5g2,5mm2 Kabel door een 19mm buis. Iemand ervaring?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nva
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 11:54
Hallo forumleden,

Als het goed is mag ik mijn zonnepanelen na ruim 8 maanden wachten binnenkort verwachten. Na het uitvoeren van een hoop verbeteringswerkzaamheden (vervangen groepenkast, 3-fase aansluiting etc.) is nu de discussie beland bij de kabel van de omvormer (3-fase) naar de meterkast.

De omvormer zal op zolder komen te staan en er is geen loze leiding aanwezig die van zolder naar de meterkast loopt. Het plaatsen van een loze leiding resulteert in te veel hak- en breekwerk waardoor ik dat niet helemaal zie zitten. Ook het plaatsen van een PV-verdeler zou niet mogelijk zijn vanwege de type omvormer. En tot slot, wil ik het liefste geen kabel via de buitenmuur naar de meterkast.

Omdat het nu toch neigt naar een kabel buitenom, ben ik andere mogelijkheden aan het onderzoeken.

Er lopen op dit moment 3 groepen naar zolder, namelijk de wasmachine, de droger en de CV-ketel. Deze lopen zoals ik heb kunnen opmeten in 19mm buizen naar zolder. Huis is van 1989. In principe zou het mogelijk moeten zijn om daarvan 1 groep op te offeren voor de kabel van de omvormer.

Volgens de installateur zal er een 5g2,5mm2 kabel worden gelegd met een buitendiameter van ongeveer 12,6mm. Hij geeft aan dat een loze leiding van 25mm perfect is voor zo'n kabel. Een buis van 19mm zou kunnen maar dat gaat vaak niet goed omdat het te warm wordt.

Daarom is mijn vraag aan jullie. Heeft één van jullie ervaring met het gebruik van een dergelijke kabel door een 19mm buis? En heeft dat bij jou voor wel of geen problemen gezorgd?

Nog een korte samenvatting van de installatie zelf:
- 12x SunPower Performance 410 wp (4.920 wp totaal)
- SMA Sunny Tripower 4.0 Omvormer

Inmiddels begint dit een soort hoofdpijn dossier te worden en mijn hoop is uiteraard dat er veel van jullie zijn die hiermee goede ervaringen hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door nva op 16-06-2023 11:47 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom trek je niet 5x losse VD draad door de 19mm buis? Heb ik ook gedaan met een loze leiding naar de keuken tbv 3 fase perilex.

Weet je wel zeker dat het een reguliere gladde 19mm buis is en niet bijv. flexbuis?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nva
blackd schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:00:
Waarom trek je niet 5x losse VD draad door de 19mm buis? Heb ik ook gedaan met een loze leiding naar de keuken tbv 3 fase perilex.

Weet je wel zeker dat het een reguliere gladde 19mm buis is en niet bijv. flexbuis?
Waarom zou ik voor die optie kiezen en niet de voorgestelde kabel van de zonnepaneleninstallateur? En welk verschil heeft dit met betrekking tot de opmerking van de installateur over de warmte van de kabel?

Ik denk niet dat het moeilijk is om zo'n kabel door een 19mm buis te trekken, het gaat mij voornamelijk om die opmerking over de warmte van de kabel.

Ik kan niet met 100 procent zekerheid zeggen dat het geen flexbuis is, echter als ik zie hoe e.e.a. vanuit de meterkast in de eerste verdieping gaat zie ik geen flexbuizen. Alleen gladde buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 18:20
Is er geen koof die wellicht tot in de kruipruimte loopt?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nva schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:38:
Waarom zou ik voor die optie kiezen en niet de voorgestelde kabel van de zonnepaneleninstallateur?
Omdat de vulgraad van 5x VD draad lager (in %) is dan de kabel die de zonnepaneleninstallateur voorstelt door een 19mm buis proppen. Hierdoor heb je veel minder problemen (of eigenlijk: geen probleem) met warmteontwikkeling.

5x2,5mm2 VD draad in 19mm buis is een veelvoorkomende oplossing. Zie bijv. de toelichting hier:
https://www.elektramat.nl/kennisbank/installatiebuizen/

In feite is deze oplossing het toepassen van dezelfde aders qua dikte als de kabel die de zonnepaneleninstallateur voorstelt, maar dan zonder de buitenmantel eromheen. Doordat je die mist, kan de warmte beter weg. De buis is dan de tweede bescherming.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-08 00:54
- Als er 2 of meer bochten in zitten trek je je al snel de pleuris met een 5x2,5
- Minder materiaal in de buis dus betere warmteafvoer
- Installateur kan de kabel gewoon pellen voor het stuk waar die door de buis loopt en dan op zolder met ongepelde kabel verder gaan.

Dit zou geen issue moeten zijn en de installateur had dit zelf ook wel kunnen bedenken.

Wat de zolder betreft, gooi de CV ketel bij de wasmachine of de droger op, dat is zowel qua vermogen als qua regelgeving geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nva
The-Source schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:46:
Is er geen koof die wellicht tot in de kruipruimte loopt?
Ik weet niet zeker of de koof doorloopt tot de kruipruimte. Als dat zo zou zijn moet ik nog een gat maken op zolder en dat wil ik liever niet. Ik wil nu andere alternatieven onderzoeken.
blackd schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:51:
[...]

Omdat de vulgraad van 5x VD draad lager (in %) is dan de kabel die de zonnepaneleninstallateur voorstelt door een 19mm buis proppen. Hierdoor heb je veel minder problemen (of eigenlijk: geen probleem) met warmteontwikkeling.

