Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:26
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:22:
[...]

Dit is zo'n onzin. Je groeit toch als persoon, je wordt ouder, je maakt dingen mee. Ben jij wie je op je 20e was nu? Nee toch?

Typisch een opmerking van een man voor de klas die het meeheeft met fysiek overwicht.

Verder had ik sinds mijn 12e PTSS. Dat is nu pas ontdekt en behandeld. <knip>
Echt een gezonde reactie.
Toen ik begon was ik een knul van 21, niks masculine… nare opmerking van je… Aanvulling: dien liever een TR in dan er op in te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 19-05-2024 12:16 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:13
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:41:
[...]

Ik som geen regels op bij leerlingen. Die krijgen bij mij twee regels zoals eerder benoemd. Respect en focus op het schoolwerk. Dit zijn puur regels voor mezelf. Natuurlijk print ik geen 15 punten uit die ik aan leerlingen geef. In de onderbouw laat ik leerlingen meedenken met klassenregels. Ik wil geen waterflesjes, want er wordt mee gegooid en geknoeid. Of heeft iemand een oplossing? En daarnaar terugverwijzen. In de bovenbouw vinden ze het kinderachtig en daar heb ik het meeste gedoe (havo 3 en 4 vooral).

Ik laat me inderdaad opfokken als iemand zegt dat ik iets niet kan zonder de details te weten. Wellicht ligt daar nog een groeipunt in therapie.

Hoe houd jij in godsnaam orde in het PO zonder regels dan?
Wie zegt dat ik geen regels hanteer?
Ik zeg dat je ook zonder die lijst aan regels stevig in je schoenen moet staan. Laat zien dat je er boven staat en met jou niet te fucken is. Dat is een houding/charisma/zelfverzekerdheid dingetje.

Als ik zie hoe vaak je hier hapt op een bepaalde manier, dan is dat precies waar de etter in de klas op aan slaat.
Die gaat proberen op je triggerpoints te drukken en reactie uit te lokken. Dat is misschien het moeilijkste aspect om iets aan te doen omdat het diepgeworteld zit.

Daarnaast uiteraard goed om verschillende tips die al zijn gegeven t.a.v. klassenmanagement op te pakken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:32
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:59:
[...]

Kinderen en docenten zijn niet gelijkwaardig. Jij bent ook niet gelijkwaardig aan je baas. Op school gelden er regels. 30 minuten wegblijven of je docent uitschelden is geen wissewasje.
Mensen zijn altijd gelijkwaardig aan elkaar. Ik heb dan ook een werkgever, honden hebben een baas.

Wel zijn bepaalde gezagsverhoudingen omdat zowel op school als kantoor het een zooitje wordt als niet iemand de leiding neemt. Eventueel kan degene die de leiding heeft daarbij gebruik maken van bepaalde bevoegdheden (reprimande/ontslag/schoolplein vegen), maar dat zijn laatste redmiddelen en (te vaak) gebruiken is tegelijk falen van de leider.

Maar jezelf vervolgens meer vinden dan een leerling en je wil op willen leggen? Dat lijkt me geen gezonde instelling om je pensioen mee te halen. Misschien dat je er in de brugklas nog mee wegkomt, maar in de bovenbouw zal dat (terecht) niet gepikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-05 13:41
pentaw1nz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:16:
[...]

Wie zegt dat ik geen regels hanteer?
Ik zeg dat je ook zonder die lijst aan regels stevig in je schoenen moet staan. Laat zien dat je er boven staat en met jou niet te fucken is. Dat is een houding/charisma/zelfverzekerdheid dingetje.

Als ik zie hoe vaak je hier hapt op een bepaalde manier, dan is dat precies waar de etter in de klas op aan slaat.
Die gaat proberen op je triggerpoints te drukken en reactie uit te lokken. Dat is misschien het moeilijkste aspect om iets aan te doen omdat het diepgeworteld zit.

Daarnaast uiteraard goed om verschillende tips die al zijn gegeven t.a.v. klassenmanagement op te pakken.
Het gekke is dat ik heel zelfverzekerd ben behalve op dit vlak. Ik baal dat het niet goed lukte en wil het anders doen, maar ik heb ook faalangst en kan daarmee gepakt worden. Heb jij tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Sempy schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:18:
[...]

Mensen zijn altijd gelijkwaardig aan elkaar. Ik heb dan ook een werkgever, honden hebben een baas.

Wel zijn bepaalde gezagsverhoudingen omdat zowel op school als kantoor het een zooitje wordt als niet iemand de leiding neemt. Eventueel kan degene die de leiding heeft daarbij gebruik maken van bepaalde bevoegdheden (reprimande/ontslag/schoolplein vegen), maar dat zijn laatste redmiddelen en (te vaak) gebruiken is tegelijk falen van de leider.

Maar jezelf vervolgens meer vinden dan een leerling en je wil op willen leggen? Dat lijkt me geen gezonde instelling om je pensioen mee te halen. Misschien dat je er in de brugklas nog mee wegkomt, maar in de bovenbouw zal dat (terecht) niet gepikt worden.
Ik voel me niet meer als mens, maar ik maak de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
technopeuter schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:14:
[...]

Echt een gezonde reactie.
Toen ik begon was ik een knul van 21, niks masculine… nare opmerking van je…
En waarschijnlijk wel minimaal 1.83 en dus niet een kop kleiner dan een jongen in 4 havo.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Lastig om niet op de man te spelen hier, maar in het kort; ik zou heel snel weggaan uit het werk waar je nu in zit. Tussen je geschiedenis, de hele lijst aan absurde punten die je wil gaan hanteren en de reacties die je hier neerzet is het overduidelijk dat je niks te zoeken hebt in onderwijs en al helemáál niet in het voortgezet onderwijs.
Je staat overduidelijk niet sterk in je schoenen en vat alles heel persoonlijk op, dat is het tegenovergestelde van wat je wil in die situatie. Ik was zelf op de middelbare school niet de makkelijkste leerling, en leerkrachten zoals jij waren een heel makkelijk doelwit. Kinderen van die leeftijd hebben het heel snel door als je de klas niet onder controle hebt en maken daar meteen gebruik van.

Ik zou een baan op de achtergrond zoeken als je wel in het onderwijs wil blijven, maar ik zou je aanraden om ver weg te blijven van een klas vol pubers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Oon schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:22:
Lastig om niet op de man te spelen hier, maar in het kort; ik zou heel snel weggaan uit het werk waar je nu in zit. Tussen je geschiedenis, de hele lijst aan absurde punten die je wil gaan hanteren en de reacties die je hier neerzet is het overduidelijk dat je niks te zoeken hebt in onderwijs en al helemáál niet in het voortgezet onderwijs.
Je staat overduidelijk niet sterk in je schoenen en vat alles heel persoonlijk op, dat is het tegenovergestelde van wat je wil in die situatie. Ik was zelf op de middelbare school niet de makkelijkste leerling, en leerkrachten zoals jij waren een heel makkelijk doelwit. Kinderen van die leeftijd hebben het heel snel door als je de klas niet onder controle hebt en maken daar meteen gebruik van.

Ik zou een baan op de achtergrond zoeken als je wel in het onderwijs wil blijven, maar ik zou je aanraden om ver weg te blijven van een klas vol pubers.
Afgezien van je valse reactie ben ik wel benieuwd hoe jij dan behandeld had willen worden bij terrorgedrag en wat jou had geholpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Puur eigen ervaring. De lessen waar ik het meest van opgestoken heb zijn van de docenten (m/v) de het boeiend maakten. Daar waren ook de minste ongeregeldheden.

Hoe vaker iemand de klas uit gestuurd wordt hoe kleiner het effect. Je loopt zelfs het risico dat ze goed bevriend worden met de decaan.

Ik heb ook 2 jonge docentes gehad die de klas op een gegeven moment niet meer onder controle hadden. Dit kwam niet door een gebrek aan consequenties, consequentheid of duidelijke regels maar doordat ze een onzekerheid uitstralen en soms hun emoties minder onder controle hadden.

Ik denk dat consequent zijn een must is, regels helpen daarbij. Maar ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je zelfvertrouwen uitstraalt (ongeacht of je het hebt of niet (fake it till you make it)). Tijdens en buiten de les en vooral vasthouden (en dat is lastig) wanneer je uitgedaagd wordt.

Uiteindelijk maakt dat ook het hele leven makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:25:
[...]

Afgezien van je valse reactie ben ik wel benieuwd hoe jij dan behandeld had willen worden bij terrorgedrag en wat jou had geholpen.
Er is niks vals aan mijn reactie, maar je bewijst hier wel precies mijn punt. Je vat het meteen op als een aanval, terwijl ik probeer om uit eigen ervaring aan te geven waarom je misschien beter een ander carrièrepad kunt kiezen, en daar helemaal geen negatieve bedoelingen bij heb.

De leerkrachten waar ik het het beste mee kon vinden waren de leerkrachten die helemaal niet moeilijk deden als je een keer een koekje at in de klas of een flesje cola dronk, en die het echt niet in hun hoofd haalden om een hele lijst met regels op te stellen. Natuurlijk hoefde je daar ook niet royaal een appeltaart te gaan zitten eten en als het je lukte om het zo ver kon te schoppen dan werd je de klas uitgestuurd, maar juist omdat ze geen rare regels bedachten was het dan ook meteen duidelijk dat je het verpest had.
Een goede leerkracht geeft les op niveau van de leerling, en dan bedoel ik vooral op sociaal vlak. Als je het gevoel hebt dat je de riem strakker aan moet trekken heb je al iets fout gedaan, want eigenlijk zou je helemaal geen riem nodig moeten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:20:
[...]

Ik voel me niet meer als mens, maar ik maak de regels.
De woordkeuze gelijkwaardig laat denk ik niets aan duidelijkheid over. Misschien bedoel je het niet zo, maar het laat wel duidelijk zien dat je met angst voor een groep staat en dat enkel dwang en regels gelden om ten koste van hen voor jou een gewenste omgeving te creëren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:19:
[...]

Het gekke is dat ik heel zelfverzekerd ben behalve op dit vlak. Ik baal dat het niet goed lukte en wil het anders doen, maar ik heb ook faalangst en kan daarmee gepakt worden. Heb jij tips?
Ik zie dat je hier steeds een woord klaar hebt wanneer iemand op dit forum je (soms misschien wel wat te veel) op de man/vrouw af aanspreekt.
Zelfverzekerdheid is m.i. soms ook bepaalde dingen niet zeggen. Daarmee kun je soms meer kracht uitstralen dan dingen wèl zeggen (en een signaal aangeven dat het je raakt).
Ik weet niet of je dit ook bij je leerlingen doet, maar je wilt eigenlijk niet dat zo'n puber met een paar opmerkingen door je heen kan prikken.

"Schijt" hebben op een positieve manier (zonder jezelf als superieur of zo te beschouwen) kan best een uitdaging zijn.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Vesper64 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:28:
Puur eigen ervaring. De lessen waar ik het meest van opgestoken heb zijn van de docenten (m/v) de het boeiend maakten. Daar waren ook de minste ongeregeldheden.

Hoe vaker iemand de klas uit gestuurd wordt hoe kleiner het effect. Je loopt zelfs het risico dat ze goed bevriend worden met de decaan.

Ik heb ook 2 jonge docentes gehad die de klas op een gegeven moment niet meer onder controle hadden. Dit kwam niet door een gebrek aan consequenties, consequentheid of duidelijke regels maar doordat ze een onzekerheid uitstralen en soms hun emoties minder onder controle hadden.

Ik denk dat consequent zijn een must is, regels helpen daarbij. Maar ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je zelfvertrouwen uitstraalt (ongeacht of je het hebt of niet (fake it till you make it)). Tijdens en buiten de les en vooral vasthouden (en dat is lastig) wanneer je uitgedaagd wordt.

Uiteindelijk maakt dat ook het hele leven makkelijker.
Het is wel lastig als jij halverwege het jaar nieuw bent, een leuke les hebt voorbereid,en gelijk 10 minuten eerst de klas moet stilkrijgen omdat ze door je heen praten. Het zal ook echt wel aan mijn uitstraling hebben gelegen. Ik was continu gespannen en defensief door de PTSS. Dat is geen smoesje maar een verklaring, en dat is nu voorbij. Ik ben nu veel kalmer. Ik besef nu inderdaad dat mijn lijst te erg boven tegen is en ik leerlingen meer moet betrekken bij de klassenregels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ansa
pentaw1nz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:32:
[...]

Ik zie dat je hier steeds een woord klaar hebt wanneer iemand op dit forum je (soms misschien wel wat te veel) op de man/vrouw af aanspreekt.
Zelfverzekerdheid is m.i. soms ook bepaalde dingen niet zeggen. Daarmee kun je soms meer kracht uitstralen dan dingen wèl zeggen (en een signaal aangeven dat het je raakt).
Ik weet niet of je dit ook bij je leerlingen doet, maar je wilt eigenlijk niet dat zo'n puber met een paar opmerkingen door je heen kan prikken.

"Schijt" hebben op een positieve manier (zonder jezelf als superieur of zo te beschouwen) kan best een uitdaging zijn.
Omdat dit mijn achilleshiel is. Ik ben hier erg onzeker over.

Ik denk dat ik dit inderdaad anders moet aanpakken bij een nieuwe baan. En dus luchtiger om moet gaan met bepaald gedrag. Wel consequent, maar het niet zien als tegen mij als persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:46
Vraag gewoon om een coach. Dat is helemaal niet gek in het onderwijs. Je hebt een eenjarige docentenopleiding gedaan, dus het is helemaal geen schande of verlies als iemand met je komt meekijken. En wie weet helpt het dat je beter in je vel zit, maar het kan toch geen kwaad om een expert in te roepen? Ik denk dat het voor iedereen (behalve jezelf) duidelijk is dat je er nog niet bent doordat je beter in je vel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Sempy schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:31:
[...]

De woordkeuze gelijkwaardig laat denk ik niets aan duidelijkheid over. Misschien bedoel je het niet zo, maar het laat wel duidelijk zien dat je met angst voor een groep staat en dat enkel dwang en regels gelden om ten koste van hen voor jou een gewenste omgeving te creëren.
Gelijkwaardig zal wel een verkeerd woord zijn. Wat ik bedoel is dat leraren/ouders de regels maken en leerlingen/kinderen die volgen, omdat de volwassenen nou eenmaal meer overzicht hebben dan kinderen soms. Een kind vindt het prima om te spijbelen maar veegeet erbij dat hij dan ook veel mist en later in de problemen komt. Hersens groeien nog tot je 25e levensjaar he.

Waar je ook overheen leest zijn de klassen die wel goed gingen. Dit was altijd een probleem met jongens in 3 havo. Met meiden nooit. Het was altijd een strijd met mij en die jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
tfgk1 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:38:
Vraag gewoon om een coach. Dat is helemaal niet gek in het onderwijs. Je hebt een eenjarige docentenopleiding gedaan, dus het is helemaal geen schande of verlies als iemand met je komt meekijken. En wie weet helpt het dat je beter in je vel zit, maar het kan toch geen kwaad om een expert in te roepen? Ik denk dat het voor iedereen (behalve jezelf) duidelijk is dat je er nog niet bent doordat je beter in je vel zit.
Die krijg ik sowieso wel als ik weer ergens nieuw begin. Helaas staan die vaak ver van mijn realiteit af: jaren werkzaam op die school, een stuk ouder, en man.

Ik zie echt wel dat ik me snel aangevallen voel (de). Dat ik daardoor heel streng was, of juist zo onzeker dat ik passief agressief werd. Hier heb ik aan gewerkt en ik neem deze thread ook mee in therapie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:36:
[...]

Omdat dit mijn achilleshiel is. Ik ben hier erg onzeker over.

Ik denk dat ik dit inderdaad anders moet aanpakken bij een nieuwe baan. En dus luchtiger om moet gaan met bepaald gedrag. Wel consequent, maar het niet zien als tegen mij als persoon.
Het is in ieder geval goed dat je dit scherp hebt en denk dat het een belangrijk punt is om mee aan de slag te gaan.

