Nieuwe game PC (eerste keer bouwen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koffson
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-08-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik koop de pc puur voor het gamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn maximale prijs is rond de 1500eu. Dit is exclusief de monitor en toetsenbord en muis.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb geen andere componenten of randapparatuur

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb er weinig verstand van om eerlijk te zijn. Ik wil graag gamen op minstens 1440p en 144Hz. Ik weet niet of 4k überhaupt mogelijk is in deze prijsklasse, zo ja hoor ik dat graag ivm aanschaf monitor. 32 RAM lijkt me ook een vereiste.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk. als ik het internet moet geloven dan is de 7800x3d op dit moment (een van) de beste processor op de markt, klopt dat naar jullie inziens ook?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen eisen qua grootte oid. Het liefst wel een zwarte pc.

Ga je overklokken?
Ben ik niet van plan aangezien ik niet weet hoe dat in zijn werk gaat

Wat verwacht je van ons?
Ik ben een leek qua pc builds en hoor graag van jullie wat op dit moment voor om en nabij 1500€ de best mogelijke game pc is die ik kan bouwen.
Een vraag die ik nog heb is: ik weet dat binnenkort de nieuwe gpu’s worden aangekondigd, heeft dat impact op de prijs van de huidige gpu’s? Zo ja, is het dan verstandig om even te wachten met kopen of juist niet?

Beste antwoord (via Koffson op 27-05-2024 21:25)

• MPIU8686
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-10 06:30

MPIU8686

.. βΙϵssϵδ by κhαos ..

4K is in die prijsklasse uitgesloten.

Ik game zelf in 4K sinds eind 2018 met een RTX2080 Ti
Bij sommige games met Raytracing erbij aan had die het al moeilijk in 2020.
Zonder Raytracing doet ie het nu ook nog in 4K maar haalt bij de games van het laatste jaar soms maar 20fps - 50fps. Dat is dus niet de bedoeling op deze manier.

Gamen in 4K is echt belastend en daar heb je een zware GPU voor nodig,
zo'n GPU kost momenteel al snel €1600 voor Nvidia of €1000 voor een AMD.
Als je nu voor 4K gaming een build zou willen bouwen ben je al snel €2500 tot €3000 kwijt.

Ik blijf bij 4K 60Hz .. en bouw een nieuwe build begin volgend jaar. Heb al centjes gespaard :)

Maar als jij een budget van €1500 naar voor schuift ga je moeilijk aan een build raken om de volgende jaren zelfs nog maar in QHD te kunnen overleven op 144hz .. denk dat je minimaal €1800 gaat moeten neertellen voor een build te bouwen om de volgende jaren in QHD 144Hz te kunnen blijven gamen.
32GB RAM is inderdaad het minimum dat je nodig hebt voor dit jaar en volgend jaar.

Op het einde van dit jaar staat er heel wat te gebeuren met nieuwe generaties van chipsets voor CPU's en GPU's die op de markt komen die aanzienlijke prestatiewinsten gaan opleveren ..
gevolg is hierbij dat de vorige generatie in prijs gaat zakken, dat is de generatie die jij nu aan een duurdere prijs zou aankopen, maar eind dit jaar alweer (deels) voorbijgestreefd is.

Ik heb zowel Intel, AMD als Nvidia in verschillende desktops.
Ik zou zeggen, spaar nog even verder als je kan tot begin volgend jaar en kijk uit naar
de Nvidia RTX50 series of de AMD RX8000 series ;)

rιsιng froϻ oμr fαctoriϵs ... Ψϵ ϻμsτ αll ηoω pαrtαke ιn the Τϵchπology οϝ Ρϵαcϵ ... ϻαrchιng forωαrd ιηto oμr fμtμre

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MPIU8686

MPIU8686

.. βΙϵssϵδ by κhαos ..

4K is in die prijsklasse uitgesloten.

Ik game zelf in 4K sinds eind 2018 met een RTX2080 Ti
Bij sommige games met Raytracing erbij aan had die het al moeilijk in 2020.
Zonder Raytracing doet ie het nu ook nog in 4K maar haalt bij de games van het laatste jaar soms maar 20fps - 50fps. Dat is dus niet de bedoeling op deze manier.

