Ervaringen met magneetslot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:07

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik overweeg om voor mijn binnendeuren een loopslot te nemen met magneet.
Vind het vooral mooier. Maar ik lees niet of nauwelijks ervaringen met deze sloten.
Zijn er hier mensen die ze hebben?

Ik heb die van Intersteel op het oog.

Afbeeldingslocatie: https://rvsland.nl/media/catalog/product/0/0/0094.957065_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Ik heb er een in gebruik in de toiletdeur. Het werkt goed en makkelijk. Voor een deur die op slot kan, wordt de klink geblokkeerd, daardoor hoef je een gat minder te maken bij de sluitplaat.

Nadeeltje is wel dat de deur op slot kan terwijl je er niet in zit.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
storeman schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:19:
Ik heb er een in gebruik in de toiletdeur. Het werkt goed en makkelijk. Voor een deur die op slot kan, wordt de klink geblokkeerd, daardoor hoef je een gat minder te maken bij de sluitplaat.

Nadeeltje is wel dat de deur op slot kan terwijl je er niet in zit.
Je hebt speciale sloten ook voor toilet en die werken met een gewone rozet voor WC-douche.

Maar het slot blijft ook goed werken? Met de veer e.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 14:26

NDF82

Doomed Space Marine

Wij hebben ze overal. Werkt prima. Is stiller en valt soepeler in het slot.

Bij ons toilet is het slot een losse rozet.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
NDF82 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:25:
Wij hebben ze overal. Werkt prima. Is stiller en valt soepeler in het slot.

Bij ons toilet is het slot een losse rozet.
Heb je ze ook van het merk Intersteel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 14:26

NDF82

Doomed Space Marine

Nee, xinnix.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:07
Ik heb magneetsloten van intersteel. Werkt goed en fijn. Weet wel dat het (heel veel) extra werk is om de deuren goed af te hangen zodat ze goed sluiten. Zodra er ook maar iets te veel of te weinig ruimte is sluiten ze niet meer goed. Ik zou ook adviseren om massieve deuren te plaatsen i.v.m. werking van het hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 21:40
Ik zie dat die van Xinnix wat duurder zijn dan die van Intersteel. Er is ook nog Bonaiti, maar dat lijkt hetzelfde te zijn als Xinnix?

Bij Xinnix/Bonaiti lijkt de nachtschoot direct naast de dagschoot te zitten, met maar een enkel gat in de sluitplaat. Bij Intersteel blokkeert de dagschoot gewoon als je het slot dichtdraait, dus is er geeneens een nachtschoot, wat me eigenlijk de mooiste oplossing lijkt.

Weet iemand wat verder de verschillen zijn tussen Xinnix en Intersteel? Volgens de documentatie is Xinnix iets groter (190 mm i.p.v. 174 mm).

Je hebt ook nog Mauer, maar daarbij heb je een aparte nachtschoot en dus niet het voordeel van een slotgat minder in je sluitplaat. Van dat soort zie ik nog wel een paar merken (Nemef/Assa Abloy, Artitec, Forza/Austria?).

[ Voor 24% gewijzigd door TimoDimo op 04-06-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik dacht dat ik zelf de loopsloten nog moest aanschaffen. Maar ze zaten al in de deuren. Magnetisch. Ik zal eens kijken of ik een merk kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-09 14:32
Ik heb ze van Intersteel en ben het helemaal eens met @Sturmer93
Wanneer er ook maar 1mm te veel speling aan de sluitkant zit werkt het slot niet meer (goed).
De deuren heel exact afhangen is dus wel noodzakelijk!

Maar het comfort en de stilte is wel een voordeel (al helemaal als je ook rubbers in de kozijnen hebt zitten 8) )
Je ziet geen sluitplaat zitten als de deur dicht is en het sluitplaatje is bij afsluitbare deuren even groot als bij normale loopsloten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Krijnemans schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:11:
Ik heb ze van Intersteel en ben het helemaal eens met @Sturmer93
Wanneer er ook maar 1mm te veel speling aan de sluitkant zit werkt het slot niet meer (goed).
De deuren heel exact afhangen is dus wel noodzakelijk!

