Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 21:24
Ik ben me aan het oriënteren op het aanschaffen van zonnepanelen, en ik probeer eerst van voor tot achter te begrijpen hoe die werken, met mijn basiskennis van natuurkunde en elektriciteit.

Het meeste is me al redelijk duidelijk, maar wat ik me nog afvraag is hoe het nu precies werkt als je een 3-fasen aansluiting hebt, zoals ik. Mijn begrip van een 3-fasen aansluiting is dat het in principe gewoon drie onafhankelijke netaansluitingen zijn (met 120° verschil tussen de fasen), en elke groep in mijn huis op één van de drie fasen is aangesloten.

Uiteraard wil ik dat ik de stroom van alle panelen in kan zetten voor willekeurig welk apparaat in mijn huis, ongeacht op welke fase dat apparaat is aangesloten. Ik wil pas terugleveren als alle apparaten in mijn huis volledig gedekt zijn.

Kan dat? En hoe werkt dat dan, zowel in het geval van microomvormers (bijv. Enphase) als bij power optimizers (bijv. SolarEdge)?

Volgens de installateurs waarmee ik gesproken heb is het inderdaad zo dat ik alle opgewekte stroom eerst zelf kan gebruiken, ongeacht op welke fase de apparaten zijn aangesloten. Maar tegelijk heb ik begrepen dat een individueel zonnepaneel in principe altijd op één van de fasen is aangesloten, en niemand kon me tot nu toe goed uitleggen hoe de stroom dan van de zonnepanelen die op andere fasen zijn aangesloten terecht komt bij het apparaat dat het kan gebruiken.

Hoe zit dit precies? Of klopt het verhaal van de installateurs niet en kan het altijd gebeuren dat één fase stroom staat te trekken van het net terwijl de andere twee fasen terugleveren?

Of is dat wel zo maar maakt dat niet uit omdat de meter niet per fase meet, maar het totaal over de fasen?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:27
Er zijn best veel topic over op tweakers. Er worden er elke maand sowieso 2 aangemaakt. De slimme meter verrekend dit intern. Dus als 2 Fases negatief zijn en 1 positief dat verrekend de meter dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 12:02
kan het altijd gebeuren dat één fase stroom staat te trekken van het net terwijl de andere twee fasen terugleveren?

Of is dat wel zo maar maakt dat niet uit omdat de meter niet per fase meet, maar het totaal over de fasen?

Dit dus ;)

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Het verhaal van de installateurs klopt,: 1 fase kan stroom trekken terwijl de andere 2 terug leveren.

De slimme meter zorgt ervoor dat dit bij elkaar op wordt geteld en verrekend dit over de fases. Dus niets aan de hand :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Bedankt voor de reacties. Is dat iets dat gegarandeerd zo blijft, dat de meter alleen het totaal over de fasen registreert? Is dat gebaseerd op de wet, bijvoorbeeld? Kunnen ze fysiek ook niet anders (m.a.w. moet de netbeheerder de meter vervangen als ze toch per fase willen gaan registreren)? Ik probeer in te schatten hoe groot de kans is dat dit verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:09
Ik denk dat het een technische vraag is over omvormers. Een normale stringomvormer of Solar Edge omvormer kun je als 3 fase kopen, mits je voldoende panelen gaat aankopen. De verschillende micro-omvormers kunnen verdeeld worden over de 3 fasen.
Als je je verbruikers in de woning ook redelijk verdeeld hebt over de fasen zul je het grootste deel van de stroom ook zelf gebruiken. En zoals bovenstaande reageerders al melden: je energiemeter saldeert tussen de fasen.
Voordeel van 3 fasen opwek en verbruik verdelen over de fasen dat de spanning minder kan gaan pieken op een fase.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36

BCC

Captain_Chaos36 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:59:
Bedankt voor de reacties. Is dat iets dat gegarandeerd zo blijft, dat de meter alleen het totaal over de fasen registreert? Is dat gebaseerd op de wet, bijvoorbeeld? Kunnen ze fysiek ook niet anders (m.a.w. moet de netbeheerder de meter vervangen als ze toch per fase willen gaan registreren)? Ik probeer in te schatten hoe groot de kans is dat dit verandert.
Nee, de meter registreert al alle 3 fases. En aangezien er aan teruglevering gemorreld wordt door zowel energiemaatschappijen als de overheid, kun je er donder op zeggen dat ze je daar ook voor gaan laten betalen in de toekomst.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

BCC schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:03:
[...]

