Discussie aannemer - definitie van meerwerk badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelloww
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-05 12:05
Toch maar een topic aanmaken voordat ik weer reageer op de email. Helaas een erg zure nasmaak van onze verder goed gelukte badkamer renovatie.

Situatie: Badkamer is afgelopen maand compleet vervangen. Reden: lekkende douche (kwam door het plafond naar begane grond). Aannemer was in December 2022 al komen kijken naar de lekkage, uiteindelijk November 2023 het besluit genomen om met hem het project te doen.
- Sanitair is door mij zelf gekocht, niet via de aannemer.
- Het werk wat is uitgevoerd is erg netjes gedaan, met alle zorg, en meeste dingen zijn ook goed besproken.
- Kosten aannemer: 17000 EUR + 900 contant voor extra werk aan het dakkapel.

Meerwerk discussie punten:
- Het bad, waar de kraan in het badrand werd gemonteerd vroeg hij vooraf 260 euro extra. Hier ben ik mee akkoord gegaan. Uiteindelijk kostte het hem veel moeite om dit te doen (de hele dag schijnbaar) ivm niet 100% rechte badrand. Achteraf vertelde hij dat dit moeilijk was. Het is wel gelukt allemaal, maar nu vraagt hij naderhand toch nog 250 euro extra.
- Douche Hier was de lekkage. Het bleek dat de hele 'lewisplaat' doorgeroest was. Aannemer vindt dat het repareren hiervan meerwerk is. Hun uitleg: Hier was door ons rekening mee gehouden en afvoer en de drain zitten altijd in de cementdekvloer niet in de constructieve betonvloer want daar komen wij nooit aan want daar hebben we niets te zoeken. Toen we de oude drain eruit haalde zagen wij roestvorming en bij het inslijpen van de afvoerbuis en drain naar de wand toe kwam er steeds meer roest en schimmel tevoorschijn;
Na onderzoek bleek dat de constructieve lewis platen totaal door gerot waren; dit moet gerepareerd worden ivm de constructie. We hadden het ook niet kunnen doen maar het lijkt mij niet dat je dat gewaardeerd had, ook dit is overleg
--> Mijn reactie, ja het is overlegd, maar alleen technisch, leek mij gewoon onderdeel van het repareren van de lekkage, valt gewoon onder clausule 1 (zie hieronder). "coulante" Meerprijs die hij vraagt: 450 euro.
- Vloerverwarming Tijdens alle gesprekken hadden wij het over elektrische vloerverwarming. Ook in de lijst met sanitair wat ik vooraf heb gedeeld staat de vloerverwarming. Het staat alleen niet duidelijk in de offerte. Aannemer vindt dat het er niet bij stond aangezien er staat "slangensysteem blijft behouden" (zie clausule 2 hieronder). Nergens is gecommuniceerd dat elektrische vloerverwarming er niet bij zat. Meerprijs 600 euro.

Discussie tijdslijn:
Dag 5: Informatie dat douche & vloerverwarming meerwerk is.
Dag 5: Reactie dat ik het hier niet mee eens ben. Dat ik vind dat lekkage bekend was + vloerverwarming besprken was. naar mijn inzien valt dit allemaal binnen de renovatie. We wisten van de lekkage en dat de drain naar achteren zou schuiven. Ook elektrische vloerverwarming was al besproken (staat ook in de lijst met materiaal).
Dag 6-einde: Geen verdere communicatie over meerwerk. Werk (vloer + verwarming) gewoon uitgevoerd.
Einde: Toch meerwerk factuur.

Vragen aan jullie:
- bad, volgens mij gewoon wettelijk geen meerwerk omdat dit niet vooraf is besproken. Dit graag bevestigen
- douche/vloerverwarming: het feit dat ik voor het werk begon ik heb gezegd dat dit binnen de renovatie valt. Is dat sterk genoeg om het factuur te weigeren?
- meerwerk in general: ander meerwerk heb ik tijdens het werk contant betaald. Lijkt mij dan terecht dat deze punten niet achteraf meerwerk zouden moeten zijn.

Foto na het sloopwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNyAViLStNezwPYCsqsGV8erkTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofpizgwx4D5NLqLVZG61cM22.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte clausules
1. Het totaal uitslopen van de badkamer en afvoeren van de restmaterialen;
2. U heeft in de bestaande situatie een vloerverwarming systeem want er zit een
slangensysteem in de vloer; wij denken dat we dit kunnen handhaven maar dat kunnen
we nu echt nog niet zeggen; wij zullen met u ter plaatste een oplossing zoeken mocht
dit niet zo zijn; de kosten die daar eventueel uit voortkomen zullen wij bespreken;
maar ik verwacht dat dit niet nodig zal zijn maar meld het wel voor de zekerheid
;
2. we hebben nog gesproken of we de vloer kunnen verlagen; ook dit moeten we zien als
het gesloopt is en wat de constructie is; ik denk van niet;

Meest relevante andere topic: Meningsverschil met aannemer over gefactureerd meerwerk maar hier wordt mijn vraag niet behandeld.

Google search: Waarschuwingsplicht aannemer
Natuurlijk betekent dit alles niet dat de aannemer carte blanche heeft. In de eerste plaats dient hij de opdrachtgever te waarschuwen dát er extra kosten zullen zijn óf dient de aannemer aan te tonen dat de opdrachtgever dit uit zichzelf had moeten begrijpen. Indien er vervolgens geen duidelijke afspraken blijken te zijn gemaakt over de omvang van die extra kosten, dan kan de aannemer slechts “een redelijke prijs” in rekening brengen.