Het is inderdaad meestal niet tegen jou als persoon. Die etter in de klas keert zich ook niet tegen wie jij bent. Die pikt signalen op en gaat aan bepaalde knoppen draaien om sensatie te krijgen. Als er wat klasgenootjes moeten lachen wordt het helemaal top.
Als er met jou niet te fucken is dan wordt het al een stuk lastiger :)
Soms maakte ik zelf ook wel eens een opmerking/actie die op het randje zat om iemand weer even op zijn of haar plek te zetten. Mijn stijl is wel om dit op een manier met humor (maar toch ook echt wel duidelijkheid) te doen, maar dat moet bij je passen.

Dan had een leerling vaak wel zoiets van ; als ik hem probeer te pakken is er een grote kans dat ie mij net iets harder terugpakt :D

Iets anders dat ook kan helpen is gewoon echt voor je leerlingen gaan en soms een stapje extra zetten. .
Bijv. Wanneer je ziet dat een leerling bijneen toets een fout gaat maken; "kijk hier nog even een keer goed naar, ik weet dat je dit wel kunt".
Of een keer bewust voor een leerling opkomen.
Je kunt dan bij een incident wat meer op het moraal inspelen.
"Ik probeer regelmatig rekening met jou te houden en ben er voor je, en nu flik je me dit".
Werkt ook niet bij iedereen, maar zo kun je wat verschillende dingen combineren.

[ Voor 18% gewijzigd door pentaw1nz op 18-05-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
pentaw1nz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:46:
[...]

Het is in ieder geval goed dat je dit scherp hebt en denk dat het een belangrijk punt is om mee aan de slag te gaan.

Het is inderdaad meestal niet tegen jou als persoon. Die etter in de klas keert zich ook niet tegen wie jij bent. Die pikt signalen op en gaat aan bepaalde knoppen draaien om sensatie te krijgen. Als er wat klasgenootjes moeten lachen wordt het helemaal top.
Soms maakte ik zelf ook wel eens een opmerking/actie die op het randje zat om iemand weer even op zijn of haar plek te zetten. Mijn stijl is wel om dit op een manier met humor (maar toch ook echt wel duidelijkheid) te doen, maar dat moet bij je passen.

Dan had een leerling vaak wel zoiets van ; als ik hem probeer te pakken is er een grote kans dat ie mij net iets harder terugpakt :D
Dit was eerst ook mijn aanpak maar ik heb hier enorm voor op mijn donder gekregen want sarcasme was "onveilig". Daarnaast is dit doen als vrouw bij een straatcultuur leerling een no go. Je krenkt hun ego en bent dan gelijk tegen ze in hun ogen.

Letterlijk iedereen zegt iets anders. Ik wil voorspelbaar, rechtvaardig, vriendelijk maar consequent zijn. Een goede band maar niet hun vriendje zijn. En iedereen zegt weer iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfgk1
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:42:
[...]

Die krijg ik sowieso wel als ik weer ergens nieuw begin. Helaas staan die vaak ver van mijn realiteit af: jaren werkzaam op die school, een stuk ouder, en man.

Ik zie echt wel dat ik me snel aangevallen voel (de). Dat ik daardoor heel streng was, of juist zo onzeker dat ik passief agressief werd. Hier heb ik aan gewerkt en ik neem deze thread ook mee in therapie.
Sorry, ik geef het op. Je gebrek aan zelfreflectie en het gevoel dat het gaat om niet aan te kunnen passen kenmerken (lengte en leeftijd) zorgen ervoor dat je niet ontvankelijk ben voor advies. Serieus, er zijn hordes docenten die vrouw zijn, die jong zijn, of die 1.70m of kleiner zijn. 2 van die kenmerken gelden ook voor mij notabene. En dat weerhoud mij er niet van om een vechtpartij tussen leerlingen te beëindigen of een gezonde relatie met leerlingen op te bouwen. Open je ogen: het docentschap is voor een heel groot gedeelte te leren. Als dat niet lukt, dan zoek je hulp bij een coach. Sommigen hebben een natuurlijke aanleg, maar dat gaat dan zelden over fysieke, aangeboren eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
pentaw1nz schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:46:
[...]

Hoe zou jij ermee omgaan als een leerling een taart in de les brengt en die gaat zitten eten terwijl eten verboden is (schoolregel). Die het boek van een ander uit het raam gooit op dat 2, waar je die kinderen nog amper kent en waar blijkt dat dit al jaren zo speelt in die klas? Ik weet het ook niet meer. Ik ben zelf nooit gepest door een leerling op een irritant biepje op een telefoon na, maar wel klassen gehad die gewoon niet wilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:29
Mijn twee centjes (als oud-VOleerling):

Dus het gaat vooral om jongens in 3 havo. Ja dat kunnen (vaak) etters zijn. Ik denk dat je die krampachtigheid die ik bij je aanvoel moet laten varen. Er is niets mis met kwetsbaarheid tonen en vertrouwen hebben in het goede van de medemens (ook jongens in 3 havo). Jij kunt het je juist veroorloven om kwetsbaarheid te tonen omdat je ook nog een stok achter de deur hebt. Je hebt als docent nu eenmaal "macht" over je leerlingen.

De kunst is om eerst te laten zien dat je het beste met je leerlingen voor hebt, dat je aan hun kant staat als het ware. Als ze het dan alsnog verpesten, kun je altijd nog, met terughoudendheid en alleen voor hun eigen bestwil, met goed gemotiveerde maatregelen duidelijke grenzen trekken. Dan kan niemand je wat kwalijk nemen en hoef je dus niet in de stress te zitten, want jij hebt je best gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:53:
[...]

Dit was eerst ook mijn aanpak maar ik heb hier enorm voor op mijn donder gekregen want sarcasme was "onveilig". Daarnaast is dit doen als vrouw bij een straatcultuur leerling een no go. Je krenkt hun ego en bent dan gelijk tegen ze in hun ogen.

Letterlijk iedereen zegt iets anders. Ik wil voorspelbaar, rechtvaardig, vriendelijk maar consequent zijn. Een goede band maar niet hun vriendje zijn. En iedereen zegt weer iets anders
Er is ook niet 1 formule. Daarom zeg ik, het moet bij je passen.

Ik ben een nogal uit de kluiten gewassen man.
Als ik tegen een popi jopi ventje die een half uur zit te etteren een lolletje maak dat ik 'm anders na school wel even opwacht, brengt dat wat anders te weeg dan wanneer een ander dat doet.
Als je 't zo leest slaat t nergens op, maar destijds in de klas heeft het een situatie op een leuke manier opgelost. Het bleef luchtig en hij hield op met uitdagen, omdat hij het ergens ook wel een beetje spannend vond :p
Ik wist dat ik dit wel kon zeggen, omdat ik een goede band met de jongen had opgebouwd (=sowieso voorwaardelijk)

Hij was een half uur stil en bleef na de les in de klas zitten. Ik vroeg waarom hij niet weg ging. "Omdat u mij dan gaat pakken".
Ik zei hem tuurlijk niet en dat hij toch ook wel wist dat ik hem een aardige jongen vind, maar dat hij heel erg vervelend was deze les.
"Dat klopt meneer, sorry". Ik kreeg een hand en hij ging naar huis :)

Zijn vader kon er wel om lachen. Je kunt dit ook niet bij iedereen doen.

Lang verhaal kort: regels stellen en duidelijkheid bieden is belangrijk, maar nog belangrijker is dat je een stijl vindt die bij jou past waarmee je een positieve sfeer kunt creëren in een groep maar tegelijkertijd ook heel goed kan laten blijken dat jij je kop niet gek laat maken.
Wat daarin werkt is per persoon en situatie verschillend en daar moet je gevoel voor hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door pentaw1nz op 19-05-2024 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
tfgk1 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:54:
[...]

Sorry, ik geef het op. Je gebrek aan zelfreflectie en het gevoel dat het gaat om niet aan te kunnen passen kenmerken (lengte en leeftijd) zorgen ervoor dat je niet ontvankelijk ben voor advies. Serieus, er zijn hordes docenten die vrouw zijn, die jong zijn, of die 1.70m of kleiner zijn. 2 van die kenmerken gelden ook voor mij notabene. En dat weerhoud mij er niet van om een vechtpartij tussen leerlingen te beëindigen of een gezonde relatie met leerlingen op te bouwen. Open je ogen: het docentschap is voor een heel groot gedeelte te leren. Als dat niet lukt, dan zoek je hulp bij een coach. Sommigen hebben een natuurlijke aanleg, maar dat gaat dan zelden over fysieke, aangeboren eigenschappen.
Natuurlijk is dat zo. Maar ontkennen dat je als man bij een leerling uit een straatcultuur altijd meer respect hebt is ook niets. Want het is wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
proef schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:57:
Mijn twee centjes (als oud-VOleerling):

Dus het gaat vooral om jongens in 3 havo. Ja dat kunnen (vaak) etters zijn. Ik denk dat je die krampachtigheid die ik bij je aanvoel moet laten varen. Er is niets mis met kwetsbaarheid tonen en vertrouwen hebben in het goede van de medemens (ook jongens in 3 havo). Jij kunt het je juist veroorloven om kwetsbaarheid te tonen omdat je ook nog een stok achter de deur hebt. Je hebt als docent nu eenmaal "macht" over je leerlingen.

De kunst is om eerst te laten zien dat je het beste met je leerlingen voor hebt, dat je aan hun kant staat als het ware. Als ze het dan alsnog verpesten, kun je altijd nog, met terughoudendheid en alleen voor hun eigen bestwil, met goed gemotiveerde maatregelen duidelijke grenzen trekken. Dan kan niemand je wat kwalijk nemen en hoef je dus niet in de stress te zitten, want jij hebt je best gedaan.
Hmm, deze kwam wel binnen. Ik zal hier even over nadenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:40:
[...]

Waar je ook overheen leest zijn de klassen die wel goed gingen. Dit was altijd een probleem met jongens in 3 havo. Met meiden nooit. Het was altijd een strijd met mij en die jongens.
Het valt me wel op dat veel spanning rond het thema man/vrouw zit, alleen gedoe met de jongens, mannelijke coaches had je niks aan, etc. Zijn er geen trainingen of cursussen die je kan doen om beter met mannen/jongens te leren communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sedad
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:50
Als je een coach niet wil, kun je ook een ervaren collega vragen om bij je te kijken. Een aantal basisregels die voor jou belangrijk zijn aan het begin van het jaar al delen, en iedere les indien nodig hiernaar verwijzen. Mijn ervaring is dat een lange lijst niet werkt. Met het oog op de zomerperiode kan ik je ook een erg goed boek aanraden: Regie in de klas, van Tom bennet. Heel veel zaken die je in je eerste post hebt benoemd komen aan bod en het geeft je inzicht in hoeverre je sommige van die zaken wil oppakken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tip: investeer in de relatie met je leerlingen. Als je ze nog niet kent: complimentjes over kleding, tekeningen, mooi handschrift, etc. Als je ze wat beter kent; vraag naar de sportwedstrijden, de weekendjes weg, etc. Maak veilige grapjes. Pubers en zeker vmbo-ers en ruim de helt van de havisten werken niet voor zichzelf, maar voor jou, dus als de relatie er is, gaan ze door het vuur voor je. Je hebt in je ene hand een stok (straf) en in de ander een worst die je voorhoudt (aandacht). Als je de ene goed gebruikt hoef je de ander nooit of maar heel weinig in te zetten.

Nog een tip: het hele lokaal is van jou, gebruik het. Loop rond, zeker bij zelfstandig werken. Onthou waar mensen zijn. Te lang niksen = "je bent al 9 minuten bij deze zin, ik zou graag zien dat je het even afmaakt" (waargenomen gedrag en gewenst gedrag benoemen). Andersom kan je dan ook weer complimentjes uit delen: "lekker bezig, zijn jullie daar al? ".

En ja, * teacher is dus ook bos/docentcoach/schoolopleider en heeft honderden lessen geobserveerd en van feedback voorzien. oh, en ik ben man, en heb jaaaaaaren onderwijservaring. Sorry.

Leesvoer:
Wat werkt in de klas van marzano
Leren zichtbaar maken van hattie
Worstel je met straatcultuur, kijk dan eens naar werk van ilias el hadioui.

Als laatste: soms moet je concluderen dat de schoolcultuur en jouw normen en waarden geen match zijn. Da's geen schande, er zijn zat scholen waar ze zitten de springen om een gemotiveerde 1e grader die er iets van wil maken. En natuurlijk heb je een pad bewandeld om te komen waar je nu bent, maar schud alsjeblieft dat slachtofferschap af. Dat was toen, dit is nu. Feedback is kunstmest voor jouw groei als docent, niet een uitnodiging om te gaan sneren naar de boodschapper.

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 19-05-2024 00:39 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• tfgk1
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:58:
[...]

Natuurlijk is dat zo. Maar ontkennen dat je als man bij een leerling uit een straatcultuur altijd meer respect hebt is ook niets. Want het is wel zo.
Zie je daadwerkelijk niet wat je in al je reacties aan het doen bent? Het ligt niet aan jou! Dat is mooi, maar jouw lessen lopen kut. Het ligt wel aan jou. (Wat niets over jou als persoon hoeft te zeggen, maar wel hoe jij nu als docent functioneert). Daarom moet jij hulp zoeken ( en zo snel mogelijk, want dit houden de meeste docenten niet 1 schooljaar vol). En daarvoor zijn er tig coaches met zeer veel expertise. Of begin met Lessen in orde van Teitler als je die nog niet gelezen hebt. Maar stop met het aandragen van een smoesje op elk antwoord van iemand je die je wat aanreikt. In dit topic schieten we met hagel, want we hebben niet bij je in de les gezeten. Wel zien we hoe jij spreekt en reageert. Het feit dat er zoveel mensen aanslaan op jouw reacties, zou je toch aan het denken moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:29
Sempy schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:02:
[...]

Het valt me wel op dat veel spanning rond het thema man/vrouw zit, alleen gedoe met de jongens, mannelijke coaches had je niks aan, etc. Zijn er geen trainingen of cursussen die je kan doen om beter met mannen/jongens te leren communiceren?
Het is helaas ook wel de harde realiteit (denk ik) dat het voor vrouwen moeilijker is dan voor mannen om natuurlijk overwicht te tonen. Van vrouwen wordt namelijk eerder zorgzaamheid verwacht, als ze zich dominant gedraagt is ze als snel een b*tch.

Om dit op te lossen kun je als vrouw volgens mij het oplossen door van deze "zwakte" juist je voordeel te maken: Laat vooral je warme kant veel naar voren komen, zodat de leerlingen zich veilig voelen. Zelfs havo 3 jongens zullen daar respect voor hebben.

edit: zoals ik al eerder zei: in eerste instantie dan, in tweede instantie moet het wel duidelijk zijn dat er grenzen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door proef op 19-05-2024 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:56:
[...]

Hoe zou jij ermee omgaan als een leerling een taart in de les brengt en die gaat zitten eten terwijl eten verboden is (schoolregel). Die het boek van een ander uit het raam gooit op dat 2, waar je die kinderen nog amper kent en waar blijkt dat dit al jaren zo speelt in die klas? Ik weet het ook niet meer. Ik ben zelf nooit gepest door een leerling op een irritant biepje op een telefoon na, maar wel klassen gehad die gewoon niet ..
rustig en duidelijk handelen:

Adresseer de situatie: Vraag de leerling vriendelijk om te stoppen met eten van de taart en leg uit dat er een regel is dat er niet gegeten mag worden in de klas.

Geef ruimte voor een gesprek: Vraag de leerling waarom hij/zij taart heeft meegebracht. Misschien is er een speciale reden, zoals een verjaardag. Dit toont begrip en kan een opening bieden voor een positieve oplossing.

Bespreek de regel: Neem een moment om aan de hele klas uit te leggen waarom deze regel bestaat (bijvoorbeeld om afleiding te voorkomen en de klas schoon te houden, of omdat er zometeen pauze is).

