Hoe variabel zijn de stadswarmte tarieven van Eneco?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-07 15:54

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Topicstarter
Ik merk op dat ik meer dan 6 maanden geleden de variabele kosten voor het verbruik van warmte heb ingevoerd in Home Assistant: € 44,8184 per GJ
Omdat ik daar dus niets variabel in zie gebeuren heb ik CoPilot gevraagd hoe variabel de tarieven van Eneco voor stadswarmte eigenlijk zijn. Antwoord is als volgt:

De stadswarmte tarieven van Eneco zijn afhankelijk van verschillende factoren en kunnen variëren. Laten we eens kijken naar hoe deze tarieven zijn opgebouwd:

Verbruikskosten: Deze kosten zijn gebaseerd op je daadwerkelijke warmteverbruik en worden gemeten in gigajoules (GJ). Als je een aparte warmwateraansluiting hebt, betaal je voor het warme water per kubieke meter (m³). Verbruikskosten kunnen dus variëren op basis van je gebruik1.
Vaste kosten:
Verbruiksonafhankelijk tarief warmte: Dit zijn de vaste kosten voor het beheer en onderhoud van het warmtenet in je wijk, inclusief de 24-uurs storingsdienst. Deze kosten zijn afhankelijk van het type warmtenet in je wijk en staan los van je warmtegebruik.
Meettarief: Dit zijn de vaste kosten voor het onderhoud van je warmtemeter en het opnemen en verwerken van je meterstanden.
Huur voor de afleverset: Dit zijn de vaste kosten voor het beheer en onderhoud van de afleverset voor je woning.
Maximumtarieven: Ieder jaar in december bepaalt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de maximum warmtetarieven. Hierbij wordt het ‘Niet-Meer-Dan-Anders’-principe gebruikt, wat betekent dat je voor een woning met stadsverwarming niet meer betaalt dan voor een vergelijkbare woning met een cv-ketel op aardgas. Voor 2024 heeft de ACM een maximumtarief vastgesteld van € 44,82 per gigajoule (GJ)2.
Kortom, de stadswarmte tarieven van Eneco kunnen variëren op basis van je verbruik en de vaste kosten.

Worden we nu niet enorm in de maling genomen? De gasprijs is enorm gedaald en Eneco doet voorkomen alsof we variabele tarieven hebben? Oja, en ze zeggen ook nog transparant te zijn. Maar doorvragen op CoPilot geeft aan:

Eneco heeft de tarieven voor stroom en gas verlaagd voor nieuwe klanten die een vast contract afsluiten. Zij profiteren van lagere tarieven voor stroom en gas2.
Echter, de gasprijs voor stadsverwarming bij Eneco is nog steeds hoog. Omgerekend zijn afnemers van Eneco-stadsverwarming maar liefst €2,88 kwijt aan een kubieke meter gas, wat een ruime verdubbeling is ten opzichte van een gebruikelijk energiecontract.
Kortom, hoewel de gasprijzen lager zijn, blijven de kosten voor stadsverwarming bij Eneco hoog. Klanten met stadsverwarming betalen nog steeds meer dan bij een regulier gascontract.

Voor stadswarmte klanten geldt dus dat de enige variabelen zitten in:
Energiebelasting
(incl. btw)
2023 Gas: € 0,59266 per m³
2024 Gas: € 0,70544 per m³
Netbeheerkosten
2023 240,17 per jaar
2024 279,48 per jaar

Ik vind dit dus niet kunnen, waarom profiteren klanten van stadsverwarming niet van variabele gas tarieven als het niet-meer-dan-anders principe zou moeten gelden? Wie kan mij dit uitleggen? 8)7

Overigens zouden we de ACM eens moeten afstoffen. Volgens Eneco zijn de tarieven slechts 1x per jaar variabel:
Waarom veranderen mijn warmtetarieven jaarlijks?
Dit is wettelijk zo bepaald door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De warmtetarieven worden jaarlijks vastgesteld op basis van de actuele gasprijzen.

De koppeling van warmteprijzen aan gasprijzen is de afgelopen jaren de methode geweest van de overheid om consumenten te beschermen tegen hoge tarieven.
8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Nibblebit op 17-05-2024 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:44
Omdat je als stadsverwarmingklant helaas een jaar vast zit aan de tarieven. Wij betalen al 20 jaar meer dan een gemiddeld gascontract bij Vattenfall. Het ene jaar dat dit niet zo was (twee jaar geleden met de start van de oorlog in Oekraïne) kregen we dan ook een juichbrief van de Vattenfall dat wij als stadswarmteklant profiteren van gunstige tarieven ten opzichte van de gasklanten. Uit pure irritatie lig het stroomcontract toen maar naar een andere partij verplaatst.

