Mobiel reageert soms niet met de Unifi wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 12:29
Wij hebben thuis een netwerkje liggen van 1 Unifi POE+ switch en 3 Unifi AP HD access points.
Door het huis heen zitten daar diverse apparaten op aangesloten, een paar bedraad en de rest draadloos.

dit heeft eigenlijk altijd goed gewerkt maar sinds een paar weken merken we dat apps op de mobiel niet goed lijken te laden. Als ik bijvoorbeeld de Marktplaats app open, blijft deze hangen in het beginscherm. Hetzelfde bij de app van Troostwijk Auctions, Facebook en ook de IP-camera app of die van de babyfoon.
Als we dan even de wifi van de telefoon uitzetten en weer verbinden werkt alles prima.

Uiteraard dacht ik eerst aan de telefoons, dus heb ik 1 van de telefoon terug gezet naar fabrieksinstellingen, maar na een paar dagen gebeurde het daar ook mee. Vervolgens heb ik een paar oudere telefoons van zolder gehaald, waarbij het ook gebeurde. Vervolgens een telefoon geleend die een paar dagen later hetzelfde gedrag liet zien.
Inmiddels heeft mijn vrouw een "nieuwe" Galaxy S23 die na een paar dagen hetzelfde probleem liet zien.

Ik heb ook een Dell Optiplex met Windows 11 die ik als een soort servertje gebruik, deze is bedraad en heeft nergens last van. Ook Tado en Philips Hue zit bedraad en hebben ook nergens last van. Overige apparaten die verbonden zijn via de Wifi (zoals de camera in de tuin) lijken nergens last van te hebben. Op dit moment lijkt het dus alleen op mobiele apparaten te gebeuren (tablet, smartphone etc) en (vreemd genoeg) ook niet met alle apps.

Ik ben gaan zoeken in de logs via mijn Unifi Controller, maar daar kan ik niks vinden.

Het lastige is dat ik af en toe wat instellingen verander om mijn netwerk beter en stabieler te maken. Maar in de periode dat dit probleem zich is gaan voordoen zijn er teveel aanpassingen gemaakt om te weten welke het zou kunnen zijn.

Ik denk dat er ergens een instelling niet goed staat, die ervoor zorgt dat apparaten hun "actieve" status kwijtraken (puur hardop gedacht). Maar ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn.

Ik draai de Unifi Controller op versie: 8.1.127 (net geupdate)
De AP's draaien op: 6.6.65
Ik heb ook nog een gasten-hotspot, maar die staat even op "pauze" omdat ik wou testen of dit ermee te maken had.

De Wifi instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kqnn883QXlSE8pbzJjS51KZaABE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kSPIR52rJrt6zLUoLNvQ25kn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llVHX5iEVX3gXFyaXoDiNawcLEU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7VU58YiJuQj4VROSdbOCC3Cr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6NUe0UiCzab7XwlYIyPAfVIzQc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KzjENVAvjoAMIH21Xzfh1lTk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlcjm5D3VZbkdEIByjA__FLDkSM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LOOVKZXJecDTb0GRqPe6uOIA.png?f=user_large

De instellingen op de AP voor beneden. De instellingen op de AP's zijn hetzelfde, alleen het kanaal is overal anders. Deze instellingen zijn al een hele poos hetzelfde gebleven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KT3wZ7eiGUf-tO1oL2kePXUmlTQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Oomu9QtOvNclCqDnOiEiLtqI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g87smClI_eOc_QMpLs50WLZWni0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xUpjdGXTJdhC3jo8Mn0NtgcZ.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seedjee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-05-2024
Je 5GHz kanaal staat vast ingesteld op kanaal 104 (DFS).

Het kan zijn dat deze DFS kanalen tijdelijk uitgeschakeld worden wanneer er bijv een radar/weerstation het kanaal nodig heeft.

Je kunt het kanaal eens op een non-DFS instellen, of op automatisch. Het access point scant naar het meest geschikte kanaal na herstart. (Niet alle access points tegelijk herstarten, dan pakken ze hetzelfde kanaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:54
Ik zou inderdaad het kanaal op automatisch zetten, maar ook transmit power. De Channel Width zou ik zo laten, die is goed ingesteld.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Ondanks dat die al maanden op kanaal 104 staat had ik hier ook aan gedacht. Maar de 2 andere AP's hebben non-dfs kanalen en bij hen gebeurt het ook.
Als het gebeurt kijk ik dingen ook na in de Unifi controller en daar staat hij dan nog steeds op kanaal 104.
Automatisch heb ik in het verleden weleens geprobeerd, maar dat was een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-05 22:21
Hier precies hetzelfde met onze telefoons, Wifi uitzetten en na een paar paar seconden weer aanzetten helpt.
Ook de kanalen op automatisch gezet, maar dat hielp niet.
De tablets die binnen liggen hebben dat probleem niet, enkel als je van buiten naar binnen gaat.
Dus ik lees even mee :)
Half jaar geleden ofzo was dat probleem er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:54
Je kunt nog proberen om het Fast Roaming uit te zetten. Dat gaf bij mij wat problemen. BSS Transition heb ik hier ook gewoon aan staan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34DNH5k5vdHa8xT4kIXd6FQArVI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0XMX5n9Wi90GCQExL1E9V3ij.png?f=fotoalbum_large