Maar het comfort en de stilte is wel een voordeel (al helemaal als je ook rubbers in de kozijnen hebt zitten 8) )
Je ziet geen sluitplaat zitten als de deur dicht is en het sluitplaatje is bij afsluitbare deuren even groot als bij normale loopsloten O-)
Ik heb zowel de sloten als de rubbers. De tijd zal het leren. Tot nu toe, supermooi en stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
Rzaan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:40:
[...]

Ik heb zowel de sloten als de rubbers. De tijd zal het leren. Tot nu toe, supermooi en stil.
Als het nu allemaal goed werkt is er geen reden om te denken dat het straks niet meer werkt (deur kan wel iets werken natuurlijk.. maar in het allerergste geval vul je het slot of de sluitplaat ff 1mm uit ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Als er iemand nog meningen heeft over welk merk beter is dan ben ik benieuwd. :)

Voor nu ben ik wel gecharmeerd van het mechaniek in de Intersteel. Dat is de enige volgens mij waarbij je de nachtschoot en de dagschoot in één hebt. Heeft iemand die trouwens ook met cilinder of klaviersleutel? Werkt het dan net als bij een normaal slot dat je de sleutel om kunt draaien en dat de schoot dan naar binnen getrokken wordt? Je zou dan de deurklink achterwege kunnen laten (als kastslot gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
En weet iemand misschien of je een geveerde deurklink moet gebruiken bij een magneetslot? Ik las dat bij een webshop, maar er stond niet bij waarom. Ik zou eigenlijk niet weten waarom dat specifiek bij magneetsloten zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
TimoDimo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:45:
En weet iemand misschien of je een geveerde deurklink moet gebruiken bij een magneetslot? Ik las dat bij een webshop, maar er stond niet bij waarom. Ik zou eigenlijk niet weten waarom dat specifiek bij magneetsloten zou moeten.
'moet' weet ik niet, maar ik heb het nu wel en werkt perfect.
Denk als je geen geveerde zou gebruiken, de greep naar beneden zou blijven hangen bij een geopende deur bij een magneetslot. Omdat de dagschoot naar binnen is. Pas als je de deur sluit, schiet de dagschoot er weer uit.
Maar dat is een vermoeden, dus wellicht lul ik mega uit mijn nek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54
Krijnemans schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:00:
[...]

Als het nu allemaal goed werkt is er geen reden om te denken dat het straks niet meer werkt (deur kan wel iets werken natuurlijk.. maar in het allerergste geval vul je het slot of de sluitplaat ff 1mm uit ;) )
Eigenlijk wordt een magneetslot niet toegepast met standaard scharnieren maar met veel duurdere onzichtbare 3d-scharnieren van bijv. Argenta of Simonswerk. Die kun je in x- y- en z-as afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Autonoesis schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:27:
[...]

Eigenlijk wordt een magneetslot niet toegepast met standaard scharnieren maar met veel duurdere onzichtbare 3d-scharnieren van bijv. Argenta of Simonswerk. Die kun je in x- y- en z-as afstellen.
Ik heb dit soort scharnieren. Merk weet ik niet.
Maar het ziet er verdomd mooi uit.
Nooit geweten dat deze zo'n goede combinatie vormden. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Autonoesis schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:27:
[...]

Klopt. Dat is inderdaad nog een stukje fraaier. Ik heb ze bewust niet gekozen.. Iets met budget :)
Vind mijn zwarte klinken en scharnieren wel mooi matchen en achteraf ben ik er wel blij mee. De deuren zien wat minder 'kaal' uit (al zal dat ook wel gewenning zijn). Heb het wel overwogen, maar dat was me geen 1200eu extra waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Wij hebben de timmerman deuren laten plaatsen, en tussen living en gang en tussen gang en toilet is dergelijke deur geplaatst (verborgen scharnieren van argenta, magneetslot zou ik moeten kijken welk merk). Naar kelder vond hij het onzin om een magneetslot te gebruiken, daar is het de meerprijs niet waard. We kunnen dus vergelijken.
De magneet-deuren gaan veel soepeler open en dicht; je moet zelfs opletten dat de de deur niet te hard dichtslaat (klassieke deuren worden blijkbaar ferm afgeremd door het uitstekende stukje van het slot, en dat zit nog een tijdje in je spiergeheugen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:16
Ik heb zelf hier intersteel magneetloopsloten geplaatst.
Ben hier helemaal niet zo tevreden over. Als ze nieuw zijn werkt het fantastisch, maar al na een paar maanden merkte ik dat bij veelgebruikte deuren het niet meer zo mooi werkte:
- deurklinken leken niet meer horizontaal te hangen
- toiletsloten werkte ook niet meer na behoren.

