Meningsverschil met aannemer over gefactureerd meerwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:38
We hebben onlangs wat werkzaamheden laten doen door een aannemer: vloerverwarming, nieuwe vloer en wat schilderwerk. Het betreft de begane grond van ongeveer 40 m2

Bij de factuur voor het laatste deel van de betaling werden we onaangenaam verrast door gefactureerd meerwerk.

We hebben vooraf een offerte laten maken voor de werkzaamheden. De aannemer heeft een prijs opgegeven voor het egaliseren en leggen van een vloer. Dit is waar we mee akkoord zijn gegaan.

Tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden is hij er naar eigen zeggen achter gekomen dat onze vloer schuin loopt, en er daarom een extra egaline aangebracht moest worden. Hier is 1150 euro excl btw extra voor gerekend.

Mij lijkt een eventuele tegenvaller als deze voor eigen risico van de aannemer. Ik heb betaald voor een nieuwe vloer, welke werkzaamheden daar bij horen is voor mij niet relevant.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Is het terecht dat de aannemer dit als meerwerk in rekening brengt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45
In mijn ogen had hij dat dan tijdens de werkzaamheden moeten melden en niet achteraf.
Nu weet ik niet hoeveel zakken egaline er extra in zijn gegaan en wat deze kosten, maar ik vind het wel een fors hoger bedrag die je krijgt zonder dat dit vooraf is besproken.

Nu ben ik geen jurist, maar lijkt mij vreemd dat dit mag. De aannemer had prima een waterpas op de vloer kunnen leggen om dit eventueel van te voren te kunnen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
Hij heeft het overigens wel gemeld. Er is whatsapp verkeer geweest in de trant van:

- jullie vloer is scheef, er moet een extra laag op
- okee vervelend, succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:48
Het is wel gebruikelijk dat tijdens de werkzaamheden te melden inderdaad, of van tevoren vragen tot hoeveel meerwerk zonder overleg gedaan kan worden.

Hier met dak vernieuwen uiteindelijk ook vooraf afgesproken dat tot 10% zonder overleg gedaan kon worden, maar ik wel bewijs van situatie voor en na wilde hebben zodat 100% duidelijk is dat het meerwerk noodzakelijk was.

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 03-02-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:48
Hmm, hij had wel een prijsindicatie kunnen meesturen zodat duidelijk was dat het betaald meerwerk ging worden..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:07
Hijo Del Jefe schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:27:
Hij heeft het overigens wel gemeld. Er is whatsapp verkeer geweest in de trant van:

- okee vervelend, succes
Vervelend, maar duidelijk. Gewoon betalen en weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
wat is jouw definitie van een nieuwe vloer?

Hoeveel heeft hij weg gehaald en wat heeft hij er toen opgesmeerd?

Is je vloerverwarming ingefreest?

Wat is je eindvloer PVC plak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
Dit deel van klus stond op de offerte als: een pvc vloer leggen.
Ik weet niet hoeveel extra werk dit hem heeft gekost.

Vloerverwarming is inderdaad ingefreesd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27

Croga

The Unreasonable Man

Het blijven lastige situaties...

De aannemer voor ons dak heeft bij iedere onverwachte situatie onmiddelijk contact gezocht met wat er aan meerwerk is en wat het gaat kosten. Voor alles was een duidelijke verklaring, het was allemaal werk wat niet in de offerte stond en voor alles zijn redelijke prijzen gerekend.
Alle werk is ook altijd eenvoudig te controleren geweest (voorbeeld: Bij het open maken van het dak kwam hij er achter dat er een aantal balken rot waren. Meteen contact gezocht, uitgelegd wat hij er aan ging doen en wat het zou kosten. Vervolgens heeft hij laten zien dat de balken rot waren en dat ze vervangen zijn)

In dit geval is het een stuk lastiger. Als de aannemer nou gekomen was met de melding dat het niet vlak was, dat dat niet in de planning zat en hoeveel dat extra zou kosten zou je nog een case kunnen maken. In dit geval heeft hij dat niet expliciet gedaan en is daardoor een verschil van mening ontstaan. Dat is een stuk lastiger.

IANAL en zal me dus niet uit laten over of dit betaald moet worden of niet. Maar het is een toonbeeld van slechte communicatie, op zijn minst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Hijo Del Jefe schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:34:
Dit deel van klus stond op de offerte als: een pvc vloer leggen.
Ik weet niet hoeveel extra werk dit hem heeft gekost.

Vloerverwarming is inderdaad ingefreesd.
Kan je even het hele proces beschrijven van start tot einde wat je hebt gedaan?

Ik heb eind vorig jaar een schuimbeton vloer laten plaatsen,
Daaroverheen vloerverwarming en daarna een anhydriet vloer.

Het probleem met PVC plak is dat het heel erg dun is en je elk hobbeltje ziet.