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
SgtElPotato schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:51:
Je kunt nog proberen om het Fast Roaming uit te zetten. Dat gaf bij mij wat problemen. BSS Transition heb ik hier ook gewoon aan staan.[Afbeelding]
Deze ga ik eens uittesten. Beide instellingen zojuist aangepast en even afwachten hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit topic gaat daar ook over. Misschien staan daar nog tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
supervinnie40 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:06:
[...]

Deze ga ik eens uittesten. Beide instellingen zojuist aangepast en even afwachten hoe het gaat.
Gisteravond helaas alweer apps die niets deden. Dus dat was geen oplossing. :-(

Ik heb nu de instellingen weer teruggezet en in de modem van KPN IPv6 uitgezet (dankzij de link die masaman met ons deelde). Eens kijken of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik hebhad op mijn opnsense firewall een rule die uitgaand verkeer op poort 443 tegen houdt wanneer de destination een ip-adres is van een dns-over-https server.

Dat levert gekke problemen op. Sites die ineens 'soms' werken. Nu bleek dat op mijn doh-server lijst ook de Doh servers van Cloudflare staan. Sommige domeinen resolven (gewoon via poort 53) dan soms (!) naar een ip-adres dat ook door Cloudflare gebruikt wordt om content te serveren (of DDoS achtige bescherming te bieden voor die domeinen, geen idee). Ik zeg 'soms', het lijkt erop dat ze aan dns load balancing doen, waardoor het soms wel en soms niet werkte.

Het feit dat dns ook nog eens gecached wordt (op OS, browser, pihole en unbound) maakt dat het op hetzelfde moment op het ene apparaat wel en andere niet werkte.

Ik heb niet het idee dat mijn ip-adres op een Cloudflare blocklist staat, na verwijderen van de firewall regel doet alles het weer.

Mocht je ook zoiets hebben ingericht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:43
Mijn gevoel zegt me dat het in het Unifi en wifi gedeelte goedzit,
maar dat er elders in het traject richting internet iets fout gaat.
Wanneer wifi uitvalt of niet goed werkt dan zou je foon vanzelf op 4g/5g moeten overstappen,
wat niet gebeurt want je apps reageren niet (mits je een databundel hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
EverLast2002 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:52:
Mijn gevoel zegt me dat het in het Unifi en wifi gedeelte goedzit,
maar dat er elders in het traject richting internet iets fout gaat.
Wanneer wifi uitvalt of niet goed werkt dan zou je foon vanzelf op 4g/5g moeten overstappen,
wat niet gebeurt want je apps reageren niet (mits je een databundel hebt).
Vreemder nog, de ene app werkt prima en de andere weigert te verbinden. En ik kan zien dat ik nog via wifi verbonden ben.

Ik heb nu de IPv6 in de kpn modem uitgezet, eens kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:27
Dit klinkt toch heel erg als het (bekende) unifi en kpn ipv6 issue. Hopelijk lost het uizetten het op

Opzichzelf vrij bijzonder dat een accesspoint, layer 2, beinvloed kan worden door ipv6, layer 3

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dat is ook zoiets: werkt het wel als je alleen op mobiel dataverkeer zit? En wat als je thuis bent en die juist uit zet zodat je zeker weet dat hij alleen wifi kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
laurens0619 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:28:
Dit klinkt toch heel erg als het (bekende) unifi en kpn ipv6 issue. Hopelijk lost het uizetten het op

Opzichzelf vrij bijzonder dat een accesspoint, layer 2, beinvloed kan worden door ipv6, layer 3
Sterker nog, Filezilla FTP kon niet verbinden omdat hij als afzender IPv6 gaf. Nu dat uitstaat werkt Filezilla ook weer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
SVMartin schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:55:
Dat is ook zoiets: werkt het wel als je alleen op mobiel dataverkeer zit? En wat als je thuis bent en die juist uit zet zodat je zeker weet dat hij alleen wifi kan gebruiken?
Ook geprobeerd, geen verschil helaas. Op mobiel data werkt alles pico bello.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
supervinnie40 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:12:
[...]

Sterker nog, Filezilla FTP kon niet verbinden omdat hij als afzender IPv6 gaf. Nu dat uitstaat werkt Filezilla ook weer....
Dat kunnen ook reguliere ipv6 icm passive ftp issuee zijn. Of had je dat ook bedraad?
Ftp is nogal oud :p
Ipv4: 1980
Ftp: 1971
:+

Ftp kan wel ipv6 maar je configuratie moet wel kloppen

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 24-05-2024 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supervinnie40
laurens0619 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:26:
[...]

