Dat is een stellingname die volgens mij ook een (respectvolle) anti-these kan gebruiken.
Die voorzichtige instelling zal voor mensen die zelf introvert en terughoudend goed aanvoelen: vooral geen risico nemen, op veilig spelen en afwachten.
Natuurlijk kan dat goed zijn, mits de nadelen minder zijn dan de mogelijke nadelige gevolgen van wel een risico te nemen.
Soms is het echter ook zo dat je 'in het diepe moet springen'.... Je neemt dan inderdaad een zeker risico en initieel kan het ook best lastig zijn en je bepaalde problemen moeten overwinnen.
Maar, juist het overwinnen van zulke problemen betekent vaak een extra stap naar zelfstandigheid.
Zoiets gaat nooit zonder een bepaalde ongemakkelijkheid te moeten overwinnen, of ook soms geconfronteerd te worden met zaken en problemen die nieuw voor je zijn.
Als je uiteindelijk wel een 'fallback' hebt van ouders, is het ook geen onoverkoombaar probleem als je na een tijdje proberen, toch moet concluderen dat het niet werkt, en je bv terugkeert;
Zoiets kun je voorstellen als 'gefaald hebben' maar ik zou darop zeggen 'je hebt het iig geprobeerd en ook daarvan leer je'.
Ik wil verder zeker niet zeggen dat dit altijd voor iedereen en altijd hetzelfde geld; Zoiets is een puur individuele afweging die je dan moet afwegen...
Het nadeel cq. risico van een bepaalde stap te zetten, en op je pad meer (financiele en/of emotionele) problemen kunnen ondervinden, met de kans er verder van te leren: Tegenover de veilige positie van het afwachten en in een bestaande situatie berusten en misschien die stap later nemen (omdat je in de tussentijd misschien kunt sparen) maar in de tussentijd niet of veel minder op juist die punten geprikkeld worden je te ontwikkelen.
Soms kan het zijn dat mensen hun eigen aanpassings- en verwerkingsvermogen onderschatten en juist het aangaan van bepaalde confrontaties met zaken die je van nature misschien niet altijd een situatie oplevert waarin je je het meest prettig voelt, kan juist helpen je te ontwikkelen.
(Ik persoonlijk ben ook van nature enigszins introvert en heb moeite met bepaalde situaties; ik vermoed echter dat dat eerder erger geworden was als ik me altijd van zulke situaties, waarmee ik an sich moeite heb me aan te passen, ver te houden .... Toen k op kamers ging, heb ik me juist daarin verder ontwikkeld dan ik vermoedelijk had gedaan als ik thuis was gebleven in een situatie waarin alles me bekend was en ik minder geprikkeld werd)
In geval van TS lijkt me zeker dat je niet kunt negeren dat hij in zijn Openingspost ook opmerkt: "Ik wil het wel alleen ....",
dus de behoefte de stap te zetten is er wel degelijk en dan kan het ook soms juist goed zijn pro-actief te kijken naar die redenen waarom 'het er tot nu niet inzat'. Dan is het mogelijk dat soms je de risico's misschien te hoog en onoverwinnelijk inschat, zowel emotionele als financiele zaken.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen