Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Onze Intergas CV ketel (Kombi Kompakt HRE 28/24) heeft een scheur in de warmtewisselaar. Volgens de monteur heeft ze (!) deze geplakt, maar is dit een tijdelijke patch. Haar boodschap; Vervang deze ketel voor het winterseizoen.
De ketel is nieuw geplaatst in 2015. En niet onbelangrijk, we willen hier nog maximaal 5 jaar wonen.

Ons huis heeft beneden vloerverwarming, op de eerste en tweede etage plaat radiatoren. Het geheel wordt aangestuurd middels Tado. Iedere kamer is apart aan te sturen. De gehele beneden verdieping is één zone. Er wordt een paar dagen per week thuis gewerkt, maar het kan dus ook zijn dat er overdag niemand thuis is.

Wat zijn de verschillende opties met bovenstaande in het achterhoofd?

Ik heb zelf al een beetje zitten nadenken, maar vind het een moeilijke casus. Waar ik aan zit te denken;

-Warmtewisselaar vervangen, maar wat zijn de kosten en hoe lang houdt de ketel het verder nog vol?
-Vervangen door een hybride pomp? Meest slimme economische keuze als warmtewisselaar vervangen geen optie is?
-Warmtepomp, neemt meer ruimte in, voor eerste en tweede etage moeten er andere radiatoren komen? Vloer- of muurverwarming, wat zijn dan de kosten? Is koelen dan ook een mogelijkheid? Wat is de terug verdienen tijd?
-Eventueel een boiler die elektrisch verwarmd wordt wanneer stroom gunstig geprijsd is? Wat is de terug verdien tijd?
-Zijn er andere interessante opties waar ik nog niet aan gedacht heb?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:14
Heb je overschot aan zonnepanelen? Anders zou ik ouderwets voor een vast cv gaan.

Hybride klinkt leuk, maar is vooral duur.

Als je stroom over hebt en al het andere al elektrisch is zou ik denken aan warmtepomp en dan je gas af laten sluiten. (Scheelt toch 1000 per jaar + subsidie, dus in 5 jaar is verschil terug verdiend)>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:43
Mooi vervangen voor 1700 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door Hendrik Keizer op 19-05-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
99ruud99 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:53:
Heb je overschot aan zonnepanelen? Anders zou ik ouderwets voor een vast cv gaan.

Hybride klinkt leuk, maar is vooral duur.

Als je stroom over hebt en al het andere al elektrisch is zou ik denken aan warmtepomp en dan je gas af laten sluiten. (Scheelt toch 1000 per jaar + subsidie, dus in 5 jaar is verschil terug verdiend)>
De hoeveelheid zonnepanelen is ongeveer gelijk aan huidige verbruik. We koken momenteel nog op gas, maar zouden op termijn wel op elektrisch over willen gaan. Maar aangezien het een heel 6 pits fornuis met elektrische oven vervangen is, is het een grotere stap dan gemiddeld. Én er moet een kabel getrokken worden voor de platen. Denk dat we alleen al op 5k uitkomen voor een ander fornuis.
Zonnepanelen hebben we op het zuid westen liggen, 8 stuks. Er zou richting het noord oosten op 45 graden 9 panelen bij kunnen, maar die leveren minder op. Was volgens de energie leverancier niet interessant. We hebben een elektrische auto, maar geen eigen oprit dus kunnen dus niet laden vanaf eigen stroom. Economisch interessant is dat overigens ook niet, aangezien het een laden via een laadpas van de werkgever gaat en dus niet uit onze eigen zak.
Dus eigenlijk 2x advies voor vervangen van de huidige cv ketel voor een soortgelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aangezien alle leidingen al op de juiste plek zitten zou ik dit zelf gaan doen en die €800 in je zak steken.

Kwestie van spanning er af, water en gas dicht, afkoppelen, leeg laten lopen en ketel vervangen. De rest kun je zo over zetten. Even de instellingen nalopen en weer verder gaan met je leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jules schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:48:
Onze Intergas CV ketel (Kombi Kompakt HRE 28/24) heeft een scheur in de warmtewisselaar. Volgens de monteur heeft ze (!) deze geplakt, maar is dit een tijdelijke patch. Haar boodschap; Vervang deze ketel voor het winterseizoen.
De ketel is nieuw geplaatst in 2015. En niet onbelangrijk, we willen hier nog maximaal 5 jaar wonen.

Ons huis heeft beneden vloerverwarming, op de eerste en tweede etage plaat radiatoren. Het geheel wordt aangestuurd middels Tado. Iedere kamer is apart aan te sturen. De gehele beneden verdieping is één zone. Er wordt een paar dagen per week thuis gewerkt, maar het kan dus ook zijn dat er overdag niemand thuis is.

