dak wel of niet isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-06 16:38
hoi allemaal,

hierbij een vraag die ikzelf moeilijk te beantwoorden vind, hoewel ik zelf naar niet isoleren neig, een mening die denk ik een minderheid van de mensen zal hebben. Ik ben benieuwd naar jullie mening en onderbouwing, zodat ik een beter gefundeerde keuze kan maken, want ik sta voor het vraagstuk of ik het dak van mijn huis wel of niet wil (laten) isoleren.

huidige situatie: groot huis met ongeveer 250 tot 300 m2 inpandige ruimte, waarvan de verdiepingsvloer (zolder) zo'n 100 - 150 m2 is, bij een hoogte van 300 cm, dus 300 tot 450 m3 inhoud. Toen we het huis kochten 4 jaar terug, was er veel achterstallig onderhoud en was er niets geïsoleerd. Zelf ben ik terughoudend om bij renovatie te isoleren, omdat je dit denk ik makkelijk verkeerd kunt doen met vochtproblemen tot gevolg.

Hierdoor heb ik besloten alles damp-open te willen isoleren met natuurlijke, dus beperktere, R-waardes dan gangbaar. Ik heb gekozen alles met houtvezel - en kurk en schapenwol isolatie te doen. Van de begane grond heb ik nu meer dan 50% geïsoleerd met voornamelijk houtgezelisolatie. Dat zijn de enkelsteens gemetselde buitenmuren, aan binnenzijde geïsoleerd met 80 - 100 mm houtvezelisolatieplaten en een klein aandeel met kurkisolatieplaten. De muren bevatten veel wandverwarmingsbuizen ingebed in leemstuc zodat de schil van het huis op lage temperatuur (35C aanvoertemperatuur) verwarmd wordt.

De verdiepingsvloer is momenteel geïsoleerd en bestaat uit houten planken met kieren. Het dak is voornamelijk plattedak met planken dakbeschot met daaroverheen bitumen. Aan de omtrek van het huis zit een sterk hellend pannendak.

We hebben 3 jaar geleden het volledige pannendak laten vervangen. De aannemer zag het destijds niet zitten van buitenaf te isoleren, omdat er veel knikken in het dak zitten en omdat de bakgoot dan vergroot moest worden. Vandaar dat destijds gekozen is om van binnenuit te isoleren, wat minder goed zal zijn isolatie technisch gezien.

Het plattedak is dampdicht door de bitumen, dus dit deel van het dak zal niet van binnenuit te isoleren zijn, omdat er condens kan vormen aan binnenzijde van het platte dak en je sluit het dakbeschot op wat niet meer van binnenuit kan ventileren. Het plattedak zal dus van buitenaf geïsoleerd moeten worden. Dit wil ik met natuurlijke materialen doen, dus kurk of harde houtvezelisolatieplaten.

Nu mijn reden waarom ik twijfel bij isoleren van het dak:

* kost veel geld, zal grote operatie zijn
* je sluit het dakbeschot buiten, waardoor ik verwacht dat dit kouder en dus vochtiger zal worden => extra kans op schimmel dakbeschot?
* als je isoleert moet je ook gaan stoken om het binnenklimaat te verbeteren. Ongeisoleerd stijgt de RV naar max. 85% in de winter. Als je zo'n grote een klein beetje wilt verwarmen om de RV te laten dalen, ben ik bang, dat je alsnog veel extra stookkosten krijgt omdat de isolatiewaarde beperkt is van natuurlijke isolatiematerialen en omdat de inhoud groot is van de zolder

Daarom denk ik zelf dat natuurlijke ventilatie, dus ramen op een kier, en alleen opslag van spullen die er tegen kunnen (hout en bouwmaterialen) het goedkoops is. Nadeel is dat de 2 slaapkamers wel altijd koud en vochtig in de winter, en warm in de zomer, zijn. Als je gaat isoleren icm stoken in de winter, verwacht ik een beter binnenklimaat en misschien een iets koelere zolder in het begin van de zomer.

Een lang verhaal, en ik vind het lastig om hier een beslissing in te maken. Hebben jullie nog een idee hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:44
Dak Isolatie niet met wol doen, heb ik bij vriend gedaan (die had alles uitgerekend etc, maar viel na jaar toch tegen) , krijg je spijt van.

Vrij makkelijk te berekenen wat voor vochtscherm je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:22
Je kan van binnen isoleren, met bv houtwol, en klimaatfolie gebruiken. Voor zekerheid in ubakus uwert je beoogde constructie modelleren om te controleren op vochthuishouding.

Je hoeft de zolder niet te verwarmen om vochtproblemen te voorkomen. Wel zorgen voor goede ventilatie in huis.

Ik raad je verder aan om deze topicstart te lezen: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 16:52
niks byzonders, gewoon hier je kennis opdoen: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

antwoord: ja je wil je dak isoleren en dat kan prima, je idee met raampjes open enzo geeft bij mij het gevoel dat je niet echt snapt hoe het werkt, topicstart hierboven genoemd helpt je erbij. Vervelend dat je aannemer het isoleren niet wilde doen, was stukken beter geweest!

dakbeschot? gewoon tegenaan isoleren, dan is het een deel van de isolatie en warmer dan buiten dus geen schimmel (daarom ook geen spouw tussen de isolatie en dakbeschot!)

plat dak: kun je prima van binnenuit isoleren mits er een beetje isolatie erop ligt 1/3 vs 2/3 icm klimaatfolie

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
hoi, allereerst vriendelijk dank voor alle reacties en tips! Ik ben al een paar jaar bezig met inlezen over isolatie en blijf het moeilijke materie vinden, ook omdat ik zo ver mogelijk weg wil blijven van plastics, dus ook dampschermen.

