Zonnepanelen zwaar over dimensioneren tegenover omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:32
Dag iedereen,

Mijn ouders hebben een nieuwbouw gezet en hebben daar ook een groot dak oppervlak (+- 138m²) van een loods bij ter beschikking. (Zuid-West).

In de nieuwbouw is alles elektrisch (warmtepomp / koken / in de toekomst waarschijnlijk EV/..)

Dit is een situatie binnen België (geen saldering)

Een batterij is volgens mij niet rendabel genoeg.

Volgens mij is het interessanter om het aantal zonnepalen te voorzien zodat zelf in de winter je veel 'zonne energie' hebt. Daarom dacht ik een niet te grote omvormer(sma tripower? (+- 6kW) maar wel met +- 40 zonnepanelen (40*400W = 16kWp). Maar dan loop je tegen de limieten van de omvormer aan. (max 10.000V 800V DC dacht ik)

Ik had gedacht om eventueel zonnepanelen te kunnen uitschakelen door een 4-tal strings te maken, en deze via contactors al dan niet aan de omvormer aan te sluiten. (in de winter zouden dan 2 keer 2 strings in serie aan de omvormer hangen. in de zomer dan maar 2 van de 4 strings aan de omvormer hangen )

Ik ben benieuwd naar jullie mening/advies in deze situatie.

[ Voor 0% gewijzigd door thomke op 27-05-2024 10:13 . Reden: zoals aangegeven in de reacties klopte de 10.000V niet ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom zou je aan de paneelkant iets willen afschakelen als je de omvormer gewoon kunt beperken via modbus?
Het grote SMA topic

Maar ik denk dat je weinig garantie gaat krijgen als je de max DC vermogen overschrijdt.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik weet niet hoe je aan die 10kV komt. De maximale stringspanning van de SMA Tripower 6.0 is 850W en Mpp spanningsbereik is 260 tot 800V. De maximale ingangsstroom is 12A per ingang.

En ik zou nooit kiezen voor de optie die je nu hebt bedacht. De kans dat het mis gaat is groot. Gaat het 1x mis dan brand je omvormer waarschijnlijk door.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• thomke
AUijtdehaag schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:20:
Waarom zou je aan de paneelkant iets willen afschakelen als je de omvormer gewoon kunt beperken via modbus?
Het grote SMA topic

Maar ik denk dat je weinig garantie gaat krijgen als je de max DC vermogen overschrijdt.
het gaat hem niet over het beperken van de AC kant.
(dit is enkel interessant bij negatieve elektriciteitsprijzen, tijdens zo een moment is dit inderdaad wat er zal gebeuren)

Maar het gaat hem meer over het feit dat je minder opbrengst hebt tijdens de winter, maar dat je ook nooit meer dan de 6kW van de omvormer nodig hebt (op moment dat je met een juist gedimensioneerde installatie het vol vermogen van de omvormer zal produceren zal de elektriciteit meestal goedkoop zijn).

Daarom dacht ik aan de 'beperkte' grootte van de omvormer. maar wel met heel veel zonnepanelen ter beschikking om zelf in niet optimale omstandigheden nog een redelijk vermogen te krijgen van de omvormer.

Maar dan komt hier inderdaad het max DC vermogen bij kijken.
Daarom dacht ik aan het aan/ af schakelen van panelen...
mkleinman schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:31:
Ik weet niet hoe je aan die 10kV komt. De maximale stringspanning van de SMA Tripower 6.0 is 850W en Mpp spanningsbereik is 260 tot 800V. De maximale ingangsstroom is 12A per ingang.

En ik zou nooit kiezen voor de optie die je nu hebt bedacht. De kans dat het mis gaat is groot. Gaat het 1x mis dan brand je omvormer waarschijnlijk door.
inderdaad die 10kV is mis, geen idee hoe die er in gekomen is.
ik pas dit aan.

inderdaad het '1 keer mis' scenario lijkt mij ook niet echt doenbaar.. schakelen naar 'bewolking' zou gevaarlijk zijn, (tijdens bewolking alle panelen aangesloten, plots komt de zon door en zit je ver boven de het max DC vermogen en gaat de omvormer stuk.