Wat zijn de verschillende opties met bovenstaande in het achterhoofd?

Ik heb zelf al een beetje zitten nadenken, maar vind het een moeilijke casus. Waar ik aan zit te denken;

-Warmtewisselaar vervangen, maar wat zijn de kosten en hoe lang houdt de ketel het verder nog vol?
-Vervangen door een hybride pomp? Meest slimme economische keuze als warmtewisselaar vervangen geen optie is?
-Warmtepomp, neemt meer ruimte in, voor eerste en tweede etage moeten er andere radiatoren komen? Vloer- of muurverwarming, wat zijn dan de kosten? Is koelen dan ook een mogelijkheid? Wat is de terug verdienen tijd?
-Eventueel een boiler die elektrisch verwarmd wordt wanneer stroom gunstig geprijsd is? Wat is de terug verdien tijd?
-Zijn er andere interessante opties waar ik nog niet aan gedacht heb?
Intergas heeft inderdaad reparatie setjes waarbij je scheurvormingen in de onderste helft van de wisselaar mag repareren. Dit is overigens gewoon conform de fabrikant, hiervoor hoeft de wisselaar niet vervangen te worden. Dat is gewoon een verkooptrucje... (Reparatie setje moet wel goed aangebracht zijn!)

Als je er nog 5 jaar woont zal ik de cv ketel lekker laten zitten...

Ik zou het geld dan bewaren voor je volgende woning en dan gelijk all electric gaan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
jules schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:51:
[...]

De hoeveelheid zonnepanelen is ongeveer gelijk aan huidige verbruik. We koken momenteel nog op gas, maar zouden op termijn wel op elektrisch over willen gaan. Maar aangezien het een heel 6 pits fornuis met elektrische oven vervangen is, is het een grotere stap dan gemiddeld. Én er moet een kabel getrokken worden voor de platen. Denk dat we alleen al op 5k uitkomen voor een ander fornuis.
Zonnepanelen hebben we op het zuid westen liggen, 8 stuks. Er zou richting het noord oosten op 45 graden 9 panelen bij kunnen, maar die leveren minder op. Was volgens de energie leverancier niet interessant. We hebben een elektrische auto, maar geen eigen oprit dus kunnen dus niet laden vanaf eigen stroom. Economisch interessant is dat overigens ook niet, aangezien het een laden via een laadpas van de werkgever gaat en dus niet uit onze eigen zak.

[...]

Dus eigenlijk 2x advies voor een vervangen van de huidige cv ketel.
En nummer 3

Knikker er lekker een nieuwe ketel in en klaar.
Als je nu van plan was er oud te worden zou ik zeggen kijk eens naar all electric.
Maar om nu een vette investering te doen die je niet terug gaat verdienen of niet in substantiële waardevermeerdering terug gaat zien... mwah.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
DutchWing schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:03:
[...]

Intergas heeft inderdaad reparatie setjes waarbij je scheurvormingen in de onderste helft van de wisselaar mag repareren. Dit is overigens gewoon conform de fabrikant, hiervoor hoeft de wisselaar niet vervangen te worden. Dat is gewoon een verkooptrucje... (Reparatie setje moet wel goed aangebracht zijn!)

Ik zou het geld dan bewaren voor je volgende woning en dan gelijk all electric gaan.
Dit dus. Mocht de scheur bovenin zitten kan het niet gerepareerd worden. Intergas geeft 10 jaar garantie op de wisselaar, 5 jaar volledig en elk jaar erna 10% minder. Ketel van 9 jaar oud zouden ze nog 50-60% vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
sypie schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:59:
[...]

Aangezien alle leidingen al op de juiste plek zitten zou ik dit zelf gaan doen en die €800 in je zak steken.

Kwestie van spanning er af, water en gas dicht, afkoppelen, leeg laten lopen en ketel vervangen. De rest kun je zo over zetten. Even de instellingen nalopen en weer verder gaan met je leven.
Ik zou dat gas nog het meest spannend vinden om het lek dicht te krijgen. Maar is het niet dat dat tegenwoordig allemaal door een gecertificeerd monteur gedaan moet worden? Heb diverse buren gehoord over dat ook de afvoer naar buiten veranderd moet worden. Is niet overal vast gezet, en wellicht verkeerde buis gebruikt.
DutchWing schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:03:
[...]

De scheur zou dicht bij een bout zitten. Was er helaas zelf niet bij toen de monteur er was. Had er wel al naar gegoogled en schijnt vaker voor te komen. Beetje jammer van een ketel van 9 jaar oud. Bij oude huis van mijn ouders heeft het ding het 20 jaar volgehouden. Bij het huidige huis van mijn ouders hangt er ook al eentje sinds 2008. Toevallig ook een Intergas.
_JGC_ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:11:
[...]

