Multi-split unit of 2 single-split units

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reogie
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-04-2024
Hallo Allen,

We zijn bezig om het huis te verduurzamen. Gezien een warmtepomp op dit moment niet haalbaar is zijn we opzoek naar een airco. Gezien we zonnepanelen hebben zouden we daarmee in de winter veel geld kunnen besparen.

We hebben een aantal installateurs gevraagd voor advies en een offerte. Tot nu toe raadt bijna elke installateur een mutli-split airco aan van 1 buiten unit met 2 binnen units. Echter kregen we van één bedrijf het advies om dit niet te doen, maar in plaats daarvan 2 single-unit airco's te nemen. Dit bedrijf gaf aan dat het rendement van 2 single units veel hoger is. De extra kosten, 4500 EU voor 2 single split ten opzichte van 3000 EU voor één multi-split, zouden makkelijk terugverdiend worden door het verbeterde rendement van 2 single-split units. Daarbij ook de opmerking dat dit bedrijf om deze reden niet met multi-split airco's werkt.

Ik heb hier en daar wat gegoogeld, maar kan niks vinden over het rendement. Zo goed als elke site raadt simpelweg een multi-split unit aan gezien deze in aanschaf een stuk goedkoper zijn dan 2 single-split.

Graag hoor ik wat jullie mening hierover is.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Grappig. Ik heb juist de ervaring dat multisplit duurder uitvalt dan single units (bij 4 binnen units, was 2 jaar geleden o.i.d.).

Dat van dat betere rendement kan kloppen, maar is afhankelijk van je kamers en gebruik. Multisplits zijn vaak grotere vermogens, te veel voor verwarmen van 1 kamer, als voorbeeld. Kan soms niet genoeg terugregelen, dan is het rendement lager.
Bij singlesplit is de buitenunit gematched met de kamer -> beter rendement.

1500 euro meerprijs daarmee makkelijk terugverdienen? Haha, nee. Echt niet makkelijk.
Ik denk adat het vermeende verschil in kosten wat wordt genoemd rijkelijk overdreven is.

Hoop aannames en educated guesses in volgende stukje bij gebrek aan echt bewijs:

Stel, airco unit in de woonkamer, singlesplit, verbruikt voor 400 euro per jaar aan stroom voor verwarming en koeling.
En stel dat multisplit 10% lager is qua rendement (dat zou denk ik echt bizar veel zijn, voor de duidelijkheid). Dan verbruikt die dus voor 440 euro per jaar aan stroom.
Dan heb je 40 euro verschil. Over 38 jaar terug verdient. :P denk niet dat je airco's dat halen.
Aangezien je zonnepanelen hebt, wordt het kostenplaatje verschil alleen nog maar kleiner.

Oh, en airco is ook een warmtepomp. :)

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 30-11-2022 23:17 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:57

me1299

$ondertitel

In mijn geval was een multisplit juist veel duurder dan 2 losse dus het prijsverschil verbaasd mij nogal.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:12
Ik denk dat je de keuze vooral op comfort moet maken.

Wij hadden op het werk single split (plafond)units, per kantoorruimte een.
Nu sinds 2 jaar hebben we een tweetal buiten units die elk 4 binnen units hebben.

Sindsdien enkel ellende met de temperatuur.

Doordat het vermogen te hoog is van de buitenunit heb je in ze zomer dat hij ver onder de temperatuur setpoint komt. En dat het daardoor koud is. Dit komt omdat de ventilator toch iets moet draaien omdat hij anders de temperatuur van de ruimte niet kan meten. Hierbij geeft hij al meer dan genoeg koude af waardoor de temperatuur onaangenaam is.

In de winter is het precies andersom, hij blijft doorverwarmen omdat hij dus niet ver genoeg kan terug moduleren. hierdoor loopt de temperatuur in de ruimte langzaam op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

me1299 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:31:
In mijn geval was een multisplit juist veel duurder dan 2 losse dus het prijsverschil verbaasd mij nogal.
Same. Enige voordeel van een Multi-Split voor mij was dat je maar één unit buiten hebt hangen in plaats van meerdere bij twee Single-Split. Al is qua formaat die ene Multi al wel groter. Ik heb zelf Daikin en de vergelijkbare Multi-Split was luidruchtiger en minder zuinig/efficient (hoe je het zou willen zeggen). Vandaar hier ook twee Single. Plus met twee single kan je de ene ruimte verwarmen en de andere koelen, meer vrijheid :+

Welk merk en type hebben we het hier over? Geen idee wat de prijzen nu doen (mijn airco's hangen al een jaar) maar 3000 euro voor Multi klinkt überhaupt erg goedkoop ten opzichte van 4500 voor twee Single.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 01-12-2022 08:21 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phr34k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-04 20:33
Ook bij mij zou multi split juist veel duurder uitvallen dan 2 single split units. En aangezien ik de 2 units ook makkelijk kwijt kon op mijn ommuurde balkon, was de keuze niet zo moeilijk.