Dan moet dus de anhydriet mega strak liggen.
Dat is gewoon heel erg moeilijk en bij mij is dat ook niet compleet gelukt en hebben ze dus extra egaline aan moeten brengen.
Dit kostte ook extra geld en was ik van tevoren op de hoogte van gebracht.

Dus het proces tot de egaline is heel belangrijk.
Want als je gefreesd hebt, wat is er daarna overheen gegaan?
Het kan zijn dat dit niet helemaal vlak ligt en er teveel hobbels zijn.
Daar wil je echt niet een PVC plak overheen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
Ik geloof wel dat het nodig was, dat staat niet ter discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:42

Onbekend

...

Heb je ook een specificatie ontvangen met daarin apart de kosten van extra materialen en extra uren?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
Niet gedetailleerd, “extra materiaal en arbeid”.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:09
Hijo Del Jefe schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:57:
Ik geloof wel dat het nodig was, dat staat niet ter discussie.
Dan is het toch logisch dat dat kosten met zich mee brengt? Egaliseren/egaline is gewoon duur.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-10 19:57

- okee vervelend, succes
Nee, dan doe je...:

- okee vervelend, succes wat gaat dat kosten?

Een extra laag = extra materiaal = extra uren.

Logisch. 🤷🏼‍♂️

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

- okee vervelend, succes
Tja, kleine moeite om dan te vragen: wat gaat me dit extra kosten of zit dit in de prijs inbegrepen?

(het feit dat het gemeld wordt zou al een indicatie moeten zijn, dat dat niet zo is)

@iamerwin Je was me niet voor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door jeroenkb op 03-02-2024 09:11 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
Ja die les heb ik nu geleerd 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
dan zou ik eerlijk gezegd gewoon betalen en verder gaan met je leven.

Een traject aangaan met je aannemer hierover kost heel veel negatieve energie. Daar moet je dan wel zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
c-nan schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:04:
[...]

Dan is het toch logisch dat dat kosten met zich mee brengt? Egaliseren/egaline is gewoon duur.
Tuurlijk. Mijn vraag / discussiepunt is wie de gevolgen van deze fout in de offerte moet dragen. Ter vergelijking, als ik software bouw voor een klant, en het kost me meer werk dan verwacht om de afgesproken functionaliteit te leveren, dan is dat mijn probleem. En niet het probleem van de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
jeroenkb schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:12:
[...]

dan zou ik eerlijk gezegd gewoon betalen en verder gaan met je leven.

Een traject aangaan met je aannemer hierover kost heel veel negatieve energie. Daar moet je dan wel zin in hebben.
Ik ga zeker niet voor 1000 euro zoveel gezeur op m’n nek halen. Maar het voelt onrechtvaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
c-nan schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:04:
[...]

En? Als er een vast bedrag afgesproken is snap ik dat de aannemer communiceert dat het iets langer gaat duren maar extra kosten is niet het probleem van de klant.

In de praktijk natuurlijk wel want meevallers zijn extra winst en tegenvallers noemen we meerwerk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hijo Del Jefe schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:13:
[...]

Tuurlijk. Mijn vraag / discussiepunt is wie de gevolgen van deze fout in de offerte moet dragen. Ter vergelijking, als ik software bouw voor een klant, en het kost me meer werk dan verwacht om de afgesproken functionaliteit te leveren, dan is dat mijn probleem. En niet het probleem van de klant.
Dat is gewoon niet waar, als het goed is heb je bij een software project rekening gehouden met onvoorziene kosten in je offerte en zou je al een 10-20% extra gerekend moeten hebben, ga je daar overheen dan ga je in gesprek met de klant.

Lijkt me in dit geval gewoon slechte communicatie aan beide kanten

[ Voor 5% gewijzigd door Oon op 03-02-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:44

sjaak

un giorno credi

Vervelend voor beide kanten dat het zo loopt.
Vanuit de aannemer niet handig om niet aan te geven dat meer werk ook meer geld kost. Als je dit elke dag tegenkomt en je werkt op basis van uren en materiaal is het vanuit de aannemer gezien ook logisch dat het ene (meer materiaal en meer tijd) automatisch het andere (meer geld) betekend.

Vanuit jou gezien is het logisch dat je hoort dat als iets meer tijd en materiaal kost je waarschijnlijk meer geld moet gaan betalen en tegelijkertijd had je dat jezelf af kunnen vragen of de offerte een vaste prijs is of een schatting van de werkzaamheden die je denkt tegen te komen, vaak het laatste mits vast gelegd. Leerpuntje wellicht voor een volgende keer.