Dit dus. Mocht de scheur bovenin zitten kan het niet gerepareerd worden. Intergas geeft 10 jaar garantie op de wisselaar, 5 jaar volledig en elk jaar erna 10% minder. Ketel van 9 jaar oud zouden ze nog 50-60% vergoeden.
Wat kost zo'n wisselaar vervangen? Heb je enig idee?

En voordat ik dit heel snel weer mee maak bij een nieuwe ketel; is er een aantoonbare oorzaak? Zou hij wellicht te veel vermogen geven voor de vloerverwarming die we sinds een paar jaar hebben? Of zou hij wellicht niet goed gaan op het verwarmen van maar 1 radiator per keer? Heb de ketel temperatuur al op 60 graden gezet. Maar ik denk niet dat de installateur indertijd het vermogen heeft teruggeschroefd. Of heeft dat er totaal niets mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jules schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:17:
[...]

Ik zou dat gas nog het meest spannend vinden om het lek dicht te krijgen. Maar is het niet dat dat tegenwoordig allemaal door een gecertificeerd monteur gedaan moet worden? Heb diverse buren gehoord over dat ook de afvoer naar buiten veranderd moet worden. Is niet overal vast gezet, en wellicht verkeerde buis gebruikt.
[...]

De scheur zou dicht bij een bout zitten. Was er helaas zelf niet bij toen de monteur er was. Had er wel al naar gegoogled en schijnt vaker voor te komen. Beetje jammer van een ketel van 9 jaar oud. Bij oude huis van mijn ouders heeft het ding het 20 jaar volgehouden. Bij het huidige huis van mijn ouders hangt er ook al eentje sinds 2008. Toevallig ook een Intergas.

[...]

Wat kost zo'n wisselaar vervangen? Heb je enig idee?

En voordat ik dit heel snel weer mee maak bij een nieuwe ketel; is er een aantoonbare oorzaak? Zou hij wellicht te veel vermogen geven voor de vloerverwarming die we sinds een paar jaar hebben? Of zou hij wellicht niet goed gaan op het verwarmen van maar 1 radiator per keer? Heb de ketel temperatuur al op 60 graden gezet. Maar ik denk niet dat de installateur indertijd het vermogen heeft teruggeschroefd. Of heeft dat er totaal niets mee te maken?
Kan voorkomen omdat sommige monteurs de voorplaat na onderhoud met een accutol helemaal strak zet...

Bouten moeten op ongeveer 8 á 10 Nm (kruislings) worden aangedraaid (Staat in de handleiding)

[ Voor 20% gewijzigd door DutchWing op 20-05-2024 00:07 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
DutchWing schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:23:
[...]
Komt omdat monteur die de voorplaat na onderhoud met een accutol helemaal strak zetten...
Is dat die grote voorplaat waar 11 bouten in zitten? Die gaat tikken op het moment dat ze te vast zitten en er geen keramisch vet tussen zit? Ja, die moet niet te strak zitten, die moet kunnen werken door de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
DutchWing schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:23:
[...]

Kan voorkomen omdat sommige monteurs de voorplaat na onderhoud met een accutol helemaal strak zet...

Bouten moeten op ongeveer 8 á 10 Nm (kruislings) worden aangedraaid (Staat in de handleiding)
Ah, ik lees het al. Je hebt er altijd monteurs bij zitten die denken hun schroeftol te kunnen kalibreren. Maar snelheid is zeer bepalend voor hoe strak je hem aan draait. Een momentsleutel is veel nauwkeuriger. Helaas kost dat ook veel tijd. En dat is dan weer de reden waarom er monteurs zijn die met een schroeftol werken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

[...]

Dit mag dus niet volgens de wet.
Of je moet je BRL 2500 hebben (gasketelwet).
En daarbij moet je dan ook de rookgasafvoer vervangen.

Beste oplossing lijkt mij om de wisselaar te vervangen, er zit nog garantie op en is met een paar uur sleutelen klaar. Zo laat je ook geen lijken in de kast voor de volgende eigenaar.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vervangen met een tweede kansje en ga lekker verder met je leven en dromen ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
edsandje schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:44:
[...]
En daarbij moet je dan ook de rookgasafvoer in vervangen.
Ook als die al voldoet? Als de RGA van kunststof is moet die vervangen worden, als die al van aluminium is moet die in ieder geval gebeugeld zijn. Verder verandert er niets aan de installatie wanneer er een exact dezelfde ketel opgehangen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Uit de garantievoorwaarden van intergas:
worden na vervanging eigendom van opdrachtnemer.
2 De garantie periode is 2 jaar, te rekenen vanaf de installatiedatum
3.De garantieperiode op de dichtheid van de warmtewisselaar van toestel bedraagt 15 jaar met dien verstande dat indien door corrosie ter beoordeling van opdrachtnemer niet ter plaatse te verhelpen lekkages ontstaan,
opdrachtnemer uitsluitend dit keteldeel levert tegen een vergoeding van oud voor nieuw gerekend vanaf de
installatiedatum bij de vervanging: de eerste 5 jaar gratis, het 6e jaar 10%, het 7e jaar 20% etc. tot het 14e jaar
90% van de dagprijs van het te vervangen keteldeel.
Ik zou dus gewoon garantie claimen bij je leverancier van de ketel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

sypie schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:37:
[...]

Ook als die al voldoet? Als de RGA van kunststof is moet die vervangen worden, als die al van aluminium is moet die in ieder geval gebeugeld zijn. Verder verandert er niets aan de installatie wanneer er een exact dezelfde ketel opgehangen wordt.
Materiaal is niet van belang.
Die rookgasafvoer is 9 jaar oud en moet dan nog een ketel leven mee.
Dus vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
[...]

Dit mag dus niet. En terecht, voordat je het weet gaat elke atechnische gek z'n eigen gezin de dood injagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 13:02
BFmango schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:46:
[...]

Dit mag dus niet. En terecht, voordat je het weet gaat elke atechnische gek z'n eigen gezin de dood injagen.
Er zijn wel bedrijven die na zelf installatie de ketel wel voor je willen keuren en aanmelden voor garantie.
Ik heb dit zelf ook zo gedaan.

Als je hem niet naderhand laat keuren zou ik er inderdaad absoluut niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
[...]

'Maar ik heb op Youtube gelezen hoe het moet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

[...]

Met een rondje vervangen offerte achter de rug weet ik dat de CV monteurs ook erg goed weten dat er gouden bergen nu te verdienen zijn.

CV die inkoop 1300 euro doet vervangen met 150 euro aan rookgasafvoer wordt gewoon 2500 euro "loon"kosten gerekend. Toch leuk verdienen op een dag.

En dat steekt me een beetje. Prima om iemand te betalen, maar dit gaat echt helemaal nergens over. Zeker met een 1:1 vervanging (ik heb ook een HRE hangen die vervangen moet worden) paar buisjes aansluiten en een lining in de rookgas doen. Het voelt gewoon als oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
[...]

Als er dan wat gebeurd ben je onverzekerd #ketelwet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Hendrik Keizer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:30:
[...]

Als er dan wat gebeurd ben je onverzekerd #ketelwet
Altijd die verzekering... die gaan daar echt niet moeilijk over doen.
Maar wat heb je aan een verzekering als je het niet na kunt vertellen? dat is nml waarom die wet er is: om het aantal CO slachtoffers te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:37:
[...]

Maar wat heb je aan een verzekering als je het niet na kunt vertellen? dat is nml waarom die wet er is: om het aantal CO slachtoffers te verminderen.
CO melder verplichten is dan vermoed ik effectiever en heeeeeel veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Barrycade schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:35:
[...]

Met een rondje vervangen offerte achter de rug weet ik dat de CV monteurs ook erg goed weten dat er gouden bergen nu te verdienen zijn.

CV die inkoop 1300 euro doet vervangen met 150 euro aan rookgasafvoer wordt gewoon 2500 euro "loon"kosten gerekend. Toch leuk verdienen op een dag.

En dat steekt me een beetje. Prima om iemand te betalen, maar dit gaat echt helemaal nergens over. Zeker met een 1:1 vervanging (ik heb ook een HRE hangen die vervangen moet worden) paar buisjes aansluiten en een lining in de rookgas doen. Het voelt gewoon als oplichting.
Zijn bedrijven die gewoon voor 1800-2000,- een nieuwe cv ketel plaatsen. (CW4 toestel)

Je vergeet alleen dat door de CO certificering bedrijven enorm veel onkosten hebben gemaakt per medewerker en het bedrijf moesten laten certificeren.
Vroeger hadden installateurs bij het plaatsen geen rookgasmeter om het toestel af te stellen, ondanks dat het eigenlijk wel verplicht was. Dus je krijgt ook nog extra kosten voor extra meetappartuur.
Ook alle extra administratieve afhandelingen, die vroeger gewoon niet werden gedaan.
Ook zijn de loonkosten in de techniek de laatste jaren behoorlijk gestegen, want goed personeel krijg je nu niet meer 1,2,3…

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 20-05-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ben(V) schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:41:
Uit de garantievoorwaarden van intergas:

[...]

Ik zou dus gewoon garantie claimen bij je leverancier van de ketel.
Ik had een Nefit topline waarbij een kromgetrokken warmtewisselaar (deksel)ook garantie was. Ook na de 12 jaar dat de ketel ondertussen zijn werk had gedaan.
Daarbij was de warmtewisselaar ook slecht, en het sww blok lekte ook. Alles vervangen onder garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Sissors schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:51:
[...]

Maar daarmee please je niet de lobby die graag de euro's naar zich toe trekt...

De huidige wetgeving is overtrokken, maar dat er iets moest gebeuren was wel duidelijk. Het is alleen wel de branche zelf die al tig jaar onveilige zooi ophangt en het onderhoud met de franse slag doet.

Ik heb hier recent zelf de rookgasafvoer gebeugeld, heeft 13 jaar lang in de vrije ruimte gehangen. Monteur bij laatste onderhoud gevraagd: "Nee is niet nodig, is bestaande situatie". Ik vond het wel een fijne gedachte dat de rookgasafvoer niet meer uitelkaar kan ploffen als de ontsteking het weer laat afweten. In de afgelopen 13 jaar meerdere keren de delen weer inelkaar mogen schuiven na laat ontsteken van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Barrycade schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:35:
[...]

En omdat de ketel inkoop 1300 kost moeten de installateurs die voor hetzelfde bedrag wegzetten naar de klant?
Een 1:1 vervanging van een HRE 28/24 met dakdoorvoer (ketel op zolder en pijp door het dak met een paar bochten, jij hebt het over een lining?) schat ik in op € 1800,- a € 1900,-
Dan geen aanpassingen aan het leidingwerk en geen vuilfilter.

Afgelopen weekend weer offerte gemaakt voor vervanging van een ketel, er moet wel eea aangepast worden en die redt het niet voor € 2500,-
Ben ik dan een oplichter? Ik vind zelf van niet. O-)
_JGC_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:35:
[...]

Maar daarmee please je niet de lobby die graag de euro's naar zich toe trekt...

De huidige wetgeving is overtrokken, maar dat er iets moest gebeuren was wel duidelijk. Het is alleen wel de branche zelf die al tig jaar onveilige zooi ophangt en het onderhoud met de franse slag doet.

Ik heb hier recent zelf de rookgasafvoer gebeugeld, heeft 13 jaar lang in de vrije ruimte gehangen. Monteur bij laatste onderhoud gevraagd: "Nee is niet nodig, is bestaande situatie". Ik vond het wel een fijne gedachte dat de rookgasafvoer niet meer uitelkaar kan ploffen als de ontsteking het weer laat afweten. In de afgelopen 13 jaar meerdere keren de delen weer inelkaar mogen schuiven na laat ontsteken van de ketel.
Als je ketel zo ontsteekt dat de rookgas uit elkaar valt gaat er wel iets serieus mis.
Dan mag die monteur de ketel wel eens op afstelling controleren.

[ Voor 28% gewijzigd door edsandje op 20-05-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49
_JGC_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:37:
[...]

+1 Dit is momenteel echt fud/bangmakerij nummer 1. Bestaande rookgas af- en aanvoeren mogen meestal blijven zitten tot de volgende ketel. Zie punt 5 in deze PDF:

https://www.techniekneder...tificering-september-2023

[ Voor 19% gewijzigd door pennywiser op 20-05-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
_JGC_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:35:
[...]

Je wist dit zelf ook al :) Wel grappig hoe verschillend installateurs zijn. Die van mij roept gewoon, moet, van de verzekering etc. 500 euro alleen de PVC aanvoer + beugelen (afvoer is alu) - kan ik even vangen? Maar het was toch niet verplicht in veel bestaande situaties? Jawel hoor zeker meneer. Nu gaan we gewoon uw ketel afkeuren. Ik: wat is dat dan ketel afkeuren? Mag ik hem niet meer aanzetten? Ja nee dat wel.

[ Voor 25% gewijzigd door pennywiser op 20-05-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

edsandje schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:40:
[...]

En omdat de ketel inkoop 1300 kost moeten de installateurs die voor hetzelfde bedrag wegzetten naar de klant?
Een 1:1 vervanging van een HRE 28/24 met dakdoorvoer (ketel op zolder en pijp door het dak met een paar bochten, jij hebt het over een lining?) schat ik in op € 1800,- a € 1900,-

Afgelopen weekend weer offerte gemaakt voor vervanging van een ketel, er moet wel eea aangepast worden en die redt het niet voor € 2500,-

[...]

Als je ketel zo ontsteekt dat de rookgas uit elkaar valt gaat er wel iets serieus mis.
Ketel is 1300 incl btw op een particulieren georiënteerde website. Buizen spul is 150 incl.

