• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-11 16:24
Mocht er een topic zijn waar onderstaande al besproken is dan laat ik me graag doorverwijzen. :)

T.b.v. de toekomstige zonnepanelen en de warmtepomp wil ik vanaf de meterkast door de kruipruimte een kabelbuis maken naar de onderkant van de koof en die op zolder uit laten komen. De kabel voor de toekomstige laadpaal kan dan het eerste stukje mee liften door de kruipruimte richting de oprit. De koof is op zolder redelijk toegankelijk via het knieschot. Ik heb foto’s in de kruipruimte gemaakt van de onderkant van de meterkast en de onderkant van de koof om te voorkomen dat ik de knoei kom met andere leidingen. Gootje maken vind ik niet mooi dus zie ik niet zo zitten. Het plan is als volgt:

- Gat boren in vloer van de meterkast.
- Gat boren van de kruipruimte naar de koof.
- Kabelbuis leggen door vloer meterkast, door de kruipruimte tot aan wand bij oprit (voor afsplitsen kabel laadpaal).
- Tweede kabelbuis langs wand kruipruimte, door het nieuwe gat onderaan de koof naar boven en door laten lopen tot uitgang koof boven bij het knieschot.
- Trekveer met stofzuiger en zakje truck naar zolder zuigen.
- Kabels door de kabelbuis trekken.

Heb de volgende vragen:

- Welke type en diameter kabelbuis zal ik nemen (dus kabel voor 3 fase warmtepomp, 17 panelen op dak, twee netwerkkabels en eerste stuk richting oprit ook nog kabel voor de laadpaal)?
- Nog tips hoe ik de kabelbuis naar boven krijg?
- Zouden jullie de kabels gezamenlijk erdoor trekken of een voor een?
- Als ik toch bezig ben meteen alvast een gat door de wand van de kruipruimte boren t.b.v. de toekomstige laadpaal of beter wachten?
- Vinden jullie dit een goed plan of zouden jullie het anders aanpakken?
- Nog dingen waar ik aan moet denken?

Onderkant meterkast vanuit de kruipruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eV7bRaGQ8p7urUYOT9UCwNY2Sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmOTgbfZATasYwt18TwaHhOf.jpg?f=fotoalbum_large

Onderkant koof vanuit de kruipruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eO8i2TvWl2DC564-GLeI8BL84M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukYThXxfyQG2UGYaPmk98yrw.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenuitgang koof gezien vanuit het knieschot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiSwIThZyeAQeglfniEHNDqu9VE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68QOTMuBeeJcWqFVyOX5CZPw.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Een hele dikke buis zou ik niet adviseren, beter zou zijn om meerdere 'dunne' 3/4 door de koof te leggen.
Waarschijnlijk is het al lastig genoeg om die erdoor geduwd te krijgen. Als deze er volledig doorheen liggen is het daarna een kleine moeite om de kabels/draden daar doorheen te trekken.

Kabels naar zolder (YMVK) mag met een goede trekontlasting ook door de koof heen hangen.
Om een buis erin te krijgen zou ik deze vanaf boven proberen in te voeren dan werkt de zwaartekracht mee.

Om de kabels in de kruipruimte te beschermen zou je hiervoor een dikke buis (PVC) kunnen leggen. Bij voorkeur aan de onderkant van de vloer bevestigd, dan is de kans op schade het kleinst.

Wat betreft de laadpaal; leg die mantelbuis in één keer vanuit de kruipruimte (onderzijde meterkast) naar de laadpaal toe. Denk bij de laadpaal ook aan je kabels voor communicatie (loadbalancing & netwerk)

www.elecdev.nl

• Taxi645
Jan_ schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:12:
Een hele dikke buis zou ik niet adviseren, beter zou zijn om meerdere 'dunne' 3/4 door de koof te leggen.
Waarschijnlijk is het al lastig genoeg om die erdoor geduwd te krijgen. Als deze er volledig doorheen liggen is het daarna een kleine moeite om de kabels/draden daar doorheen te trekken.

Kabels naar zolder (YMVK) mag met een goede trekontlasting ook door de koof heen hangen.
Om een buis erin te krijgen zou ik deze vanaf boven proberen in te voeren dan werkt de zwaartekracht mee.

Om de kabels in de kruipruimte te beschermen zou je hiervoor een dikke buis (PVC) kunnen leggen. Bij voorkeur aan de onderkant van de vloer bevestigd, dan is de kans op schade het kleinst.

Wat betreft de laadpaal; leg die mantelbuis in één keer vanuit de kruipruimte (onderzijde meterkast) naar de laadpaal toe. Denk bij de laadpaal ook aan je kabels voor communicatie (loadbalancing & netwerk)
Dank je wel Jan. Idee wat ik had was met gewichtje aan draad proberen van bovenaf het nieuw geboorde gat onderin de koof "te vinden" en dan zo de buizen omhoog te trekken. Alternatief zou misschien zijn om een ruime lus van bijvoorbeeld een netwerkkabel door het gat onderin de koof te steken en zo proberen de van bovenaf komende installatiebuizen te vangen en naar het gat te trekken.

Dus plan wordt dan 3x 3/4 (19mm) installatiebuis. Een voor de warmtepomp (YMVK 5x2,5mm), een voor de zonnepanelen (YMVK 5x4mm) en een voor twee CAT 7 netwerk kabels.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Taxi645 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:03:
- Nog dingen waar ik aan moet denken?
Je hebt foto's van de boven- en onderkant van de koof laten zien. Hier zijn gaten zichtbaar waar je verwacht kabels/buizen doorheen te trekken. Maar weet je zeker dat de koof bij eventuele verdiepingsvloeren ook open is? Oftewel is de koof intern van boven tot beneden open?

