Vraag

• Ananas_NL
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-11 11:23
We hebben een huis van 96 m2 verdeeld over 2 woonlagen met een plat dak. Momenteel zijn we druk bezig met verbouwen en hebben gekozen om alles te verduurzamen. Hiervoor hebben we gekozen om alles te isoleren (kruipruimte, spouwmuren en het dak was al geïsoleerd). Daarnaast hebben we beneden alle kozijnen vervangen met HR++ glas en nieuwe kozijnen. Al onze radiotoren zijn weg en voor beneden hebben we vloerverwarming en boven airco voor koelen en verwarmen. Onze CV ketel is ook de deur uit en we krijgen een warmtepomp van Daikin Altherma 3R. Om het meeste verbruik te compenseren (zolang salderen nog kan ieder geval) willen we 16 zonnepanelen op het dak leggen. Waarvan 13 op het dak van het huis en 3 op het dak van de schuur. Ik heb al wat hulp gehad op tweakers maar twijfel toch nog teveel. We hebben een Oost zuid ligging en de twijfel is eigenlijk tussen 2 systemen. SolarEdge en Enphase. Ik heb meerdere offertes al ontvangen en hiervan 2 overgehouden. Voor de SolarEdge zou de omvormer in de schuur komen hangen (andere plek is geen optie). De twijfel zit voornamelijk in het volgende:

1. Ik lees veel negatieve dingen lees over Solaredge met storingen en bij Enphase dat ik veel ga aftoppen.
2. Ook wil ik meteen een goede keuze maken voor de toekomst met eventueel een thuisbatterij.
3. Mijn vrouw hoort ook snel elektra (bijvoorbeeld oude stopcontacten) en met een plat dak wil ik hierin ook een goede keuze maken.
4. Welk systeem kan je makkelijk zonnepanelen uitschakelen in de toekomst?
5. Garanties waarbij SolarEdge op de omvormer 12 jaar is en biij Enphase 15
6. Ik hoor ook dat Solaradge makkelijker te koppelen is in de toekomst met bijvoorbeeld warmtepomp en andere apparatuur zoals een thuisbatterij

Allereerst ons dak en een legplan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg5pbeGAROqmOFLIODHVYAbxzlg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bc1ZmvTUwv0OTGAhVafSwk0X.jpg?f=user_large

De 2 offertes waar ik het meest geïnteresseerd ben zijn de volgende:

Budget is €8000,00

Offerte 1:
15 Jinko | Tiger N-Type | JKM435N-54HL4R | 435 Wp Zwart
15 Enphase | Micro omvormer IQ 8MC | 325VA
15 Q-Cable 1.7m (3 fase)
1 Q-Relay (3 fase)
1 Blubase Connect montagesysteem
1 Bekabeling/Kleingoed
1 Enphase Envoy-S Standaard
1 Transport
1 Arbeid
Prijs: € 7771,00

Offerte 2:
15 Aiko A460 MAH54Db (Q4-2023-V6.2)
SolarEdge SE6K
15 x Solaredge S440
Complete installatie
Prijs €7718,00

Ik hoor graag jullie bevindingen!

Voor het beste advies graag aanvullen volgens Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 22-05-2024 20:56 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:22
Waarom heb je optimizers / microomvormers nodig? Enige reden die ik kan vinden is geluid, maar als je de omvormer plaatst op plek waar je niet bent is het niet erg.

Heb je een goede foto van je dak? Wat staat er allemaal op?
Waar staan je airco units? Zijn dat die dingen aan zuidkant van dak?

Ik zou gewoon met 2 storingen werken, bespaart 1500 euro.

Die 3 panelen op klein dakje - liggen die niet vaak in schaduw? Ligt dit dak lager dan het huis?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik klik voor 4350 euro alles bij elkaar met een sma tripower hybride bij stralendgroen.
Komen nog wel de manuren bij van installeren.

Zijn de offertes van dezelfde firma?
Ik vind het duur.

Foto is te onduidelijk voor een goed advies.

Als ik de datasheet van S440 bekijk zit je aan het minimum aantal panelen van een 3-fase inverter. 16
Bij wat schaduw krijg je sneller clipping.
Zeker met de 3 op het schuurtje.
https://knowledge-center....er-s-series-datasheet.pdf
Dan presteert het systeem slecht.

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2024 08:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ananas_NL
De kruizen op de foto's is waar de warmtepomp en Airco unit komt te staan. De ligging van de panelen zoals op de foto is vanwege wat afzuiging buizen van de badkamer en toiletten. Het blok wat je ziet op de foto is een gedeelde schoorsteen. De omvormer zou in de schuur komen te hangen waar de 3 panelen zouden komen. Het dak van de schuur ligt inderdaad lager waardoor deze minder zon heeft.