Ik krijg offertes die met droge ogen dus 4k vragen en dan is er ook nog het geneuzel dat ze alleen garantie geven als je een magneet/vuilfilter van 150 excl installatie neemt.

Dus ik vind het allemaal prima maar een monteur een dag voor 2500 euro. Ik winst niet dat de installateur hun training binnen dagje moesten terugverdienen aan 1 klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

[...]
Alleen arbeidsloon? Dan ja. Ketel zit hier toch bij in neem ik aan?

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 20-05-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

[...]

Brander met haarscheurtjes gehad. Gasblok en ontsteker vervangen, monteur is weg en een uur later staat de ketel weer te resoneren en te ploffen. Zijn ze 3x bij geweest en uiteindelijk was er een collega die het vaker had gezien en wees naar de brander als schuldige.

Later nog een keer een versteende ventilatorpakking gehad en een ontsteekkabel die oversloeg door de isolatie. Die combinatie wilde ook wel lekker ploffen.

Je kunt nog zoveel schoonmaken en afstellen, maar bij een defect verloopt die afstelling gewoon of klopt er geen ruk van zodra je de deksel weer op de ketel zet.

Er hebben door de jaren heen nogal wat cowboys gewerkt bij de grote landelijke organisaties. Sifon leeggooien, rookgasanalyse en sticker plakken werd een heleboel gedaan. Die ventilatorpakking vervangen ze hier nu met regelmaat, maar is de eerste 6 jaar nooit op een factuur verschenen.

Ik heb hier de afvoer met haakse bocht op de ketel, dan 10cm verlenging, haakse bocht en 30cm naar de afvoer door de muur. Als dat niet gebeugeld is en je ontsteekpen ontsteekt op het laatste moment knalt dat er gewoon af. Ruimte zat, te beginnen bij de haakse bocht die uit de ketel schuift. Nu beide bochten gebeugeld op de mof aan het plafond, kan geen kant op.

Edit:
Wat betreft je tarief: 1800 euro voor 1-op-1 vervangen ketel en RGA is netjes. De tijd dat een Intergas ketel 1100 euro was met alles erop en eraan is voorbij (dat betaalde ik in 2010), de kale ketel is nu 1100 euro. Komt nog 150 euro voor een afvoer bij, wat kleinmateriaal, nieuwe inlaatcombinatie, een expansievat en je bent een uurtje of 4 bezig om het allemaal netjes te doen. Dan ben je per uur niet heel veel duurder dan een autogarage.

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 20-05-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
[...]

Het keteltje van TS staat voor €949 online. Oude er af, nieuwe exact op dezelfde plaats, aansluiten en klaar. Als je verder niks verandert aan het leidingwerk is er niks spannends aan. Die RGA is nou ook weer niet zo spannend bij deze ketels, wel een boel bangmakerij.

Afgelopen week ook zo’n Intergas HRE bij mij open gemaakt omdat de branderdeksel flink tikte bij het leveren van sww. Één voor één de bouten los gehad, ingevet en weer vast gedraaid. Loop ik daarmee een risico? Ik vind het verwaarloosbaar.

Kijk, onderstaande situatie kan natuurlijk niet en moet zo snel mogelijk worden aangepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWOyIj2Sm20_rIDo-RJuZs3yX9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhyhdfKIRaP0KX1HkDnLtreB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door sypie op 20-05-2024 18:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

pennywiser schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:00:
[...]

Complete ketelvervanging. Anders doe ik in het vervolg 1 ketel per week _/-\o_
_JGC_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:04:
[...]

Brander met haarscheurtjes gehad. Gasblok en ontsteker vervangen, monteur is weg en een uur later staat de ketel weer te resoneren en te ploffen. Zijn ze 3x bij geweest en uiteindelijk was er een collega die het vaker had gezien en wees naar de brander als schuldige.

Later nog een keer een versteende ventilatorpakking gehad en een ontsteekkabel die oversloeg door de isolatie. Die combinatie wilde ook wel lekker ploffen.

Je kunt nog zoveel schoonmaken en afstellen, maar bij een defect verloopt die afstelling gewoon of klopt er geen ruk van zodra je de deksel weer op de ketel zet.

Er hebben door de jaren heen nogal wat cowboys gewerkt bij de grote landelijke organisaties. Sifon leeggooien, rookgasanalyse en sticker plakken werd een heleboel gedaan. Die ventilatorpakking vervangen ze hier nu met regelmaat, maar is de eerste 6 jaar nooit op een factuur verschenen.

Ik heb hier de afvoer met haakse bocht op de ketel, dan 10cm verlenging, haakse bocht en 30cm naar de afvoer door de muur. Als dat niet gebeugeld is en je ontsteekpen ontsteekt op het laatste moment knalt dat er gewoon af. Ruimte zat, te beginnen bij de haakse bocht die uit de ketel schuift. Nu beide bochten gebeugeld op de mof aan het plafond, kan geen kant op.

