Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kempie
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-07-2024
Voor een extra zonnepaneel die ik wil toevoegen aan mn 12v accu installatie heb ik een extra laadregelaar nodig.

Ik wil graag weten welke laadregelaar (hoeveel ampere) ik nodig heb.
Peakpower (Pmax) van zonnepaneel is 305W.

Ik heb de volgende laadregelaar op het oog via marktplaats: EpEver Tracer 2215BN. Die is 20A.
In de bijbehorende handleiding
lees ik dat voor een 12v systeem maximaal 260w kan, maar er staat ook Max. PV Array
Power is 780W.

Mijn vraag; is deze genoeg, of moet ik zoeken naar een 30a model?
Alvast dankjulliewel!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N242yy09zPfZzOtZOT3SgV6k81w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rFcEjqJa2Z4w5xv11E0sc4X7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JLYPBnNeJvMbw5uGKEMEE4dEL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/03XDKg6Kw9lFrsyp3B9CAIUf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Kempie op 24-05-2024 12:06 ]

Beste antwoord (via Kempie op 24-05-2024 17:05)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

20A * 12V is 240 watt, dus 305 watt ga je er niet uit trekken.
Een "12V" accu is echter nominaal 13.8V dus ietsje meer ga je ook wel zien (de 260W uit de folder).

Het voordeel van een groot paneel op een relatief kleine regelaar is dat je op slechtere dagen dat maximum ook aantikt, de MPPT kan er tegen, het paneel levert 305 watt onder gestandaardiseerde omstandigheden (STC) en MPPTs moeten er ook tegen kunnen als de werkelijke omstandigheden beter zijn dan STC (denk aan schapenwolkjes op een koude voorjaarsdag).
Onder de 780 Wp zit je bij deze blijkbaar goed.
Die laadregelaar kan dus twee van deze panelen aan, dat blijft ook (ruim) onder de maximale PV spanning.

Kan je accu de laadstroom aan? Wat hangt er nu al aan?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
Zou je niet liever 1 regelaar hebben voor alle panelen? Hoe ziet de setup er nu uit?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

20A * 12V is 240 watt, dus 305 watt ga je er niet uit trekken.
Een "12V" accu is echter nominaal 13.8V dus ietsje meer ga je ook wel zien (de 260W uit de folder).

Het voordeel van een groot paneel op een relatief kleine regelaar is dat je op slechtere dagen dat maximum ook aantikt, de MPPT kan er tegen, het paneel levert 305 watt onder gestandaardiseerde omstandigheden (STC) en MPPTs moeten er ook tegen kunnen als de werkelijke omstandigheden beter zijn dan STC (denk aan schapenwolkjes op een koude voorjaarsdag).
Onder de 780 Wp zit je bij deze blijkbaar goed.
Die laadregelaar kan dus twee van deze panelen aan, dat blijft ook (ruim) onder de maximale PV spanning.

Kan je accu de laadstroom aan? Wat hangt er nu al aan?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kempie
Dank @Proton_
Nu hangt er een paneel van Max 275w aan. Met een 20a regelaar.

Omdat de panelen niet precies gelijk zijn moet ik ze niet op 1 regelaar zetten toch?

Hoe sluit ik dit het best op de accu aan naast de bestaande paneel/regelaar?

@hesselbeertje 1 regelaar kan dacht ik niet omdat de panelen niet gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ongelijke panelen kunnen vaak wel in serie, maar presteren dan ongeveer met de stroom van het slechtste paneel.
Vergelijk dus de Impp specificaties van de twee panelen en de datasheet van de huidige regelaar.
Op de nieuwe zouden ze samen kunnen.

Twee regelaars zouden parallel op de accu moeten, dus check of de accu het leuk vindt om met 40A geladen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kempie
@Proton_ Bijgevoegd de plaatjes van de specs van de panelen.
Zouden die op 1 mppt kunnen? Ook plaatje in bijlage, 20amp.

En heb ik het dan goed dat ze er max 260 uittrekken, als de zon vol schijnt. maar dat ze er twee keer zoveel uittrekken (tot max 260w) als het niet optimaal is, omdat ze dan met z’n tweeen zijn?

En wat als bijvoorbeeld paneel 1 veel beter is bij bewolking, wordt die dan naar beneden getrokken door het slechtere paneel?

En als ik het wel parallel aansluit met twee regelaars, hoe kom ik erachter of de accu 40a goed trekt?
En sluit is ze dan beide aan op de accu, of laat ik ze eerst samenkomen, en ga ik vanuit daar naar de accu?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEO1GzFZlg4KO0PKfInFKrEAdYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhZDCT8NmGRPT0XrwpUtRtnn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d99lGf23PSBP-cUpfy-5Yk5IVG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8VlrUWbEV7kWHCq5KhVGqBq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwKeqy228IxLGqHVA1Dytxt-DUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Is9cyDPYA7IKGQv4n2JPfXmu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Max ingangsspanning van dat ding is 100V, dat haal je niet met 2 panelen in serie. Dus lekker in serie zetten, en geen 2e regelaar kopen. Bij zonnig weer mis je dan inderdaad wat energie, maar dat geeft niks want dan zit de accu toch zo vol.

Bij bewolkt weer doen ze lekker samen het werk.

[ Voor 36% gewijzigd door hesselbeertje op 26-05-2024 14:11 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kempie
@hesselbeertje dank!
En hoe doe ik dat praktisch gezien? Ze in serie op de ene regelaar aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kempie
Als ik het goed begrijp zet ik de plus van paneel 1 aan de min van paneel 2.

De min van paneel 1 en de plus van paneel 2 gaan naar de regelaar.

Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Kempie schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:08:
Als ik het goed begrijp zet ik de plus van paneel 1 aan de min van paneel 2.

De min van paneel 1 en de plus van paneel 2 gaan naar de regelaar.

Correct?
Precies zo (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kempie
Top. Ik ben t nu aan t testen. Lijkt te werken.

Alleen kijk ik nu in de manual van de mppt die er nu hangt. Daar staat bij Max pv array power 390w/12v

Ik heb nu 305 +275. = 580. Dat is dan misschien geen goed idee als ik m niet wil slopen hè?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHxmMOi7CVKAuEnsE798g1h8OPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HR4XZ9dWVvsDokL67z9EpkOO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xnQpO1YfLH-RcfuP4FrWQNN6v8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NS8peYdgtXtpYctMQXPpshVm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kempie
Ok ik ben weer een stapje verder. Andere omvormer gevonden als t goed is, Victron phoenix compact 1600/12.

En ik heb een extra mppt zodat ik in ieder geval de 2 zonnepanelen aankan.

Nu twijfel ik: 2 zonnepanelen samen op deze mppt: nadeel: bij volle zon laadt ie niet optimaal. Of 2 mppts op de accu. Wat zijn daar de voor en nadelen van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kempie
En nog een praktische vraag voor de elektriciens onder ons;
Als ik de twee mppt's parallel ga verbinden met de accu en dat netjes wil doen, hoe doe ik dat qua draden?
Eerst de twee mppt's samen en dan naar accu? Hoe doe ik dat praktisch gezien op de beste manier?
Pagina: 1