@99ruud99 ok, dan wordt het geen wol, maar houtvezelisolatie!

@rupie99 ik gebruik liever geen folies, omdat dat weer extra plastic is en omdat ik daar minder vertrouwen in heb. Ik zal wel eerst alles in ubakus uit laten rekenen. Wat ik niet goed begrijp: Zolder hoeft niet verwarmt te worden om vochtproblemen te voorkomen: ik ventileer altijd een klein beetje, waardoor tijdens de steeds vochtigere winters in Nederland steeds meer vochtige lucht binnenkomt. Hierdoor moet je toch stoken om de RV te verlagen. Of je moet niet, of minder, ventileren? Zelf doe ik de aanname, dat je altijd een beetje wilt ventileren om lucht te verversen. Kun je hier iets over zeggen?

@technopeuter (ik heb het isolatie artikel doorgenomen). De raampjes open is om condensatie te voorkomen. Momenteel kan het platdak behoorlijk afkoelen als het vriest. Warme lucht van de begane grond die wel verwarmd wordt stijgt op en condenseert aan de binnenzijde, dus in het dakbeschot onder het bitumen van het platte dak. Je ziet dan dat het hout vochtig wordt, in het meest extreme geval zelfs in de vorm van druppels. Sinds ik dit 1 keer heb meegemaakt bij vorst in de winter, ventileer ik het hele jaar door. Kan toeval zijn, maar sindsdien heb ik nooit condensatie meer waargenomen, en bij metingen van het vochtgehalte in het houten dakbeschot zie ik ook geen extreem hoge vochtigheidsgetallen meer (<20% materiaalvochtigheid).

Stel je isoleert het dakbeschot wel: dan wordt naar mijn mening (als ik het zelf goed begrijp en Ubakus goed interpreteer) de binnenkant van het dakbeschot (hout) kouder dan in dezelfde situatie (gelijke binnen / buiten temp / RV) zonder dakbeschot, waardoor het dauwpunt bij isolatie tussen isolatie en dakbeschot ligt. Door de isolatie is daar geen luchtstroom meer (ventilatie) zodat het vocht niet goed afgevoerd wordt. Isoleer je niet, dan ligt het dauwpunt op of net iets in het hout, maar is er wel ventilatie om vocht af te voeren. Vandaar die raampjes die het hele jaar op een kiertje staan.

Kanttekening: omdat ik met damp-open materialen werk, waar het rekenmodel van Ubakus geen rekening mee houdt, zullen de vocht / dauw water getallen positiever uitvallen dan door Ubakus berekend.

Plat dak: van binnenuit isoleren lijkt mij eng, ook hier weer vanwege de mogelijkheid van condensatie: warme lucht van de begane grond gaat in gasfase door de isolatie en condenseert op het koude vlak.

Natuurlijk kun je stellen (en ik denk dat dit de gangbare gedachte is) dat je dit condenseren kunt voorkomen door gebruik van de juiste folie. Maar hier heb ik dus grote vraagtekens bij: je moet dan heel goed weten wat je doet. Die folie moet overal perfect aansluiten voor het gewenste effect. Dat lijkt mij moeilijk. Ook als je ongemerkt op enig moment een beschadiging krijgt (bijv. door ongedierte, iets wat ik nu niet heb, maar je weet maar nooit), dan vraag ik mij af of het nog goed genoeg werkt. Vandaar, i.c.m. mijn afkeer voor plastics (vanwege milieu, micro platics), beperk ik mij het liefst tot technisch eenvoudige oplossingen en materialen, ik ga hier natuurlijk wel door in tegen de gangbare opvattingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Isoleren aan de binnenzijde zou kunnen doormiddel van ventilatie tussen dakbeschot en isolatie.
Haal je in Ubakus de ventilatiespouw weg dan zie je vocht ontstaan tegen je dakbeschot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKKOaMnFcEHarRj-RImdGv9OQKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vNOUPpqpOEMaJ6DfKtn8XDoh.png?f=fotoalbum_large

Ook zonder dampremmer geen probleem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bnh3feQsGhhhnTSOwsSGKWl0Inc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Te414ZOetw6NpYG6WfbcaOHc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 99% gewijzigd door D.deJong op 21-05-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Ik zie een lange onduidelijke tekst. Begin eens met het achterwege laten van 'ik denk' en plaats gewoon de Ubakus screenshot.

Met dat plaatje kun je desgewenst een vraag stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@D.deJong vriendelijk dank voor je voorbeelden en suggesties!

Ik denk wel dat in mijn geval de temperaturen en RV wat ongunstiger liggen. Vraag: hoe krijg je een buitenlucht stroming door het ventilatiekanaal? Moet je dan openingen in het dak maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
john7119 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:21:
@D.deJong vriendelijk dank voor je voorbeelden en suggesties!

Ik denk wel dat in mijn geval de temperaturen en RV wat ongunstiger liggen. Vraag: hoe krijg je een buitenlucht stroming door het ventilatiekanaal? Moet je dan openingen in het dak maken?
Dan moet je inderdaad ventilatiegaten maken in het dakbeschot, liefst onder bij de goot en boven in de nok voor circulatie. Maar leef je uit in Ubakus, ik heb dit resultaat in 5 minuten voor elkaar gekregen.
Zoiets in zink laten maken zodat het ingeplakt kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeKEXf7_Z86Q8a67um8rsRlFhVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVbsac4hEj0FJ9lFOyWtfmfs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 21-05-2024 21:41 ]

Pagina: 1