Vervolgens zeg je dat de taart aan de kant gezet kan worden en dat ze dit in de pauze kunnen gaan eten.

Als iemand er geen gehoor aan geeft en die basisregel alsnog bewust overtreedt, dan helaas het lokaal verlaten en na de les een gesprek aangaan over de situatie.

Je kunt ook direct flippen en roepen waarom leerling X in godsnaam een taart zit te vreten in de les, maar als het een etter is die dit bewust doet voor sensatie dan geef je daarmee exact waar ie op uit is :)
Heb schijt en laat je niet gek maken door wat pubers.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 19-05-2024 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
proef schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:11:
[...]

Het is helaas ook wel de harde realiteit (denk ik) dat het voor vrouwen moeilijker is dan voor mannen om natuurlijk overwicht te tonen. Van vrouwen wordt namelijk eerder zorgzaamheid verwacht, als ze zich dominant gedraagt is ze als snel een b*tch.
Klopt. En aan de andere kant zullen er ook wel mannelijke docenten zijn die juist enkel met meiden een probleem hebben. Bijvoorbeeld omdat ze bang zijn gedoe te krijgen met ongewenst gedrag en dus maar over zich heen laten lopen.

Feit is wel dat je als docent voor een klas met jongens en meiden staat en dat je dus met beide soepel overweg moet kunnen, want tientallen jaren tot je pensioen door met een strijd tegen pubers lijkt me geen gezonde werksituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Sempy schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:02:
[...]

Ik heb veel mannelijke vrienden. Maar er is spanning rondom als vrouw op een "mannelijke" manier communiceren. Van vrouwen wordt verwacht dat je lief en zorgzaam bent. Ben je mondig, sarcastisch, en doelgericht zijn er sommige mannen die vinden dat jij terug op je plek gezet moet worden. Ik heb dit ook bij daten: mannen die gelijk onbeschoft beginnen door bijvoorbeeld een vieze opmerking te maken (haha kinky, een juf) en verwachten dat jij daar verlegen en nerveus door wordt, maar dan kortsluiting krijgen als jij zegt hier niet van gediend te zijn. Dan gaan ze gelijk in de verdedigingsstand: oh je bent toch te lelijk om een date te krijgen. Zo heb ik dat dus ook bij die jongens: mijn uiterlijk matcht mijn persoon niet. En als ik dan niet kan ingrijpen omdat de leiding vind dat ik ze te hard aanpak wordt het strijd. Waardoor ik dan denk, oh, op de band zitten. En dan word ik weer een te lieve deurmat.

Nogmaals ik heb hier veel al opgepikt. Mijn Tegen houding, het feit dat ik alles wil dichttimmeren ipv kinderen de ruimte te geven, het komt echt wel aan. Maar ik zie ook een totaal andere reactie als ik sarcastisch ben of als een collega dat is.

Bijvoorbeeld: een jongen wilde geen opdracht inleveren want hij moest oefenen met zijn band. Toen zei ik "nou, als je straks je eerste Grammy hebt gewonnen is het mooi tijd om je nog even bij het gewone volk te voegen en de toets te maken". De klas moest lachen, hij was pissig en liep de klas uit. Een man zou dit gedrag niet gehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Sempy schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:20:
[...]

Klopt. En aan de andere kant zullen er ook wel mannelijke docenten zijn die juist enkel met meiden een probleem hebben. Bijvoorbeeld omdat ze bang zijn gedoe te krijgen met ongewenst gedrag en dus maar over zich heen laten lopen.

Feit is wel dat je als docent voor een klas met jongens en meiden staat en dat je dus met beide soepel overweg moet kunnen, want tientallen jaren tot je pensioen door met een strijd tegen pubers lijkt me geen gezonde werksituatie.
Eens. Ik lees graag een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
pentaw1nz schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:16:
[...]

rustig en duidelijk handelen:

Adresseer de situatie: Vraag de leerling vriendelijk om te stoppen met eten van de taart en leg uit dat er een regel is dat er niet gegeten mag worden in de klas.

Geef ruimte voor een gesprek: Vraag de leerling waarom hij/zij taart heeft meegebracht. Misschien is er een speciale reden, zoals een verjaardag. Dit toont begrip en kan een opening bieden voor een positieve oplossing.

Bespreek de regel: Neem een moment om aan de hele klas uit te leggen waarom deze regel bestaat (bijvoorbeeld om afleiding te voorkomen en de klas schoon te houden, of omdat er zometeen pauze is).

Vervolgens zeg je dat de taart aan de kant gezet kan worden en dat ze dit in de pauze kunnen gaan eten.

Als iemand er geen gehoor aan geeft en die basisregel alsnog bewust overtreedt, dan helaas het lokaal verlaten en na de les een gesprek aangaan over de situatie.

Je kunt ook direct flippen en roepen waarom leerling X in godsnaam een taart zit te vreten in de les, maar als het een etter is die dit bewust doet voor sensatie dan geef je daarmee exact waar ie op uit is :)
Heb schijt en laat je niet gek maken door wat pubers.
Ja, ik had door dat hij dit deed om mij te stangen dus werd boos, maar inderdaad, doen alsof je een robot bent en hij blijkbaar de regels niet snapt is veel effectiever en haalt de angel eruit. Slim!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:32:
[...]

Een man zou dit gedrag niet gehad hebben.
Dit is een gevaarlijke aanname want je zet jezelf er mee op achterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
tfgk1 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:04:
[...]

Zie je daadwerkelijk niet wat je in al je reacties aan het doen bent? Het ligt niet aan jou! Dat is mooi, maar jouw lessen lopen kut. Het ligt wel aan jou. (Wat niets over jou als persoon hoeft te zeggen, maar wel hoe jij nu als docent functioneert). Daarom moet jij hulp zoeken ( en zo snel mogelijk, want dit houden de meeste docenten niet 1 schooljaar vol). En daarvoor zijn er tig coaches met zeer veel expertise. Of begin met Lessen in orde van Teitler als je die nog niet gelezen hebt. Maar stop met het aandragen van een smoesje op elk antwoord van iemand je die je wat aanreikt. In dit topic schieten we met hagel, want we hebben niet bij je in de les gezeten. Wel zien we hoe jij spreekt en reageert. Het feit dat er zoveel mensen aanslaan op jouw reacties, zou je toch aan het denken moeten zetten.
Eh, ik zeg toch meermaals dat het aan mijn interactie lag en mijn issues? En dat ik nu deze dingen niet meer wil en daarom om hulp vraag? Lezen wij wel dezelfde reacties?

Verder: Teitler zegt "maak kleine dingen groot, dan krijg je minder grote dingen". Letterlijk kort houden dus, wat ik hier doe. Ook straf/regels hamert op heldere regels. Ja, wat een user hier al zei, ik kan daar ook samen met leerlingen opkomen ipv vanuit een ivoren toren bevelen roepen. Dat komt hier echt wel aan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
teacher schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:36:
[...]

Dit is een gevaarlijke aanname want je zet jezelf er mee op achterstand.
Ik lees hier berichten van mannen waar ik nooit mee weg zou komen. Bijvoorbeeld de user die grapte dat hij een leerling zou opwachten.

Ik maak in de brugklas weleens grapjes iver monden dichtplakken met prittstift en dat valt altijd goed. Maar zeggen dat ik ze opwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
teacher schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:03:
Tip: investeer in de relatie met je leerlingen. Als je ze nog niet kent: complimentjes over kleding, tekeningen, mooi handschrift, etc. Als je ze wat beter kent; vraag naar de sportwedstrijden, de weekendjes weg, etc. Maak veilige grapjes. Pubers en zeker vmbo-ers en ruim de helt van de havisten werken niet voor zichzelf, maar voor jou, dus als de relatie er is, gaan ze door het vuur voor je. Je hebt in je ene hand een stok (straf) en in de ander een worst die je voorhoudt (aandacht). Als je de ene goed gebruikt hoef je de ander nooit of maar heel weinig in te zetten.

Nog een tip: het hele lokaal is van jou, gebruik het. Loop rond, zeker bij zelfstandig werken. Onthou waar mensen zijn. Te lang niksen = "je

bent al 9 minuten bij deze zin, ik zou graag zien dat je het even afmaakt" (waargenomen gedrag en gewenst gedrag benoemen). Andersom kan je dan ook weer complimentjes uit delen: "lekker bezig, zijn jullie daar al? ".

En ja, * teacher is dus ook bos/docentcoach/schoolopleider en heeft honderden lessen geobserveerd en van feedback voorzien. oh, en ik ben man, en heb jaaaaaaren onderwijservaring. Sorry.

Leesvoer:

Als laatste: soms moet je concluderen dat de schoolcultuur en jouw normen en waarden geen match zijn. Da's geen schande, er zijn zat scholen waar ze zitten de springen om een gemotiveerde 1e grader die er iets van wil maken. En natuurlijk heb je een pad bewandeld om te komen waar je nu bent, maar schud alsjeblieft dat slachtofferschap af. Dat was toen, dit is nu. Feedback is kunstmest voor jouw groei als docent, niet een uitnodiging om te gaan sneren naar de boodschapper.
Hele boel tips! Ik heb Marzano ergens nog liggen, de rest schaf ik aan. Bedankt!

Feedback is inderdaad fijn. Op de manier die jij en anderen geven. Zeggen dat ik ongeschikt ben en maar moet stoppen is dat niet.

Lopen en complimentjes geven doe ik al gelukkig, maar wellicht kan ik tijdens mijn uitleg ook door de klas lopen zodat ik iedereen mee krijg!

En ik hoor ook echt wel graag feedback van mannelijke collega's hoor. Ik zou alleen soms willen dat ze begrijpen hoe het als vrouw is. Andersom vind ik het moeilijk inleven als een man zegt dat hij een meisje geen schouderklopje durft te geven omdat ik dat weer nooit meemaak. Luisteren en inleveren scheelt al veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Ansa op 19-05-2024 00:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:32:
[...]

Bijvoorbeeld: een jongen wilde geen opdracht inleveren want hij moest oefenen met zijn band. Toen zei ik "nou, als je straks je eerste Grammy hebt gewonnen is het mooi tijd om je nog even bij het gewone volk te voegen en de toets te maken". De klas moest lachen, hij was pissig en liep de klas uit. Een man zou dit gedrag niet gehad hebben.
Die jongen moet een keuze maken tussen zijn leuke hobby en een schoolopdracht en kiest voor het eerste. Dat is zijn goed recht, hij zit daar voor zijn eigen toekomst, niet voor jou. Zeker in 3 havo komen ze op een leeftijd dat ze eigen verantwoordelijkheid moeten gaan nemen. Je had desnoods even op de gevolgen kunnen wijzen: "Weet je het zeker? het zou zonde zijn als je hierdoor een onvoldoende haalt. Kan je misschien je tijd zo indelen dat je beide kan doen?"

Bij pubers valt zo'n grap toch al gauw verkeerd, heeft niks met man/vrouw te maken. Glad ijs wat je beter kan mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Sempy schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:48:
[...]

Die jongen moet een keuze maken tussen zijn leuke hobby en een schoolopdracht en kiest voor het eerste. Dat is zijn goed recht, hij zit daar voor zijn eigen toekomst, niet voor jou. Zeker in 3 havo komen ze op een leeftijd dat ze eigen verantwoordelijkheid moeten gaan nemen. Je had desnoods even op de gevolgen kunnen wijzen: "Weet je het zeker? het zou zonde zijn als je hierdoor een onvoldoende haalt. Kan je misschien je tijd zo indelen dat je beide kan doen?"

Bij pubers valt zo'n grap toch al gauw verkeerd, heeft niks met man/vrouw te maken. Glad ijs wat je beter kan mijden.
Ja, ik zal inderdaad niet snel meer zo'n grap maken en gewoon meer op de robot wiens neus bloedttour gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ook bij die user mis je de context, net zoals wij bij jou stukjes context missen.
Nu doe ik even een aanname: als je strak en rechtlijnig in de wedstrijd zit, dan is sarcasme niet handig: het past niet bij jouw modus operandi (serieus, afspraak is afspraak, geen grapjes, hard werken ) die je hanteert. Dat staat los van masculine of feminine omgangsvormen. Waarmee ik overigens niet zeg dat er geen verschillen zijn of niet mogen zijn.

Enneh... niet iedereen is handig met feedback geven en ontvangen, het gaat om de intentie denk ik. Mensen kiezen er toch voor om energie in je te steken en te reageren op je post.

Verder denk ik dat je het beste bij je authentieke zelf kan blijven. Als je van nature zachtaardig en zorgzaam bent, dan kost het heel veel energie om constant de bitch te spelen.
Onderzoek eens hoe je in het leven staat (dus niet hoe je erin stond vroeger) of hoe je er voor jezelf in wil staan. Welk professioneel docentgedrag hoort daar bij? En wat hoort er minder bij maar moet je wel paraat hebben? En waar neem je dan afscheid van omdat het niet meer past?

[ Voor 33% gewijzigd door teacher op 19-05-2024 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
teacher schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:52:
Ook bij die user mis je de context, net zoals wij bij jou stukjes context missen.
Nu doe ik even een aanname: als je strak en rechtlijnig in de wedstrijd zit, dan is sarcasme niet handig: het past niet bij jouw modus operandi (serieus, afspraak is afspraak, geen grapjes, hard werken ) die je hanteert. Dat staat los van masculine of feminine omgangsvormen. Waarmee ik overigens niet zeg dat er geen verschillen zijn of niet mogen zijn.

Enneh... niet iedereen is handig met feedback geven en ontvangen, het gaat om de intentie denk ik. Mensen kiezen er toch voor om energie in je te steken en te reageren op je post.

Verder denk ik dat je het beste bij je authentieke zelf kan blijven. Als je van nature zachtaardig en zorgzaam bent, dan kost het heel veel energie om constant de bitch te spelen.
Onderzoek eens hoe je in het leven staat (dus niet hoe je erin stond vroeger) of hoe je er voor jezelf in wil staan. Welk professioneel docentgedrag hoort daar bij? En wat hoort er minder bij maar moet je wel paraat hebben? En waar neem je dan afscheid van omdat het niet meer past?
Klopt wel. Ik ben een beetje op een impasse nu.

Ik zie mezelf als zachtaardig tot iemand een loopje met me neemt. Ik kan dan rustig maar helder grenzen stellen. Voor mijn emdr ging ik gelijk in de bitchmodus. Dat was namelijk oom mijn overlevingsstrategie als puber vroeger. Een van mijn trauma's gaat over gepest worden ook. Maar waar het toen pesters afschrok vinden pubers het alleen grappig. Dat stukje wil ik dus weghouden. En natuurlijk heb ik soms een rotdag maar meestal probeer ik dingen nu vriendelijk doch dringend op te lossen. Maarja online is het makkelijk afreageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:51:
[...]

Ja, ik zal inderdaad niet snel meer zo'n grap maken en gewoon meer op de robot wiens neus bloedttour gaan
Is het ook niet gewoon een kwestie van "pick your battles". De betreffende leerling heeft een bewuste keuze gemaakt tussen hobby en schoolwerk. Als hij dat op een fatsoenlijke manier mededeelt, zou ik er behalve een goed bedoelde waarschuwing (zonde van je gemiddelde, maar jouw keuze oid) geen woorden aan vuil maken. Zeker voor 3 Havo zou ik me als docent niet als enige druk gaan maken om of het huiswerk wel wordt gemaakt. Dat heeft niks te maken met doen of je neus bloedt, maar ook een stukje zelfbescherming. Want schijnbaar zat het jou toch dwars dat hij die opdracht niet deed en vervolgens nog extra stress door een grap die verkeerd valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 01:06:
[...]

Klopt wel. Ik ben een beetje op een impasse nu.