Open gemaakt; wat blijkt er zit een veermeganiek in met een spiraalveer die het krukgat weer in de neutrale positie moet duwen.
Echter is het gietstuk van het krukgat dusdanig zacht, dat de veer dit uitslijt en die niet meer in geheel neutrale positie terugkomt.
Zie foto’s:
1. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlXhFJYXI4a8WFxph6k-QsGaHv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlWQIXNZK6J71FG6opztEKic.jpg?f=fotoalbum_large
Het versleten loopslot.
2. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4riS8eCwNSeb7puLZ_1VSZiV5ZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjEhVjLohgI2j5MqPAk379br.jpg?f=fotoalbum_large
Links een nieuw gietstuk, rechts het uitgesleten gietstuk.

Wie heeft deze ervaring ook? En wie weet welk merk dit probleem niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
H. Lal schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:28:
Ik heb zelf hier intersteel magneetloopsloten geplaatst.
Ben hier helemaal niet zo tevreden over. Als ze nieuw zijn werkt het fantastisch, maar al na een paar maanden merkte ik dat bij veelgebruikte deuren het niet meer zo mooi werkte:
- deurklinken leken niet meer horizontaal te hangen
- toiletsloten werkte ook niet meer na behoren.
Interessant, en jammer dat Intersteel blijkbaar niet zulke goede kwaliteit heeft. Eigenlijk wat zorgelijk, want deursloten moeten decennia meegaan.
Open gemaakt; wat blijkt er zit een veermeganiek in met een spiraalveer die het rozetgat weer in de neutrale positie moet duwen.
Echter is het gietstuk van het rozetgat dusdanig zacht, dat de veer dit uitslijt en die niet meer in geheel neutrale positie terugkomt.
Op het eerste gezicht lijkt het me wel makkelijk te verhelpen en te voorkomen: vul het op met iets zachts waar het uitgesleten is. Dan slijt het niet zo snel. Wel frappant dat het magneetgedeelte dus wel prima is maar dat zo'n onderdeel (wat ook in "gewone" sloten zit volgens mij) bij jou slijt.
Zie foto’s:
1. [Afbeelding]
Het versleten loopslot.
2. [Afbeelding]
Links een nieuw gietstuk, rechts het uitgesleten gietstuk.

Wie heeft deze ervaring ook? En wie weet welk merk dit probleem niet heeft?
Kun je nog iets meer vertellen? Hoeveel gebruik je de veelgebruikte deuren? Heb je geveerde deurklinken of niet?

En heb je ook cilindersloten ergens? Ik was nog benieuwd naar het antwoord op deze vraag:
TimoDimo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:22:
Heeft iemand die trouwens ook met cilinder of klaviersleutel? Werkt het dan net als bij een normaal slot dat je de sleutel om kunt draaien en dat de schoot dan naar binnen getrokken wordt? Je zou dan de deurklink achterwege kunnen laten (als kastslot gebruiken).
Is er trouwens geen stelschroef voor de "klemtuimelaar" (nr 6. op de volgende tekening van een normaal niet-magneetslot). Dan zou je het scheefhangen van de deurklink kunnen verhelpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxWZYY3cwndSywxTSkcCOHdLg8Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jHpiEV6EaujtWt6WKmmcH2O8.png?f=fotoalbum_large