Ik zou zelf m’n “verlies” pakken en kijken naar dat het wel uitgevoerd is. Misschien even overleggen dat je de prijs meer gespecificeerd wilt zien zodat je met een gerust gevoel kan betalen of een stukje korting vraagt omdat je allebei onduidelijk bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven2912
  • Laatst online: 01-10 10:09
Leuk dat de aannemer het laat weten, maar die heeft ook een plicht om je te informeren.
Ik zou een gespecificeerde rekening opvragen en aangeven dat je prima bereid bent om tegemoet te komen in gemaakte kosten/materialen, maar dat dit wellicht onrealistisch is. Onderstaande is wat ik van google haal en eerder ook bij benadering heb betaald voor vergelijkbaar werk. Ik neem aan dat hij geen 2 centimeter heeft moeten egaliseren! Jij hebt betaalplicht, hij heeft de plicht te informeren en te laten zien waar het in zit lijkt mij.

Kosten Prijs per m2
Egaline € 3 – € 8 per m2 (dunne laag - dikkere laag)
Arbeid € 5 – € 10 per m2 (huidige markt ligt bij losse klussen eerder richting de €10 per m2)

Kom je er niet uit, dan is het jammer maar helaas en zou ik er geen gedoe van maken.

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
Dat lijkt me een goede tip. Ik zal sowieso gaan vragen om een gespecificeerde rekening. Vooral omdat dit dus de kosten zijn van extra egaline/arbeid, bovenop wat redelijkerwijs al in de oorspronkelijke offerte zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven2912
  • Laatst online: 01-10 10:09
Goed idee! Belangrijk is om uit te vragen hoeveel millimeter hij uit heeft moeten vlakken over welk oppervlak. er gaat snel 15kg egaline in een centimeter ophogen van 1m2 (althans, met mijn verbruik... wellicht ben ik een beetje onzuinig omdat ik het niet dagelijks, maar slechts soms doe.

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Oon schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:15:
[...]

Dat is gewoon niet waar, als het goed is heb je bij een software project rekening gehouden met onvoorziene kosten in je offerte en zou je al een 10-20% extra gerekend moeten hebben, ga je daar overheen dan ga je in gesprek met de klant.
Als je een beetje slim ben zet je iets iets in de overeenkomst/offerte waarop je kan terugvallen als het echt tegenvalt. Van tevoren direct al 20 % extra rekenen kan... als je werk zat hebt en de klus eigenlijk niet echt nodig hebt. De kans dat iemand anders goedkoper is, is dan wel behoorlijk aanwezig.

[ Voor 24% gewijzigd door Nickname55 op 03-02-2024 09:36 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Die 1150 euro is een aardig bedrag ja. Ik weet niet wat de overige totale kosten waren?

Hij had dit eigenlijk duidelijk moeten melden, maar... Jij had dit ook kunnen vragen.
Feit is wel dat hij meer materiaal (en misschien een paar uur) extra heeft moeten gebruiken / berekenen.
Helemaal niets betalen is dan ook niet fair.
Je zou kunnen vragen aan hem of hij het bedrag wat kan verlagen? Dan draag je allebei een stukje 'schuld'.
En dan weer verder. Zeker als hij gewoon goed werk heeft geleverd blijf je niet met een rotgevoel zitten denk ik zo.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 18:37
Als hij zelf op locatie is geweest voordat hij de klus aannam, dan had hij dit prima kunnen zien. Ik neem aan dat ze de verwarming hebben gefreesd? Dan moeten ze sowieso al weer de vloer glad trekken. Dan is het toevoegen van een extra emmertje egaline het probleem niet (en ook niet de kosten)

Als de offerte het egaliseren betreft, dan mag je ook verwachten dat er naar de vloer gekeken is. 1150 euro is 150 euro materiaal en 20 manuren arbeid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
[...]

Verklaard in iedergeval waarom je zo denkt. Echter is dat alles behalve normale gang van zaken. Zou menig IT bedrijf helemaal op leeg lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
Ik overdreef inderdaad een beetje. Maar extra onvoorzien werk is niet automatisch altijd (alleen) het probleem van de klant, in mijn ervaring.

[ Voor 4% gewijzigd door Hijo Del Jefe op 03-02-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:53

mrc4nl

Procrastinatie expert

jantje112 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:55:
Als hij zelf op locatie is geweest voordat hij de klus aannam, dan had hij dit prima kunnen zien. Ik neem aan dat ze de verwarming hebben gefreesd? Dan moeten ze sowieso al weer de vloer glad trekken. Dan is het toevoegen van een extra emmertje egaline het probleem niet (en ook niet de kosten)
Dat een vloer schuin loopt is heel moeilijk te zien. Zoiets moet je al snel een waterpas/rechte lat voor gebruiken. Mijn zoldervoer gaat van nul naar -17mm naar nul in minder dan twee meter. Daar kwam ik pas achter toen ik laminaat wilde gaan leggen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hebben wij ook met onze aannemer gehad. Kwam met EUR 8000,- meerwerk.
Veelal niet concreet besproken maar uit vertrouwen en voorkomen van vertraging gezegd: zet maar door.
Uiteindelijk toch wat geschrokken en met de aannemer in gesprek gegaan.
Een kop koffie en tien minuten later was de uitkomst dat we de kosten ex btw 50/50 zouden delen en laag BTW-tarief zouden rekenen omdat hij zaken zelf bij opname ook had moeten/kunnen zien.
Kortom, gewoon het gesprek aan gaan en ieder zijn brood gunnen naar redelijkheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Plucky op 03-02-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
[...]