Nee, de meter registreert al alle 3 fases. En aangezien er aan teruglevering gemorreld wordt door zowel energiemaatschappijen als de overheid, kun je er donder op zeggen dat ze je daar ook voor gaan laten betalen in de toekomst.
Dit staat uit mijn hoofd in de energiewet en dat kunnen ze niet zo gemakkelijk aanpassen. Dat zou echt met voeten treden zijn als dat zou worden aangepast.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36

BCC

Tja, het k had ook niet verwacht dat ik voor het hebben van zonepanelen most gaan betalen aan mijn energie leverancier

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:27
Het enige wat gegarandeerd is is dat je ooit dood gaat. Maar als ze dit willen veranderen gaat daar jaren over heen want dat is niet eenvoudig te doen. De werking op deze manier gebeurd ook overal en niet alleen in Nederland.

Dan zou je een contract per fase krijgen ipv per meter.

Je moet daar de wet voor aanpassen de manier van leveren en de meters. Plus je moet iets met de ongelijkheid doen. En het is geen oplossing voor een probleem. Je krijgt eerder net zoals in het buitenland een belasting over je piek stroom. Dus als je meer dan ... over 15 min afneemt moet je een hoger bedrag betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door alwind op 29-05-2024 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Uit de reacties maak ik op dat het dus wel klopt dat elk paneel altijd maar op één van de drie fasen is aangesloten en dus ook alleen de apparaten op die fase van stroom kan voorzien. En puur elektrisch gezien je dus ook inderdaad over het algemeen nog steeds stroom van het net zult afnemen ook als de totale productie van de panelen eigenlijk groter is dan de totale vraag van het huis, cq. teruglevert op momenten dat de totale productie de vraag niet dekt.

Dat wil ik eigenlijk nog steeds niet, ook al maakt het financieel voor mij (voorlopig) niet uit. Ik wil ook panelen om zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van het net, en het net zo min mogelijk te belasten op momenten dat dat niet nodig is.

Wat voor systeem heb ik nodig om inderdaad alle stroom van de panelen over alle fasen/apparaten in huis te kunnen verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 10:29
Ik heb een Deye 12kw hybrid, hier kunnen 3 strings op met 2 mppt. Heeft 3fase grid port, 3 fase load port en 3 fase gen/mi port. Incl loadbalancing.

Hele ding regelt alles, alles gaat vanzelf. Kunt er oneindig (denk ik) accu's aan knopen, en ook aansturen later met dynamisch. Heb er verder geen aandelen in hoor en ik verkoop niks.

Deye doet in basis 3x 500w op de 3 fases zetten indien je pv 1500w opwekt. Echter met load balancing kan dit dus aangepast worden naar 200w, 800w, 500w ofzo als je ergens wat meer load hebt draaien.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:12

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Niet persé waar.
De meter heeft maar 4 telwerken. Levering hoog, levering laag, teruglevering hoog en teruglevering laag.
Zonder nieuwe meter zal er niemand in nederland dus per fase (terug)levering berekend kunnen worden.

Die fases zijn wel los inzichtelijk maar hebben geen eigen telwerk en daar kan dus ook niet op afgerekend worden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:58

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Het is inderdaad wettelijk geregeld dat de meter het verbruik over alle fases sommeert. Het is echter wel een software-instelling in de meter. Als de politiek besluit dat het anders moet, kan het daarna relatief simpel doorgevoerd worden met een firmware-update.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:12

dragonhaertt

@_'.'

Captain_Chaos36 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:50:
Uit de reacties maak ik op dat het dus wel klopt dat elk paneel altijd maar op één van de drie fasen is aangesloten en dus ook alleen de apparaten op die fase van stroom kan voorzien. En puur elektrisch gezien je dus ook inderdaad over het algemeen nog steeds stroom van het net zult afnemen ook als de totale productie van de panelen eigenlijk groter is dan de totale vraag van het huis, cq. teruglevert op momenten dat de totale productie de vraag niet dekt.