Zijn er andere methode's/suggesties voor in zo een scenario? of is het meer 'vergeet het hele idee' scenario..

voor mijzelf (thuis) had ik een gelijkaardig scenario in gedachten maar dan met een OOST - West opstelling.

Waardoor je ofwel enkel de OOST zonnepanelen aan de omvormer schakelt, ofwel enkel de WEST zonnepalen aan de omvormer schakelt zowel OOST als WEST individueel zijn binnen de normen van de omvormer. Met behulp van contractors de schakeling maken zodat ze nooit samen kunnen aan de omvormer kunnen geschakeld worden.. in dit scenario zie ik geen gevaar.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien 2,3,4 omvormers nemen en dan deze aan/uit schakelen op basis van de stroomprijs die je krijgt of moet betalen.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-11 21:31
Gekke gedachte misschien, maar meerdere omvormers? Schakelen ze zelf uit als de netspanning te hoog wordt, of micro's (dat wordt gok ik te duur).

|>

• thomke
Ernemmer schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:45:
Misschien 2,3,4 omvormers nemen en dan deze aan/uit schakelen op basis van de stroomprijs die je krijgt of moet betalen.
simon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:46:
Gekke gedachte misschien, maar meerdere omvormers? Schakelen ze zelf uit als de netspanning te hoog wordt, of micro's (dat wordt gok ik te duur).
Het lijkt nu inderdaad dat meerdere omvormers gebruiken een beter idee is.

Maar met de zonnepanelen goedkoop, en het extra vermogen van meerder omvormers eigenlijk niet nodig te hebben was ik benieuwd als er een optie was om met 1 omvormer te werken en extra veel panelen.

Bedankt voor de reacties!

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-11 12:53
Maar waarom neem je dan niet gewoon drie goedkope omvormers van 2000W, wel met twee input strings, en dan per string 12 to 14 panelen, afhankelijk van de paneelspanning.
Heb je toch je 6Kw omvormer vermogen en evengoed 36 of meer panelen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Allemachtig wat gaan we weer lekker moeilijk doen.

Hele stapels paneel typen zitten nu bij -10 op 40V Voc, en kunnen dus per 20 op een tripower. Gewoon even door sunny design trekken.

En België heeft iets met 5kW of 10kW omvormers, dus zoek dat ook even uit voor je zo moeilijk gaat doen.

Op tripowers kan je ook vaak polystring, dus nog meer opties

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 28-05-2024 00:05 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:54
thomke schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:41:
[...]
het gaat hem niet over het beperken van de AC kant.
(dit is enkel interessant bij negatieve elektriciteitsprijzen, tijdens zo een moment is dit inderdaad wat er zal gebeuren)
Je hebt het ook over mogelijk een EV. Is het dan niet juist interessant om op de AC kant te kunnen regelen? Op het moment dat je de EV aan het laden bent, kun je je omvormer op 100% zetten. Alles gaat naar de auto, dus er komt niks door de meter en het heeft geen invloed op je tarief. Als de auto klaar is, regel je de omvormer weer terug.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wat doen jullie allemaal ingewikkeld.

Installeer gewoon juist gedimensioneerde omvormers met export limit. Dus een paar ct’s bij de netaansluiting zodat je niet teveel exporteert.
Bij de meeste merken kun je dit met meerdere omvormers tegelijk sturen.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-11 11:46
Klopt.

@thomke wat is de reden dat je gewoon geen 10kW omvormer wilt hebben?
In combinatie met je 16kWp panelen.
Dit loont namelijk wel altijd...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-11 20:47
bottom line schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:14:
Klopt.

@thomke wat is de reden dat je gewoon geen 10kW omvormer wilt hebben?
In combinatie met je 16kWp panelen.
Dit loont namelijk wel altijd...
Je moet in België belasting betalen over het vermogen van de omvormer.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:42
Wilke schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:28:
[...]