Beste antwoord (via Yelloww op 23-05-2024 12:49)

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Hier en daar lees ik 'contant betaald', dus daar heb je al de BTW als korting gerekend?

1. Issue bad lijkt me geen extra/dubbel/meerwerk, want hij heeft vooraf al gezegd dat hij 260 euro extra wil hebben. Dat hij dit niet goed inschat is niet aan jou.
2. Douche. Hij heeft een nieuwe (andere!) lekkage voorkomen als ik het zo begrijp, fijn. Dit is dus geen onderdeel van de initiele lekkage. Dus meerwerk.
3. Slangenssyteem is geen elektrische vloerverwarming. Dus meerwerk.

Daarbij zijn de extra gevraagde bedragen niet hoog (uurtarief 75?, materiaalkosten?).

Hij vraagt totaal 1260 extra.
Leg uit dat je verrast ben en dat je niet bij alles voldoende meegenomen ben.
Stel voor dat je de kosten voor de elektrische verwarming en de materiaalkosten voor de douche wel wil betalen (totaal ~750?).

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Hij heeft netjes gewerkt, je bent tevreden met het resultaat.

Ik zou gewoon in overleg gaan en een tegenvoorstel doen mbt meerwerkkosten....50/50? Op het gehele bedrag valt het dan nog wel mee. Er keihard ingaan heeft geen zin, stel je hebt hem in de toekomst nog nodig? En vind maar eens goede werklui tegenwoordig...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Als het werk allemaal naar behoren is gegaan en de kwaliteit goed is zou ik er persoonlijk niet te hard in gaan zoals hierboven ook aangegeven. Voor het geval dat je hem ooit nog nodig hebt kan het alleen maar tegen je werken als je er hard in gaat. Daarnaast vind ik het persoonlijk geen onredelijke bedragen ik zou voorstel doen 70/30.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Hier en daar lees ik 'contant betaald', dus daar heb je al de BTW als korting gerekend?

1. Issue bad lijkt me geen extra/dubbel/meerwerk, want hij heeft vooraf al gezegd dat hij 260 euro extra wil hebben. Dat hij dit niet goed inschat is niet aan jou.
2. Douche. Hij heeft een nieuwe (andere!) lekkage voorkomen als ik het zo begrijp, fijn. Dit is dus geen onderdeel van de initiele lekkage. Dus meerwerk.
3. Slangenssyteem is geen elektrische vloerverwarming. Dus meerwerk.

Daarbij zijn de extra gevraagde bedragen niet hoog (uurtarief 75?, materiaalkosten?).

Hij vraagt totaal 1260 extra.
Leg uit dat je verrast ben en dat je niet bij alles voldoende meegenomen ben.
Stel voor dat je de kosten voor de elektrische verwarming en de materiaalkosten voor de douche wel wil betalen (totaal ~750?).

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:07
Prachtig zo'n post. Eerder post TS op een ander gedeelte van het forum dat hij een salaris van tonnen verwacht voor dit jaar, vervolgens wordt er over dit soort bedragen een hele discussie gevoerd met een aannemer die zo te zien best redelijk is kwa werk en bedragen.

Ik ben blij dat ik niet voor particulieren werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yelloww
Jammer van dat laatste antwoord, zou niet weten waarom dat relevant is. Maar ik zie het algemene sentiment, gewoon rustig blijven en kijken of hij een compromis kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelloww
Devian schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:03:

Ik zou gewoon in overleg gaan en een tegenvoorstel doen mbt meerwerkkosten....50/50? Op het gehele bedrag valt het dan nog wel mee. Er keihard ingaan heeft geen zin, stel je hebt hem in de toekomst nog nodig? En vind maar eens goede werklui tegenwoordig...
Misschien niet zo duidelijk, maar het was geen andere lekkage, dit was de lekkage. Alleen groter dan hij had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-05 08:08
Devian schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:03:

Dit, vooral dit.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-05 00:02
Je moet blij zijn dat je een goede aannemer hebt gevonden, die zijn schaars tegenwoordig. Arbeidsuren en meerwerk zijn duur, dus gewoon betalen, of in overleg gaan en aangeven wat je redelijk vind. Ik ben ook bezig met een verbouwing en houd nu al rekening met meerwerk van minstens 10%. Daarbij is het wel een vereiste dat het meerwerk duidelijk beschreven en afgestemd is.

[ Voor 10% gewijzigd door TwiSteD1 op 23-05-2024 13:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Timorad schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:26:
Prachtig zo'n post. Eerder post TS op een ander gedeelte van het forum dat hij een salaris van tonnen verwacht voor dit jaar, vervolgens wordt er over dit soort bedragen een hele discussie gevoerd met een aannemer die zo te zien best redelijk is kwa werk en bedragen.

Ik ben blij dat ik niet voor particulieren werk.
Ach, ik zie hier ook vaak triomfantelijke posts van loodgieters, aannemers of elektriciens die zich de ballen uit de broek pochen omdat ze met een minimaal klusje van een uurtje 3, 4, 500 euro binnen slepen. Mensen betalen toch wel, want schaarste en zo. Ook totaal niet relevant.

Wat wel relevant is, is netjes en transparant communiceren met elkaar. Ook over meerwerk. Dat lijkt hier niet gebeurd, van beide kanten. Dan maar beiden op de blaren zitten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02:54
Ik vind 17k al flink aan de prijs. Daar had alles makkelijk bij in kunnen zitten.
Over t bad moet ie niet zeuren, de Lewis plaat kan ie een punt hebben, de vloerverwarming misschien ook.

Maar, voor alle punten geld, dan overleg je dat en ga je niet verder zonder overleg. Dat vind ik een hele vreemde manier.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1