Dat wil ik eigenlijk nog steeds niet, ook al maakt het financieel voor mij (voorlopig) niet uit. Ik wil ook panelen om zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van het net, en het net zo min mogelijk te belasten op momenten dat dat niet nodig is.

Wat voor systeem heb ik nodig om inderdaad alle stroom van de panelen over alle fasen/apparaten in huis te kunnen verdelen?
Hier is recent een topic over geweest en de conclusie is nog steeds, volledig los van het lichtnet zal je 10x zo veel kosten als gewoon vastrecht blijven betalen.
Als je je eigen verbruik, ook in de winter, wil dekken heb je een veelvoud aan panelen nodig.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

dragonhaertt schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:22:
Zonder nieuwe meter zal er niemand in nederland dus per fase (terug)levering berekend kunnen worden.
Dit klopt niet.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Als je dit wil, moet je ofwel alles op 1 fase doen, ofwel een ontzettend complexe constructie maken waarbij elk paneel aan 3 omvormers hangt (1 aan elke fase), die vervolgens op basis van je verbruik per fase het juiste aantal zonnepanelen per fase schakelt. Niet te doen in de praktijk.

edit: tenzij er omvormers zijn die dit intern kunnen schakelen, op basis van input uit stroommeters in je meterkast. Ik heb er nog niet van gehoord.

[ Voor 5% gewijzigd door Bart ® op 29-05-2024 14:32 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Uit de reacties maak ik op dat het dus wel klopt dat elk paneel altijd maar op één van de drie fasen is aangesloten
Nee, de zonnepanelen zitten allemaal op de omvormer, die omvormer hangt aan alle drie de fases.
en dus ook alleen de apparaten op die fase van stroom kan voorzien. En puur elektrisch gezien je dus ook inderdaad over het algemeen nog steeds stroom van het net zult afnemen ook als de totale productie van de panelen eigenlijk groter is dan de totale vraag van het huis, cq. teruglevert op momenten dat de totale productie de vraag niet dekt.

Neem een 3x80 huisaansluiting, maar sluit alles in je huis incl zonnepanelen maar op 1 fase aan :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 29-05-2024 23:49 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:30

Als het financieel dus niet uitmaakt, kun je:
- 3 omvormers kopen met 3 fasen, de panelen evenredig verdelen over deze '9 fasen' en alle omvormers op een andere fase aansluiten
- bij je netbeheerder je capaciteit naar maximale verhogen, je huisnet aanpassen en alle apparaten alsnog op 1 fase
- een garage vol accupakket ten zodat je altijd eerst je accu oplaadt en vanuit de accu je huisnet weer voedt

Eerlijk antwoord: ik denk dat van de bovenstaande extreme (en onmogelijke) opties, de derde de meest realistische optie is. Maar dan een 'normale' accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Het staat volledig los van salderen en is altijd al zo geweest. Ook is het niet zo'n probleem als salderen omdat het alleen om instantaan vermogen gaat. Dat onbalans op de basis dat vereffend zich wel met alle verbruikers in je straat/wijk/stad/land. Het probleem van salderen is dat het echt geschoven over tijd wordt. Dus dat je wilt afnemen tijdens schaarste en leveren tijdens verzadiging. Dit is feitelijk het net als batterij gebruiken. Daarvoor komt veel meer kijken want dan moet er in de winter dus wel een centrale staan te draaien voor je in de zomer opgewekte energie.

Ofwel, dat zie ik echt niet snel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:28
Bart ® schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:23:
[...]

Het is inderdaad wettelijk geregeld dat de meter het verbruik over alle fases sommeert. Het is echter wel een software-instelling in de meter. Als de politiek besluit dat het anders moet, kan het daarna relatief simpel doorgevoerd worden met een firmware-update.
Technisch zal het wel kunnen, maar voldoet de meter dan nog wel aan de meetcode of moet die dan ook weer geijkt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-05 08:24

Dan kan je het beste heel veel panelen pakken met micros + een accu.
Enphase kan je dat allemaal op 1 sysetem leveren op 3 fases.

Dan ben je zoveel mogelijk onafhankelijk en belast je het net niet wanneer dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Simpel360 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 03:06:
[...]