• Ananas_NL
Ik heb inderdaad een 3 fase aansluiting. Reden van de optimizers of micro omvormers is dat ik af en toe schaduw kan hebben van bijvoorbeeld de schoorsteen en de 3 panelen op het dak.

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Je zou nog een systeem van APsystems kunnen overwegen, bijvoorbeeld de APS QT2 serie, micro omvormers toppen niet af, goede garantie voorwaarden.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Ik zou eens uitkijken naar FOX ESS, die leveren alles wat jij zoekt, enkel de panelen niet. Omvormers, micro-omvormers(die wel het volledige potentieel van de panelen kunnen verwerken), warmtepompen, thuisbatterijen en laadpalen. En dat alles in 1 app bediend.

Ik vindt beide offertes ook er duur. Met Aiko 460 Wp en 3 fase solaredge 6K kom ik op 7000 euro. Met een SMA Tripower 6.0 zit ik op 6300 euro. Jinko en Enphase is een zeer ongelukkige combinatie doordat Jinko slechts 1 diode gebruikt in de panelen, back to the 80's laten we maar zeggen. Bij enige schaduw valt de helft van het voltage weg waardoor de micro-omvormer uitvalt en gedurende de schaduw ook niet meer opstarten kan. Bovendien staat Jinko op de zwarte lijst in de VS door het vermeende misbruik van Oeigoeren. Slavenarbeid wordt niet geschuwd bij Jinko.

• Ananas_NL
RobertV70 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:19:
Ik zou eens uitkijken naar FOX ESS, die leveren alles wat jij zoekt, enkel de panelen niet. Omvormers, micro-omvormers(die wel het volledige potentieel van de panelen kunnen verwerken), warmtepompen, thuisbatterijen en laadpalen. En dat alles in 1 app bediend.

Ik vindt beide offertes ook er duur. Met Aiko 460 Wp en 3 fase solaredge 6K kom ik op 7000 euro. Met een SMA Tripower 6.0 zit ik op 6300 euro. Jinko en Enphase is een zeer ongelukkige combinatie doordat Jinko slechts 1 diode gebruikt in de panelen, back to the 80's laten we maar zeggen. Bij enige schaduw valt de helft van het voltage weg waardoor de micro-omvormer uitvalt en gedurende de schaduw ook niet meer opstarten kan. Bovendien staat Jinko op de zwarte lijst in de VS door het vermeende misbruik van Oeigoeren. Slavenarbeid wordt niet geschuwd bij Jinko.
Ondertussen een andere offerte gekregen met 17 München solar 440Wp met Enphase IQ8 plus inclusief installatie voor 7000 euro. Jinko is geen goed idee als ik dit zo lees. Ik zal eens kijken bij Fox Ess dit ken ik nog niet.

• 99ruud99
Die schoorsteentjes rechtvaardigen de optimizers / micro's eigenlijk niet...
voordat je de prijs eruit hebt aan extra opbrengst zijn ze allang stuk.

Ik zou de volgende verdeling doen, dan zit je optimaal over de dag heen.
Rekening houdend met gemiddeld verbruik met warmtepomp: 2 - 3 x zoveel verbruik in namiddag, maar meer passen niet deze kant op.
Linkerdak juist naar oost gericht wegens schaduw van bomen in namiddag.

Hier zou je gewoon met 1 omvormer (2 strings) werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqKVu1Lsgk1f7xC12cjHoGuehXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MLDkXCXDViniiFXK9HvdInFZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 22-05-2024 23:29 ]

• RobertV70
99ruud99 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:28:
Die schoorsteentjes rechtvaardigen de optimizers / micro's eigenlijk niet...
voordat je de prijs eruit hebt aan extra opbrengst zijn ze allang stuk.
Zijn vrouw is overgevoelig voor bepaalde geluiden in huis, vandaar de keuze voor micro-omvormers

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-11 20:45
RobertV70 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:19:

Onzin, deze Jinko panelen hebben 'gewoon' 3 bypass diodes.
Werkt prima op micro's.

• RobertV70
Ananas_NL schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:43:
[...]

Ondertussen een andere offerte gekregen met 17 München solar 440Wp met Enphase IQ8 plus inclusief installatie voor 7000 euro. Jinko is geen goed idee als ik dit zo lees. Ik zal eens kijken bij Fox Ess dit ken ik nog niet.
Een 440 Wp paneel pakt toch ruim 380 kWh op die richting en hellingshoek, beetje zonde als je dan met een 295 Watt peak output power micro-omvormer blijft werken.

