Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Atreides
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09-2024
Ik wil graag mijn woonkamer en slaapkamer voorzien van een airco unit van MH, 1x 25 ZSX (44m3) en 1x 50 ZSX (129m3).

Ik wil het gaan gebruiken voor verwarming (alleen woonkamer) en verkoeling (beide).

Wat is nu het best / meest voordelig op lange termijn voor mij, 1 buiten unit of 2?
Ik kijk voornamelijk naar Mitsubishi heavy ZSX serie, of zou ik beter naar de ZS of een ander fabrikant moeten kijken (zo ja welk model)?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-04 15:42
Je moet de toon/klank iets minder forceren. Dan werkt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:31
Paul Atreides schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:35:
Ik wil graag mijn woonkamer en slaapkamer voorzien van een airco unit van MH, 1x 25 ZSX (44m3) en 1x 50 ZSX (129m3).

Ik wil het gaan gebruiken voor verwarming (alleen woonkamer) en verkoeling (beide).

Wat is nu het best / meest voordelig op lange termijn voor mij, 1 buiten unit of 2?
Ik kijk voornamelijk naar Mitsubishi heavy ZSX serie, of zou ik beter naar de ZS of een ander fabrikant moeten kijken (zo ja welk model)?

Alvast bedankt!
Ik weet dat een split-unit maar net iets goedkoper was. Ik heb hier beide opties hangen omdat de woon- en 2 slaapkamers boven elkaar liggen (split) en er nog 2 kamers verder weg liggen (losse units). Ik heb gekozen voor de split omdat ik geen 3 bakken aan de muur wilde hebben, maar voor de prijs had ik net zo graag 3 losse units gepakt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:08
Afhankelijk van je isolatie moet je eerst bepalen hoeveel vermogen je echt nodig hebt. Vervolgens goed kijken hoe ver de buitenunit terug kan moduleren om 1 binnenunit aan te sturen zonder steeds aan en uit te gaan. Airco's/warmtepompen werken het zuinigst als ze heel lang op een laag vermogen kunnen blijven draaien.
Koelen en verwarmen komt eigenlijk nooit tegelijk voor, dus 1 unit zou het moeten kunnen doen als ie goed gedimensioneerd is. Ik zou zelf proberen de hoeveelheid apparatuur zo laag mogelijk te houden. Ook ivm onderhoud en aanschafkosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 20:55
redwing schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:46:
[...]

Ik weet dat een split-unit maar net iets goedkoper was. Ik heb hier beide opties hangen omdat de woon- en 2 slaapkamers boven elkaar liggen (split) en er nog 2 kamers verder weg liggen (losse units). Ik heb gekozen voor de split omdat ik geen 3 bakken aan de muur wilde hebben, maar voor de prijs had ik net zo graag 3 losse units gepakt.
Een enkele unit is nog steeds een split, omdat het een split is tussen de buitenunit (de warmtepomp) en de binnenunit die de warmte/koude afgifte doet.

Wat zuiniger is hangt er vanaf hoe je het gebruikt. Bij een multi split draait de buiten unit voor 2, als je beiden ruimte op de zelfde wijze koelt/verwarmt is de multisplit zuiniger. Als de ene ruimte compleet anders wordt gebruikt dan de andere is de losse split weer zuiniger.

De koelvloeistof loopt namelijk, zelf al staat de unit uit, gewoon door beide units. Dit was ook de reden voor mij om voor 3 losse units te gaan, 3 ruimtes waar we compleet ander gebruik van maakten.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:08
simon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:50:
[...]

Een enkele unit is nog steeds een split, omdat het een split is tussen de buitenunit (de warmtepomp) en de binnenunit die de warmte/koude afgifte doet.

Wat zuiniger is hangt er vanaf hoe je het gebruikt. Bij een multi split draait de buiten unit voor 2, als je beiden ruimte op de zelfde wijze koelt/verwarmt is de multisplit zuiniger. Als de ene ruimte compleet anders wordt gebruikt dan de andere is de losse split weer zuiniger.

De koelvloeistof loopt namelijk, zelf al staat de unit uit, gewoon door beide units. Dit was ook de reden voor mij om voor 3 losse units te gaan, 3 ruimtes waar we compleet ander gebruik van maakten.
Is dat probleem met koelmiddel continu door beide units intussen nog niet opgelost? (het kan veel condens geven in de unit die niks doet). Ik dacht er zo langzamerhand wel eens een slimme klep voor was bedacht om dat op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Atreides
famschopman schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:40:
Je moet de toon/klank iets minder forceren. Dan werkt het wel.
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Atreides
simon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:50:
[...]

Ok dus op zich twee losse buiten units zijn wenselijk als het kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
redwing schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:46:
[...]

[/quote]
Sorry, bedoelde inderdaad multi vs. split.

Bij de Mitsubishi's die ik hier heb verbruikt ie toch een heel stuk minder als er 1tje aan staat tov. 2 en moet ik even wachten voordat een unit het doet zodra ik die bijschakel. Het lijkt me dan ook sterk dat de vloeistof standaard door alle units loopt ongeacht of ze aan of uit staan.