Edit:
Wat betreft je tarief: 1800 euro voor 1-op-1 vervangen ketel en RGA is netjes. De tijd dat een Intergas ketel 1100 euro was met alles erop en eraan is voorbij (dat betaalde ik in 2010), de kale ketel is nu 1100 euro. Komt nog 150 euro voor een afvoer bij, wat kleinmateriaal, nieuwe inlaatcombinatie, een expansievat en je bent een uurtje of 4 bezig om het allemaal netjes te doen. Dan ben je per uur niet heel veel duurder dan een autogarage.
Tja dan heb je wel pech, toch zou ik als monteur dan meteen de rookgas vastzetten als dat is gebeurt. (desnoods met een parker)
Paar jaar geleden kostte een ketelvervanging bij mij 2000 - 2500 euro, nu is dat vaak al 2500 - 3000 euro en dat komt puur door de gestegen kosten van vooral materiaal en apparatuur en niet te vergeten de certificering.
sypie schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:19:
[...]

Het keteltje van TS staat voor €949 online. Oude er af, nieuwe exact op dezelfde plaats, aansluiten en klaar. Als je verder niks verandert aan het leidingwerk is er niks spannends aan. Die RGA is nou ook weer niet zo spannend bij deze ketels, wel een boel bangmakerij.

Afgelopen week ook zo’n Intergas HRE bij mij open gemaakt omdat de branderdeksel flink tikte bij het leveren van sww. Één voor één de bouten los gehad, ingevet en weer vast gedraaid. Loop ik daarmee een risico? Ik vind het verwaarloosbaar.

Kijk, onderstaande situatie kan natuurlijk niet en moet zo snel mogelijk worden aangepast:
[Afbeelding]
Een Intergas 28/24 kost bij Warmteservice € 1105,- incl btw https://www.warmteservice...relevance&context=DEFAULT
Warmteservice is over het algemeen het goedkoopst met de cv ketels of de groothandel(s) moeten een actie hebben met een dakdoorvoer, installatiepakket e.d.
Bij Warmteservice krijg ik als zakelijke klant € 30,- korting, daar moet ik die voor ophalen en 2 jaar wettelijke garantie op geven, dat kan niet uit dus die ketel kost bij mij € 1200,-
De grote cv boeren hebben veel meer marge op een ketel dus daar valt niet tegen te concurreren, het gros van mijn klanten betaalt liever wat meer en krijgen waar ze voor betalen, een goed geïnstalleerde cv ketel, afgesteld, waterzijdig ingeregeld (indien mogelijk) en de service met een :)
Het voorbeeld wat je geeft is precies eentje die je ook op meerdere wijzen kan interpreteren.
Zit er een stormbeugel dan kan er in principe niet veel gebeuren.
Zit die er niet dan moet die er komen en 1 extra beugel op de mof van de 2e bocht vanaf de ketel.
Oude situatie dus de pvc buis mag blijven maar je staat er dan toch, vervangen? Kost een 5 tientjes extra, is dat dan geldklopperij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
edsandje schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:06:
[...]

Complete ketelvervanging. Anders doe ik in het vervolg 1 ketel per week _/-\o_
Dan is dat toch inderdaad gewoon netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 16:34

Animal_X

Rodin

_ferry_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:02:
[...]

Ik had een Nefit topline waarbij een kromgetrokken warmtewisselaar (deksel)ook garantie was. Ook na de 12 jaar dat de ketel ondertussen zijn werk had gedaan.
Daarbij was de warmtewisselaar ook slecht, en het sww blok lekte ook. Alles vervangen onder garantie.
Precies het zelfde hier met Een Bosch ketel na 10 jaar... Ales onder garantie vervangen. Nooit een rekening van gezien.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
sypie schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:19:
[...]

[Afbeelding]
In principe alleen even beugelen tot je een andere ketel krijgt en ook dat is niet (meer) verplicht, bestaande situatie.

[ Voor 31% gewijzigd door pennywiser op 20-05-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Sissors schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:51:
[...]

En als ik zie hoe sommige monteurs van gecertificeerde ketelbedrijven of stekmonteurs werken, is het beter dat ik het zelf doe. Brrrrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
edsandje schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:06:
[...]
De grote cv boeren hebben veel meer marge op een ketel dus daar valt niet tegen te concurreren, het gros van mijn klanten betaalt liever wat meer en krijgen waar ze voor betalen, een goed geïnstalleerde cv ketel, afgesteld, waterzijdig ingeregeld (indien mogelijk) en de service met een :)
En dat is nu precies waarom ik vermoed waarom mijn ketel is stuk gegaan. Zo'n landelijke keten die bij ons het onderhoud doet, omdat er lokaal niemand te vinden is die tijd heeft voor het jaarlijkse twee jaarlijkse onderhoud. Maar fatsoenlijk afstellen zet ik echt mijn vraagtekens bij nadat we vloerverwarming hebben gekregen.
En gezien mijn andere draadje over vloerverwarming en zoneklep bij Tado systeem wat de installateur indertijd ook maar onzin vond, ook niet heel veel vertrouwen in dat toen de ketel opnieuw is afgesteld.