• RobertV70
P.K. schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:59:
[...]

Werkt prima op micro's.
Dat ga ik even bekijken.

• Ananas_NL
RobertV70 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:02:
[...]

Een 440 Wp paneel pakt toch ruim 380 kWh op die richting en hellingshoek, beetje zonde als je dan met een 295 Watt peak output power micro-omvormer blijft werken.
Dat vind ik dus lastig. Vind deze offerte namelijk interessant maar twijfel wel over de IQ8plus. Er zijn ook sterkere omvormers van Enphase maar vind het lastig welke ik dan moet kiezen. De adviseur zegt dat de extra kosten niet opwegen tegen het minder opwekken met de Plus.

• 99ruud99
RobertV70 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Zijn vrouw is overgevoelig voor bepaalde geluiden in huis, vandaar de keuze voor micro-omvormers
microomvormers maken ook geluid- toen ik micro's had als ik met raam open sliep hoorde je het ook, doordat ze op mijn slaapkamer lagen.
Nu staat omvormer beneden in meterkast, en hoor ik het niet. (tot ik langsloop, dan hoor ik het weer wel).

• RobertV70
P.K. schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:59:
[...]

Werkt prima op micro's.
Je hebt gelijk, excuses, 6x18 cellen, klopt.

• Ananas_NL
99ruud99 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:09:
[...]

microomvormers maken ook geluid- toen ik micro's had als ik met raam open sliep hoorde je het ook, doordat ze op mijn slaapkamer lagen.
Nu staat omvormer beneden in meterkast, en hoor ik het niet. (tot ik langsloop, dan hoor ik het weer wel).
Ook hier krijg ik meerdere adviesen in. Sommige horen de micro nooit en de andere wel en andere horen de string bijvoorbeeld weer wel en de ander niet.

• 99ruud99
De stringomvormer maakt meer geluid, omdat deze binnen zit. Dat is volledig waar.
Maar als je de stringomvormer beneden hebt staan, en de micro op het dak boven je raam, dan kn je wel raden wat harder binnen komt.

Vraag je vooral af, stel je zet een kookwekker (zo'n tikkend ding) in de meterkast: hoor je die dan tikken in ruimtes waar je bent? Het geluid van de omvormer is hoger, maar ongeveer even luid (naar mijn beleving, mijn buurman hoort het niet en denkt dat ik het me inbeeld).
Microomvormers: iets zachter, maar wel op "ongelukkig plek" voor mij. MAAR: dat komt omdat ik toen nachtdiensten draaide. De meeste zonnepanelen hebben zon nodig om op te wekken, wat niet 's nachts is. Als je vriendin overdag ook in kamers zit onder micro's, met raam open, dan gaat ze het horen.

• RobertV70
Ananas_NL schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:07:
[...]

Dat vind ik dus lastig. Vind deze offerte namelijk interessant maar twijfel wel over de IQ8plus. Er zijn ook sterkere omvormers van Enphase maar vind het lastig welke ik dan moet kiezen. De adviseur zegt dat de extra kosten niet opwegen tegen het minder opwekken met de Plus.
Verkoop kost de IQ8+ 110 euro
De IQ8MC doet 330 Watt, en kost doorgaans 135 euro
De IQ8AC doet 360 Watt en kost 160 euro
De IQ8HC doet 380 Watt en kost 170 euro

Uiteraard is er een meerprijs, maar de IQ8+ topt dus 20 jaar lang 90 Watt per uur, per paneel op zonnige dag af. Het is niet uit te rekenen, maar iets in mij zegt dat je die 5 of 6 tientjes wel weer terugverdiend. en anders de FOX ESS, die kost 185 euro per twee panelen, 2x500 Watt uitgangsvermogen.

En FOX is geen rommel merk of iets, juist gister nog een training van gehad, degelijke fabrikant. Ze gebruiken (om even een voorbeeld te geven) voor hun warmtepompen componenten van Danfoss, Panasonic en nog een paar hoogstaande merken op het gebied van warmtepomp technieken.

Niks mis mee dus als je het mij vraagt.

• Ananas_NL
99ruud99 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:22:
De stringomvormer maakt meer geluid, omdat deze binnen zit. Dat is volledig waar.
Maar als je de stringomvormer beneden hebt staan, en de micro op het dak boven je raam, dan kn je wel raden wat harder binnen komt.