Als ik mijn auto naar een garage breng met: graag remvloeistof verversen
En ik krijg een app terug: je remleidingen zijn lek, dienen vervangen te worden
Dan kan ik terug reageren met: vervelend, maar succes

Denk je dan dat ik de remleidingen gratis krijg of voor de volle pond moet betalen?

Of had ik eerder moeten zeggen: vervelend, wat gaat dat mij kosten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-09 18:14
Sorry maar dit is helemaal geen lastige situatie.

Man heeft offerte opgemaakt voor jou nieuwe vloer. Dit is dan gewoon basis om de staat van de huidige situatie te bekijken en alles te meten. Inclusief hoogteverschillen, stukken met deuren, haaksheid etc. Dit om jou zo een waarheidsgetrouwe offerte te bezorgen. Dit geeft hij (bewust) nagelaten, om jou tijdens werken (dan ook nog op slecht gecommuniceerde manier, want niks van meerprijs gemeld) voor voldongen feiten te zetten. Nee dat zou ik niet accepteren.

Sorry die man is toch de professional he, als ze dan nog niet de beginstaat van de werken fatsoenlijk kunnen analyseren, dan hoef jij daar niet voor op te draaienmaar hijzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Galactic schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:03:
Sorry paar dit is helemaal geen lastige situatie.

Man heeft offerte opgemaakt voor jou nieuwe vloer. Dit is dan gewoon basis om de staat van de huidige situatie te bekijken en alles te meten. Inclusief hoogteverschillen, stukken met deuren, haaksheid etc. Dit om jou zo een waarheidsgetrouwe offerte te bezorgen. Dit geeft hij (bewust) nagelaten, om jou tijdens werken (dan ook nog op slecht gecommuniceerde manier, want niks van meerprijs gemeld) voor voldongen feiten te zetten. Nee dat zou ik niet accepteren.

Sorry die man is toch de professional he, als ze dan nog niet de beginstaat van de werken fatsoenlijk kunnen analyseren, dan hoef jij daar niet voor op te draaienmaar hijzelf
De aannemer heeft het gemeld he, dat de vloer achteraf niet recht blijkt te zijn. Dan dien je daar als opdrachtgever iets mee te doen.

Bij PVC moet je trouwens zo goed als bijna altijd egaliseren. Dat had de aannemer wel mogen aangeven bij het opstellen van de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
Egaliseren was onderdeel van de offerte. Dit betreft “extra egaliseren omdat de vloer niet vlak is”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
c-nan schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:03:
[...]

Als ik mijn auto naar een garage breng met: graag remvloeistof verversen
En ik krijg een app terug: je remleidingen zijn lek, dienen vervangen te worden
Dan kan ik terug reageren met: vervelend, maar succes

Denk je dan dat ik de remleidingen gratis krijg of voor de volle pond moet betalen?

Of had ik eerder moeten zeggen: vervelend, wat gaat dat mij kosten?
Een betere vergelijking vind ik: garage doet onderzoek, zegt: voor 1000 euro ga ik je remmen maken. En achteraf wordt het toch 2000 euro omdat de oorspronkelijke diagnose fout was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:12

pistole

Frutter

Hijo Del Jefe schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:07:
Egaliseren was onderdeel van de offerte. Dit betreft “extra egaliseren omdat de vloer niet vlak is”
Als ze zonder specificatie dit in de offerte hebben gezet dan is het raar dat ze opeens extra gaan rekenen. Het egaliseren was al 'in scope' en het 'extra' hadden ze gewoon moeten hebben voorzien. Als het een vette tegenvaller is dan moeten ze duidelijk zijn dat het extra kosten met zich meebrengt.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 15:26

Ligone

Moeha!

Hier zou je gewoon willen dat de vloerlegger zijn pvc op de scheve vloer gelegd had...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01:19
Hijo Del Jefe schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:07:
Ja, hier zou ik ook moeite mee hebben.

Er is toch feitelijk geen verschil tussen 'egaliseren' en 'extra egaliseren'?

Als de vloer vlak zou zijn waarom zou ik dan moeten egaliseren 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Flextrip op 03-02-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Heb je de aannemer er al over gesproken?
De titel zegt meningsverschil maar ik haal nergens uit dat jullie al om de tafel hebben gezeten om dit te bespreken.
Misschien is de aannemer het wel met je eens.....

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:48
Daarom dat ik zelf meer voorstander ben van werken in regie.

Op voorhand goed de werken bespreken, samen ongeveer de hoeveelheid werkuren en nodige materialen overleggen. Uurtarief afspreken en dat er een detailfactuur volgt met de gewerkte uren en gebruikte materialen.