Ik zie mezelf als zachtaardig tot iemand een loopje met me neemt. Ik kan dan rustig maar helder grenzen stellen. Voor mijn emdr ging ik gelijk in de bitchmodus. Dat was namelijk oom mijn overlevingsstrategie als puber vroeger. Een van mijn trauma's gaat over gepest worden ook. Maar waar het toen pesters afschrok vinden pubers het alleen grappig. Dat stukje wil ik dus weghouden. En natuurlijk heb ik soms een rotdag maar meestal probeer ik dingen nu vriendelijk doch dringend op te lossen. Maarja online is het makkelijk afreageren.
Waarschijnlijk voel je op zo'n moment ook echt boosheid. En dan ben je dus niet meer in control in die situatie. Nog een tip: vermijd te allen tijde dat je je laat verleiden om het spel van een groepje 15 jarigen te spelen. Het is immers hun spel, dus ze winnen sowieso. Jouw spel (samen boven, of volwassene/volwassene als TA je cup of tea is) is wat er voortaan gespeeld wordt. En daar mag je best een kritische coachende vraag in stellen: " wat maakt dat je ervoor kiest om de toets nu niet te doen", "wat probeer je te bereiken voor voor mn neus een taart te eten" en het liefst doe je die gesprekjes apart van de groep. Een lange snaak uit 3h wordt namelijk een flink stukje kleiner als hij alleen met jou op de gang zit. En de uitkomst van dat gesprekje bepaalt dan ook of deze leerling weer de klas in mag: ook het signaal daarvan naar de groep is heel krachtig; die zien dat iemand door jou weer wordt toegelaten of niet. Jij bepaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Sempy schreef op zondag 19 mei 2024 @ 01:09:
[...]

Is het ook niet gewoon een kwestie van "pick your battles". De betreffende leerling heeft een bewuste keuze gemaakt tussen hobby en schoolwerk. Als hij dat op een fatsoenlijke manier mededeelt, zou ik er behalve een goed bedoelde waarschuwing (zonde van je gemiddelde, maar jouw keuze oid) geen woorden aan vuil maken. Zeker voor 3 Havo zou ik me als docent niet als enige druk gaan maken om of het huiswerk wel wordt gemaakt. Dat heeft niks te maken met doen of je neus bloedt, maar ook een stukje zelfbescherming. Want schijnbaar zat het jou toch dwars dat hij die opdracht niet deed en vervolgens nog extra stress door een grap die verkeerd valt.
Het was meer een "ik ga dit niet doen, ik heb repetities, zoek het uit" houding dan een "zucht, ik heb ook dit en dit vandaag en geen zin" houding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
teacher schreef op zondag 19 mei 2024 @ 01:40:
[...]

Waarschijnlijk voel je op zo'n moment ook echt boosheid. En dan ben je dus niet meer in control in die situatie. Nog een tip: vermijd te allen tijde dat je je laat verleiden om het spel van een groepje 15 jarigen te spelen. Het is immers hun spel, dus ze winnen sowieso. Jouw spel (samen boven, of volwassene/volwassene als TA je cup of tea is) is wat er voortaan gespeeld wordt. En daar mag je best een kritische coachende vraag in stellen: " wat maakt dat je ervoor kiest om de toets nu niet te doen", "wat probeer je te bereiken voor voor mn neus een taart te eten" en het liefst doe je die gesprekjes apart van de groep. Een lange snaak uit 3h wordt namelijk een flink stukje kleiner als hij alleen met jou op de gang zit. En de uitkomst van dat gesprekje bepaalt dan ook of deze leerling weer de klas in mag: ook het signaal daarvan naar de groep is heel krachtig; die zien dat iemand door jou weer wordt toegelaten of niet. Jij bepaalt.
Klopt helemaal. Door de PTSS werd ik op zo'n moment teruggesleept naar mijn pestverleden. Nu zie ik dat het een uitlokspelletje is. Ik heb jouw comments gescreenshot, en zal ze bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:56
Even een reactie als oud VBO/MAVO scholier, en later VMBO (en eigenlijk ook MBO). Ik heb in een aantal (naar mijn idee) erg pittige klassen gezeten waarbij wij (ik was ook zeker geen lieverdje) diverse vrouwelijke als mannelijke leraren hebben 'weggepest'. Achteraf totaal niet trots op, maar als tiener zijnde denk je daar toch anders over.
Maar 1 tip die ik wil meegeven, wees niet te streng. Niet naar jezelf, maar ook niet naar de klas.
Alle te strenge leraren (M/V) hebben wij de les zien verlaten, of huilend of nooit meer terug gezien (in onze klas):
- Wiskunde docent (V)die niet tegen een weerwoord kon, zodra ze dat wel kreeg ging ze volledig flippen. En raad eens wat wij leuk vonden?...
- Duits docent (V) (2e in 1 jaar), die praatte te veel met een Duits accent, en als ze streng wou zijn, ging ze schreeuwen. Ons doel was om haar te laten schreeuwen...
- Economie docent (M), die probeerde streng te zijn, maar dat kon hij eigenlijk niet. Resultaat, als hij niet aan het opletten was, werd de inhoud van zijn lunchtrommel gejat.

Dus als ik er een conclusie aan mag geven, probeer niet te (extreem) streng te zijn, want dat gaat alleen maar tegen je werken.

Naar mijn idee de beste docenten die ik heb gehad:
- Natuurkunde (volgens mij), als ik mijn huiswerk niet af had, moest ik op een ander moment bij een ander klas nakomen, en het hoofdstuk (of meerdere) overschrijven. Dat heb ik toen 2á3x gedaan, en toen deed ik braaf m'n huiswerk want, je wilt niet voor lul staan bij een andere klas. En eigenlijk was het best leerzaam om een heel hoofdstuk (of meerdere) over te schrijven.
- Docenten die mij stimuleren, maar dat maakt het ook wel lastig, want ik vind Engels bijv. een mooi vak, dus daar deed ik mij best voor. Maar vele klasgenoten niet, en dan is het lastig om bij de les te blijven.

En als ik je 1 tip mag meegeven:
Naar mijn idee speel je best op de man hier en daar terwijl men je oprechte tips/hulp willen geven, probeer wat meegaander te zijn.
En vooral niet te streng, want als we vroeger de lijst van jouw topicstart hadden geleerd/gelezen/etc. dan had ik je niet meer dan 2 weken gegeven voordat je overspannen thuis zat. En dat is niet verkeerd bedoeld, of stoer bedoeld.

En als laatst, ik ben bang dat de huidige generatie alleen maar erger is geworden dan de klassen waar ik in zat 25 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Remy!!!! schreef op zondag 19 mei 2024 @ 02:15:
Even een reactie als oud VBO/MAVO scholier, en later VMBO (en eigenlijk ook MBO). Ik heb in een aantal (naar mijn idee) erg pittige klassen gezeten waarbij wij (ik was ook zeker geen lieverdje) diverse vrouwelijke als mannelijke leraren hebben 'weggepest'. Achteraf totaal niet trots op, maar als tiener zijnde denk je daar toch anders over.
Maar 1 tip die ik wil meegeven, wees niet te streng. Niet naar jezelf, maar ook niet naar de klas.
Alle te strenge leraren (M/V) hebben wij de les zien verlaten, of huilend of nooit meer terug gezien (in onze klas):
- Wiskunde docent (V)die niet tegen een weerwoord kon, zodra ze dat wel kreeg ging ze volledig flippen. En raad eens wat wij leuk vonden?...
- Duits docent (V) (2e in 1 jaar), die praatte te veel met een Duits accent, en als ze streng wou zijn, ging ze schreeuwen. Ons doel was om haar te laten schreeuwen...
- Economie docent (M), die probeerde streng te zijn, maar dat kon hij eigenlijk niet. Resultaat, als hij niet aan het opletten was, werd de inhoud van zijn lunchtrommel gejat.

Dus als ik er een conclusie aan mag geven, probeer niet te (extreem) streng te zijn, want dat gaat alleen maar tegen je werken.

Naar mijn idee de beste docenten die ik heb gehad:
- Natuurkunde (volgens mij), als ik mijn huiswerk niet af had, moest ik op een ander moment bij een ander klas nakomen, en het hoofdstuk (of meerdere) overschrijven. Dat heb ik toen 2á3x gedaan, en toen deed ik braaf m'n huiswerk want, je wilt niet voor lul staan bij een andere klas. En eigenlijk was het best leerzaam om een heel hoofdstuk (of meerdere) over te schrijven.
- Docenten die mij stimuleren, maar dat maakt het ook wel lastig, want ik vind Engels bijv. een mooi vak, dus daar deed ik mij best voor. Maar vele klasgenoten niet, en dan is het lastig om bij de les te blijven.

En als ik je 1 tip mag meegeven:
Naar mijn idee speel je best op de man hier en daar terwijl men je oprechte tips/hulp willen geven, probeer wat meegaander te zijn.
En vooral niet te streng, want als we vroeger de lijst van jouw topicstart hadden geleerd/gelezen/etc. dan had ik je niet meer dan 2 weken gegeven voordat je overspannen thuis zat. En dat is niet verkeerd bedoeld, of stoer bedoeld.

En als laatst, ik ben bang dat de huidige generatie alleen maar erger is geworden dan de klassen waar ik in zat 25 jaar geleden.
Dank je. Ja,ik heb ook door dat ik me beledigd voelde door sommige reacties. Gelukkig ook ver genoeg in mijn proces om mezelf ook een spiegel voor te houden nu en in te zien dat ik te streng wil zijn omdat ik bang ben de controle te verliezen.

Nakomen bij een andere klas is wel een mooie.👹

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:26
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:38:
[...]
Overigens hang ik deze lijst niet op ofzo. Mijn regels zijn:
1. In deze les behandelen we elkaar met respect
2. In deze les zijn we met het vak bezig.
Er is al een hoop advies gegeven in dit topic maar een kritische blik op deze twee regels heb ik nog niet gezien, dus dat wordt mijn toevoeging. Ik focus op de eerste regel. Mijn eerste gedachte toen ik deze regel las was namelijk: wat betekent dit? Wat kun je hier als leerling mee? De notie van respect is namelijk een hele lastige. Natuurlijk kunnen wij ons als volwassenen hier wel een beeld bij vormen, maar dat is puur te danken aan levenservaring. We zijn wel eens respectloos geweest naar anderen, zijn zelf ook wel eens respectloos behandeld en hebben de gevolgen meegemaakt. Al die ervaringen geven vorm aan een begrip van die term. Maar we hebben het hier over leerlingen in het voortgezet onderwijs en die hebben die levenservaring simpelweg nog niet. Ze hebben er ongetwijfeld wel enig beeld bij, zoals het besef dat fysiek geweld respectloos is, maar dat betreft slechts extremen. Er blijven dan nog vele vormen van gedrag over waarvan zij zelf niet goed kunnen bepalen waar in het spectrum van respect/disrespect die vallen. De regel veronderstelt dus een begrip dat er bij de leeringen onvoldoende is. Ik denk daarom dat dit een slechte regel is, niet omdat er geen wijsheid achter zit of dat ie geen nobel doel dient, maar omdat het onvoldoende effect sorteert.

Ik denk dat je respect een stuk beter zult moeten duiden om het gedrag van leerlingen in de les beter te kunnen sturen en beheersen. Ten eerste moet je je bij alle voorbeelden van vervelend gedrag die je in dit topic hebt genoemd maar eens afvragen waarom dat nu eigenlijk respectloos is. Bijvoorbeeld: op welke manier en jegens wie is het nou eigenlijk respectloos als een jongen een appeltaart eet in de klas? Een antwoord zou kunnen zijn: het is respectloos om een appeltaart te eten in de klas, omdat je daarmee alle aandacht van je klasgenoten voor jezelf opeist, terwijl hun aandacht uit zou moeten gaan naar het lesonderwerp. Bedenk dat niet alleen voor jezelf, maar leg dat ook letterlijk zo uit aan de leerling die zich misdraagt, bijvoorbeeld wanneer je hem de volgende les even apart neemt. Deze rationele benadering lost het probleem van een appeltaart etende leerling natuurlijk niet direct op; dat blijft een vervelende situatie. Maar besef je: het is je als leerkracht eigenlijk helemaal niet te doen om deze les helemaal strak te houden; dat is slechts een pyrrhusoverwinning. Het gaat erom dat elke volgende les een beetje beter gaat. Lose the battle, win the war.

Misschien ben ik hier naïef hoor, maar als ik terugdenk, denk ik dat de 15-jarige ik echt iets aan concrete duidingen van een term als respect zou hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Xyrr schreef op zondag 19 mei 2024 @ 02:39:
[...]

Er is al een hoop advies gegeven in dit topic maar een kritische blik op deze twee regels heb ik nog niet gezien, dus dat wordt mijn toevoeging. Ik focus op de eerste regel. Mijn eerste gedachte toen ik deze regel las was namelijk: wat betekent dit? Wat kun je hier als leerling mee? De notie van respect is namelijk een hele lastige. Natuurlijk kunnen wij ons als volwassenen hier wel een beeld bij vormen, maar dat is puur te danken aan levenservaring. We zijn wel eens respectloos geweest naar anderen, zijn zelf ook wel eens respectloos behandeld en hebben de gevolgen meegemaakt. Al die ervaringen geven vorm aan een begrip van die term. Maar we hebben het hier over leerlingen in het voortgezet onderwijs en die hebben die levenservaring simpelweg nog niet. Ze hebben er ongetwijfeld wel enig beeld bij, zoals het besef dat fysiek geweld respectloos is, maar dat betreft slechts extremen. Er blijven dan nog vele vormen van gedrag over waarvan zij zelf niet goed kunnen bepalen waar in het spectrum van respect/disrespect die vallen. De regel veronderstelt dus een begrip dat er bij de leeringen onvoldoende is. Ik denk daarom dat dit een slechte regel is, niet omdat er geen wijsheid achter zit of dat ie geen nobel doel dient, maar omdat het onvoldoende effect sorteert.

Ik denk dat je respect een stuk beter zult moeten duiden om het gedrag van leerlingen in de les beter te kunnen sturen en beheersen. Ten eerste moet je je bij alle voorbeelden van vervelend gedrag die je in dit topic hebt genoemd maar eens afvragen waarom dat nu eigenlijk respectloos is. Bijvoorbeeld: op welke manier en jegens wie is het nou eigenlijk respectloos als een jongen een appeltaart eet in de klas? Een antwoord zou kunnen zijn: het is respectloos om een appeltaart te eten in de klas, omdat je daarmee alle aandacht van je klasgenoten voor jezelf opeist, terwijl hun aandacht uit zou moeten gaan naar het lesonderwerp. Bedenk dat niet alleen voor jezelf, maar leg dat ook letterlijk zo uit aan de leerling die zich misdraagt, bijvoorbeeld wanneer je hem de volgende les even apart neemt. Deze rationele benadering lost het probleem van een appeltaart etende leerling natuurlijk niet direct op; dat blijft een vervelende situatie. Maar besef je: het is je als leerkracht eigenlijk helemaal niet te doen om deze les helemaal strak te houden; dat is slechts een pyrrhusoverwinning. Het gaat erom dat elke volgende les een beetje beter gaat. Lose the battle, win the war.

