Wat is de gemiddelde leeftijd dat mensen op zichzelf gaan?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:11

The Zep Man

🏴‍☠️

Zenomyscus schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:36:
Het belangrijkste is hoe jullie (jij en je ouders) het ervaren. Wat de rest er van vind moeten ze lekker zelf weten. Persoonlijk zou ik wel aanraden zelf iets te zoeken. Als koop niet lukt kun je wellicht eerst huren. De verwachting op die leeftijd is dat je salaris de komende tijd gaat stijgen. Dat stijgt harder dan gemiddeld omdat je van een startsalaris af komt. Je zult wat betreft hypotheekruimte nog wel stappen kunnen maken dus, de vraag is alleen of het genoeg is.
Als je tijd wilt besparen tot het kopen van een eigen woning dan kan je juist beter wellicht nog wat langer bij je ouders blijven wonen, als andere factoren geen probleem zijn. Hoe andere mensen tegen het langer wonen bij de ouders kijken zou ik niet als een probleem zien.

Bij de ouders inwonen betaal je waarschijnlijk minder huur (en sowieso minder belastingen). Lagere huur is meer opbouwen voor een hypotheek in de nabije toekomst. Een apart huis huren is vanuit dat perspectief weggegooid geld en kost alleen maar meer tijd voordat je aan een hypotheek kan beginnen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:52
20e in studentenhuis
22e weer terug in huis
27e eigen huis gekocht met partner

Ik zie mijn 2 zoontjes ook niet vertrekken voor hun 30e met deze huizenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:03
The Zep Man schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:46:
[...]

Als je tijd wilt besparen tot het kopen van een eigen woning dan kan je juist beter wellicht nog wat langer bij je ouders blijven wonen, als andere factoren geen probleem zijn. Hoe andere mensen tegen het langer wonen bij de ouders kijken zou ik niet als een probleem zien.

Bij de ouders inwonen betaal je waarschijnlijk minder huur (en sowieso minder belastingen). Lagere huur is meer opbouwen voor een hypotheek in de nabije toekomst. Een apart huis huren is vanuit dat perspectief weggegooid geld en kost alleen maar meer tijd voordat je aan een hypotheek kan beginnen.
Het is maar de vraag in hoeverre dat zin heeft. Vergeleken met huren is het natuurlijk altijd beter om bij je ouders te blijven, je kunt dan immers meer sparen. Maar eigenlijk wil je dat niet op eigen vermogen doen en heb je bruto inkomen nodig om het te kunnen lenen. Dat is de snelste weg naar een koopwoning. Die vriend van 35 die ik noemde wilde zo min mogelijk lenen en besloot lekker door te sparen. Hij had achteraf beter wel kunnen gelijk kunnen kopen. Zijn vermogen doet vrij weinig momenteel terwijl de huizenprijzen enorm zijn gestegen. De rente is ook flink hoger dan enige tijd geleden. Hij ziet zelf ook in dat hij kansen zat heeft gehad en stelt het nu weer uit. Naar mijn mening is het beste moment om een woning te kopen 10 jaar geleden en anders vandaag. Je bent ook sneller klaar met je hypotheek en de kans is enorm groot dat de prijzen alleen maar stijgen.