Zelfs een professional kan niet door muren en vloeren kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Wij hebben in 2019 vloerverwarming laten leggen, aansluitend zou deze dichtgesmeerd worden en vervolgens kwam de stukadoor.

Na het frezen kwamen de monteurs langs om af te rekenen, ik vraag wanneer de sleuven worden dichtgesmeerd? Meneer, wij hebben een probleem… onze collega is ziek waardoor wij onze afspraak niet kunnen nakomen. Echter u mag het geoffreerde bedrag in mindering brengen op de factuur.

Mijn vrouw op donderdagavond een bedrijf gecontacteerd welke €650,00 spoedkosten hanteerden maar wel kwamen opdagen. Heel tevreden van de werkzaamheden, echter na het kleven van de PVC vloer en het plaatsen van de plinten blijkt dat de vloer niet recht is/was. Ik had graag de echtere kosten betaald, met of zonder afspraak.

Wees blij, zo meteen moet je er járen tegenaan kijken. Betaal die rekening en ga verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29
@Hijo Del Jefe
Het is volgens mij al bij de offertefase al fout gegaan. Hier moet je al duidelijke afspraken maken over wat in de prijs zit en op basis van welke aannames. Aangezien jij een consument bent, gaat de wetgever er vanuit dat jij geen verstand van de materie hebt en de aannemer/professional wel. Dus ergens in het proces moet de aannemer duidelijk maken hoe de prijs tot stand is gekomen en wat de voorwaarden zijn dat hij hiervan kan afwijken. Zitten toevallig bij de offerte extra voorwaarden van bijv. een branch vereniging?

In jou geval kan een aannemer prima vooraf opnemen hoe vlak een vloer is. Je hebt van die mooie slang waterpassen die erg makkelijk duidelijk maken hoe een vloer loopt en of er bijv. een kuil in de vloer zit.
Op basis hiervan kan een goede aannemer prima inschatten hoeveel zakken egaline hij nodig heeft.
Dus op basis hiervan zou ik niet direct de extra kosten accepteren zonder een goed gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
edsandje schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:14:
Heb je de aannemer er al over gesproken?
De titel zegt meningsverschil maar ik haal nergens uit dat jullie al om de tafel hebben gezeten om dit te bespreken.
Misschien is de aannemer het wel met je eens.....
Dat kon inderdaad duidelijker. De aannemer houdt vast aan het gefactureerde bedrag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

lol, wat is het volgende? een 3D tekening maken met 356 gemeten punten van de vloer?

Het is duidelijk dat we in een wereld terecht komen waarin de aannemer zich juridisch dicht moet timmeren tov mensen die niks kunnen met de handjes.

Dat dit dan ook nog eens vergeleken wordt met software schrijven is helemaal een billenkletser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27

Croga

The Unreasonable Man

Beetje een vreemde vergelijking....

Als jij software bouwt voor een klant, netjes op x86 Windows basis, en de klant blijkt plots op ARM Linux te draaien dan ga jij ook extra kosten berekenen om het op zijn platform te draaien.

Dat de vloer niet egaal is, is niet per definitie het probleem van de aannemer.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
Dat vind ik dan weer een vergelijking die nergens over gaat 🙂 was waarschijnlijk beter geweest als ik deze analogie niet had geplaatst.

Bedankt voor alle meningen, interessant om te zien hoeveel ze verschillen.

We hebben besloten om “onder protest” de factuur te betalen, lessen te leren voor een volgende klus, en lekker te gaan genieten van onze nieuwe vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:30

- okee vervelend, succes
Je les hierin heb je al geleerd lijk ik op te maken.

Ik denk dat we in de beslisvorming of de aannemer hier meer zelf proactief had moeten informeren, een stukje informatie missen. Wat is de vooraf opgestelde offerte geweest qua bedrag?

1150 excl. BTW is natuurlijk even vervelend. Maar indien dit is op een bedrag van e.g. 15.000 Eur dan heb je het over minder dan 10% verschil. Stel (niet aannemelijk) het ging om een begroting van 1.000 Eur, is het natuurlijk een ander verhaal.

Sub specificatie in materiaalkosten en manuren maakt het voor jezelf eventueel inzichtelijk. Maar laten we wel wezen. Ook hierin zul je de aannemer uiteindelijk op zijn mooie blauwe ogen moeten vertrouwen, dan wel oogkleur anderszins.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:14
Hijo Del Jefe schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Ik ga zeker niet voor 1000 euro zoveel gezeur op m’n nek halen. Maar het voelt onrechtvaardig.
Niets onrechtvaardig. Het is niet altijd op voorhand in te schatten hoe scheef een vloer ligt, daar kom je dan werkend achter en dat resulteert in meerwerk. Heel normaal. Bouwen is een vak waar redelijk wat verborgen problemen aan het licht komen tijdens de klus.

Je had zelf beter moeten reageren dan met Succes... Goede les voor volgende keer.