1. De voorplaat is dat deel van het insteekslot dat je ziet wanneer deze gemonteerd is in de deur. De plaat sluit de frees in de deur af, voorkomt bevuiling van het slot en verankert deze in de deur.
2. In de voorplaat van een insteekslot zitten twee boorgaten om het slot solide te bevestigen in de deur.
3. Middels de smeernippel kun je af en toe wat olie toedienen aan het insteekslot, zodat deze niet droogloopt.
4. De kantelschuif DIN Ls/Rs maakt het slot universeel: hiermee is het zowel aan de linkerzijde als aan de rechterzijde van de deur te gebruiken.
5. Duw je de deurkruk omlaag, dan bedien je de dagschoot. Heeft deze dagschoot een speciale Teflon inlage, dan verloopt de bediening geruislozer. In dat geval spreken we van een fluisterdagschoot.
6. Met de slimme klemtuimelaar stelschroef kun je de deurkruk via het slot met maximaal twee graden bijstellen. Hangt hij dus net een tikje te hoog of te laag, dan pas je dat hiermee gemakkelijk aan!
7. Staat de CE-markering op een product, dan weet je dat deze voldoet aan de Europese richtlijnen.
8. Stofbussen zorgen ervoor dat eventueel stof dat vrijkomt bij doorboren, niet in het slot zelf terecht komt. Daarom spreek je hier ook wel van boorbussen.
9. Een krukgatlagering zorgt ervoor dat deurkrukken met zo min mogelijk wrijving, optimaal kunnen functioneren.
10. De nachtschoot wordt bediend met een sleutel of een deurknop en geeft een veilig gevoel. Dit massieve blokje zorgt er namelijk voor dat jouw deur afgesloten is en onbevoegden niet zomaar binnen kunnen komen.
11. Natuurlijk moet een nachtschoot tegen een stootje kunnen. Daarom is de nachtschootkop gemaakt van vernikkeld gietijzer, zodat hij supersterk en onbreekbaar is.
12. Het gehele slot wordt omhuld door de slotkast. Deze verdwijnt in de deur, zodat je hem niet meer kunt zien.
13. De codering DIN 18 251-1 klasse 3 geeft aan dat dit insteekslot zowel in de utiliteitsbouw als de woningbouw intensief gebruikt kan worden. Je hebt hier dus te maken met een echte krachtpatser!
14. Het cilindergat is de uitsparing voor de profielcilinder, die in het insteekslot zit. Dit type slot wordt daarom ook wel een cilinder insteekslot genoemd: het moet immers bediend worden middels een cilinder.
15. De afstand tussen het hart van het krukgat en het hart van de profielcilinder wordt de slotsparing genoemd. De slotsparing staat ook bekend als PC-maat, BB-maat of WC-maat.
16. Met de doornmaat bereken je de afstand van het hart van de cilinder tot de voorzijde van de deur. Hoe groter de doornmaat, hoe verder jouw deurkruk verwijderd is van de rand van de deur.
17. Het boorgat voor een cilinderbout zorgt ervoor dat jouw cilinder stevig verankerd zit in het insteekslot. Wel zo’n geruststellend idee!

Bron plaatje: https://www.deurbeslag.nl...en-insteekslot-in-elkaar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:16
TimoDimo schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:06:
[...]

Interessant, en jammer dat Intersteel blijkbaar niet zulke goede kwaliteit heeft. Eigenlijk wat zorgelijk, want deursloten moeten decennia meegaan.
Eens!
[...]

Op het eerste gezicht lijkt het me wel makkelijk te verhelpen en te voorkomen: vul het op met iets zachts waar het uitgesleten is. Dan slijt het niet zo snel. Wel frappant dat het magneetgedeelte dus wel prima is maar dat zo'n onderdeel (wat ook in "gewone" sloten zit volgens mij) bij jou slijt.
Nee dat heeft geen zin. Het materiaal is juist te zacht. Door de hardheid- en de spanning van de veer slijt het uit.
Ik denk dat er
-een verkeerde materiaal- en/of constructiekeuze is gemaakt.
- Geen duurzaamheidstesten zijn gedaan
- en/of productiefout in zit.

Mijn gevoel zegt dat het vooral in het eerste punt zit.
[...]

Kun je nog iets meer vertellen? Hoeveel gebruik je de veelgebruikte deuren? Heb je geveerde deurklinken of niet?

En heb je ook cilindersloten ergens? Ik was nog benieuwd naar het antwoord op deze vraag:
Het fenomeen speelt zich bij alle deuren; het snelst (enkele maanden) speelde het zich op bij de hal/woonkamerdeur en toilet deur beneden. Maar alle slaapkamers/werkkamer/badkamer/toilet boven speelt het ook.
Ik heb geen cilindersloten, maar die zullen tegen dezelfde problematiek aanlopen als die badkamer sloten.
[...]