Dus ja, nu liever een lokale installateur die goed werk levert. Enig advies van installateur in regio Delft/Zoetermeer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

pennywiser schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:00:
[...]

Totaalprijzen gekregen van >4k incl materiaal. Dan zal ik een oude zeur zijn. Maar dat is toch bij de konijnen af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
Als je zeker weet dat je er niet langer gaat wonen dan 5 jaar, dan zou ik gewoon voor 1700 a 2000 euro een nieuwe ketel ophangen. En voor die prijs worden ze echt wel geïnstalleerd voor een CW4 model. Bij mijn ouders vorige week nog voor ongeveer 1700 euro voor een Intergas en ben zelf ook aan het rondkijken en zag een Remeha voor ongeveer 2000 euro op diverse sites.

Nieuwe bewoners kunnen hem dan altijd nog uitbreiden voor een hybride warmtepomp.

[ Voor 26% gewijzigd door aVo0m. op 23-05-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hendrik Keizer schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:18:
[...]

En als ik zie hoe sommige monteurs van gecertificeerde ketelbedrijven of stekmonteurs werken, is het beter dat ik het zelf doe. Brrrrrr.
Ik heb twee weken terug zelf mijn rookgasafvoer gebeugeld. Gisteren de servicebeurt gehad. Geen woord over de rookgasafvoer, ondanks ontbreken stormbeugel en ontbreken van beugel op de aanvoer. Was ook duidelijk te zien dat het recent was aangebracht.

En aan het eind van de servicebeurt werd de tapwaterkraan aangezet en ging de monteur met de snuffelaar door de ketel. Langs de wisselaar, de pakkingen, gasblok, lekbak, buis van rookgas in de ketel... maar niet de rookgasafvoer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
_JGC_ schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:22:
[...]

Ik heb twee weken terug zelf mijn rookgasafvoer gebeugeld. Gisteren de servicebeurt gehad. Geen woord over de rookgasafvoer, ondanks ontbreken stormbeugel en ontbreken van beugel op de aanvoer. Was ook duidelijk te zien dat het recent was aangebracht.

En aan het eind van de servicebeurt werd de tapwaterkraan aangezet en ging de monteur met de snuffelaar door de ketel. Langs de wisselaar, de pakkingen, gasblok, lekbak, buis van rookgas in de ketel... maar niet de rookgasafvoer zelf.
Welke materialen heb je gebruikt voor het beugelen? Wat ontbreekt er nu op welke plek? Handig zulke input ik moet het ook nog doen. Het is in principe niet meer verplicht op een bestaande situatie, dus ze hoeven er niet meer iets over te zeggen, helemaal als hij ziet dat er al iets mee gebeurd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
pennywiser schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:50:
[...]

Welke materialen heb je gebruikt voor het beugelen? Wat ontbreekt er nu op welke plek? Handig zulke input ik moet het ook nog doen. Het is in principe niet meer verplicht op een bestaande situatie, dus ze hoeven er niet meer iets over te zeggen, helemaal als hij ziet dat er al iets mee gebeurd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeRC1Wsfm5N-ICGyqlzb20RrO-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hx0YTrXEjCRXonRfg5Us8FPw.jpg?f=fotoalbum_large

Beide bochten met een 80mm alu beugel van de Warmteservice op de mof gebeugeld, stokeind in het gipslafond met een latje achter de gipsplaat. Destijds de vloerplaten op zolder zo gelegd dat ik het stuk boven de ketel achteraf nog kon openmaken. Moest er alleen wel de hele zooi voor uitelkaar halen, anders kom je er niet bij. Als je meer afstand hebt kan je de stokeinden verlengen met een draadeind, heb je meer stelmogelijkheden en kan je mogelijk beugelen zonder te demonteren.

Ik heb in het verleden door storingen een explosief ontstekende ketel gehad, die drukt dan de eerste bocht uit de ketel en de 2e bocht schuift ook langzaam eruit. Met die twee beugels kan het nergens meer heen. Aanvoer van lucht zit geen beweging in (ligt met de mof ook achter een opstaande rand van de bovenkant ketel), die heb ik niet gebeugeld.
Pagina: 1