Gamen in 4K is echt belastend en daar heb je een zware GPU voor nodig,
zo'n GPU kost momenteel al snel €1600 voor Nvidia of €1000 voor een AMD.
Als je nu voor 4K gaming een build zou willen bouwen ben je al snel €2500 tot €3000 kwijt.

Ik blijf bij 4K 60Hz .. en bouw een nieuwe build begin volgend jaar. Heb al centjes gespaard :)

Maar als jij een budget van €1500 naar voor schuift ga je moeilijk aan een build raken om de volgende jaren zelfs nog maar in QHD te kunnen overleven op 144hz .. denk dat je minimaal €1800 gaat moeten neertellen voor een build te bouwen om de volgende jaren in QHD 144Hz te kunnen blijven gamen.
32GB RAM is inderdaad het minimum dat je nodig hebt voor dit jaar en volgend jaar.

Op het einde van dit jaar staat er heel wat te gebeuren met nieuwe generaties van chipsets voor CPU's en GPU's die op de markt komen die aanzienlijke prestatiewinsten gaan opleveren ..
gevolg is hierbij dat de vorige generatie in prijs gaat zakken, dat is de generatie die jij nu aan een duurdere prijs zou aankopen, maar eind dit jaar alweer (deels) voorbijgestreefd is.

Ik heb zowel Intel, AMD als Nvidia in verschillende desktops.
Ik zou zeggen, spaar nog even verder als je kan tot begin volgend jaar en kijk uit naar
de Nvidia RTX50 series of de AMD RX8000 series ;)

rιsιng froϻ oμr fαctoriϵs ... Ψϵ ϻμsτ αll ηoω pαrtαke ιn the Τϵchπology οϝ Ρϵαcϵ ... ϻαrchιng forωαrd ιηto oμr fμtμre

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Maak eens een opzet aan welke onderdelen je zit te denken voor dat geld (tip: gebruik de best buy guides)

Dan kun je zien of je uitkomt of concessies moet gaan doen. Met je budget zou ik van 1440p uitgaan.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• MPIU8686

MPIU8686

.. βΙϵssϵδ by κhαos ..

Check dit topic even verder op tweakers : Eerste PC voor gamen op 1440p/144hz

Met die opstelling ga je in QHD kunnen gamen, maar verwacht wel geen 144Hz voor alles.

Ikzelf sta NIET achter al deze merkproducten die hier vernoemd worden zoals Powercolor en Lexar.
Voornamelijk die Lexar heeft zelfs geen DRAM cache, dan kun je beter voor iets anders gaan met wel een DRAM cache. Mijn aanraders om te wijzigen in die build :

SSD - NVMe :

Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB
uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB
€170

of

Kingston KC3000 2TB
uitvoering: Kingston KC3000 2TB
€140

GPU -
Ga voor Sapphire,
uit die GPU's haal je altijd wat meer qua brute kracht en hebben trouwens ook de beste koelingen.
Heb mijn Sapphire GPU's allemaal nog sinds de eerste meer dan 20 jaar geleden, kwaliteit ;)
(.. dit is een beest dat het wel net mogelijk maakt je die 144Hz te halen) :

Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB
uitvoering: Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB
€650

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 214,90€ 214,90
1MoederbordenGigabyte B650 GAMING X AX V2 (rev. 1.x)€ 159,-€ 159,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6€ 539,-€ 539,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 79,-€ 79,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000C30€ 124,90€ 124,90
1VoedingenCorsair RM850e V2€ 109,-€ 109,-
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.387,60

[ Voor 4% gewijzigd door MPIU8686 op 27-05-2024 09:59 ]

• Koffson
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-08-2024
Dank allen! Veel stof om over na te denken. Misschien dat ik dan inderdaad even geduldig afwacht tot de nieuwe gpu’s zijn uitgebracht en ik m’n budget eventueel kan vergroten.
Ik zal ook kijken naar die best buy guides en kijken welke concessies ik wel en niet ga doen.
Zoals gezegd ben ik echt een leek, ik ga me meer inlezen. Dank nogmaals!