Misschien ben ik hier naïef hoor, maar als ik terugdenk, denk ik dat de 15-jarige ik echt iets aan concrete duidingen van een term als respect zou hebben gehad.
Deze regels zijn bewust vaag omdat we dan samen met de klas gaan bespeken wat zij er onder verstaan. Bijvoorbeeld de voorbeelden die jij noemt. Ooit opgedaan als een tip door een docent-Youtuber.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:15
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 02:12:
Klopt helemaal. Door de PTSS werd ik op zo'n moment teruggesleept naar mijn pestverleden.
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:34:
Ik was continu gespannen en defensief door de PTSS. Dat is geen smoesje maar een verklaring, en dat is nu voorbij.
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:51:
Bij mij was het echt mijn struggle met mezelf waardoor ik niet consequent was.
Je blijft maar zwart/wit stellen dat je problemen had, therapie kreeg, en nu niet meer hebt. Je zult jezelf daar heel hard van overtuigd hebben, maar zo werkt 't nou eenmaal niet. Je geeft zelf aan dat je vervelende dingen hebt meegemaakt, dat heeft blijvende invloed op hoe je de wereld ziet. Het beïnvloedt je schema's (zoals bedoeld in cognitieve psychologie) en je ontwikkelt modi om daarmee om te gaan. Dit is de basis van schematherapie, waar je deze schema's en copingmodi leert herkennen en leert hoe je daar als gezonde volwassene mee om kunt gaan. Ik herken nogal wat van die schema's en modi in wat je schrijft. Ik zal er een paar toelichten.
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 01:06:
Voor mijn emdr ging ik gelijk in de bitchmodus. Dat was namelijk oom mijn overlevingsstrategie als puber vroeger. Een van mijn trauma's gaat over gepest worden ook.
Boze beschermer. In deze modus scherm je jezelf af voor heftige gevoelens en probeer je anderen op afstand te houden door een bozige, cynische, pessimistische of afwijzende houding aan te nemen. Je wantrouwt anderen en laat boosheid zien om jezelf te beschermen tegen vermeende dreiging.
Ookal zeg je zelf dat dit alleen voor je therapie was, maar daar heb ik mijn twijfels bij O-)
mijn ex ging vreemd en ik woonde gedwongen met hem samen vanwege de woningnood en moest dus alles pikken, waardoor mijn zelfvertrouwen op een minimum lag en ik iedereem over mij heen liet lopen.
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:27:
Ik heb geen ene moer gehad aan coaches. Waren altijd mannen van in de 50 die totaal anders voor de klas stonden dan een vrouw van in de 30.
(niet per se alleen deze quotes, eigenlijk alles dat je post)
Minderwaardigheid/schaamte. Je voelt je van binnen minderwaardig, slecht en waardeloos. Je verwacht dat anderen daar, zodra ze je beter leren kennen, ook achter zullen komen en jou dan afwijzen. Vaak voel je hierbij ook schaamte.
Dit alles ging natuurlijk finaal mis. Ik heb besloten veel strakker leiding te gaan geven. Heldere regels, strak toezicht houden, en duidelijke grenzen stellen. Nu mijn relatie uit is, en ik therapie gehad heb, besef ik dat ik dot over de gehele linie moet doen omdat mensen anders een loopje met me nemen.
Wantrouwende overcontroleerder. In deze modus probeer je jezelf te beschermen tegen dreiging van anderen. Dit doe je door anderen extreem te controleren en hun bedoelingen te checken. Op die manier zoek je bevestiging van jouw wantrouwen.

Gebaseerd op het schema: bestraffende houding. Je vindt dat mensen hard gestraft moeten worden voor hun fouten. Dit geldt zowel voor jezelf als voor anderen.
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:27:
Mijn laatste coach was een zak
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:59:
Je klinkt zelf als een puber.
Die meanstreak is wellicht ook een reden waarom jij niet lekker in de groep lag. [...]
Wellicht moet jij ook in therapie.
Ansa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:22:
Typisch een opmerking van een man voor de klas die het meeheeft met fysiek overwicht.
Pest- en aanvalmodus. In deze modus voorkom je dat je vernederd of gekwetst wordt door anderen juist te pesten, te intimideren of aan te vallen. En ik wil de zelfverheerlijker ook niet onbenoemd laten: in deze modus voel je je superieur aan anderen en denk je speciale rechten te hebben. Je wilt je zin doordrijven zonder rekening te hoeven houden met anderen. Je benadrukt je prestaties en kleineert anderen om jouw gevoel van eigenwaarde te vergroten of omdat je vindt dat je daar recht op hebt.

Ik heb er zo ook een paar. Erkennen dat je ze hebt, herkennen wanneer ze je gedrag beïnvloeden, en leren waarom het je alleen maar tegenwerkt is niet iets waar je ooit echt 'klaar' mee bent. Maar het is ook zo'n beetje het tegengestelde van vooraf plannen maken hoe je een stel kinderen, die ook nergens anders heen kunnen, het best kan domineren.

Je wil voor een klas pubers gaan staan, kinderen die in een belangrijke levensfase zitten, die grenzen ontdekken/aftasten, zelf soms in moeilijke situaties zitten, en die vooral de juiste soort en verhouding steun en discipline nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen. Maar over dat alles zeg je niks, het draait er allemaal om dat jij de controle niet mag verliezen, want dat is toch nog wel een flinke trigger. Zo'n grote trigger dat je nu al, voordat je ook maar in gesprek bent over een baan, plannen zit te maken om het te vermijden. Ik snap gewoon niet waarom je er dan nog zo op gebrand bent om docent te worden.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:20
Beste Ansa,
Ik heb dit draadje diagonaal doorgelezen en ik moet zeggen dat ik het heel dapper vind dat jij na een lastige start met slechte ervaringen jezelf een nieuwe kans wilt geven voor de klas!
Ik heb inmiddels andere functies binnen het onderwijs, wat ik in het onderwijs heb geleerd is dat er oneindig veel smaken docenten zijn die op hun eigen manier succesvol voor de klas kunnen staan. (dat heb ik hier ook eerder gelezen). Door allerlei (onbewuste) groepsprocessen kunnen pubers zich soms echt als etters gedragen. Als je als docent niet in balans bent heeft dat meestal geen positief effect op de groepsdynamiek.
Als jij afscheid hebt genomen van de spoken uit het verleden en je persoonlijke balans hebt herwonnen, dan zou ik het vooral nog eens gaan proberen. Grijp niet te krampachtig naar allerlei regels/afspraken etc. leerlingen hebben het door als je iemand probeert te zijn die je niet bent. Blijf dicht bij jezelf en maak het vooral niet te ingewikkeld. Het gedrag van klierende leerlingen gaat niet over jou als persoon, dus maak dat gedrag ook niet persoonlijk. Gedrag is vaak een uiting van een behoefte die niet is vervuld en een behoefte komt vaak voort uit een kracht/kwaliteit van een persoon. Een escalatie (bijv verwijdering) is de ideale gelegenheid om persoonlijk met een 'etterbakje' in gesprek te gaan om er achter te komen waar zijn/haar kwaliteiten en behoeftes liggen. Als je met die bril naar de klassen kijkt en in een docententeam werkt waar zo samen naar de jeugd wordt gekeken, dan kan dat enorm helpen om samen met de leerlingen te groeien.
Zoek een school die een goed ondersteuningssysteem (voor beginnende docenten) en een prettig pedagogisch klimaat heeft en jou een leuke mix van klassen kan bieden. (als je ergens komt en je krijgt daar alleen maar de klassen die niemand anders wil doen, dan kun je rustig verder kijken in de huidige arbeidsmarkt)

Ook buiten het voortgezet onderwijs liggen er kansen, dus als je na een tijdje tot de conclusie komt dat het VO toch niet bij jou past, maar het onderwijs wel; dan zijn er kansen genoeg in andere onderwijssectoren!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:47
Mijn tips heb je weinig aan, want jij en ik zijn totaal anders.
Tips van mijn vriendin (zelfde persoonlijkheid, maar wiskunde document):

- Op dag 1 regels bespreken met de lln + consequenties.
- huiswerk 3x niet gemaakt is nablijven
- 1e waarschuwing naam op bord, dan streepje erachter, dan eruit. Doordat je het visualiseert is het veel duidelijker.
- Lln hebben een reden dat ze praten. Duurt je uitleg te lang? Te moeilijk? Te makkelijk? Te snel? Te traag? Teveel zenden?
Onderbouw: max 5 minuten zenden, 10 minuten zelf bezig, 5 minuten zenden.
- Lln die met eten de klas in komen? Meteen waarschuwing, gaan ze eten? 2e waarschuwing. Hoezo mag dit überhaupt?
- zorg voor regelmaat in toetsmomenten en "cijfer ophaal momenten". -> elke maand een toets mbt hun schrift
- alle notities netjes in hun schrift
- al het huiswerk netjes in hun schrift
- algehele netheid van het schrift
- dit punt telt mee als een SO ( 1/3 van toets).
Hiermee geef je de lln een makkelijke manier om lekker hoog te scoren en hun gemiddelde op te trekken als ze opletten en hun huiswerk maken. Dat dit in praktijk maar erg weinig is, en het feit dat ze hoger scoren misschien wel aan het opletten ligt, daar komen ze later wel achter.

Edit* kreeg op mijn kop, belangrijkste regel vergeten. Als lln een fout zien op het bord mogen ze het zeggen. Als ze gelijk hebben krijgen ze lolly / wat anders lekkers. Dit zorgt voor een beloningssfeer ipv angstsfeer.

En ja, dan mijn persoonlijke, is je vak wel nuttig? Want lln die zo met je omgaan lijkt alsof je zelf ook al vindt dat je vak nutteloos is. Ik praat graag over wat ze later willen worden en hoe hun pad daarheen loopt. (En bij elk pad is mijn vak nodig natuurlijk :D).

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 19-05-2024 08:54 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 15:53

mwa

Ik word al overspannen als ik je hele lijst lees

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-11-2024
President schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:38:
[...]
Het VO dan maar afschaffen en dan de kinderen op 12-jarige leeftijd maar gewoon aan het werk zetten bij een bedrijf of familielid?
Afschaffen van het VO is inderdaad een goed plan want er zijn veel betere manieren om (echt) onderwijs te geven. Dat laatste vooral buiten het huidige reguliere onderwijssysteem om. Het huidige onderwijssysteem is voor het overgrote deel nog altijd gebaseerd op het Pruisische onderwijsmodel en is vooral gebaseerd op het idee dat scholen moeten werken als een soort van gevangenis. Dat die opvatting wordt aangehangen door de topicstarter blijkt ook wel uit de opmerkingen die worden gemaakt over de vermeende 'gehoorzaamheid' die leerlingen aan hem zouden zijn verschuldigd. Het Pruisische onderwijsmodel is oorspronkelijk ook vooral bedacht om redenen die meer hebben te maken met indoctrinatie dan met het geven van onderwijs, met het handhaven van belangen van een economsche elite en met het tegengaan van maatschappelijke onrust. Het gevolg ervan zien we tegenwoordig maar al te goed: scholen die na jaren 'onderwijs' te hebben gegeven erg goed zijn geworden in het afleveren van b.v. vrijwel analfabete leerlingen. De slachtoffers van het huidige onderwijsstelsel zijn voornamelijk de leerlingen die intelligent, creatief, talentvol en initiatiefrijk zijn. En misschien is het ook wel het doel om deze leerlingen af te remmen en te ontmoedigen. Alleen op universiteiten worden de standaarden nog redelijk op peil gehouden. Het is de hoogste tijd om het personeel in het BO en het VO eens hard af te gaan rekenen op hun slechte prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Wim1147 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:49:
[...]

Afschaffen van het VO is inderdaad een goed plan want er zijn veel betere manieren om (echt) onderwijs te geven. Dat laatste vooral buiten het huidige reguliere onderwijssysteem om. Het huidige onderwijssysteem is voor het overgrote deel nog altijd gebaseerd op het Pruisische onderwijsmodel en is vooral gebaseerd op het idee dat scholen moeten werken als een soort van gevangenis. Dat die opvatting wordt aangehangen door de topicstarter blijkt ook wel uit de opmerkingen die worden gemaakt over de vermeende 'gehoorzaamheid' die leerlingen aan hem zouden zijn verschuldigd. Het Pruisische onderwijsmodel is oorspronkelijk ook vooral bedacht om redenen die meer hebben te maken met indoctrinatie dan met het geven van onderwijs, met het handhaven van belangen van een economsche elite en met het tegengaan van maatschappelijke onrust. Het gevolg ervan zien we tegenwoordig maar al te goed: scholen die na jaren 'onderwijs' te hebben gegeven erg goed zijn geworden in het afleveren van b.v. vrijwel analfabete leerlingen. De slachtoffers van het huidige onderwijsstelsel zijn voornamelijk de leerlingen die intelligent, creatief, talentvol en initiatiefrijk zijn. En misschien is het ook wel het doel om deze leerlingen af te remmen en te ontmoedigen. Alleen op universiteiten worden de standaarden nog redelijk op peil gehouden. Het is de hoogste tijd om het personeel in het BO en het VO eens hard af te gaan rekenen op hun slechte prestaties.
Ben jij de afgelopen 10 jaar nog wel eens in een school geweest?
Wat een aannames allemaal. Er is de laatste jaren zo ontzettend veel veranderd.

Vast en zeker niet op elke school, maar er zijn heel veel scholen met hele mooie dingen bezig.

Persoonlijk denk ik dat het VO nog wel een stuk traditionele is (vak voor vak afgaan, zitten, luisteren, werken en huiswerk maken om aan het eind van een periode een SO te maken) dan het PO waar je de laatste jaren veel meer andere vormen ziet zoals projecten met andere klassen waarin verschillende competenties van belang zijn. De praktijk in samen. En sowieso het feit dat je samen iets opbouwt in een klas ipv even een uurtje langskomen wij wiskunde en dan weer door naar geschiedenis.

Vervolgens verwijs je naar universiteiten, die juist bekend staan om het oreren en weinig effectieve andere werkvormen toepassen.
In het HBO zie je bijvoorbeeld weer veel meer aandacht voor effectieve werkvormen. Combinatie online en offline leren. En meer betekenisvolle opdrachten en toetsen ipv schriftelijk (zeker met de komst van large language models)

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 19-05-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
Wim1147 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:49:
[...]
. Alleen op universiteiten worden de standaarden nog redelijk op peil gehouden. Het is de hoogste tijd om het personeel in het BO en het VO eens hard af te gaan rekenen op hun slechte prestaties.
Sorry, maar ik kan je echt niet serieus nemen. Geen idee waar je schade hebt opgelopen in je tienerjaren (aanname), maar gezien je post kan je ook geen goed alternatief bedenken. Het leuke is dat het PO en het VO namelijk voor je universiteit zitten, waar kinderen met een te lage intelligentie al niet op terechtkomen.

Los daarvan is het makkelijk om de schuld van tegenvallende prestaties (als je daarmee doelt op de constante onderzoeken) neer te leggen bij de uitvoerders van het maatschappelijke beleid. Los van andere factoren die tellen, zoals kinderen die tegenwoordig niet meer thuis lezen omdat ze achter een schermpje zitten of omdat paps en mams hier geen tijd aan te spenderen.

Het onderwijs heeft zeker de nodige aandachtspunten, daar ben ik het mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
BeefHazard schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:45:
[...]

[...]

[...]

Je blijft maar zwart/wit stellen dat je problemen had, therapie kreeg, en nu niet meer hebt. Je zult jezelf daar heel hard van overtuigd hebben, maar zo werkt 't nou eenmaal niet. Je geeft zelf aan dat je vervelende dingen hebt meegemaakt, dat heeft blijvende invloed op hoe je de wereld ziet. Het beïnvloedt je schema's (zoals bedoeld in cognitieve psychologie) en je ontwikkelt modi om daarmee om te gaan. Dit is de basis van schematherapie, waar je deze schema's en copingmodi leert herkennen en leert hoe je daar als gezonde volwassene mee om kunt gaan. Ik herken nogal wat van die schema's en modi in wat je schrijft. Ik zal er een paar toelichten.

[...]

Boze beschermer. In deze modus scherm je jezelf af voor heftige gevoelens en probeer je anderen op afstand te houden door een bozige, cynische, pessimistische of afwijzende houding aan te nemen. Je wantrouwt anderen en laat boosheid zien om jezelf te beschermen tegen vermeende dreiging.
Ookal zeg je zelf dat dit alleen voor je therapie was, maar daar heb ik mijn twijfels bij O-)

[...]

[...]

(niet per se alleen deze quotes, eigenlijk alles dat je post)
Minderwaardigheid/schaamte. Je voelt je van binnen minderwaardig, slecht en waardeloos. Je verwacht dat anderen daar, zodra ze je beter leren kennen, ook achter zullen komen en jou dan afwijzen. Vaak voel je hierbij ook schaamte.

[...]

Wantrouwende overcontroleerder. In deze modus probeer je jezelf te beschermen tegen dreiging van anderen. Dit doe je door anderen extreem te controleren en hun bedoelingen te checken. Op die manier zoek je bevestiging van jouw wantrouwen.