Technisch zal het wel kunnen, maar voldoet de meter dan nog wel aan de meetcode of moet die dan ook weer geijkt worden?
Ik weet niet wat je met meetcode bedoelt, maar er hoeft niets herijkt te worden. Je verandert niets aan de meting van de drie fases, het is enkel de optelling die aangepast wordt. De interne rekensom kan dus gewoon gewijzigd worden.
boyette schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 04:15:
[...]

Dan ben je zoveel mogelijk onafhankelijk en belast je het net niet wanneer dat niet nodig is.
Ook met Enphase kun je nog steeds 1000W gebruiken op fase 1, en 1000W terugleveren op fase 2.

[ Voor 33% gewijzigd door Bart ® op 01-06-2024 06:05 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Bart ® schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 06:03:
[...]

Ik weet niet wat je met meetcode bedoelt, maar er hoeft niets herijkt te worden. Je verandert niets aan de meting van de drie fases, het is enkel de optelling die aangepast wordt. De interne rekensom kan dus gewoon gewijzigd worden.

[...]
Dat denk ik niet, dat het wellicht kan maakt niet dat het mag.
Meetcode: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037946/2021-02-13 verwijst naar de metrologie wet : https://wetten.overheid.nl/BWBR0019517/2023-04-19 artikel 7 zegt eerst de conformiteit toetsen.

Je doet een software aanpassing / update en die kan (gedeeltelijk) niet goed gaan zonder dat je dit remote of lokaal ziet.
Dus: Conformiteit dient dan gecontroleerd te worden. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Simpel360 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:41:
[...]

Dat denk ik niet, dat het wellicht kan maakt niet dat het mag.
Meetcode: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037946/2021-02-13 verwijst naar de metrologie wet : https://wetten.overheid.nl/BWBR0019517/2023-04-19 artikel 7 zegt eerst de conformiteit toetsen.

Je doet een software aanpassing / update en die kan (gedeeltelijk) niet goed gaan zonder dat je dit remote of lokaal ziet.
Dus: Conformiteit dient dan gecontroleerd te worden. :*)
Wat ik zeg kun je niet zelf doen, dat doet de netbeheerder, op basis van de wet- en regelgeving. Dus je verhaal klopt, maar is niet relevant :P.

[ Voor 4% gewijzigd door Bart ® op 01-06-2024 09:41 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_Chaos36
Bedankt voor alle reacties! Ik heb nu een goed overzicht. 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Bart ® schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:39:
[...]

Wat ik zeg kun je niet zelf doen, dat doet de netbeheerder, op basis van de wet- en regelgeving. Dus je verhaal klopt, maar is niet relevant :P.
>:) mijn verhaal klopt zeker O-)
Ik regeerde nl hier op:
[...]

En hierop:
Bart ® schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 06:03:
[...]

[...]
Je weet nu wat de meetcode is en wat de metrologie wet is.
Dat het vooral niet simpel is en ze de meter moeten komen uitwisselen.

Nogal relevant toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17
Captain_Chaos36 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:55:
Bedankt voor alle reacties! Ik heb nu een goed overzicht. 👍
@PCJR heeft je al een voorbeeld gegeven van een omvormer die asymmetrisch kan leveren. In de basis zitten bij alle omvormers de panelen op geen enkele fase aangesloten want ze zijn DC gelijkspanning en er is een enkele DC-bus. Ook als je een omvormer hebt met meerdere PV aansluitingen gaat alles op de grote hoop. Afhankelijk van de gebruikte techniek in de omvormer om DC om te zetten naar AC gaat dit gelijkmatig over alle drie de fases of kan het ongelijkmatig als daar noodzaak voor is.
Je kan daarmee prima 3kW PV hebben en dat leveren op 3x 1kW, maar zodra je de waterkoker aan zet op fase 1 wordt het tijdelijk 2kW, 0,5kW, 0,5kW.
De verhalen over verrekening in de meter kloppen ook, maar dat is enkel administratief en helpt je niet om fysiek eigen gebruik af te dekken.
Als je panelen hebt zonder centrale 3 fase string omvormer dan zit alles vast aan een specifieke fase en heb je pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17
boyette schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 04:15:
[...]

Enphase (of elke andere micro omvormer) voldoet totaal niet aan de eisen van de TS om stroom te verdelen over de fases naar gelang de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Ik heb echt geen idee waar mensen vandaan halen dat de meter intern saldeert....

