Het sommeren van alle fases werkt niet per kwartier, het werkt realtime. Staat niet direct in de wet, maar van de wet moeten bepaalde normen gevolgd worden, en in een daarvan (DSMR) staat dat meters in Nederland zo moeten werken. In het voorbeeld dat je noemt is dat misschien wat minder fijn vanwege de terugleverkosten, maar er zijn natuurlijk ook genoeg usecases te bedenken die de andere kant op gaan (800W opwek op de ene fase, 2kW verbruik op de andere fase, geeft met de huidige norm geen terugleverkosten).Remco000tje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:56:
[...]
eens, ik kijk via p1 over de 3 fasen in een mooie grafiek met 3 kleurtjes.. als mn cooker aanslaat. trek ik echt op 1 fase energie uit het net, terwijl het telwerk van de terugleverfing ook oploopt. dit is ook in 'slimmemeterportal' per kwartier te zien, en die gegevens krijgt de energieleverancier ook. egoergo, mijn huisenergie wordt niet volledig door mezelf gebruikt, en zal ik straks met een terugleververgoeding geconfronteerd wordt.
staat het in de wet dat die optelling (dus salderen) per kwartier moet?
gr. Remco
Voor de nerds, zo moet het werken van de DSMR:

[ Voor 13% gewijzigd door Bart ® op 28-05-2025 18:14 ]
Cunning linguist.
/f/image/pB7ZouCoyGN2JAES62UW3YJo.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/78fO6GEYXRJvodnP2VNKL31w.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/swGMIqsU7vsmCflYaSAjjCUj.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iFTZ2kJK7Xw88sziUYRVdbzm.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mk9GmcXER1E7tIHsenkfwdcg.jpg?f=user_large)
/f/image/x6maaz5QRV30celVaguFFDBa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BVyKMWQChTe4J9kNUEZef9MT.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lDI40wxIH6b1TJodyBhv3aTu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5xa9A8CtKPjmy0IfdefBwP5s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Se7c500XHilwGla9qYBytr1v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/71hvLywvxnA9Z7gA0wslqXxl.jpg?f=fotoalbum_large)