Is er trouwens geen stelschroef voor de "klemtuimelaar" (nr 6. op de volgende tekening van een normaal niet-magneetslot). Dan zou je het scheefhangen van de deurklink kunnen verhelpen.
[Afbeelding]

[...]
Kijk naar mijn eerste foto. Daar zie je dat het een zeer eenvoudig binnenwerk is, en dit soort mechanieken en stelmogelijkheden er niet in zitten. Dat is overigens ook niet nodig. Kreeg het prima horizontaal geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Ik heb nog even wat verder gezocht naar welke opties er nu zijn. Mijn deuren zijn inmiddels geleverd, voorgefreesd voor de Nemef 1200 serie (voorplaat van 20 mm x 174 mm x 3 mm). Zoveel opties zijn er dan niet, al kan je natuurlijk altijd wat groter frezen (Nemef 1200 is vrij klein).

De magneetslotopties voor de Nemef 1200-frezing zijn de volgende:
  • Nemef: Uiteraard van Nemef zelf. Nemef valt trouwens onder Assa Abloy. Hier vind je ze bijvoorbeeld ook.
  • Mauer: Mauer valt ook onder Assa Abloy. De sloten lijken dan ook heel erg op die van Nemef. Technisch zijn ze mogelijk gewoon hetzelfde.
  • Intersteel: Het besproken slot hierboven. Lijkt wat kwaliteit betreft dus niet erg aan te bevelen.
  • SNC: ik weet niet of dit echt een merk of fabrikant is. Volgens mij wordt het door de gelinkte winkel geïmporteerd, mogelijk is het net als Xinnix van Bonaiti (Italiaans dus), omdat ik daar op xinnix.nl ook een verwijzing naar zag (maar dat is de importeur van Bonaiti denk ik).
Indien iemand anders nog magneetsloten weet met Nemef 1200-frezing dan hoor ik het graag.

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-09 14:47
Ik ben zeer tevreden met de magneet sloten, alleen op toilet is het niet echt succes. Diegene die ik heb kan in het slot schieten als mensen rare toeren uithalen,waadoor de wc op slot gaat met niemand in de wc.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
TimoDimo schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:23:

Indien iemand anders nog magneetsloten weet met Nemef 1200-frezing dan hoor ik het graag.
Deze heb ik, volgens mij zijn die dezelfde maat:
https://www.deuren.nl/slo...1255-rvs-voorplaat-022010
Lollercopter schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:12:
Ik ben zeer tevreden met de magneet sloten, alleen op toilet is het niet echt succes. Diegene die ik heb kan in het slot schieten als mensen rare toeren uithalen,waadoor de wc op slot gaat met niemand in de wc.
Dat is bij ons ook, je kan de klink op slot zetten en daarna de deur van buiten dicht duwen. Ons beslag heeft een dikke sleef in het slot zitten waar precies een mes in past, dus de oplossing is 5m lopen als het een keer gebeurd. Het vaakst nog door de schoonmaakster #luxeprobleem

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Moet bekennen dat ik geeneens wist dat er gewone loopsloten met magneet bestaan, maar ik vraag mij dan wel een paar dingen af. Zeker bij b.v. oudere deuren moet je vaak eventjes aan de deur trekken of duwen totdat ze in het slot klikken. Vraag mij dan af of zo'n magneet dan sterk genoeg daarvoor is en een deur dan ook genoeg in het kozijn trekt. Dan nog iets anders wat ik mij afvraag is hoeveel kracht er voor nodig is om zo'n deur dan open te trekken, toch weer een ander soort trekbewegin die je moet maken. Bij een 'gewoon' loopslot kan je dan nog altijd van bovenaf op de klink duwen wat toch anders is dan dat je naar je toe moet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:05
Roel1966 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:55:
Moet bekennen dat ik geeneens wist dat er gewone loopsloten met magneet bestaan, maar ik vraag mij dan wel een paar dingen af. Zeker bij b.v. oudere deuren moet je vaak eventjes aan de deur trekken of duwen totdat ze in het slot klikken. Vraag mij dan af of zo'n magneet dan sterk genoeg daarvoor is en een deur dan ook genoeg in het kozijn trekt. Dan nog iets anders wat ik mij afvraag is hoeveel kracht er voor nodig is om zo'n deur dan open te trekken, toch weer een ander soort trekbewegin die je moet maken. Bij een 'gewoon' loopslot kan je dan nog altijd van bovenaf op de klink duwen wat toch anders is dan dat je naar je toe moet trekken.
Er komt gewoon een schoot uit het slot.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
ron321 schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:44:
Er komt gewoon een schoot uit het slot.
Na even goed gekeken te hebben zag ik het inderdaad dat het net als bij een gewoon slot werkt met een schoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Lollercopter schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:12:
Dan heb je denk ik Intersteel of Mauer. Daarbij blokkeert de klink bij op slot doen en is er geen nachtschoot. Inderdaad wel een nadeel van dat systeem. Ik denk dat ze daarom bij Mauer ervoor hebben gekozen om alleen het vrij-bezet-slot zo uit te voeren. Als je dat met een cilindervariant doet dan kun je er niet meer in als je geen sleutel hebt of als de sleutel aan de binnenzijde van de kamer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
SlinkingAnt schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:25:
[...]