Ja, er zijn maar 4 telwerken maar op dit moment neem ik toch echt 3kW af van het net terwijl ik 400W terug lever. Simpelweg omdat het op verschillende fases zit. Zowel de verbruik-meter als de teruglever-meter lopen op dit moment.

Het feit dat er maar 4 telwerken zijn betekend niet dat de meter niet gewoon een verschil kan maken over de fasen......

[ Voor 8% gewijzigd door Croga op 01-06-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Simpel360 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:55:
[...]

>:) mijn verhaal klopt zeker O-)
Ik regeerde nl hier op:

[...]

En hierop:

[...]

Je weet nu wat de meetcode is en wat de metrologie wet is.
Dat het vooral niet simpel is en ze de meter moeten komen uitwisselen.

Nogal relevant toch?
toon volledige bericht
De meter hoeft niet uitgewisseld te worden. Kan gewoon met een firmware update op afstand gedaan worden. Paar jaar geleden waren er meters geplaatst die verkeerd ingesteld waren. Is gewoon op afstand gecorrigeerd.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 10:29
jadjong schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:03:
[...]

@PCJR heeft je al een voorbeeld gegeven van een omvormer die asymmetrisch kan leveren. In de basis zitten bij alle omvormers de panelen op geen enkele fase aangesloten want ze zijn DC gelijkspanning en er is een enkele DC-bus. Ook als je een omvormer hebt met meerdere PV aansluitingen gaat alles op de grote hoop. Afhankelijk van de gebruikte techniek in de omvormer om DC om te zetten naar AC gaat dit gelijkmatig over alle drie de fases of kan het ongelijkmatig als daar noodzaak voor is.
Je kan daarmee prima 3kW PV hebben en dat leveren op 3x 1kW, maar zodra je de waterkoker aan zet op fase 1 wordt het tijdelijk 2kW, 0,5kW, 0,5kW.
De verhalen over verrekening in de meter kloppen ook, maar dat is enkel administratief en helpt je niet om fysiek eigen gebruik af te dekken.
Als je panelen hebt zonder centrale 3 fase string omvormer dan zit alles vast aan een specifieke fase en heb je pech.
Precies, als je straks met bv. einde saldering je vaatwasser snachts wil laten lopen op f3. En je accu zit enkel fasig op f2. Gaat dat gewoon niet werken. De Deye doet dan nog load balancing, maar enkel als er een accu actief is.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Croga schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:09:
Ik heb echt geen idee waar mensen vandaan halen dat de meter intern saldeert....

Ja, er zijn maar 4 telwerken maar op dit moment neem ik toch echt 3kW af van het net terwijl ik 400W terug lever. Simpelweg omdat het op verschillende fases zit. Zowel de verbruik-meter als de teruglever-meter lopen op dit moment.

Het feit dat er maar 4 telwerken zijn betekend niet dat de meter niet gewoon een verschil kan maken over de fasen......
De meter meet ook gewoon alle fases individueel. Vervolgens wordt dat gesommeerd in de meter, en dat getal wordt aan de netbeheerder doorgegeven. Conform de regelgeving.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Bart ® schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:12:
De meter meet ook gewoon alle fases individueel. Vervolgens wordt dat gesommeerd in de meter, en dat getal wordt aan de netbeheerder doorgegeven. Conform de regelgeving.
Waarom lopen er dan op dit moment 2 telwerken? Dat zou namelijk betekenen dat zodra saldering stopt, dit ook gewoon in werk gesteld gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:09
Croga schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:09:

Dat zou niet moeten, als je meter voldoet aan de DSMR standaard.

Er zijn in het verleden wel meters geweest die dit fout deden, maar dat zou opgelost moeten zijn door de netbeheerders.

Zie bijvoorbeeld:
countr in "Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken." en ook latere reacties in dat topic.
Of een bijbehorend nieuwsartikel: https://www.energienieuws...oor-slimme-meter.html?m=1

Wat je via P1 uitleest komt trouwens niet altijd overeen met de telwerken. Zie bijvoorbeeld: Landis + Gyr E350: Verbruik + teruglevering tegelijk

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 01-06-2024 11:32 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Croga schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:13:
[...]