Dan kun je nog steeds stellen dat huren weggegooid geld is. Geldtechnisch is dat correct, maar ik denk dat de zelfstandigheid nog wel eens meer kan opleveren dan mensen zelf inzien. Zoals ik al zei heb je voor een huis vooral bruto inkomen nodig. Op die leeftijd wil je dat niet met eigen vermogen proberen. Ik durf te stellen dat zelfstandigheid en de boost die velen daarvan krijgen enorm bijdragen aan zelfverzekerdheid e.d. Skills die je nodig hebt om een beter salaris te onderhandelen of je helpen bij het verkrijgen van een andere baan. Vergeet niet dat een werkgever dondersgoed weet dat iemand die thuiswoont veel minder geld nodig heeft dan iemand met een eigen woning. Mijn twee grootste loonsverhogingen hadden beide te maken met het kopen van een woning. Het is een stuk makkelijker praten over loonsverhoging wanneer je een woning wilt kopen en het inkomen nodig hebt, dan wanneer je het niet nodig hebt. Hier werkte dat in elk geval prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Zenomyscus schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:57:
Dan kun je nog steeds stellen dat huren weggegooid geld is. Geldtechnisch is dat correct, maar ik denk dat de zelfstandigheid nog wel eens meer kan opleveren dan mensen zelf inzien.
Daarom schreef ik: "als andere factoren geen probleem zijn". Er zijn zat mensen die mentaal zelfstandig genoeg zijn, ondanks dat ze nog bij hun ouders wonen. Het tegenovergestelde is natuurlijk ook zo.
Ik durf te stellen dat zelfstandigheid en de boost die velen daarvan krijgen enorm bijdragen aan zelfverzekerdheid e.d. Skills die je nodig hebt om een beter salaris te onderhandelen of je helpen bij het verkrijgen van een andere baan. Vergeet niet dat een werkgever dondersgoed weet dat iemand die thuiswoont veel minder geld nodig heeft dan iemand met een eigen woning.
Waarom zou die werkgever weten dat je nog thuis woont? :?
Mijn twee grootste loonsverhogingen hadden beide te maken met het kopen van een woning. Het is een stuk makkelijker praten over loonsverhoging wanneer je een woning wilt kopen en het inkomen nodig hebt, dan wanneer je het niet nodig hebt. Hier werkte dat in elk geval prima.
Er kan een verschil zijn tussen wat je vertelt en wat je doet voor een loonsverhoging. Je hoeft niet daadwerkelijk bezig te zijn met het kopen van een nieuwe woning om het kopen van een nieuwe woning als argument te gebruiken voor een loonsverhoging.

De grootste en snelste loonsverhogingen komen door de carrièreladder te beklimmen en wanneer nodig van baan te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 15:50
Tot mijn 22ste bij mijn ouders gewoond.
Op mijn 22ste samen gaan wonen met mijn vriendin, daarna mijn vrouw geworden. Was een starterswoning.
10 jaar later een gezindswoning gekocht.

Ik denk niet dat mijn dochter dit ook zal lukken later, althans, als deze prijsindex de trend aan houdt van de afgelopen paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:34

mwa

Op m’n 17de op kamers gegaan in Groningen vanuit Amsterdam ivm studie. Geen seconde spijt gehad, maar was wel even in het diepe (ik kende letterlijk niemand in Groningen, kamer kwam via kamernet). Dit is inmiddels wel weer 22 jaar geleden.

[ Voor 12% gewijzigd door mwa op 24-05-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:38
bazzemans schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 04:24:
[...]

Een (forse) schuld met een dito onderpand. Sterker nog, het is veilig om te veronderstellen dat dit onderpand meer waard wordt. Het risico voor de hypotheekverstrekker is m.i. niet zo groot als soms wordt voorgesteld. Je opmerking over verhuur verdient dan weer de nuancering dat de huurbescherming in Nederland behoorlijk gedegen is en een huisuitzetting niet zomaar plaats kan vinden.
Bij iemand die geen cent te makken heeft na het betalen van een dure hypotheek is het, zeker de eerste periode, maar de vraag of de waarde van het huis wel mee stijgt met de gemiddelde marktwaardes.
Een huis heeft namelijk onderhoud nodig. En dat kost als je eerlijk alles mee telt best serieus geld. Als er na een paar jaar kozijnen geschilderd moeten worden, een lekkage moet worden verholpen of een cv-ketel moet worden ontvangen en er is geen geld voor, dan werkt dat door in de verkoopprijs. Huizen met achterstallig onderhoud zijn veel minder in trek.

Voor een gezinswoning is €250,- per maand geen gek bedrag op de lange termijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:41
Dit is voor OP een beetje mosterd na de maaltijd maar wellicht voor Tweakers met oudere kinderen of jongere Tweakers: het is als student nog best wel makkelijk om via een studentenvereniging een huis te vinden vaak is daar een pool van huizen.