Gebaseerd op het schema: bestraffende houding. Je vindt dat mensen hard gestraft moeten worden voor hun fouten. Dit geldt zowel voor jezelf als voor anderen.

[...]

[...]

[...]

[...]

Pest- en aanvalmodus. In deze modus voorkom je dat je vernederd of gekwetst wordt door anderen juist te pesten, te intimideren of aan te vallen. En ik wil de zelfverheerlijker ook niet onbenoemd laten: in deze modus voel je je superieur aan anderen en denk je speciale rechten te hebben. Je wilt je zin doordrijven zonder rekening te hoeven houden met anderen. Je benadrukt je prestaties en kleineert anderen om jouw gevoel van eigenwaarde te vergroten of omdat je vindt dat je daar recht op hebt.

Ik heb er zo ook een paar. Erkennen dat je ze hebt, herkennen wanneer ze je gedrag beïnvloeden, en leren waarom het je alleen maar tegenwerkt is niet iets waar je ooit echt 'klaar' mee bent. Maar het is ook zo'n beetje het tegengestelde van vooraf plannen maken hoe je een stel kinderen, die ook nergens anders heen kunnen, het best kan domineren.

Je wil voor een klas pubers gaan staan, kinderen die in een belangrijke levensfase zitten, die grenzen ontdekken/aftasten, zelf soms in moeilijke situaties zitten, en die vooral de juiste soort en verhouding steun en discipline nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen. Maar over dat alles zeg je niks, het draait er allemaal om dat jij de controle niet mag verliezen, want dat is toch nog wel een flinke trigger. Zo'n grote trigger dat je nu al, voordat je ook maar in gesprek bent over een baan, plannen zit te maken om het te vermijden. Ik snap gewoon niet waarom je er dan nog zo op gebrand bent om docent te worden.
Wellicht. Ik geef dat ook wel aan dat ik niet over me heen wil laten lopen. Maar je idee van "domineren" is wel heel extreem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeefHazard
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:26:
[...]

Wellicht. Ik geef dat ook wel aan dat ik niet over me heen wil laten lopen. Maar je idee van "domineren" is wel heel extreem.
Jij wil je leerlingen zo snel mogelijk duidelijk maken dat al hun behoeften ondergeschikt zijn aan de jouwe. Dat vind ik domineren en inderdaad heel extreem. School is al stressvol en kut genoeg voor pubers, als hun docenten zich als gevangenisbewaarders gaan gedragen hoef je mi niet te verwachten dat ze er enige interesse in tonen.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
99ruud99 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:51:
Mijn tips heb je weinig aan, want jij en ik zijn totaal anders.
Tips van mijn vriendin (zelfde persoonlijkheid, maar wiskunde document):

- Op dag 1 regels bespreken met de lln + consequenties.
- huiswerk 3x niet gemaakt is nablijven
- 1e waarschuwing naam op bord, dan streepje erachter, dan eruit. Doordat je het visualiseert is het veel duidelijker.
- Lln hebben een reden dat ze praten. Duurt je uitleg te lang? Te moeilijk? Te makkelijk? Te snel? Te traag? Teveel zenden?
Onderbouw: max 5 minuten zenden, 10 minuten zelf bezig, 5 minuten zenden.
- Lln die met eten de klas in komen? Meteen waarschuwing, gaan ze eten? 2e waarschuwing. Hoezo mag dit überhaupt?
- zorg voor regelmaat in toetsmomenten en "cijfer ophaal momenten". -> elke maand een toets mbt hun schrift
- alle notities netjes in hun schrift
- al het huiswerk netjes in hun schrift
- algehele netheid van het schrift
- dit punt telt mee als een SO ( 1/3 van toets).
Hiermee geef je de lln een makkelijke manier om lekker hoog te scoren en hun gemiddelde op te trekken als ze opletten en hun huiswerk maken. Dat dit in praktijk maar erg weinig is, en het feit dat ze hoger scoren misschien wel aan het opletten ligt, daar komen ze later wel achter.

Edit* kreeg op mijn kop, belangrijkste regel vergeten. Als lln een fout zien op het bord mogen ze het zeggen. Als ze gelijk hebben krijgen ze lolly / wat anders lekkers. Dit zorgt voor een beloningssfeer ipv angstsfeer.

En ja, dan mijn persoonlijke, is je vak wel nuttig? Want lln die zo met je omgaan lijkt alsof je zelf ook al vindt dat je vak nutteloos is. Ik praat graag over wat ze later willen worden en hoe hun pad daarheen loopt. (En bij elk pad is mijn vak nodig natuurlijk :D).
1. Regels worden zeker besproken. Ik handhaafde alleen niet goed omdat ik zo moe was.
2. Ik vind 2x al genoeg voor een consequentie. Sowieso altijd in Magister zetten.
3. Naam op het bord is een goede. Ipv elke keer mijn uitleg verstoren gewoon doorgaan en opschrijven.
4. Mijn uitleg is nooit langer dan 10 minuten en met feedbackmomenten. Dat zit wel goed. Ze praten er doorheen omdat ze willen uittesten. In de bovenbouw kan het ietsje langer.
5. Eten mag ook niet in mijn les. Ik zal ze het ook laten inleveren tot het einde van mijn les.
6. Het laatste wat ik wil is nog meer cijfers als ik eerlijk ben. Ik mag ook niet zomaar bepalen een cijfer voor een schrift te geven. Dat moet in overleg. Ik kan wél bij goed werk bijvoorbeeld 0.5 punt optellen bij de toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
BeefHazard schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Jij wil je leerlingen zo snel mogelijk duidelijk maken dat al hun behoeften ondergeschikt zijn aan de jouwe. Dat vind ik domineren en inderdaad heel extreem. School is al stressvol en kut genoeg voor pubers, als hun docenten zich als gevangenisbewaarders gaan gedragen hoef je mi niet te verwachten dat ze er enige interesse in tonen.
Ok jij hebt echt issues met je schooltijd. Mijn docenten waren ook streng in de vroege 00s en ik voelde me echt nooit zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:26:
[...]

Je komt in dit topic wel over als iemand die tot in detail controle wil over hoe het er in de les aan toegaat. Dat werkt leuk in het PO en de brugklas maar bij hogere leerjaren zal je toch steeds een stapje terug moeten doen. Uiteindelijk gaat het om jongeren die met een paar jaar voor de wet volwassen zijn, daar past het niet bij om zo veel controle te hebben (lengte toiletbezoek, hobby's belangrijker dan huiswerk). Als je niet van alles een punt maakt, wordt je ook serieuzer genomen als je wel een punt maakt bij iemand die de les echt verstoord (schelden, taarteter).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:37:
[...]

Ok jij hebt echt issues met je schooltijd.
Kuch...
Feedback is kunstmest voor jouw groei als docent, niet een uitnodiging om te gaan sneren naar de boodschapper.
Er zitten dus wel eens kids in de klas die school echt vreselijk vinden en die wel erg smart zijn, maar niet per se book-smart en dus liever leren door te doen. Maar ze zitten nu eenmaal op theoretisch onderwijs...

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 19-05-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Sempy schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Je komt in dit topic wel over als iemand die tot in detail controle wil over hoe het er in de les aan toegaat. Dat werkt leuk in het PO en de brugklas maar bij hogere leerjaren zal je toch steeds een stapje terug moeten doen. Uiteindelijk gaat het om jongeren die met een paar jaar voor de wet volwassen zijn, daar past het niet bij om zo veel controle te hebben (lengte toiletbezoek, hobby's belangrijker dan huiswerk). Als je niet van alles een punt maakt, wordt je ook serieuzer genomen als je wel een punt maakt bij iemand die de les echt verstoord (schelden, taarteter).
Deze dingen gaan vooral over de onderbouw. In V5 maak ik dit niet mee. Wel veel spijbelen en daar doe ik wel wat mee. Maar deze lijst is voor mezelf voornamelijk tot de 4e klas.

En lengte toiletbezoek is wel een punt als ze 30/50 minuten wegblijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Ansa op 19-05-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
teacher schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Kuch...

[...]

Er zitten dus wel eens kids in de klas die school echt vreselijk vinden en die wel erg smart zijn, maar niet per se book-smart en dus liever leren door te doen. Maar ze zitten nu eenmaal op theoretisch onderwijs...
Dat weet ik. Maar deze user doet alsof mijn lessen martelsessies zijn bij Guantanamo Bay.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ik ben oprecht benieuwd hoe je je in de klas gedraagd tegenover de leerlingen. "En dan natuurlijk vooral al die lastige mannen van 1.80m of hoger 😉".

Als ik hier al in 6 pagina's lees hoe hyper aanvallend je reageert op reacties van anonieme mensen op het internet. Mensen die goed of kwaad bedoeld tijd stoppen in hun reactie op je beginvraag.

Je allereerste primaire reactie is je vol aangevallen te voelen, in de verdediging te schieten en vals uit te halen om het maar meteen kort af te doen.

Je lijkt ook totaal niet door te hebben hoe je, door precies dat te doen, constant bevestigd wat iedereen hier al probeert aan te geven.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
mightym schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:52:
Beste Ansa,
Ik heb dit draadje diagonaal doorgelezen en ik moet zeggen dat ik het heel dapper vind dat jij na een lastige start met slechte ervaringen jezelf een nieuwe kans wilt geven voor de klas!
Ik heb inmiddels andere functies binnen het onderwijs, wat ik in het onderwijs heb geleerd is dat er oneindig veel smaken docenten zijn die op hun eigen manier succesvol voor de klas kunnen staan. (dat heb ik hier ook eerder gelezen). Door allerlei (onbewuste) groepsprocessen kunnen pubers zich soms echt als etters gedragen. Als je als docent niet in balans bent heeft dat meestal geen positief effect op de groepsdynamiek.
Als jij afscheid hebt genomen van de spoken uit het verleden en je persoonlijke balans hebt herwonnen, dan zou ik het vooral nog eens gaan proberen. Grijp niet te krampachtig naar allerlei regels/afspraken etc. leerlingen hebben het door als je iemand probeert te zijn die je niet bent. Blijf dicht bij jezelf en maak het vooral niet te ingewikkeld. Het gedrag van klierende leerlingen gaat niet over jou als persoon, dus maak dat gedrag ook niet persoonlijk. Gedrag is vaak een uiting van een behoefte die niet is vervuld en een behoefte komt vaak voort uit een kracht/kwaliteit van een persoon. Een escalatie (bijv verwijdering) is de ideale gelegenheid om persoonlijk met een 'etterbakje' in gesprek te gaan om er achter te komen waar zijn/haar kwaliteiten en behoeftes liggen. Als je met die bril naar de klassen kijkt en in een docententeam werkt waar zo samen naar de jeugd wordt gekeken, dan kan dat enorm helpen om samen met de leerlingen te groeien.
Zoek een school die een goed ondersteuningssysteem (voor beginnende docenten) en een prettig pedagogisch klimaat heeft en jou een leuke mix van klassen kan bieden. (als je ergens komt en je krijgt daar alleen maar de klassen die niemand anders wil doen, dan kun je rustig verder kijken in de huidige arbeidsmarkt)

Ook buiten het voortgezet onderwijs liggen er kansen, dus als je na een tijdje tot de conclusie komt dat het VO toch niet bij jou past, maar het onderwijs wel; dan zijn er kansen genoeg in andere onderwijssectoren!
Ik kijk ook verder naar andere functies inderdaad. Voor mbo word ik nooit uitgenodigd als eerstegrader helaas. Maar ik heb vanalles aangeschreven.

Ik heb na gisteren wel door dat ik te krampachtig regels wil stellen ipv er relaxed in te staan. Teveel boven tegen ipv boven samen. Ik heb me vandaag ook al verdiept in Samen gedrag. Sowieso zal mij dat ook in mijn prive helpen.

Mijn laatste school had ik een gymdocent als coach. Ik geef een kernvak dus totaal anders. Had ook geen klik met die man. Bij een nieuwe school zal ik eerder meekijken bij mijn sectie. Helaas ookal vaak de lastige klassen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:53:
[...]

Deze dingen gaan vooral over de onderbouw. In V5 maak ik dit niet mee. Wel veel spijbelen en daar doe ik wel wat mee. Maar deze lijst is voor mezelf voornamelijk tot de 4e klas.
Spijbelen uiteraard een terecht punt, want leerplicht.

Zaken als huiswerk etc moet je je misschien afvragen of je daar tot het 4e jaar (16-jarigen) heel streng achteraan moet en wil lopen. Geef ze de ruimte om zelf die afweging te maken op voorwaarde dat ze minimaal een 6 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Je bent er even uitgeweest. Neem dat mee in je gesprek op een school, overweeg om eerst eens mee te kijken. Je zou met de school af kunnen spreken dat je even wilt landen, kijken hoe anderen dat doen.

Je grenzen stellen is goed, stap twee is zakelijk er mee omgaan als zij die overtreden. Het kan als een rol voelen, maar ze vallen je aan op je docentschap, niet zozeer als mens.

Er is een mega tekort aan docenten, en scholen gaan daardoor ook flexibeler om met mensen. Er is veel mogelijk, diverse scholen hebben nu coaches om te begeleiden. Dat maakt veel mogelijk, maar het komt nog steeds aan op hoe wil je zijn in je klas, waar leg jij de grens.

Het is een fantastisch beroep als je met de groepen overweg kunt, het is een hel als je 8 uur per dag over je toeren raakt . . . Dat verschil maak je zelf.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Dat weet ik. Maar deze user doet alsof mijn lessen martelsessies zijn bij Guantanamo Bay.
Nee, daar denk ik niet aan. Meer aan een Stanford Prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Sempy schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:02:
[...]

Spijbelen uiteraard een terecht punt, want leerplicht.

Zaken als huiswerk etc moet je je misschien afvragen of je daar tot het 4e jaar (16-jarigen) heel streng achteraan moet en wil lopen. Geef ze de ruimte om zelf die afweging te maken op voorwaarde dat ze minimaal een 6 staan.
Het is voor mij vooral belangrijk dat ze in de les werken. Veel huiswerk geef ik niet in de bovenbouw behalve inleveropdrachten en leeswerk. Die opdrachten niet inleveren is wel een punt bij mij. Dat je je werk niet gelezen hebt kan ik nog wel door de vingers zien als je dat wel voor de toets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
BeefHazard schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:03:
[...]

Nee, daar denk ik niet aan. Meer aan een Stanford Prison.
<knip> Stop met invullen voor een ander. En ik ben gepest in de brugklas.

[ Voor 17% gewijzigd door Ardana op 19-05-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ansa
ChaserBoZ_ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:02:
Je bent er even uitgeweest. Neem dat mee in je gesprek op een school, overweeg om eerst eens mee te kijken. Je zou met de school af kunnen spreken dat je even wilt landen, kijken hoe anderen dat doen.

Je grenzen stellen is goed, stap twee is zakelijk er mee omgaan als zij die overtreden. Het kan als een rol voelen, maar ze vallen je aan op je docentschap, niet zozeer als mens.

Er is een mega tekort aan docenten, en scholen gaan daardoor ook flexibeler om met mensen. Er is veel mogelijk, diverse scholen hebben nu coaches om te begeleiden. Dat maakt veel mogelijk, maar het komt nog steeds aan op hoe wil je zijn in je klas, waar leg jij de grens.

Het is een fantastisch beroep als je met de groepen overweg kunt, het is een hel als je 8 uur per dag over je toeren raakt . . . Dat verschil maak je zelf.
Ja, daar ben ik ook mee bezig hoor, kijken en orienteren.

Ik wil ook veel zakelijker en geordender zijn als het gaat om overtredingen. Ik vatte het te persoonlijk op.

Overigens waren dit ook echt nooit alle leerlingen in alle klassen. Bij 0.8 vaak 1 of 2 pittige klassen. Rest ging veeeel relaxter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Belangrijk om leerlingen aan het werk te krijgen en houden in de les is een stukje autonomie: geef ze de keuze uit een aantal opdrachten. In mijn geval kunnen ze kiezen uit werken uit het (digitale) boek, online oefenen met vaardigheden, hun leesboek lezen of lekker gaan leren, al dan niet samen. Wil je iets anders -leren voor een ander vak ofzo-, kom even overleggen.