Wel is het zo dat je voor beide ruimtes maar 1 optie hebt, of verwarmen of koelen. 1 ruimte koelen terwijl je de andere verwarmt lukt met een multisplit niet. Wat ook logisch is, want zo'n ding kan natuurlijk niet tegelijkertijd warmte van binnen naar buiten en van buiten naar binnen brengen. Wel kun je beide kamers op een andere remperatuur instellen.

Verder zie ik wat verbruik betreft weinig verschil tussen de multi en de normale splits.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Coolmint schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:51:
[...]

Is dat probleem met koelmiddel continu door beide units intussen nog niet opgelost? (het kan veel condens geven in de unit die niks doet). Ik dacht er zo langzamerhand wel eens een slimme klep voor was bedacht om dat op te lossen?
Hier staat er toevallig eentje van de multisplit aan, en als ik bij de andere units de kap er af haal en bij de koppelingen voel, is die van degene die aanstaat koud en bij degene die niet aanstaan niet koud. Ik verwacht dat er dus inderdaad wel een klep oid tussen zit.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Paul Atreides schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:55:
[...]

Ok dus op zich twee losse buiten units zijn wenselijk als het kan?
Het is iig flexibeler omdat je elke ruimte onafhankelijk kunt koelen/verwarmen. De vraag is hoe vaak je dat daadwerkelijk wil. Hier staan de units te verwarmen als het koud is en aan het koelen als het warm is. Ik kan me niet echt een situatie bedenken waarbij ik 1 kamer zou willen verwarmen terwijl ik de andere kamer zou willen koelen.

Hoe dan ook zou ik de keuze niet van het verbruik af laten hangen, dat verschil is te verwaarlozen en waarschijnlijk is de keuze van merk en capaciteit daarbij van veel meer invloed dan het verschil in verbruik tussen multti en enkel.

Ik zou gewoon een offerte van beide opvragen en kijken waar ze mee komen. Het kan zijn dat het leidingwerk van de multi b.v. lastiger en daarmee duurder is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Atreides
redwing schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Het is iig flexibeler omdat je elke ruimte onafhankelijk kunt koelen/verwarmen. De vraag is hoe vaak je dat daadwerkelijk wil. Hier staan de units te verwarmen als het koud is en aan het koelen als het warm is. Ik kan me niet echt een situatie bedenken waarbij ik 1 kamer zou willen verwarmen terwijl ik de andere kamer zou willen koelen.

Hoe dan ook zou ik de keuze niet van het verbruik af laten hangen, dat verschil is te verwaarlozen en waarschijnlijk is de keuze van merk en capaciteit daarbij van veel meer invloed dan het verschil in verbruik tussen multti en enkel.

Ik zou gewoon een offerte van beide opvragen en kijken waar ze mee komen. Het kan zijn dat het leidingwerk van de multi b.v. lastiger en daarmee duurder is.
Bedankt zal idd van de offerte laten afhangen dan als er verder niet zoveel verschil inzit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:22
Mijn ervaring is dat installateurs ivm het bovengenoemde liever meerdere single splits willen installeren. Bedenk dus ook dat installateurs dit misschien meerekenen in het advies en offertes.
Multisplit werd mij afgeraden en zou duurder zijn dan twee losse. :-(

[ Voor 15% gewijzigd door Kanoet op 27-05-2024 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
Multi-split unit of 2 single-split units
Er zijn al vaker dergelijke topics geweest.

Wat je verder moet laten meewegen is dat het moeilijk is een woonkamer met één binnenunit gelijkmatig te verwarmen. M.i. moet je daar sowieso voor twee binnenunits gaan die je gelijk aanstuurt. De genoemde nadelen zullen dan minder aanwezig zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Atreides
Kanoet schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:52:
Multi-split unit of 2 single-split units
Er zijn al vaker dergelijke topics geweest.

Wat je verder moet laten meewegen is dat het moeilijk is een woonkamer met één binnenunit gelijkmatig te verwarmen. M.i. moet je daar sowieso voor twee binnenunits gaan die je gelijk aanstuurt. De genoemde nadelen zullen dan minder aanwezig zijn toch?
Mijn woonkamer is ongeveer 11 x 4 meter, de unit komt in de hoek waar ik niet zit, en blaast van de ene korte kant naar de andere korte kant. Denk je dat ik nog steeds 2 units nodig heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
Paul Atreides schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:11:
[...]

Mijn woonkamer is ongeveer 11 x 4 meter, de unit komt in de hoek waar ik niet zit, en blaast van de ene korte kant naar de andere korte kant. Denk je dat ik nog steeds 2 units nodig heb?
Met die situatie heb ik geen ervaring. Doordat dit onderwerp al vaker besproken is, bijvoorbeeld in het lucht/lucht warmtepomp topic, kun je daar misschien antwoorden vinden.

Je zal jezelf ook moeten afvragen of je gevoelig bent voor geluid en tocht/temperatuur verschillen en hoe serieus je wilt gaan verwarmen.
Pagina: 1