Dit is sinds 2022 enkel als je prosument bent, en dat ben je enkel met een terugdraaiende teller.

Dus eigenlijk is dit de saldeerboete.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In België zat er nu toch ook een kleine subsidie op thuisbatterijen? Wellicht valt het prima rond te rekenen in Excel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• bottom line
Wilke schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:28:
[...]

Grapjas. Sinds januari 2021 al afgeschaft, door de digitale meter.
Nieuwbouw, onmogelijk.

• thomke
Bedankt voor alle reacties!

Ik zal de mogelijkheden eens bekijken.

De oorspronkelijke reden voor het beperkt aantal en vermogen van de omvormer was kostprijs.
(en ook niet echt de noodzaak voor een zware omvormer)
ik dacht zonnepanelen zijn goedkoop, omvormer duur.. dus, hoe een optimaal 'vermogen' uit de omvormer halen.. dus dacht ik door er gewoon extra zonnepanelen aan te hangen..

Maar op die manier zal ik het dus niet doen.
Ik vermoed dat ik dan voor een zware (10kW) omvormere zal gaan en daar het maximum aan panelen zal aanhangen.

En ik denk als je de kostprijs (al dan niet met subsidie) van een batterij extra in zonnepanelen gaat investeren (optimaler krijgen voor in de winter maanden) het interessanter zal zijn.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-11 20:47
bottom line schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:03:
Grapjas. Sinds januari 2021 al afgeschaft, door de digitale meter.
Nieuwbouw, onmogelijk.
Oh, is dat alweer afgeschaft inmiddels, ok!

• bottom line
thomke schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:19:
Bedankt voor alle reacties!

Ik zal de mogelijkheden eens bekijken.

De oorspronkelijke reden voor het beperkt aantal en vermogen van de omvormer was kostprijs.
(en ook niet echt de noodzaak voor een zware omvormer)
ik dacht zonnepanelen zijn goedkoop, omvormer duur.. dus, hoe een optimaal 'vermogen' uit de omvormer halen.. dus dacht ik door er gewoon extra zonnepanelen aan te hangen..

Maar op die manier zal ik het dus niet doen.
Ik vermoed dat ik dan voor een zware (10kW) omvormere zal gaan en daar het maximum aan panelen zal aanhangen.

En ik denk als je de kostprijs (al dan niet met subsidie) van een batterij extra in zonnepanelen gaat investeren (optimaler krijgen voor in de winter maanden) het interessanter zal zijn.
Als je sowieso al 3fase als omvormer neemt, dan is het prijsverschil tussen een 6kw en 10kw minimaal. Een 150 euro max.

Je bespaart het meeste door monofase IVM 3 fase te nemen. En standaard VS hybride. Losstaand van wat je situatie/toekomst plannen zijn natuurlijk

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11 21:31
De meerprijs van een zwaardere omvormer is best laag, en als je veel teruglevert in de zomer krijg je daar ook wel nog een vergoeding voor. Gewoon lekker volleggen met correct gedimentioneerde omvormer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:42
Nu, het terugleveren valt toch wel tegen.
Dit is namelijk 0,08 X BELPEX -2,000

Belpex staat nu (mei 2024 ) €0.048 per kWh,
Dus je krijgt 0.08*0.048-0.02 = ongeveer -2 ct.

• bottom line
99ruud99 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:42:
Nu, het terugleveren valt toch wel tegen.
Dit is namelijk 0,08 X BELPEX -2,000

Belpex staat nu (mei 2024 ) €0.048 per kWh,
Dus je krijgt 0.08*0.048-0.02 = ongeveer -2 ct.
Jup. Je doet het niet voor de teruggeeftarieven, maar vooral om in de winter zoveel mogelijk zelf te kunnen opwekken.
In de zomer is het wel nuttig als je je auto kan volladen.

Als je slim teruggeeft aan het net, kan je wel hoger geraken.
Ik zit op 6 cent voor 1200kWh. Met dynamisch tarief.
Pagina: 1