Het nadeel is dat je (gevoelsmatig) de controle kwijt bent, want niet iedereen is met hetzelfde bezig. Het grote voordeel is dat ze een keuze hebben, en zodra ze die maken kan je ze daarop aanspreken.
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:06:
[...]

<knip> En ik ben gepest in de brugklas.
Dit gedrag is gif voor de relatie en verbinding met anderen, maar ook voor jezelf; het belemmert je groei. Welke leerpunten die jou effectiever maken als docent kan je destilleren uit het verhaal van beefhazard?

[ Voor 33% gewijzigd door Ardana op 19-05-2024 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Het is voor mij vooral belangrijk dat ze in de les werken. Veel huiswerk geef ik niet in de bovenbouw behalve inleveropdrachten en leeswerk. Die opdrachten niet inleveren is wel een punt bij mij. Dat je je werk niet gelezen hebt kan ik nog wel door de vingers zien als je dat wel voor de toets doet.
Ik neem aan dat dit soort inleveropdrachten voor een cijfer meetellen? Dan is niet inleveren een 1 en is daarmee de kous toch af. De leerling heeft zijn keuzevrijheid gehad en is oud genoeg om de consequenties te dragen.

Die vrijheid krijgen mijn kinderen op hun school ook (3e en 5e klas). Dan maken ze een keertje wiskunde huiswerk niet om te leren voor die lastige toets Aardrijkskunde of dat opstel voor Frans te maken. Ze managen hun eigen schooljaar en de docent die het voor elkaar krijgt dat ze hun voetbaltraining voor huiswerk laten schieten, moet nog geboren worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
teacher schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:11:
Belangrijk om leerlingen aan het werk te krijgen en houden in de les is een stukje autonomie: geef ze de keuze uit een aantal opdrachten. In mijn geval kunnen ze kiezen uit werken uit het (digitale) boek, online oefenen met vaardigheden, hun leesboek lezen of lekker gaan leren, al dan niet samen. Wil je iets anders -leren voor een ander vak ofzo-, kom even overleggen.

Het nadeel is dat je (gevoelsmatig) de controle kwijt bent, want niet iedereen is met hetzelfde bezig. Het grote voordeel is dat ze een keuze hebben, en zodra ze die maken kan je ze daarop aanspreken.

[...]

Dit gedrag is gif voor de relatie en verbinding met anderen, maar ook voor jezelf; het belemmert je groei. Welke leerpunten die jou effectiever maken als docent kan je destilleren uit het verhaal van beefhazard?
Keuzes kunnen soms, maar soms moet iedereen wel klassikaal aan hetzelfde werken. Bijvoorbeeld bij groepsopdrachten of voorbereiding voor een toets. En dan gaat het soms mis. Ik vraag me ook af of als ik zeg "ga maar aan een ander vak werken" mijn eigen vak niet projecteer als onbelangrijk. Ik vind het prima dat als Jantje zijn werk af heeft hij voor Wiskunde gaat leren, maar eerst het werk af. Verder hebben ze in de bovenbouw echt wel genoeg keuzes wat ze verder kunnen doen als alles af is voor die les.

Wat betreft BeefHazard: ik besef wel dat sommige mensen school als een soort gevangenis zien en er alles aan doen om niet te hoeven luisteren omdat dat weerstand oproept. Ik merk ook dat daar irritatie zit bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Sempy schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Ik neem aan dat dit soort inleveropdrachten voor een cijfer meetellen? Dan is niet inleveren een 1 en is daarmee de kous toch af. De leerling heeft zijn keuzevrijheid gehad en is oud genoeg om de consequenties te dragen.

Die vrijheid krijgen mijn kinderen op hun school ook (3e en 5e klas). Dan maken ze een keertje wiskunde huiswerk niet om te leren voor die lastige toets Aardrijkskunde of dat opstel voor Frans te maken. Ze managen hun eigen schooljaar en de docent die het voor elkaar krijgt dat ze hun voetbaltraining voor huiswerk laten schieten, moet nog geboren worden. ;)
Niet altijd. Oefenessays moeten wel ingeleverd worden zodat ik feedback kan geven. Wellicht kan ik daar ook bij belonen: bijv 0.2 extra als alles altijd is ingeleverd.

Ik vind een training ook geen issue. Je kan ook ervoor of erna je werk afmaken. Ik vond zijn houding naar mij een issue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeefHazard
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:06:
[...]

Echt zoek hulp. Ik ken niemand met zoveel haat naar zijn middelbare schooltijd. En ik ben gepest in de brugklas.
Ik zit je natuurlijk te sarren. Omdat je weigert inhoudelijk op mijn eerdere posts in te gaan overdrijf ik en geef ik je oneliners terug. Helemaal omdat ik weet dat je daar meteen met een aanval op reageert. Waarna anderen, die op vriendelijkere wijze tot je door proberen te dringen (zoals @teacher), je daarop kunnen wijzen.

Je hebt me een aantal keer vrij aggressief op mijn eigen verleden gewezen. Dat is inderdaad geen prettige herinnering. Misschien kun je je inbeelden dat jouw brugklas 9 jaar duurde. En het niet gezien (zelfs gestraft) worden door de madammekes van in de 30 die zichzelf de ultieme autoriteit vinden is iets waar ik ook na veel therapie nog schade van heb. Mij zul je niet horen zeggen dat therapie mij even genezen heeft. Mijn hele punt is: ga nou niet voor de klas staan om aan jezelf te bewijzen dat je nu wel sterk bent. Dat is compleet de verkeerde insteek om een gezonde cultuur te creëren waarin veilig en goed geleerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
BeefHazard schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:45:
[...]

Ik zit je natuurlijk te sarren. Omdat je weigert inhoudelijk op mijn eerdere posts in te gaan overdrijf ik en geef ik je oneliners terug. Helemaal omdat ik weet dat je daar meteen met een aanval op reageert. Waarna anderen, die op vriendelijkere wijze tot je door proberen te dringen (zoals @teacher), je daarop kunnen wijzen.

Je hebt me een aantal keer vrij aggressief op mijn eigen verleden gewezen. Dat is inderdaad geen prettige herinnering. Misschien kun je je inbeelden dat jouw brugklas 9 jaar duurde. En het niet gezien (zelfs gestraft) worden door de madammekes van in de 30 die zichzelf de ultieme autoriteit vinden is iets waar ik ook na veel therapie nog schade van heb. Mij zul je niet horen zeggen dat therapie mij even genezen heeft. Mijn hele punt is: ga nou niet voor de klas staan om aan jezelf te bewijzen dat je nu wel sterk bent. Dat is compleet de verkeerde insteek om een gezonde cultuur te creëren waarin veilig en goed geleerd wordt.
En dit vind jij zelf gezond gedrag? Je kan ook normaal communiceren wat je dwars zit.

Daarnaast ben ik niet "even" genezen. Ik had CPTSS sinds mijn 11e: en dat is echt niet alleen om pesten op school vanaf groep 5 tot de tweede. Ik heb een heftige jeugd gehad. Maar EMDR heeft wel mijn PTSSdiagnose weg gehaald. Met de resttrauma ben ik ook aan de slag gegaan. Daar zijn ook maanden overheen gegaan nadat alles in het licht werd gezien van trauma. De jaren ervoor richtten eerdere therapeuten zich op de angst en depressie zonder de oorzaak aan te pakken. Daar leerde ik ook tools, maar met PTSS kon ik ze niet inzetten. Nu wel.

Jij hebt het steeds over extremen ook. Ultieme autoriteit. Dat ben ik niet. Ik heb wel regels, maar sta niet briesend en scheldend voor de klas als een leerling een fout maakt. Of als hij een minuut te laat is. De reden dat ik dit post is JUIST omdat ik te vergevingsgezind ben. JUIST door mijn eigen opvoeding (hele strenge veeleisende ouders). Als je geen spelletjes speelde maar gewoon had gevraagd waar dit vandaan kwam, had ik je dat ook verteld. Jij reageert nu ook zelf uit de Boven Tegen hoek. Deze hele post is een vraag van mij hoe ik consequent en helder kan zijn zonder de band te verliezen. Teacher geeft daar wel nuttige handvatten bij o.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:44:
[...]

Niet altijd. Oefenessays moeten wel ingeleverd worden zodat ik feedback kan geven. Wellicht kan ik daar ook bij belonen: bijv 0.2 extra als alles altijd is ingeleverd.

Ik vind een training ook geen issue. Je kan ook ervoor of erna je werk afmaken. Ik vond zijn houding naar mij een issue.
Niet oefenen is ook een keuze, dan schrijft hij waarschijnlijk een waardeloos essay als het voor een cijfer is en dan zet je onder die 2.5 het advies om volgende keer wel oefenessays in te leveren.

Op die manier valt het kwartje sneller dan via beloning/straf omdat we van de docent moeten oefenen. Bijkomend voordeel is dat het jou minder stress geeft, jij kan je dit voorval een paar jaar later nog duidelijk voor de geest halen, die jongeman was het waarschijnlijk een uur later al vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Sempy schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:55:
[...]

Niet oefenen is ook een keuze, dan schrijft hij waarschijnlijk een waardeloos essay als het voor een cijfer is en dan zet je onder die 2.5 het advies om volgende keer wel oefenessays in te leveren.

Op die manier valt het kwartje sneller dan via beloning/straf omdat we van de docent moeten oefenen. Bijkomend voordeel is dat het jou minder stress geeft, jij kan je dit voorval een paar jaar later nog duidelijk voor de geest halen, die jongeman was het waarschijnlijk een uur later al vergeten.
Dit was altijd mijn insteek tot een teamleider een keer meekeek en ik ontzettend op mijn donder kreeg dat niet alle 28 leerlingen tegelijk met hun essay bezig waren. Zonder al die eisen gaf ik, zeker de bovenbouw, meer vrijheid. Ik stond waterflesjes ook altijd toe tot ik op mijn donder kreeg dat er kinderen bottle flipten.

Enige waar ik echt wat mee moet is dat vrijblijvende wc-gebruik en te lang wegblijven. Daarom wil ik er maximaal 1 tegelijk, na de uitleg, en niet te lang weg.

[ Voor 17% gewijzigd door Ansa op 19-05-2024 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:07

Nog een tip: het hele lokaal is van jou, gebruik het. Loop rond, zeker bij zelfstandig werken. Onthou waar mensen zijn. Te lang niksen = "je bent al 9 minuten bij deze zin, ik zou graag zien dat je het even afmaakt" (waargenomen gedrag en gewenst gedrag benoemen). Andersom kan je dan ook weer complimentjes uit delen: "lekker bezig, zijn jullie daar al? ".

Leesvoer:

Ik vind dat je zeer waardevolle bijdragen levert aan dit topic. Maar kun je die tips van jou aanleren, of is het niet ook iets dat in je karakter moet zitten? Het lijkt me dat als je dit gedrag als trucje inzet, het niet overkomt en averechts werkt.
Zelf zou ik never nooit les kunnen geven aan middelbare school klassen. Ook niet door geforceerd gedrag toe te passen.

Persoonlijk heb ik gevoel dat TS nooit die fantastische leraar zal zijn zoals jij overkomt. Dat past niet in het karakter waarvan ik na het lezen van verschillende topics van TS het gevoel krijg. Enorme aanname uiteraard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Veel goede tips zijn al gegeven. Maar hierbij mijn twee centen. Overigens hier en daar wel wat zwart-wit aangezet om mijn punt duidelijk te maken ;)

Doel
Je doel voor de klas, zeker in het VMBO, is primair niet om degene te zijn die leerlingen theorie bijbrengt, maar om leerlingen dingen mee te geven om zichzelf te redden in de maatschappij...en meer cynisch bekeken: soms ook om hen simpelweg van de straat te houden. Een klein deel van hen wil niets en kan niets. Een ander deel zal altijd wel slagen. Maar het grootste deel van de leerlingen kan (flinke) stappen maken met jouw hulp. Dat is voor mij de belangrijkste doelgroep. Daar richt ik mij op en stop ik de meeste tijd in.

Schooltype en doelgroep
De verschillende schooltypes en specifieke doelgroepen daarbinnen maken een groot verschil. Even chargerend, jij zult als jonge en 'kleine' vrouw op een VMBO op Kanaleneiland als docente Nederlands (je vak en schooltype heb ik zo snel nergens zien staan) meer moeite hebben met orde houden dan de 'stoere' mannelijke docent lichamelijke opvoeding op diezelfde school. Vraag je af op welk schooltype en in welke stad je het beste uit de verf komt.

Persoonlijkheid
Iedere docent heeft zijn-haar eigen persoonlijkheid. Dus hoe je het lesgeven invult moet wel bij je passen. Sterker nog, sommige mensen zijn simpelweg niet geschikt om les te geven. En dat is helemaal niet erg. Je bent er ook niet om populair of geliefd te zijn, maar zeker ook niet om bang voor te zijn. Als je een sterke reputatie hebt wordt het ieder jaar makkelijker. Alleen, die reputatie komt te voet en gaat te paard en kost dus tijd om op te bouwen. Wat dat betreft is een andere school nog een optie: je begint dan met een relatief schone lei. Zelf ben ik erg van: streng maar rechtvaardig. Ik accepteer geen bullshit, maar tegelijkertijd kan ik erg lachen met een klas ook als er eentje uitprobeert hoe ver hij-zij kan gaan met mij. En als dat dan echt te ver gaat, dan is het tijd om weer even af te bakenen hoe ik het in de klas wil hebben. Want jij bent degene die bepaalt tot hoe ver gedrag van leerlingen uiteindelijk gaat. Hoe beter je hen kent, hoe de leerlingen en jijzelf kunnen zeggen en doen. Het is overigens makkelijker te laten vieren, dan om aan te trekken.

Relatie en respect
Relatie boven inhoud. Leerlingen willen gezien en gehoord worden. Zeker pubers zijn vaak onzeker en zoeken naar bevestiging. Ironisch genoeg door juist te doen wat de docent niet van hen wil. Ordeproblemen worden voor een deel veroorzaakt door het zoeken naar grenzen en zichzelf profileren. En dat mag. Het is aan jou om die grenzen duidelijk (en herhaaldelijk) aan te geven en hen de ruimte te bieden zich te profileren binnen die grenzen. Maar dan wel op een manier die de klas juist sterker maakt. Mijn beste docenten waren niet degenen die mij het meeste konden leren, maar waarbij ik het meeste wilde leren.

Dat begint al voor de eerste les van een groep. Ik heb dan al hun foto's uitgebreid bestudeerd en verwelkom iedere les iedereen bij de deur. En na afloop van de les laat ik iedereen weer uit. En in dit proces benoem ik 'persoonlijke' zaken (kleding, sport, muziek, belangrijke gebeurtenissen). Wel is het zaak dit zo te doen dat het duidelijk is dat je niet hun BFF wil worden. Daar prikken ze namelijk gewoon doorheen. Onderschat leerlingen niet. Jij hebt veel meer inhoudelijke bagage, maar velen zullen meer ' levenservaring' hebben door hun privésituatie. Dus doe dit zonder je eigen rol, achtergrond en leeftijd te vergeten. Je geeft hiermee aan dat je hen ziet en hoort, maar dat je hun achtergrond respecteert. En belangrijk aan het snel leren van namen is dat zij niet meer anoniem zijn. En de tweede les sta je weer bij de deur en noem je de meerderheid van hen al bij het aankomen bij de naam.

Consequent en gestructureerd
Consequent en gestructureerd zijn is essentieel. Leerlingen hebben daar over het algemeen veel behoefte aan. Het is ook voor jezelf fijn om aan vast te houden. Als je ergens van af wijkt dan kun je dat kort toelichten.Want soms doe je iets anders omwille van de tijd of bijvoorbeeld een aankomende toets. Dan snappen leerlingen dat de uitzondering een reden heeft en dat je niet zomaar wat doet. Er gebeurt veel in een puberleven, fysiek en mentaal. Die houvast vinden zij fijn.