Waarom lopen er dan op dit moment 2 telwerken? Dat zou namelijk betekenen dat zodra saldering stopt, dit ook gewoon in werk gesteld gaat worden.
Saldering is een proces dat bij de energiemaatschappij gebeurt en gaat om salderen over het jaar. Dat wordt afgeschaft. (op zich terecht, was een mooie stimulans, maar niet houdbaar).

Het optellen van de 3 fases en alleen het nettobedrag doorgeven aan de leverancier is iets heel anders en er zijn verre van plannen om dat af te gaan schaffen. Er is ook geen voordeel aan te behalen voor energieleveranciers of netbeheerders. Het moedigt alleen maar ongunstig gedrag aan en lost amper problemen op (hooguit lokaal als er ergens 1 fase meer gevoed krijgt en een veel hogere spanning heeft ofzo, maar zelfs dat kan je beter oplossen door de huizen beter op de fases te verdelen).

Het enige waarom je zou denken dat ze dit gaan doen is "ze zullen alles van ons afpakken om ons uit te knijpen". Waarbij "ze" in dit geval de overheid is. Als je zo cynisch bent, ja dan is er een risico dat dit gebeurt.

Dit risico is alleen wel echt heel klein, heel anders dan bij salderen van opbrengst over het jaar waarbij haast iedereen wel van snapt dat het echt jammer is, maar dat het geen houdbaar concept is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Bart ® schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:11:
[...]

De meter hoeft niet uitgewisseld te worden. Kan gewoon met een firmware update op afstand gedaan worden. Paar jaar geleden waren er meters geplaatst die verkeerd ingesteld waren. Is gewoon op afstand gecorrigeerd.
Dan hebben ze zich niet aan de wet en regelgeving gehouden of een loophole gebruikt.
Daar ben ik danwel weer benieuwd naar :+
Heb je daar zoekwoorden van/voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Simpel360 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:39:
[...]

Dan hebben ze zich niet aan de wet en regelgeving gehouden of een loophole gebruikt.
Daar ben ik danwel weer benieuwd naar :+
Heb je daar zoekwoorden van/voor?
Nou zoals in mijn vorige reactie: https://www.energienieuws...oor-slimme-meter.html?m=1

Er waren dus slimme meters die onterecht tegelijkertijd afname en teruglevering registreerden, dit is op afstand met een firmware update opgelost. Ik zie niet waarom dit andersom dan niet zou kunnen.

Behalve dan dat het volgens de huidige wet- en regelgeving helemaal niet mag om afname en teruglevering tegelijkertijd te registreren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Xander schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:44:
[...]

Nou zoals in mijn vorige reactie: https://www.energienieuws...oor-slimme-meter.html?m=1

Er waren dus slimme meters die onterecht tegelijkertijd afname en teruglevering registreerden, dit is op afstand met een firmware update opgelost. Ik zie niet waarom dit andersom dan niet zou kunnen.
Behalve dan dat het volgens de huidige wet- en regelgeving helemaal niet mag om afname en teruglevering tegelijkertijd te registreren. ;)
Foutjes?
Als @Croga gelijk heeft is dit dan wel een dingetje.
Tja, in goed overleg kan er dan een hoop blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goofy_2005
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Xander schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:44:
[...]

Indien je een "domme" digitale meter met 4 telewerken hebt, hoe kunnen ze dan ooit een firmware update op afstand doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goofy_2005
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
[...]

Relatief simpel een firmware update doen met een "domme" digitale meter met 4 telwerken lijkt mij relatief moeilijk of zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
goofy_2005 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:46:
Indien je een "domme" digitale meter met 4 telewerken hebt, hoe kunnen ze dan ooit een firmware update op afstand doen ?
goofy_2005 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:51:
Relatief simpel een firmware update doen met een "domme" digitale meter met 4 telwerken lijkt mij relatief moeilijk of zie ik iets over het hoofd ?
Je ziet over het hoofd dat iedereen in dit topic het over slimme meters heeft, behalve jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

goofy_2005 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:51:
[...]

Het aandeel domme meters is klein, dus het is in de meeste gevallen relatief simpel. Ga je de uitzonderingen zoeken, dan zie je inderdaad niets over het hoofd.

Cunning linguist.

Pagina: 1