Vraag

• broekmanm
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 16:37
Beste allen,
Wij gaan onze bestaande woning fors uitbreiden (en verduurzamen en all electric). Hiervoor- willen we ook fors uitbreiden met PV-panelen. Ik heb contact gehad met een leverancier en een paar opties gekregen. Ik wil sparren wat slim is qua systeemkeuze, daar heb ik nog geen goed antwoord op.

Situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufAqahgYucNFNB1C1UhafVngIy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNRDrS4xAF2nGJv9js00L2hx.jpg?f=fotoalbum_large

-Dak A is reeds bestaand en daar liggen 13 PV-panelen 395WP (sept 2022) met micro-omvormer enphase (IQ7+).
-Met de verbouwing zal er een volledig nieuw dak worden geïnstalleerd en de bestaande woning worden uitgebreid met dak B. De panelen op dak A gaan er dus sowieso van af.
-Daarnaast zullen we nog een schuur/garage met plat dak (dak C) bouwen. Voor het gemak nu snel erbij getekend met 9 panelen erop. De toekomst moet nog uitwijzen hoe groot de garage precies wordt.

Mijn plan is om de huidige 13 PV-panelen die op het schuine dak A liggen, in een West opstelling op dak C van de schuur/garage te leggen. En op het nieuwe dak A (ZuidOost) en dak B (Zuid) nieuwe PV-panelen te plaatsen (zodat ze allemaal van hetzelfde model zijn).

De huidige aansluiting is 3x 25A. Er is geen schaduwvorming op Dak A en Dak B (string opstelling?). Dak C zal wel te maken krijgen met schaduwvorming in de avond. We willen in de toekomst het PV-systeem combineren met een thuisaccu. Nu vraag ik me af wat slim is qua systeemkeuzes.

De gegeven opties
-Optie A; dak A en dak B voorzien van PV panelen met allen een micro-omvormer, dak C krijg de bestaande PV-panelen met micro-omvormers. Voordeel alles hetzelfde systeem, geen problemen compatibiliteit, nadeel duurste variant.
-Optie B; 2 verschillende systemen. Dak C met huidige 13 PV-panelen met micro-omvormer. En dak A String met Growatt omvormer en dak B string met Growatt omvormer. Voordeel: goedkoopste variant. Nadeel; compatibiliteit issues met accu systeem?
-Optie C: 2 verschillende systemen. Dak C met huidige 13 PV-panelen met micro-omvormer (enphase). En dak A en dak B met solar edge systeem. Nadeel; compatibiliteit issue?
-Optie D; dak A,B en C met 1 type systeem zodat het compatible is voor de accu. Maar dan welk systeem rekening houdend met schaduwvorming (solaredge?)
-Optie E: ?

Wat voor ons belangrijk is: Kunnen 2 verschillende systemen makkelijk gecombineerd worden of zijn er dan compatibiliteit problemen met de omvormer en accu te verwachten? Ik ben niet iemand die dagelijks alles zal gaan controleren qua verbruik en opbrengst, eventueel 2 verschillende systemen is geen no go, maar het moet wel praktisch zijn i.c.m. een accu. Het systeem moet in de toekomst teruglevering kunnen terugschakelen.

Toelichting: de hypothese is dat pv-panelen qua prijs niet meer de beperkende factor (100 euro per paneel) zijn en het dus slim is om het dak vol te leggen. Met overcapaciteit willen we in de donkere maanden toch zoveel mogelijk nog kunnen voorzien in de energiebehoefte. Dit zal zeker resulteren in overproductie in de zomer (gezien de huidige praktijken van de energiebedrijven) wil ik de PV-panelen in de zomer deels uit te zetten (of gebruiken om te koelen, of voor de jacuzzi als die ooit komt).

alvast bedankt voor jullie tips.

Alle reacties

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zeker als je naar een accu systeem wil zou ik vanuit daar beginnen; dus niet omvormers ophangen en dan hopen dat je er een accu aan kan knopen. Ik zou het dan ook bij 1 ecosysteem houden.

Aandachtspuntje: solaredge is nogal gevoelig voor voldoende panelen per richting. Zeker bij 3fase omvormers kom je snel in de knoop. Leesvoer: Het grote SolarEdge topic

Wise enough to play the fool

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:54

Zenix

BOE!

Persoonlijk zou ik voor een hybride omvormer gaan zoals een Deye, daar kan dak A en B op.
Een Deye omvormer heeft ook een aparte aansluiting om andere omvormers aan te sluiten, waardoor het Enphase systeem ook aangesloten kan worden. Dan kan alle energie van al je daken naar dezelfde accu.

Zie topic hierover Het grote Deye inverter (en accu) topic

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 24-05-2024 23:04 ]

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Even kort door de bocht, ik zou nu nog niet teveel rekening houden met accus, de technologie ervan gaat super hard en in principe (mits het allemaal politiek gaat lukken) pas vanaf 2027 überhaupt ober gaan nadenken.

Zelf zou ik tegen die tijd gaan nadenken over een AC accu inplaats van DC accu aangezien het nu gissen is.

Oftewel voor optie B gaan is prima.

• broekmanm
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 16:37
Dank voor de reacties zover. Het laat zien dat er niet direct een goed/fout is en voor meerdere varianten wat te zeggen is.