Lees je OP eens terug. Als je de structuur ervan in de klas zou gebruiken dan ben je hen al gelijk kwijt. Tweakers lezen heel je posting en begrijpen dan waar het naar toe gaat. Bij pubers heb je slechts enkele zinnen om hen te overtuigen om verder naar je te luisteren. Als zij aan het begin niet weten waar het over gaat haken zij af.

Gelijk behandelen
Alle leerlingen zijn gelijk. Maar sommige leerlingen zijn meer gelijk dan anderen. Je weet al snel wat voor leerling iemand is en iedereen heeft andere knoppen waar je aan kunt draaien. Bij de één is dat een gevatte opmerking in de klas en bij de ander een voorzichtig een-op-een gesprek na de les. Hoewel je formeel consequent bent in het toepassen van je escalatieladder en hen allemaal gelijk behandelt, zijn er verschillende interacties en soft warnings mogelijk die de rest van de klas niet eens doorheeft als je het slim speelt.

Pikorde
Als je een-op-een met leerlingen praat is er vaak een redelijk gesprek mogelijk. In een groep veranderen zij: er is een pikorde en het aanspreken van een persoon die hoog in die pikorde staat bedreigt zijn-haar positie. Dan kan de bom barsten. Het is soms net een apenrots. Als je een relatie hebt opgebouwd dan is het goed mogelijk een leerling duidelijk aan te spreken zonder haar-zijn positie binnen de pikorde in gevaar te brengen. Immers, je wilt niet per se die rangorde binnen de eigen groep veranderen, zolang jij als docent maar bovenaan staat tijdens de les. De leerling die jouw positie in de klas wil overnemen kun je uiteraard wel stevig aanpakken. En afhankelijk van de persoon en de dynamiek in de groep kun je er voor kiezen dit publiekelijk te doen.

Groepsvorming
Er vormen zich altijd wel groepjes en bepaalde leerlingen willen graag samen oefeningen doen. Zolang dat in een goede sfeer gaat is dat ook niet erg. Maar zodra bepaalde leerlingen bij elkaar in een groep maakt dat er niet meer gewerkt wordt dan is het zaak leerlingen uit elkaar te trekken. Bijvoorbeeld door wisselende groepen te gebruiken. Bijvoorbeeld door net als bij de gymles iedere leerling een groepsnummer te geven. je hebt dan controle over wie bij wie zit, zonder dat zij gelijk doorhebben wat het doel is. Wacht daar niet te lang mee, want als je het verpakt als zijnde 'normaal' komt er minder weerstand, terwijl als zij het idee hebben dat het een noodgreep is, zij de situatie kunnen gebruiken om de boel op scherp te zetten.

Humor
Humor is krachtig, maar kijk uit, niet iedereen heeft dezelfde humor. Dus lees de klas (schoolcultuur) op dit gebied. Bij de eerder genoemde VMBO op Kanaleneiland kun je andere humor, of zelfs opmerkingen, maken dan op een VWO in Wassenaar. Je kunt er echter wel veel situaties mee oplossen die anders tot een conflict geleid zouden hebben.

Voorbeelden
Gebruik veel voorbeelden en ervaringen waarin zij zichzelf kunnen herkennen. Je wil school en privé gescheiden houden, maar bij het beter leren kennen van leerlingen hoort ook dat zij jou beter leren kennen. En bepaalde zaken zijn relatief veilig om te delen. Daarnaast hoef je niet alles te vertellen en kunt bepaalde zaken weglaten of algemeen houden. Het ligt ook aan je vak natuurlijk hoe je dit inzet. Als je Wiskunde geeft kun je vertellen over die keer dat je ruzie had met een Ikea kast omdat die hoek in je huis niet precies 90 graden is. Sowieso merk ik dat af en toe laten zien dat je zelf ook ergens tegenaan liep, maar dat je daardoor die fout niet nog een keer maakt. Je laat zien dat fouten maken mag en tevens laat je zien dat je er sterker uit bent gekomen.

Passie
Laat de passie voor je vak en je interesse in de leerlingen zien. Als je voornamelijk focust op regels, anders dan de eerste les 'samen' de regels bepalen, lopen leerlingen niet warm voor je vak en/of voor jou. Voor een deel is een les ook een soort van voorstelling, waarbij je iedere keer je vak probeert te 'verkopen'. Als je die passie langere tijd niet kunt laten zien dan is het zaak om je conclusies te trekken. Zonder passie is het vak heel zwaar en daar ga je op een gegeven moment aan onderdoor. Dan zet de vicieuze cirkel naar beneden in en daar is het moeilijk uitkomen.

Voor je leerlingen, maar ook voor jou, geldt: "je kunt niet leren zonder pijn." Deze draad is daar een goed voorbeeld van. Omarm die pijn en als die wegtrekt zal iedere volgende stap makkelijker worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23

Roozzz

Plus ultra

Fascinerend topic. De ettelijke malen aangedragen punten over het effect van je eigen houding en gedrag, lijken niet echt te landen. Alles lijk je zo ongeveer als aanval op te vatten, waarop je gaat schoppen en de schuld bij de ander legt. Oorzaken van zaken liggen vrij consistent extern "geen klik met coach" ,"ik ben vrouw, jij man", "vermoeidheid door ptss", etcetera.

Het is allemaal waar, maar jij bent de enige die hier wat aan kan doen. Jouw gedrag is de gemeenschappelijke deler. Zowel hier, als voor de klas. Klaarblijkelijk loopt dat beide niet zoals je wenst, dus daar moet je wat mee. Dat gaat niemand anders voor je oplossen. Dus neem je verantwoordelijkheid en kom in actie. Je hele leven zal ook een stuk leuker worden als je niet continu in de verdediging (en slachtofferrol) zit.

Misschien een idee om eens met je therapeut dit topic, de reacties (positief en negatief) en vooral wat het met jou doet door te spreken. Er lijkt grote ruimte voor persoonlijke groei.

Ik ben van de stempel zachte heelmeesters maken stinkende wonden. :> en zou je bij mij in het team zitten, dan zou ik me ernstig zorgen maken over jouw gezondheid!

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 19-05-2024 12:10 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:44:
[...]

Vanuit een Vlaamse context vind ik dit heel bijzonder. Ik pik deze quote er uit maar in het topic werd het al heel vaak aangehaald.
Je wil nu attitudes en executieve functies evalueren met een cijfer, dat je volledig mengt met een cijfer waarin je vakinhoudelijke doelen ook evalueert. Dat mag in Vlaanderen überhaupt niet, maar ook los van regelgeving vraag ik me af wat een cijfer dan eigenlijk betekent. Zowel aftrek van punten als extra punten bij gewenst gedrag dat los staat van de vakinhouden betekent dit toch dat een evaluatiecijfer geen enkele waarde meer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
barrymossel schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:59:
[...]

Ik vind dat je zeer waardevolle bijdragen levert aan dit topic. Maar kun je die tips van jou aanleren, of is het niet ook iets dat in je karakter moet zitten? Het lijkt me dat als je dit gedrag als trucje inzet, het niet overkomt en averechts werkt.
Zelf zou ik never nooit les kunnen geven aan middelbare school klassen. Ook niet door geforceerd gedrag toe te passen.

Persoonlijk heb ik gevoel dat TS nooit die fantastische leraar zal zijn zoals jij overkomt. Dat past niet in het karakter waarvan ik na het lezen van verschillende topics van TS het gevoel krijg. Enorme aanname uiteraard.
Dat is een fixed mindset. Karakter kan ook veranderen. Of ben jij dezelfde die je 5 jaar geleden was? Heb je niks geleerd van je ervaringen en relaties bijvoorbeeld?

Jij ziet online ook een klein deel van mij. Een gestresst deel: dat is wanneer ik post. Niet als het wel goed gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221425

Docent PO hier, aantal jaren groep 8 gehad.

Het allerbelangrijkste wat je moet doen is: Oprechte aandacht geven aan hen. Laat merken dat je de kinderen ziet, kent en waardering voor ze hebt.

Einde tip. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ansa
kamustra schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:07:
[...]

Vanuit een Vlaamse context vind ik dit heel bijzonder. Ik pik deze quote er uit maar in het topic werd het al heel vaak aangehaald.
Je wil nu attitudes en executieve functies evalueren met een cijfer, dat je volledig mengt met een cijfer waarin je vakinhoudelijke doelen ook evalueert. Dat mag in Vlaanderen überhaupt niet, maar ook los van regelgeving vraag ik me af wat een cijfer dan eigenlijk betekent. Zowel aftrek van punten als extra punten bij gewenst gedrag dat los staat van de vakinhouden betekent dit toch dat een evaluatiecijfer geen enkele waarde meer heeft.
Ik deed het nooit hiervoor, maar ik kreeg die tip net van meerdere users en denk er over na. Wat jij zegt klopt ook. Eigenlijk moet er een apart cijfer zijn voir executieve functies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
[...]

Precies dit.
Dit klinkt alsof je zelf heel hard in gedragsregeltjes en procedures denkt, te concreet, te specifiek waardoor je het grote plaatje niet ziet.

Ik las hierboven ook al: Ik geef complimentjes want dat is nodig voor een vertrouwensband. Dat klinkt nogal onoprecht en ook dat voelen leerlingen aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

[...]

Ik moet een klein beetje blozen..
ik doe elke dag mn best om er wat van te maken en ik heb echt heel leuk werk.

Onderwijs is per definitie een ambacht: je wordt er beter in naarmate je het langer doet. Het kost je meestal 3-5 jaar om voldoende ervaring op te doen zodat je op de meeste situaties juist kan reageren. Daar zitten zeker een aantal "truukjes" bij die voor iedereen toe te passen zijn (loop veel rond, start pas je les als iedereen stil is, na 15 minuten klassikale uitleg luistert de helft niet meer bijvoorbeeld), maar je moet vooral je eigenheid als docent bewaren en inzetten. Niks mis met een vakidioot die minder goed is op persoonlijk vlak, niks mis met een iets te strenge docent, niets mis met een wat lossere docent. Ook pubers moeten leren omgaan met verschillen en zien zeker de voordelen van die specifieke docent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Roozzz schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:06:
Fascinerend topic. De ettelijke malen aangedragen punten over het effect van je eigen houding en gedrag, lijken niet echt te landen. Alles lijk je zo ongeveer als aanval op te vatten, waarop je gaat schoppen en de schuld bij de ander legt. Oorzaken van zaken liggen vrij consistent extern "geen klik met coach" ,"ik ben vrouw, jij man", "vermoeidheid door ptss", etcetera.

Het is allemaal waar, maar jij bent de enige die hier wat aan kan doen. Jouw gedrag is de gemeenschappelijke deler. Zowel hier, als voor de klas. Klaarblijkelijk loopt dat beide niet zoals je wenst, dus daar moet je wat mee. Dat gaat niemand anders voor je oplossen. Dus neem je verantwoordelijkheid en kom in actie. Je hele leven zal ook een stuk leuker worden als je niet continu in de verdediging (en slachtofferrol) zit.

Misschien een idee om eens met je therapeut dit topic, de reacties (positief en negatief) en vooral wat het met jou doet door te spreken. Er lijkt grote ruimte voor persoonlijke groei.

Ik ben van de stempel zachte heelmeesters maken stinkende wonden. :> en zou je bij mij in het team zitten, dan zou ik me ernstig zorgen maken over jouw gezondheid!
Ben ik nou zo onduidelijk dat de tig keren dat ik de hand in eigen boezem steek en actie onderneem (bijv met Leary) niet aan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Ik deed het nooit hiervoor, maar ik kreeg die tip net van meerdere users en denk er over na. Wat jij zegt klopt ook. Eigenlijk moet er een apart cijfer zijn voir executieve functies.
Precies.
Er mag (althans in Vlaanderen) zeker geëvalueerd worden op executieve functies (maar dan moet dat eerst aangeleerd en ingeoefend worden). Dit zijn dingen die natuurlijk best schoolbreed gedragen zijn, en misschien een brug te ver voor nu als starter.
Wat ik kortweg wil zeggen, attitudes evalueren door deze in een vakinhoudelijk cijfer te incorporeren, lijkt me een erg slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
kamustra schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Precies dit.
Dit klinkt alsof jezelf heel hard in gedragsregeltjes en procedures denkt, te concreet, te specifiek waardoor je het grote plaatje niet ziet.

Ik las hierboven ook al: Ik geef complimentjes want dat is nodig voor een vertrouwensband. Dat klinkt nogal onoprecht en ook dat voelen leerlingen aan.
Ik begrijp je even niet. Kom ik over alsof ik de leerlingen niet echt zie maar alleen trucjes inzet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:07
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:11:
[...]

Dat is een fixed mindset. Karakter kan ook veranderen. Of ben jij dezelfde die je 5 jaar geleden was? Heb je niks geleerd van je ervaringen en relaties bijvoorbeeld?

Jij ziet online ook een klein deel van mij. Een gestresst deel: dat is wanneer ik post. Niet als het wel goed gaat
Het was ook een vraag. Maar persoonlijk denk ik dat het lesgeven gewoon aan bepaalde mensen niet besteed is. Ook niet na heel veel "oefenen". Ik denk dat sommige kwaliteiten aangeboren zijn. Zo zijn er ook legio mensen die beperkte sociale capaciteiten hebben en dat ook niet kunnen aanleren. Het gedrag kun je daarop aanpassen, maar dat kost erg veel energie en ik denk dat veel mensen (kinderen) daar doorheen prikken.

Maar goed, dit is een mening/gevoel. Vandaar dat ik @teacher vroeg of hij dacht dat je het wel zou kunnen aanleren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:15:
[...]

Ik begrijp je even niet. Kom ik over alsof ik de leerlingen niet echt zie maar alleen trucjes inzet?
Ja, als ik doorheen het topic lees komt het zo over. Natuurlijk enkel gebaseerd op wat ik lees in forumposts, ik ken je niet in het echt. Maar als dat in het echt ook zo is, prikt een leerling daar zo door heen. Een volwassene ook overigens, maar die zal de beleefdheid om daar niet meteen iets mee te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door kamustra op 19-05-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
Anoniem: 221425 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:12:
Docent PO hier, aantal jaren groep 8 gehad.

Het allerbelangrijkste wat je moet doen is: Oprechte aandacht geven aan hen. Laat merken dat je de kinderen ziet, kent en waardering voor ze hebt.

Einde tip. :)
Ook de meest belangrijke tip.

Ik heb er best wat moeite mee om alle namen te onthouden. Veel leerlingen lijken ook op elkaar: jongetjes met hetzelfde brocollikapsel, lange blonde meiden. Daarom wil ik vanaf het begin met een plattegrond werken zodat ik veel sneller de namen leer en zij ook voelen dat ik ze echt zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansa
kamustra schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:16:
[...]

Ja, als ik doorheen het topic lees komt het zo over. Natuurlijk enkel gebaseerd op wat ik lees in forumposts, ik ken je niet in het echt.
In een ideale wereld had ik het gezellig met mijn leerlingen en werd er ook gewerkt. Ik hoor ook vaak dat leerlingen mij aardig en relaxed vinden tot ik op mijn donder krijg dat ze in de les met andere dingen bezig zijn. En dan moet ik heel streng zijn opeens.

Maar streng zijn is niet wie ik echt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23

Roozzz

Plus ultra

Ansa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:14:
[...]

Ben ik nou zo onduidelijk dat de tig keren dat ik de hand in eigen boezem steek en actie onderneem (bijv met Leary) niet aan komen?
Minder confrontatie, meer samen met de klas, is een heel ander abstractieniveau dan waar ik over schrijf. Prima voornemen om het te doen, maar als je niets doet met je eigen overtuigingen dan is het een kunstje. En de kans is levensgroot dat zodra er enige druk is, je terug valt in oude patronen. Dat ligt niet aan jou, zo werken wij mensen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 23:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dus, na ettelijke ingrepen ga ik dit topic op slot gooien. Meer info in PM.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.