NAS voor foto backup / externe hardeschijf++

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Nouwens
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-08 19:19
Beste allemaal,

Ben me nu al een tijdje aan het verdiepen in het verbeteren van de opslag van mijn dierbare digitale documenten. Momenteel staat dit op mijn laptop, een externe harde schijf en een deel op in een cloud opslag via google photos. Maar ik merk dat deze oplossing steeds minder passend is omdat ik eigenlijk weg wil bij cloud opslag en een externe harde schijf ligt te verstoffen in de kast waardoor deze snel niet meer up-to-date is en je geen zicht hebt op wanneer de schijf faalt.

Nu zou ik graag mijn data op een lokaal netwerk kwijt d.m.v. een NAS zodat het makkelijker up-to-date is te houden. Verder is het plan om ook een NAS bij mijn ouders te plaatsten zodat deze als elkaars backup kunnen dienen.

Nu raak ik een beetje verward door al het aanbod w.b.t. NAS setups. Niets lijkt echt goed aan te sluiten op wat ik zoek. Ik heb namelijk geen snelle processor nodig omdat de het voor 99.9% zal dienen als langdurige backup en geen media server (vandaar hardeschijf++ in de titel). Verder is de hoeveelheid data erg bescheiden met momenteel minder dan 50 GB. Een opslag van 512 GB lijkt me dan ook meer dan genoeg voor de nabije toekomst, en als dat niet meer zo blijkt te zijn, is dat een goed moment om de setup een goed te bekijken.

Op het moment lijkt mij een Raspberry Pi met twee SSD's een goede oplossing omdat er niet veel meer geëist wordt van het systeem en het lage stroom verbruik ook belangrijk is voor mij omdat het er niets meer gedaan hoeft te worden dan de opslag van bestanden.

Maargoed, ik twijfel ook aan deze oplossing omdat dit wellicht te "gebeund" is, terwijl het doel is om zoveel mogelijk probleemvrij bestanden op te slaan. Met andere woorden, ik wil niet wekelijks naar mijn ouders om de NAS bij hun weer aan de praat te krijgen. In mijn visie moet de uiteindelijk setup toch heel wat jaren moet kunnen draaien zonder echte problemen.

Nu maak ik dus hier een post om advies te vragen wat een geschikte oplossing zou zijn voor deze situatie!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Begin eens met het bepalen van een budget wat dit mag kosten. Eerste optie die mij te binnen schiet is een redelijk voor de hand liggende: 2 stuks van een 1-bay Synology. Naar elkaar laten backuppen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 15:55
Je kan kijken bij https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2096876 voor energiezuinige diy oplossing of advies. Eventueel kan je ook kijken voor een Intel NUC die zijn ook energiezuinig.

NAS software TrueNAS Scale, OpenMediaVault, unRAID. Gebruik zelf TrueNAS met veel plezier. Werkt uitstekend, met ZFS als basis bestand systeem. Heeft verder ook de mogelijkheid om vm's en apps te draaien.

Voor kant en klare systemen kan je kijken voor Synology en andere verwanten. Die zijn wat robuuster dan een rpi oplossing.

Belangrijk is wel om je backups goed te regelen en te bepalen hoe belangrijk je data is. Stem je keuze daarop af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Nouwens
Een budget vind ik wat lastig te bepalen. Aan de ene kant kost het wat het kost. Maar wat mij opvalt is dat veel van de spullen die ik zie niet helemaal aan lijken te sluiten op de behoeften, namelijk gewoon een matige hoeveelheid bestand robuust opslaan en bewaren.

Als ik zo snel kijk lijken de producten van Synology niet helemaal passend voor mij en neig ik wat meer naar een zelf bouw oplossing. Ben ook al wat door het diy zuinige server forum aan het gaan en dat lijkt al meer in mijn straatje te passen, maar voelt dan ook weer wat te krachtig voor mijn doel.

Ik moet erbij zeggen dat ik nog nooit echt serieus ben bezig geweest met robuuste data opslag en of het handig is om gewoon een netwerk schijf te maken en die op twee locaties te bewaren of periodiek systeem backups te maken. Bij dat laatste denk ik toch dat er heel veel zooi word opgeslagen wat niet nodig is, maar hoef je waarschijnlijk ook niet over na te denken in het dagelijkse leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:00

aawe mwan

Wat ook leuk is:

S_Nouwens schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:58:
[...] Ik heb namelijk geen snelle processor nodig omdat de het voor 99.9% zal dienen als langdurige backup en geen media server (vandaar hardeschijf++ in de titel). Verder is de hoeveelheid data erg bescheiden met momenteel minder dan 50 GB [...]
Ik heb al vele jaren een NAS in gebruik en dacht dat ik geen voordeel zou hebben van een "snellere" CPU, maar het voordeel van een snellere CPU zit hem (ook) in de beveiligingsmogelijkheden die je hebt: ik had het versleutelen van de data binnen mijn LAN eerst aan staan, maar met die oude CPU was precies daardoor de doorvoersnelheid heel laag (wat eigenlijk pas goed te merken was, toen ik snellere WiFi ging gebruiken).

Let op dat een NAS oplossing met een Raspberry Pi al vrij snel gammeler en/of duurder is.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Nouwens
aawe mwan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:16:
[...]

Ik heb al vele jaren een NAS in gebruik en dacht dat ik geen voordeel zou hebben van een "snellere" CPU, maar het voordeel van een snellere CPU zit hem (ook) in de beveiligingsmogelijkheden die je hebt: ik had het versleutelen van de data binnen mijn LAN eerst aan staan, maar met die oude CPU was precies daardoor de doorvoersnelheid heel laag (wat eigenlijk pas goed te merken was, toen ik snellere WiFi ging gebruiken).

Let op dat een NAS oplossing met een Raspberry Pi al vrij snel gammeler en/of duurder is.
En wat voor iets zou je dan aan denken. Lees namelijk het een en ander over media streaming etc. maar dat is iets waar ik mezelf totaal niet mee bezig houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Iets mindere 'beun' oplossing is om een tweedehands uitvoering: ASRock DeskMini 310 of een Intel NUC te kopen. Of een willekeurige andere mini-pc. Die kun je vinden voor 150 euro en voldoen qua de wensen die je hebt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Nouwens
Zit nu door de barebone mini pc's te scrollen en dat lijkt inderdaad wel de nettere oplossing. Zit alles ook in een case etc. etc.

Zijn er nog wat belangrijke zaken waar je op moet letten met dit soort mini pc setups
Pagina: 1