5520 Wp op WZW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff.
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-09-2024
Hier was de multisplit 800 euro duurder dan 2 keer een singlesplit.
De units waar ik een offerte voor had verbruikte de multisplit ongeveer 0,5kw meer dan een single split. Maar als er er 2 singlesplit draaien verbruikt die 0,4kw meer dan de multisplit. En bij 3 zouden de singlesplit 1,3kw meer verbruiken.
Hier draaien er eigenlijk altijd 2 units, en is dus de multisplit voordeliger.
Hier hebben we gekozen voor de multisplit omdat er een 3de unit op kon. En we de zolder nog moesten verbouwen naar slaapkamer en hier ook een unit wilden. Deze hangt er nu ook.
3 buiten units wou ik niet. In de toekkomst eventueel nog de cv vervangen door een warmtepomp zouden er 4 units in de tuin staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:58
Dat klopt 2 buiten units is het redement hoger dan 1 multisplit met 2 binnenunits dat zien wij veelvuldig terug op Tweakers.

Daarnaast mocht er een storing optreden ben je niet direct alles kwijt.
Enige reden om voor multisplit te gaan is vanwege cosmetische redenen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:58
FRANQ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:13:
Ik denk dat je de keuze vooral op comfort moet maken.

Wij hadden op het werk single split (plafond)units, per kantoorruimte een.
Nu sinds 2 jaar hebben we een tweetal buiten units die elk 4 binnen units hebben.

Sindsdien enkel ellende met de temperatuur.

Doordat het vermogen te hoog is van de buitenunit heb je in ze zomer dat hij ver onder de temperatuur setpoint komt. En dat het daardoor koud is. Dit komt omdat de ventilator toch iets moet draaien omdat hij anders de temperatuur van de ruimte niet kan meten. Hierbij geeft hij al meer dan genoeg koude af waardoor de temperatuur onaangenaam is.

In de winter is het precies andersom, hij blijft doorverwarmen omdat hij dus niet ver genoeg kan terug moduleren. hierdoor loopt de temperatuur in de ruimte langzaam op.
Je verhaal klopt enigszins maar het klinkt ook dat je installateur met de pet naar gegooid heeft.

Er zijn genoeg airco,s met een wandbediening waar ook de voeler in zit en die kun je afregelen.
De ventilator kan je laten doordraaien ondanks geen vraag dat is een instelling in de installateursmenu.

Het verhaal van minimaal vermogen te hoog klopt dna is de zaak lastiger te regelen maar ver doorschieten hoort niet.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:19
Multisplit is duurder en minder efficient. Uiteraard raden ze het aan, duurder, minster installatiewerk 😉

Bedenk je trouwens goed of je een wifi module wil. Ik zwoer erbij maar heb er sinds plaatsing niet 1x gebruik van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 14:55

icecreamfarmer

en het is

Bij mijn ouders staan we nu voor dezelfde keus.
Er zijn geen multisplits die wel voldoende kunnen terug moduleren?
Het zou dan gaan om 1 voor de woonkamer en 1 voor de slaapkamer.
Doel is trouwens om te verwarmen en niet om te koelen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-03 13:02
Wij hebben multisplit (1x buiten / 2x binnen) genomen vanwege de belasting op onze dakkapellen. Het was dus meer een praktisch iets om de airco's netjes weg te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 87brybry
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-04 07:07
Wij hebben een jaar of twee geleden een multisplit aangeschaft voor het koelen en verwarmen van twee slaapkamers, maar ik had het liever anders gedaan:

Ik kon aan de buitenkant van het huis, op een kleine aanbouw, maar één buitenunit kwijt en het doortrekken van de leidingen naar beneden doortrekjen zou een stuk ingewikkelder zijn. Bovendien zei de installateur dat het onderhoud per buitenunit wordt gerekend en dat ik dus nu goedkoper uit ben. Ik vermoed dat dat wel meevalt.

Het verbruik vind ik prima. Ik kan het alleen vergelijken met de mobiele airco die we hiervoor hadden en met veel kabaal 2000 watt verstookte. Deze airco's halen dat zelfs niet als ze beiden op full power staan.

Er zijn echter ook nadelen: Als de ene unit koelt, dan kan de ander niet verwarmen. Dat is bekend en best logisch eigenlijk. Het andere nadeel dat we ervaren is dat de koude of warme vloeistof gelijktijdig door beide circuits van beide binnenunits loopt. Als een van de twee binnenunits uit staat dan voel ik de ijskoude lucht uit het apparaat vallen. Nu is dat nog niet zo erg, maar de nare eigenschap van deze Hisense airco's is dat wanneer de ene binnenunit staat te koelen op 18 graden en de ander staat te koelen op 22 graden, die tweede kamer net zo koud wordt. Ze blazen namelijk continu lucht in de koelmodus en aangezien de beide circuits gelijktijdig gekoeld worden is dit niet gek.
Bij verwarmen is dat vergelijkbaar, want dan stoppen ze met blazen als er geen warmtevraag is, maar ook hier is het zo dat als kamer 1 verwarmt op 18 en kamer 2 verwarmt op 22, dat kamer 1 meeverwarmt en zo veel te warm wordt. De binnenunits slaan dus tegelijkertijd aan. Sinds we een baby aan de andere kant van de muur hebben slapen vind ik dit wel heel erg storend.

Ik zal er nog eens een los topic aan wijden om te vragen of dit normaal is, maar mijn advies: Als je ruimte hebt voor single splits, dan lekker doen.
Pagina: 1