Beste Mede-tweakers,
Betreft bestaande vrijstaande bouw 1976, stalton broodjesvloer (rood)
Voor onze nieuwe uitbouw hebben we een stalen frame geplaatst waarmee een doorbraak is gemaakt. Uiteraard netjes laten berekenen door een constructeur.
De woonkamer grenst ook aan deze uitbouw, gescheiden door een spouwmuur van 28cm. Vroeger was dit dus buiten. Nu willen we om visuele aansluiting tussen de nieuwe uitbouw en de woonkamer te creëren een rond gat door onze spouwmuur maken voor een rond raam, dit raam komt dus tussen onze nieuwe uitbouw en de woonkamer in. Het kozijn hoeft dus geen hoogstaand kozijn te worden want binnen/binnen. Ik heb dan ook cirkels laten maken van 5mm staal in het rond, welke ik ga laten coaten. Hiertussen komt een enkelglas gelaagd gehard. De diameter van de cirkels is 1550mm. De positie van het gat is eigenlijk in het midden tussen vloer en plafond +2,55p, en met links het stalen frame van de uitbouw (+/- 80cm muur, maar stalen portaal is eigenlijk ook muur?) en rechts een muur van 1,5m (hoek vh huis)
Nu vraag ik me af (ik denk met gezond boerenverstand), als ik een rond gat in de muur ga maken waarin ik stalen (gelaste) cirkels plaats, en deze worden aangegooid met specie. Dan is de muur toch nog exact even sterk als voorheen? De cirkel kan uiteindelijk nergens heen toch? Uiteraard ga ik tijdens het slopen wel stempelen.:fill(white):strip_exif()/f/image/SVgN6IXewyRtjjYAbfsJBfNj.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/tqxjlthsGIXdazCW3eQ3bM44.png?f=user_large)
Of kijk ik ergens compleet overheen en moet ik dit nooit zo doen?
Dat er bijvoorbeeld zeker een latei boven MOET liggen.
Overigens ga ik het gat maken door met behulp van een lat als passer een paar honderd gaatjes in het rond te boren, dus ik ga niet wrikken of helemaal los met een breekhamer.
Ik ben zeer benieuwd naar reacties op mijn vraagstuk.
Betreft bestaande vrijstaande bouw 1976, stalton broodjesvloer (rood)
Voor onze nieuwe uitbouw hebben we een stalen frame geplaatst waarmee een doorbraak is gemaakt. Uiteraard netjes laten berekenen door een constructeur.
De woonkamer grenst ook aan deze uitbouw, gescheiden door een spouwmuur van 28cm. Vroeger was dit dus buiten. Nu willen we om visuele aansluiting tussen de nieuwe uitbouw en de woonkamer te creëren een rond gat door onze spouwmuur maken voor een rond raam, dit raam komt dus tussen onze nieuwe uitbouw en de woonkamer in. Het kozijn hoeft dus geen hoogstaand kozijn te worden want binnen/binnen. Ik heb dan ook cirkels laten maken van 5mm staal in het rond, welke ik ga laten coaten. Hiertussen komt een enkelglas gelaagd gehard. De diameter van de cirkels is 1550mm. De positie van het gat is eigenlijk in het midden tussen vloer en plafond +2,55p, en met links het stalen frame van de uitbouw (+/- 80cm muur, maar stalen portaal is eigenlijk ook muur?) en rechts een muur van 1,5m (hoek vh huis)
Nu vraag ik me af (ik denk met gezond boerenverstand), als ik een rond gat in de muur ga maken waarin ik stalen (gelaste) cirkels plaats, en deze worden aangegooid met specie. Dan is de muur toch nog exact even sterk als voorheen? De cirkel kan uiteindelijk nergens heen toch? Uiteraard ga ik tijdens het slopen wel stempelen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/SVgN6IXewyRtjjYAbfsJBfNj.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/tqxjlthsGIXdazCW3eQ3bM44.png?f=user_large)
Of kijk ik ergens compleet overheen en moet ik dit nooit zo doen?
Dat er bijvoorbeeld zeker een latei boven MOET liggen.
Overigens ga ik het gat maken door met behulp van een lat als passer een paar honderd gaatjes in het rond te boren, dus ik ga niet wrikken of helemaal los met een breekhamer.
Ik ben zeer benieuwd naar reacties op mijn vraagstuk.