In de autmoatisering niet anders hoor, elke afwijkende keuze van het ontwerp kost geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22

Yucon

*broem*

Bvanham schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Niets onrechtvaardig. Het is niet altijd op voorhand in te schatten hoe scheef een vloer ligt, daar kom je dan werkend achter en dat resulteert in meerwerk. Heel normaal. Bouwen is een vak waar redelijk wat verborgen problemen aan het licht komen tijdens de klus.
Waarom geeft hij dan een prijs af als het zo overduidelijk niet in te schatten is?

Ik zie trouwens nog steeds niet in waarom je dit vooraf niet op kunt meten. Je kunt er prima een flinke lat met een waterpas op leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22

Yucon

*broem*

Ligone schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:39:
Het is duidelijk dat we in een wereld terecht komen waarin de aannemer zich juridisch dicht moet timmeren tov mensen die niks kunnen met de handjes.
Als dat de wereld is waar we heengaan moet de aannemer daar misschien gewoon rekening mee houden, in plaats van te verwachten dat de wereld zich aan hem aanpast. Vergeet ook niet dat hij op deze manier oneerlijk concurrentievoordeel heeft ten opzichte van collega's die wel die slag om de arm houden of wat risicoopslag in hun prijzen verwerkt hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Yucon schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:04:
[...]

Als dat de wereld is waar we heengaan moet de aannemer daar misschien gewoon rekening mee houden, in plaats van te verwachten dat de wereld zich aan hem aanpast.
Ik vraag me af wie zich moet aanpassen? Aannemers zijn er te weinig, mensen die niks met de handjes kunnen in overvloed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:51
Dan had die aannemer een post moeten opnemen als, vloer egaliseren tot een max van x mm. Dan was t duidelijk geweest vooraf. De aannemer had kunnen overleggen of de kosten akkoord waren, of sowieso overleggen. Niet een appje zonder duidelijke vraag.

Gewoon kosten voor de aannemer dit hoor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-10 21:14
Normaliter staan er ook in offertes dat kosten voor meerwerk niet inbegrepen zijn (staat tegenwoordig expliciet aangegeven). Het zal netjes zijn geweest als er van tevoren eerst overleg was geweest over extra werk en bijbehorende kosten.

Afhankelijk van soort vloer die je gaat aanleggen kan je een niet gelijklopende vloer nog aardig compenseren met ondervloer (laminaat, houten vloer).

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
Galactic schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:03:
Sorry maar dit is helemaal geen lastige situatie.

En dan geeft hij je een offerte die 1000 duurder is of meer . De echte wereld staat.blijkbaar heel ver van veel mensen af die hier reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:33
Makrolon schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:30:
Niet een appje zonder duidelijke vraag.
jullie vloer is scheef, er moet een extra laag op

Wat is hier niet duidelijk aan dan?

Mijn tegenvraag was geweest wat gaat dan mijn kosten maar goed dat ben ik ga er vanuit dat die man dat niet gratis doet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bvanham schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:27:
[...]

En dan geeft hij je een offerte die 1000 duurder is of meer . De echte wereld staat.blijkbaar heel ver van veel mensen af die hier reageren.
Verbaasd mij vooral hoeveel vinden dat een offerte vooral voor de grap erbij is. Als het allemaal mee viel en ze waren snel klaar, had TS dan ook mogen zeggen: "Nou daar kan wel €500 af"? Zou voor mijn gevoel ook uitmaken of het gaat om groot bedrijf, of lokale ZZP'er, maar goed dat is primair gevoel. Logische optie als hij geen risico wil lopen is een prijs schatting, en dan per uur + materiaal.
Monkeydancer schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:17:
Normaliter staan er ook in offertes dat kosten voor meerwerk niet inbegrepen zijn (staat tegenwoordig expliciet aangegeven).
Punt is wat meerwerk is. Dat zijn dingen die niet op de offerte staan. Had TS nu gezegd: "Kunnen jullie niet anders ook de plinten doen", ja dat is zonder twijfel meerwerk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-09 18:14
Dat maakt niet uit, dat is gewoon de basis van die aannemer zijn werk om voor zulke simpele opdrachten een correct offerte uit te werken en de opdrachtgever te waarschuwen voor dat soort zaken. Die aannemer heeft als hij enkele jaren in het vak zit al honderden zulke offertes gemaakt en hoort dit te weten. Het bewust verzwijgen van dit soort meerwerk neigt naar het malafide toe en moet door geen consument geaccepteerd worden. Als het een aannemer is die dit uit onervarenheid niet zo geweten hebben, dan moet die aannemer dat gewoon als leergeld beschouwen. Totaal niet acceptabel.

Ik kan de bouw en aanneemwereld vrij goed, en ken deze praktijken maar al te goed, en weet dat dit door heel wat aannemers inderdaad als een bewuste tacktiek / als normaal beschouwd is, maar dat is het NIET.