Dat kunnen ook reguliere ipv6 icm passive ftp issuee zijn. Of had je dat ook bedraad?
Ftp is nogal oud :p
Ipv4: 1980
Ftp: 1971
:+

Ftp kan wel ipv6 maar je configuratie moet wel kloppen
Tja, dat wist ik niet en had ik niet geprobeerd ;-). Maar nu lijkt het ook opgelost te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

supervinnie40 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:21:
Maar nu lijkt het ook opgelost te zijn.
Je hebt nu geen problemen meer?

En de enige aanpassingen zijn 'non-DFS' kanaal en IPv6 uitgezet?

Dat is wel belangrijk om te weten voor anderen met een vergelijkbaar probleem.
En zodat de rest geen tijd meer hoeft te steken in een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Accretion schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:01:
[...]

Je hebt nu geen problemen meer?

En de enige aanpassingen zijn 'non-DFS' kanaal en IPv6 uitgezet?

Dat is wel belangrijk om te weten voor anderen met een vergelijkbaar probleem.
En zodat de rest geen tijd meer hoeft te steken in een antwoord.
Het is pas 1.5 dag met de nieuwe instellingen, dus ik wil nog niet te hard roepen dat het helemaal opgelost is. Maar sindsdien in ieder geval geen problemen meer gehad.

Het enige dat nu veranderd is, is dat ik IPv6 uitgezet heb in de modem. Aan het kanaal heb ik niets veranderd. Ik had even die Fast Roaming uitgezet, maar dat maakte geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Accretion
Ja ik heb het vaker gelezen. Ben wel heel benieuwd wat er op packet niveau misgaat dat, vooral mobieltjes, stuk gaat
Werkt wel:
- unifi wifi bij experiabox ipv4
- unifi wifi met andere router ipv4 of ipv6
- ander wifi met experiabox ipv4 of ipv6

Werkt niet:
- unifi wifi met experiabox ipv6

Ik kan t technisch niet verklaren :p

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 25-05-2024 10:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supervinnie40
Inmiddels kan ik wel een conclusie trekken. We zijn nu een goede week verder sinds ik IPv6 uitgezet heb in de KPN box 12. Het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.

Alle instellingen die hierboven genoemd zijn had ik eerst weer ongedaan gemaakt, zodat alles weer ingesteld was zoals het was toen ik dit topic opende. Het enige dat ik daarna heb gedaan is IPv6 uitzetten.

Sindsdien zijn alle gekke "Wifi gremlins" opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
supervinnie40 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:07:
Inmiddels kan ik wel een conclusie trekken. We zijn nu een goede week verder sinds ik IPv6 uitgezet heb in de KPN box 12. Het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.

Alle instellingen die hierboven genoemd zijn had ik eerst weer ongedaan gemaakt, zodat alles weer ingesteld was zoals het was toen ik dit topic opende. Het enige dat ik daarna heb gedaan is IPv6 uitzetten.

Sindsdien zijn alle gekke "Wifi gremlins" opgelost.
Ik denk dat je op het juiste spoor zit, want ik loop nu momenteel ook tegen exact dit issue aan. Heb jaren probleemloos mijn Unifi AP kunnen gebruiken met een eigen router. Nu sinds kort de Experiabox weer aangesloten (zonder dus ook maar iets te wijzigen in de configuratie van mijn Unifi AP) en direct gezeur op Android telefoons. Vervolgens uit wanhoop IPv6 maar een uit gezet en sinds dien is alles stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:14

PoweRoy

funky!

Is de ipv6 setting een dingetje van experia box? Ik heb zelf een mikrotik direct aan glasvezel punt hangen en daarnaast 2 omada APs. Vraag me af of z'n zelfde probleem ook bij mij ka gelden.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:20

nelizmastr

Goed wies kapot

PoweRoy schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:23:
Is de ipv6 setting een dingetje van experia box? Ik heb zelf een mikrotik direct aan glasvezel punt hangen en daarnaast 2 omada APs. Vraag me af of z'n zelfde probleem ook bij mij ka gelden.
Dat zul je moeten testen door IPv6 te configureren. Dat Unifi niet overweg kan met IPv6 is in ieder geval niet de reden, het zal eerder een incompatibiliteit tussen de Experiabox en bepaalde apparaten zijn, dat is bepaald niet ongehoord.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-05 22:21
n9iels schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:46:
[...]

Ik denk dat je op het juiste spoor zit, want ik loop nu momenteel ook tegen exact dit issue aan. Heb jaren probleemloos mijn Unifi AP kunnen gebruiken met een eigen router. Nu sinds kort de Experiabox weer aangesloten (zonder dus ook maar iets te wijzigen in de configuratie van mijn Unifi AP) en direct gezeur op Android telefoons. Vervolgens uit wanhoop IPv6 maar een uit gezet en sinds dien is alles stabiel.
Klopt, hier hetzelfde met de Experiabox.
Pagina: 1