Zelf woonde ik in een huis dat eigendom is van alle oud huisgenoten via een stichting. Daar zat destijds al geen hypotheek meer op dus we betaalden alleen GWL en een bijdrage voor onderhoud. Al mijn vrienden woonden heel goedkoop omdat die huizen worden doorgegeven en huisbazen zelf bij die vereniging zitten of het huis in een stichting is ondergebracht.

Zelfs nu is dat nog goed betaalbaar.

Concreet advies voor de huidige situatie:

Probeer de sprong te wagen. Het is voor je persoonlijke ontwikkeling denk ik heel goed. En 27 is ook wel een keertje tijd.

Helaas kom je alleen, zonder goed inkomen of gift van je ouders nauwelijks op de huizenmarkt in stedelijke gebieden dus probeer tot je genoeg hypotheek kan krijgen desnoods een tijdje hoe het is met huisgenoten. Heb je nog vrienden waarmee je eventueel een woning kan delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:32
Ivow85 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:38:
[...]

Bij iemand die geen cent te makken heeft na het betalen van een dure hypotheek is het, zeker de eerste periode, maar de vraag of de waarde van het huis wel mee stijgt met de gemiddelde marktwaardes.
Een huis heeft namelijk onderhoud nodig. En dat kost als je eerlijk alles mee telt best serieus geld. Als er na een paar jaar kozijnen geschilderd moeten worden, een lekkage moet worden verholpen of een cv-ketel moet worden ontvangen en er is geen geld voor, dan werkt dat door in de verkoopprijs. Huizen met achterstallig onderhoud zijn veel minder in trek.

Voor een gezinswoning is €250,- per maand geen gek bedrag op de lange termijn.
Lezen is een kunst. Mijn bericht ging uit van de hypotheekverstrekker, niet de -nemer.

Overigens gaat je verhaal m.i. niet op, aangezien ook de staat van het onderhoud bij aankoop gewoon een factor is on de aankoopprijs. Het is heel veilig te stellen dat (tenzij verwaarloosd of andere onvoorziene factor) de waarde van vastgoed op de middellange en lange termijn stijgt. Dat maakt dat het verstrekken van een hypotheek m.i. niet zo risicovol is als degene waarop ik reageerde wilde doen geloven.

[ Voor 5% gewijzigd door bazzemans op 25-05-2024 04:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

bazzemans schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 04:09:
[...]

hypotheekverstrekker, niet de -nemer.
Dat is doorgaans hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

bazzemans schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 04:09:
Lezen is een kunst. Mijn bericht ging uit van de hypotheekverstrekker, niet de -nemer.
In de volksmond is daar geen onderscheid in, in tegenstelling tot de financiële wereld. In de volksmond worden vaak de ondubbelzinnige termen bank en koper/bezitter gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:32
The Zep Man schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:41:
[...]

In de volksmond is daar geen onderscheid in, in tegenstelling tot de financiële wereld. In de volksmond worden vaak de ondubbelzinnige termen bank en koper/bezitter gebruikt.
Weer wat geleerd. Als ik google kom ik trouwens tegen dat in de volksmond de hypotheekverstrekker de geldverstrekker is en de hypotheeknemer degene die het geld in ruil voor het onderpand ontvangt. Terwijl juridisch het precies andersom is.

Hoe dan ook. Mijn post ging over de geldverstrekker in ruil voor het onderpand. Dat was m.i. uit de context gezien de post waarop ik reageerde duidelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
llezned96 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:51:
Ik ben 27 jaar oud en woon nog steeds bij me ouders. Ik wil het wel alleen het zat er gewoon niet in de voorgaande jaren. Alleen, ben ik benieuwd of het momenteel nog wel als normaal wordt gezien dat je op deze leeftijd bij je ouders woont. Vroeger gingen mensen heel jong op zichzelf wonen maar nu is dat anders. Want ik las dat mensen steeds langer bij hun ouders wonen.
Tegenwoordig is het redelijk normaal, van wat ik van iedereen hoor,

Ben zelf op mijn 31e uit huis gegaan. Precies vanwege waar iedereen mee zit, de huizenprijzen zijn gewoon absurd. En wat de rest zegt, maak je niet zo druk om wat anderen doen. die zaten in een totaal andere tijd of hadden een andere situatie.
Pagina: 1 2 Laatste