Deze offerte valt bij mij onder het mom van kozijnenmaker maakt offerte op, klant wil 3-dubbel glas en aannemer rekend hiervoor een surplus. Na productie en plaatsing geeft kozijnenmaker aan dat er zwaardere kozijnen nodig waren om het 3-dubbel glas te ondersteunen en wil nu 1000 euro extra voor zijn werk. Nee zo werkt dat niet. Er is nog altijd iets als ondernemersrisico als die ondernemer een fout maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:51
bie100 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:28:
[...]

jullie vloer is scheef, er moet een extra laag op

Wat is hier niet duidelijk aan dan?

Mijn tegenvraag was geweest wat gaat dan mijn kosten maar goed dat ben ik ga er vanuit dat die man dat niet gratis doet
Dat er niet bij staat dat er extra kosten worden gerekend. Die aannemer moet gewoon normaal communiceren, als dit.mijn werk was had ik aan de klant uitgelegd wat er aan de hand was, en gevraagd of hij het goed zou vinden dat ik wat meerwerk reken voor deze situatie, zo nee, bleef ik gewoon bij mn prijs. Had ik maar moeten opletten bij het opnemen van de offerte, of in de offerte opnemen dat er een kans op meerwerk was bij een scheve vloer.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Hijo Del Jefe schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:47:
Dat vind ik dan weer een vergelijking die nergens over gaat 🙂 was waarschijnlijk beter geweest als ik deze analogie niet had geplaatst.

Bedankt voor alle meningen, interessant om te zien hoeveel ze verschillen.

We hebben besloten om “onder protest” de factuur te betalen, lessen te leren voor een volgende klus, en lekker te gaan genieten van onze nieuwe vloer.
Als je besluit om te betalen, wat schiet je dan met dat protest op? Als er wat met jouw vloer is, dan zal 'ie niet heel gemotiveerd zijn om je snel te komen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
Voortaan zelf duidelijker communiceren en uitvragen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Ik vind dat er wel erg veel mensen de klant (consument) de bal toespelen, ja wellicht had ts even door kunnen vragen, maar de aannemer moet gewoon duidelijk communiceren.

De klus is opgenomen, vloer egaliseren. Risico nummer 1 van de aannemer is dat de vloer schever is als hij dacht, dan kan hij een paar dingen doen:
- een goede werkopname doen
- een ruime offerte met ingecalculeerd risico
- een offerte met inschatting en duidelijk vooraf melden dat er wellicht meerkosten zijn als de vloer erg scheef is.

Indien de aannemer dat niet doet dan is het risico voor de aannemer. Het is een eenvoudige klus waar de risico's te overzien of in te schatten waren. Als blijkt dat de vloer op instorten staat dan is het een ander verhaal natuurlijk, dan zijn er meerkosten.
In alle gevallen moet de aannemer duidelijk communiceren dat er meerkosten zijn/aan dreigen te komen.
De aannemer heeft dit niet gedaan.

Ik begrijp de mensen niet die aangeven dat je blij mag zijn dat het werk is uitgevoerd en dat hij gewoon moet betalen. Ja wellicht draait het daar op uit, maar wel na bezwaar/onderhandelen. De (communicatie) fout ligt 100% bij de aannemer.

Er gaf iemand al aan dat dit standaard praktijken zijn van sommige aannemers, klakkeloos betalen houd dit in stand en wakkert het aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004

Bever!

3

Aangenomen werk, zijn probleem. Zeker met zon brakke omschrijving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:42
Probleem met veel aannemers/timmerlui/schilders/etc is gebrekkige communicatie. 9 vd 10 keer zal de door hun opgedragen oplossing prima zijn en geaccepteerd worden, maar wij willen graag meer betrokken blijven.

Als hij goed werk heeft geleverd, hou er dan rekening mee dat je hem misschien een keer terug wilt vragen voor ander werk.

Betalen obv werkelijk gemaakte uren/kosten is overigens voor beide partijen fijn, maar valt en staat met communicatie en vertrouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:58

ep667

It doesn't hurt to help

joca schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:41:
Ik vind dat er wel erg veel mensen de klant (consument) de bal toespelen, ja wellicht had ts even door kunnen vragen, maar de aannemer moet gewoon duidelijk communiceren.
Honderd procent dit. Hij is de professional, hij doet dit dagelijks, hij heeft een te goedkope offerte aangeleverd. Dan moet hij ook communiceren wat het meerwerk is en wat hier de kosten van zijn.

Je kunt niet zomaar verwachten dat een consument die bij wijze van spreken voor het eerst een aannemer inhuurt snapt dat dit met (hoge) kosten gepaard gaat.

EP

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gebrekkige communicatie is in het voordeel van de aannemer. Het kwartje valt eigenlijk nooit de verkeerde kant op. Men betaalt wel, en veel mensen ook hier vinden dat de normaalste zaak van de wereld. Als je goed bent met de handjes, dan hoef je niet goed met cijfertjes te zijn blijkbaar.