In mijn woning van 3 verdiepingen is de koof afgesloten ter hoogte van de verdiepingsvloer van de 1e verdieping. Ik kan van bovenaf en onderaf de koof wel in, maar een kabel erdoorheen lukt niet.

Wellicht heb je dit onderzocht en is het geen probleem. Mocht je het wel willen onderzoeken, of hulp bij het trekken van de buizen nodig hebben, dan is de hulp van een inspectiecamera misschien een goed idee.
Taxi645 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:31:
Dus plan wordt dan 3x 3/4 (19mm) installatiebuis. Een voor de warmtepomp (YMVK 5x2,5mm), een voor de zonnepanelen (YMVK 5x4mm) en een voor twee CAT 7 netwerk kabels.
Ik ben bang dat die YMVK 5x4mm niet of heel lastig gaat passen. Kijk goed naar de buitendiameter van je kabels en de binnendiameter van je buis. Volgens mij hou je maar 2mm ruimte over, dat lijkt me erg krap.

Beter lijkt mij om de kabel te strippen en de aders door de buis te trekken. Zie bijvoorbeeld: 5g2,5mm2 Kabel door een 19mm buis. Iemand ervaring?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Taxi645 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:31:

Als het niet veel moeite is, zou ik een paar buisjes extra doen omdat je de toekomstige hardware nog niet weet. Bij mijn WP bijvoorbeeld heeft het electrisch element een eigen groep (=extra buis).
Ik heb 2x Cat6A wel door een 19mm buisje gekregen maar dat gaf wel een hoop gevloek. Recht met enkele bocht gaat dat nog wel maar bij een paar bochten ging dat zo moeizaam met 2 draden dat ik de volgende keer elke UTP een eigen 16mm buisje geef.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Om die buis in de koof te krijgen. Ik zou ook zeggen van boven naar beneden, ik heb dit destijds ook gedaan. Het vereist een combinatie van gevoel, beetje handigheid en heel veel gevloek. De truc met het touwtje heb ik toen ook toegepast. Touwtje met gewicht eraan laten vallen en kijken of deze in de kruipruimte uitkomt. Dan deze strak houden en daar de buis overheen schuiven. En zoals anderen ook al zeggen: als je meer kleine buisjes kunt doen, zou ik dat aanbevelen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Taxi645
blackd schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:49:
[...]

Je hebt foto's van de boven- en onderkant van de koof laten zien. Hier zijn gaten zichtbaar waar je verwacht kabels/buizen doorheen te trekken. Maar weet je zeker dat de koof bij eventuele verdiepingsvloeren ook open is? Oftewel is de koof intern van boven tot beneden open?

In mijn woning van 3 verdiepingen is de koof afgesloten ter hoogte van de verdiepingsvloer van de 1e verdieping. Ik kan van bovenaf en onderaf de koof wel in, maar een kabel erdoorheen lukt niet.

Wellicht heb je dit onderzocht en is het geen probleem. Mocht je het wel willen onderzoeken, of hulp bij het trekken van de buizen nodig hebben, dan is de hulp van een inspectiecamera misschien een goed idee.
[...]
Niet onderzocht en eigenlijk aangenomen dat het so was dus wederom dank voor deze nuttige bijdrage. Gelukkig zit er een 1,5 bij 1,5m groot paneel waar de koof boven uitkomt. Deze kan ik er afschroeven om de vrije doorgang te bekijken. Het helpt ook meteen bij het mikken van het gewichtje aan de draad om het nieuwe geboorde gat te vinden en het helpt bij het monteren van de trekontlasting.
Ik ben bang dat die YMVK 5x4mm niet of heel lastig gaat passen. Kijk goed naar de buitendiameter van je kabels en de binnendiameter van je buis. Volgens mij hou je maar 2mm ruimte over, dat lijkt me erg krap.

Beter lijkt mij om de kabel te strippen en de aders door de buis te trekken. Zie bijvoorbeeld: 5g2,5mm2 Kabel door een 19mm buis. Iemand ervaring?
Of toch gewoon de YMVK 5x4mm direct in de koof leggen zoals Jan voorstelt. Ga er nog eens over peinzen. (y)
Wuursj schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:00:
[...]

Als het niet veel moeite is, zou ik een paar buisjes extra doen omdat je de toekomstige hardware nog niet weet. Bij mijn WP bijvoorbeeld heeft het electrisch element een eigen groep (=extra buis).
Ik heb 2x Cat6A wel door een 19mm buisje gekregen maar dat gaf wel een hoop gevloek. Recht met enkele bocht gaat dat nog wel maar bij een paar bochten ging dat zo moeizaam met 2 draden dat ik de volgende keer elke UTP een eigen 16mm buisje geef.
Nemen we ook mee.
Metalfreak schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:06:
Om die buis in de koof te krijgen. Ik zou ook zeggen van boven naar beneden, ik heb dit destijds ook gedaan. Het vereist een combinatie van gevoel, beetje handigheid en heel veel gevloek. De truc met het touwtje heb ik toen ook toegepast. Touwtje met gewicht eraan laten vallen en kijken of deze in de kruipruimte uitkomt. Dan deze strak houden en daar de buis overheen schuiven. En zoals anderen ook al zeggen: als je meer kleine buisjes kunt doen, zou ik dat aanbevelen.
(y)
Pagina: 1