5x2,5mm2 VD draad in 19mm buis is een veelvoorkomende oplossing. Zie bijv. de toelichting hier:
https://www.elektramat.nl/kennisbank/installatiebuizen/

In feite is deze oplossing het toepassen van dezelfde aders qua dikte als de kabel die de zonnepaneleninstallateur voorstelt, maar dan zonder de buitenmantel eromheen. Doordat je die mist, kan de warmte beter weg. De buis is dan de tweede bescherming.
Dit is hele goede informatie. Dank hiervoor! Ik wil dit zeker gaan voorleggen en overwegen.
Groningerkoek schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:55:
- Als er 2 of meer bochten in zitten trek je je al snel de pleuris met een 5x2,5
- Minder materiaal in de buis dus betere warmteafvoer
- Installateur kan de kabel gewoon pellen voor het stuk waar die door de buis loopt en dan op zolder met ongepelde kabel verder gaan.

Dit zou geen issue moeten zijn en de installateur had dit zelf ook wel kunnen bedenken.

Wat de zolder betreft, gooi de CV ketel bij de wasmachine of de droger op, dat is zowel qua vermogen als qua regelgeving geen enkel probleem.
Ik verwacht niet veel bochten maar je weet het natuurlijk niet. Dit huis heb ik pas 5 maanden geleden gekocht.

Ik bespreek dit wel met de installateur maar een andere optie is natuurlijk om zelf 5x losse kabels te trekken.

M.b.t. de CV-ketel kan deze inderdaad op de wasmachine of droger. Dan komen die 3 groepen wel goed uit op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-08 23:28

Freakie1NL

Grote Baas

Hier ervaring met het zelf trekken van een XMVK 2,5*5 voor een inductiekookplaat via 19mm LL.

Toen gekozen voor XMVK want makkelijk op lengte te kopen in de bouwmarkt en al juiste ader kleuren. Ging als een tierelier, maar is een relatief klein stuk vanaf de meterkast en naar mijn verwachting 0,0 bochten buiten de aan en invoer. Was iets van 5 a 6 meter.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Warmte lijkt me geen issue met zo’n piepklein 3-fase omvormertje. Je mag bijna 3x zoveel vermogen door die kabel duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitamontje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-12-2023
Die groep van de ketel kan je gewoon opofferen. Die trekt echt bijna niets, dus die kan je bij een andere groep stoppen. Dan hou je een 19mm pijp over. En dan kun je gemakkelijk 5x2,5 hier naar toe trekken, echter wel met draad en geen kabel.

Ik heb ook 5x2,5 getrokken en dan wel door een 16mm pijp. Dit ging goed tot een meter of 15 en daarna was er geen beweging meer in te krijgen. Ik had geluk dat ik halverwege een trekdoos had waar ik in kon lassen voor het laatste stuk van 8 meter naar de meterkast. Dus dit raad ik eigenlijk iedereen af, haha.

Maar 5x2,5 door een 19mm pijp moet geen enkel probleem zijn. Bij lange lengtes veel talk poeder gebruiken. Flex pijp is uit den boze, daar krijg je ook problemen mee.

Er is trouwens geen enkele rede waarom je geen draad mag gebruiken ipv kabel. Kabel kan iets hogere belasting hebben dacht ik, maar das niet aan de orde nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nva
bbbrumbrum schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:59:
Warmte lijkt me geen issue met zo’n piepklein 3-fase omvormertje. Je mag bijna 3x zoveel vermogen door die kabel duwen.
Interessante opmerking. Waarom zou de installateur hier dan zo moeilijk over doen?

Bedankt iedereen voor de reacties! Ik kan hier zeker wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:34
In buis (zeker in bestaande buis waarvan je niet weet waar de bochten zitten en hoe ruim of krap deze zijn) is het niet echt gebruikelijk om kabel te gebruiken. Een fatsoenlijke installateur heeft een trekveer en een paar rollen 2,5mm² vinyldraad bij zich om dus losse draden door een bestaande loze leiding te kunnen trekken.

Alleen als je zeker weet dat er niet meer dan één bocht in de leiding zit, is het trekken van kabel door bestaande buis mijns inziens het overwegen waard.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-08 00:54
Ivow85 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:35:
In buis (zeker in bestaande buis waarvan je niet weet waar de bochten zitten en hoe ruim of krap deze zijn) is het niet echt gebruikelijk om kabel te gebruiken. Een fatsoenlijke installateur heeft een trekveer en een paar rollen 2,5mm² vinyldraad bij zich om dus losse draden door een bestaande loze leiding te kunnen trekken.

Alleen als je zeker weet dat er niet meer dan één bocht in de leiding zit, is het trekken van kabel door bestaande buis mijns inziens het overwegen waard.
Het is zoveel gemakkelijker om je Jokari er even langs te trekken en dan heb je het voordeel dat je op zolder gelijk met kabel uitkomt en lekker gemakkelijk overheen heen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08 07:52
nva schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:56:
[...]

Interessante opmerking. Waarom zou de installateur hier dan zo moeilijk over doen?

Bedankt iedereen voor de reacties! Ik kan hier zeker wat mee.
Geen idee, maar het lijkt me inderdaad een non-issue. 4000watt over drie fases dus 1333watt / 5,79A per fase. (Kabel is minstens op 20A per fase gekeurd)

Oftewel je gaat die kabel voor 25% belasten, nou dat loopt wel los. Ik heb hier iets meer dan 10kw over een stuk 5x2.5 en kan nou niet zeggen dat t heel warm wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 11:28
Dat is natuurlijk niet hoe veiligheid werkt. Een kabel is afgezekerd op een bepaald vermogen. Je moet zorgen dat de kabel altijd dat vermogen kan hebben, ook in de (verre) toekomst als de kabel misschien is hergebruikt voor iets anders.

[ Voor 13% gewijzigd door OnTracK op 17-06-2023 08:52 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Pagina: 1