Als de notaris of de advocaat of de hypotheekadviseur met een extra rekeningetje van €1150 komt omdat er wat extra uren werk verzet moesten worden bovenop de ingeschatte werkzaamheden is naar verwachting de tendens wel anders.

In dit specifieke geval was het echt knettereenvoudig voor de aannemer. Meterpeiltje met de laser, rekensommetje, zakjes egaline aftikken, voila. Of zelfs een lange waterpas en je was al een stuk wijzer geweest. Maar nee, de consument zonder kennis moet inschatten dat een extra laag egaline eventjes €1150 aftikken betekent. Tuurlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door FirePuma142 op 04-02-2024 11:39 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 18:30
Ik vind het extreem laks van je aannemer. Fascinerend hoeveel mensen er hier zeggen "je had moeten vragen wat dat dan extra zou kosten" en daar heel veel duimpjes voor krijgen.

Ik zal ook even illustreren hoe het ook kan. Onze aannemer stuurt een volledige offerte en wacht op onze goedkeuring bij álles wat hij meerwerk vind. Dan hebben we het soms over 200 euro. Andere dingen, waarbij hij zelf direct door wil, neemt hij voor zijn eigen rekening.

In deze situatie zou ik misschien nog wel 50/50 overwegen. Het klinkt alsof het zijn eigen laksheid / slechte communicatie is en geen kwade intentie. Hij moet er wel van leren want ik ken genoeg mensen die hem zouden zeggen lekker naar de rechter te stappen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

paQ

Hoe veel moeite is het om even een laser in de kamer te zetten en te peilen? Je weet binnen 2 min of en welk hoogte verschil er is. Dat heeft niets met meerwerk te maken maar is nou juist het aangenomen werk.

Meet reken reken: we hebben 34 zakken nodig.

Niet gokken 7 en er later 24 bijrekenen onder de noemer “meerwerk”.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Hijo Del Jefe schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:19:
Mij lijkt een eventuele tegenvaller als deze voor eigen risico van de aannemer. Ik heb betaald voor een nieuwe vloer, welke werkzaamheden daar bij horen is voor mij niet relevant.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Is het terecht dat de aannemer dit als meerwerk in rekening brengt?
Waarschijnlijk is dat niet terecht, maar je laat heel veel informatie weg.

Zonder offerte, algemene voorwaarden, factuur en correspondentie tussen jou en de aannemer kun je hier geen goed antwoord op geven. Daaruit kunnen allerlei feiten volgen die relevant zijn van onderstaande.

Als je een richtprijs overeen bent gekomen volgt uit art. 7:752 lid 2 BW dat de aannemer niet meer dan 10% van de richtprijs mag afwijken, maar al zeker niet voordat de aannemer je in de gelegenheid heeft gesteld om het werk aan te passen.

Met andere woorden: de aannemer had je waarschijnlijk vooraf moeten waarschuwen. Het achteraf factureren zonder waarschuwing is in strijd met de wet en waarschijnlijk ook een misleidende omissie als de aannemer kon weten dat er kosten aan het meerwerk verbonden waren maar jij over die extra kosten niet geïnformeerd bent vooraf.

Je gevoel is dus volkomen terecht en het zou kunnen dat je dat geld niet had hoeven betalen. Je kunt het waarschijnlijk alleen maar terugvorderen in rechte via een dagvaardingsprocedure, waarbij je nog het voordeel hebt dat je onder protest hebt betaald en daaruit al duidelijk wordt dat je het oneens bent met de gang van zaken.

Je kunt zo nodig een handhavingsverzoek versturen naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en stellen dat er sprake is van een misleidende omissie onder overlegging van bewijsstukken zoals de offerte, factuur, algemene voorwaarden en correspondentie. De ACM is bevoegd om aan een professional een bestuurlijke boete op te leggen van € 900.000 of (indien dat meer betreft) 10% van de omzet. Uiteraard zal de ACM dat bij een relatief kleine overtreding van de Wet handhaving consumentenbescherming niet snel doen, maar klagen staat vrij.

Als je meer zekerheid wil, anonimiseer dan de offerte, factuur en correspondentie en deel dat hier tussen [mo] tags. Ik reageer niet op DM berichten. Je lijkt een spreekwoordelijke poot uitgedraaid te zijn door een aannemer die ook al bij inspectie van de vloer had kunnen en moeten weten dat er extra werk noodzakelijk was dan uit de offerte bleek.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 18:37
mrc4nl schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:10:
[...]

Dat een vloer schuin loopt is heel moeilijk te zien. Zoiets moet je al snel een waterpas/rechte lat voor gebruiken. Mijn zoldervoer gaat van nul naar -17mm naar nul in minder dan twee meter. Daar kwam ik pas achter toen ik laminaat wilde gaan leggen.
Juist.. en als aannemer weet je dat EN ligt dat standaard in je bus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Real schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:09:
Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.
Ben je ook aannemer? :+
Pagina: 1