echt referentie materiaal.
Zowel SVS als BK maken goed spul.
Voor films wordt meestal wel een gepoorte sub aangeraden zoals @Hulleman al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
1961 SUBWOOFER 1V van Arendal is in de aanbieding vanwege end of life van de series.
Die is vergelijkbaar in klasse met de SVS pb2000 pro en denk dat de Arendal nog wat beter is zelfs.
SVS is duur hier vanwege inport, kijk op de site van Arendal ze verkopen rechtstreeks vanuit een magazijn in rotterdam.

https://arendalsound.com/store/outlet-items/

[ Voor 7% gewijzigd door Goofy1978 op 29-05-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kan je twee subwoofers kwijt? Het Grote Subwoofer Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kratilim
Dwt kan ik wel ja. Naast de tower speakers. Wat zou dan een optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kratilim
Goofy1978 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:13:
1961 SUBWOOFER 1V van Arendal is in de aanbieding vanwege end of life van de series.
Die is vergelijkbaar in klasse met de SVS pb2000 pro en denk dat de Arendal nog wat beter is zelfs.
SVS is duur hier vanwege inport, kijk op de site van Arendal ze verkopen rechtstreeks vanuit een magazijn in rotterdam.

https://arendalsound.com/store/outlet-items/
Hoewel het mooie subwoofers zijn, zijn ze in de outlet nogsteeds 1000 euro tenzei ik verkeerd kijk. Wel echt tever over budget helaas. De SVS is eigenlijk al iets te hoog (goed punt wat import kostenbetreft). Vandaar dat die van BK interessant is, en de klipsch rp ziet er ook aardig uit voor ietsje mee sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-09 11:45
Je kunt ook MP in de gaten houden. Hier staan af en toe wel goede deals op voor SVS en Arendal subwoofers. Ik heb er laatst een mooie Arendal 1961 1v op de kop getikt. Persoonlijk vind ik de Arendal er iets vriendelijker uitzien dan een SVS met een grote woofer en een stoffen kap aan de voorkant.
Pagina: 1