Vraag je vooral af, stel je zet een kookwekker (zo'n tikkend ding) in de meterkast: hoor je die dan tikken in ruimtes waar je bent? Het geluid van de omvormer is hoger, maar ongeveer even luid (naar mijn beleving, mijn buurman hoort het niet en denkt dat ik het me inbeeld).
Microomvormers: iets zachter, maar wel op "ongelukkig plek" voor mij. MAAR: dat komt omdat ik toen nachtdiensten draaide. De meeste zonnepanelen hebben zon nodig om op te wekken, wat niet 's nachts is. Als je vriendin overdag ook in kamers zit onder micro's, met raam open, dan gaat ze het horen.
Ah zo oké! Bij ons zou een string omvormer in de schuur komen hangen. De micro natuurlijk op het dak maar mijn vrouw is overdag niet vaak boven voor werk of iets dergelijks. Dus dat zou in de nacht dus geen probleem zijn

• RobertV70
99ruud99 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:22:

Ik begrijp je volledig, ik ben installateur dus weet wat wat is, maar sommige mensen hebben nu eenmaal het gevoel bij bepaalde apparaten. Ik heb een keer bij een reiki en joga mevrouw panelen geplaatst, de panelen mochten niet op de studio komen waar de oefeningen werden gedaan, want de panelen zouden een straling afgeven aan de omgeving. Maar waar de omvormer moest komen maakte haar niets uit, daar had ze op haar manier geen vrees voor, tja, alles kan.

• RobertV70
Ananas_NL schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:34:
[...]

Ah zo oké! Bij ons zou een string omvormer in de schuur komen hangen. De micro natuurlijk op het dak maar mijn vrouw is overdag niet vaak boven voor werk of iets dergelijks. Dus dat zou in de nacht dus geen probleem zijn
Precies, echter wel even goed nadenken over waar de monteurs langs moeten met de bekabeling van de panelen. Liever ook niet hele afstanden daarmee afleggen het is nergens af gezekerd, dus bij beschadigingen heb je bloot liggende kabels, ook niet handig.

• Ananas_NL
RobertV70 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:29:
[...]

Verkoop kost de IQ8+ 110 euro
De IQ8MC doet 330 Watt, en kost doorgaans 135 euro
De IQ8AC doet 360 Watt en kost 160 euro
De IQ8HC doet 380 Watt en kost 170 euro

Uiteraard is er een meerprijs, maar de IQ8+ topt dus 20 jaar lang 90 Watt per uur, per paneel op zonnige dag af. Het is niet uit te rekenen, maar iets in mij zegt dat je die 5 of 6 tientjes wel weer terugverdiend. en anders de FOX ESS, die kost 185 euro per twee panelen, 2x500 Watt uitgangsvermogen.

En FOX is geen rommel merk of iets, juist gister nog een training van gehad, degelijke fabrikant. Ze gebruiken (om even een voorbeeld te geven) voor hun warmtepompen componenten van Danfoss, Panasonic en nog een paar hoogstaande merken op het gebied van warmtepomp technieken.

Niks mis mee dus als je het mij vraagt.
Dat geloof ik alleen voor nu focus ik mij even op de Enhpase offerte. Alleen er is een bepaalde berekening voor welke omvormer het beste past bij de paneel. Heb dit zojuist ook even in het Enphase forum gevraagd. Mocht ik hier niet uitkomen zal ik me zeker ook in Fox Ess verdiepen.

• 99ruud99
Vuistregel is ongeveer paneel x 0.9 = omvormer.

Als paneel minder gunstig ligt mag dit ook iets lager.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:51
Offerte 2 direct in de prullenbak gooien.

15x s440 optimizer op SE6K is ongeldig ontwerp
460Wp op s440 is ongeldig.

Installateur die dit op papier zet verdient geen 2e kans. Dit is kwalijke onkunde.
Is offerte 1 van dezelfde, dan beide exit... Dit is dermate kwalijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 24-05-2024 07:20 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ananas_NL
Ronald schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:01:
Offerte 2 direct in de prullenbak gooien.

15x s440 optimizer op SE6K is ongeldig ontwerp
460Wp op s440 is ongeldig.

Installateur die dit op papier zet verdient geen 2e kans. Dit is kwalijke onkunde.
Is offerte 1 van dezelfde, dan beide exit... Dit is dermate kwalijk.
Ja inderdaad! Ik wil ook eigenlijk in zee gaan met degene met 17 panelen van München Solar icm enphase. Momenteel ben ik mijn hele huis aan het verbouwen en de Electricien van mijn aannemer doet ook klussen voor de partij van de deze panelen. Die heeft dus al mij elektra vernieuwd in huis en weet precies hoe en wat. Alleen de keuze in de enphase IQ8+ heb ik nog geen goed gevoel bij. Dus dit ben ik nog aan het uitzoeken!
Pagina: 1