Deze heb ik, volgens mij zijn die dezelfde maat:
https://www.deuren.nl/slo...1255-rvs-voorplaat-022010

[...]

Dat is bij ons ook, je kan de klink op slot zetten en daarna de deur van buiten dicht duwen. Ons beslag heeft een dikke sleef in het slot zitten waar precies een mes in past, dus de oplossing is 5m lopen als het een keer gebeurd. Het vaakst nog door de schoonmaakster #luxeprobleem
Ah die Austria-sloten kwam ik ook tegen. Is waarschijnlijk ook een Nemef 1200-maat, omdat ze het over standaard model 1269 hebben, al kan ik nergens een maattekening vinden.

Austria is een deurenfabrikant, dus waar ze hun deurbeslag inkopen weet ik niet. De site is een beetje vaag daarin. Ze noemen hun deurbeslag "Forza", maar ik kan geen fabrikant vinden die zo heet. De plaatjes lijken ook niet op een van de andere fabrikanten. Kan iemand vinden welk merk dit eigenlijk is? Laat maar, volgens mij is het gewoon Mauer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Ik kwam ook nog Ivana tegen: https://www.ivana.com/art...eet-cilinder-pc55-dn-slot, maar dat lijkt als twee druppels water op Mauer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimoDimo
SNC, wat ik hierboven schreef (TimoDimo in "Ervaringen met magneetslot") is ook Mauer volgens mij.

Kortom, het lijkt erop dat wat betreft Nemef 1200-maatvoering de hele markt verdeeld is tussen Intersteel en Assa Abloy, waarbij die laatste dus twee merken/lijnen heeft, Nemef en Mauer (beide ooit zelfstandig geloof ik). Mauer wordt bovendien ook onder allerlei andere merken verkocht.

Intersteel is dus niet echt aan te bevelen vanwege de kwaliteit, maar is dan ook erg goedkoop. Laten we hopen dat ze dat verbeteren of dat er nog een derde fabrikant opstaat die een goed magneetslot maakt in deze standaardmaat.

Tussen Nemef en Mauer zijn trouwens best nog wat verschillen zoals dat bij Mauer het vrij-bezet-slot werkt zoals bij Intersteel alle sloten werken, waarbij de klink blokkeert (TimoDimo in "Ervaringen met magneetslot"). Bij Nemef hebben alle sloten een aparte nachtschoot.

Verder bestaat de sluitkom bij Nemef uit één lang stuk die ook de nachtschoot omvat (bij de niet-loopsloten dan, want een loopslot heeft geen nachtschoot natuurlijk, dus daarbij is de sluitkom altijd kort). Bij Mauer is er alleen een verdiepte sluitkom voor de dagschoot. De nachtschoot valt dus direct op het kale hout (wel door de voorplaat/afdekplaat van de sluitkom natuurlijk, die wel lang is). Niet dat dat verschil echt uitmaakt. Misschien handig, bij de Mauer kun je overal cilindersloten plaatsen en dan hoef je pas het gat voor de nachtschoot te frezen als je er een cilinder in stopt.

Wellicht nuttige informatie voor wie er op zoek is naar magneetsloten. ;-) Mocht er iets niet kloppen van wat hierboven staat hoor ik het graag.

[ Voor 10% gewijzigd door TimoDimo op 23-09-2025 21:19 ]

Pagina: 1