SNC, wat ik hierboven schreef (
TimoDimo in "Ervaringen met magneetslot") is ook Mauer volgens mij.
Kortom, het lijkt erop dat wat betreft Nemef 1200-maatvoering de hele markt verdeeld is tussen Intersteel en Assa Abloy, waarbij die laatste dus twee merken/lijnen heeft, Nemef en Mauer (beide ooit zelfstandig geloof ik). Mauer wordt bovendien ook onder allerlei andere merken verkocht.
Intersteel is dus niet echt aan te bevelen vanwege de kwaliteit, maar is dan ook erg goedkoop. Laten we hopen dat ze dat verbeteren of dat er nog een derde fabrikant opstaat die een goed magneetslot maakt in deze standaardmaat.
Tussen Nemef en Mauer zijn trouwens best nog wat verschillen zoals dat bij Mauer het vrij-bezet-slot werkt zoals bij Intersteel alle sloten werken, waarbij de klink blokkeert (
TimoDimo in "Ervaringen met magneetslot"). Bij Nemef hebben alle sloten een aparte nachtschoot.
Verder bestaat de sluitkom bij Nemef uit één lang stuk die ook de nachtschoot omvat (bij de niet-loopsloten dan, want een loopslot heeft geen nachtschoot natuurlijk, dus daarbij is de sluitkom altijd kort). Bij Mauer is er alleen een verdiepte sluitkom voor de dagschoot. De nachtschoot valt dus direct op het kale hout (wel door de voorplaat/afdekplaat van de sluitkom natuurlijk, die wel lang is). Niet dat dat verschil echt uitmaakt. Misschien handig, bij de Mauer kun je overal cilindersloten plaatsen en dan hoef je pas het gat voor de nachtschoot te frezen als je er een cilinder in stopt.
Wellicht nuttige informatie voor wie er op zoek is naar magneetsloten. ;-) Mocht er iets niet kloppen van wat hierboven staat hoor ik het graag.
[
Voor 10% gewijzigd door
TimoDimo op 23-09-2025 21:19
]