Mobiele airco buiten zetten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekrol
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-02 20:03
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of het een idee is om een mobiele airco buiten neer te zetten en dan met een slang de koele lucht naar binnen te blazen? Ik weet dat het een beter idee is om een split unit te kopen. Maar ik heb nu eenmaal deze airco al.

Denk dat de meeste mensen de nadelen van z'n mobiele airco wel kennen. Vooral het feit dat die de koele lucht gebruikt om te koelen en dan die lucht naar buiten blaast is denk de reden dat zoiets niet effectief is. Ook het kabaal van z'n ding is niet echt prettig.

Nou deze 2 dingen zou je kunnen oplossen door de hele airco naar buiten te verplaatsen en een slang te bevestigen en dan naar binnen zou blazen. Uiteraard zal er dan ook een 2e slang aan moeten komen om de binnen lucht aan te zuigen anders zou er op de warme dagen alleen maar warme lucht naar binnen blazen denk ik.

Ik heb hier is naar gezocht maar kan er eigenlijk niks over vinden dat iemand dit al eens gedaan heeft.
Wat denken jullie?

Ekrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:42

Theo

moederbord

Op zich zou dit best kunnen werken mits een paar grote mitsen:
- De airco kan niet tegen regen. Dit klikt als een open deur, maar hier moet je rekening mee houden met de plaatsbepaling. Of echt thuis zijn/blijven wanneer deze buiten staan.
- De airco kan ook vrij slecht tegen de zon omdat deze dan vrij snel te warm wordt. Je wil dat de airco dus echt in de schaduw plaatsen.
- Het inblazen van de koude lucht zal gewoon werken. Wanneer het buiten niet heel veel warmer is dan binnen dan zul je wel ergens in huis een raamje/rooster moeten openen zodat de overdruk weg kan in huis. Wanneer het buiten echt 10 graden warmer is dan binnen dan wil je eigenlijk een tweede slang gebruiken zodat de lucht die van binnen naar buiten gaat direct naar de luchtinvoer gaat van de airco om het rendement te vergroten.

Maar wanneer je enkel de airco buiten uit de zon en uit de regen zet met een enkele slang naar binnen toe dan zal deze net zo efficiënt werken dan wanneer het apparaat binnen staat. Enig verschil is dat de herrie lekker buiten is, en dat je binnen niet zo'n lomp ding hebt staan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekrol
Ik heb dus een gat in de muur naar buiten voor mij droger en deze komt uit onder een afdak. Dus vrij van zon en regen. Heb hem voor de gein is buiten neergezet om te kijken hoe koud de lucht wordt. Ingaande lucht is nu 25gr en uitgaand 8gr. Dus denk dat alleen een slang naar binnen al voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Dan zou ik het gewoon doen. Regen en zon zijn schadelijk voor een mobiele airco. En met je afdak is dit afgedekt :)
De slang die je tussen de airco en je huis zet wil je wel isoleren, anders is de lucht van 8 graden plots 12-13 graden gewroden.. maar dat is een kwestie van wat bubelfolie, een paar handdoeken of voor weinig op Marktplaats een geïsoleerde ventilatieslang vinden van een paar meter.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:22
Ekrol schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:17:
Ik weet dat het een beter idee is om een split unit te kopen. Maar ik heb nu eenmaal deze airco al.
Als een splitunit mogelijk is zou ik dat toch overwegen en deze op marktplaats zetten. Alleen al in energiekosten en een veel betere koeling verdien je het al terug in geld en comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ekrol
Ik gebruik het ding 4x per jaar waarschijnlijk. Als ik hem nu verkoop krijg ik er waarschijnlijk 200 euro voor. Dus denk dat de terugverdientijd lang zal zijn. En daar bovenop zodra ik de airco aanzet is waarschijnlijk de energieprijs vrij laag aangezien ik een dynamisch energie contract heb.

Stel je voor ik heb een split unit voor 1000 euro. -200 van de mobiele=800. Energieprijs zal ongeveer 15cent zijn. Split unit is 3x zo efficiënt. Verbruik mobiele airco 1500w. Verbruik split 500w (theoretisch) scheelt me al met al 15cent per uur. 800/0.15=5333 uur. Nederland heeft 87 warme dagen per jaar. Stel je voor ik zou hem dan 5 uur lang per dag aanzetten is het nog een terugverdientijd van 10 jaar. Een split geeft meer comfort klopt.

En ik vind het leuk om er mee te spelen:) Begin met 1 slang naar binnen. Kijken wat dat doet.
Dan een 2e slang om koele lucht van binnen gebruiken.
Dan de warme kant van de airco koelen met water etc. (YouTube: DIY Water Cooled Air Conditioner 200% Efficiency AC Unit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekrol
Het is vooral het kabaal waar ik in de eerste instantie graag van af wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Ekrol schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:24:

En ik vind het leuk om er mee te spelen:) Begin met 1 slang naar binnen. Kijken wat dat doet.
Dan een 2e slang om koele lucht van binnen gebruiken.
Dan de warme kant van de airco koelen met water etc. (YouTube: DIY Water Cooled Air Conditioner 200% Efficiency AC Unit)
Ik zou het gewoon doen en hier in het topic documenteren. De kosten die je hebt zijn bijna nul, je kunt er heerlijk tig uren mee vermaken en iets nieuws/anders ontdekken en doen. Het is ook een beetje wat kenmerkend is voor een techneut/tweaker. :)

Mocht je in het midden van het land wonen, ik heb nog een 3-4 meter aan geïsoleerde flexibele 15cm buis liggen die bij jouw project nuttiger zal zijn dan dat deze hier in de garage ligt.

Edit: Die watermod daar kun je ook nog leuk aan rekenen. Een liter water heeft 0.63 kWh aan energie nodig om te verdampen, dus met 1-2 liter per uur kom je een enorm eind om de condenser af te koelen.. Een klein watertankje (liefst kalkvrij water, anders ga je kalkaanslag krijgen, dus regenwater, demiwater of ander niet-kraanwater) met een filter en een klein druppelpompje en je komt al een heel eind.

[ Voor 18% gewijzigd door Theo op 20-05-2024 21:05 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:30
Ekrol schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:25:
[...]

Het is vooral het kabaal waar ik in de eerste instantie graag van af wil.
Voorbeelden genoeg in dat topic, bijvoorbeeld yori1989 in "Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen"
Pagina: 1