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:59

Cordon

Lievelings jankert

Stadswarmte is zo variabel dat het maar 1 keer per jaar wijzigt qua prijs. Dus nee, je profiteert niet mee van de verlaging van de gasprijzen. De ACM bepaald in december wat de prijs van 1GJ mag zijn en Eneco neemt dat over, of gaat er iets onder zitten.

Er lag wel ooit ergens een wetsvoorstel dat er voor moest zorgen dat de prijs van stadswarmte wordt losgekoppeld van de gasprijs, maar of dat ooit gaat gebeuren. Als de gasprijs nu laag blijft tot eind dit jaar, zal de prijs voor stadswarmte ook mogelijk dalen. :P

Toch blij dat ik eind dit jaar van stadswarmte af ben, wat een prijzen nu. :')

[ Voor 7% gewijzigd door Cordon op 17-05-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Topicstarter
Dus Eneco verdiend goed aan klanten die een wurgcontract hebben? Sorry, ik snap het nu maar wat een naief en stoffig beleid van die overheids snurkers! Geen goed woord voor over.

ACM zegt overigens: Als de nieuwe Warmtewet er is, mogen we de tarieven misschien op een andere manier berekenen. Warmtetarieven koppelen aan gasprijzen vinden wij namelijk geen goed idee. We kijken liever naar de kosten van de leveranciers. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat besluit hierover.

Voorlopig leidt het beleid van de ACM er toe dat het hun zelf pretenderende niet-meer-dan-anders principe op onfatsoenlijke wijze ongedaan wordt gemaakt. Zo zie ik dat... en waarom? De laatste zin maakt de weg vrij om niet-transparant kosten door te berekenen aan stadswarmte klanten waardoor we weer niet kunnen profiteren van het niet-meer-dan-anders principe.

[ Voor 74% gewijzigd door Nibblebit op 17-05-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Nibblebit schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:56:
Dus Eneco verdiend goed aan klanten die een wurgcontract hebben? Sorry, ik snap het nu maar wat een naief en stoffig beleid van die overheids snurkers! Geen goed woord voor over.
Opmerkelijk... Nadat Rusland Oekraïne was binnengevallen en de gasprijzen omhoog schoten hoorde ik niemand klagen dat ze de rest van 2022 nog de 'goedkope' warmtetarieven hadden die in december 2021 waren vastgesteld.

[ Voor 23% gewijzigd door TheBrut3 op 17-05-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Topicstarter
TheBrut3 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:05:
[...]

Opmerkelijk... Nadat Rusland Oekraïne was binnengevallen en de gasprijzen omhoog schoten hoorde ik niemand klagen dat ze de rest van 2022 nog de 'goedkope' warmtetarieven hadden die in december 2021 waren vastgesteld.
Ik had dan best meer willen betalen maar daar kwam een energie plafond voor weet je nog? Maar meer on-topic, in een normale situatie zijn de stadswarmte tarieven per GJ dus niet variabel maar jaarlijks een momentopname van de "actualiteit". De verbruiks tarieven zijn wel variabel.. duh.

[ Voor 44% gewijzigd door Nibblebit op 17-05-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:44
TheBrut3 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:05:
[...]

Zoals hierboven al gesteld, is het in 20 jaar (in ons geval) 1 keer goedkoper geweest. Je kan niet overstappen, je kan geen welkomstaanbieding krijgen, helemaal niks. Ik heb zelfs wel eens met iemand van de Vattenfall aan de lijn gezeten. "Hoi ik ben 10 jaar klant en iedereen krijgt honderden euros korting, playstations en andere cadeautje bij een overstap. Wij zitten gedwongen vast aan jullie veel hogere tarieven. Kan je daar niks aan doen? Nou meneer ik ga wat leuks proberen met u stroomtarief. Het kwam neer op een besparing van 8 euro op jaarbasis. Doe dan niks...

En het is niet dat we keuze hadden. Alle nieuwbouwprojecten hier in de buurt hadden op een gegeven moment stadwarmte.

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:50
Speelt de discussie en argumentatie over de prijs van een warmtenet al niet hier (Niet meer dan anders warmtetarieven) af?
Pagina: 1