Media- en smart home server 2024

Pagina: 1
Acties:
  • 1.077 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightscope
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 08:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een server thuis draaien waar ik mijn smart home mee kan bedienen maar ook mijn eigen cloud en media server (lees plex/jellyfin) om afleveringen te downloaden en op mijn LG tv te bekijken. De server gaat headless zijn (want in de meterkast) en bij voorkeur een kleine formaat.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik vind het moeilijk om dit te beantwoorden want het is eenmalig een investering waar ik jaren plezier van ga hebben maar als ik het een bedrag moet geven misschien 500?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik een kleine 2012 mac mini dual core geupgrade met een nvme en proxmox erop draaien. Ik zie even geen mogelijkheid om hier meer mee te kunnen maar als jullie ideeën hebben, dan hoor ik het graag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het idee is om minimaal 4 hdds te hebben want ik wil mijn icloud opzeggen en volledig over naar eigen cloud (spannend). De reden voor 4 is omdat ik de data wil mirroren voor redundantie maar ook hier sta ik open voor ideeën. Ik wil wellicht later ook spelen met eigen AI stem assistenten maar ik weet niet wat ik hiervoor nodig heb.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb voorheen nare ervaringen gehad met de merken asus en nzxt dus ik doe liever geen zaken met die merken meer.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wij hebben zonnepanelen met flinke overproductie (alhoewel dat tegenwoordig een probleem lijkt te worden qua kosten); wil ik alsnog een zo zuinig mogelijk systeem (wie niet denk ik).

Wat verwacht je van ons?
Nog een kleine context, ik ben nieuw in linux, ik doe graag zoveel mogelijk moet open source en heb veel plezier in het uitbreiden van mijn kennis. Vandaar dat ik graag proxmox wil draaien en daarin wil ik Umbrel OS proberen (want ziet er heel sjiek uit). Ik weet nog niet 100% wat ECC is maar ik lees dat het handig is om te hebben als jij je eigen cloud wilt draaien.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties en bij voorbaat dank _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:53
Bedenk dat redundantie geen vervanging van een backup is. Hoeveel data heb je?

Je zou naar de Odroid H4 kunnen kijken, zie bv hier, deze staat op het punt van uitkomen. Belangrijke data zou ik backuppen op een externe Usb disk, en echt onvervangbare data ook nog in de cloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightscope
martyw schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:21:
Bedenk dat redundantie geen vervanging van een backup is. Hoeveel data heb je?

Je zou naar de Odroid H4 kunnen kijken, zie bv hier, deze staat op het punt van uitkomen. Belangrijke data zou ik backuppen op een externe Usb disk, en echt onvervangbare data ook nog in de cloud
Ik zie in andere threads dat mensen een mini pc samenstellen. Wat zijn de nadelen van een Odroid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Je verliest wat vrijheid, maat als je met mini PC een NUC oid bedoelt heb je de nadelen die ik in de volgende paragraaf noem ook. Er zijn daarvan modellen te vinden met krachtigere CPU's, maar dat zal bij dit budget niet lukken, en is met jouw doelen ook niet nodig.

Het grootste nadeel is dat er weinig aan te upgraden valt, de processor zit vast gesoldeerd op het moederbord.
Dan nog is de maat afwijkend, eigenlijk past ie alleen in hun eigen behuizingen.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 19-05-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 06:56
ECC zou ik me niet al te blind op staren, heeft in deze use case weinig extra waarde. Ik zou het in jou geval het extra geld niet waard vinden.

Lees het topic over zuinige servers eens door, daar staan een boel opties en configuraties in van mensen. Allemaal met het doel om een zo zuinig mogelijke server te maken. Hier is de link: Het grote zuinige server topic - deel 3

Als ik het zo lees ga je op dit moment geen hele spannende dingen doen. Wat is je doel naar de toekomst toe? Wil je gaan 'knoeien' en daar de server voor gebruiken of zal de use case die je beschrijft ook altijd het doel blijven van de server?

Ik heb zelf een aantal servers gemaakt op basis van uitvoering: ASRock DeskMini 310. Werken allemaal goed en zijn relatief zuinig. Ik verwacht dat ze qua aansluitingen niet voldoen aan je wensen (kunnen twee hdd's in). Als je het leuk vind om zelf je computer te maken dan kun je natuurlijk ook een build maken op basis van één van de moederborden die in het zuinige server topic worden benoemd.

Qua CPU moet je heel even nadenken of je met plex/jellyfin wilt kunnen transcoden. Als je dat wilt doen dan zul je een wat zwaardere CPU moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightscope
Flans schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:23:
Qua CPU moet je heel even nadenken of je met plex/jellyfin wilt kunnen transcoden. Als je dat wilt doen dan zul je een wat zwaardere CPU moeten hebben.
Kan jij mij misschien uitleggen wat transcoden is? Wat als ik het wel/niet doe? Merk ik dat ergens aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Transcoderen is video omzetten naar een andere resolutie of formaat. Intel CPUs kunnen dat goed dankzij de Quick Sync techniek die daarin zit.

[ Voor 60% gewijzigd door martyw op 19-05-2024 17:32 ]

• Nightscope
Sorry, ik heb een tijdje niet gereageerd. Ik wil mijn budget ophogen naar pakweg 1000 euro om de server future proof te maken. Ik sta ook open voor suggesties. Het hoeft niet meer precies 4 HDD's te zijn bijvoorbeeld.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.